Рішення
від 19.11.2019 по справі 580/2710/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2019 року справа № 580/2710/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гараня С.М.,

за участі:

секретаря судового засідання - Ковтун Л.Б.,

представника позивача Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області - адвоката Чепака О.В. (за ордером),

представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - Пилипас І.Я. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницького Олександра Анатолійовича, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправним і скасування рішення про державну реєстрацію та визнання протиправною бездіяльності,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області (19226, Черкаська область, Жашківський район, с. Нова Гребля, далі - позивач) з адміністративним позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницького Олександра Анатолійовича (19200, Черкаська область, м. Жашків, вул. Захисників України, 19, далі-відповідач 1), Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, (далі-відповідач 2), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 від 06.02.2018 року, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у неприйнятті рішення щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля в особі Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області.

Обґрунтовуючи позов, Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області зазначила, що рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 15.04.2019 № 46459284, державний реєстратор відмовив позивачеві у реєстрації права власності на земельну ділянку площею 15,2510 га за кадастровим номером 7120984800:02:001:0523, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 за межами населеного пункту, оскільки право власності на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області. Позивач вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області не мало права на реєстрацію права власності на зазначену земельну ділянку, оскільки державний акт на право колективної власності на землю серії ЧР 3-11 на момент прийняття рішення про державну реєстрацію не був скасований, тобто зазначена земельна ділянка вважається колективною власністю. При цьому, відповідач вчинив протиправну бездіяльність, що полягає у неприйнятті рішення щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля в особі Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області.

Ухвалою суду від 19.11.2019 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний №:39524488 від 06.02.2018, що видане державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, позов просив задовольнити.

Представник відповідача 1 просив здійснювати розгляд справи за його відсутності.

Представник відповідача 2 проти задоволення позовних вимог заперечила в повному обсязі, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Матеріалами справ встановлено, що з метою реєстрації права власності на земельну ділянку Новогребельська сільська рада Жашківського району Черкаської області звернулася до органу державної реєстрації із відповідним пакетом документів про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 15,2510 га за кадастровим номером 7120984800:02:001:0523, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45.

За результатами розгляду поданих для проведення державної реєстрації документів, державним реєстратором Жашківської районної державної адміністрації Черкаської області Макарницьким Олександром Анатолійовичем прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 15.04.2019 № 46459284, оскільки право власності на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області за індексним номером 39524488 від 06.02.2018.

В подальшому, листом від 22.04.2019 № 01-10/130 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з проханням передати вказану земельну ділянку у комунальну власність.

У відповідь, листом від 31.05.2019 № 18-23-0.6-3859/2-19 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомило позивача, що 01.01.2019 набув чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10 липня 2018 року, яким внесено зміни до перехідних положень Земельного кодексу України та доповнено пунктом 21, яким установлено, що з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності. Проте, жодних дій стосовно передачі земельної ділянки у власність відповідачем вчинено не було.

Не погоджуючись з вказаною бездіяльністю відповідача позивач звернувся в суд.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України № 2768-III від 25 жовтня 2001 року (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі (частина друга статті 19 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні , який набрав чинності з 01.01.2019 року, були внесені зміни до Земельного кодексу України, зокрема у розділ 10 Перехідні положення, який доповнено пунктом 21.

Пункт 21 розділу 10 Перехідні положення Земельного кодексу України передбачає наступне Установити, що з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності .

Таким чином, починаючи з 01.01.2019 року розпорядниками вказаної земельної ділянки є відповідні органи місцевого самоврядування.

Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, і згідно покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством (пункт 1 та підпункт 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за №1391/29521).

Згідно розпорядження № 60-р від 31.01.2018 Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад Кабінетом Міністрів України доручено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру з 01 лютого 2018 року забезпечити:

- формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України;

- передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об'єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок;

- здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об'єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Предметом оскарження у цій справі є бездіяльність відповідача, протиправність якої, судячи зі встановлених обставин справи, полягає у тому, що відповідач не прийняв рішення щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля в особі Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області земельної ділянки площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області.

Як протиправну бездіяльність суб'єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов'язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов'язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з'ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Системний аналіз наведених вище правових норм дає підстави дійти висновку про те, що на відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, що є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, з 31 січня 2018 року покладено обов'язок з передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідної територіальної громади. Із вказівкою на необхідність вчинення дій, що передують такій передачі, як то формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності; здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність у власність за погодженням з об'єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідач під час розгляду справи, не назвав та не надав суду доказів на підтвердження вчинення дій щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України № 60-р від 31.01.2018 Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад .

Як вже було зазначено судом, правовий статус відповідача визначений відповідним Положенням, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521).

Пунктом 8 цього Положення передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру. Відповідно до пункту 10 начальник Головного управління підписує накази Головного управління.

Відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 № 34/5, наказ, розпорядження, постанова, рішення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб'єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.

Отже, рішення про передачу або про відмову у передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад має оформлюватися розпорядчим індивідуальним правовим актом - наказом Головного управління Держгеокадастру в області.

Відповідач не довів жодним доказом дотримання під час розгляду згаданої заяви позивача встановленого вище способу її розгляду та вирішення. Лист відповідача не може вважатися "відмовою" у розумінні ЗК України, оскільки не містить чіткого та однозначного рішення відповідача, не містить конкретних підстав і обґрунтувань вказаного у ньому результату розгляду заяви позивача. Фактично відповідач допустив бездіяльність, оскільки не прийняв рішення щодо суті вищезгаданої заяви позивача. Тому позовна вимога визнати протиправною саме бездіяльність відповідача, що полягає у неприйнятті рішення за наслідками розгляду заяви Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 22.04.2019 № 01-10/130 щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області є такою, що належить до задоволення.

Суд дійшов висновку, що лист відповідача від 31.05.2019 №18-23-0.6-3859/2-19 у відповідь на заяву позивача з проханням передати вказану вище земельну ділянку у комунальну власність за змістом та формою не може вважатись "рішенням про відмову" у розумінні вищевикладених норм. Тому для належного судового захисту порушених прав позивача слід визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття передбаченого законом рішення за наслідками розгляду заяви позивача про передачу земельної ділянки у комунальну власність.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб'єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

На підставі абз.2 ч.4 ст.245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені ЗК України, у визначений законом строк, суд дійшов висновку, вийти за межі позовних вимог для належного судового захисту порушених прав позивача та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повторно розглянути заяву Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 22.04.2019 № 01-10/130 про передачу у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими ст.90 КАС України, суд дійшов висновку задовольнити позов.

Разом з тим, суд звертає увагу, що розпорядження Кабінету Міністрів України № 60-р від 31.01.2018 регулює питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад. Відповідно до вказаного розпорядження Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення за погодженням з об'єднаною територіальною громадою на території, якої розташовані ці землі. Це погодження здійснюватиметься у формі прийняття радою рішення на сесійному засіданні. При цьому, доказів прийняття такого рішення позивачем до матеріалів справи не надано.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що полягає у неприйнятті рішення за наслідками розгляду заяви Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 22.04.2019 № 01-10/130 щодо передачі у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повторно розглянути заяву Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 22.04.2019 № 01-10/130 про передачу у комунальну власність територіальної громади с. Нова Гребля земельної ділянки кадастровий номер 7120984800:02:001:0523 площею 15,2510 га, що розташована в адміністративних межах Новогребельської сільської ради по вул. Заріччя, 45 Жашківського району Черкаської та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (ідентифікаційний код 39765890) на користь Новогребельської сільської ради Жашківського району Черкаської області (ідентифікаційний код 34402469) сплачений судовий збір в розмірі 1 921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) грн.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення складене у повному обсязі 29.11.2019.

Суддя С.М. Гарань

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено03.12.2019
Номер документу86029813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2710/19

Рішення від 19.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Рішення від 19.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні