ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 листопада 2019 року о/об 17 год. 25 хв.Справа № 280/4754/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ІПН НОМЕР_1 )
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними та скасування вимог,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (надалі - позивач) до Бориспільського управління Головного управління ДПС у Київській області (надалі - відповідач-1, Бориспільське управління ГУ ДПС у Київській області), Головного управління ДПС у Київській області (надалі - відповідач-2, ГУ ДПС у Київській області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії Бориспільського управління Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління ДФС у Київської області щодо взяття на облік ОСОБА_1 , як платника єдиного внеску, як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність; 2) зобов`язати Бориспільське управління Головного управління ДФС у Київській області, Головне управління ДФС у Київської області зняти ОСОБА_1 з обліку як платника єдиного внеску, як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність; 3) визнати протиправними та скасувати вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51: від 08.02.2019, від 06.04.2019, від 09.05.2019, від 13.08.2019 винесені Головним управлінням ДФС у Київській області.
У позові зазначено, що 16.09.2019 позивач отримав електронною поштою корінці Вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51 від 08.02.2019 в сумі 2457 грн. 18 коп., від 06.04.2019 в сумі 2457 грн. 18 коп., від 09.05.2019 в сумі 5211 грн. 36 коп., від 13.08.2019 в сумі 7965 грн. 54 коп., винесені ГУ ДФС у Київській області. З даною Вимогою №Ф-13641-51 позивач не погоджується в повному обсязі, вважає її протиправною та такою, що підлягає скасуванню, виходячи з наступного. На підставі рішення Київської обласної кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури №244 від 21.06.2012 позивач має право на заняття адвокатською діяльністю, про що видано відповідне свідоцтво за №4921/10 від 27.06.2012. Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №4921/10 видане Радою адвокатів Київської області 27.06.2012 позивачу - зупинено з 01.07.2016 згідно заяви від 01.07.2016. Для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність нормами права встановлено обов`язковий критерій, за яким така особа визнається платником єдиного внеску - це отримання доходу від цієї діяльності. До платників єдиного внеску законодавцем віднесено осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, в тому числі адвокатську, та отримують дохід від цієї діяльності. Таким чином, необхідними умовами для сплати особою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є провадження такою особою, зокрема, незалежної професійної адвокатської діяльності та отримання доходу від такої роботи. Чинним законодавством не передбачений порядок нарахування та обчислення єдиного внеску при повній відсутності доходу за звітний період. Аналіз норм Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування дає підстави для висновку про відсутність повноважень у контролюючого органу за власною ініціативою без наявності звітності платника єдиного внеску (особи, яка провадить незалежну професійну діяльність/фізичної особи-підприємця), в якій містяться відомості про суми нарахованого доходу нараховувати єдиний внесок у розмірі мінімального страхового внеску на місяць, визначеного Законом як граничний мінімальний внесок для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. Автоматичне взяття позивача на облік як особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, без заяви цієї особи встановленої форми, є протиправним. Позивачу свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю видано за №4921/10 від 27.06.2012, на час отримання свідоцтва позивачем обов`язку подання заяви про взяття на облік платника єдиного внеску за формою №1-ЄСВ ще не існувало, оскільки Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування затверджений наказом Міністерства фінансів України №1162 лише 24.11.2014. Таким чином, позивач не подавав заяву про взяття на облік платника єдиного внеску, а отже його не взято на облік як особу, яка здійснює незалежну професійну діяльність. Крім того, позивач не здійснює адвокатську діяльність та з 01.07.2016 його свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №4921/10 видане Радою адвокатів Київської області 27.06.2012 зупинено. Правовим наслідком зупинення права на заняття адвокатською діяльністю є неможливість заняття адвокатською діяльністю на певний строк. Необхідними умовами для сплати особою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є провадження такою особою, зокрема, незалежної професійної адвокатської діяльності та отримання доходу від такої діяльності. При цьому, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю лише посвідчує право адвоката на здійснення професійної діяльності, однак не є підставою та доказом здійснення адвокатської діяльності. Отже, позивач з 01.07.2016 не здійснював адвокатської діяльності та не отримував доходу від такої діяльності, оскільки не мав усіх визначених законом підстав для здійснення адвокатської діяльності, у позивача не виникає обов`язку подання звітності як особи, що провадить незалежну професійну діяльність, що свідчить про відсутність обов`язку сплати єдиного внеску як самозайнятої особи в розумінні законодавства про зайнятість населення. Вимога №Ф-13641-51 була направлена за адресою: АДРЕСА_3 . Однак, зазначена адреса не є адресою місця проживання позивача. Вимога про сплату боргу (недоїмки) від 06.04.2019 за №Ф-13641-51У не є узгодженою в розумінні Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , затвердженої наказом Міністерства фінансів України №449 від 04.05.2019. Права позивача порушено безпідставною постановкою на облік та нарахування єдиного внеску. Також оскаржувана Вимога порушує майнові права та інтереси позивача, оскільки має своїм наслідком обов`язок позивача сплатити додаткові зобов`язання (внесок) в сумі 7965 грн 54 коп.
Позивач підтримав позовні вимоги.
Відповідачем-1 не подано суду відзив на адміністративний позов. Про день, час і місце судового засідання відповідач-1 повідомлявся належним чином.
Відповідачем-2 подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що Головне управління ДПС у Київській області, в якості правонаступника ГУ ДФС у Київській області, з позовними вимогами позивача не погоджується та вважає, що для задоволення позову підстави відсутні. Бориспільське управління ГУ ДПС у Київській області - це структурний підрозділ контролюючого органу (ГУ ДПС у Київській області) який не має статусу юридичної особи, не є суб`єктом владних повноважень в розумінні КАС України, відповідно не може бути стороною, зокрема відповідачем, у будь-якій адміністративній справі. Як слідує з обставин справи, позивач з 05.07.2012 за №8125 перебуває па обліку в ГУ ДПС у Київській області як фізична особа, яка займається незалежною професійною діяльністю, оскільки 21.06.2012 позивачем було отримано свідоцтво на право заняття адвокатської діяльності. Отже, обов`язок стати на облік в контролюючих органах самозайнятої особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, як платник податків і як платник єдиного внеску виникає у адвоката, якщо йому видано свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю та посвідчення адвоката України. Дані про фізичних осіб, які проводять незалежну професійну діяльність вносяться до: Реєстру самозайнятих осіб - як про платників податків; Реєстру страхувальників - як про платників єдиного внеску. Одночасно інформація про таку особу вноситься в реєстр страхувальників як особи, що провадить незалежну професійну діяльність, з ознакою платник не подав заяву для взяття на облік . У разі припинення/зупинення незалежної професійної діяльності для зняття з обліку в контролюючих органах як платника податків та як платника єдиного внеску фізична особа, що займається незалежною професійною діяльністю, подає: заяву про ліквідацію або реорганізацію платника податків за ф.№8-ОПП; заяву про зняття з обліку платника єдиного внеску за ф.№7-ЄСВ. Позивач про припинення/зупинення адвокатської діяльності контролюючий орган не повідомляв. Для звільнення від обов`язку по сплаті єдиного соціального внеску недостатньо лише зупинити дію свідоцтва, що підтверджує право на здійснення адвокатської діяльності, необхідно також знятись з обліку у контролюючих органах як самозайнята особа, оскільки саме факт обліку у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків як особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, і є підставою для нарахування ЄСВ. Не зважаючи на те, що позивач не здійснював незалежну професійну діяльність в якості адвоката та не отримуючи від неї жодного доходу, він зобов`язаний був нараховувати і сплачувати ЄСВ, оскільки у цей період був зареєстрований як самозайнята особа - особа, яка проводить незалежну професійну діяльність у сфері юридичної практики. Станом на 31.01.2019 за позивачем обліковувалась заборгованість по єдиному внеску у розмірі 2457,18 грн. Даний борг виник в результаті несплати нарахованого єдиного внеску за незалежною професійною діяльністю за IV кв. 2018 (г.т.с.21.01.2019) - 819,06 грн. х 3 = 2457,18 грн. Таким чином, у зв`язку з наявністю боргу у позивача ГУ ДФС у Київській області на підставі п.4 Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , затвердженої Наказом Міністерства фінансів України №449 від 20.04.2015, виставлено та направлено вимогу від 08.02.2019 за №Ф-13641-51 па суму 2457,18 грн. Оскільки дане поштове відправлення було повернуте за зворотною адресою за закінченням терміну зберігання , дана вимога вважається врученою. Протягом 10 календарних днів платник не сплатив суму недоїмки зазначену у вимозі, не узгодив вимогу з органом доходів і зборів, не оскаржив в судовому порядку. Таким чином вимога 08.02.2019 №Ф-13641-51 є узгодженою, тому ГУ ДФС у Київській області сформовано вимогу з ознакою У - узгоджена для подання до органів державної виконавчої служби. Станом на 30.04.2019, позивачеві нараховано ЄСВ за незалежною професійною діяльністю за І кв. 2018 (г.т.с. 19.04.2019) - 819,06 грн. х 3 = 2457,18 грн. Таким чином, у зв`язку з наявністю боргу у позивача з єдиного внеску станом на 30.04.2019. ГУ ДФС у Київській області виставлено на направлено вимогу №Ф-13641-51 від 09.05.2019 на суму 5211,36 грн. Станом на 31.07.2019 позивачеві нараховано ЄСВ за незалежною професійною діяльністю за II кв. 2018 (г.т.с. 19.07.2019) - 819,06 грн. х 3 = 2457,18 грн. Таким чином, у зв`язку з наявністю боргу у позивача з єдиного внеску станом на 31.07.2019, ГУ ДФС у Київській області виставлено та направлено вимогу №Ф-13641-51 від 13.08.2019 на суму 7965,54 грн. Згідно даних ІС Податковий блок та даних з Державного реєстру фізичних осіб за позивачем зареєстровано місце проживання за адресою: АДРЕСА_3 . Підсумовуючи викладене, контролюючий орган мав всі передбачені законодавством підстави для винесення спірної вимога та направлення її на адресу позивача.
Відповідач-2 проти прозову заперечував.
Ухвалою судді від 30.09.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 28.10.2019.
Ухвалою суду від 28.10.2019 відкладено розгляд справи на 25.11.2019
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
За інформацією з Єдиного реєстру адвокатів України 27.06.2012 Київською обласною КДКА позивачу видано Свідоцтво №4921/10 про право на заняття адвокатською діяльністю на підставі рішення №244 від 21.06.2012. Право позивача на заняття адвокатською діяльністю зупинено з 01.07.2016 згідно заяви від 01.07.2016 (а.с.24, 47).
У Паспорті громадянина України НОМЕР_2 зазначено, що позивача 05.11.2018 знято з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_3 (а.с.16-18).
За матеріалами справи позивач з липня 2016 року працює в органі місцевого самоврядування та є посадовою особою місцевого самоврядування (а.с.25-27, 32).
Судом досліджено інтегровану картку по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування стосовно позивача (а.с.65).
У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51 від 08.02.2019 ГУ ДФС у Київській області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 2457 грн. 18 коп. на р/р37193204021028, який виник станом на 31.01.2019, відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.20, 74).
У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51 від 08.02.2019 ГУ ДФС у Київській області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 2457 грн. 18 коп. на р/р37193204021028, який виник станом на 31.01.2019, відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.20, 74-75).
У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51У від 06.04.2019 ГУ ДФС у Київській області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 2457 грн. 18 коп. на р/р37193204021028, який виник станом на 06.04.2019, відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.21).
У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51 від 09.05.2019 ГУ ДФС у Київській області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 5211 грн. 36 коп. на р/р37191204001028, який виник станом на 30.04.2019, відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.21, 71-72).
У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-13641-51 від 13.08.2019 ГУ ДФС у Київській області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 7965 грн. 54 коп. на р/р37191204001028, який виник станом на 31.07.2019, відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.23, 66).
Вирішуючи спір по суті суд, враховуючи викладене вище, виходить з наступного.
Враховуючи те що оскаржувані позивачем Вимоги про сплату боргу (недоїмки) були винесені ГУ ДФС у Київській області, а не Бориспільським управлінням ГУ ДФС у Київській області, позицію викладену відповідачем-2 у відзиві на адміністративний позов, то суд вважає позовні вимоги позивача до відповідача-1 не обґрунтованими.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону України Про адвокатуру адвокат має право займатись адвокатською діяльністю індивідуально, відкрити своє адвокатське бюро, об`єднуватися з іншими адвокатами в колегії, адвокатські фірми, контори та інші адвокатські об`єднання, які діють відповідно до цього Закону та статутів адвокатських об`єднань.
Відповідно до ч.3 ст.4 Закону України Про адвокатуру адвокатські об`єднання діють на засадах добровільності, самоврядування, колегіальності та гласності. Реєстрація адвокатських об`єднань проводиться у порядку, визначеному законом. Адвокатські об`єднання набувають статусу юридичної особи з моменту їх державної реєстрації відповідно до закону. Дані державної реєстрації включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців шляхом внесення відповідного запису в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
У пп.6.9.1 п.6.9 Порядку обліку платників податків і зборів , затвердженого 09.12.2011 наказом Міністерства фінансів України №1588, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300 (набрав чинності з 06.01.2012), зазначено: Для взяття на облік фізична особа, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, у строк 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності, зобов`язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до органу державної податкової служби за місцем свого постійного проживання: заяву за ф.№5-ОПП; … копію свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю за формою, визначеною додатком до Положення про кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури, затвердженого Указом Президента України від 05.05.93 №155 (із змінами), якщо заявник є адвокатом, який займається адвокатською діяльністю індивідуально та не зареєстрований як фізична особа - підприємець; … При подачі документів пред`являється оригінал зазначених документів .
Згідно з ч.1 ст.13 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність (набрав чинності 15.08.2012) адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, є самозайнятою особою.
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність адвокатське об`єднання є юридичною особою, створеною шляхом об`єднання двох або більше адвокатів (учасників), і діє на підставі статуту.
Як зазначено у ч.2 ст.15 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність , державна реєстрація адвокатського об`єднання здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Адвокатом може бути фізична особа, яка має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи в галузі права не менше двох років, склала кваліфікаційний іспит, пройшла стажування (крім випадків, встановлених цим Законом), склала присягу адвоката України та отримала свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю (ч.1 ст.6 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність ).
Згідно з п.1 ч.1 ст.31 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність право на заняття адвокатською діяльністю зупиняється у разі: подання адвокатом заяви про зупинення адвокатської діяльності.
Протягом строку зупинення права на заняття адвокатською діяльністю адвокат не має права її здійснювати. Такий адвокат також не може брати участь у роботі органів адвокатського самоврядування, крім випадків, коли таке право зупинено у зв`язку з призначенням особи на посаду до органу державної влади з`їздом адвокатів України (ч.5 ст.31 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність ).
Відомості про зупинення права на заняття адвокатською діяльністю вносяться до Єдиного реєстру адвокатів України (ч.6 ст.31 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність ).
Відповідно до п.65.2 ст.65 Податкового кодексу України облік самозайнятих осіб здійснюється шляхом внесення до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр) записів про державну реєстрацію або припинення підприємницької діяльності, незалежної професійної діяльності, перереєстрацію, постановку на облік, зняття з обліку, внесення змін стосовно самозайнятої особи, а також вчинення інших дій, які передбачені Порядком обліку платників податків, зборів.
Як зазначено у п.65.3 ст.65 Податкового кодексу України, для взяття на облік фізичної особи, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, така особа повинна подати заяву та документи особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем постійного проживання.
У п.65.5 ст.65 Податкового кодексу України зазначено, що взяття на облік самозайнятої особи здійснюється контролюючим органом не пізніше наступного робочого дня з дня отримання відповідних відомостей від державного реєстратора (для фізичних осіб - підприємців) або прийняття заяви (для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність). (…).
Згідно з п.65.10 ст.65 Податкового кодексу України внесення до Державного реєстру запису про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця чи незалежної професійної діяльності фізичної особи здійснюється у разі: 65.10.1. визнання фізичної особи недієздатною або обмеження її цивільної дієздатності - з дати набрання законної сили відповідним рішенням суду; 65.10.2. смерті фізичної особи, у тому числі оголошення такої особи померлою, що підтверджується свідоцтвом про смерть (витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, інформацією органу державної реєстрації актів цивільного стану), а також визнання фізичної особи безвісно відсутньою, що підтверджується судовим рішенням; 65.10.3. внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця - з дати державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; 65.10.4. реєстрації припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи у відповідному уповноваженому органі - з дати реєстрації; 65.10.5. закінчення строку, на який було видано свідоцтво про реєстрацію чи інший документ (дозвіл, сертифікат тощо), - з дати закінчення такого строку; 65.10.6. заборони судом фізичній особі провадити підприємницьку діяльність або незалежну професійну діяльність - з дати набрання законної сили відповідним рішенням суду, якщо інше не визначене у рішенні суду; 65.10.7. наявності обмежень права на провадження підприємницької діяльності або незалежної професійної діяльності, які встановлені законодавством, - з дати надходження відповідних документів до контролюючого органу за місцем обліку фізичної особи, якщо інше не встановлено законом чи рішенням суду; 65.10.8. анулювання чи скасування згідно із законодавством свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичної особи на провадження підприємницької або незалежної професійної діяльності, - з дати такого анулювання чи скасування.
Відповідно до пп.2 п.11.22 Порядку обліку платників податків і зборів , затвердженого 09.12.2011 наказом Міністерства фінансів України №1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.04.2014 за №462), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300 (у редакції станом на 01.07.2016 - день зупинення позивачем права на заняття адвокатською діяльністю), фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, знімаються з обліку після припинення такої незалежної діяльності, за наявності документально підтвердженої інформації відповідного державного органу, що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю (свідоцтва, дозволи, сертифікати тощо), та/або поданих до контролюючого органу за основним місцем обліку: заяви за формою №8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою №6-ОПП; довідки за формою №4-ОПП та інших документів, що видаються контролюючими органами платнику податків і підлягають поверненню до контролюючого органу.
Як зазначено у пп.2 п.11.18 Порядку обліку платників податків і зборів , затвердженого 09.12.2011 наказом Міністерства фінансів України №1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.04.2014 за №462), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300 (у редакції станом на день винесення відповідачем-2 оскаржуваних Вимог), фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, знімаються з обліку після припинення такої незалежної діяльності, за наявності документально підтвердженої інформації відповідного державного органу, що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю (свідоцтва, дозволи, сертифікати тощо), та поданих до контролюючого органу за основним місцем обліку: заяви за формою №8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою №6-ОПП. Підтвердженням припинення незалежної професійної діяльності є відомості (витяг) відповідного реєстру, до якого вноситься інформація про державну реєстрацію такої діяльності, щодо припинення, або зупинення, або зміни організаційної форми відповідної діяльності з незалежної (індивідуальної) на іншу.
У ч.1 ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування зазначено, що платниками єдиного внеску є: (…); 5) особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності; (…).
Відповідно до п.2 розділу ІІІ Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , затвердженого 24.11.2014 наказом Міністерства фінансів України №1162, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 за №1553/26330 (надалі - Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ), платники єдиного внеску, зазначені в пункті 5 частини першої статті 4 Закону № 2464 , подають заяву за формою №1-ЄСВ (додаток 1) протягом 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання документа, що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.
Згідно з п.4 розділу VI Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування якщо контролюючими органами при здійсненні своїх функцій за результатами перевірок та звірок, або на підставі інформації від третіх осіб, або на підставі даних інших державних органів чи відповідних державних реєстрів встановлено, що: (…) фізична особа, зареєстрована як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, але не перебуває на обліку чи знята з обліку в контролюючому органі, то такий орган повідомляє таку особу про необхідність подання заяви за формою 1-ЄСВ для взяття її на облік як платника єдиного внеску. Така фізична особа обліковується в реєстрі страхувальників як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, з ознакою "платник не подав заяви для взяття на облік".
Оскільки позивача 05.11.2018 знято з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_3 , то оскаржувані Вимоги про сплату боргу (недоїмки) були відповідачем-2 надіслані позивачу не належним чином.
За матеріалами справи позивач з 27.06.2012 - дати видачі Київською обласною КДКА позивачу Свідоцтва №4921/10 про право на заняття адвокатською діяльністю припинив свою діяльність в Адвокатському об`єднанні Українська юридична колегія .
Позивач не мав намір провадити незалежну професійну діяльність, у звязку з чим заяву та необхідні документи про взяття його на облік до контролюючого органу не подавав.
З 01.07.2016 позивачем право на заняття адвокатською діяльністю зупинено на підставі особистої заяви від 01.07.2016, що знайшло відображення в Єдиному реєстрі адвокатів України.
На день винесення відповідачем-2 оскаржуваних Вимог про сплату боргу (недоїмки) позивачем було зупинено право на заняття адвокатською діяльністю, що підтверджується інформацією з Єдиного реєстру адвокатів України.
Відповідачем-2 не надано до суду доказів провадження позивачем незалежної професійної діяльності - здійснення адвокатської діяльності індивідуально.
Також, відповідачем-2 не надано до суду доказів того, що позивач зареєстрований як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Відповідач-2 не надав до суду доказів повідомлення позивача про необхідність подання заяви за формою 1-ЄСВ для взяття його на облік як платника єдиного внеску, як того від відповідача-2 вимагається п.4 розділу VI Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .
Суд вважає, що необхідними умовами для сплати особою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є провадження такою особою, зокрема, незалежної професійної адвокатської діяльності та отримання доходу від такої діяльності. При цьому, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю лише посвідчує право адвоката на здійснення професійної діяльності, однак не є підставою та доказом здійснення адвокатської діяльності.
Аналогічне застосування норм права здійснено Верховним Судом у постанові від 05.11.2018 по справі №820/1538/17 (адміністративне провадження №К9901/38076/18).
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача, відповідача-2 частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Київській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Київській області (03151, м.Київ, вул.Народного Ополчення, буд.5-А; код ЄДРПОУ 43141377), щодо взяття на облік ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ІПН НОМЕР_1 ) як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та як самозайнятої особи, яка провадить незалежну професійну (адвокатську) діяльність.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області (03151, м.Київ, вул.Народного Ополчення, буд.5-А; код ЄДРПОУ 43141377), яке є правонаступником Головного управління ДФС у Київській області, зняти ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ІПН НОМЕР_1 ) з обліку як платника єдиного внеску та як самозайнятої особи, яка провадить незалежну професійну (адвокатську) діяльність.
Визнати протиправними та скасувати Вимоги про сплату боргу (недоїмки): №Ф-13641-51 від 08.02.2019, №Ф-13641-51У від 06.04.2019, №Ф-13641-51 від 09.05.2019, №Ф-13641-51 від 13.08.2019, винесені Головним управлінням ДФС у Київській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Київській області (03151, м.Київ, вул.Народного Ополчення, буд.5-А; код ЄДРПОУ 43141377).
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ІПН НОМЕР_1 ) з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (03151, м.Київ, вул.Народного Ополчення, буд.5-А; код ЄДРПОУ 43141377) судові витрати в сумі 2113 грн. 10 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повний текст судового рішення складено 25.11.2019.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 28.11.2019 |
Номер документу | 85921243 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні