Постанова
від 26.11.2019 по справі 826/14870/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 листопада 2019 року

м. Київ

справа №826/14870/17

адміністративне провадження №К/9901/9634/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Берназюк Я.О., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2019р. (судді - Кузьменко В.В., Василенко Я.М., Шурко О.І.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, треті особи: ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю Сімферопольське автотранспортне підприємство №14329 , про визнання протиправними та скасування рішення,

встановив:

У листопаді 2017р. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 30.10.2017р., складений за результатами розгляду скарги ОСОБА_2 від 26.10.2017р., зареєстрованої в Мін`юсті 27.10.2017р. за №32256-0-33-17;

- визнати протиправним та скасувати наказ Мін`юсту від 31.10.2017р. за №3361/5 Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не була своєчасно і належним чином повідомлена про надходження до Комісії скарги ОСОБА_2 і про дату її розгляду, що позбавило її можливості прийняти участь на засіданні Комісії з розгляду такої скарги, яка безпосередньо стосується прав позивача, оскільки реєстраційні дії, які були предметом оскарження стосуються права власності ОСОБА_1 .

Крім того посилалась на те, що їй також не було належним чином вручено копії скарги, за результатами розгляду якої прийнято оскаржуваний наказ, а з тексту самого наказу не вбачається причин скасування державної реєстрації.

З огляду на зазначене, позивач вважає, що висновок Комісії є таким, що складений із порушенням вимог законодавства, позивач просить визнати його протиправним і скасувати, що в свою чергу слугує підставою для скасування наказу Мін`юсту.

Рішенням Окружного адміністративного суду від 07.11.2018р. позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 31.10.2017р. №3361 Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань .

З рішенням суду першої інстанції не погодились ОСОБА_2 та Міністерство юстиції України, звернулись з апеляційними скаргами.

ОСОБА_2 в своїй апеляційній скарзі просив рішення суду першої інстанції скасувати, а провадження у справі закрити.

Міністерство юстиції України в апеляційній скарзі просило рішення в частині задоволених позовних вимог скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2019р. задоволено клопотання представника ТОВ "Сімферопольське автотранспортне підприємство №14329" про зупинення провадження у справі.

Зупинено апеляційне провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, треті особи: ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю "Сімферопольське автотранспортне підприємство №14329" про визнання протиправними та скасування висновку і наказу, за апеляційними скаргами ОСОБА_2 та Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.11.2018 до набрання законної сили судовим рішенням у кримінальному провадженні №12017100060002008.

З ухвалою суду апеляційної інстанції не погодилась позивач, звернулась з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення апеляційним судом норм процесуального права, просила ухвалу апеляційного суду скасувати, а справу направити до апеляційного суду для продовження розгляду по суті.

В обгрунтування касаційної скарги посилалась на те, що наявність чи відсутність кримінального провадження не може впливати на об`єктивний розгляд адміністративної справи, предметом розгляду якої є виключно правомірність прийняття Міністерством юстиції України оскаржуваного наказу.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Сімферопольське автотранспортне підприємство №14329" просило у її задоволенні відмовити, а оскаржувану ухвалу суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Постановляючи ухвалу про зупинення апеляційного провадження, суд апеляційної інстанції виходив з того, що на підставі постанови слідчого від 12.11.2018р. Київським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України було проведено експертизу, питаннями дослідження якої були підроблення підписів на оригіналах протоколу загальних зборів та договору купівлі-продажу частки у статутному капіталі від 31.03.2017р.

За результатами експертизи складено висновок експерта від 15.01.2019р. №8-4/1859 (додано до матеріалів справи), відповідно до якого вказані документи, на підставі яких були здійснені скасовані оскаржуваним наказом реєстраційні дії, не були підписані позивачем та особами ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , а також відповідачем ОСОБА_4 . Підписи та відбитки печатки нотаріуса ОСОБА_5 на протоколі загальних зборів також є підробленими.

Суд виходив з того, що рішенням у кримінальному провадженні №12017100060002008 буде встановлено питання підроблення підписів на оригіналах протоколу загальних зборів та договору купівлі-продажу частки у статутному капіталі від 31.03.2017р., на підставі яких були здійснені скасовані оскаржуваним наказом реєстраційні дії та дійшов висновку, що з метою дотримання процесуальних строків розгляду справи, правильного та об`єктивного вирішення спору, необхідно зупинити провадження у даній справі до моменту вирішення кримінального провадження №12017100060002008.

З такими висновками суду апеляційної інстанції колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Питання зупинення провадження в справі врегульовано статтею 236 КАС України, відповідно до пункту 3 частини першої якої суд зупиняє провадження в справі в разі об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

З огляду на зазначені вимоги закону для вирішення питання про зупинення провадження у справі адміністративний суд повинен у кожному конкретному випадку з`ясувати:

- чи існує вмотивований зв`язок між предметом судового розгляду у справі, яка розглядається адміністративним судом, з предметом доказування в конкретній іншій справі, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства;

- чим обумовлюється об`єктивна неможливість розгляду цієї справи.

Об`єктивна неможливість розгляду справи до вирішення іншої полягає в тому, що рішення суду в іншій справі встановлює обставини, які впливають на збирання та оцінку доказів у цій справі, зокрема факти, що мають преюдиційне значення.

Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, які не можуть бути з`ясовані та встановлені в цьому процесі, але мають значення для справи, провадження у якій зупинено.

Як свідчать матеріали справи, предметом позову у справі що розглядається, є правомірність висновку Комісії та наказу Міністерства юстиції України Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , яким скасовано реєстраційні дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 24.10.2017: №10741070018066353 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих , №10741050019066353 Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи , №107410/0020065353 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах , №10741070021066353 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах , проведені приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Нотари О.І. стосовно ТОВ Сімферопольське АТП №14329 .

Судом встановлено, що оскаржуючи вказані висновок і наказ, позивач посилалась на недотримання відповідачами процедури розгляду скарги ОСОБА_2 наслідком розгляду якої стало їх прийняття.

Зокрема, позивач посилалась на те, що не була своєчасно і належним чином повідомлена про надходження до Комісії скарги ОСОБА_2 і про дату її розгляду, що позбавило її можливості прийняти участь на засіданні Комісії з розгляду такої скарги, яка безпосередньо стосується її прав.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що Комісія з розгляду скарг у сфері державної реєстрації та Мін`юст порушили встановлену законодавством процедуру прийняття рішення, внаслідок чого позивача було позбавлено можливості взяти участь у розгляді скарги, яка стосувалася її особисто, у зв`язку з чим наказ Мін`юсту від 31.10.2017 за №3361/5 Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є протиправним та підлягає скасуванню.

Таким чином, спірні висновок і наказ не досліджувались судом по суті встановлених ними обставин щодо результатів перевірки скарги ОСОБА_2 , оскільки такі оскаржувались позивачем з підстав порушення процедури розгляду зазначеної скарги.

Зупиняючи апеляційне провадження у даній справі, суд апеляційної інстанції не обгрунтував яким чином наявність кримінального провадження, порушеного за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 206-2 КК України (протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації), може вплинути на розгляд справи, що розглядається, предметом позову якої є правомірність висновку Комісії та наказу Міністерства юстиції України в світлі дотримання ними законодавчо встановленої процедури розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Таким чином, Верховний Суд дійшов висновку, що апеляційним судом безпідставно зупинено апеляційне провадження в цій справі на підставі пункту 3 частини першої статті 236 КАС України до набрання законної сили судовим рішенням у кримінальному провадженні №12017100060002008.

Відповідно до частини першої статті 353 КАС підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що судом апеляційної інстанції було допущено порушення норм процесуального права, що призвело до постановлення незаконної ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, у зв`язку з чим касаційна скарга підлягає задоволенню, а ухвала апеляційного суду - скасуванню з направленням справи до апеляційного суду для продовження розгляду.

Керуючись статтями 340, 349, 353, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2019р. - скасувати, а справу направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

Я.О. Берназюк

В.М. Кравчук

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено28.11.2019
Номер документу85934017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/14870/17

Постанова від 27.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 04.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 04.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні