Рішення
від 16.10.2019 по справі 160/7464/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 49089 м. Дніпро, вул. Академіка Янгеля, 4, (веб адреса сторінки на офіційному веб -порталі судової влади України в мережі Інтернет - http://adm.dp.court.gov.ua)

16 жовтня 2019 року Справа № 160/7464/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судці Жукової Є.О.,

при секретарі судового засідання Рубані А.В.,

представника позивача Фустіченко А.В.,

представника відповідача Нагорного Б.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства "Елігма" (вул. Леоніда Бородича, буд. 2а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50086) до відповідача-1: Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17 А, м. Дніпро, 49000); відповідача-2: Криворізького північного управління Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (пр. Героїв підпільників, 42, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50074) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а саме: №000069/04-36-40-05/35006179 від 21.02.2019 року на суму 44 000 грн.; №000064/04-36-40- 05/35006179 від 19.02.2019 року на суму 17 000 грн.; визнання протиправним та скасування рішення від 24.06.2019 року №64535-57/81, -

ВСТАНОВИВ:

05.08.2019 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства Елігма до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, Криворізького північного управління Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а саме: №000069/04-36-40-05/35006179 від 21.02.2019 р. на суму 44 000,00 грн.; №000064/04-36-40-05/35006179 на суму 17 000,00 грн.; визнання протиправним та скасування рішення від 24.06.2019 р. №64535-57/81.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 233.08.2019 року було відкрито провадження в адміністративній справі №160/7464/19 та призначено справу до розгляду у порядку підготовчого провадження, за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що 03.07.2019 року з електронного кабінету платника податків, позивачу стало відомо, що на ПП Елігма було накладено фінансове стягнення в розмірі 61 000,00 грн. (Шістдесят одна тисяча грн. 00 коп.) за видом податку Адмін. штрафи та штрафні санкції за порушення закон, у сфері виробництва та обігу алк. напоїв та тютюну . У відповідь на подане звернення, позивачем отримано лист, в якому роз'яснено, що головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області, відповідно до вимог п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75; п.п. 80.2.5 п. 80.2. ст. 80 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-УІ (далі - Податковий кодекс) на підставі наказу від 24.01.2019 № 464-п та направлень від 30.01.2019 № 685 та № 686 була проведена фактична перевірка магазину ПП "ЕЛІГМА" (код ЄДРПОУ 35006179) за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Леоніда Бородича, 2а, з питань дотримання законодавства у сфері обігу підакцизних товарів. За результатами перевірки, контролюючим органом виявлено факти роздрібної торгівлі алкогольними напоями, без наявності відповідної ліцензії, чим порушено ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (зі змінами та доповненнями) (далі - Закон № 481); роздрібної торгівлі тютюновими виробами, без наявності відповідної ліцензії , чим порушено ст.,15 Закону № 481; роздрібної торгівлі алкогольними напоями за цінами нижчими за встановлені мінімальні роздрібні ціни на алкогольні напої, чим порушено ст. 18 Закону № 481 та постанова КМУ від 30.10.2008 № 957 Про встановлене розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв вітчизняного виробництва (із змінами та доповненнями). Наведене обумовило прийняття рішень про нарахування штрафних санкцій. Разом з тим, позивач вважає, що перевірка проведена з порушенням законодавчо встановленої процедури проведення подібних перевірок та фіксування її висновків; акти перевірки складені з порушенням вимог законодавства, що нівелює наслідки подібної незаконної перевірки.

09.09.2019 року відповідачем надано відзив на адміністративний позов, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що перевіркою ПП Елігма були встановлені факти здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності відповідної ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та за заниженими цінами.

В судове засідання, призначене на 21.10.2019 р., з'явилися повноважні представники позивача та відповідача.

Суд зазначає, що в судовому засіданні судом було поставлено на розгляд питання щодо можливості переходу до розгляду справи по суті за доказами, які наявні у матеріалах справи.

Представники сторін не заперечували щодо переходу до розгляду справи по суті. Таким чином, враховуючи зазначене вище, суд закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду зазначеної справи по суті, застосувавши принцип процесуальної економії та у відповідності до ст.ст.192 - 211, 217, 224 - 228 КАС України безпосередньо 16.10.2019 року.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що у зв'язку з проведенням аналізу інформаційних баз даних була отримана інформація про порушення приватним підприємством ЕЛІГМА законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, керуючись ст.19, ст..20, пп. 75.1.3 п.75.1 ст.75 пп.80.2.5 п.80.2 ст.80 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-6, ГУ ДФС у Дніпропетровській області було видано Наказ №464-п від 24.01.2019 року про проведення фактичної перевірки приватного підприємства ЕЛІГМА .

Під час фактичної перевірки посадовими особами відділу контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДФС у Дніпропетровській області було встановлено наступні факти:

1. Роздрібна торгівля алкогольними напоями за період з 17.02.2017 року по 20.02.2017 року без придбання відповідної ліцензії а саме: згідно електронних стрічок які створені до РРО зареєстрованого на ПП ЕЛІГМА реалізовувалась горілка Хортиця класична 1 пляшка *0,5 л. за ціною 180 грн. чек №4 від 17.02.2017 року об 14 год. 4 хв., горілка Медофф платінум 1 пляшка * 0,3 л. за ціною 54 грн. чек №3 від 17.02.2017 року об 9 год. 53 хв., горілка Зелений день 1 пляшка *0,2 л. за ціною 20 грн. чек №3 від 18.02.2017 року об 10 год. 12 хв. горілка Зелений день 1 пляшка *0,1 л.- 10 грн. чек №6 від 18.02.2017 року об 10 год 33 хв., горілка Плакучая Ива 1 пляшка *0,2 л. за ціною 32 грн. чек №17 від 19.02.2017 року об 18 год. 48 хв. горілка Арктика *0,5 л за ціною 100 грн. чек №7 від 20.02.2017 року об. 18 год. 17 хв. ТЕРМІН ДІЇ ЛІЦЕНЗІЙ з 16.02.2016 року по 16.02.2017року ТА з 21.02.2017року по 21.02.2018року. В період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року в приватного підприємства ЕЛІГМА була відсутня діюча ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

2. Роздрібна торгівля тютюновими виробами без придбання відповідної ліцензії за період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року. В період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року в приватного підприємства ЕЛІГМЛ була відсутня діюча ліцензія на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

3. Реалізація алкогольних напоїв за цінами нижчими від мінімально-роздрібних цін на алкогольні напої, так 10.09.2017 року реалізовано горілку Хортиця класична 0,5 л. за 76 грн.

На підставі Актів №4136/04-36-40-05/350006179 від 30.01.2019 року та №4126/04-36-40- 05/350006179 від 30.01.2019 року були прийняті рішення про застосування фінансових санкцій:

- Рішення про застосування штрафних санкцій №000064/04-36-40-05/350006179 від 19.02.2019 року на суму 17 000 грн. за порушення статті 15 Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, конячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами , а саме: продаж алкогольних напоїв без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, штраф в сумі 17 000 гри., відповідно до абз. 5 ч. 2 ст. 17 Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, конячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами ( зі змінами та доповненнями)(далі - ЗУ від 19.12.1995 року №481/95-ВР).

- Рішення про застосування штрафних санкцій №000069/04-36-40-05/350006179 від 21.02.2019 року на суму 44 000 грн. за порушення статті 15,18 Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, конячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами , а саме: 17 000 грн. - за роздрібну торгівлю алкогольними напоями без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями; 17 000 грн. - за роздрібну торгівлю тютюновими виробами без наявності ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі тютюновими виробами; 10 000 грн. - за роздрібну торгівлю алкогольними напоями за цінами нижчими за встановлені мінімальні роздрібні ціни на такі напої.

Не погодившись зі вказаними вище рішеннями контролюючого органу, позивач оскаржує їх в судовому порядку, з приводу чого суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органі мають право проводити, зокрема, відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Порядок проведення фактичної перевірки врегульовано статтею 80 Податкового кодексу, згідно з пунктом 80.1 якої, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Відповідно до пунктів 80.1, 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:

80.2.1. у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;

80.2.2. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

80.2.3. письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;

80.2.4. неподання суб'єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;

80.2.5. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

80.2.6. у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у пункті 75.1.3;

80.2.7. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.

Фактична перевірка, що здійснюється за наявності обставини, визначеної у пункті 80.2.6, може бути проведена для контролю щодо припинення порушення законодавства з питань, визначених у пункті 75.1.3, одноразово протягом 12 місяців з дати складання акта за результатами попередньої перевірки.

Перед початком фактичної перевірки, з питань дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій, посадовими особами контролюючих органів на підставі підпункту 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 цього Кодексу може бути проведена контрольна розрахункова операція.

Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.

Під час проведення фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), в тому числі тим, яким установлено випробування, перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для з'ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо).

Фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами контролюючого органу у присутності посадових осіб суб'єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції.

Під час проведення перевірки посадовими особами, які здійснюють таку перевірку, може проводитися хронометраж господарських операцій. За результатами хронометражу складається довідка, яка підписується посадовими особами контролюючого органу та посадовими особами суб'єкта господарювання або його представника та/або особами, що фактично здійснюють господарські операції.

Строки проведення фактичної перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.

Порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Відповідно до пунктів 86.1, 86.5, 86.6 статті 86 Податкового кодексу України, результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками, (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов'язаний його підписати.

Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого цим Кодексом (з урахуванням його продовження).

У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов'язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.

Акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

У разі, якщо платник податків (його відокремлені підрозділи) здійснює свою діяльність не за основним місцем обліку платника податків, контролюючий орган, який проводив перевірку, не пізніше трьох робочих днів з дня реєстрації акта (довідки) в цьому органі направляє акт (довідку) до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків. Копія акта (довідки) перевірки з відміткою про реєстрацію в журналі реєстрації актів (довідок) перевірок зберігається у контролюючому органі, який проводив перевірку.

Підписання акта (довідки) таких перевірок особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та/або його законними представниками та посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта (довідки), посадовими особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складення реєструється в журналі реєстрації актів контролюючого органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.

У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам чи особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених в цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт або робиться позначка в акті або довідці про результати перевірки.

Відмова платника податків або його законних представників чи особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов'язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов'язання.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" (далі - Закон № 481, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об'ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД;

- ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб'єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

- місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Згідно зі статтею 15 Закону № 481, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб'єкта господарювання терміном на один рік і підлягають обов'язковій реєстрації в органі доходів і зборів, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб'єкта господарювання (частина 20 статті 15 Закону № 481).

Ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання.

У заяві повинно бути зазначено вид господарської діяльності, на провадження якого суб'єкт господарювання має намір одержати ліцензію (імпорт, експорт, оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами). У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Відповідно до статті 15-3 Закону № 481, забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів у невизначених для цього місцях торгівлі.

Відповідно до статті 18 Закону № 481, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на алкогольні напої.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 №957 Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв , затверджені розміри мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв з розрахунку мінімальної ціни за 1 літр 100-відсоткового спирту.

Відповідно до статті 17 Закону № 481, за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

До суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за порушення вимог статті 15-3 цього Закону - 6800 грн., за роздрібну торгівлю алкогольними напоями без наявності ліцензії (крім випадків, передбачених цим Законом) у розмірі 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн., за роздрібну торгівлю тютюновими виробами без наявності ліцензії у розмірі 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Стаття 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" містить перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, серед яких пунктом 7 частини 1 якої визначено виробництво і торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, яка ліцензується відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

Частиною 12 статті 15 Закону України "Про державне регулювання, виробництва, обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.

Згідно зі ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб'єкту господарювання ліцензії (за винятком змін, пов'язаних з реорганізацією суб'єкта господарювання та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб'єкта господарювання протягом трьох робочих днів видає суб'єкту господарювання ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.

Аналіз положень пункту 7 частини 1 статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" і частини 12 статті 15 Закону України "Про державне регулювання, виробництва, обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" свідчить, що торгівля, зокрема, тютюновими виробами, можлива суб'єктами господарювання лише за наявності у них ліцензій. Відсутність таких ліцензій є порушенням чинного законодавства і тягне за собою відповідальність. При цьому, законом передбачена можливість внесення змін до виданих ліцензій, зокрема, у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб'єкту господарювання ліцензії на підставі заяви суб'єкта господарювання.

Так, відповідно до висновків актів перевірок, Роздрібна торгівля алкогольними напоями за період з 17.02.2017 року по 20.02.2017 року без придбання відповідної ліцензії а саме: згідно електронних стрічок які створені до РРО зареєстрованого на ПП ЕЛІГМА реалізовувалась:

- горілка Хортиця класична 1 пляшка *0,5 л. за ціною 180 грн. чек №4 від 17.02.2017 року об 14 год. 4 хв.,

- горілка Медофф платінум 1 пляшка * 0,3 л. за ціною 54 грн. чек №3 від 17.02.2017 року об 9 год. 53 хв.,

- горілка Зелений день 1 пляшка *0,2 л. за ціною 20 грн. чек №3 від 18.02.2017 року об 10 год. 12 хв.

- горілка Зелений день 1 пляшка *0.1 л,- 10 грн. чек №6 від 18.02.2017 року об 10 год 33 хв.,

- горілка Плакучая Ива 1 пляшка *0.2 л. за ціною 32 грн. чек №17 від 19.02.2017 року об 18 год. 48 хв.

- горілка Арктика *0,5 л за ціною 100 грн. чек №7 від 20.02.2017 року об. 18 год. 17 хв.

Термін дії ліцензій з 16.02.2016 року по 16.02.2017 року та з 21.02.2017 року по 21.02.2018 року.

В період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року в приватного підприємства ЕЛІГМА була відсутня діюча ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Роздрібна торгівля тютюновими виробами без придбання відповідної ліцензії за період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року. В період з 16.02.2017року по 21.02.2017року в приватного підприємства ЕЛІГМА була відсутня діюча ліцензія на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

ПП ЕЛІГМА за період з 16.02.2017 року по 21.02.2017 року було реалізовано наступні тютюнові вироби:

- Сигарети Демі Сині чек №5 від 17.02.2017 року об.10 год. 58 хв. 28 сек. сума операції 19 грн. 95 коп.:

- Сигарети Мальборо Голд чек №5 від 20.02.2017 року об. 17 год. 36 хв. 45 сек. сума операції 27 грн. 30 коп.

Також було встановлено реалізацію алкогольних напоїв за цінами нижчими від мінімально-роздрібних цін на алкогольні напої, так 10.09.2017 року реалізовано горілку Хортиця класична 0.5 л. за 76 грн.. горілку Істон класична 0,5 за 70 грн., горілку Карідена роса 0,5 л. за 70 грн. Чим порушено положення Постанови КМУ від 30.10.2008 року №957 Про становлення розміру мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв ( зі змінами та доповненнями).

Згідно зі статтею 1 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , в редакції, що діяла на момент встановлення порушень:

- мінімальні оптово-відпускні ціни на алкогольні напої - ціни, які визначаються за кодами виробів Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності за 1 літр 100-відсоткового спирту, обраховані виходячи з найнижчої оптової ціни на вітчизняну або контрактної вартості на імпортну продукцію та податків і зборів, які відповідно до чинного законодавства підлягають сплаті з одиниці продукції вітчизняними виробниками й імпортерами, та з урахуванням вартості тари;

- мінімальні роздрібні ціни на алкогольні напої - ціни, які визначаються виходячи з мінімальних оптово-відпускних цін на цю продукцію та торговельної надбавки.

Відповідно до частини 1 статті 11-1 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів встановлена виробником або імпортером максимальна роздрібна ціна на тютюнові вироби наноситься на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення.

Частиною 12 статті 18 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів встановлено, що термін, з якого на пачки, коробки та сувенірні коробки тютюнових виробів наносяться максимальна роздрібна ціна та дата їх виготовлення, визначається виробником або імпортером тютюнових виробів самостійно. При цьому з 1 липня 2005 року виробництво та імпорт тютюнових виробів, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких не нанесені максимальна роздрібна ціна та дата їх виготовлення, забороняються.

Згідно з ч.13 ст.18 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів за наявності у місці торгівлі тютюновими виробами таких виробів однієї власної назви, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких вказані різні максимальні роздрібні ціни, продаж таких тютюнових виробів здійснюється за цінами, не вищими, ніж ті, що вказані на відповідних пачках, коробках та сувенірних коробках.

Частиною 1 статті 17 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів встановлено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

На підставі абзаців 13, 14 частини 2 статті 17 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:

- абзац 13: оптової або роздрібної торгівлі коньяком, алкогольними напоями, горілкою, лікеро-горілчаними виробами та вином за цінами, нижчими за встановлені мінімальні оптово-відпускні або роздрібні ціни на такі напої - 100 відсотків вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 10000 гривень;

- абзац 14: роздрібної торгівлі тютюновими виробами за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів, збільшеними на суми акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу тютюнових виробів, - 100 відсотків вартості наявних у суб'єкта господарювання тютюнових виробів, але не менше 10000 гривень.

Статтею 1 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів визначено, що роздрібна торгівля - це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання громадського харчування.

Відповідно до змін від 09.11.2016 року до Постанови КМУ від 30 жовтня 2008р. N 957 Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв мінімальна роздрібна ціна за 1 літр 100-відсоткового спирту складала 397.76 грн. (79,55 грн. на 0,5літра 40-відсогкового спирту).

Разом з тим, позивачем було реалізовано горілку Хортиця класична 0.5 л. за 76 грн.. горілку Істон класична 0,5 за 70 грн., горілку Карідена роса 0,5 л. за 70 грн., тобто нижче мінімально-роздрібної ціни.

За таких обставин, позивачем дійсно було допущено порушення щодо реалізації алкогольних напоїв за цінами, нижчими від мінімальних роздрібних цін.

Будь-яких належних та допустимих доказів в розумінні ст. ст. 73-73 КАС України щодо спростування порушень, зазначених в актах перевірок №4136/04-36-40-05/350006179 від 30.01.2019 року та №4126/04-36-40- 05/350006179 від 30.01.2019 року, позивачем не надано.

За таких обставин, суд дійшов до висновку, що позивачем порушено приписи ст. ст. 11-1, 18 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , що виявилося у реалізації алкогольних напоїв за цінами, нижчими від мінімальних роздрібних цін, а тому відповідачем правомірно та обґрунтовано нараховано штрафні санкції оскаржуваним рішенням за виявленні порушення відповідно до ст.17 цього Закону. Так само судом встановлено факт порушення позивачем вимог частини 12 статті 15 Закону України "Про державне регулювання, виробництва, обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" в частині реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів без відповідної ліцензії.

При цьому, механізм застосування фінансових санкцій визначено Порядком застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 року №790 (далі - Порядок).

Дійсно, п.9 Порядку встановлено, що рішення про застосування фінансових санкцій складається у трьох примірниках, один з яких залишається в органі, посадова особа якого прийняла це рішення; другий - надсилається у триденний строк після його прийняття суб'єкту господарювання або видається його уповноваженому представникові; третій - надсилається до територіального органу ДФС за місцем реєстрації суб'єкта господарювання для здійснення контролю за надходженням до державного бюджету суми сплаченого штрафу у разі порушення законодавства у сфері виробництва та обігу спирту або за місцем вчинення порушення для здійснення контролю за надходженням до місцевих бюджетів суми сплаченого штрафу в разі порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів.

Позивач стверджує, що спірні рішення про застосування штрафних санкцій №64535-57/81 від 24.06.2019 року, №000064/04-36-40-05/35006179 від 19.02.2019 року, №000069/04-336-40-05/35006179 від 21.02.2019 року вручені йому не у передбачений п.9 Порядку термін та спосіб.

Водночас, наведене не нівелює встановлених перевіркою порушень з боку ПП Елігма приписів Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , та не може бути підставою для звільнення останнього від відповідальності за допущені порушення.

Крім того, матеріалами справи підтверджено, що рішення від 19.02.2019 № 000064/04-36-40-05/35006179 про застосування фінансових санкцій на суму 17000,0 грн., надіслано ПП "ЕЛІГМА" відповідно до вимог, визначених у ст.42 Податкового кодексу України, поштою з повідомленням про вручення 20.02.2019.

Рішення від 21.02.2019 № 000069/04-36-40-05/35006179 про застосування фінансових санкцій на суму 44000,0 грн., надіслано ПП "ЕЛІГМА" відповідно до вимог, визначених у ст.42 Податкового кодексу України, поштою з повідомленням про вручення 22.02.2019.

Відповідно п. 42.4 ст. 42 Податкового кодексу України, у разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їх відмову прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

Рішення про застосування фінансових санкцій від 19.02.2019 № 000064/04-36-40- 05/35006179 та рішення про застосування фінансових санкцій від 21.02.2019 №000069/04-36-40-05/35006179 отримані 10.05.2019 р.

З урахуванням означеного, суд приходить до висновку, про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із того, що позивачу було відмовлено у задоволені позовних вимог, а отже відповідно до ст.139 КАС України сума сплаченого судового збору останньому не повертається.

Керуючись ст. ст. 242-244, 246, 250, 254, 255 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Приватного підприємства "Елігма" (вул. Леоніда Бородича, буд. 2а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50086) до відповідача-1: Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17 А, м. Дніпро, 49000); відповідача-2: Криворізького північного управління Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (пр. Героїв підпільників, 42, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50074) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а саме: №000069/04 -35-40-05/35006179 від 21.02.2019 року на суму 44 000 грн.; №000064/04-36-40-05/35006179 від 19.02.2019 року на суму 17 000 грн.; визнання протиправним та скасування рішення від 24.06.2019 року №64535-57/81, - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 23 жовтня 2019 року.

Суддя Є.О. Жукова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено22.11.2019
Номер документу85799296
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/7464/19

Постанова від 11.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 11.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні