Рішення
від 13.11.2019 по справі 420/4096/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4096/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2019 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Радчука А.А.,

за участю секретаря - Ляшенко Ю.В.,

за участю сторін: представника позивача - Завалькевич І.М.,

представника відповідача - Хлистун Р.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Гранд Отель» (65026, м. Одеса, Приморський бульвар, 7, код ЄДРПОУ 35405392) до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6, код ЄДРПОУ 40199728) про визнання протиправним та скасування наказу,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Гранд Отель» з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/286ДАБК від 02.07.2019р. «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року» .

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю Гранд Отель є власником домоволодіння під літ. А , що знаходиться за адресою: м. Одеса, бульвар Приморський, будинок 7.

18.07.2016 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію ТОВ Гранд Отель про початок виконання будівельних робіт реставрація фасаду і покрівлі будівлі за адресою м. Одеса, Приморський бульвар, буд. 7.

02.07.2019 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради видається наказ Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року .

Позивач вважає, що наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/286ДАБК від 02.07.2019р. Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року є протиправним та підлягає скасуванню за наступних підстав.

Наказ №01-13/286ДАБК від 02.07.2019р. Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2019р. містить посилання на Акт обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території міста Одеси .

Позивач зазначає, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок.

Разом з цим Позивач зазначає, що жодної перевірки проведено не було, жодного листа, наказу, направлення на проведення перевірки, повідомлення, акту, припису або протоколу ТОВ Гранд Отель не отримувало. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради жодного зазначеного документу на адресу ТОВ Гранд Отель не направлялося та не пред`являлося.

Позивач зазначає що ним проводились роботи з реставрації фасаду належного йому об`єкта, що за своїм змістом виключає наявність ознак самочинного будівництва, оскільки самочинне будівництво та реставрація фасаду і покрівлі будівлі є різними за змістом поняттями.

Крім цього позивач зазначає, що наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/286ДАБК Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року видано не за результатами здійснення архітектурно-будівельного контролю, а на підставі доповідної записки, проте доповідна записка не є формою державного архітектурно-будівельного контролю, а тому не є підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларації.

Ухвалою суду від 09.07.2019 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду в порядку загального провадження.

01.08.2019 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі, зазначивши, що управління 27.06.2019 року приймало участь у складанні акту обстеження за адресою: м. Одеса, Приморський бульвар, 7, з залученням представників Департаменту ДАБІ в Одеській області та Управління ООКС ОМР. Також, в Управлінні наявний Акт візуального обстеження у червні 2019 року Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини за адресою: м. Одеса, Приморський бульвар, 7, який складено з залученням представників Департаменту культури Одеської облдержадміністрації та Департаменту ДАБІ в Одеській області. Крім цього Управління 02.07.2019 року приймало участь у складанні акту обстеження за адресою: м. Одеса, Приморський бульвар, 7, з залученням представників Департаменту ДАБІ в Одеській області та Управління ООКС ОМР.

Зазначеними актами встановлено, серед іншого, що: виконуються будівельні роботи з капітального ремонту покрівлі, розподілу приміщень другого поверху на два рівні, скління відкритої тераси з фасадної сторони, виконуються роботи з кладки піноблоків в рівні покрівлі з боку внутрішнього двору; змінено форму та розмірі віконних пройомів; наявна металева конструкція для підйому будівельних матеріалів; між рівнями (поверхами будівлі) наявні шматки арматури (близько 50 шт.); перекриття горища оголені внаслідок демонтажу покрівлі; дозвільні документи в реєстрі дозвільних документів відсутні; доступ до двору та приміщень відсутній.

Відповідач зазначає, що об`єкт за адресою: АДРЕСА_1 бульвар АДРЕСА_2 7, прийнятий під охорону держави як пам`ятка архітектури національного значення, пам`ятка історії місцевого значення, охоронний номер 543 і відноситься до V категорії складності, а тому замовнику будівництва необхідно було отримати в Держархбудінспекції України дозвіл на виконання будівельних робіт за даною адресою.

Згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація щодо видачі дозволу на виконання будівельних робіт за адресою: м. Одеса, Приморський бульвар, 7.

Такими чином, відповідач вважає, що замовником будівництва ТОВ Гранд Отель наведені недостовірні дані в зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт в частині категорії складності об`єкту за № ОД 082162001519 від 18.07.2016 року (зазначена категорія складності ІІ, замість V), чим порушено ч. 8 ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 11 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466.

Виходячи з наведеного, як зазначає відповідач, на підставі доповідної записки від 02.07.2019 року прийнято Наказ № 01-13/286ДАБК від 02.07.2019 року про скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт № ОД 082162001519 від 18.07.2016 року.

05.09.2019 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач додатково зазначив, що відповідачем не було дотримано встановленого законодавством порядку здійснення перевірок Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.

Зі змісту відзиву вбачається, що мало місце здійснення перевірки без дотримання належних на те законодавчих підстав та без дотримання встановленого законодавством відповідного порядку, за результатами якої складений оскаржуваний наказ

Позивач зазначає, що жодних доказів видання відповідного наказу на проведення позапланової перевірки відповідач не пред`являв, жодного візиту перевіряючих для здійснення перевірки до ТОВ Гранд Отель на визначену адресу не було.

При цьому позивач зазначив, що позиція відповідача, яка не зазначена в акті перевірки, а лише у відзиві на позовну заяву не може бути допустимим доказом у даній справі як така, яка одержана з порушенням порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, встановленого діючим законодавством України.

Також позивач зазначає, що реєстрація декларації може бути скасована у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту наведення у ній недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, лише у разі дотримання встановленого порядку Кабінетом міністрів України, що власне відповідачем було грубо порушено у зв`язку з усіма вищевикладеними обставинами.

26.09.2019 року від відповідача надійшли заперечення в яких додатково зазначено, що позивач посилається на відсутність виїзду на місце представників органів владних повноважень, у тому числі відповідача, але надані фотоматеріали підтверджують зворотне: комісія на місці наявна, наявні будівельні роботи.

Крім цього, відповідач додатково зазначив, що позивачем не доведено суду, що представник позивача з відповідними повноваженнями не отримав направлення на проведення позапланової перевірки.

Відповідач зазначає. що про виконання будівельних робіт свідчать фото, як з землі, так і з висоти пташиного польоту.

Також відповідач зазначає, що доповідна записка є належним документом, який передує скасуванню з наданням копії складеного акту для прийняття законного рішення про скасування.

Ухвалою суду від 01.10.2019 року, занесеною до протоколу судового засідання, підготовче провадження по справі було закрито а справу призначено до розгляду по суті.

В судовому засіданні 04.11.2019 року представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених в тексті позову та відповіді на відзив.

В судовому засіданні 04.11.2019 року представник відповідача заперечував проти адміністративного позову та просив відмовити у його задоволенні у повному обсязі з підстав, викладених в тексті відзиву та заперечень.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов та заперечення на нього, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Гранд Отель є власником домоволодіння під літ. А , що знаходиться за адресою: м. Одеса, бульвар Приморський, будинок 7.

18.07.2016 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію ТОВ Гранд Отель №ОД 082162001519 про початок виконання будівельних робіт реставрація фасаду і покрівлі будівлі за адресою м. Одеса, Приморський бульвар, буд. 7, відповідно до якої: проводиться реставрація фасаду та покрівлі будинку; технічний нагляд за будівництвом здійснює ОСОБА_1 , сертифікат АТ № 000277;проектна документація розроблена ТОВ КОМПАС ПРОЕКТ , код ЄДРПОУ 36042731; головний інженер проекту - ОСОБА_2 , сертифікат АР № НОМЕР_1 ; експертизу проектної документації проведено ТОВ Укрекспертиза в будівництві , код ЄДРПОУ 38781094, експерт Філінський ОСОБА_3 , сертифікат АЕ № НОМЕР_2 ; генеральний підрядник - ТОВ Реставратор - 1946 , код ЄДРПОУ 02497950; загальна площа фасадної частини - 2750 кв.м; загальна площа покрівлі - 936,0 кв.м; категорія складності - II.

27.06.2019 року Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради із залученням представників Департаменту ДАБІ в Одеській області та Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради було здійснено обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси за адресою: м АДРЕСА_3 Одеса, бульвар Приморський, АДРЕСА_4 , за результатом якого складено акт, яким встановлено наступне: домоволодіння за літерою А належить Позивачу на підставі рішення суду №916/4221/15 від 09.12.2015 року; будинок є пам`яткою архітектури за № 543; виконуються будівельні роботи з капітального ремонту покрівлі, розподілу приміщень другого поверху на два рівні, скління відкритої тераси з фасадної сторони, виконуються роботи з кладки піноблоків в рівні покрівлі з боку внутрішнього двору; дозвільні документи в реєстрі дозвільних документів відсутні; доступ до двору та приміщень відсутній.

Крім цього, Управлінням з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, у присутності представників Департаменту культури Одеської обласної державної адміністрації та Департаменту ДАБІ в Одеській області, в червні 2019 року було проведено візуальне обстеження об`єкта за адресою: АДРЕСА_5 . Одеса, Приморський бульвар АДРЕСА_4 , за результатом якого складено відповідний акт (без номеру та без дати), яким встановлено наступне: проводяться ремонтно-будівельні роботи; перекриття горища оголені внаслідок демонтажу покрівлі; на території двору знаходиться автомобільний кран, будівельне сміття, будівельні матеріали та бригада будівельників (виконавців робіт); наявна металева конструкція для підйому будівельних матеріалів; між рівнями (поверхами будівлі) наявні шматки арматури (близько 50 шт.); змінено форму та розмірі віконних пройомів; наявний охоронний договір №04-02/2984 від 22.04.2008 на площу 117,45 кв.м.; доступ до двору та приміщень відсутній.

02.07.2019 року Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради із залученням представників Департаменту ДАБІ в Одеській області та Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради було здійснено обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси за адресою: м. Одеса, бульвар Приморський, будинок 7, за результатом якого складено акт, яким встановлено, що в декларації №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року присутня відмітка, що директору ТОВ Гранд Отель ОСОБА_4 відомо, що за подання не в повному обсязі та недостовірних даних, зазначених в декларації, встановлена відповідальність відповідно до закону, що підтверджується підписом ОСОБА_4 та печаткою ТОВ Гранд Отель . Відповідно до зазначеної декларації категорія складності об`єкту - II. Об`єкт за адресою: АДРЕСА_4 , прийнятий під охорону держави як пам`ятка архітектури національного значення, пам`ятка історії місцевого значення, охоронний номер 543 і відноситься до V категорії складності, а тому замовнику будівництва необхідно було отримати в Держархбудінспекції України дозвіл на виконання будівельних робіт за даною адресою. Згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація щодо видачі дозволу на виконання будівельних робіт за адресою: м АДРЕСА_1 7. Замовником будівництва ТОВ Гранд Отель наведені недостовірні дані в зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт в частині категорії складності об`єкту за № ОД 082162001519 від 18.07.2016 року (зазначена категорія складності ІІ, замість V), чим порушено ч. 8 ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 11 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466.

З урахуванням встановлених вищезазначеним актом обставин головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Лисим С.О. 02.07.2019 року була складена доповідна записка на ім`я в.о. начальника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Авдєєва О.Р., в якій він просив розглянути питання щодо скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт в частині категорії складності об`єкту за №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року.

Наказом управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 02.07.2019 року №01-13/286ДАБІ, відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 3 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності від 17.01.2017 № 1817-VIII, керуючись пп. 2.2.1. п. 2.2. Положення про управління державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого рішенням Одеської міської ради № 3043-VІІ від 21.03.2018 року, на підставі акту обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації про плануванні та забудові на території м. Одеси, доповідної записки головного спеціаліста інспекційного відділу № 1 Лисого С ОСОБА_5 , скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082162001519 від 18.07.2016 року Реставрація фасаду і покрівлі будівлі за адресою: АДРЕСА_4 , замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю Гранд Отель .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Так, відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Рішенням Одеської міської ради № 3043-VII від 21.03.2018 р. затверджено Положення про управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради у новій редакції, відповідно до п. 2.2 якого, Управління відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, надає, отримує документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, відмовляє у видачі таких документів, анулює їх, скасовує їх реєстрацію, здійснює державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах м. Одеси.

Відповідно до п. 3 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності від 17.01.2017 № 1817-VIII, зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у разі:

1) подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт;

2) наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою;

3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта та вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства, невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю;

4) скасування містобудівних умов та обмежень;

5) виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта;

6) виконання будівельних робіт, не передбачених згідно з декларацією про початок виконання будівельних робіт.

Згідно ч. 4 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Згідно ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є: 1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; 2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; 3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; 4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; 5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом; 6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Вищезазначеним порядком є Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений Постановою КМУ від 23.05.2011 року №553 (далі - Порядок №553).

Так, згідно абз.2 п.1 Порядку №553 під час здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю щодо суб`єктів містобудування (юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) на об`єктах будівництва органи державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, пункту 3 статті 22 «Прикінцеві положення» Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» .

Отже, державний архітектурно-будівельний контролю проводиться органами державного архітектурно-будівельного контролю на об`єктах будівництва, щодо якого були виявлені порушення містобудівного законодавства.

Відповідно до п.п. 5, 7 цього Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки. Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.

Пунктом 16 зазначеного Порядку №553 встановлено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

Відповідно до пункту 17 Порядку №553 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Згідно з пунктом 9 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Згідно ч.3 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Виходячи з системного аналізу наведених правових положень, суд приходить до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його результатами посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Вказаний порядок здійснення державного архітектурно-будівельний контролю має бути дотриманий також у випадку, передбаченому частиною другою статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Як вбачається зі змісту оскаржуваного наказу, він виданий не за результатами здійснення архітектурно-будівельного контролю, а на підставі акту обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси та доповідної записки.

Проте, суд звертає увагу, що зазначений акт та доповідна записка, по своїй суті не є формами державного архітектурно-будівельного контролю, а тому не можуть бути підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій.

Доказів проведення перевірки об`єкта під літ. А , що знаходиться за адресою: м. Одеса, бульвар Приморський, будинок 7, зокрема у вигляді рішення про її проведення, направлення на проведення перевірки та акта за результатами такої перевірки, відповідачем до суду не надано.

Враховуючи викладене, з огляду на те, що відповідачем фактично не проведена перевірка з питань дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законом порядку, на думку суду, скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082162001519 від 18.07.2016 року Реставрація фасаду і покрівлі будівлі за адресою: м. Одеса, бул. Приморський, 7 , замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю Гранд Отель , суперечить вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Аналогічний висновок викладений в Постанові Верховного Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26.06.2018 року по справі №826/20445/16.

З таких обставин суд вважає, що наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/286ДАБК від 02.07.2019р. «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року» прийнятий не на підставі та не у межах повноважень, що передбачені Законом, а тому має бути скасований як протиправний.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бендерський проти України» від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до положень ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав Відповідачем у справі, або якщо Відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. У випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивачем, за звернення до суду з даним адміністративним позовом, було сплачено судовий збір у розмірі 3842 грн.

У зв`язку з задоволенням даного адміністративного позову суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДФС в Одеській області на користь Позивача судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн., оскільки позивачем було заявлено одну вимогу немайнового характеру.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Гранд Отель» (65026, м. Одеса, Приморський бульвар, 7, код ЄДРПОУ 35405392) до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6, код ЄДРПОУ 40199728) про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/286ДАБК від 02.07.2019р. «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082162001519 від 18.07.2016 року» .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6, код ЄДРПОУ 40199728) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Гранд Отель» (65026, м. Одеса, Приморський бульвар, 7, код ЄДРПОУ 35405392) судові витрати у розмірі 1921 (тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 13.11.2019 року.

Суддя А.А. Радчук.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2019
Оприлюднено15.11.2019
Номер документу85641036
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4096/19

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Постанова від 30.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 07.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 07.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні