Постанова
від 19.11.2019 по справі 904/7527/17
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2019 року

м. Київ

Справа № 904/7527/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Грузицька І. В.,

за участю представників:

позивача - Маркової Л. Й.,

відповідача - Усачука О. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019 (судді: Михальська Ю. Б., Тищенко А. І., Скрипка І. М.) у справі

за позовом Нікопольської міської ради Дніпропетровської області

до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна"

про визнання договору укладеним,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. У липні 2017 року Нікопольська міська рада Дніпропетровської області (далі - Нікопольська міська рада) звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна" (далі - ПІІ "Білла-Україна") про визнання укладеним між сторонами договору оренди земельної ділянки, площею 0,4501 га по вул. Івана Богуна у м. Нікополь у редакції, запропонованій позивачем і наведеній ним у позовній заяві (том 1, а. с. 46-51).

1.2. Позовні вимоги з посиланням на положення статей 2, 3, 93, 96, 116, 124 Земельного кодексу України, статей 11, 509, 526, 630 Цивільного кодексу України, частини 3 статті 179, статті 181 Господарського кодексу України та статей 2, 13, 15, 21, 24 Закону України "Про оренду землі" обґрунтовані тим, що за результатами звернення ПІІ "Білла-Україна" Нікопольська міська рада 25.11.2016 прийняла рішення № 23-14/VІІ "Про надання ПІІ "Білла-Україна" в оренду земельної ділянки по вул. Івана Богуна, 2 за фактичним розміщенням нежитлової будівлі" (далі - рішення № 23-14/VІІ).

За змістом рішення № 23-14/VІІ земельну ділянку відповідачеві надано строком на 10 років, код цільового призначення земельної ділянки визначено згідно з КВЦПЗ (03.07.) і встановлено розмір орендної плати - 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з пунктом 3 рішення № 23-14/VІІ ПІІ "Білла-Україна" зобов`язано укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки відповідно до норм чинного законодавства.

Проте не погоджуючись із розміром орендної плати, ПІІ "Білла-Україна" зверталося до Нікопольської міської ради (лист від 30.01.2017) щодо винесення на сесію ради питання про перегляд розміру орендної плати, у відповідь на який відповідачеві (лист від 02.03.2017) повідомлено про розгляд цього питання на засіданні постійної комісії міської радим з питань містобудування та землекористування, якою вирішено не розглядати на сесії Нікопольської міської ради питання з перегляду розміру орендної плати, визначеної ПІІ "Білла-Україна" згідно з рішенням № 23-14/VІІ.

Направлені Нікопольською міською радою проекти договору оренди земельної ділянки відповідно до прийнятого органом місцевого самоврядування рішення № 23-14/VІІ ПІІ "Білла-Україна" залишені без відповіді. Договір оренди земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства не укладено, що стало підставою для звернення до суду з позовом про визнання договору укладеним.

1.3. У відзиві на позовну заяву ПІІ "Білла-Україна" просило відмовити у її задоволенні, наголошуючи, що рішення від 05.05.2017 № 1-20/VІІ "Про звернення Нікопольської міської ради до громадян та суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території міста Нікополь", згідно з яким визначено ставку орендної плати за земельні ділянки у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки землі, на якій здійснюють свою діяльність, зокрема супермаркети, гіпермаркети, Нікопольською міською радою прийнято після звернення ПІІ "Білла-Україна" із заявою про надання у користування земельної ділянки під фактичне розміщення супермаркету і після прийняття радою рішення від № 23-14/VІІ про надання земельної ділянки у користування підприємству.

Отже відповідач зазначає, що ставка орендної плати у розмірі 12 %, установлена згідно з рішенням від 05.05.2017 № 1-20/VІІ, не розповсюджується на рішення Нікопольської міської ради № 23-14/VІІ про надання ПІІ "Білла-Україна" земельної ділянки у користування.

ПІІ "Білла-Україна" зазначає, що Нікопольська міська рада на неодноразові запити відповідача не надала документів на підставі яких визначила у рішенні № 23-14/VІІ розмір орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 15.05.2019 (суддя Трофименко Т. Ю.) відмовлено у задоволенні позову повністю.

Суд першої інстанції, аргументуючи рішення, зазначив, що між сторонами фактично виник спір щодо спонукання відповідача до укладення договору оренди землі, який, за твердженнями позивача, є обов`язковим до укладення. Водночас, суд першої інстанції дійшов висновку, що з аналізу норм чинного законодавства, яким регулюються спірні правовідносини, не убачається прямого законодавчо встановленого обов`язку для відповідача як власника нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, з укладення спірного договору.

Суд дійшов висновку, що відповідач може не реалізовувати надане йому право та відмовитися від оренди земельної ділянки, у зв`язку з чим визнав відсутніми правові підстави для розгляду судом такого спору як визнання укладеним договору, що не є обов`язковим для укладення.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про недоведеність позивачем відповідно до вимог господарського процесуального законодавства факту порушення його права або охоронюваного законом інтересу ПІІ "Білла - Україна" у зв`язку з неукладенням оспорюваного договору.

2.2. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 15.05.2019 скасовано, прийнято нове рішення, яким позов задоволено повністю, визнано укладеним між Нікопольською міською радою та ПІІ "Білла - Україна" договір оренди земельної ділянки площею 0,4501 га по вул. Івана Богуна, 2 у такій редакції:

"Орендодавець - Нікопольська міська рада, юридична адреса: Дніпропетровська область, 53200, місто Нікополь, вул. Електрометалургів, 3 в особі керуючого справами виконкому Харченко Ірини Володимирівни, що діє на підставі довіреності, посвідченої Максименко О. В., приватним нотаріусом Нікопольського міського нотаріального округу від 17.08.2016 року за №767, яка мешкає: АДРЕСА_1 з одного боку, та Орендар - Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна", в особі: керівника (генеральний директор, який діє лише спільно з членами ради директорів згідно Статуту) - ОСОБА_2 , підписанта (фінансовий директор, який діє лише спільно з членами ради директорів згідно Статуту) - ОСОБА_3 , підписанта (прокурист, який діє лише спільно з членами ради директорів згідно Статуту) - ОСОБА_4 , з другого, (далі - Сторони) уклали цей договір про нижченаведене:

Предмет договору

1. Орендодавець на підставі рішення сесії Нікопольської міської ради від 25 листопада 2016 року №23-14/VІІ надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, код цільового призначення - 03.07, яка розташована: м. Нікополь, вул. Івана Богуна, 2 (кадастровий номер земельної ділянки 1211600000:03:004:0029)

Об`єкт оренди

2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4501 га.

3. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: нежитлова будівля.

4. Земельна ділянка передається в оренду за фактичним розміщенням нежитлової будівлі.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 5 827 399 грн. 69 коп. (за 0,4501 га).

6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, придатна для використання за призначенням.

7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - орендодавець повідомляє Орендаря про права третіх осіб на земельну ділянку (сервітути), а саме: прохід чи проїзд через земельну ділянку, використання земельної ділянки для прокладки і ремонту лінійних інженерних споруд, використання земельної ділянки для ремонту ліній електропередач.

Строк дії договору

8. Договір укладено на 10 (десять) років.

Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата

9. Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає 699 287 грн 96 коп. за 1 (один) рік.

Спосіб та місце сплати орендної плати: грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок: Держказначейство - 33212812700029, код ЄДРПОУ - 38033121, код 18010600, МФО 805012, отримувач - УДКСУ в м.Нікополь.

10. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

11. Орендна плата вноситься у строк до 30 числа кожного місяця, рівномірно за кожен місяць.

12. Передача продукції в рахунок орендної плати не здійснюється.

13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності;

- за взаємною згодою сторін (волевиявлення Орендодавця визначається у формі рішення сесії Нікопольської міської ради);

- в інших випадках, передбачених законом.

14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 2 % несплаченої суми за кожний день прострочення.

Умови використання земельної ділянки

15. Земельна ділянка передається в оренду за фактичним розміщенням нежитлової будівлі.

16. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, код цільового призначення - 03.07.

17. Умови збереження стану об`єкта оренди:

- використання ділянки відповідно до проекту забудови з дотриманням вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил

- орендар несе відповідальність за заростання даної земельної ділянки бур`янами відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Умови повернення земельної ділянки

18. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

19. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.

20. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.

21. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем землі, підлягають відшкодуванню. Умови, обсяги і строки відшкодування орендарю витрат за проведені ним поліпшення стану земельної ділянки визначаються окремою угодою сторін або у судовому порядку.

22. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.

23. Збитками вважаються:

- фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору орендодавцем, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

- доходи, які орендар міг би реально отримати в разі належного виконання орендодавцем умов договору.

24. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.

Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки (земельних ділянок)

25. На орендовану земельну ділянку встановлено (не встановлено) обмеження (обтяження) інші права третіх осіб:

- земельну ділянку використовувати за визначеним цільовим призначенням;

- зміну цільового використання земельної ділянки проводити тільки за проектами землеустрою;

- будівництво, реконструкцію будівель та споруд, а також благоустрій території здійснювати відповідно до вимог чинного законодавства України;

- утримувати прилеглу територію відповідно до санітарних норм;

- забезпечити збереження та вільний доступ до міських інженерних комунікацій, я проходять по зазначеній території для проведення ремонтних та профілактичних робіт;

- дотримуватись правил добросусідства із суміжними землекористувачами;

- додержуватись вимог законодавства про охорону довкілля;

- дотримання вимог природоохоронного законодавства на відведеній та прилеглій території.

26. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

Інші права та обов`язки сторін

27. Права орендодавця:

27.1. Орендодавець має право вимагати від орендаря:

- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;

- дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил;

- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

- своєчасного внесення орендної плати.

28. Обов`язки орендодавця:

- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;

- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;

- не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;

- відшкодувати орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке проводилося орендарем за згодою орендодавця;

- попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

29. Права орендаря:

- самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;

- за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;

- отримувати продукцію і доходи;

- здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво водогосподарських споруд та меліоративних систем.

30. Обов`язки орендаря:

- приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку;

- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;

- дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;

- у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору в Нікопольську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Дніпропетровській області.

Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини

31. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе орендар.

Страхування об`єкта оренди

32. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період дії цього договору.

Зміна умов договору і припинення його дії

33. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (зі сторони орендодавця - на підставі рішення Нікопольської міської ради).

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

34. Дія договору припиняється у разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- придбання орендарем земельної ділянки (земельних ділянок) у власність;

- викупу земельної ділянки (земельних ділянок) для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки (земельних ділянок) з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

- ліквідації юридичної особи-орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

35. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

36. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

37. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору

38. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.

39. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

Прикінцеві положення

40. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

41. Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

Реквізити сторін

Орендодавець Нікопольська міська рада в особі Харченко Ірини Володимирівни, що діє на підставі довіреності, посвідченої Максименко О.В., приватним нотаріусом Нікопольського міського нотаріального від 17.08.2016 року за № 767 Код ЄДРПОУ - 37338501, державна реєстрація від 21.05.1997 р., номер запису 1 230 120 0000 003756 Місцезнаходження юридичної особи: 53200, Дніпропетровська область, місто Нікополь, вул. Електрометалургів, 3 Орендар Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна" в особі керівника (генеральний директор, який діє лише спільно з членами директорів згідно Статуту) - ОСОБА_2, підписанта (фінансовий директор, який діє лише спільно з членами ради директорів згідно Статуту) - ОСОБА_3 , підписанта (прокурист, який діє лише спільно з членами ради директорів згідно Статуту) - ОСОБА_4 , дата державної реєстрації: 15.12.1997, дата запису: ІНФОРМАЦІЯ_1 , номер запису 1 065 120 0000 000490 Місцезнаходження юридичної особи: 02140, місто Київ, вул. Гришка, буд. 3 Ідентифікаційний код юридичної особи - 25288083 Підписи сторін

Орендодавець Орендар



МП (за наявності печатки) МП (за наявності печатки)".

2.3. Суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, послався на положення статей 179, 181 Господарського кодексу України, статей 11, 15, 16, 641 Цивільного кодексу України, статей 116, 124, 125 Земельного кодексу України, положень Закону України "Про оренду землі " та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також обставини, установлені Господарським судом Дніпропетровської області у справі № 904/9302/17 щодо правомірності встановлення у пункті 2 рішення Нікопольської міської ради № 23-14/VІІ розміру орендної плати на рівні 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та дійшов висновку про правомірність позовних вимог.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Не погоджуючись із постановою Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019, ПІІ "Білла-Україна" у касаційні скарзі просить її скасувати, а рішення Господарського суду міста Києва від 15.05.2019 залишити в силі, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги невідповідністю висновків апеляційного суду обставинами справи та порушенням судом норм матеріального і процесуального права.

Скаржник наголошує, що, як правильно установив суд першої інстанції, право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на положення частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, на якій це майно розташовано.

ПІІ "Білла-Україна" також зазначає, що рішення Нікопольської міської ради від 05.05.2017 № 1-20/VІІ щодо визначення ставки орендної плати за земельні ділянки у місті Нікополь у розмірі 12 % не могло братися до уваги, оскільки прийнято після прийняття Нікопольською міською радою рішення 23-14/VІІ згідно з яким ПІІ "Білла-Україна" надано у користування земельну ділянку по вул. Івана Богуна, 2 із визначенням розміру орендної плати на рівні 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Посилаючись на положення статей 179, 181, 187 Господарського кодексу України ПІІ "Білла-Україна" наголосило, що суд першої інстанції проаналізувавши положення законодавства та обставини справи вірно установив, що у цьому випадку відсутній прямий обов`язок ПІІ "Білла-Україна" як власника нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, укладати договір оренди цієї земельної ділянки, оскільки підприємство може не реалізовувати надане йому право та відмовитися від оренди земельної ділянки. Отже, на переконання скаржника, правові підстави для розгляду судом такого спору як визнання укладеним договору, який не є обов`язковим для укладення, відсутні, а суд апеляційної інстанції дійшов неправильного висновку.

3.2. У відзиві на касаційну скаргу Нікопольська міська рада просить відмовити у її задоволенні, а постанову Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019 залишити без змін, наголошуючи на правомірності висновків суду апеляційної інстанції про наявність правових підстав для визнання укладеним договору оренди землі, виходячи, зокрема з положень статей 12, 93, 116, 122, 124, 125 Земельного кодексу України, пункту 34 частини 1 статті 26, частини 1 статті 59, частини 1статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з урахуванням прийняття органом місцевого самоврядування рішення за результатами розгляду звернення ПІІ "Білла-Україна" про надання земельної ділянки, а також акцентуючи на правомірності визначення розміру орендної плати на рівні 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судовому засіданні представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили такі обставини:

- згідно з відомостями з реєстру прав власності на нерухоме майно на підставі свідоцтва про право власності від 30.09.2009 серії НОМЕР_1, виданого виконавчим комітетом Нікопольської міської ради ПІІ "Білла-Україна" на праві приватної власності належить нежитлова будівля, розташована на земельній ділянці площею 0,4501 га у Дніпропетровській області, місто Нікополь, вул. Івана Богуна, 2,;

- 21.09.2016 ПІІ "Білла-Україна" звернулося до Нікопольської міської ради із заявою про надання в оренду земельної ділянки, площею 0,4501 га, розташованої у місті Нікополь на вул. Івана Богуна, 2 терміном на 49 років за фактичним розміщенням нежитлової будівлі для будівництва й обслуговування будівель торгівлі (том 1, а. с. 22). Зазначену заяву ПІІ "Білла-Україна" розглянуто на засіданні постійної комісії Міськради з питань містобудування та землекористування, вирішено винести це питання на розгляд сесії Нікопольської міської ради;

- 25.11.2016 Нікопольська міська рада прийняла рішення № 23-14/VIІ "Про надання ПІІ "Білла-Україна" в оренду земельної ділянки на вул. Івана Богуна, 2 у м. Нікополі за фактичним розміщенням нежитлової будівлі", згідно з яким надано ПІІ "Білла-Україна" в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,4501 га (кадастровий номер 1211600000:03:004:0029) на вул. Івана Богуна, 2, у місті Нікополі для будівництва й обслуговування будівель торгівлі. Зобов`язано ПІІ "Білла-Україна" укласти і зареєструвати відповідний договір оренди землі. Згідно з пунктом 2 цього рішення радою встановлено орендну плату в розмірі 12 % від діючої нормативної грошової оцінки земель (том 1, а. с. 24);

- 30.01.2017 ПІІ "Білла-Україна" звернулося до Нікопольської міської ради (лист № 147) про перегляд рішення № 23-14/VIІ у частині розміру орендної плати та просило змінити його з 12% на 5% від діючої нормативної грошової оцінки землі (том 1, а. с. 25);

- 02.03.2017 Нікопольська міська рада (лист № 1068) повідомила ПІІ "Білла-Україна" про прийняте рішення не виносити на сесію Нікопольської міської ради клопотання підприємства про перегляд рішення № 23-14/VIІ у частині розміру орендної плати (том 1, а. с. 26);

- ПІІ "Білла-Україна" 21.03.2017 (лист № 464) повідомило Нікопольську міську раду про відсутність розгорнутої та вичерпної відповіді стосовно запитуваної інформації та просило про особисту зустріч з метою вирішення питання щодо встановлення розміру орендної плати за земельну ділянку (том 1, а. с. 28);

- Нікопольська міська рада, за результатами розгляду звернення ПІІ "Білла-Україна" повідомила (лист від 22.05.2017 № 2580), що постійна комісія Нікопольської міської ради з питань містобудування та землекористування прийняла рішення залишити без змін ставку орендної плати за земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Нікополь, вул. Івана Богуна, 2 за фактичним розміщенням супермаркету BILLA у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки (том 1, а. с. 29);

- листом від 02.06.2017 № 2814 Нікопольська міська рада направила ПІІ "Білла-Україна" для ознайомлення два примірники проекту договору оренди земельної ділянки площею 0,4501 га та просила розглянути можливість підписання договору оренди у запропонованій редакції та проінформувати Нікопольську міську раду про проведені заходи (том 1, а. с. 30).

Суд апеляційної інстанції установив, що ПІІ "Білла-Україна", отримавши 19.06.2017 від Нікопольської міської ради проект договору оренди, не повернув підписаний примірник договору, протокол розбіжностей до нього відповідно до частини 4 статті 181 Господарського кодексу України не надав, у зв`язку з чим суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність у ПІІ "Білла-Україна" належних заперечень до надісланого проекту договору та безпідставне ухилення від укладення договору.

4.3. Як свідчать матеріали справи, предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога Нікопольської міської ради до ПІІ "Білла-Україна" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,4501 га по вул. Івана Богуна у м. Нікополь у редакції, запропонованій позивачем, на підставі положень статей 2, 3, 93, 96, 116, 124 Земельного кодексу України, статей 11, 509, 526, 630 Цивільного кодексу України, частини 3 статті 179, статті 181 Господарського кодексу України та статей 2, 13, 15, 21, 24 Закону України "Про оренду землі", з огляду на прийняття за результатами звернення ПІІ "Білла-Україна" рішення № 23-14/VІІ про надання ПІІ "Білла-Україна" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням нежитлової будівлі, яке відповідач не виконує, від укладення договору ухиляється.

4.4. Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі статтею 792 цього Кодексу за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватися у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, розташованими на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За змістом статей 1 і 13 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі згідно зі статтею 15 Закону України "Про оренду землі" є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Розкриваючи зміст засади свободи договору у статтях 6 і 627, Цивільний кодекс України визначає, що свобода договору полягає у праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів і погодженні умов договору.

Закріпивши принцип свободи договору у Цивільному кодексі України, законодавець разом із тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства (постанова Верховного Суду України від 10.10.2012 у справі № 6-110цс12).

4.5. Згідно з частиною 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 4 статті 179 цього Кодексу передбачено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Відповідно до частини 2 статті 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

За змістом статті 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог статті 14 Закону України "Про оренду землі" постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами) затверджено Типовий договір оренди землі.

4.6. Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 124 цього Кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Положеннями чинного законодавства передбачено, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.

4.7. Як свідчать матеріали справи та установлено судами, за результатами розгляду клопотання ПІІ "Білла-Україна" від 21.09.2016 про надання земельної ділянки в оренду, Нікопольська міська рада 25.11.2016 прийняла рішення № 23-14/VIІ "Про надання ПІІ "Білла-Україна" в оренду земельної ділянки по вул. Івана Богуна, 2 у м. Нікополі за фактичним розміщенням нежитлової будівлі", згідно з яким надано ПІІ "Білла-Україна" в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,4501 га (кадастровий номер 1211600000:03:004:0029) для будівництва й обслуговування будівель торгівлі та зобов`язала підприємство укласти і зареєструвати відповідний договір оренди землі. Згідно з пунктом 2 цього рішення радою встановлено орендну плату в розмірі 12 % від діючої нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 1 статті 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Суд апеляційної інстанції установив, що відповідно до вимог статті 181 Господарського кодексу України Нікопольська міська рада листом від 02.06.2017 № 2814 надіслала на адресу ПІІ "Білла-Україна" два примірники проекту договору оренди земельної ділянки площею 0,4501 га, який містить істотні умови, передбачені статтею 15 Закону України "Про оренду землі, відповідає рішенню Нікопольської міської ради № 23-14/VII та Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220.

Проте ПІІ "Білла-Україна", отримавши 19.06.2017 лист Нікопольської міської ради від 02.06.2017 № 2814, підписаний примірник договору не повернув, протокол розбіжностей до цього договору відповідно до частини 4 статті 181 Господарського кодексу України не надав, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.

4.8. Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи. Порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Зазначені норми свідчать, що завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Отже, встановивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

4.9. Як свідчать матеріали справи ПІІ "Білла-Україна", заперечуючи проти укладення договору, не погоджується із запропонованим позивачем у проекті договору розміром орендної плати.

За змістом статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (стаття 648 Цивільного кодексу України).

Суд апеляційної інстанції установив, що у абзаці 1 пункту 9 розділу "Орендна плата" запропонованого позивачем відповідачу проекту договору визначено: "Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить 699 287,96 грн за 1 (один) рік".

Зазначений розмір орендної плати визначений Нікопольсько міською радою згідно з пунктом 2 рішення Нікопольської міської ради Дніпропетровської області № 23-14/VII.

Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Суд апеляційної інстанції установив, що згідно з рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 12.12.2017, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 12.02.2019, у справі № 904/9302/17 відмовлено у задоволенні позову ПІІ "Білла-Україна" до Нікопольської міської ради про визнання недійсним пункту 2 рішення Нікопольської міської ради № 23-14/VII від 25.11.2016 "Про надання ПП "Білла-Україна" в оренду земельної ділянки на вул. Івана Богуна, 2 за фактичним розміщенням нежитлової будівлі" та викладення пункту 2 цього рішення у такій редакції: "Встановити на земельну ділянку на вул. Івана Богуна, 2, орендну плату у розмірі 3% від діючої нормативної грошової оцінки земель", з тих підстав, що встановлена органом місцевого самоврядування у межах наданих законом повноважень орендна плата за земельну ділянку визначена у межах законодавчо встановленого граничного розміру цієї плати, а тому підстав для її перегляду немає.

4.10. Ураховуючи наведені положення законодавства, з урахуванням установлених судом апеляційної інстанції обставин справи, колегія судів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про наявність правових підстав для укладення спірного договору в судовому порядку, оскільки, як установлено апеляційним судом, умови договору відповідають вимогам чинного законодавства та рішенню органу місцевого самоврядування, прийнятого в межах наданих законом повноважень, а відсутність укладеного між сторонами у цій справі договору оренди спірної земельної ділянки порушує права позивача як власника земель комунальної власності на отримання орендної плати за її користування.

4.11. При цьому, колегія суддів вважає помилковими посилання суду першої інстанції на положення статті 120 Земельного кодексу України та висновок суду, що не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно, оскільки положеннями зазначеної норми, яка кореспондує зі статтею 377 Цивільного кодексу України, врегульовано порядок і механізм переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду. Водночас, як свідчать матеріали справи, у цьому випадку за результатами розгляду клопотання ПІІ "Білла-Україна" відповідним рішенням органу місцевого самоврядування (№ 23-14/VII) земельну ділянку було надано за фактичним розміщенням нежитлової будівлі, належній відповідачеві. Отже, у цьому випадку переходу права на земельну ділянку у зв`язку із набуттям права на нерухоме майно у розумінні статті 120 Земельного кодексу України і статті 377 Цивільного кодексу України не було.

При цьому, положення статті 120 Земельного кодексу України і статті 377 Цивільного кодексу України не звільняють власника нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, від необхідності оформлення відповідного права, зокрема, права користування такою земельною ділянкою та внесення плати за користування земельною ділянкою.

5. Висновки Верховного Суду

5.1. Згідно зі статтею 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

5.2. Частиною 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Згідно зі статтею 300 цього Кодексу, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

5.3. За змістом пункту 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

5.4. Відповідно до частини 1 статті 309 цього Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

5.5. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що постанову Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019 у цій справі прийнято із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для її скасування не вбачається.

5.6. Доводи, викладені у касаційній скарзі, про порушення і неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваної постанови не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послався апеляційний суд, ґрунтуються на переоцінці доказів, зібраних у справі, що за змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України не належить до повноважень суду касаційної інстанції, у зв`язку з чим підстав для зміни чи скасування оскарженої у справі постанови суду апеляційної інстанції не вбачається.

6. Розподіл судових витрат

6.1. Оскільки у цьому випадку суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).

Керуючись статтями 300, 301, пунктом 1 частини 1 статті 308, статтями 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Білла-Україна" залишити без задоволення.

2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 03.09.2019 у справі № 904/7527/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Б. Дроботова

Судді К. М. Пільков

Ю. Я. Чумак

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено28.11.2019
Номер документу85937532
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/7527/17

Постанова від 19.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 29.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 03.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Рішення від 15.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 17.04.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 04.03.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні