Рішення
від 12.11.2019 по справі 560/2760/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2760/19

РІШЕННЯ

іменем України

12 листопада 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до суду з позовом, в якому просить суд вжити заходів реагування щодо повного зупинення роботи Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", розташованого за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Соснівка, код ЄДРПОУ 33924229, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.08.2019 №65.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що подальша робота Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", із порушеннями вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей та існує реальна загроза життю та здоров`ю людей.

Відповідач не скористався своїм правом, відзив на позовну заяву до суду не подав, Натомість подав до суду інформацію про часткове усунення недоліків, виявлених під час перевірки

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 13.09.2109 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 26.07.2019 №433, в період з 09 по 12 серпня 2019 провідним спеціалістом Ярмолинецького районного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області лейтенантом служби цивільного захисту Попчуком В.С. з метою додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", що розташоване за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Соснівка (код ЄДРПОУ 33924229).

За результатами проведеної позапланової перевірки Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", підготовлений та направлений керівнику об`єкту Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №65 від 12.08.2019 (далі - Акт), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403 - VI від 02.10.2012 року, Державних будівельних норм України Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - НАПБ А.01.001-2014), Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 № 444, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджених наказом МВС України від 16.01.2018 № 25 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 №225/31677, а саме:

п. 1. В усіх приміщеннях дошкільного навчального закладу відсутня система протипожежного захисту із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів та 2 типом системи передавання тривожних сповіщень (пункт 1.2 розділу V НАПБ пункт 5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014);

п. 2. Територія дошкільного навчального закладу, а також будівля, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ 180 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (180 6309:1987, ЮТ) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальньіе и знаки безопасности" (пункт 8 розділу II НАПБ);

п. 3. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в усіх приміщеннях закладу здійснені скруткою (пункт 1.6 глави 1 розділу IV НАПБ);

п. 4. На фасаді дошкільного навчального закладу або інших видних місцях відсутній адресний вказівник і освітлюваний у темний час доби (назва вулиці, номер будинку) (пункт 2.22 глави 2 розділу III НАПБ);

п. 5. Працівники дошкільного навчального закладу не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин (пункт 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України; стаття 2 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту);

п. 6. Сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (пункт 2.31 глави 2 розділу III НАПБ);

п. 7. Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях в закладі дошкільної освіти не обладнаний з урахуванням особливостей діяльності інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту (ст.13 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях);

п. 8. Приміщення закладу дошкільної освіти не забезпечені в повній мірі первинними засобами пожежогасіння, а саме - вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, згідно наказу МВС України № 25 від 16.01.2018р. "Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників" (Пункт 3.6 розділу V НАПБ);

п. 9. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлені у всіх приміщеннях дошкільного навчального закладу вказівні знаки згідно з ДСТУ 180 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки: Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальньіе и знаки безопасности" (Пункт 3.10 розділу V НАПБ А. 01.001-2014);

п. 10. Посадовими особами та відповідальними за пожежну безпеку не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Пункт 16 розділу П НАПБ А. 01.001-2014);

п. 11. Експлуатація електроустановок у дошкільно-навчальному закладі не відповідає вимогам ПУЕ (Пункт 1.1 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014);

п. 12. Допускається влаштування електровимикачів та електророзеток на горючій основі (конструкціях) у спальному приміщенні (Пункт 1.18 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014);

п. 13. Дерев`яні конструкції горищних приміщень закладу дошкільної освіти не просочені вогнетривким розчином (Абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу III НАПБ А.01.001-2014).

Враховуючи те, що подальша робота Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко" із вищезазначеними порушеннями вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей та існує реальна загроза житло та здоров`ю людей.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (стаття 1 Кодекс цивільного захисту України).

Відповідно до частини 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

В силу частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Станом на дату розгляду даної справи відповідач не надав доказів виконання виявлених перевіркою порушень та не спростував відсутність факту їх вчинення та існування.

У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з пунктами 35-36 постанови Верховного Суду від 28.02.2019 по справі №810/2400/18 недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Існуючі у відповідача порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки в їх сукупності можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, а відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення роботи Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", до повного усунення порушень, зазначених у акті перевірки, підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко" про застосування заходів реагування задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Соснівського дошкільного навчального закладу "Малятко", розташованого за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецький район, с. Соснівка, код ЄДРПОУ 33924229, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.08.2019 №65.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 12 листопада 2019 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Соснівський дошкільний навчальний заклад "Малятко" ( с.Соснівка, Ярмолинецький район, Хмельницька область, 32154 , код ЄДРПОУ - 33924229)

Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2019
Оприлюднено14.11.2019
Номер документу85571948
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2760/19

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Рішення від 12.11.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 13.09.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні