Рішення
від 12.11.2019 по справі 923/715/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2019 року м. Херсон Справа № 923/715/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. за участю секретаря судового засідання Кудак М.І., розглянувши справу за позовом Приватного підприємства "Урожай-2000", м.Херсон ідентифікаційний код юридичної особи 30143202

до Херсонської міської ради Херсонської області, м.Херсон ідентифікаційний код юридичної особи 26347681

про визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною

за участю представників сторін:

від позивача - адвокат Літвінова Т.В., ордер серії ХС № 153014 від 18.09.2019; Федак Л.Р., довіреність б/н від 01.09.2019

від відповідача - Фокін А.А., головний спеціаліст, довіреність вих. № 9-753-9/21 від 22.12.2018

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів,

а саме: програмно-апаратного комплексу «Оберіг» .

Приватне підприємство "Урожай-2000" (в подальшому позивач) звернулось з позовом до Херсонської міської ради (в подальшому відповідач) та просить суд прийняти рішення, яким визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 31.01.2002р.

Позивач пояснює, що між Херсонською міською радою та ПП Урожай-2000 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,1584 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, вул. Ракетна, 110 від 31 січня 2002 року строком на 25 років зі сплатою орендної плати у розмірі 1660,39грн. щомісячно.

Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 27 листопада 2006 року розмір орендної плати на земельну ділянку під виробничими та побутовими приміщеннями встановлено на рівні 1,2 % від грошової оцінки земельної ділянки.

Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 25 липня 2008 року розмір орендної плати на земельну ділянку під виробничими та побутовими приміщеннями встановлено на рівні 3 % від грошової оцінки земельної ділянки.

16.02.2019 року на адресу позивача за вих. № 32-21-0.172-2471/0/208-19 від Міжрегіонального управління у м. Херсоні та АРК Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області надійшов лист щодо нормативно грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки, що орендується, станом на 2019 рік, яка становить 820,04 грн.

У 2016 - 2018 році орендна плата за 1 місяць становила 20 793,25 грн., що вбачається з витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2016 року.

З січня 2019 року орендна плата за земельну ділянку становить 85 251,36 грн. на місяць із розрахунку нормативно грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки у розмірі 820,04 грн.

Позивач вважає, що зазначена сума є надто високою, та нераціональною. Підприємство яке перебуває у процесі розробки планів та перспективи розвитку на майбутнє не має можливості на оплату такої високої вартості за оренду земельної ділянки.

Крім того, рішенням Херсонської міської ради № 280 від 07.07.2016 року встановлено земельний податок на території м. Херсона за земельні ділянки, які перебувають у власності та постійному користуванні суб`єктів господарювання у розмірі 1% від їх нормативно грошової оцінки.

Статтею 274 п. 274.1 ПК України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Пунктом 288.5.1. ст. 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку.

Статтею 284. п. 284. 1. встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

На підставі викладеного, рішення Херсонської міської ради № 280 від 07.07.2016 року, з урахуванням встановленої ставки податку на території м. Херсон та значним підвищенням розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки підприємство двічі зверталось до Херсонської міської ради з листами та додатковою угодою про зменшення розмір орендної плати з 01.01.2019 року, та встановити її у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Позивач стверджує, що про результати розгляду його пропозиції та підписану додаткову угоду до договору оренди на його адресу не надходило. Оскільки відповідач у справі не надіслав заперечення на пропозицію укласти додаткову угоду, то позивач вважає, що відповідач фактично прийняв умови додаткової угоди.

27.09.2019 відповідач надав до канцелярії суду відзив, яким повністю заперечує проти позову, вважає, що позивач невірно застосовує приписи цивільного, земельного та податкового законодавства та неправомірно просить фактично встановити йому орендну плату за землю нижче рівня, встановленого податковим законодавством.

01.10.2019 позивач надав суду та відповідачу відповідь на відзив, яким спростовує доводи відповідача та наполягає на задоволенні позову.

Ухвалою від 01.10.2019 закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті на 04.11.2019. Копію ухвали надіслано учасникам справи.

В засіданнях суду 19.09.2019, 01.10.2019, 04.11.2019 та 11.11.2019 судом оголошувались перерви.

Після виходу суду з нарадчої кімнати 12.11.2019 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд,

в с т а н о в и в:

Між Приватним підприємством "Урожай-2000" (позивач) та Херсонською міською радою (відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,1584 га, яка розташована за адресою: м. Херсон, вул. Ракетна, 110 від 31 січня 2002 року строком на 25 років зі сплатою орендної плати у розмірі 1660,39 грн. щомісячно згідно грошової оцінки та рішення Херсонського міськвиконкому № 505 від 24.12.2001.

Відповідно до вимог ст. 13 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, яка діяла на момент укладення договору) договір посвідчено приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Кличанівською С.І.

Згідно з ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент укладення договору) право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Договір оренди земельної ділянки від 31.01.2002 зареєстровано у Херсонському міському управлінні земельних ресурсів, про що в книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис.

31.01.2002 сторонами підписано акт про передачу та прийом земельної ділянки в натурі.

В п. 2.3 договору оренди зазначено, що розмір орендної плати змінюється орендодавцем у випадках з моменту:

- змін умов господарювання, передбачених договором,

- підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляції процесів,

- збільшення розмірів ставки земельного податку,

- в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно з п. 3.1 договору орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках, передбачених в п. 2.3 цього договору.

Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 27 листопада 2006 року розмір орендної плати на земельну ділянку під виробничими та побутовими приміщеннями встановлено на рівні 1,2 % від грошової оцінки земельної ділянки.

Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 25 липня 2008 року розмір орендної плати на земельну ділянку під виробничими та побутовими приміщеннями встановлено на рівні 3 % від грошової оцінки земельної ділянки.

16.02.2019 року на адресу підприємства за вих. № 32-21-0.172-2471/0/208-19 від Міжрегіонального управління у м. Херсоні та АРК Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області надійшов лист щодо нормативно грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки, що орендує позивач станом на 2019 рік становить 820,04 грн.

У 2016 - 2018 році орендна плата за 1 місяць становила 20 793,25 грн., що вбачається з витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2016 року. Так вартість земельної ділянки 1-го кв.м. становить 188,69 * 1,06 (коефіцієнт індексації) = 200,012 (нормативна оцінка з урахуванням індексації). 41584 (площа земельної ділянки) * 200,012 = 8 317 299,01 грн.* 3% = 249518,97 грн. (оренда за рік). Тобто оренда за місяць становить 249518,97 грн./12 = 20 793,25 грн.

З січня 2019 року орендна плата за земельну ділянку становить 85 251,36 грн. на місяць із розрахунку нормативно грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки у розмірі 820,04 гри., що орендує позивач. Так розмір орендної земельної ділянки 41584 * 820,04= 34100543,36 грн. * 3% = 1023016,30 грн. орендна плата за рік. 1023016,30 грн./12= 85251,36 грн.

Позивач вважає зазначену суму надто високою, та нераціональною. Підприємство яке перебуває у процесі розробки планів та перспективи розвитку на майбутнє не має можливості на оплату такої високої вартості за оренду земельної ділянки.

Крім того, рішенням Херсонської міської ради № 280 від 07.07.2016 року встановлено земельний податок на території м. Херсона за земельні ділянки, які перебувають у власності та постійному користуванні суб`єктів господарювання у розмірі 1% від їх нормативно грошової оцінки.

Статтею 274 п. 274.1 ПК України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Пунктом 288.5.1. ст. 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку.

Статтею 284. п. 284. 1. встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

На підставі викладеного, керуючись положеннями рішення Херсонської міської ради № 280 від 07.07.2016, з урахуванням встановленої ставки податку на території м. Херсон та значним підвищенням розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки підприємство - позивач двічі зверталось до Херсонської міської ради з листами та додатковою угодою про зменшення розмір орендної плати з 01.01.2019 року, та встановлення її у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Позивач посилається на те, що про результати розгляду пропозиції та підписану додаткову згоду до договору оренди на адресу позивача не надходила.

Проте відповідач надав до матеріалів справи копії відповідей на звернення позивача щодо зменшення розміру орендної плати (а.с. 72-74).

Листом від 21.03.2019р. № 8-1750-20/15 департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради за результатами розгляду звернення позивача від 27.02.2019 щодо зменшення розміру орендної плати, повідомив наступне наступне.

Статтею 322 Цивільного кодексу України визначено, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

Згідно з пунктом 1 статті 289 Кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Враховуючи такі вимоги законодавства, 05.06.2018 Херсонською міською радою прийнято рішення за № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона , яке набуло чинності з 01.01,2019р.

Діючи ставки орендної плати по м. Херсону визначені рішенням міської ради від 26.08.2011 № 333 Про затвердження розміру орендної плати за землю".

Згідно з вказаним рішенням, відсоткова ставка за цільовим призначенням земельної ділянки становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до рішення міської ради від 16.10.2001 №403 земельну ділянку, площею 4,1584 га, по вул. Ракетній, 110, передано в оренду позивачу ПП "Урожай-2000 , під виробничі та побутові приміщення.

Розмір орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою, згідно укладеного договору становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Підсумовуючи викладене, Херсонська міська рада повідомила позивачеві, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є підставою для зменшення розміру орендної плати.

Відповідач підкреслив, що відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідач повідомив, що будь-якого особливого порядку надсилання простих листів з обов"язковим оформленням квитанцій, реєстрів тощо в Україні не встановлено. Тому єдиним доказом відправки кореспонції позвачу є відповідні записи у книзі вихідної кореспонденції відправника.

Так само жодним нормативним документом не встановлено і обов"язку Херсонської міської ради надсилати листіти-відповіді на звернення або пропозиції рекомендованими або цінними листами, тим більше з повідомленнями про вручення таких листів.

Позивач посилається на те, що частиною 2 ст. 644 ЦК України передбачено, що якщо пропозицію укласти договір, в якій не вказаний строк для відповіді, зроблено у письмовій формі, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь протягом строку, встановленого актом цивільного законодавства, а якщо цей строк не встановлений, - протягом нормально необхідного для цього часу.

Так як, відповідач у справі не надіслав заперечення на пропозицію укласти додаткову угоду, то позивач вважає, що відповідач фактично прийняв умови додаткової угоди.

Суд відхиляє зазначені посилання позивача, оскільки ст. 644 ЦК України регулює порядок укладення договору.

В даному випадку, між сторонами вже укладено договір оренди земельної ділянки від 31 січня 2002 року.

Отже, ст. 644 ЦК України не регулює правовідносини, які склалися між сторонами.

Суд зауважує, що між сторонами виник спір щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31 січня 2002 року, а саме - щодо розміру орендної плати.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 1, 2 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є:

- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Позивач посилається на те, що відповідач істотно порушив вимоги договору оренди, однак позивачем документально не обґрунтовано, в чому полягає істотне порушення відповідачем умов договору оренди.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК).

Згідно з положеннями статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

Статтею 288.7. ПК передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з ст. 286.2., 286.3 ПК, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов`язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 ПК є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ ПК.

Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

За змістом пунктів 289.1, 289.2, 289.3 статті 289 ПК і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Позивач мотивує свої вимоги також ст. 652 ЦК України, якою передбачено, що якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Позивач не надав доказів на підтвердження того, що одночасно існують чотири вищезазначені умови, тому суд відхиляє посилання позивача на ст. 652 ЦК України.

Крім того, позивач вважає, що прийняття Херсонською міською радою рішення №280 від 07.07.2016, яким встановлено земельний податок на території м. Херсона за земельні ділянки, які перебувають у власності та постійному користуванні суб`єктів господарювання у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.01.2002 в частині розміру орендної плати.

Суд дійшов висновку, що зазначене твердження позивача є необґрунтованим, виходячи з наступного.

Порядок зміни та розірвання господарських договорів встановлений статтею 188 Господарського кодексу України. Так, зазначеною статтею передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач листом від 20.02.2019 № 5 просив відповідача зменшити розмір орендної плати.

Листом від 17.07.2019 № 16 (а. с. 16) позивач повторно просив зменшити розмір орендної плати та підписати додаткову угоду (а. с. 17), яка додана до листа. До матеріалів справи надано докази надсилання зазначеного листа відповідачу (а.с.22).

Відповідач надав до матеріалів справи копію відповіді на лист позивача від 21.03.2019 № 8-1750-20/15 (а. с. 72-73) та копію відповіді від 08.08.2019 (а. с. 74), якими повідомлено про необгрунтованість вимог позивача.

Матеріалами справи підтверджується, що відповідно до рішення міської ради від 16.10.2001 № 403 земельну ділянку, площею 4.1584 га, по вул. Ракетній, 110, у м. Херсон, передано в оренду ПП "Урожай-2000", під виробничі та побутові приміщення, строком до 31.01.2027. Розмір орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою, згідно укладеного договору становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Розмір орендної плати для фізичних осіб та суб`єктів господарювання визначено та встановлено рішенням Херсонської міської ради від 26.08.2011 № 333 "Про затвердження розміру орендної плати за землю". Дане рішення є регуляторним актом, яке набуло чинності з 01.09.2011 та не має обмеження терміну дії.

Згідно з прийнятим рішенням розмір орендної плати для фізичних осіб та суб`єктів господарювання визначено у відсотках від їх нормативної грошової оцінки. Розмір орендної плати, затверджений вищевказаним рішенням, відповідає вимогам статей 288.5.1 та 288.5.2. Податкового кодексу України.

Позивач просить суд зменшити орендну плату з 3% від нормативно грошової оцінки землі, та встановити на рівні 1% від нормативно грошової оцінки, на підставі рішення Херсонської міської ради від 07.07.2016 року № 280 "Про встановлення земельного податку на території м. Херсона".

Однак, зміна розміру орендної плати не регулюється рішенням Херсонської міської ради від 07.07.2016 №280 "Про встановлення земельного податку на території м. Херсона" та не може бути підставою, для зменшення ПП "Урожай-2000" розміру орендної плати.

Крім того, необхідно розмежовувати два поняття, перше - це земельний податок, друге - це орендна плата.

Відповідно до пункту 14.1.147. Податкового кодексу України (далі - ПК України) плата за землю (земельний податок) - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 14.1.136. ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Згідно із пункту 288.1. ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до норм вищезазначених статей законодавець зазначає, що плата за землю комунальної форми власності здійснюється перше у вигляді земельного податку (без укладання договору оренди ), друге у вигляді сплати орендної плати (при укладеному договорі оренди ).

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до частин 1, 2 статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно міською радою прийнято два рішення, котрі регулюють плату за землю:

1) №333 від 26.08.2011 "Про затвердження розміру орендної плати за землю";

2) №280 від 07.07.2016 "Про встановлення земельного податку на території м. Херсона".

Вказані регуляторні акти регулюють сплату земельного податку: 1) у разі наявності договору оренди (рішення №333 від 26.08.2011); 2) у разі відсутності договору оренди (рішення 280 від 07.07.2016) .

Зазначені рішення відповідно до норм статті 144 Конституції України є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Позивач у своєму позові зазначає, що орендна плата та земельний податок є тотожними, підмінюючи при цьому одне рішення Херсонської міської ради № 333 від 26.08.2011 "Про затвердження розміру орендної плати за землю" на інше рішення № 280 від 07.07.2016 "Про встановлення земельного податку на території м. Херсона".

З огляду на викладене, оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем, покладаються на позивача згідно з ст. 129 ГПК України.

Керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 238 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

в и р і ш и в:

1. В задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення складено 19.11.2019

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення12.11.2019
Оприлюднено21.11.2019
Номер документу85747123
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/715/19

Ухвала від 03.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 25.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 27.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Постанова від 10.02.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 16.01.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 13.12.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні