Рішення
від 25.11.2019 по справі 240/9309/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2019 року м. Житомир справа № 240/9309/19

категорія 113040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до Управління Держпраці у Житомирській області про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Управління Держпраці у Житомирській області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240;

- визнати протиправними дії Управління Держпраці у Житомирській області щодо проведення перевірки ТОВ "Єврогаз-2020" у період з 18.06.2019 по 24.06.2019 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зокрема, але не обмежуючись: врученням направлення про проведення перевірки від 13.06.2019 № 1070/09, не наданням наказу від 13.06.2019 №1240, складанням та підписанням Акту перевірки суб`єкта господарювання №1070/09/0005 від 24.06.2019, підписанням та врученням припису щодо усунення порушень вимог законодавства від 24.06.2019 №1070/09/0005, забороною експлуатації АГЗП (автомобільний газозаправний пункт), встановлений у смт АДРЕСА_1 Корнин АДРЕСА_2 Мічуріна 7/1 Попільнянського району (посудини ЗВГ-2 шт. зав. №57709, №57710).

В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" зазначає, що на підставі направлення від 13.06.2019 № 1070/09 та наказу від 13.06.2019 №1240 Управлінням Держпраці у Житомирській області було проведено планову перевірку дотримання товариством вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань додержання законодавства про охорону праці та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці. За результатами перевірки було складено акт від 24.06.2019 №1070/09/0005, в якому встановлено низку допущених Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" порушень. З огляду на встановленні порушення, головним державним інспектором Щербаком Олександром Михайловичем був винесений припис від 24.06.2019 №1070/09/005 про усунення порушень вимог законодавства.

Позивач вважає, що проведена перевірка є незаконною, а наказ Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240 та припис щодо усунення порушень вимог законодавства №1070/09/005 від 24.06.2019 - протиправними та підлягають скасуванню. Така правова позиція позивача ґрунтується на хибному висновоку контролюючого органу щодо віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до підприємства з високим ступенем ризику, оскільки належить до тих, що проводить діяльність, пов`язану з виконанням робіт підвищеної небезпеки та експлуатує у своїй господарській діяльності посудини, які працюють під тиском. Відтак, Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" зазначає, що вимоги щодо здійснення не частіше одного разу на два роки планового заходу державного контролю за діяльністю суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику на нього не поширюється. З огляду на зазначене, позивач вважає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" було безпідставно внесено до плану заходів державного контролю та протиправно видано наказ від 13.06.2019 №1240 про проведення перевірки. Крім того, позивач наголошує, що припис про усунення порушень вимог законодавства №1070/09/005 від 24.06.2019 виданий та підписаний перевіряючим Управління Держпраці у Житомирській області - Щербаком О., а не посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, як це передбачено ст. 39 Закону України "Про охорону праці". Вищезазначені обставини зумовили звернення позивача з даним позовом до суду.

Ухвалою від 15 липня 2019 року позовну заяву залишено без руху, а Товариству з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" надано строк для усунення зазначених в ухвалі недоліків позовної заяви.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року відкрито провадження у справі №240/9309/19 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання у справі на 09 вересня 2019 року о 10:00.

23 серпня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшов відзив Управління Держпраці у Житомирській області на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", в якому відповідач просив відмовити позивачу в задоволенні позову. Свою правову позицію аргументував тим, що абзацом 11 пункту 4 затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 № 413 Критеріїв за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань праці, визначено, що до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику відносяться такі, що провадять діяльність, пов`язану з виконанням робіт з експлуатації зареєстрованих у встановленому порядку машин, механізмів, устаткований підвищеної небезпеки. Натомість, згідно інформації, яка міститься у Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основним видом діяльності ТОВ "Єврогаз - 2020" є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30). В свою чергу, господарська діяльність у сфері роздрібної торгівлі пальним передбачає отримання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що передбачені статтею 21 Закону України "Про охорону праці", а відповідно до пункту 10 додатку 3 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування (застосування) підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107, посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, що є ємностями для газового моторного палива, відносяться до переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. З огляду на зазначене, відповідач вважає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" було правомірно віднесено до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику.

Щодо доводів позивача про відсутність у перевіряючого Управління Держпраці у Житомирській області - Щербакова О. повноважень на видання та підписання припису про усунення порушень вимог законодавства №1070/09/005 від 24.06.2019, відповідач зазначив, що Управління Держпраці у Житомирській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, яке з метою захисту конституційних прав громадян на належні, здорові та безпечні умови праці та недопущення настання нещасного випадку або аварії на виробництві, реалізує повноваження, які надані Держпраці на обласному адміністративно-територіальному рівні, в тому числі й повноваження щодо винесення припису про усунення порушень вимог законодавства.

Враховуючи вищевикладене, відповідач наголошує, що під час проведення перевірки позивача діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (а.с. 48-50).

09 вересня 2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до відділу документального забезпечення суду була подана відповідь на відзив на позовну заяву, в якій позивач зазначив, що працівники Управління Держпраці у Житомирській області при проведенні перевірки, а також при складенні припису не пересвідчились у тому, чи експлуатується позивачем майно АГЗП (автомобільного газозаправного пункту) та чи перебуває таке у його віданні і відповідно чи належить Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до суб`єкта господарювання з високим ступенем ризику. Тобто на переконання позивача, відповідачем не було встановлено та не доведено того факту, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" належить до об`єктів підвищеної небезпеки з високим ступенем ризику, а також, що воно експлуатувало посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, які є ємностями для газового моторного палива і які відносяться до переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. (а.с.53-54)

Крім того, 09 вересня 2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до суду було подано заяву про зміну підстав позову (вх.№20351/19), в якій позивач керуючись ч. 1 ст. 47 КАС України, зазначив, що ще однією підставою для задоволення позовних вимог є те, що 05 червня 2019 року між ТОВ "Євроінвестгруп ЛТД" та ТОВ "Єврогаз-2020" було підписано додаткову угоду про розірвання Договору оренди газового обладнання від 01.02.2016 року, на підставі якого позивач отримав у строкове платне користування: заправний моноблок ЗГС 5-10, заводський номер № 0017 у складі - двох резервуарів об`ємом по 4,85 м3 кожен, заводський номер 57709, 57710, насосу Для перекачки ЗВГ; HYNDRO VAKUUM типу SKC 4.08.5 1160 LPG серійний номер; двигун типу W-EF100LS серійний номер 123012; колонку для відпуску скрапленого газу типу "ШЕЛЬФ 100-1 LPG" заводський номер 10672; клапан зворотній КО 075 НОМЕР_1 , клапан швидкісний НОМЕР_2 НОМЕР_3 . Більш того, позивач наголошує, що 10 вересня 2019 року він повернув ТОВ "Євроінвестгруп ЛТД" вищевказане майно відповідно до Акту приймання-передачі.

З огляду на вказане, позивач вважає, що ще до проведення перевірки, складення акту перевірки суб`єкта господарювання №1070/09/0005 та винесення припису щодо усунення порушень вимог законодавства від 24.06.2019 № 1070/09/0005, ТОВ "Єврогаз-2020" не здійснювало діяльності по експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, і як наслідок не належало до суб`єкта господарювання з високим ступенем ризику. Однак, працівники Управління Держпраці у Житомирській області при проведенні перевірки, а також при складенні та вручення припису не пересвідчились у тому, що позивачем не експлуатується вищевказане майно АГЗП (автомобільного газозаправного пункту) і відповідно ТОВ "Єврогаз-2020" не належить до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику. Враховуючи викладене, позивач вважає, що є підстави для задоволення його позовних вимог (а.с.57-58).

Підготовче судове засідання, що було призначене на 09 вересня 2019 року, у зв`язку з хворобою головуючого судді Черняхович І.Е. було відкладено на 03 жовтня 2019 року о 10:00.

Протокольною ухвалою суду, винесеною без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання від 03.10.2019, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23 жовтня 2019 року об 11:00.

В судовому засіданні 23 жовтня 2019 року, що відбулося за участі представників сторін, було оголошено перерву до 10:00 04 листопада 2019 року, у зв`язку з необхідністю надання відповідачу часу для надання витребуваних судом наказу Державної служби України з питань праці №126 від 29.11.2018 та наказу Управління Держпраці в Житомирській області від 13.06.2019 №1240.

Витребувані судом документи 04 листопада 2019 року були подані Управлінням Держпраці в Житомирській області до відділу документального забезпечення суду.

Крім того, 04 листопада 2019 року відповідачем було подано до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.92).

В свою чергу, Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" 04 листопада 2019 року надіслало на електронну адресу суду додаткові пояснення щодо позову, в яких серед іншого також просило розглядати справи за відсутності його представника (а.с.88-89).

Враховуючи зазначене, суд вважає за можливе провести розгляд адміністративної справи №240/9309/19 в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що наказом Державної служби України з питань праці від 29.11.2018 № 126 затверджено план заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2019 рік (а.с.79).

Відповідно до даного наказу планова перевірка Управлінням Держпраці у Житомирській області Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", як суб`єкта господарювання з високим ступенем ризику, з питань додержання ним законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення була запланована на 18.06.2019 (а.с.79-80).

Відповідно до повідомленням про проведення планової перевірки суб`єкта господарювання від 24.05.2019 №2473 (а.с.12) Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" було повідомлено про проведення Управлінням Держпраці у Житомирській області у період з 18.06.2019 по 24.06.2019 планової перевірки щодо додержання законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки; щодо додержання законодавства у сфері гігієни праці; щодо додержання законодавства у сферах зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю.

13 червня 2019 року Управлінням Держпраці у Житомирській області був виданий наказ №1240 про проведення в період з 18.06.2019 по 24.06.2019 планового заходу державного нагляду (контролю) у формі перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" з питань додержання законодавства про охорону праці та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці, зайнятості та працевлаштування інвалідів (а.с.86). Крім того, 13 червня 2019 року Управлінням Держпраці у Житомирській області було видано направлення №1070/09 на проведення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" (а.с.13).

В подальшому на підставі наказу від 13 червня 2019 року №1240 та направлення від 13 червня 2019 року №1070/09 головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки Щербаком ОСОБА_1 в період з 18.06.2019 по 24.06.2019 було проведено планову перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", за наслідками якою складено акт від 24.06.2019 №1070/09/0005 (а.с.15).

Зі змісту акту від 24.06.2019 №1070/09/0005 вбачається, що під час перевірки Управлінням Держпраці у Житомирській області були виявлені наступні порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" вимог законодавства:

- Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме на: посудини (зав. №57709, №57710), що працюють під тиском понад 0,05 МПа, електрообладнання, призначене для експлуатації (застосування) у вибухонебезпечних зонах, технологічне устаткування, лінійні частини та їх елементи систем газопостачання зрідженим газом, пов`язаних з експлуатацією АГЗП, що є порушенням п.3.1 розд.ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, чим порушено ст. 21 Закону України "Про охорону праці";

- суб`єкт господарювання до початку спорудження, монтажу і наладки АГЗП не подав до Управління Держпраці у Житомирській області проектну документацію на будівництво згідно з вимогами ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної

діяльності", що є порушенням п.4.2 розд. IV Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- відсутній акт приймання газообладнання для проведення комплексного випробування АГЗП (пусконалагоджувальних робіт) за формою додатка Ю (обов`язкового), що є порушенням п. 4.6 IV Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- відсутній протоколи вимірів опору заземлюючих пристроїв та блискавкозахисту АГЗП, що є порушенням пункту 1.3.1 глави 1.3 розділу 1 НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання;

- не проведена перевірка параметрів настроювання та регулювання запобіжно-скидних клапанів, що є порушенням п.1.13, п.1.14 розд. VІ Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- гумотканний рукав для наповнення балонів не пройшов гідравлічне випробування тиском, що становить 1.25 номінального, що є порушенням п.1.17 розд. VІ Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- на робочих місцях операторів не вивішені затверджена схема газообладнання та інструкція з експлуатації, що є порушенням п.3.2 розд. ІІІ, п.4.6 розд. IV Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- на посудинах зав. №57709, №57710 не нанесені фарбою на видному місці або на спеціальній табличці розміром не менше 300 на 200 мм: 1) дозволений тиск; 2) число, місяць і рік наступного зовнішнього і внутрішнього огляду і гідравлічного випробування, що є порушенням п. 3 розд. VІІІ глави 2 НПАОП 0.00-1.81-18 "Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском";

- на газопроводах АГЗП не нанесені позначки напряму руху потоку газу, що є порушенням пункту 1.10 глави 1 розділу VI Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15;

- не проведена ідентифікація, не складено та не направлено повідомлення за формою ОПН-1 територіальному органу Держпраці, що є порушенням пункту 18 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. №956;

- не призначено наказом відповідального працівника за справний стан і безпечну експлуатацію обладнання під тиском, який пройшов навчання та перевірку знань з питань охорони праці у встановленому порядку, що є порушенням п. 1 розд. VІІ глави 1 НПАОП 0.00-1.81-18 "Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском";

- оператори АГЗП не пройшли навчання та перевірку знань відповідних нормативних актів, що є порушенням п.3.6 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";

- посудини ЗВГ зав. №57709, №57710 об`ємом 4,85 м3 кожна не пройшли технічний огляд (первинний), що є порушенням п.3, п.4 розд. VІІІ глава 1 НПАОП 0.00-1.81-18 "Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском";

- не розроблені інструкції у відповідності технологічного процесу і з урахуванням умов, у яких виконується даний вид робіт, що є порушенням п.1.5, п.1.6, п.2.3 Положення про розробку інструкцій НПАОН 0.00-4.15-98;

- відсутня особа відповідальна за технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства, що є порушенням п. 3.1 розд. V Правил безпеки систем газопостачання НПАОП 0.00-1.76-15.

У зв`язку з виявленням порушень, зазначених у рядку №1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 15 таблиці, головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_2 в акті від 24.06.2019 №1070/09/0005 було попереджено позивача про необхідність негайного зупинення робіт, а саме про заборону експлуатації АГЗП (автозаправний газозаправний пункт), що встановлений у АДРЕСА_3 Попільнянського району (посудини ЗВГ-2шт. зав. №57709, №57710) (а.с.21).

Примірник акту від 24.06.2019 №1070/09/0005 24 червня 2019 року було отримано в.о. директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020"- ОСОБА_3 , що підтверджується його підписом на вказаному акті (а.с.22).

Крім того, 24 червня 2019 року головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки Щербаком Олександром Михайловичем у присутності в.о. директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" - Очеретянка С.П., винесений припис №1070/09/0005 про усунення Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства (а.с.23).

Вважаючи наказ Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240 про проведення планової перевірки, а також дії Управління Держпраці у Житомирській області щодо проведення перевірки ТОВ "Єврогаз-2020" протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду. Водночас, суд звертає увагу, що наявність зафіксованих в акті перевірки від 24.06.2019 №1070/09/0005 порушень вимог законодавства не є предметом оскарження в даній справі. При цьому, в якості підстави для задоволення заявлених позовних вимог позивач зазначає про помилковість висновку щодо віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" до підприємства з високим ступенем ризику та, як наслідок, протиправність наказу Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240, а також про порушення порядку винесення припису щодо усунення порушень вимог законодавства №1070/09/005 від 24.06.2019.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 38 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення №96).

Пунктом 1 Положення № 96 визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Основними завданнями Держпраці є:

1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні;

3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки;

4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення №96).

Підпунктом 6 пункту 4 Положення №96 визначено, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Згідно з п. 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. При цьому, на утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Положення про Управління Держпраці у Житомирській області, затверджено наказом Державної служби України з питань праці № 84 від 03.08.2018 (далі - Положення №84).

Відповідно до п.1 Положення №84 Управління Держпраці у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Повноваження Управління Держпраці поширюються на територію Житомирської області.

Згідно з підпунктом 5 пункту 4 Положення №84 Управління Держпраці у Житомирській області здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регулюються Законом України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877).

Дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Визначенні в цьому Законі заходи контролю здійснюються, зокрема органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами (ст. 2 Закону №877).

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону №877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Зі змісту вищезазначених норм вбачається, що Управління Держпраці у Житомирській області є органом, уповноваженим здійснювати контроль за додержанням юридичними особами законодавства про працю, в тому числі й за додержання ним законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Як вже було встановлено судом, в період з 18.06.2019 по 24.06.2019 Управлінням Держпраці у Житомирській області у було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" щодо додержання ним законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки щодо додержання законодавства у сфері гігієни праці та щодо додержання законодавства у сферах зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю. При цьому, на переконання позивача, дії Управління Держпраці у Житомирській області щодо проведення зазначеної перевірки є протиправними, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" вважає, що його було помилково віднесено до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику, та відповідно протиправно включено до плану заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2019 рік.

Суд не погоджується з такими доводами позивача, та зазначає наступне.

Питання проведення планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) врегульоване статтею 5 Закону №877. Так, вищезазначеною статтею передбачено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року. Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Органи державного нагляду (контролю) щороку визначають перелік суб`єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у плановому періоді, та не пізніше 15 жовтня року, що передує плановому, забезпечують внесення відомостей про таких суб`єктів господарювання до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) для автоматичного виявлення нею суб`єктів господарювання, які підлягають комплексним плановим заходам державного нагляду (контролю).

Річні плани здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період з урахуванням узгоджених дат початку та строків здійснення визначених у плані здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) затверджують органи державного нагляду (контролю), оприлюднюють на своїх офіційних веб-сайтах та вносять відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому.

Вимоги до оформлення річних та комплексного планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), внесення змін до них та звіту щодо їх виконання визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності.

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону №877 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, розробляє Методику розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), та Методику розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Методика розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), має передбачати, у тому числі, оцінку ступеня небезпеки, масштабу, виду та сфери діяльності, наявність порушень у попередній діяльності суб`єктів господарювання (крім новостворених).

Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності.

З урахуванням значення прийнятного ризику всі суб`єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), належать до одного з трьох ступенів ризику: високий, середній або незначний.

Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням органу державного нагляду (контролю).

З наведеного вбачається, що складення річного плану заходів державного нагляду (контролю) належить до повноважень відповідного органу державного нагляду (контролю), в даному випадку - до повноважень Державної служби України з питань праці, яка є органом державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення. Крім того, саме Державна служба України з питань праці визначає до якого ступеня ризику відноситься той чи інший суб`єкт господарювання, та залежно від цього ступеня ризику визначає періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) такого суб`єкта господарювання.

Як вже було встановлено судом, план заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2019 рік, до якого також було включено Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" як суб`єкт господарювання з високим ступенем ризику, був затверджений наказом Державної служби України з питань праці від 29.11.2018 № 126 (а.с.79).

Відповідно до статті 7 Закону №877 для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Саме на підставі та на виконання вищезазначеного наказу Державної служби України з питань праці від 29.11.2018 № 126, Управлінням Держпраці у Житомирській області було винесено оскаржуваний в даній справі наказу від 13.06.2019 №1240 про проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020".

Оскільки наказ Державної служби України з питань праці від 29.11.2018 № 126, на момент винесення відповідачем наказу від 13.06.2019 №1240 про проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", був чинний та в судовому порядку не оскаржувався, то суд приходить до висновку, що доводи позивача про протиправність наказу Управлінням Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240 у зв`язку з помилковим віднесенням позивача до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику та відповідно протиправним включенням його до плану заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2019 рік, є безпідставними та відхиляються судом.

З приводу доводів позивача про те, що припис щодо усунення порушень вимог законодавства №1070/09/005 від 24.06.2019 виданий та підписаний перевіряючим Управління Держпраці у Житомирській області - ОСОБА_2 , а не посадовою особою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, як це передбачено ст. 39 Закону України "Про охорону праці", суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Судом встановлено, що за наслідками проведеної у Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" планової перевірки Управлінням Держпраці у Житомирській області був складений акт від 24.06.2019 №1070/09/0005, в якому зафіксовані виявленні при перевірці порушення (а.с.15).

При цьому, частиною 7 статті 7 Закону № 877 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з частиною 8 статті 7 Закону № 877 припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Зі змісту вищезазначеної норми вбачається, що саме до повноважень посадової особи органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку, належить винесення припису про усунення порушень вимог законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що посадовою особою Управління Держпраці у Житомирській області, яка здійснювала перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", був головний державний інспектор відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_2 . Саме головним державним інспектором Щербаковим Олександром Михайловичем, тобто особою, яка здійснювала перевірку, і був винесений припис №1070/09/0005 про усунення Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства (а.с.23).

На підставі вищенаведеного, суд приходить до висновку, що, приймаючи припис від 24.06.2019 №1070/09/0005, державний інспектор Щербаков Олександр Михайлович діяв відповідно до наданих йому частиною 8 статті 7 Закону № 877 повноважень.

Щодо зазначених в заяві про зміну підстав позову від 09.09.2019 вх. №20351/19 доводів позивача про те, що припис від 24.06.2019 №1070/09/0005 був винесений з порушення строків для його винесення, передбачених в пункті 24 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295, суд зазначає наступне.

Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю. Вказаним порядком було врегульовано процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю щодо використання найманої праці у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами.

Водночас, як встановлено судом, під час розгляду даної справи Управлінням Держпраці у Житомирській області проводився захід державного контролю щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" вимог законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення у формі планової перевірки, порядок проведення якого врегульовано Законом № 877, а не Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295, як про це зазначає позивач.

Крім того, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі № 826/8917/17 було визнано нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 29.04.2017 року № 295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

В контексті зазначеного, суд вважає необґрунтованим та безпідставним посилання Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" на строки винесення припису, передбачені в пункті 24 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295.

Водночас, частиною 7 статті 7 Закону № 877 закріплено, що у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Системний аналіз вказаної норми свідчить про те, що строком, протягом якого посадова особа органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку, може скласти припис про усунення порушень вимог законодавства - є термін "протягом п`яти робочих днів" (тобто, від одного до п"яти робочих днів), який обчислюється з дня завершення здійснення заходу державного нагляду.

Таким чином, суд приходить до висновку, що складаючи 24 червня 2019 року, в день завершення планової перевірки, припис №1070/09/0005 про усунення Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020", виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства, відповідач дотримався вимоги щодо строків складання такого припису, передбачених частиною 7 статті 7 Закону № 877, а тому доводи позивача в цій частині відхиляються судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи зазначене та встановленні обставини справи суд приходить до висновку, що наказ Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240 є правомірним, а дії Управління Держпраці у Житомирській області щодо проведення в період з 18.06.2019 по 24.06.2019 планової перевірки щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, вчиненні на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем під час розгляду справи доведено правомірність винесення наказу Управління Держпраці у Житомирській області від 13.06.2019 №1240 та вчинення дій щодо проведення в період з 18.06.2019 по 24.06.2019 планової перевірки щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки

Таким чином суд, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку, що позовні вимоги Товариством з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 255, 293,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Єврогаз-2020" (вул. Мічуріна, 7/1, смт. Корнин, Попільнянський район, Житомирська область, 13514; код ЄДРПОУ 40192518) до Управління Держпраці у Житомирській області (вул. Шевченка, 18-а, м. Житомир, 10008; код ЄДРПОУ 39790560) про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2019
Оприлюднено27.11.2019
Номер документу85890270
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/9309/19

Постанова від 21.07.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 25.11.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні