ПОСТАНОВА
Іменем України
26 листопада 2019 року
Київ
справа №1640/2889/18
адміністративне провадження №К/9901/67662/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Дашутіна І.В.,
суддів: Мартинюк Н.М., Шишова О.О.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Матяшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області на ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року у складі колегії суддів: Зеленського В.В. (головуючого), Чалого І.С., Бондара В.О. у справі №1640/2889/18 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Матяшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Матяшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
2. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року позов задоволено.
3. Не погодившись із вказаною ухвалою, Матяшівська загальноосвітньа школа І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області подала апеляційну скаргу безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
4. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року апеляційну скаргу було повернуто заявнику без розгляду з підстав порушення порядку її подання, встановленого підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
5. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просить ухвалу суду скасувати та направити справу до апеляційного суду для продовження розгляду.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
6. Конституція України.
6.1. Пункт 8 частини другої статті 129. Однією з основних засад судочинства є забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
7. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції Закону, що діяв на момент прийняття рішення судом апеляційної інстанції):
7.1. Стаття 297. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
7.2. Підпункт 15.5 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень.
Установити, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей:
до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
7.3. Підпункт 15.16 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень.
Установити, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей:
до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: суд видає виконавчі документи в паперовій формі. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті "Голос України" та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
8. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції до 15.12.2017):
8.1. Частина перша статті 186.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. 22 листопада 2019 року Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у справі №2040/8090/18, адміністративне провадження №К/9901/7793/19 дійшов таких висновків.
10. Щодо застосування статті 297 КАС України та підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень КАС України (у редакції Закону, що діяв на момент прийняття рішення судом апеляційної інстанції), колегія суддів Верховного Суду зазначає, що виходячи з принципу пропорційності при здійсненні судочинства, особа, яка подає апеляційну скаргу, вправі очікувати застосування норм процесуального законодавства, зокрема статті 297 КАС України, які надають їй право як безпосереднього подання апеляційної скарги до апеляційного суду, так і подання апеляційної скарги через місцевий суд.
11. Застосування принципу пропорційності при здійсненні судочинства вимагає такого тлумачення підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень КАС України (у редакції Закону, що діяв на момент прийняття рішення судом апеляційної інстанції), яке б гарантувало особі право на безпосереднє звернення із апеляційною скаргою до апеляційного суду відповідно до статті 297 КАС України.
Оцінка доводів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанції та висновки за результатами розгляду касаційної скарги
12. Колегія суддів погоджується з доводами відповідача щодо наявності у нього права, встановленого статтею 297 КАС України, безпосередньо звертатися з апеляційною скаргою до суду апеляційної інстанції.
13. Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на тому, що процесуальні правила призначені для забезпечення належного відправлення правосуддя та дотримання принципу юридичної визначеності, а також, що учасники судового провадження повинні мати право розраховувати на те, що ці правила застосовуватимуться. Цей принцип застосовується до усіх - не лише до сторін провадження, але й до національних судів (рішення у справах Каньєте де Хоньї проти Іспанії , Гору проти Греції , Михолапа проти Латвії ). У справах Щокін проти України (Shchokin v. Ukraine), заяви № 23759/03 та 37943/06, рішення від 14 жовтня 2010 року та Серков проти України (Serkov v. Ukraine), заява №39766/05, рішення від 07.07.2011 ЄСПЛ дійшов висновку що, по-перше, національне законодавство не було чітким та узгодженим та не відповідало вимозі якості закону і не забезпечувало адекватного захисту осіб від свавільного втручання у права заявника; по-друге, національними органами не було дотримано вимоги законодавства щодо застосування підходу, який був би найбільш сприятливим для заявника, коли в його справі національне законодавство припускало неоднозначне трактування.
14. У зв`язку з викладеним Суд вказує, що суд апеляційної інстанції виявив надмірний формалізм та непропорційність між застосованими засобами та поставленою метою, наслідком чого стало порушення права скаржника на апеляційний перегляд судового рішення.
15. У зв`язку з цим, висновок суду апеляційної інстанції про наявність підстав для повернення апеляційної скарги без розгляду є помилковим.
16. Враховуючи висновки об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у справі №2040/8090/18 (адміністративне провадження №К/9901/7793/19) та приписи статті 297 КАС України (у редакції Закону, що діяв на момент прийняття рішення судом апеляційної інстанції) колегія суддів приходить до висновку, що судом апеляційної інстанції ухвалено рішення з порушенням норм процесуального права, а тому таке рішення підлягає скасуванню, а справа відповідно до правил статті 353 КАС України направленню до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
17. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.
18. За правилами статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
19. Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
ПОСТАНОВИВ:
20. Касаційну скаргу Матяшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області задовольнити.
21. Ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року скасувати, а справу №1640/2889/18 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Матяшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великобагачанської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - направити для продовження розгляду до Другого апеляційного адміністративного суду.
22. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Cуддя-доповідач І.В. Дашутін
Судді Н.М. Мартинюк
О.О. Шишов
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2019 |
Оприлюднено | 28.11.2019 |
Номер документу | 85934007 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дашутін І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні