ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 914/1287/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О. О. Мамалуй- головуючий, О. М. Баранець, Л. В. Стратієнко
за участю секретаря судового засідання - В.В. Шпорт,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Львівського дошкільного навчального закладу № 42 Львівської міської ради Львівської області
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 08.07.2019
у складі колегії суддів: О. В. Зварич - головуючий, О. П. Дубник, О. С. Скрипчук
та на рішення господарського суду Львівської області від 11.10.2018р.
суддя: З. В. Горецька
за позовом Львівського дошкільного навчального закладу № 42 Львівської міської ради Львівської області
до
1. Львівської міської ради;
2.Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради;
3. Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради;
4.Комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №188 Львівської міської ради
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
1.Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради;
2.Заклад дошкільної освіти (дитячий садок) №21 Львівської міської ради
про визнання недійсним акта органу місцевого самоврядуванню, скасування реєстраційних дій та зобов`язання вчинити певні дії
за участю представників учасників:
позивача: Цукорник С.Г.
відповідача-1: Гриниха Х.А.
Пшевлоцький Ю.М.
відповідача-2: Лильо І. З .
відповідача-3: Шупер О.Б.
відповідача-4: не з`явилися
третьої особи-1: не з`явилися
третьої особи-2: не з`явилися
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Львівський дошкільний навчальний заклад №42 Львівської міської ради Львівської області (далі - Львівський дошкільний навчальний заклад №42, ДНЗ № 42, позивач) звернувся до суду з позовом (з урахуванням уточнення позовної заяви) про визнання недійсною ухвали № 3690 Львівської міської ради Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №188 в частині пункту 1 підпунктів 1.1 та 1.2 про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №188 комунальної форми власності по вул. Сміливих, 26 у м. Львові у нежитлових приміщеннях загальною площею 886,4 кв.м., у тому числі: 1.1. Першого поверху під індексами 1-28 площею 442,2 кв.м., 1.2. Другого поверху під індексами 77-101 площею 442,2 кв.м.; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі 14151020000044820 від 12.07.2018 про реєстрацію Комунальної установи Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №188; зобов`язання Львівської міської ради (далі - відповідач-1), Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (далі - відповідач-2), Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (далі - відповідач-3), Комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 (далі - ЗДО №188, відповідач-4) відновити становище, що існувало до порушення прав позивача та повернути в оперативне управління Львівському дошкільному навчальному закладу №42 Львівської міської ради нежитлові приміщення по вул. Сміливих, 26 у м. Львові загальною площею 886,4 кв.м; усунення перешкод у користуванні нежитловими приміщеннями по вул. Сміливих, 26 у м. Львові, площею 886,4 кв.м, шляхом виселення Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 із нежитлових приміщень по вул. Сміливих, 26 у м. Львові, площею 886,4 кв.м.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Львівський дошкільний навчальний заклад №42 функціонує як цілісний майновий комплекс, а розміщення новоствореного закладу дошкільної освіти №188 порушує комплекс діючих вимог щодо функціонування Львівського дошкільного навчального закладу №42, що передбачені чинним законодавством та відповідно порушить їх право постійного користування земельною ділянкою, на якій розміщується будівля.
Крім того, позивач вказує на те, що ухвала Львівської міської ради "Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №188" є недійсною, оскільки прийнята без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів дошкільного навчального закладу №42, дітей, які навчаються у цьому закладі та стоять у черзі до зарахування до останнього і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; без урахування права дошкільного навчального закладу №42 на участь у процесі прийняття рішення, оскільки жодної інформації чи обговорення щодо розміщення в приміщеннях дошкільного навчального закладу №42 іншого закладу дошкільної освіти не було.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду Львівської області від 11.10.2018 у справі №914/1287/18 позов Львівського дошкільного навчального закладу №42 задоволено частково.
Визнано недійсною ухвалу № 3690 Львівської міської ради "Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №188" в частині п.1 п.п. 1.1. та 1.2. про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №188 комунальної форми власності по вул. Сміливих, 26 у м. Львові у нежитлових приміщеннях загальною площею 886,4 кв.м., у тому числі: 1.1. Першого поверху під індексами 1 - 28 площею 442,2 кв.м., 1.2. Другого поверху під індексами 77 - 101 площею 442,2 кв.м.
Скасовано реєстраційну дію/запис в Єдиному державному реєстрі №1 415 102 0000 044820 від 12.07.2018 про реєстрацію комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №188 Львівської міської ради.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Рішення мотивовано тим, що створення ДНЗ №188 на території та в приміщенні ДНЗ №42, який на даний час там функціонує, порушить вимоги щодо відповідності даного об`єкта нерухомості вимогам законодавства України в частині проектування, будівництва, експлуатації, як дошкільного навчального закладу, що в свою чергу створить неможливість повноцінної технологічної експлуатації, обслуговування та інженерного забезпечення ДНЗ №42. Про неможливість використання площ ДНЗ №42 та розміщення у приміщеннях останнього іншого дошкільного закладу свідчить той факт, що ДНЗ №42 є цілісним майновим комплексом, що підтверджується висновком експертного дослідження від 06.12.2016 №39/16.
Суд дійшов висновку, що оскаржувана ухвала порушить роботу позивача, як цілісного майнового комплексу щодо реалізації основних завдань дошкільної освіти визначених Законом України Про дошкільну освіту , Статутом ДН3 № 42. Крім того, створюючи новий дошкільний заклад, Львівська міська рада, передає вказаному закладу приміщення першого та другого поверху, які не можуть забезпечити повноцінної роботи нового закладу відповідно до вимог ДБН як дошкільного навчального закладу.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідачів відновити становище, що існувало до порушення прав позивача та повернути в оперативне управління позивачеві спірне приміщення суд вказав, що до компетенції суду не входить зобов`язувати відповідачів приймати будь-які конкретні рішення та вчиняти дії, адже згідно з чинним законодавством України суд не має права перебирати на себе повноваження, віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування та органів державної влади, не може перебирати на себе функцію певного органу, яка не покладена на суд законом, тому суд відмовив у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 у справі №914/1287/18 скасовано рішення господарського суду Львівської області від 11.10.2018 у частині задоволення позовних вимог Львівського дошкільного навчального закладу № 42. Прийнято в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.
В іншій частині рішення господарського суду Львівської області від 11.10.2018 у справі №914/1287/18 залишено без змін.
Постанова мотивована відсутністю порушеного права позивача у зв`язку з прийняттям спірної ухвали.
Суд зазначає про відсутність належних доказів, які б вказували на те, що нежитлові приміщення, розміщені в будівлі за адресою: вул. Сміливих, 26, м. Львів перебувають чи перебували у Львівського дошкільного навчального закладу № 42 на праві оперативного управління або господарського відання.
Крім того, суд апеляційної інстанції наголосив на тому, що при прийнятті спірної ухвали № 3690 від 12.07.2018 Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 Львівська міська рада діяла у межах, спосіб та у відповідності до положень чинного законодавства України.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, позивач звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 повністю. У частині задоволених позовних вимог рішення господарського суду Львівської області від 11.10.2018 залишити без змін. У частині відмовлених позовних вимог рішення скасувати та прийняти в цій частині нове рішення, яким усунути перешкоди в користуванні нежитловими приміщеннями по вул. Сміливих, 26 у м. Львові, загальною площею 886,4 кв.м., шляхом виселення Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 із вказаних нежитлових приміщень.
Крім того, зобов`язати відповідачів відновити становище, що існувало до порушення прав позивача та повернути в оперативне управління Львівському дошкільному навчальному закладу №42 спірні нежитлові приміщення.
Скарга мотивована порушенням судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, зокрема: ст. ст. 21, 191, 321, 386, Цивільного кодексу України, ст. 11 Закону України Про дошкільну освіту , ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування , ст. ст. 76, 77, 86, 98, 101, 270 Господарського процесуального кодексу України.
Позивач зазначає, що суд першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог неповно з`ясував обставини, що мають значення для справа.
Також, позивач наголошує, що заклад дошкільної освіти (ясла садок) №188 створено у будівлі та на площах, в яких уже розміщений та функціонує Львівський дошкільний заклад № 42 з моменту його створення.
Крім того, позивач посилаючись на довідку № 235/3 Відділу освіти Франківської районної адміністрації зазначає, що будівля та споруди дошкільного навчального закладу № 42 знаходяться в комунальній власності Львівської міської ради, та перебувають на балансі відділу освіти Франківської районної адміністрації Львівської міської ради та передані в оперативне управління ДНЗ № 42.
Позивач посилаючись на приписи ст. 77, ст. 137 Господарського кодексу України вказує на те, що Львівська міська рада не мала права передавати частину нежитлових приміщень будівлі, оскільки майно, яке передане закладу дошкільної освіти (ясла садок) №188, не є надлишковим майном, вказане майно використовується позивачем, а також відсутні факти використання останнього не за призначенням.
4. Позиції інших учасників справи
Відзив Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради Верховним Судом не приймається до уваги, оскільки останній не відповідає вимогам ч. 2 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, так як указаний відзив не підписано Відділом освіти, про що Верховним Судом складено акт від 28.10.2019 № 29.1-09/335.
У письмових поясненнях Львівська міська рада просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
Львівська міська рада наголошує на тому, що при прийнятті ухвали діяла відповідно до норм чинного законодавства України та в межах своєї компетенції та повноважень.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
12 липня 2018 року Львівською міською радою, керуючись Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , Про дошкільну освіту , Положення про дошкільний навчальний заклад, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, враховуючи гостру потребу в охопленні дітей дошкільного віку пільгових категорій дошкільною освітою, зокрема: дітей учасників антитерористичної операції, операції Об`єднаних сил, учасників бойових дій, учасників Революції гідності, військовослужбовців Збройних сил України та Національної гвардії України та інших пільгових категорій, визначених Положенням та правилами про порядок набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладів дошкільної освіти м. Львова, затвердженим рішенням виконавчого комітету від 29.12.2017 №1190, з метою розширення мережі закладів дошкільної освіти м. Львова прийнято ухвалу №3690 Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 про:
1. Створити заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 комунальної форми власності на вул. Сміливих, 26 у нежитлових приміщеннях загальною площею 886,4 кв. м, у тому числі: 1.1. Першого поверху під індексами 1-28 площею 442,2 кв. м, 1.2. Другого поверху під індексами 77-101 площею 442,2 кв. м.
2. Здійснювати видатки на утримання закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 за рахунок коштів, передбачених у міському бюджеті м. Львова на галузь Освіта .
3. Визначити уповноваженим органом управління закладом дошкільної освіти (яслами-садком) № 188 управління освіти департаменту гуманітарної політики.
4. Управлінню освіти департаменту гуманітарної політики: 4.1. Розробити, затвердити та подати на реєстрацію у встановленому порядку статут закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188. 4.2. Забезпечити здійснення процедури створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 з дотриманням вимог законодавства України. 4.3. Розробити та подати виконавчому комітету на затвердження порядок зарахування дітей пільгових категорій до новоствореного закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188. 4.4. Забезпечити першочерговий набір та формування груп дітей пільгових категорій, які проживають у м. Львові, до закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188, визначених цією ухвалою, а саме:
4.4.1. Учасників антитерористичної операції, операції Об`єднаних сил, учасників бойових дій. 4.4.2. Учасників Революції Гідності. 4.4.3. Військовослужбовців Збройних сил України та Національної гвардії України. 4.4.4. Працівників та курсантів Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного. 4.4.5. Інших пільгових категорій, визначених Положенням та правилами про порядок набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладів дошкільної освіти м. Львова, затвердженим рішенням виконавчого комітету від 29.12.2017 № 1190. Відповідальний: начальник управління освіти департаменту гуманітарної політики.
5. Вирішити питання землекористування новоствореного закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 у порядку, встановленому законодавством України.
6. Вважати ухвалу міської ради від 02.03.2017 № 1584 Про надання Львівському ДНЗ ясла-садку № 21 Львівської міської ради Львівської області в оренду нежитлових приміщень на вул. Сміливих. 26 такою, що втратила чинність.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.09.2018 за № 1004388764 12 липня 2018 року Управлінням освіти департаменту гуманітарної політики розроблено, затверджено та подано на реєстрацію Статут закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 та створено заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 комунальної форми - код ЄДРПОУ 42306733.
Згідно з актом про перерозподіл площі нежитлових приміщень будівлі за адресою: м. Львів, вул. Сміливих, 26 від 12.07.2018, затверджений начальником відділу освіти Васютою Л.М., на підставі ухвали Львівської міської ради від 12.07.2018 № 3690 Про створення закладу дошкільної освіти (ясла-садка) № 188 проведено перерозподіл площі нежитлових приміщень будівлі по вул. Сміливих, 26, а саме закріплення за закладом дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 нежитлових приміщень загальною площею 886,4 кв. м, в тому числі: перший поверх під індексами 1-28 площею 442,2 кв.м.; другий поверх під індексом 77-101 площею 442,2 кв.м.
12 липня 2018 року наказом Управління освіти №297 зобов`язано відділ освіти Галицького та Франківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради: створити заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 комунальної форми власності на вул. Сміливих, 26 у нежитлових приміщеннях загальною площею 886,4 кв.м. Відкрити з 01.08.2018 у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №188 чотири групи, з них: одну групу для дітей раннього віку з режимом роботи 12 годин, дві молодші групи з режимом роботи 10,5 годин, одну групу для дітей середнього та старшого віку з режимом роботи 12 годин. Введено штатний розпис новоствореного закладу дошкільної освіти та зобов`язано вчинити інші дії на виконання оскаржуваної ухвали.
27 липня 2018 року рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради 824 Про затвердження порядку та правил набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладу дошкільної освіти № 188 затверджено Порядок та правила набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладу дошкільної освіти №188.
В матеріалах справи містяться висновок:
- експертного дослідження з визначення відповідності ДНЗ № 42, розташованого по вул. Сміливих, 26 у м. Львові, як цілісного майнового комплексу та можливості його функціонування № 39/16 від 06.12.2016, складений судовим експертно-розрахунковим бюро ТОВ СЕРБ , згідно з яким дошкільний навчальний заклад №42 функціонує як цілісний майновий комплекс, а розміщення новоствореного закладу дошкільної освіти №188 порушує комплекс діючих вимог щодо функціонування дошкільного навчального закладу №42, що передбачені чинним законодавством та відповідно порушить їх право постійного користування земельною ділянкою, на якій розміщується будівля.
- експерта № 3290 від 16.04.2018 за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи по адміністративній справі № 461/1805/17, проведений Львівським науково-дослідним інститутом судових експертиз, відповідно до якого експерту не вдалося встановити факту, чи являється ДНЗ № 42 цілісним майном комплексом.
Крім того, в матеріалах справи наявна копія договору оренди № Ф-10528-17 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) від 15.03.2017, укладеного між Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (орендодавець) та Львівським дошкільним навчальним закладом ясла-садок № 21 Львівської міської ради Львівської області (орендар), відповідно до якого орендодавець на підставі ухвали Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1584 передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі відділу освіти Франківського району (балансоутримувач). об`єктом оренди є приміщення, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Сміливих, 26, загальною площею 889,1 кв.м. у тому числі перший поверх 442,8 кв.м. та другий поверх 446,3 кв.м. з індексами приміщень першого поверху: 1 - 28, другого поверху: 78 - 103.
Згідно з п. 4.1 зазначеного договору термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 15 березня 2017 року до 14 березня 2020 року включно.
Суд встановив, що фактичної передачі приміщень в оренду ЗДО № 21 за вищевказаним договором оренди не відбулося та акт приймання-передачі приміщень не був підписаний.
Львівський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 21 (третя особа - 2) не оспорювала в судовому порядку ухвали Львівської міської ради №3690 від 12.07.2018 та не заявляла самостійних вимог на предмет спору у даній справі.
6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За змістом статей 3, 15, 16 ЦК України правовою підставою для звернення до господарського суду є захист порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів. За результатами розгляду такого спору має бути визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено, в чому полягає його порушення, оскільки в залежності від цього визначається належний спосіб захисту порушеного права, якщо воно мало місце.
Приписи ст. 13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Частиною 1 ст. 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Як встановлено судами попередніх інстанцій 28.10.1999 Львівська міська рада прийняла ухвалу №367 Про дачу згоди на прийняття у комунальну власність приміщень дошкільних виховних закладів № № 18, 23, 29, 30, 42 , згідно з якою надала згоду на прийняття в комунальну власність міста будівель дошкільних виховних закладів, у тому числі дошкільного виховного закладу № 42 по вул. Сміливих, 26.
На виконання вищезазначеної ухвали Виконавчий комітет Львівської міської ради 17.12.1999 прийняв рішення № 660 Про передачу приміщень дошкільних виховних закладів № № 18, 23, 29, 30, 42 на баланс Залізничного та Франківського відділів освіти , згідно з яким виконавчий комітет Львівської міської ради вирішив прийняти з балансу Львівської Залізниці на баланс Франківського відділу освіти дошкільний виховний заклад № 42 (вул. Сміливих, 26).
29 грудня 1999 року підписано акт про передачу на баланс відділу освіти Франківського району м. Львова дошкільного виховного закладу № 42 по вул. Сміливих, 26 у м. Львові.
Приписами ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні унормовано, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Частиною 2 ст. 53 Конституції України встановлено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно з ч. 3 ст. 5 Закону України Про охорону дитинства місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, в тому числі, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України Про освіту органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти шляхом, зокрема, формування і розвитку мережі закладів освіти; замовлення підготовки педагогічних працівників.
Частинами 1, 2 ст. 16 Закону України Про дошкільну освіту встановлено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).
Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Заклади дошкільної освіти утворюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням вимог санітарного законодавства.
Відповідно до ч. 5 ст. 78 Закону України Про освіту встановлено, що фінансування дошкільної та позашкільної освіти здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. Держава може сприяти розвитку дошкільної та позашкільної освіти шляхом надання відповідних освітніх субвенцій.
Юридичний аналіз вказаних статей дозволяє зробити висновок про те, що Львівська міська рада вправі вирішувати питання щодо створення закладу дошкільної освіти на території міста і приймати з цього приводу відповідні рішення та зобов`язана забезпечити створений заклад дошкільної освіти матеріально-технічною базою.
З огляду на викладене, Львівська міська рада керуючись Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , Про дошкільну освіту , Положення про дошкільний навчальний заклад, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, враховуючи гостру потребу в охопленні дітей дошкільного віку пільгових категорій дошкільною освітою, зокрема: дітей учасників антитерористичної операції, операції Об`єднаних сил, учасників бойових дій, учасників Революції гідності, військовослужбовців Збройних сил України та Національної гвардії України та інших пільгових категорій, визначених Положенням та правилами про порядок набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладів дошкільної освіти м. Львова, затвердженим рішенням виконавчого комітету від 29.12.2017 №1190, з метою розширення мережі закладів дошкільної освіти м. Львова, з межах своєї компетенції та повноважень створила новий заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 188.
Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що Львівська міська рада, постановляючи ухвалу №3690 від 12.07.2018 Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188, діяла у межах, спосіб та відповідно до положень чинного законодавства України, тому відсутні підстави для задоволення позову в частині визнання недійсною зазначеної ухвали про створення закладу дошкільної освіти.
Оскільки позовна вимога про скасування державної реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі № 1 415 412 0000 044820 від 12.07.2018 про реєстрацію Комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 188 Львівської міської ради є похідною вимогою від основної вимоги щодо визнання недійсною ухвали, та враховуючи правомірність відмови суду апеляційної інстанції в задоволенні позову про визнання недійсним ухвали Львівської міської ради №3690 від 12.07.2018, апеляційний господарський суд дійшов правильного висновку про скасування рішення суду першої інстанції в цій частині задоволених позовних вимог.
Крім того, враховуючи законність ухвали Львівської міської ради Про створення закладу дошкільної освіти (ясел-садка) N188 №3690 від 12.07.2018 позовні вимоги (з урахуванням уточнення позовної заяви) про усунення перешкод в користуванні нежитловими приміщеннями на вул. Сміливих, 26 у м. Львові, площею 886,4 кв.м. шляхом виселення та зобов`язання Львівської міської ради, Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 188 Львівської міської ради відновити становище та повернути ДНЗ № 42 в оперативне управління спірні нежитлові приміщення не підлягають задоволенню.
Також слід зазначити, що в матеріалах справи відсутні докази (рішення компетентного органу про передачу в оперативне управління, акт прийому - передачі) передачі спірних приміщень в оперативне управління як закладу дошкільної освіти N188, так і дошкільному навчальному закладу №42.
Як зазначалося вище 29.12.1999 підписано акт про передачу на баланс відділу освіти Франківського району м. Львова дошкільного виховного закладу № 42 по вул. Сміливих, 26 у м. Львові.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що з 04.01.2000 до 2009 року у частині приміщень лівого крила будівлі згідно з договором оренди функціонувала приватна школа-гімназія Еврика . Після вивільнення приміщень з 2009 року по 2015 рік спірні приміщення були вільними, знаходились у непридатному для подальшого використання стані, ніким не використовувалися та потребували проведення капітальних ремонтних робіт, що підтверджується довідкою №4-260107-643 від 30.10.2018 Відділу освіти Галицького та Франківського районів. У 2015 році було виготовлено проектно-кошторисну документацію на проведення капітального ремонту вільних нежитлових приміщень та у 2015-2016 роках проведено ремонтні роботи у згаданих приміщеннях.
Тобто, спірні приміщення ДНЗ № 42 не використовувалися та на момент постановлення Радою ухвали від 12.07.2018 № 3690 були вільними, тому судом апеляційної інстанції правомірно відхилено посилання позивача на те, що спірні приміщення використовувалися ним та були необхідними для забезпечення належного функціонування закладу.
З огляду на зазначене Верховним Судом відхиляються доводи позивача щодо використання вказаних спірних приміщень та посилання на норми ст. 137 Господарського кодексу України.
Судом апеляційної інстанції правомірно не прийнято як належний доказ висновок експерта від 06.12.2016 №39/16, оскільки останній не відповідає нормам ч. 7 ст. 98 Господарського процесуального кодексу України.
Доводи позивача про те, що судом першої інстанції визнано недійсним частково рішення засновника про створення юридичної особи (п. 1 п.п. 1.1, 1.2 спірної ухвали), а не прийнято рішення про припинення юридичної особи та виключення її з Єдиного державного реєстру відхиляються Верховним Судом оскільки суд першої інстанції в рішенні вказав на те, що якщо рішення засновника про створення юридичної особи (ЗДО № 188) є недійсним, то підлягає скасуванню і запис в Єдиному державному реєстрі про реєстрацію такої юридичної особи. Тобто, судом першої інстанції визнано недійсним ухвалу від 12.07.2018 № 3690 в частині створення нової юридичної особи.
Доводи відповідача фактично зводяться до необхідності переоцінки доказів у справі, що не є компетенцією Верховного Суду, враховуючи вимоги ст. 300 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи вищезазначене та з огляду на недоведеність позивачем невідповідності ухвали Львівської міської ради від 12.07.2018 № 3690 вимогам чинного законодавства та порушення вказаним актом цивільних прав або інтересів позивача, суд апеляційної інстанції правомірно скасував рішення місцевого господарського суду в частині задоволених позовних вимог та залишив без змін рішення суду першої інстанції в решті вимог.
7. Висновки Верховного Суду за результатами розгляду касаційної скарги
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
З дотриманням передбачених законодавством меж перегляду справи в касаційній інстанції, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд констатує, що суд апеляційної інстанції правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права, тому підстави для зміни чи скасування постанови суду апеляційної інстанції відсутні.
Аргументи касаційної скарги не спростовують висновку апеляційного господарського суду, що стали підставою для часткового скасування рішення суду першої інстанції та прийняття в цій частині нового рішення про відмову в позову відповідно до встановлених обставин.
8. Судові витрати
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Львівського дошкільного навчального закладу № 42 Львівської міської ради Львівської області залишити без задоволення.
Постанову Західного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 у справі №914/1287/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. О. Мамалуй
Суддя О. М. Баранець
Суддя Л. В. Стратієнко
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2019 |
Оприлюднено | 22.11.2019 |
Номер документу | 85808282 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Мамалуй О.О.
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні