Постанова
від 19.11.2019 по справі 916/1409/18
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2019 року м. ОдесаСправа № 916/1409/18 м.Одеса, проспект Шевченка,29

Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді М.А. Мишкіної

суддів В.В. Бєляновського, К.В. Богатиря

(склад судової колегії змінений відповідно до розпоряджень керівника апарату суду щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи №381 від 05.07.2019р., №696 від 25.10.2019р., розпорядження в.о. керівника апарату суду №623 від 27.08.2019р.; протоколів повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.07.2019р., від 27.08.2019р. та від 25.10.2019р.)

секретар судового засідання Кияшко Р.О.

за участю представників учасників справи:

від Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України - Логовський В.В. - за довіреністю;

від ОСОБА_1 Євангелічно-лютеранської релігійної громади с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області - Гросс О.М. - за довіреністю.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України

на рішення господарського суду Одеської області від 08 квітня 2019 року

у справі №916/1409/18

за позовом Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України

до Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області

про визнання недійсними рішень та скасування державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу

(склад учасників процесу зазначений згідно оскаржуваного рішення)

суддя суду першої інстанції: ОСОБА_2

дата і місце ухвалення рішення: 08.04.2019р., 17:43год. м. Одеса, господарський суд Одеської, зала судових засідань №2

повне рішення складено 15.04.2019р.

Учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

У судових засіданнях 28.08.2019р., 01.10.2019 та 28.10.2019р. оголошувались перерви згідно ст.216 ГПК України.

В судовому засіданні 19.11.2019р. згідно ст.ст.233,240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

11.07.2018р. Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України (надалі позивач, Церковне Управління (Єпископат) НЄЛЦУ) звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області (надалі - відповідач, НЄЛГП) , в якому просило:

- визнати недійсними рішення Загальних зборів Німецької Євангелічно-Лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області про обрання Ради Громади у складі: ОСОБА_4 , Тєбєліуса О.С. та Байдельшпахера Ю.О.;

- визнати недійсними рішення Ради Німецької Євангелічно-Лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області, оформлені Протоколом № 24 від 18.10.2015 р.;

- скасувати державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - ОСОБА_5 -Лютеранську релігійну громаду с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області (Код ЄДРПОУ 13926390, 67810, Одеська обл., Овідіопольський р-н., с. Петродолинське, вул. Соснова, буд. 7), що не пов`язані зі змінами в установчих документах від 29.10.2015 р., запис № 154 31 07 00 09 00 20 32.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав наступне:

- Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань засновником Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с. Петродолинське є Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської церкви України, тобто позивач.

29.10.2015 р. державним реєстратором Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області було проведено державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме: зміну керівника юридичної особи, зміну відомостей про підписантів, зміну складу підписантів.За результатами цієї реєстраційної дії керівником Громади став ОСОБА_6 , а підписантом - ОСОБА_4 .

-рішення про обрання ОСОБА_6 . Головою Ради громади та про надання Гросс О.М. повноважень з офіційного представництва Громади були оформлені Протоколом № 24 Засідання Ради ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району, Одеської області від 18.10.2015 р.

- ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_7 Ю.О ОСОБА_8 , які назвали себе членами Ради громади та вказали на наявність 100% кворуму не були обрані до Ради Громади у встановленому порядку.

-Рада Громади у відповідний період не скликала Загальні Збори Громади, як то передбачено п. 4.2. статуту Громади. Наявність кворуму на Загальних зборах також не могла бути забезпечена, оскільки більша частина членів громади нічого не знала про збори. На зборах також не міг бути присутній пастор, окормлюючий громаду, оскільки на жовтень 2015 р. громада не мала свого пастора.

- п.8.1-8.3. Статуту НЄЛГП передбачено, що її Статут та будь-які зміни до нього підлягають затвердженню Єпископатом;

- Церковне Управління (Єпископат) через Єпископа, Президію Синоду, Церковне керівництво безпосередньо приймає участь у формуванні та роботі керівних органів відповідача. Тому, формування цих органів всупереч визначеному Статутом порядку, без участі повноправних членів громади, без запрошення пастора та ін. грубо порушує права позивача.

23.08.2018р. від ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог.

В обґрунтування доводів, викладених у відзиві на позовну заяву, відповідач посилається на відсутність порушення права Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України у правовідносинах, у яких виник спір.

Відповідач зазначав, що Єпископ НЕЛЦУ та Церковне Управління (Єпископат) НЕЛЦУ з 2015 року знало про те, що в Німецькій ОСОБА_9 -Лютеранській релігійній громаді с.Петродолинське обрано нового голову Ради громади, а саме ОСОБА_10 З січня 2016 року в господарському суді Одеської області розпочалися судові процеси між Церковним Управлінням (Єпископатом) НЕЛЦУ та Німецькою Євангелічно-Лютеранською релігійною громадою с.Петродолинське по справам № 916/90/16 та 916/477/16, по яких ОСОБА_10 представляв ОСОБА_5 -Лютеранську' релігійну громаду' с.Петродолинське .

- з Статуту церковного управління (Єпископату) НЕЛЦУ не вбачається його повноважень щодо затвердження чи незатвердження рішень , що приймаються Радою громади або загальними зборами громади, бо ОСОБА_11 -Лютеранська релігійна громада є окремою юридичною особою

12.11.2018р. від Церковного Управління (Єпископат) ОСОБА_1 Євангелічно-лютеранської Церкви України надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, відповідно до якої позивач заперечує з приводу правової позиції відповідача.

25.01.2019р. від Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України надійшли заперечення, позивач наполягає на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

25.01.2019р. від Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить:

-визнати недійсними рішення Загальних зборів Німецької Євангелічно-Лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області, оформлені протоколом № 11 від 27 вересня 2015р.

-визнати недійсними рішення Ради Німецької Євангелічно-Лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області, оформлені Протоколом № 24 від 18.10.2015 р.

-скасувати державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - ОСОБА_5 -Лютеранську релігійну громаду с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області (Код ЄДРПОУ 13926390, 67810, Одеська обл., Овідіопольський р-н., с. Петродолинське, вул. Соснова, буд. 7), що не пов`язані зі змінами в установчих документах від 29.10.2015 р., запис № 15431 0700 09 0020 32.

07.02.2019р. від Німецької ОСОБА_9 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області надійшов відзив на заяву про уточнення позовних вимог Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України.

15.02.2019р. та 06.03.2019р. від ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області надійшли додаткові пояснення до відзиву на уточнену позовну заяву.

Відповідач зазначає, що на момент проведення оскаржуваних загальних зборів 27.09.2015р. кворум становив з 10 членів громади - 6 присутніх, в подальшому післі прийняття до громади Крюгера Б та ОСОБА_12 почали рахуватись їх голоси та всього було 8 присутніх членів громади. В статуті позивача не зазначено, що облік повноправних членів громади, обрання Ради громади або скликання загальних зборів відбувається за погодженням чи затвердженням вищого рівня церковного керівництва або за його обов`язкової участі.

03.04.2019р. від Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України до господарського суду Одеської області надійшли додаткові письмові пояснення в обґрунтування правової позиції.

Рішенням господарського суду Одеської області від 08.04.2019р. у задоволенні позовних вимог Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України до відповідача Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області відмовлено.

Рішення обґрунтоване посиланням на норми ст.ст. ч. 1 ст. 15, ст. 16 ЦК України, ч. 1, 2 ст. 3, ч. ч. 1, 2 ст. 7, ч.ч. 1, 2 ст. 8 , ч.ч. 1, 2 ст. 9 ч.ч. 1, 2, 5 ст. 12 ЗУ "Про свободу совісті та релігійні організації" та вмотивоване наступним:

- відповідач є самостійною юридичною особою, відповідно до положень Статуту виключно до компетенції Загальних зборів та Ради громади відповідача належить право приймати рішення щодо управління релігійною громадою.

- спірні рішення, прийняті відповідачем, стосуються виключно питань щодо управління релігійною громадою і не визначають питання щодо управління та контролю Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України, а тому уявлення позивача про порушення його прав є безпідставним.

- Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України відповідно до положень Статуту Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області не бере участі ані у Загальних зборах, ані у Раді громади відповідача, а тому питання про членство в громаді чи обрання голови та секретаря Ради громади взагалі ніяким чином не можуть порушувати права Церковного Управління (Єпископат) ОСОБА_1 Євангелічно-лютеранської Церкви України.

-позивачем, не обґрунтовано та документально не підтверджено, які саме права та охоронювані законом інтереси Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України порушують правовідносини, які виникли внаслідок проведення Загальних зборів Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області від 27 вересня 2015 року та рішення Ради ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області 18.10.2015р.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду, Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України звернулося з апеляційною скаргою, в якій скаржник просить скасувати оскаржене рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги скаржник зазначає наступне:

- господарський суд Одеської області в оскаржуваному рішенні послався на правову позицію Касаційного господарського суду у справі № 905/3377/15, переніс висновки касаційного господарського суду у власне рішення, використав більшу частину мотивів суду касаційної інстанції хоча, на думку позивача, жодних підстав для цього не було та правовідносини сторін, які були предметом дослідження суду у справі № 905/3377/15 не є подібними до правовідносин, що склалися між Церковним Управлінням (Єпископатом) НЄЛЦУ та Німецькою Євангелічно-лютеранською релігійною громадою с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області.

-оскаржувані рішення Загальних зборів громади та Ради громади безпосередньо стосуються обрання керівника громади - Голови Ради громади. До моменту обрання нелегітимною Радою громади Тєбєліуса О.Є., посаду Голови Ради громади займала Літвінова В.Є., призначення якої відбулось саме за рішенням позивача. Фактичне припинення її повноважень оскаржуваними рішеннями Загальних зборів та Ради громади є грубим порушенням прав Позивача.

- даний спір є спором про відновлення в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про особу ( ОСОБА_13 ), яку Єпископат призначив керівником громади. Рішення Єпископату, оформлене Протоколом загальних зборів засновників Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с. Петродолинське від 08.09.2015р., станом на поточний момент ніким не оскаржене та не визнане недійсним.

- загальні збори громади без участі пастора (він же - представник Церковного керівництва у громаді, він же - штатний працівник Єпископату) є неправочинними. Рада громади також є повноважною лише за умови участі пастора - працівника Єпископату. Відповідно статуту відповідача незалежно від того, кого громада (Загальні збори) хоче бачити у Раді громади, пастор входить туди автоматично та безумовно в силу свого сану. Громада с. Петродолинське не є автономною чи такою, діяльність якої виходить за межі будь-якого адміністративного та духовно-канонічного контролю Єпископату. Самостійність загальних зборів та Ради громади с. Петродолинське не є абсолютною. Релігійний центр спрямовує, координує та контролює діяльність громад, які входять до його складу через своїх співробітників - пасторів громад.

-на зборах 27 вересня 2015р. не міг бути присутній пастор, окормлюючий громаду, оскільки у цей період громада не мала свого пастора. Наказ Про звільнення ОСОБА_4 з посади пастора було підписано Єпископом НЄЛЦУ ще ІНФОРМАЦІЯ_1 р . Синодом НЄЛЦУ, який відбувся 08-10 вересня 2015р. ОСОБА_4 було позбавлено усіх прав духовного сану .

- Єпископат, як релігійний центр, зважаючи на власний статут, а також статут громади с. Петродолинське, мав обґрунтовані та законні очікування, що формування керівних органів громади буде відбуватися у передбаченому статутом громади порядку, за участі та під контролем представника Церковного керівництва - пастора. Порушення порядку формування статутних органів громади призвело ще й до того, що духовне наставництво над прихожанами НЄЛЦУ здійснює пастор, позбавлений духовного сану за межами будь-якого духовно-канонічного контролю.

- суд побудував свої висновки по суті спору лише на відсутності, на його думку, факту порушення прав позивача, хоча під час розгляду справи судом не було поставлено жодного питання з цього приводу та не було вказано на необхідність надання додаткових обґрунтувань порушення прав Позивача.

- згідно уточнених списків членів Громади, які зазначені в протоколі № 2015/09/02 від 02.09.2015 серед членів громади не згадуються Юрій та ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , зазначені особи не могли голосувати на загальних зборах громади та обиратися до ради громади;

- у зв`язку з відсутністю у громаді з квітня 2015 р. пастора, здійснювати обряди Хрещення та Конфірмації (що відповідно до п.6.2 Статуту громади є умовою членства в громаді) було нікому, що ще раз підтверджує беззмістовність тверджень відповідача про набуття ОСОБА_16 і ОСОБА_17 членства у громаді.

-жодних доказів того, що будь-хто з членів громади звертався до Ради громади (яку на той час очолювала ОСОБА_13 ) з вимогою чи пропозицією про скликання загальних зборів, Відповідачем не надано. Вимога про завчасне повідомлення про засідання загальних зборів громади виконана не була, порядок денний загальних зборів до відома членів громади доведений не був.

- процитовані судом відомості щодо кворуму, викладені в протоколі від 27 вересня 2015 року, не відповідають дійсності, оскільки особи перелічені в рішенні загальних зборів громади від 02.09.2015р. не приймали участі у засіданні загальних зборів 27.09.2015р . Більш того, 6 чоловік, які крім усього іншого ще й не є членами громади, ніяк не могли забезпечити наявність кворуму на засіданні.

-жодних доказів того, що Рада ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське до 27 вересня 2015 р. приймала рішення або хоча б розглядала питання про прийняття ОСОБА_18 та/ ОСОБА_19 ОСОБА_20 (які в забезпечили наявність кворуму на оскаржуваних зборах) до числа членів громади, матеріали справи не містять. Статут громади не передбачає можливості автоматичного набуття членства в громаді після досягнення певного віку та не надає випускникам біблійних шкіл ніяких привілеїв. Жодного голосування про прийняття ОСОБА_21 та ОСОБА_17 до числа членів громади чомусь не відбувалось. Тоді як щодо інших випускників Біблійної школи: Крюгера та Сокоринської голосування мало місце.

-ухвалою суду від 06.02.2019р. у відповідача було витребувано протокол загальних зборів або ради громади щодо прийняття ОСОБА_22 та ОСОБА_17 до числа повноправних членів громади. Однак, таких документів надано не було.

-у засіданні загальних зборів 27.09.2015р. пастор участі не приймав. Рада громади, сформована загальними зборами 27.09.2015р., не містила у своєму складі пастора, що означає, що загальні збори громади були неправомочні, а Рада громади - неповноважна.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.05.2019р. апеляційну скаргу залишено без руху; ухвалою від 22.05.2019р. відкрито апеляційне провадження .

11.06.2019р. від ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач зазначає, що з доводами апеляційної скарги не згоден, вважає їх необгрунтованими, а скаргу такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

- Позивач в своїй позовній заяви, вказуючи на свої порушені права, не надав жодних доказів такого порушення з боку відповідача і не вказав обставини, якими ці вимоги обгрунтовуються, не зазначив правові підстави позову.

- в процесі розгляду справи з`ясувалося, що в матеріалах реєстраційної справи є документи, а саме - протокол № 2015/09/02 Загальних зборів громади від 02.09.2015р., протокол загальних зборів засновників № 2015/09/08 від 08.09.2015р. та протокол засідання церковного керівництва (синодального комітету) б/н від 08.09.2015 р , довіреність від 01.09.2015р. підписана головою Ради Літвіновою В.С. і посвідчена підробленою печаткою, і саме цими документами позивач обґрунтовував порушення своїх прав, однак оригіналів цих документів суду 1 інстанції позивачем надано не було, так само, як про ці документи, як докази, навіть не згадується в позовній та в уточненій позовній заяві.

- протокол № 2015/09/02 Загальних зборів громади від 02.09.2015 року сфальсифікований, посвідчений не печаткою релігійної громади с.Петродолинське, а іншою печаткою. Щодо факту Загальних зборів релігійної громади с.Петродолинське, то 02.09.2015 року таких зборів не відбувалося, а був виготовлений лише протокол таких зборів, посвідчений підробленою печаткою, а не печаткою громади. Реєстрація зміни керівника в релігійній громаді с.Петродолинське була проведена не уповноваженою особою за довіреністю від 01.09.2015р.., виданою не головою Ради громади с.Петродолинське, а іншою особою та посвідченою підробленою печаткою.

- в Статуті громади не тільки не прописано повноваження засновника чи засновників, але і взагалі немає на це жодного посилання, тому рішення засновників змінити керівника Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с.Петродолинське є незаконним і не відповідаючим Статуту громади, відповідно якого голову Ради громади обирає саме Рада.

-свої права відповідач відновив і без звернення до суду, а скликав загальні збори у відповідності до вимог свого Статуту, про що існує протокол № 11 від 27.09.2015р., а обрані на цих зборах члени Ради громади 18.10.2015р. обрали голову Ради. Після цього правомочний голова Ради громади ОСОБА_6 зареєстрував зміни у складі керівництва громади у державного реєстратора Овідіопольської РДА, відповідно до Статуту громади.

-позивач не зміг обґрунтувати, які його права порушені обранням складу Ради громади в особі Гросса О ОСОБА_23 , ОСОБА_24 та Тєбєліуса О.С ОСОБА_8 і обранням головою Ради громади ОСОБА_6 , в чому саме це обрання суперечить законодавству України. Обрання цих осіб жодним чином не порушують прав юридичної особи - Церковного Управління ( ОСОБА_25 , але це обрання дуже невигідно одній особі - ОСОБА_26 , який очолював на той час НЕЛЦУ.

-Згідно Статутів обох юридичних осіб не зазначено права позивача обирати керівні органи відповідача - Раду громади та Голову ОСОБА_8 І навпаки, саме релігійна громада бере участь у обранні керівних органів і керівних синодалів - представників громад на Синоді, які в свою чергу обирають Президію Синоду та Єпископа, Тому посилання позивача на рейдерське захоплення влади в Єпископаті не видержує ніякої критики. Зазначені позивачем в апеляційній скарзі спотворені обставини відбувалися в 2018 році і ніякого відношення до суті справи № 916/1409/18 не мають.

Ухвалою суду від 11.06.2019р. (головуючий суддя М.А.Мишкіна, судді К.В. Богатир, І.Г. Філінюк) призначено справу №916/1409/18 до розгляду у судовому засіданні

У зв`язку із перебуванням судді К.В.Богатиря у відпустці з 08.07.2019р. по 04.08.2019р., розпорядженням керівника апарату суду №381 від 05.07.2019р. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №916/1409/18.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.07.2019р. визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - М.А.Мишкіна, судді: В.В. Бєляновський, І.Г. Філінюк.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 08.07.2019р. прийнято справу №916/1409/18 до провадження у зміненому складі суду: головуючий суддя М.А.Мишкіна, судді: В.В. Бєляновський, І.Г. Філінюк, розпочато розгляд справи спочатку та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 28.08.2019р..

У зв`язку із перебуванням судді В.В.Бєляновського у відпустці з 27.08.2019р., розпорядженням керівника апарату суду №623 від 27.08.2019р. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №916/1409/18.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.08.2019р. визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - М.А.Мишкіна, судді: К.В. Богатир, І.Г. Філінюк.

Ухвалою від 28.08.2019р. прийнято справу №916/1409/18 до провадження у зміненому складі суду.

У зв`язку із перебуванням судді І.Г. Філінюка з 28.10.2019р. по 22.11.2019р. у відпустці, розпорядженням керівника апарату суду №696 від 25.10.2019р. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №916/1409/18.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2019р. визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - М.А.Мишкіна, судді: В.В. Бєляновський, К.В. Богатир.

Ухвалою від 28.10.2019р. прийнято справу №916/1409/18 до провадження у зміненому складі суду.

В судовому засіданні представник скаржника підтримав вимоги апеляційної скарги.

Представник відповідача проти задоволення апеляційної скарги заперечував з мотивів, викладених у відзиві.

Відповідно до ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази стосовно фактів, наведених сторонами, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення скарги виходячи із наступного.

Позивач - Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України є юридичною особою за законодавством України, зареєстрованою 10.11.1993р. постановою Ради у справах релігій при Кабінеті Міністрів України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарським судом, відповідно до п. 1.1. Статуту Церковного Управління (Єпископату) Німецької Євангелічно-лютеранської церкви України, Єпископат є центром релігійного об`єднання з відповідною назвою, який репрезентує всю Церкву України та об`єднує пов`язані між собою місцеві громади НЄЛЦУ, котрі сповідують своє членство в НЄЛЦУ в дусі Преамбули, не належать до інших релігійних об`єднань та приймають на принципах добровільності та духовної дисципліни загальноцерковний канонічний статут НЄЛЦУ.

Відповідно до п. 1.2. Статуту Церковного Управління (Єпископату) НЄЛЦУ кожна окрема громада в складі НЄЛЦУ є самостійною юридичною особою з моменту її державної реєстрації. Громада також є головним елементом у структурі усієї Церкви України.

Згідно п. 1.3. Статуту Церковного Управління (Єпископату) НЄЛЦУ Єпископат НЄЛЦУ є неприбутковою релігійною організацією, яка здійснює свою духовну, адміністративну і господарську діяльність відповідно до Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» .

Згідно п.2.2. Статуту Церковного Управління (Єпископату) НЄЛЦУ до задач Єпископату у внутрішній сфері діяльності відносяться, крім іншого: об`єднання діючих та сприяння утворенню нових лютеранських громад для зміцнення християнської віри у дусі євангельсько-лютеранського віросповідання; заснування місій і братств; сприяння проведенню в громадах загальних виборів членів Синоду на поточний синодальний термін, введення цих обраних кандидатів до складу Синоду, підготовка та проведення засідань Синоду з різних питань церковного життя;

В п. 3.1. Статуту зазначено, що НЄЛЦУ має 3 організаційних рівня управління: по-перше - громада; по-друге - регіональний церковний округ; по-третє - вищий рівень церковного керівництва - це Церква України в цілому.

Для управління, керівництва і представництва на кожному рівні утворюються: в громаді - Рада громади, яка обирається Загальними Зборами громади усіма повноважними конформованими членами громади, яка приймає свої рішення разом з пастором громади ; в окремих випадках для розв`язання важких питань може залучатись керівництво Церкви; в окрузі - відповідна Рада регіонального церковного округа, яка формується з пасторів та проповідників, виконуючих обов`язки пасторів, від усіх громад що входять до округу, яка приймає рішення разом з пастором (або головним пастором); на рівні Церкви України - Синод НЄЛЦУ та Церковне Управління (Єпископат) НЄЛЦУ, які діють з принципів пропорційного узгодженого розподілу обов`язків та взаємної відповідальності (п.3.2. Статуту).

Згідно п.4.3. Статуту Синод має юридичне право вирішувати усі питання, які стосуються законодавчо- встановленої синодальної території округу (Єпископату, Єпархії України) в межах України. Виняток можуть складати питання, які вирішуються винятково громадою, чи ті, що входять у компетенцію регіональних церковних округів. Синод також є вищою апеляційною інстанцією в НЄЛЦУ для вирішення внутрішних і міжгромадських конфліктів.

До відповідальності Синоду віднесене: церковна законотворча діяльність, прийняття змін та доповнень як до загальноцерковного канонічного, так і до офіцийного (зареєстрованого) Статуту Церковного Управління; обрання Єпископа та синодальних керівних органів Церкви; затвердження наступного щорічного бюджету Церкви та узгодження річного фінансового звіту; встановлення меж та кількості регіональних церковних округів; прийняття рішень про створення або ліквідацію, реорганізацію, об`єднання або розподіл та таке інше; встановлення розміру і форми внесків громад на утримання загальноцерковної діяльності Єпископату Церкви; а також - на погоджену, спільну з іншими лютеранськими релігійними організаціями, діяльність НЄЛЦУ; виконання функції останьої апеляційної інстанції з усіх ісонфлікгних питань в громадах та проміж громад у межах Церкви; прийняття рішень з суттєвих майново-грошових питань (про купівлю-продаж, дарування чи прийняття в дар, заповіт або відчуждення та таке інш.).

Згідно п.4.8. Статуту Єпископ має повноваження: каноничного церковного благословіння та уповноваження на служіння в його духовній посаді після обрання Синодом; бути членом Синоду і належним до складу Церковного керівництва (або -синодального комітету); мати особисту духовну відповідальність за Церкву; впроваджувати богослужіння в усіх громадах НЄЛЦУ; впроваджуватиординацію пасторів і вводити на посаду інших духовних служителів; призначати та звільняти з посади пасторів за рішенням Церковного керівництва і за погодженням церковної громади або регіонального церковного округа згідно з внугрицерковним канонічним правом, якщо цє передбачено цим ; наймати- та звільняти штатних фахівців канцелярії (у межах затвердженого Церковним керівництвом штатного розкладу); здійснювати безпосереднє керівництво поточною діяльністю канцелярії та особисто відповідати за використання печати Церковного Управління;доповідати Синоду і Президії Синода про стан виконання поточних завдань, про хід церковної роботи та свою особисту діяльность; здійснювати службову візитацію до громад НЄЛЦУ; представляти НЄЛЦУ у церковних та державних, зовнішних і внутрішних стосунках.

Відповідно до наявного в матеріалах справи Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 23.05.2007р. включено відомості до ЄДР про Німецьку Євангелічно-лютеранську релігійну громаду с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області (НЄЛГП). Засновником Громади є Церковне Управління (Єпископат) Німецька Євангелічно-лютеранська церква України.

Відповідно до п. п. 1.1., 1.2. Статуту НЄЛГП Німецько Євангелічно-лютеранська релігійна громада с.Петродолинське Овідіопольського району Одеської області є місцевою релігійною громадою, яка є структурною одиницею у складі НЄЛЦУІ і відповідного регіонального церковного округа, на своєму місцевому рівні відповідно із закликом та дорученням Засновника Церкви і ії ОСОБА_27 вона об`єднує громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які не належать до інших релігійних об`єднань і добровільно підкоряються прийнятому громадою на підставі загального погодження Статуту громади, на принципах добровільності та духовної дисципліни. Громада набуває статусу юридичної особи з моменту її реєстрації у відповідних державних органах, може мати рахунки, у т.ч. і валютні, в установах банків, круглу печатку зі своєю назвою і християнською символікою Лютеранської Церкви.

Відповідно до п. 1.3. Статуту НЄЛГП Громада здійснює свою духовну, адміністративну і господарську діяльність відповідно до Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» , згідно з цим Статутом та Статутом внутрішнього церковного канонічного порядку НЄЛЦУ .

Згідно п. 3.1. Статуту Громада є об`єднанням хрещених громадян, які не належать до інших релігійних громад та відносять себе до Євангелічно-лютеранського віросповідання, які мешкають в одній місцевості або географічно-обмеженій області та добровільно об`єднались з метою спільного задоволення своїх релігійних потреб і разом відправляють колективні богослужіння та молитовні зібрання у вільно-обраних та загально-доступних місцях в населеному пункті свого розташування. Район діяльності своєї громади віруючі визначають самостійно.

Відповідно до п.п. 3.3., 3.4., 3.5. Статуту НЄЛГП управління громадою здійснюється на підставі колегіальності рішень та особистої відповідальності виконання. Вищим органом управління громадою є Загальні Збори громади, які скликаються для у вирішення усіх важливих питань життя громади не рідше як один раз на кожен рік. Виконавчим та представницьким органом громади є Рада громади, яка здійснює керівництво громадою в період між зборами та обирається на визначений строк у чотири роки з кола її повноправних (повнолітніх та конфірмованих) членів на Загальних Зборах громади.

Згідно п. 3.6. Статуту НЄЛГП Громада здійснює свою духовну та адміністративну діяльність відповідно і до чинного законодавства України, згідно цього Статуту та внутрішньо-церковного канонічного порядку, на принципах юридичної особистої відповідальності, відокремленого спільного майна і самостійного балансу громади, добровільності та духовної дисципліни її членів. У своїй духовній та адміністративній діяльності громада підвладна рішенням Синоду НЄЛЦУ та обраному ним церковному керівництву НЄЛЦУ.

Відповідно до п.п. 4.1., 4.2.,. 4.3. Статуту НЄЛГП вищим керівним органом управління громадою є Загальні Збори громади Загальних Зборах можуть брати участь усі повноправні (повнолітні та конфірмовані) члени громади. Чергові збори громади скликаються один раз на рік за рішенням Ради громади для -вирішення усіх важливих питань життя громади, заслухання та затвердження річних звітів Ради громади з фінансово-господарської діяльності та результатів ревізії. Позачергові збори можуть бути скликані: за рішенням Ради громади; за заявою до Ради громади не менш як 1/3 від усіх повноправних (повнолітніх та конфірмованих) членів громади; за вимогою ревізійної комісії, якщо внаслідок ревізії встановлена загроза фінансовим чи майновим інтересам існування громади; а також за рішенням Єпископа чи Президії Синоду НЄЛЦУ.

Згідно .п. 4.4. Статуту НЄЛГП збори громади право чинні, якщо: дотримані умови їх скликання (про їх скликання оголошено протягом трьох недільних богослужінь, або іншими, прийнятими у даній місцевості, засобами повідомлення);| якщо на зборах присутні більш 1/2 від усіх повноправних (повнолітніх та конфірмованих) членів громади, або якщо частина відсутніх з цієї кількості членів громади, поінформована про порядок денний зборів, висловилась у зв`язку з цим питанням письмово та надала своє доручення уповноваженому представнику; якщо на зборах присутній пастор, окормлюючий громаду, або його уповноважений представник.

Відповідно до п. 4.5. Статуту НЄЛГП до виключної компетенції Загальних Зборів громади належить:

- вибори (також - відклик) членів Ради громади;

- обрання (а також - відклик) представників громади до складу Синоду НЄЛЦУ (які обираються згідно Статуту НЄЛЦУ на один синодальний період в чотири роки);

- делегування членів громади в інші представницькі церковні органи;

- прийняття Статуту громади, внесення змін та доповнень до діючого Статуту, прийняття рішень про припинення діяльності громади та призначення Ліквідаційної комісії. Для прийняття усіх цих рішень потрібна кваліфікована більшість в 2/3 голосів усіх повноправних (повнолітніх та конфірмованих) членів громади;

- вибори Ревізійної комісії громади;

- затвердження річного плану заходів і його бюджету;

- прийняття звітів Ради громади про виконання бюджету та Ревізійної комісії з результатів щорічної ревізії;

- запрошення на пасторське служіння та затвердження кандидатури пастора громади за рекомендацією і погодженням Єпископа НЄЛЦУ;

- виключення або тимчасове обмежене відлучення з поважних причин її членів, згідно вимог цього Статуту (див. п.п.6.4 та 6.5. Статуту).

Відповідно до п. 4.6. Статуту НЄЛГП особи, які поки що не є повноправними членами громади, не мають права голосувати, але, якщо вони не є членами іншої громади та якщо Загальні Зборі не прийняли іншого рішення з цього приводу, вони можуть брати участь в Загальних Зборах громади з правом дорадчого голосу, та висловлювати свою особисту думку з питань повістки Зборів.

Відповідно до п. 4.7. Статуту НЄЛГП для керівництва і представництва утворюється Рада громади, яка обирається (за винятком пастора*) Загальними Зборами на чотирьохрічний строк і складається як мінімум із трьох конфірмованих членів громади-парафіян віком не менш за 24 році (склад і кількість членів Ради визначають Загальні Збори, але по-можливості - за дотриманням співвідношення свячено-служителів до парафіян у складі Ради, як 1 : 3). Подружжя та родина до 4-ої ступені спорідненості не можуть водночас бути обрані до складу Ради громади. Перевибори членів Ради на черговий строк в подальшому можливі. (*Пастор або предикант-проповідник (у разі відсутності постійного пастора) - не обираються - вони входять до складу Ради громади на підставі свого сану та є представниками Церковного керівництва у громаді).

Згідно п. 4.8. Статуту НЄЛГП на своєму першому засіданні Рада громади обирає голову* Ради, який надалі - очолює засідання Ради і несе особисту відповідальність за адміністративно-майнову діяльність * громади, тоді як пастор - по-перше - за духовну сферу життя громади. Право першого підпису на офіційних документах надається голові Ради, а пастору або предиканту-проповіднику (у випадку відсутності пастора), доручається печатка громади, якою він, у разі потреби, завіряє підпис голови Ради на офіційних паперах.

(*Головою Ради громади не може бути обраний будь-який керівник якоїсь громадської або політичної організації Пастор (проповідник, предикант) може бути обраним головою Ради лише у випадку надання згоди Церковного керівництва, коли мається можливість для необмеженого виконання їм своїх обов`язків).

Відповідно до п. 4.11 Статуту НЄЛГП Пастор або його представник, голова Ради та іі члени діють як повноважні представники громади перед державними та церковними органами влади в рамках доручень даних Статутом, Загальними Зборами громади та розподілом обов`язків між членами Ради.

Знідно п.п.п 6.1., 6.2., 6.3. Статуту умовою членства в громаді є ОСОБА_28 Хрещення і Конфірмація та замовлене за усною чи письмовою заявою особисте бажання щодо вступу в громаду, за якої Рада громади приймає рішення про прийняття бажаючого до церковної громади. Відповідно з внутрішнім церковним правом умовою повноправної участі у богослужбовому житті громади, Таїнстві Святої ОСОБА_29 Господньої, виконанні відповідальних доручень в громаді, право-спроможносгі обирати та бути обраним до органів керівництва громади та в загально-церковні установи є Конфірмація, яка здійснюється по закінченню глибокого пасторського наставництва. Таким чином, за церковним порядком НЄЛЦУ та за чинним законодавством України, повноправними членами громади можуть бути особи, які досягай віку 18 років та визнають Євангелічно-лютеранське віросповідання в дусі Преамбули, прийняли ОСОБА_30 з Конфірмацією та проголосили особисте бажання належати до громади і брати особисту спроможну участь у житті громади та Церкви в цілому. Право участі в зборах громади з правом дорадчого голосу мають всі парафіяни, чоловіки і жінки, у віці 18 років, які розділяють Євангелічно-лютеранське віросповідання та приймають участь у житті громади.

Відповідно до п. 8.1., 8.2. Статуту НЄЛГП цей Статут, після прийняття його Загальними Зборами громади кваліфікованою більшістю голосів повноправних членів (в 2/3 від ії членів) і затвердження Єпископом НЄЛЦУ, надається громадою на реєстрацію в відповідні державні органи.. Внесення змін та доповнень у діючу редакцію Статуту здійснюється також з дотриманням цього порядку. Після затвердження у Церковному Управлінні вони повинні бути надіслані на реєстрацію до відповідних органів у 10-ти денний строк.

27 вересня 2015 року відбулись загальні збори Німецької Євангелічно-лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області, на яких прийнято рішення про обрання нової Ради громади в кількісному складі 3-х осіб: ОСОБА_31 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , оформлені протоколом №11.

18.10.2015р. відбулось засідання Ради ОСОБА_3 -лютеранської релігійної громади с. Петродолинське Овідіопольського району Одеської області, яке оформлене протоколом №24 від 18.10.2015р. (т.2 а.с. 85) на якому були присутні: ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_32 ( 100% кворуму).

На повістку засідання винесено наступні питання:

1. Молитва.

2. Обрання Голови Ради громади.

3. Обрання секретаря Ради Громади.

За наслідками розгляду другого питання, прийнято рішення:

1. Обрати ОСОБА_6 Головою новообраної Ради громади з 19.10.2015 року.

2.Уповноважити ОСОБА_6 внести зміни до Державного реєстру юридичних осіб.

3.Внести в державний Реєстр зміни про засновників громади, оскільки інформація про засновника Церковне управління не відповідає дійсності. Громада заснована групою осіб в 1992 році коли церковного Управляння ще не Існувало. Додати лист Обласної державної адміністрації.

4.Внести в Держреєстр Гросс Олександра Миколайовича з правом підпису та офіційного іредставництва громади.

По третьому питанню вирішено обрати секретарем Ради громади ОСОБА_33 Ю ОСОБА_34 ..

29 жовтня 2015 р. державним реєстратором Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області Бадьорною Крістіною Юрїївною було проведено державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме: зміну керівника юридичної особи, зміну відомостей про підписантів, зміну складу підписантів (запис № 154 31 07 00 09 00 20 32).

Позивач вважає рішення Ради НЄЛГП від 27.09.2015р. та від 18.10.2015р. та здійснену на їх підставі реєстрацію змін до відомостей про Громаду незаконними та такими, що порушують права та інтереси Церковного Управління НЄЛЦУ.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення.

Частиною 1 ст. 2 ГПК України закріплено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно зі ч. 2 ст. 45 ГПК України позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 3 ЗУ "Про свободу совісті та релігійні організації" кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання. Ніхто не може встановлювати обов`язкових переконань і світогляду. Не допускається будь-яке примушування при визначенні громадянином свого ставлення до релігії, до сповідання або відмови від сповідання релігії, до участі або неучасті в богослужіннях, релігійних обрядах і церемоніях, навчання релігії.

Згідно частини 1, 2 ст. 7 ЗУ "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями). Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади , управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).

Відповідно до частини 1, 2 ст. 8 ЗУ "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того ж культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб. Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних і організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості.

Згідно частини 1, 2 ст. 9 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійні управління і центри діють на підставі своїх статутів (положень), що реєструються у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону. Релігійні організації, керівні центри яких знаходяться за межами України, можуть керуватись у своїй діяльності настановами цих центрів, якщо при цьому не порушується законодавство України.

Не регламентовані законом відносини держави з релігійними управліннями і центрами, в тому числі й тими, що знаходяться за межами України, регулюються відповідно до домовленостей між ними і державними органами.

Відповідно до частини 1, 2, 5 ст. 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" Статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону. Статут (положення) релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з`їздах, конференціях.

Статут (положення) релігійної організації не повинен суперечити чинному законодавству.

Проаналізувавши положення Статутів позивача та відповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Так, згідно положень Статуту НЄЛГП Загальні збори є вищим органом управління Громади, а виконавчим а представницьким органом - Рада громади..

Із положень Статуту НЄЛГП також убачається, що НЄЛГП є структурною одиницею НЄЛЦУ.

Поряд з тим, відповідач є самостійною юридичною особою, відповідно до положень Статуту виключно до компетенції Загальних зборів та Ради громади відповідача належить право приймати рішення щодо управління релігійною громадою, на що обґрунтовано звернув увагу господарський суд першої інстанції.

Відповідно до положень Статуту відповідача Статутом не передбачено, що Церковне Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України безпосередньо бере участь у Загальних зборах при голосуванні або у Раді громади відповідача, а тому вирішення питань про членство в громаді чи обрання голови та секретаря Ради громади не можуть порушувати права Церковного Управління (Єпископат) Німецької Євангелічно-лютеранської Церкви України.

Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. 1.3. Статуту НЄЛГП Громада здійснює свою духовну, адміністративну і господарську діяльність відповідно до Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» , згідно з цим Статутом та Статутом внутрішнього церковного канонічного порядку НЄЛЦУ .

В матеріалах справи відсутній Статут внутрішнього церковного канонічного порядку НЄЛЦУ, будь-яке судження стосовно адміністративної діяльності релігійної громади не може спиратись виключно на положення Статуту відповідача, зокрема щодо обов`язкової участі пастора у згаданих зборах релігійної громади.

Також не можуть слугувати підставою для скасування оскаржуваних рішень відповідача і аргументи позивача про те, що збори відбулися за відсутності Пастора.

Так, Статутом НЄЛГП передбачена участь пастора у на зборах громади. Поряд з тим, порядок запрошення пастора для такої участі Статутом не визначено, натомість у Статуті містяться положення, відповідно до яких Пастор входить до складу Ради громади автоматично - на підставі свого сану та є представником Церковного керівництва у громаді (проте участі у голосуванні не приймає).

Колегія суддів також зазначає, що відповідно до п.4.8. Статуту НЄЛГП на своєму першому засіданні Рада громади обирає голову Ради, який надалі - очолює засідання Ради і несе особисту відповідальність за адміністративно-майнову діяльність громади, тоді як пастор - по-перше - за духовну сферу життя громади. Право першого підпису на офіційних документах надається голові Ради, а пастору або предиканту-проповіднику (у випадку відсутності пастора), доручається печатка громади, якою він, у разі потреби, завіряє підпис голови Ради на офіційних паперах.

З огляду викладеного, колегія суддів погоджується з висновками господарського суду та позицією відповідача, що позивачем не доведено порушення його прав або інтересів та що спірні рішення, прийняті відповідачем, стосуються виключно питань управління Громадою і не визначають питання управління та контролю Єпископату НЄЛЦУ, не впливають на права позивача щодо участі у діяльності Ради Громади, оскільки Пастор входить до такої Ради автоматично (за посадою), за Статутом відповідача не голосує за прийняті Громадою рішення та його вплив на їх прийняття регулюється Статутом внутрішнього церковного канонічного порядку НЄЛЦУ.

Суд першої інстанції вірно установив відсутність порушення прав та інтересів позивача та дійшов обґрунтованого висновку, що Церковним Управлінням НЄЛЦУ не доведено факту порушення його прав або охоронюваних законом інтересів належними та допустимими доказами в розумінні статей 73, 74 ГПК України.

Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Відповідно до статей 73, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Виходячи із змісту статей 15, 16 ЦК України, статті 20 ГК України та ГПК України, застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного права (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством), а відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в ході апеляційного розгляду справи відсутність у позивача в даному спорі суб`єктивного матеріального права та охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні його вимог незалежно від того, чи дотримано встановлений законом порядок ухвалення рішень зборами громади та здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, оскільки предмет доказування вичерпується в такому разі встановленням відсутності у позивача права на подання позову з такими вимогами.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає, що при ухваленні рішення про відмову у позові місцевий господарський суд зробив висновки, що відповідають фактичним обставинам справи, та правильно застосував норми матеріального права.

З цих підстав оскаржуване рішення господарського суду Одеської області залишається без змін , а апеляційна скарга без задоволення, оскільки в процесі апеляційного розгляду справи колегією суддів також не встановлено порушення норм процесуального права, що є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права.

Відповідно до п.«в» ч.4 ст.282 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції складається, зокрема, з резолютивної частини із зазначенням розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються згідно ст.129 ГПК України на позивача, оскільки вимоги його апеляційної скарги повністю відхилені.

Керуючись ст.ст. 129,232,233,240,269,270,275,276,281-284 ГПК України,

колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 08.04.2019р. у справі №916/1409/18 залишити без змін.

Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на скаржника.

Постанова в порядку ст.282 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття згідно ст.284 ГПК України.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення згідно положень ст.286, 287 ГПК України.

Повний текст постанови складено 25 листопада 2019 року.

Головуючий суддя М.А. Мишкіна

Суддя В.В. Бєляновський

Суддя К.В. Богатир

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено26.11.2019
Номер документу85869803
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1409/18

Постанова від 19.11.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 21.10.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 28.08.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 28.08.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 11.06.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 22.05.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 16.05.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 08.04.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Оборотова О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні