Рішення
від 13.11.2019 по справі 913/114/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 листопада 2019 року Справа № 913/114/19

Провадження №19/913/114/19

Розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали справи

за позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (вул. Монастирська, 15, м. Старобільськ, Луганська область, 92700) в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області (вул. Центральна, 35, м. Старобільськ, Луганська область, 92703)

до відповідача 1 - Комунального некомерційного підприємства "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради (вул. Слобожанська, 21, м. Старобільськ, Луганська область, 92700)

відповідача 2 - Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" (вул. Науки, 5, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400)

про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018

Суддя Господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання - Сокрута Н.М.

У засіданні брали участь:

від прокуратури - Владимирець А.О., прокурор відділу Прокуратури Харківської області №041301 від 10.02.2016;

від позивача - представник не прибув;

від відповідача 1 - представник не прибув;

від відповідача 2 - представник не прибув

ВСТАНОВИВ:

Керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" про:

- визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018, що належить до спільної власності територіальної громади Старобільського району, укладеного між Комунальною установою "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунальним підприємством "Луганська обласна "Фармація Північ";

- зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область.

Ухвалою суду від 13.05.2019 підтверджено підстави представництва керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області з заявленими позовними вимогами; відкрито провадження у справі та підготовче засідання призначено на 12.06.2019.

Ухвалою суду від 12.06.2019 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 26.06.2019.

Ухвалою господарського суду від 26.06.2019 зупинено провадження у справі №913/114/19 до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи №587/430/16-ц.

Ухвалою суду від 17.10.2019 поновлено провадження у справі №913/114/19 та розгляд справи по суті призначено на 11.11.2019.

Ухвалою суду від 11.11.2019 оголошено перерву в судовому засіданні до 13.11.2019.

12.11.2019 від Старобільської місцевої прокуратури Луганської області через канцелярію суду надійшла заява №34-778вих19 від 08.11.2019, в якій заявник просить закрити провадження у справі №913/114/19 на підставі п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з відсутністю предмету спору в частині зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область; вирішити питання про повернення Прокуратурі Луганської області судового збору в сумі 1921 грн 00 коп.

Заява обґрунтована тим, що 30.08.2019 між Комунальним некомерційним підприємством "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунальним підприємством Луганська обласна Фармація Північ , яке представлене Відокремленим підрозділом Міжрайонна центральна аптека №78 , укладено додаткову угоду №2 до договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018, в якій сторони домовились вважати договір №1 від 14.06.2018 розірваним з 31.08.2019.

Прокурор в судовому засіданні 13.11.2019 виступив з заключним словом. Підтримав заяву про закриття провадження у справі. Просив задовольнити позовні вимоги в частині визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018, що належить до спільної власності територіальної громади Старобільського району, укладеного між Комунальною установою "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунальним підприємством "Луганська обласна "Фармація Північ".

Представники сторін в судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце судового слухання, що підтверджується матеріалами справи.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд зазначає наступне.

Рішенням сесії Старобільської районної ради №16/19 від 15.03.2017 затверджено перелік об`єктів та майна спільної власності територіальних громад Старобільського району, які знаходяться в управлінні Старобільської районної ради станом на 01.01.2017, до яких належить, зокрема, будівля Половинківської сільської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини, розташована за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільський район, Луганська область, яка відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 19.08.2013 та Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.08.2013 є комунальною власністю.

Відповідно до рішення сесії Старобільської районної ради №24/11 від 22.12.2017 Комунальній установі "Старобільський районний цент первинної медико - санітарної допомоги " Старобільської районної ради Луганської області делеговані повноваження по оперативному управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад Старобільського району, зокрема, Половинківською сільською лікарською амбулаторією загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільський район, Луганська область.

На підставі вказаного рішення, 29.12.2017 між Старобільською районною радою (власник) та Комунальною установою "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради Луганської області (користувач) укладено договір на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління Комунальній установі "Старобільський районний цент первинної медико - санітарної допомоги " Старобільської районної ради Луганської області.

Предметом договору є передача власником користувачеві на підставі рішення районної ради від 22.12.2017 №24/11 Про делегування повноважень по оперативному управлінню об`єктами спільної власності територіальних громад Старобільського району Комунальній установі "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання" Старобільської районної ради та Комунальній установі "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги " Старобільської районної ради Луганської області в оперативне управління майна спільної власності територіальних громад Старобільського району для здійснення некомерційної господарської діяльності згідно додатку 1 (п.1.1. договору).

Власник передає користувачеві в оперативне управління нерухоме майно згідно додатку 1, яке оформлюється актом приймання - передачі від 29.12.2017 за формою, що додається (п.1.2. договору).

Передача майна не тягне за собою виникнення у користувача права власності на передане майно (п.2.2. договору).

Пунктом 4.5. договору встановлено, що користувач зобов`язаний у порядку визначеному законодавством, погоджувати з власником питання передачі зазначеного майна в оренду та розрахунок розміру орендної плати згідно методики розрахунку орендної плати.

Розділом 6 договору сторони передбачили права користувача, зокрема, здійснювати користування майном на праві оперативного управління для забезпечення своєї некомерційної господарської діяльності (п.6.1. договору), за погодженням з власником передавати майно в оренду (п.6.2. договору).

Договір набирає чинності з моменту підписання Акта приймання - передачі (п.8.1. договору).

На виконання умов договору, 29.12.2017 сторонами підписано Акт прймання - передачі майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління Комунальній установі "Старобільський районний цент первинної медико - санітарної допомоги " Старобільської районної ради Луганської області.

Рішенням сесії Старобільської районної ради Луганської області №26/10 від 19.04.2018 затверджено перелік об`єктів та майна спільної власності територіальних громад Старобільського району та визнано таким, що втратило чинність, рішення районної ради від 15.03.2017 №16/19 Про затвердження переліку об`єктів та майна спільної власності територіальних громад Старобільського району, які знаходяться в управлінні Старобільської районної ради . Відповідно до додатку 2 до рішення сесії №26/10 від 19.04.2018 будівля Половинківської сільської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини, розташована за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільський район, Луганська область належить до спільної власності територіальних громад Старобільського району.

14.06.2018 між Комунальною установою "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" (орендодавець) та Комунальним підприємством "Луганська обласна "Фармація Північ" (орендар) укладено договір оренди нерухомого майна №1, відповідно до п.1.1 якого, орендодавець передає, а орендар приймає по акту прийому - передачі, який є невід`ємною частиною цього договору, в оренду нежитлове приміщення (частину приміщення), розташованого в будівлі Половинківської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільський район, Луганська область, загальною площею 52,8 кв. м, вартість якого відповідно до акту експертної оцінки станом на 12.06.2018 становить 102590 грн 00 коп. (далі - майно).

Майно передається в оренду виключно для розміщення аптечного пункту (п.1.2 договору).

Передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це майно (п.2.2 договору).

Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, і складає на рік 8207 грн 20 коп. без ПДВ, за перший місяць оренди 683 грн 93 коп. (п.3.1 договору).

Згідно п.10.1. договору, договір укладено строком на 2 роки 10 місяців та набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.03.2021 включно, а в частині здійснення розрахунків - до повного їх виконання. Відповідно до п.3 ст.631 Цивільного кодексу України умови договору розповсюджуються на відносини, які виникли між сторонами з 01.06.2018.

14.06.2018 між сторонами підписано Акт приймання - передачі нежитлового приміщення по договору №1, відповідно до якого, орендодавець передав в оренду, а орендар прийняв нежитлові приміщення за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільській район, Луганська область, загальною площею 52,8 кв.м.

Відповідно до Висновку про вартість об`єкта незалежної оцінки, ринкова вартість нежитлових приміщень загальною площею 52,8 кв.м, які знаходяться за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільській район, Луганська область, станом на 12.06.2018 становить 102590 грн 00 коп. (т. 1 а.с. 97).

Рішенням сесії Старобільської районної ради Луганської області №27/40 від 26.07.2018 вирішено припинити Комунальну установу "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради шляхом перетворення в Комунальне некомерційне підприємство "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради. Встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради є правонаступником Комунальної установи "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради.

Рішенням сесії Старобільської районної ради Луганської області №30/2 від 31.10.2018 затвержено Статут Комунального некомерційного підприємства "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради.

Старобільською місцевою прокуратурою Луганської області під час вивчення договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018 встановлено, що він укладений з порушення вимог чинного законодавства.

Зокрема, прокуратурою встановлено, що сторони всупереч Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, який є невід`ємним додатком до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" без проведення конкурсу на оренду комунального майна уклали договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад Старобільського району.

Крім того, під час укладання вказаного договору оренди, орендна плата, визначена на основі незалежної оцінки, не затверджена органом, уповноваженим управляти цим майном.

Ураховуючи викладені обставини, керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся до суду із відповідним позовом.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам сторін, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до частини 7 статті 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Згідно зі статтею 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відносини, пов`язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій регулюються Законом України "Про оренду державного і комунального майна".

Відповідно до ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.

Відповідно до ч.4 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавець протягом п`яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.

Частиною 6 вказаної статті встановлено, що порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об`єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об`єктів, що перебувають у комунальній власності.

На виконання вимог закону, 24.12.2013 рішенням Старобільської районної ради №31/18 затверджено Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району (далі - Методика).

Додатком до затвердженої Методики є затверджений рішенням Старобільської районної ради Порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради (далі - Порядок проведення конкурсу).

Пунктом 4 Порядку проведення конкурсу встановлено, що конкурс оголошується за ініціативою: голови районної ради та його заступників; постійної комісії районної ради з питань бюджету, фінансів та комунальної власності; постійно діючої конкурсної комісії; підприємств, організацій, установ, закладів спільної власності територіальних громад району, що мають можливість передати в оренду майно; районної державної адміністрації; або при наявності двох або більше заяв про оренду від юридичних осіб чи фізичних осіб - суб`єктів господарської діяльності (за умови відсутності серед поданих заяв заяви про оренду від господарського товариства, створеного членами трудового колективу підприємства, організацій, їх структурного підрозділу в разі оренди цілісного майнового комплексу, від бюджетної установи, організації - в разі оренди нерухомого майна).

Відповідно до п. 6 Порядку проведення конкурсу публікується в засобах масової інформації та/або web - сторінці Старобільської районної ради, не пізніше за 7 календарних днів до дати проведення конкурсу, а у виключних випадках - не пізніше ніж за 1 день до дати проведення конкурсу, і повинно містити такі відомості: інформацію про об`єкт (назва, місцезнаходження, площа); умови конкурсу; дата, час і місце проведення конкурсу, контактний телефон; кінцевий термін прийняття пропозицій учасників конкурсу (заяв про оренду пропозицій щодо договору оренди, що відповідають вимогам конкурсу).

Пунктом 7 Порядку проведення конкурсу, зокрема встановлено, що умови конкурсу розробляються та затверджуються комісією, виходячи з пропозицій, наданих юридичною особою, на балансі якої знаходиться об`єкт оренди.

Для участі в конкурсі учасник подає на розгляд конкурсної комісії такі матеріали: заяву про участь у конкурсі; проект договору оренди об`єкта із зобов`язаннями (пропозиціями) щодо виконання умов конкурсу; додаткові пропозиції до договору оренди; пропозиції щодо гарантій сплати орендної плати (завдаток, гарантія тощо - відображаються в проекті договору оренди); відомості про учасника конкурсу для учасників, які є юридичними особами: документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи; копії установчих документів; відомості про фінансове становище (платоспроможність) учасника конкурсу, з урахуванням дебіторської і кредиторської заборгованостей (п.9 Порядку проведення конкурсу).

Прийняття конкурсних пропозицій починається та закінчується в термін, вказаний в оголошенні щодо проведення конкурсу (п.17 Порядку проведення конкурсу).

Комісія визначає переможця більшістю голосів присутніх на засіданні членів комісії (п.22 Порядку проведення конкурсу).

Після закінчення засідання конкурсної комісії складається протокол, у якому зазначаються: відомості про учасників; пропозиції та зобов`язання учасників; рішення про визначення переможця (п.23. Порядку проведення конкурсу).

Пунктом 24 Порядку проведення конкурсу встановлено, що результати конкурсу доводяться до відома всіх учасників та оприлюднюють у засобах масової інформації та/або на web - сторінці Старобільської районної ради.

Пунктом 26 Порядку проведення конкурсу передбачено, що конкурс проводиться за наявності пропозицій від двох або більше фізичних чи юридичних осіб. У разі надходження однієї пропозиції комісія приймає протокольне рішення про визначення переможцем єдиного заявника.

Аналізуючи вищевикладені норми, суд дійшов до висновку, що положення Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та норми Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради носять імперативний характер та чітко регламентують умови проведення конкурсу.

Отже, підставою для прийняття органом місцевого самоврядування рішення про визначення переможцем єдиного заявника є рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу.

За таких обставин, проведення конкурсу є обов`язковою умовою для визначення орендаря, який запропонував найбільшу орендну плату при забезпеченні виконання умов конкурсу.

Разом з тим, проведення конкурсу на право оренди майна з визначення переможця - орендаря сприятиме створенню конкурентного середовища на цьому ринку та покращенню якості послуг.

В той же час, судом встановлено, що всупереч зазначеному Порядку проведення конкурсу та нормам Закону України "Про оренду державного та комунального майна" без проведення конкурсу на оренду комунального майна, 14.06.2018 укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад Старобільського району №1. Зазначене, крім того, підтверджується інформацією, наданою Комунальною установою "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання" в листі №984 від 23.11.2018, згідно якого оголошення про проведення конкурсу в офіційних друкованих засобах масової інформації або на веб - сайті районної ради не розміщувалось, договір оренди укладено без проведення конкурсу, висновки про вартість нерухомого майна за вказаними договорами не затверджувались.

Таким чином, не проведення, всупереч вимогам чинного законодавства, конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради обмежує право певних осіб, які мали (мають) намір взяти участь у конкурсі, тим самим змагатися за підвищення ефективності використання комунального майна шляхом передачі його в оренду фізичним та/або юридичним особам.

В той же час, відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про оренду державного і комунального майна" істотними умовами договору оренди є об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації).

Статтею 11 Закону України "Про оренду державного і комунального майна" визначено, що оцінка об`єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Оцінка об`єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об`єкта оренди.

Частиною 2 статті 284 Господарського кодексу України передбачено, що оцінка об`єкта оренди здійснюються за відновною вартістю, крім об`єктів оренди державної та комунальної власності, оцінка яких здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Абзацом 2 п. 2 Методики затвердженої постановою КМУ №629 від 10.08.1995 "Про затвердження Методики оцінки об`єктів оренди, Порядку викупу орендарем оборотних матеріальних засобів та Порядку надання в кредит орендареві коштів та цінних паперів", оцінка обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому.

Пунктом 1 Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 629 від 10.08.1995 передбачено, що відповідно до цієї Методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), що передається в оренду.

Пунктом 2 вказаної Методики встановлено, що оцінка об`єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об`єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати.

Оцінка обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому та те, що передбачені цією Методикою послуги з проведення незалежної оцінки об`єкта оренди (активів, що входять до складу об`єкта оренди) та аудиторської перевірки об`єкта оренди оплачує орендар.

Згідно з пунктом 19 Методики у разі оренди нерухомого, та іншого окремого індивідуально визначеного майна здійснюється його незалежна оцінка.

Відповідно до пункту 3 Методики поняття "незалежна оцінка" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Згідно з приписами статті 3 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" незалежною оцінкою майна вважається оцінка, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання.

Відповідно до абз.1, 3 ст. 12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.

Статтею 13 вказаного Закону, зокрема, абзацом 1, 3 передбачено, що рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають правоздійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна). Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), якщо зазначена оцінка погоджується, затверджується або приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування, є обов`язковим.

Пунктом 19 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання, зокрема вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об`єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об`єктів в установленому законом порядку.

Частиною 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Пунктом 62 Постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 №1440 "Про затвердження Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав" передбачено, що рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна.

Пунктом 62 Постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 №1440 "Про затвердження Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав" встановлено, що рецензування полягає у неупередженому об`єктивному розгляді оцінки майна особою, яка не має особистої матеріальної або іншої заінтересованості в результатах такої оцінки, відповідно до напряму та спеціалізації її кваліфікаційного свідоцтва.

Судом встановлено, що 12.06.2018 суб`єктом оціночної діяльності - Приватним підприємством СХІДБУД проведено незалежну оцінку нежитлових приміщень загальною площею 52,8 кв.м, які знаходяться за адресою: площа Дружби, 17-а, с. Половинкіне, Старобільській район, Луганська область, станом на 12.06.2018 становить 102590 грн 00 коп., та складено Висновок про вартість об`єкта незалежної оцінки, відповідно до якого вартість вказаного нерухомого майна складає 102590 грн 00 коп.

Проте, висновок про вартість вказаного нерухомого майна не затверджувався, що підтверджується листом №984 від 23.11.2018 Комунальної установи "Старобільське районне територіальне медичне об`єднання".

Таким чином, в силу вказаних вище норм Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 №629, Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району, затвердженої рішенням Старобільської районної ради від 24.12.2013 №31/18, при укладанні сторонами договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності, висновок про вартість майна мав бути затверджений (рецензований) районною радою в управлінні якої перебуває комунальне майно, що є предметом договору оренди нерухомого майна, що передбачено ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Отже сторонами під час укладання договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності, не дотримано вимог чинного законодавства, а саме ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", п.п.4, 6 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, п.19 Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 №629 щодо затвердження висновку про вартість майна органом, в управлінні якої перебуває комунальне майно.

Частиною 1 ст. 203 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно з ч. 1 та ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

У відповідності до положень ч.ч.1-2 ст.216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов до висновку, що договір оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018 підлягає визнанню недійсним як такий, що суперечить Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Методиці оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінет Міністрів України від 10.08.1995 №629, Методиці розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району та Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, затвердженим рішенням сесії Старобільської районної від 24.12.2013 №31/18.

Щодо вимоги про зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область, суд зазначає наступне.

Згідно з п.2 ч.1, 4 ст.231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору. Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

Ураховуючи вищенаведене та те, що предмет спору припинив існування після відкриття провадження у справі, суд дійшов висновку про задоволення заяви №34-778вих19 від 08.11.2019 заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області та про закриття провадження у справі №913/114/19 в частині зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область, у зв`язку з відсутністю предмету спору.

Суд звертає увагу прокурора та позивача на наслідки закриття провадження у справі, передбачені чинним законодавством України, а саме - недопустимість повторного звернення до суду із спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав (ч.3 ст.231 ГПК України).

Ураховуючи вищенаведене, позов підлягає задоволенню частково.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно з ч.2 ст.123 Господарського процесуального кодексу України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Пунктом 5 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

При зверненні з позовом до суду Прокуратурою Луганської області був сплачений судовий збір за платіжним дорученням №126 від 12.02.2019 у розмірі 3842 грн 00 коп.

У зв`язку з закриттям провадженням в частині зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область, судовий збір у сумі 1921 грн 00 коп. може бути повернутий заявнику з державного бюджету України відповідною ухвалою за його клопотанням.

З огляду на клопотання заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, викладеного у заяві №34-778вих19 від 08.11.2019 про закриття провадження у справі, судовий збір у загальній сумі 1921 грн 00 коп. підлягає поверненню Прокуратурі Луганської області з державного бюджету України за ухвалою господарського суду.

Судовий збір в сумі 1921 грн 00 коп. покладається на відповідачів згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.123, 129, 232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області до Комунального некомерційного підприємства "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018 задовольнити частково.

2. Визнати недійсним договір оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018, укладеного між Комунальною установою "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради та Комунальним підприємством "Луганська обласна "Фармація Північ".

3. В частині зобов`язання Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" повернути Комунальному некомерційному підприємству "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради приміщення площею 52,8 кв.м та вартістю 102590 грн., яке розміщене в будівлі Половинкивської сільської лікарської амбулаторної загальної практики сімейної медицини, розташованої за адресою: пл. Дружби, 17 а, с. Половинкине, Старобільський район, Луганська область провадження у справі закрити.

3. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Старобільський районний центр первинної медико - санітарної допомоги" Старобільської районної ради (вул. Слобожанська, 21, м. Старобільськ, Луганська область, 92703, код ЄДРПОУ 38325425) на користь Прокуратури Луганської області (вул. Б. Ліщини, 27, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, код ЄДРПОУ 02909921) судовий збір у розмірі 960 грн 50 коп.

4. Стягнути з Комунального підприємства "Луганська обласна "Фармація Північ" (вул. Науки, 5, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, код ЄДРПОУ 40045927) на користь Прокуратури Луганської області (вул. Б. Ліщини, 27, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, код ЄДРПОУ 02909921) судовий збір у розмірі 960 грн 50 коп.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному пп.17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 25.11.2019.

Суддя Т.В. Косенко

Дата ухвалення рішення13.11.2019
Оприлюднено26.11.2019
Номер документу85839692
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1 від 14.06.2018

Судовий реєстр по справі —913/114/19

Рішення від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Рішення від 13.11.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 17.10.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 09.07.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 26.06.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 13.05.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Постанова від 24.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Чернота Людмила Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні