Рішення
від 28.10.2019 по справі 580/2371/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2019 року справа № 580/2371/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні у загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Білозірської сільської ради про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Білозірської сільської ради, в якій просить:

- визнати незаконним рішення №80-38/VІІ від 24.01.2019 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 ";

- зобов`язати повторно розглянути заяву від 10.01.2019 про надання дозволу на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 14,0515 га для ведення городництва в оренду терміном на 49 років в адміністративних межах Білозірської сільської ради (за межами населеного пункту) Черкаського району Черкаської області та прийняти відповідне рішення, передбачене частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 10.01.2019 він звернувся до відповідача із заявою про отримання дозволу на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 14,0515 га для ведення городництва терміном на 49 років в адміністративних межах Білозірської сільської ради (за межами населеного пункту) Черкаського району Черкаської області. Рішенням відповідача №80-38/VІІ від 24.01.2019 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянки знаходиться в оренді ФГ "Крупенко" згідно договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 06.03.2016 б/н.

Позивач вважає вказане рішення протиправним та зазначає, що відповідачем відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з підстави, яка не передбачена частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України. Також згідно інформації з Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7124981000:01:006:0706 будь-які відомості щодо зареєстрованих правочинів відсутні.

Ухвалою суду від 30.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 05.09.2019 закрито підготовче провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Ухвалою суду від 04.10.2019 витребувано у Білозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області: - належним чином завірені копію заяви ОСОБА_1 від 10.01.2019 та додану до неї схему розташування земельної ділянки; - письмові пояснення, чи належить земельна ділянка площею 14,0515 га, яку позивач має намір отримати в оренду, до власності територіальної громади (комунальної власності) Білозірської сільської ради; - належним чином завірену копію договору оренди земельної ділянки площею 14,0515 га в адмінмежах Білозірської сільської ради за межами населеного пункту, укладеного з фермерським господарством "Крупенко", зареєстрованого 06.03.2016 б/н.

У встановлений судом строк, відповідачем не надано до суду відзив на позовну заяву.

Згідно з ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

12.09.2019 позивач подав до суду заяву, якою просив розглянути справу у його відсутність.

Відповідач повідомлений про розгляд справи, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 13.09.2019, представник відповідача у судове засідання не з`явився, про причини неявки не повідомив.

За вказаних обставин суд здійснює розгляд справи у письмовому провадженні.

Розглянувши наявні у суду матеріали, суд встановив наступне.

Між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та фермерським господарством Крупенко був укладений договір оренди землі, зареєстрований у Черкаському районному відділі регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що в Державному реєстрі вчинено запис від 06.02.2006 за №040679600002.

До вказаного договору були внесені зміни від 01.02.2010, зареєстровані у Черкаському районному відділі регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 10.08.2010 за №041079600023.

06 червня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та фермерським господарством Крупенко укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди землі та внесення змін до нього, згідно з якою в оренду передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 22,6691 га, з них: - площею 2,4493 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий номер ділянки 7124981000:01:006:0405; площею 20,2198 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7124981000:01:006:0404, розташовані за межами населеного пункту в адміністративних межах Білозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області ; договір укладено терміном на 7 років, та діє до 06.06.2023. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. Вказані зміни були зареєстровані в Державному реєстрі прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 20.09.2016, номер запису про інше речове право 16490528.

Вказані обставини підтверджуються копіями додаткової угоди від 06.06.2016 та копією витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 68855769 від 23.09.2016.

Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 05.06.2018 №23-2204/14-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , актом прийняття-передачі від 05.06.2018, та за рішенням сесії Білозірської сільської ради від 13.07.2018 №64-1/VII Про затвердження Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність , земельна ділянка (кадастровий номер 7124981000:01:006:0404) площею 20,2198 га передано Білозірській сільській раді.

На підставі рішення Білозірської сільської ради від 26.09.2018 №64-1/VII, надано дозвіл на поділ земельної ділянки (кадастровий номер 7124981000:01:006:0404) площею 20,2198 га, за яким земельна ділянка зменшилась на площу 14,0515 га (кадастровий номер 7124981000:01:006:0706) сільськогосподарські угіддя - рілля.

21 січня 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою від 10.01.2019, в якій просив надати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 14,0515 га для ведення городництва в оренду терміном на 49 років в адміністративних межах Білозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

24 січня 2019 року 80 сесія Білозірської сільської ради VII скликання прийняла рішення №80-38/VII про відмову гр. ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 14,0515 га в оренду для городництва в адмінмежах Білозірської сільської ради за межами населеного пункту у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка знаходиться в оренді фермерського господарства Крупенко згідно договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 06.03.2016 б/н.

В подальшому, на підставі рішення сесії Білозірської сільської ради від 28.03.2019 №83-34/VII з ФГ Крупенко укладена додаткова угода на земельну ділянку площею 14,0415 га (кадастровий номер 7124981000:01:006:0706).

Так, 05 квітня 2019 року між Білозірською сільською радою (Орендодавець) та фермерським господарством Крупенко (Орендар) укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі, за яким припинено договір оренди землі б/н від 02.02.2006 щодо зазначених нижче земельних ділянок, переданих у власність членам ФГ Крупенко , а саме: 1.1. кадастровий номер 7124981000:01:006:0707 площею 2,0561 га; 1.2. кадастровий номер 7124981000:01:006:0705 площею 2,0561 га; 1.3. кадастровий номер 7124981000:01:006:0704, площею 2,0561 га. 2. Викладено пункти 2, 5, 7 цього Договору в наступній редакції: Пункт 2: В оренду передаються земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 16,5008 га, з них: площею 2,4493 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) кадастровий номер земельної ділянки 7124981000:01:006:0405; площею 14,0515 га (сільськогосподарські угіддя - рілля) кадастровий номер земельної ділянки 7124981000:01:006:0706, розташовані в адміністративних межах Білозірської сільської ради за межами населеного пункту.

На підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Білозірської сільської ради Савчук Л.А. від 11.04.2019 №46419340, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди фермерського господарства Крупенко на земельну ділянку, кадастровий номер 7124981000:01:006:0706, площею 14,0515 га; підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі від 02.02.2006, зміни до договору оренди землі б/н від 18.03.2011, додаткова угода б/н від 18.03.2011, додаткова угода до договору оренди землі б/н від 06.06.2016, додаткова угода про внесення змін до договору оренди землі б/н від 05.04.2019, рішення Білозірської сільської ради від 28.03.2019 №83-34/VII.

Не погоджуючись з рішенням відповідача від 24.01.2019 №80-38/VII, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ін.

Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною 2 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 3 ст. 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України).

Згідно з п. а ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням, серед іншого, поділяються на землі сільськогосподарського призначення.

Відповідно до п. а ч. 2 ст. 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Згідно з п.п. а , б ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частина третя статті 123 Земельного кодексу України визначає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно із ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому документи, що посвідчують право на земельну ділянку, визначені у статті 126 Земельного кодексу України.

Рішенням відповідача від 24.01.2019 №80-38/VII позивачу відмовлено в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 14,0515 га в оренду для городництва в адмінмежах Білозірської сільської ради за межами населеного пункту у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка знаходиться в оренді фермерського господарства Крупенко , згідно договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 06.03.2016 б/н.

Під час судового розгляду справи встановлено, що станом на момент звернення позивача із заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою та прийняття відповідачем оскаржуваного рішення спірна земельна ділянка належала до земель комунальної власності, та перебувала в оренді фермерського господарства Крупенко .

Так, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право оренди фермерського господарства Крупенко на земельну ділянку, кадастровий номер 7124981000:01:006:0706, площею 14,0515 га; підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі від 02.02.2006, зміни до договору оренди землі б/н від 18.03.2011, додаткова угода б/н від 18.03.2011, додаткова угода до договору оренди землі б/н від 06.06.2016, додаткова угода про внесення змін до договору оренди землі б/н від 05.04.2019, рішення Білозірської сільської ради від 28.03.2019 №83-34/VII.

Отже, станом на момент виникнення спірних правовідносин і нині земельна ділянка кадастровий номер 7124981000:01:006:0706, площею 14,0515 га, розташована в адмінмежах Білозірської сільської ради, перебуває у користуванні фермерського господарства Крупенко ; таке право оренди фермерського господарства зареєстровано в Державному реєстрі речових прав.

Згідно ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

В свою чергу ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України передбачає надання заявником письмову згоду землекористувача, завірену нотаріально, у разі його згоди на вилучення земельної ділянки для надання її у користування заявнику.

Зі змісту заяви позивача від 10.01.2019 про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки вбачається, що письмова згода ФГ Крупенко , завірена нотаріально, позивачем не була надана.

Отже наявність зареєстрованого права оренди спірної земельної ділянки ФГ Крупенко (строк дії: 06.06.2023) та відсутність згоди ФГ Крупенко свідчать про невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам ч. 5 ст. 116 та ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України та є законною підставою для відмови у наданні дозволу.

Зважаючи на вищевикладене, рішення відповідача від 24.01.2019 №80-38/VII прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначний законом, а позовні вимоги є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий А.В. Руденко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2019
Оприлюднено07.11.2019
Номер документу85448486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2371/19

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 12.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Постанова від 12.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні