Рішення
від 22.10.2019 по справі 909/462/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

(вул. Шевченка,16, м. Івано-Франківськ)

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.10.2019 Справа № 909/462/19 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Скапровської І. М.

секретар судового засідання Тузін Г.П.

За участю:

сільського голови Шалаути О.О.,

представника позивача: ОСОБА_1 ,

директора ТОВ "Фірма Прокіп" - Матковського Р.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Узинської сільської ради в особі голови Шалаути О.О., вул. Молодіжна, буд.10а, с АДРЕСА_1 Узин, АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 -Франківська АДРЕСА_4 ,77434

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп", вул. Шеремети, буд.2а, офіс 5, м. Івано-Франківськ,76000

про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Б Узинської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області в розмірі 63264,63 грн; за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, яка розташована за адресою: вул. АДРЕСА_5 , 1Е, Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області в розмірі 34837,26 грн., 1921 грн. судового збору та 10 500 грн. витрат з надання правової допомоги,

встановив, що Узинська сільська рада звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" стягнення несплаченої орендної плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів в сумі 97 857,36 грн., з яких 63264,63 грн. несплаченої орендної плати внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Б, Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області та 34837,26 грн. несплаченої орендної плати внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, яка розташована за адресою: вул. Франка, 1Е, Узинської сільської ради, Тисменицького району, Івано-Франківської області; 1921 грн. судового збору та 10 500 грн. - витрат з надання правової допомоги.

В обґрунтування позовних вимог, позивач послався на те, що ТОВ "Фірма Прокіп", будучи власником адміністративного приміщення з столярним, токарним цехами та приміщення зерноскладу та піднавісу , що знаходяться у АДРЕСА_6 Узин, АДРЕСА_5 буд АДРЕСА_1 1 АДРЕСА_7 1г АДРЕСА_3 Франківської області, АДРЕСА_2 району, у період з липня 2018 року по квітень 2019, за наявності рішень Узинської сільської ради від 13.07.2018 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,8781 га, кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 та площею 1,0697 кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, що розташовані в АДРЕСА_8 по АДРЕСА_5 ,1Б, в оренду на 49 років з правом викупу ТОВ "Фірма Прокіп" та затвердженою ставкою орендної плати за використання земельної ділянки, користується зазначеними земельними ділянками, не реалізуюче право оренди, що мало наслідком збереження відповідачем у себе коштів , які повинні були бути заплачені за фактичне користування земельними ділянками на яких знаходиться майно товариства ( ст. 1212-1214 ЦК України).

В підтвердження позовних вимог позивач подав суду копії: Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 03.05.2019; витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; рішення Узинської сільської ради №123 від 20.05.2012, довідки відділу Держгеокадастру у Тисменицькому районі Івано-Франківської області від 01.03.2017; рішення Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13.07.2018; заяви ТОВ "Фірма "Прокіп"; рішення Узинської сільської ради №12-5/2018 від 12.10.2018; листа ГУ ДФС в Івано-Франківській області; Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.03.2019, розрахунок несплаченої орендної плати ТОВ "Фірма "Прокіп" станом на 12.04.2019 та порядок розрахунку несплаченої орендної плати.

Представник відповідача, щодо позову заперечив, направив суду відзив на позов, в якому вказав на те, що позивач не може стягнути кошти, з врахуванням ставки орендної плати в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої рішенням Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13.07.2018, оскільки на день пред`явлення позову, вказане рішення сесії сільської ради втратило чинність відповідно до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Також зазначив, що не визнає відповідач і стягнення коштів з розрахунку 4%, оскільки між позивачем і відповідачем не було укладено договору оренди земельних ділянок, а відповідно і не було підстав, виходячи з вимог Податкового кодексу України, нараховувати орендну плату за земельну ділянку. Що стосується питання правомірності стягнення з відповідача збитків у вигляді неодержаного прибутку. внаслідок того, що відповідач користувався земельними ділянками без правовстановлюючих документів, вказав на позицію Верховного Суду, щодо обов"язку землекористувачів відшкодувати збитки, заподіяні власникам внаслідок неодержання доходів.

01.07.2019, представник позивача, на стадії підготовчого провадження, направив суду заяву про зміну предмету позову, в якій просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 97 857,36 грн., а саме 63264,63 грн. за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_5 Узинської АДРЕСА_5 та 34837,26 грн. за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_5 Узинської АДРЕСА_5 .

Суд неодноразово відкладав розгляд справи та продовжував строк розгляду справи.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала та просила суд їх задоволити.

Відповідач щодо позову заперечив та вказав на те, що не погоджується з ставкою орендної плати в розмірі 12% та 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, які затверджені відповідними рішеннями Узинської сільської ради, а погоджується з ставкою в розмірі 3%.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов слід задоволити.

При цьому суд врахував наступне:

згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 03.05.2019 та Витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 03.04.2019, на земельних ділянках, комунальної власності, кадастровий номер 2625887001:01:002:0110 та кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, які знаходяться за адресами: АДРЕСА_9 , розміщені об`єкти нерухомого майна, а саме: адміністративне приміщення зі столярним цехом, приміщення зерноскладу та піднавіс, що належать на праві власності відповідачу.

20.05.2012 року, Узинською сільською радою було прийнято рішення про надання дозволу ТзОВ" Фірма Прокіп" на складання проекту землеустрою відведення земельних ділянок в оренду для обслуговування викуплених нежитлових приміщень під виробничо-складські приміщення загальною площею 2,9478 га по АДРЕСА_5 , АДРЕСА_10 та 1,0697 по АДРЕСА_11 Франка ,1 АДРЕСА_12 .

17.05.2018 року земельні ділянки зареєстровано в державному земельному кадастрі та присвоєно кадастрові номери. Так, земельній ділянці площею 1,0697 га, присвоєно кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, земельній ділянці площею 1,8781 га присвоєно кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 ( витяги з ДЗК про земельну ділянку НВ-2604780772019 та НВ-2604780802019.

13.07.2018, Узинською сільською радою було прийнято рішення №10-5/2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, площею 1,8781 га, кадастровий номер 2625887001:01:002:0111 та площею 1,0697 га, кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, розташованих в АДРЕСА_10 та 1Е, з подальшою передачею в оренду на 49 років з правом викупу призначеної для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ТзОВ "Фірма "Прокіп" та затвердження ставки орендної плати за використання земельних ділянок 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.12.10.2018., на підставі заяви відповідача, в частину рішення щодо встановлення ставки орендної плати, було внесено зміни і встановлено ставку в розмірі 4%.

Предметом позову у даній справі є вимога Узинської сільської ради про стягнення з ТОВ" Фірма Прокіп" 97857,36 грн., нарахованої за період з липня 2018 по квітень 2019 на підставі ст. 1212-1214 ЦК України, ст. 206 Земельного кодексу України, у зв"язку з порушенням відповідачем норм чинного законодавства, без оформлення речових прав на земельну ділянку площею 2,9478 га для експлуатації та розміщення нежитлових будівель і без внесення плати за землю у передбаченому законодавством розмірі.

Предметом регулювання положення глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Водночас перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина 2 статті 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини 1статті 141 цього Кодексу).

За змістом глави 15 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.

Частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України).

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).

Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Суб`єктами права на землі комунальної власності, згідно ст. 80 Земельного кодексу України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

У силу статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

При цьому, основою для визначення орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативно грошова оцінка та відсоткова ставка від неї, проведена та встановлена на підставі та порядку, зокрема, Податкового кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування".

Так, згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.07.2018, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, що знаходиться в АДРЕСА_10 е - 1265292,97 грн., земельної ділянки кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, що знаходиться в АДРЕСА_10 - 691861,65 грн., відсоткова ставка, затверджена рішенням Узинської сільської ради 12 % за період з 13.07.2018 до 12.10.18.; 4% з 12.10.2018.

Отже, зазначені позивачем, вихідні дані, для розрахунку розміру орендної плати, вірні.

Враховуючи викладене, а також правову позицію Верховного Суду, викладену, зокрема, у постанові від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, ТОВ "Фірма Прокіп", будучи власником нерухомого майна розташованого на земельних ділянках кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697 га та кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, що знаходяться по АДРЕСА_9 Узинської сільської ради, АДРЕСА_5 , як фактичний користувач земельних ділянок, на якій розташоване належне товариству нерухоме майно, що без достатньої правової підстави, за рахунок власника цієї ділянки, зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власникові земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.

Твердження відповідача про те, що рішення Узинської сільської ради №10-5/2018 від 13.07.2018 втратило чинність у відповідності до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", судом не приймаються, оскільки відповідачем не подано суду доказів в підтвердження того, що зазначене рішення визнано незаконним та скасовано в судовому порядку, як це передбачено ч.10 ст. 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".

Згідно ст.ст. 74, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати слід покласти на відповідача.

За наведених обставин, керуючись ст.124 Конституції України, ст.ст. 86, 129, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задоволити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Прокіп" (вул. Шеремети, буд. 2а, офіс 5, м. Івано-Франківськ,76000, код ЄДРПОУ 37398707) на користь Узинської сільської ради (вул. Молодіжна, буд.10 а, с. Узин, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77434 код ЄДРПОУ 04356411) - безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0110, площею 1,0697га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_10 Б Узинської сільської ради АДРЕСА_5 в розмірі 63264,63 (шістдесят три тисячі двісті шістдесят чотири гривні шістдесят три копійки); за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2625887001:01:002:0111, площею 1,8781 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_10 Е, Узинської АДРЕСА_13 ради, АДРЕСА_5 в розмірі 34837,26 (тридцять чотири тисячі вісімсот тридцять сім гривень двадцять шість копійок) та судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Скапровська І. М.

Повне рішення складено 06.11.2019.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення22.10.2019
Оприлюднено06.11.2019
Номер документу85419836
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/462/19

Ухвала від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 11.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 02.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Рішення від 06.04.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 27.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Постанова від 27.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 06.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 11.12.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні