Рішення
від 01.11.2019 по справі 140/2596/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2019 року ЛуцькСправа № 140/2596/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Димарчук Т.М.,

за участю секретаря судового засідання Шикун О.Є.,

представника позивача Товкача С.В.,

представника відповідача Остапкович Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "АТП 10706" до Управління транспорту та інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправними і скасування наказів та рішення конкурсного комітету,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з додатковою відповідальністю "АТП 10706" (далі - ТДВ "АТП 10706", позивач, товариство) звернулося з позовом до Управління транспорту та інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації (далі - Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА, відповідач) про визнання протиправними та скасування наказу від 29.07.2019 №35 в частині не допуску ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі з визначення автомобільного перевізника на перевезення пасажирів по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , наказу від 12.08.2019 №40 в частині визнання переможцем конкурсу по вказаному маршруту ОСОБА_1 та рішення конкурсного комітету Волинської ОДА, оформлене протоколом №142/33 від 05.08.2019, щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТДВ "АТП 10706" брало участь у конкурсі на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , який проводився 05.08.2019.

З метою участі в конкурсі, позивачем була підготовлена та подана конкурсна пропозиція в складі документації, прийнятої відповідачем в установленому порядку без жодних зауважень.

05.08.2019, перед початком засідання конкурсної комісії, начальником Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА усно було оголошено про недопущення ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі. З письмовою формою такого рішення (наказу) організатора - Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА - товариство ознайомлене не було. Відразу після оголошення про недопущення позивача до конкурсу, відповідачем було проведено конкурс з визначення автомобільного перевізника, в тому числі по об`єкту конкурсу - маршрут №33 Крушинець - Луцьк .

Ознайомившись зі змістом наказу від 29.07.2019 №35 Про недопущення перевізників-претендентів на участь у конкурсах па перевезення пасажирів на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування , товариство дізналось, що його не допущено до участі у конкурсі з тих підстав, що у нього, згідно з інформацією Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 19.07.2019 №31/3-2656 транспортний засіб TЕMSA PRESTІJ ( НОМЕР_1 ) орендований (від 13.07.2019), а в поданих документах претендента ТДВ АТП 10706 відсутній інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті.

Позивач вважає, що враховуючи наявність у нього для використання на законних підставах автобуса TEMSA PRESTIG (НОМЕР_1 ) стандарту Євро-5, подавати інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років, товариство не зобов`язане. Подібна вимога є безпідставною, незаконною та виходить за межі наданих відповідачу повноважень.

Ні Законом України Про автомобільний транспорт , ні Порядком №1081, на які посилається відповідач в наказі від 29.07.2019 №35, право перевізника - претендента на використання автобуса на законних підставах, в тому числі на праві оренди - не обмежене. Водночас, чинне законодавство України вимог, які б зобов`язували перевізника - претендента мати транспортний засіб (автобус) для здійснення перевезення пасажирів виключно на належному йому праві власності - не містить. Таким чином, запропоновані товариством на конкурс автобуси знаходяться в користуванні позивача на законних підставах і недопущення до участі у конкурсі з цієї підстави є протиправним.

Крім того, відповідно до пункту 28 Порядку №1081 інформацію про оголошення конкурсу організатором було опубліковано у друкованому засобі масової інформації - газеті Програма-Панорама за № 27 (869) 04-11 липня 2019 року під заголовком До відома всіх перевізників . Однак, у вказаному оголошенні про конкурс, в тому числі по об`єкту - маршруту №33 Крушинець-Луцьк , відсутня інформація про умови конкурсу, зміст і обсяг якої визначений статтею 44 Закону України Про автомобільний транспорт та пунктом 10 Порядку №1081.

Таким чином, відповідач допустив порушення норм чинного законодавства не розмістивши умов проведення конкурсу у газеті Програма-Панорама №27 від 04.07.2019.

Крім того, зазначає, що протокол №142/33 від 05.08.2019 щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 , не містить інформації про отримані результати претендентів за бальною системою оцінки, а також у ньому відсутня інформація про відповідність претендента вимогам статей 45 і 46 Закону України Про автомобільний транспорт .

З урахуванням наведеного, вважає, що рішення відповідача про недопущення товариства до участі у конкурсі за умови відсутності затвердженого встановленої форми офіційного документа про умови конкурсу, відсутності в законодавстві обмежень щодо подання на конкурс орендованих автобусів, відсутності опублікованих в друкованому засобі масової інформації, затверджених у встановленому порядку умов конкурсу свідчать про порушення відповідачем законодавства, що перешкоджає можливості автомобільного перевізника прийняти участь у публічному конкурсі.

З наведених підстав просить позов задовольнити повністю.

У відзиві на позов №696/4.1/2-19 від 06.09.2019 (а.с.76-84) відповідач вважає доводи позивача, викладені в позовній заяві, безпідставними і необґрунтованими з огляду на наступне.

Наказом начальника Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА від 29.07.2019 №35 Про недопущення перевізників-претендентів на участь у конкурсах на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування не допущено до участі у конкурсах на перевезення пасажирів перевізників-претендентів, одним з яких є ТДВ АТП 10706 .

З вказаним наказом претендентів-перевізників ознайомлено 05.08.2019 перед засіданням конкурсного комітету з визначення переможця на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування.

Підставою для недопущення ТДВ АТП 10706 до участі у конкурсі, було подання останнім конкурсної пропозиції, що не відповідає обов`язковим умовам конкурсу.

Зокрема, згідно з умовами конкурсу по об`єкту №33 Крушинець-Луцьк прописані наступні вимоги до автобусів перевізників-претендентів: у власності, співвласності, або такими, що використовуються ними на правах фінансового лізингу, кількість автобусів для забезпечення перевезень - 1 основний і 1 резервний, клас - III, категорія - МЗ, кількість місць для сидіння - 22, відповідність екологічним нормам ТЗ - Євро-5, резервний - не нижче Євро-2.

Відповідно до вимог п. 28 Порядку №1081 організатором перевезень інформацію про оголошення конкурсів розміщено в друкованому засобі масової інформації, а саме - газеті Програма-Панорама від 04.07.2019 № 27 (869), де зазначено, що інформація про основні характеристики об`єктів конкурсів, умови конкурсів, проекти розкладів руху автобусів на маршрутах, форми заяви на участь в конкурсі та анкети до заяви, переліку транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, перелік документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом розміщені на веб-сайті облдержадміністрації https://www.voladm.gov.ua в розділі ОДА , далі Органи влади , далі Структурні підрозділи облдержадміністрації , далі Управління транспорту та інфраструктури , далі Внутрішні пасажирські перевезення , далі Конкурси з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування .

Саме з цього сайту усі претенденти-перевізники, в тому числі і позивач, беруть документи, що подаються для участі у конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом: заява претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; бланк анкети про участь у конкурсі; бланк відомостей про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті; бланк відомостей про додаткові умови обслуговування маршруту.

Зокрема, в бланку-анкеті про участь у конкурсі позивач зазначив, що він подає документи на маршрут, який обслуговував до конкурсу відповідно до укладеного договору про організацію перевезень пасажирів від 06.08.2014 №2275, що, в свою чергу, свідчить про те, що ТДВ АТП 10706 було ознайомлене з умовами конкурсу і годинами відправки автобуса по об`єкту №33 Крушинець-Луцьк .

Згідно з Єдиним державним реєстром транспортних засобів, джерелом якого є МВС, 13.07.2019 в ТСЦ 8047 РСЦ МВС в м. Києві на підставі договору оренди автомобіля TEMSA PRESTIG д.н.з НОМЕР_1 від 13.07.2019 №38/1 для ТДВ АТП 10706 (код ЄДРПОУ 05461119) видано тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_8 до 10.07.2024. Також 13.07.2019 в ТСЦ 8047 РСЦ МВС в м. Києві на підставі договору оренди від 13.07.2019 №38 гр. ОСОБА_3 видано тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_4 до 10.08. 2024.

Таким чином, у претендента ТДВ АТП-10706 згідно з інформацією Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 19.07.2019 №31/3-2656, транспортний засіб ТЕМЗА PRESTIG д.н.з НОМЕР_1 орендований від 13.07.2019 року (не власний, не співвласний і не використовуються ними на правах фінансового лізингу).

Враховуючи зазначене, відповідно до підпункту 6 пункту 12 Порядку 1081 претендента ТДВ АТП-10706 не допущено до участі в конкурсі так, як подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт : у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проєкт-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років. Інвестиційний проєкт-зобов`язання в поданих документах у претендента ТДВ АТП-10706 відсутній.

Відповідно до рішення конкурсного комітету Волинської ОДА, оформленого протоколом №142/33 від 05.08.2019, переможцем конкурсу по об`єкту №33 Крушинець-Луцьк визнано ОСОБА_1 . З переможцем конкурсу по об`єкту №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 відповідно до рішення конкурсного комітету №142/33 та наказу управління транспорту та інфраструктури від 12.08.2019 №40 укладено договір про організацію перевезень пасажирів від 14.08.2019 № 2759 терміном на 5 років.

Враховуючи вищевикладене, просить в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.08.2019 у задоволенні заяви Товариства з додатковою відповідальністю "АТП 10706" про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "АТП 10706" до Управління транспорту та інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправними і скасування наказів та рішення конкурсного комітету відмовлено.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.09.2019 прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), а також залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 (а.с. 1).

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених у заявах по суті позову.

Представник відповідача проти позову заперечила, посилаючись на доводи, викладені у відзиві на позов та запереченні.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, пояснень по суті спору не надав, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи.

Суд, заслухавши усні пояснення представників сторін (вступне слово), перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Відповідно до наказу начальника управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА від 27.06.2019 № 32 Про підготовку та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом наказано головному спеціалісту відділу транспорту управління транспорту та інфраструктури ОДА Горбачу Д . В . забезпечити оголошення через газету "Програма-Панорама" про проведення конкурсів на перевезення пасажирів по об`єктах конкурсів, а саме групах оборотних рейсів на міжміських та приміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування серед яких маршрут - №33 Крушинець-Луцьк .

Пунктом 2 наказано забезпечити розміщення інформації про основні характеристики об`єктів конкурсів, умови конкурсів, проекти розкладів руху автобусів на маршрутах, форми заяви на участь в конкурсі та анкети до заяви, переліку транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, перелік документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на веб-сайті облдержадміністрації https://www.voladm.gov.ua в розділі ОДА , далі Органи влади , далі Структурні підрозділи облдержадміністрації , далі Управління транспорту та інфраструктури , далі Внутрішні пасажирські перевезення , далі Конкурси з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування .

Конкурс на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування провести 05.08.2019 (а.с. 18).

На виконання наказу від 27.06.2019 № 32, організатором перевезень інформацію про оголошення конкурсів розміщено в друкованому засобі масової інформації, а саме - газеті Програма-Панорама від 04.07.2019 №27 (869), у якій зазначено, що Управління транспорту та інфраструктури ОДА оголошує конкурси груп оборотних рейсів на 33 міжміські та приміські внутрішньообласні автобусні маршрути загального користування (які перераховані), інформація про основні характеристики об`єктів конкурсів, умови конкурсів, проекти розкладів руху автобусів на маршрутах, форми заяви на участь в конкурсі та анкети до заяви, переліку транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, перелік документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом розміщені на веб-сайті облдержадміністрації https://www.voladm.gov.ua в розділі ОДА , далі Органи влади , далі Структурні підрозділи облдержадміністрації , далі Управління транспорту та інфраструктури , далі Внутрішні пасажирські перевезення , далі Конкурси з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування . Прийом документів та отримання інформації про об`єкти конкурсів, їх основні характеристики, умови конкурсів, проекти розкладів руху автобусів на маршрутах, бланків заяв, анкет на участь в конкурсах та переліку транспортних засобів, які пропонуються для використання на автобусному маршруті, переліку документів, що подаються претендентом для участі в конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, проводяться за адресою: м. Луцьк, Київська площа, 9, Управління транспорту та інфраструктури облдержадміністрації, каб. 616, телефон для довідок 778262 (а.с. 19).

Згідно з умовами конкурсу по об`єкту № 33 Крушинець-Луцьк прописані наступні вимоги до автобусів претендентів-перевізників: автобуси повинні бути у власності, співвласності, або такими, що використовуються ними на умовах фінансового лізингу, кількість автобусів для забезпечення перевезень - 1 основний і 1 резервний, клас - ІІІ, категорія М 3, кількість місць для сидіння - 22, відповідність екологічним нормам ТЗ - Євро-5, резервний - не нижче Євро-2 (а.с. 102).

З метою участі у конкурсі на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , ТДВ "АТП 10706" була підготовлена та подана конкурсна пропозиція в складі документації, прийнятої відповідачем в установленому порядку.

Начальником Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА винесено наказ від 29.07.2019 №35 Про недопущення перевізників-претендентів на участь у конкурсах на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування , пунктом 1.2 якого наказано не допустити до участі у конкурсах на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування перевізника-претендента ТДВ АТП 10706 . Так, у претендента ТДВ АТП 10706 згідно з інформацією Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 19.07.2019 №31/3-2656 транспортний засіб TEMSA PRESTIJ ( НОМЕР_1 ) - орендований (від 13.07.2019). Відповідно до підпункту 6 пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування претендента ТДВ АТП 10706 не допущено до участі в конкурсі так, як подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник - претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект - зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років. Інвестиційний проект - зобов`язання в поданих документах у претендента ТДВ АТП 10706 відсутній (а.с. 20).

05.08.2019, перед засіданням конкурсної комісії, начальником Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА було оголошено про недопущення ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі.

Рішенням конкурсної комісії, оформленого протоколом від 05.08.2019 №142/33, переможцем конкурсу на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк визначено ОСОБА_1 (а.с 21).

Наказом начальника Управління транспорту та інфраструктури Волинської ОДА від 12.08.2019 №40 Про визнання перевізників-переможців у конкурсах на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування наказано визнати переможців конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Волинської області та надати право перевезення пасажирів на об`єктах конкурсів таким перевізникам: по об`єкту конкурсу №33 Крушинець-Луцьк - підприємцю-перевізнику ОСОБА_1 (а.с. 23).

Вважаючи протиправними та такими, що підлягають скасуванню накази відповідача від 29.07.2019 №35 в частині не допуску ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі з визначення автомобільного перевізника на перевезення пасажирів по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , від 12.08.2019 №40 в частині визнання переможцем конкурсу по вказаному маршруту ОСОБА_1 та рішення конкурсного комітету Волинської ОДА, оформлене протоколом №142/33 від 05.08.2019, щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець -Луцьк ОСОБА_1 , позивач звернувся за захистом своїх прав та законних інтересів до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05.04.2001 року.

Відповідно до ст.6 Закону України "Про автомобільний транспорт", Верховна Рада України визначає основні напрями державної політики у сфері автомобільного транспорту, законодавчі основи її реалізації.

Загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.

Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.

Визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах (ч.1 ст.43 Закону України "Про автомобільний транспорт").

В силу ст. 44 Закону України "Про автомобільний транспорт", організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), автобусному маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут), та автобусному маршруті, що проходить у межах об`єднаної територіальної громади (далі - конкурс), а також процедура визначення автомобільного перевізника для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) визначена Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008 (далі - Порядок №1081), який є обов`язковим до виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.

Відповідно до пункту 2 Порядку №1081 умови конкурсу - встановлені організатором (обов`язкові та додаткові) умови перевезень пасажирів, які повинні виконувати автомобільні перевізники, визначені на відповідному об`єкті конкурсу.

Переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу (п.8 Порядку №1081).

Згідно з пунктом 10 Порядку №1081 організатор перевезень затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Відповідно до пункту 12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу.

Пунктом 19 Порядку №1081 передбачено, що переможцем конкурсу визначається підприємство (організація), яке за оцінкою конкурсного комітету найбільше відповідає умовам конкурсу.

Згідно з пунктом 28 Порядку №1081 організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинне містити таку інформацію: 1) найменування організатора та робочого органу; 2) порядковий номер та основні характеристики кожного об`єкта конкурсу: на міжміському маршруті - номер рейсу, початковий та кінцевий пункти маршруту, протяжність, час відправлення з кінцевих пунктів та прибуття до них, особливості періодичності виконання перевезень, рекомендовану кількість зірочок за параметрами комфортності; на міському та приміському маршруті - номер маршруту, найменування кінцевих зупинок, кількість оборотних рейсів або кількість автобусів для забезпечення перевезень, режим руху та інтервал, особливості періодичності виконання перевезень (сезонний, у певні дні тижня тощо); 3) умови конкурсу; 4) порядок одержання необхідної інформації про об`єкт конкурсу; 5) кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі; 6) найменування організації, режим її роботи та адреса, за якою подаються документи для участі в конкурсі; 7) місце та дата одержання бланків документів для участі в конкурсі; 8) місце, дата та час початку проведення засідання конкурсного комітету; 9) розмір плати за участь у конкурсі; 10) телефон для довідок (електронна адреса або адреса веб-сайту) з питань проведення конкурсу.

Згідно з п.29 Порядку №1081, для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України "Про автомобільний транспорт", за формою згідно з додатками 1 - 4.

Відповідно до ст.46 Закону України "Про автомобільний транспорт", для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Відповідно до п.37 Порядку №1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Організатор перевезень визнає переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах того перевізника-претендента, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів, підготовлених конкурсним комітетом (п.46 Порядку №1081).

Згідно п.49 Порядку №1081, рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів.

Організатор перевезень протягом десяти робочих днів від дати надходження протоколу конкурсного комітету опрацьовує матеріали проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу приймає рішення окремо за кожним об`єктом щодо переможця чи переможців конкурсу, а також того, хто зайняв друге місце у разі проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах.

За наявності підстав вважати рішення конкурсного комітету про результати конкурсу такими, що прийняті з порушенням законодавства, приймається обґрунтоване рішення із зазначенням змісту порушень про скасування рішення конкурсного комітету щодо результатів конкурсу або скасування свого рішення як за окремими об`єктами конкурсу, так і в цілому всього конкурсу.

Отже, обов`язковою умовою конкурсу є достатня кількість транспортних засобів (з врахуванням характеристик за пасажиромісткістю, категорії, класу, іншими технічними характеристиками).

Як вбачається з матеріалів справи (та не заперечується представниками сторін) для участі у конкурсі з перевезення пасажирів в звичайному режимі руху на автобусному маршруті загального користування за об`єктом конкурсу №33 Крушинець-Луцьк позивачем надано наступні документи: заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті, анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору (дозволу) від 15.07.2019 року та відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті (а.с. 86- 88).

Згідно наданих товариством відомостей про автобус, який буде використовуватись на автобусному маршруті, вбачається, що на маршрут №33 Крушинець-Луцьк позивачем заявлено орендований автобус TEMSA PRESTIJ ( НОМЕР_1 ), 2013 року випуску, стандарт Євро-5, пасажиромісткість 30. При цьому, позивачем разом з документами не було подано відповідачу інвестиційний проект - зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років, що не заперечується представником позивача.

Водночас, однією з обов`язкових умов конкурсу висвітлених на веб-сайті облдержадміністрації https://www.voladm.gov.ua (в розділі ОДА , далі Органи влади , далі Структурні підрозділи облдержадміністрації , далі Управління транспорту та інфраструктури , далі Внутрішні пасажирські перевезення , далі Конкурси з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування ) була вимога про те, що автобуси перевізників-претендентів повинні перебувати у їх власності, співвласності, або такими, що використовуються ними на умовах фінансового лізингу.

Згідно з ч. 3 ст. 44 Закону України Про автомобільний транспорт у разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

Відповідно до підпункту 6 пункту 12 Порядку № 1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".

З наведеного вбачається, що ТДВ "АТП 10706" на участь у конкурсі на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , подало конкурсну пропозицію, яка не відповідає обов`язковим умовам конкурсу, так як запропонований автобус на перевезення TEMSA PRESTIJ ( НОМЕР_1 ), 2013 року випуску, стандарт Євро-5, пасажиромісткість 30 - не перебував у власності, свіввласності та не використовувався позивачем на умовах фінансового лізингу. При цьому, до документів не був також долучений інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років, як того вимагає ч.3 ст. 44 Закону України Про автомобільний транспорт .

Таким чином, на переконання суду, приймаючи наказ від 29.07.2019 №35 в частині не допуску ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі з визначення автомобільного перевізника на перевезення пасажирів по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений Законом України Про автомобільний транспорт та Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008, а тому позовні вимоги щодо скасування вказаного наказу є безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення.

Суд критично ставиться до пояснень представника позивача відносно того, що ТДВ АТП 10706 не було ознайомлене з умовами конкурсу з огляду на наступне. З додаткових пояснень у справі та інформації, наданої представником відповідача (а.с. 197-202), вбачається, що ТДВ АТП 10706 з 2009 року подає документи та бере участь у конкурсах на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування відповідно до вимог Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування . Протягом усього періоду дії Порядку №1081, організатором перевезень інформація про оголошення конкурсів розміщувалася в друкованих засобах масової інформації, з оголошенням про те, що умови оприлюднені на офіційному веб-сайті. За період з 2009 по 2019 роки ТДВ АТП 10706 було визначене переможцем по 53-х об`єктах, по яких, відповідно й було укладено 53 договори про організацію перевезень пасажирів. Умови конкурсів по усіх цих об`єктах оприлюднювалися в оголошенні друкованих засобах масової інформації, з посиланням на офіційний веб-сайт облдержадміністрації, звідки позивач і брав умови конкурсів з 2009 року.

Враховуючи вищезазначене, ТДВ АТП 10706 знало і володіло інформацією щодо процедури розміщення умов конкурсів. Саме з веб-сайту облдержадміністрації https://www.voladm.gov.ua (в розділі ОДА , далі Органи влади , далі Структурні підрозділи облдержадміністрації , далі Управління транспорту та інфраструктури , далі Внутрішні пасажирські перевезення , далі Конкурси з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування ) претенденти, в тому числі й позивач, брали документи, що подаються претендентами для участі в конкурсі на перевезення пасажирів автомобільним транспортом: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; бланк анкети про участь у конкурсі; бланк відомостей про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті; бланк відомостей про додаткові умови обслуговування маршруту тощо.

Крім того, суд звертає увагу на ту обставину, що така умова конкурсу як наявність автобусів, які повинні бути у власності, співвласності, або такими, що використовуються ними на умовах фінансового лізингу стосувалася не лише позивача (по об`єкту маршрут №33 Крушинець-Луцьк ), а й усіх без винятку претендентів-перевізників, які виявили бажання брати участь у конкурсах 33 оборотних рейсів на міжміських та приміських внутрішньообласних маршрутах загального користування. Тому пояснення представника позивача, що така вимога по відношенню до ТДВ АТП 10706 є дискримінаційною і ставить перевізників-претендентів у нерівні умови є голослівною та не відповідає дійсності.

Вважаючи протиправним рішення оформлене протоколом №142/33 від 05.08.2019 щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 , позивач посилається на те, що вказаний протокол не містить інформації про отримані результати претендентів за бальною системою оцінки.

Суд вважає таке твердження безпідставним з огляду на наступне.

З матеріалів адміністративної справи вбачається, що у зв`язку з не допуском до участі у конкурсі по об`єкту № 33 Луцьк-Крушинець ТДВ АТП 10706 та ОСОБА_7 , як таких, що не відповідають умовам конкурсу по даному об`єкту, конкурсним комітетом розглядалася конкурсна пропозиція лише одного перевізника-претендента - ОСОБА_1 .

Відповідно до пункту 42 Порядку № 1081 у разі коли на один з об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах претендує два або більше перевізники-претенденти, конкурсний комітет визначає переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів та подає пропозиції організатору перевезень.

Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах, є підставою для подання пропозицій організатору перевезень для визначення переможця конкурсу.

Разом з тим, згідно з пунктом 13 Порядку №1081 якщо перевізником-претендентом на один чи кілька об`єктів конкурсу є тільки один автомобільний перевізник, він визнається переможцем у разі його відповідності вимогам статей 45 і 46 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Пунктом 47 Порядку № 1081 передбачено, що рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, в тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.

З вищезазначеного слідує, що бальна система оцінки пропозицій перевізників претендентів застосовується лише у тому випадку, коли на один з об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах претендує два або більше перевізники-претенденти, натомість коли існує тільки один автомобільний перевізник, він визнається переможцем у разі його відповідності вимогам статей 45 і 46 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Статтею 45 Закону України Про автомобільний транспорт встановлено, що у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.

До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Відповідно до ч.1 ст. 46 вказаного закону для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 для участі у конкурсі з перевезення пасажирів в звичайному режимі руху на автобусному маршруті загального користування за об`єктом конкурсу №33 Крушинець-Луцьк подано наступні документи: заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування; анкета на участь у конкурсі; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті разом з копіями сертифікатів відповідності та екологічності; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; копія податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1 ДФ) за останній квартал; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі (а.с. 159-174).

Згідно наданих ОСОБА_1 . відомостей про автобуси, які будуть використовуватись на автобусному маршруті, вбачається, що на маршрут №33 Крушинець-Луцьк ним заявлено 2 автобуси, що перебувають у його власності: MERCEDES-BENZ 519 CDI, 2013 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_6 , стандарт Євро 5, пасажиромісткість 23/22 та MERCEDES-BENZ 319 CDI, 2012 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_7 , стандарт Євро 5, пасажиромісткість 24/23 (а.с. 164).

Протоколом №142/33 від 05.08.2019 переможцем конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк визнано ОСОБА_1 , у зазначеному протоколі, на виконання пункту 47 Порядку № 1081, наявні результати поіменного голосування членів конкурсного комітету (9 - за, проти - 0).

Враховуючи вищевикладене, рішення конкурсного комітету оформлене протоколом №142/33 від 05.08.2019 щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 та наказ Управління транспорту та інфраструктури №40 від 12.08.2019 в частині визнання переможцем конкурсу по вказаному маршруті ОСОБА_1 є правомірними та винесеними згідно з чинним законодавством.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем належними та допустимими доказами доведено, що приймаючи оскаржувані накази та рішення він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, тому позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (частина перша статті 139 КАС України).

Оскільки, у задоволенні позову відмовлено повністю, відтак судові витрати позивачу не відшкодовується.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з додатковою відповідальністю "АТП 10706" до Управління транспорту та інфраструктури Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказу від 29.07.2019 №35 в частині не допуску ТДВ "АТП 10706" до участі у конкурсі з визначення автомобільного перевізника на перевезення пасажирів по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк , наказу від 12.08.2019 №40 в частині визнання переможцем конкурсу по вказаному маршруту ОСОБА_1 та рішення конкурсного комітету Волинської ОДА, оформлене протоколом №142/33 від 05.08.2019, щодо визначення переможця конкурсу по об`єкту - маршрут №33 Крушинець-Луцьк ОСОБА_1 , відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, встановленого статтею 295 КАС України, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 06 листопада 2019 року

Головуючий-суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2019
Оприлюднено07.11.2019
Номер документу85446714
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2596/19

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 24.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Рішення від 01.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Рішення від 01.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 28.08.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні