Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2019 р. Справа№200/9754/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дмитрієва В.С., при секретарі судового засідання Запарі С.В.,
за участю:
представника позивача - Харакоз С.С., Маштакова С.А.,
представника відповідача - Драпак Е.О.,
розглянувши у режимі відеоконференції в порядку загального позовного провадження справу за позовом Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 до Маріупольської міської ради Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
5 серпня 2019 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов позов Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 до Маріупольської міської ради Донецької області про визнання протиправною бездіяльність щодо розгляду питання стосовно надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 відповідно до графічного матеріалу, орієнтовним розміром 6,8077 га, з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва, на підставі клопотання АСК Автолюбитель-25 зареєстрованого у Маріупольській міській раді 9 березня 2019 року за №046-01.01-01952; зобов`язання розглянути клопотання стосовно надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 відповідно до графічного матеріалу, орієнтовним розміром 6,8077 га, з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва, на підставі клопотання АСК Автолюбитель-25 зареєстрованого у Маріупольській міській раді 9 березня 2019 року за №046-01.01-01952.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем, у встановлений Земельним кодексом України строк, невнесене на пленарне засідання сесії Маріупольської міської ради Донецької області питання стосовно надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу за його клопотанням. При цьому, Департамент по роботі з активами управління земельних відносин (землеустрою) Маріупольської міської ради Донецької області листами повідомив позивача про розробку положення про порядок розміщення гаражів у м. Маріуполі без пояснень причин не розгляду клопотання позивача. Вважає, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність щодо незабезпечення виконання чинного законодавства та дотримання порядку і строку розгляду клопотання протягом визначеного строку.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом якого просив відмовити у задоволення позовних вимог. Відповідач вказав, що позивач зловживає своїми правами, наданими законодавством України, оскільки раніше неодноразово звертався до Маріупольської міської ради Донецької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та двічі отримував такий дозвіл (рішення), проте протягом дванадцятимісячного строку, не подавав проект землеустрою на затвердження з метою подальшого укладання оренди земельної ділянки. Відповідач зазначив, що згідно статуту позивача, кооперативу відведені земельні ділянки на підставі рішень Маріупольської міської ради у 1988 -2002 роках, проте документи щодо реєстрації прав на землю у відповідача відсутні, оскільки до 1 січня 2013 року зберігаються в органах Держкомзему. Крім цього вказав, що компетентними підрозділами Маріупольської міської ради триває робота щодо введення в дію рішення відповідача про затвердження Положення про порядок розміщення гаражів у м. Маріуполі, яким будуть встановлені єдині умови надання земельних ділянок авто гаражним кооперативам на території міста.
2 вересня 2019 року позивач надав відповідь на відзив у якій вказав, що посилання відповідача на рішення які були прийняті раніше, є безпідставними, оскільки строк дії цих рішень обмежується 12 місяцями з часу прийняття та які на час звернення позивача до суду є недіючими. Позивач зазначив, що наявність права власності або користування земельними ділянками, впливає на розмір застосування коефіцієнту при розрахунку нормативно-грошової оцінки земель, що має суттєве значення для АСК Автолюбитель -25 , як неприбуткової організації, єдиним джерелом фінансування якого є внески її членів - фізичних осіб.
5 вересня 2019 року відповідач подав заперечення на відповідь на відзив у яких вказав, що Маріупольська міська рада дотримується порядку нормативної грошової оцінки земель та самостійно не встановлює вартість земельних ділянок комунальної власності, які передаються в оренду.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 9 серпня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи провести за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 20 серпня 2019 року.
Ухвалою суду від 20 серпня 2019 року відкладено підготовче засідання на 24 вересня 2019 року.
Ухвалою суду від 24 вересня 2019 року вирішено витребувати докази у Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, продовжити строк проведення підготовчого засідання на тридцять днів та відкласти підготовче засідання до 24 жовтня 2019 року.
Ухвалою суду від 24 жовтня 2019 року вирішено закрити підготовче провадження, призначити справу до судового розгляду по суті на 19 листопада 2019 року та доручити Жовтневому районному суду м. Маріуполя проведення судового засідання в режимі відео конференції.
У судовому засіданні представники позивача підтримали заявлений позов та надали пояснення аналогічні тим, що викладені у позовній заяві. Представник відповідача заперечував проти позову та надав пояснення аналогічні тим, що викладені у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
9 березня 2019 року голова Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 звернувся до Маріупольської міської ради Донецької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою м. Маріуполь, вул. Флотська, 125 -а,для передачі її в оренду, додавши: відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та графічні матеріали, на яких зображено бажане місце розташування земельної ділянки та її розмірів, що підтверджується описом вхідного пакету документів та не є спірним між сторонами (а.с. 11).
Відповідач листом від 15 березня 2019 року №15133 повідомив АСК Автолюбитель-25 про підготовку проекту рішення та його розміщення на офіційному ВЕБ-сайті міської ради та після його погодження та розглядом на чергової сесії міської ради буде проінформовано Центром надання послуг (а.с 93).
Рішення за результатами розгляду зазначеної заяви,на час подання адміністративного позову до суду, прийнято не було, що сторонами не заперечується.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Маріупольської міської ради щодо не розгляду заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відповідної земельної ділянки з вимогою зобов`язати надати дозвіл на розробку проекту землеустрою, звернувся з даним позовом до суду.
Під час розгляду справи, відповідачем було прийнято Рішення від 25вересня 2019 року №7/45-4456 про надання дозволу АСК Автолюбитель-25 на розробку проектуземлеустрою щодо відведення земельних ділянок для колективного гаражного будівництва для передачі їх в оренду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Положеннями статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема:надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (п. в, ст. 12 Земельного кодексу України).
Відповідно до положень статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 1, 2, 3 ст. 123 Земельного кодексу України).
При цьому, положеннями статті 124 встановлено порядок передачі земельних ділянок в оренду, так, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 1, 2, 3ст. 124 Земельного кодексу України).
Положеннями частини першої статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
При цьому, згідно ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, вирішуються такі питання, зокрема: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова, зокрема, скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.
Таким чином, аналіз вказаних правових норм дає підстави для висновку, що законодавством регламентовано обов`язок органу місцевого самоврядування розглянути клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у місячний строк.
Проте, як встановлено судом, розгляд клопотання позивача від 9 березня 2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою у місячний строк з дати реєстрації клопотання не здійснено, чим порушено вимоги ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на зловживання позивачем своїми правами які виражені у неодноразових зверненнях із аналогічними заявами з огляду на наступне.
Так в матеріалах справи наявні копії рішень Маріупольської міської ради від 8 вересня 2015 року №6/52-5643 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою Автогаражному споживчому кооперативу Автолюбитель-25 та рішення від 1 грудня 2016 року №7/13-985 про повторний розгляд звернення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою Автогаражному споживчому кооперативу Автолюбитель-25 із зазначенням терміну дії -12 місяців з дня його прийняття. Тобто на час звернення позивача із заявою у березні 2019 року термін дії попередніх рішень відповідача щодо надання дозволу на розробку землеустрою сплинув. При цьому, незважаючи на наявність Висновку щодо погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на термін 10 років від 28 жовтня 2016 року №117/16 рішення Маріупольської міської ради Донецької області про передачу (відведення) земельної ділянки позивачу відсутнє.
Крім того, слід зазначити, що законодавством України не встановлено обмежень кількості звернень із заявою по надання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Суд зазначає, що неприйняття Маріупольською міською радою Донецької області рішення за клопотанням позивача у встановлений строк, ставить особу у певну правову невизначеність, що є недопустимим у відповідності до змісту та сутності принципів верховенства права та законності.
При цьому, суд враховує правову позицію, висловлену в рішенні Європейського Суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року по справі Рисовський проти України , в якому Суд зазначив, що принцип належного урядування , зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
На підставі зазначеного, суд приходить висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльність щодо не розгляду клопотання позивача протягом визначеного законодавством строкупідлягають задоволенню.
Стосовно позовної вимоги щодо зобов`язання розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, суд вважає її такою, що не підлягає задоволенню, оскільки відповідачем було прийнято Рішення від 25 вересня 2019 року №7/45-4456 про надання дозволу АСК Автолюбитель-25 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для колективного гаражного будівництва для передачі їх в оренду.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з такого.
Згідно положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Маріупольської міської ради Донецької області щодо не розгляду клопотання від 9 березня 2019 року №046-01.01-01952 Автогаражного споживчого кооперативу Автолюбитель-25 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки з кадастровим №1412337200:01:004:0763 відповідно до графічного матеріалу, орієнтовним розміром 6,8077 га, з цільовим призначенням для колективного гаражного будівництва, протягом місячного строку.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Маріупольської міської ради Донецької області (місце реєстрації: 87500, Донецька обл.., м. Маріуполь, пр. Миру, б. 70, код ЄДРПОУ: 33852448) на користь Автогаражного споживного кооперативу «Автолюбитель-25» (місце реєстрації: 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Флотська, б. 125-а, код ЄДРПОУ: 23184787) судові витрати в розмірі 1921 грн.
Вступна та резолютивна частини рішення проголошено у судовому засіданні 19 листопада 2019 року за присутності представників сторін, повний текст рішення виготовлено 26 листопада 2019 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2019 |
Оприлюднено | 29.11.2019 |
Номер документу | 85920503 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні