УХВАЛА
19 листопада 2019 року Справа № 580/2710/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гараня С.М.,
за участі:
секретаря судового засідання - Ковтун Л.Б.,
представника позивача Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області - адвоката Чепака О.В. (за ордером),
представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - Пилипас І.Я. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницького Олександра Анатолійовича, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправним і скасування рішення про державну реєстрацію та визнання протиправною бездіяльності,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області (19226, Черкаська область, Жашківський район, с. Нова Гребля, далі - позивач) з адміністративним позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницького Олександра Анатолійовича (19200, Черкаська область, м. Жашків, вул. Захисників України, 19, далі-відповідач 1), Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, (далі-відповідач ), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 від 06.02.2018 року, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем;
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у неприйнятті рішення щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля в особі Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області .
Як вбачається із прохальної частини позовної заяви, предметом оскарження в межах даної адміністративної справи, окрім іншого, є визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний № 39524488 від 06.02.2018 року, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем.
Обґрунтовуючи позов, Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області зазначила, що рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 15.04.2019 № 46459284, державний реєстратор відмовив позивачеві у реєстрації права власності на земельну ділянку площею 15,2510 га за кадастровим номером 7120984800:02:001:0523, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 за межами населеного пункту, оскільки право власності на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області. Позивач вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області не мало права на реєстрацію права власності на зазначену земельну ділянку, оскільки державний акт на право колективної власності на землю серії ЧР 3-11 на момент прийняття рішення про державну реєстрацію не був скасований, тобто зазначена земельна ділянка вважається колективною власністю.
У ході розгляду справи суд встановили таке.
З метою реєстрації права власності на земельну ділянку Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області звернулася до органу державної реєстрації із відповідним пакетом документів про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 15,2510 га за кадастровим номером 7120984800:02:001:0523, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 .
За результатами розгляду поданих для проведення державної реєстрації документів, державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 15.04.2019 № 46459284, оскільки право власності на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області за індексним номером 39524488 від 06.02.2018.
Заслухавши думки представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини справи, перевіривши доводи та надавши їм правову оцінку, оцінивши їх у сукупності, суд дійшов до наступних висновків.
Однією з вимог у цій справі є визнання протиправними дій і скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності на земельну ділянку та господарського відання за нею.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, публічно-правовий спір - спір, у якому: - хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або - хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або - хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Пунктом 7 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка правильності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб) відповідно до прийнятих або вчинених при здійсненні ними владних управлінських функцій.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Таким чином, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Водночас помилковим є поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 914/2006/17.
Спір, що розглядається, в частині визнання протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки державний реєстратор, приймаючи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно (права власності на земельну ділянку та права господарського відання), не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Оскаржуване рішення про державну реєстрацію стосувалось реєстрації прав інших осіб, а не позивача.
Натомість приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.
Позивач фактично обґрунтував позовні вимоги віднесенням спірної земельної ділянки до земель колективної власності і, як наслідок, відсутністю у відповідача правомірного інтересу щодо фіксації права власності та похідного права господарського відання у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області.
Також суд вважає, що оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства.
Отже, спір у цій справі не є публічно-правовим. Оскарження рішень про державну реєстрацію прав на земельну ділянку безпосередньо пов`язане із захистом позивачем цивільного права у спорі щодо земельної ділянки з особою, яка не заперечує законності дій державного реєстратора з реєстрації за нею права на цю земельну ділянку. Такий спір має приватноправовий характер і залежно від суб`єктного складу сторін має вирішуватися за правилами цивільного або господарського судочинства.
Зазначена вище правова позиція відповідає висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеному, зокрема, у постанові від 4 вересня 2018 року № 823/2042/16.
Відповідно до пункту першого частини 1 статті 238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
За таких обставин, провадження у даній адміністративній справі, в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 від 06.02.2018, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем, підлягає закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України.
Керуючись статтями 238, 243, 248, 294, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Закрити провадження в адміністративній справі № 580/2710/19 за позовом Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницького Олександра Анатолійовича, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 від 06.02.2018, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем.
Роз`яснити позивачу, що розгляд даної вимоги віднесено до суду господарської юрисдикції.
Копію ухвали направити учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили в порядку та в строки, що передбачені ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України. Ухвала може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції в порядку та в строки, що передбачені ст.ст.295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалу складено у повному обсязі 25.11.2019.
Суддя С.М. Гарань
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2019 |
Оприлюднено | 27.11.2019 |
Номер документу | 85898827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні