Рішення
від 29.12.2018 по справі 810/3023/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2018 року справа № 810/3023/18

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ТОВ ВІКТОРІЯГРУП до відділу архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області про скасування постанови,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ ВІКТОРІЯГРУП з позовом до відділу архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області, в якому просить суд скасувати постанову №З-1206/1-1206/2-и від 12.06.2018 про накладення штрафу.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив про те, що спірна постанова прийнята відповідачем безпідставно та необґрунтовано, оскільки висновки контролюючого органу щодо порушення позивачем вимог чинного законодавства не відповідають дійсності. Акт про не допуск посадових осіб відповідача на об`єкт будівництва не відповідає дійсності, оскільки відповідачем взагалі не здійснювалась перевірка позивача.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 09.07.2018 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 30.07.2018.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.07.2018 за обґрунтованим клопотанням сторони зупинено провадження у справі до 10.09.2018

Відповідач позовних вимог не визнав, надав до суду відзив на позовну заяву в якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі та зазначив, що при винесені оскаржуваної постанови, відповідач діяв лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією, законами України та іншими нормативно-правовими актами.

Крім того, у відзиві представник відповідача просив здійснювати розгляд справи без його участі.

За обґрунтованим клопотанням сторони 10.09.2018 відкладено розгляд питання про поновлення провадження у справі до 26.09.2018.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.09.2018 поновлено провадження у справі.

Представником позивача 26.09.2018 подано до суду клопотання про здійснення подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи клопотання представника позивача та представника відповідача, протокольною ухвалою суду від 26.09.2018 року було постановлено здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

ТОВ ВІКТОРІЯГРУП (ідентифікаційний код 38108411) 14.06.2012 зареєстровано в якості юридичної особи, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 04.07.2012.

Станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: АДРЕСА_1 3 на праві приватної спільної власності перебуває у ОСОБА_1 та ОСОБА_1 , що підтверджується витягом про державну реєстрацію прав від 29.08.2012.

Відповідно до свідоцтва №10000411 про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил від 20.05.2009 встановлено, що відповідачем засвідчено відповідність закінченого будівництва об`єкта - станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3, проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та підтверджує його готовність до експлуатації. Дане свідоцтво видане на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 20.05.2009, приймальної комісії, утвореної наказом Інспекції ДАБК у Київській області від 18.05.2009 №333-е.

18.04.2018 року через Відділ роботи із зверненнями громадян Центру надання адміністративних послуг та роботи із зверненнями громадян виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області надійшло звернення (вх. № 9-5-Г-1011) від гр. ОСОБА_2 , щодо дотримання вимог містобудівного законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва по АДРЕСА_1 .

Відповідно до наказу Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області від 17.05.2018 р. № 22/2018, звернення гр. ОСОБА_2 (вх. № 9-5-Г-1011 від 18.04.2018 р.) та на підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 17.05.2018 р. № 69/18-н, Порядку здійснення Державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою кабінету Міністрів України від 23.05.11 р. № 553 проведено позапланову перевірку дотримання вимог містобудівного законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва по АДРЕСА_1 .

З метою проведення перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства на об`єкті будівництва по АДРЕСА_1 на адресу реєстрації позивача рекомендованим листом направлено повідомлення про проведення перевірки та наданні документів. В даному повідомлені зазначались день та час проведення перевірки (17.05.2018 о 10:00 год.). Відповідно до сайту Укрпошта даний лист вручений 17.05.2018 р.

При виїзді на об`єкт, в зазначений в повідомленні день та час, замовник будівництва чи уповноважений представник позивача були відсутні.

Враховуючи зазначене, на адресу реєстрації позивача повторно рекомендованим листом направлено повідомлення від 17.05.2018 р. № 1705/3-и про проведення перевірки та наданні документів. З повторним виїздом на об`єкт, в зазначений в повідомленні день та час замовник будівництва чи уповноважений представник не з`явились.

За результатами перевірки складено акт № Т-2905/1 про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 29.05.2018 р.

За вищевказані порушення відносно позивача складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.05.2018 р. № Л-3-2905/1. З метою усунення порушення надано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.05.2018 р № С-2905/1.

За встановлені правопорушення позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п 2 ч. 6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , та накладено штраф у сумі 52860 грн., про що винесено постанову № 3-1206/1-1206/2-и про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 12.06.2018 р..

Матеріалами справи також встановлено, що після отримання позивачем 17.05.2018 повідомлення про проведення перевірки з вимогою надати документи, що надають право на користування будівлею станції технічного обслуговування вантажних автомобілів по вул. Залізничній, АДРЕСА_2 Бровари, технічний паспорт БТІ, позивачем було направлено відповідного листа в якому повідомлено, що позивач будівельних робіт не здійснює і договорів на здійснення такої діяльності не укладав. Даний лист відповідач отримав 20 травня 2018 року.

В подальшому позивачем рекомендованим листом на адресу відповідача 04 червня 2018 року було направлено лист з додатком витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АА № 760116 та витягу про державну реєстрацію прав комунального підприємства Броварської міської ради Броварське бюро технічної інвентаризації № 35321421 від 29.08.2012 року, згідно яких власником будівлі по АДРЕСА_2 та засновником ТОВ ВІКТОРІЯГРУП є одна і та ж особа- гр. ОСОБА_1 , з поясненням того, що повідомлення про візит відповідача надійшло після дати, яку він визначив як бажану для візиту, а також пропозиція в разі необхідності повторного виїзду узгодити його по телефону, номер якого був зазначений у листі. Цей лист з додатками був отриманий відповідачем 06 червня 2018 року.

Відповідно припису № С-2905/1 від 29.05.2018 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил , складеного відповідачем вимагалось в термін до 11 червня 2018 року усунути порушення у сфері містобудівної діяльності, шляхом допущення посадових осіб відділу архітектурно-будівельного контролю для проведення перевірки об`єкта будівництва по АДРЕСА_2 .

Позивачем виконані всі вимоги цього припису, належним чином інформований відповідач щодо можливості синхронізації стосунків, проте у період з 29.05.2018 по 11.06.2018 відповідач не здійснював перевірку позивача, а 29 травня 2018 року склав протокол № Л-3-2905/1 про правопорушення у сфері містобудівної діяльності , згідно якого керівник ТОВ ВІКТОРІЯГРУП чи його повноважний представник на місці перевірки були відсутні, тобто об`єктивно не міг відбутися факт правопорушення особою, яка будучи не інформованою, не була на місці проведення перевірки і не могла перешкоджати відповідачу у доступі на об`єкт.

Позивач вважає дії посадових осіб відділу архітектурно - будівельного контролю Броварської міської ради Київської області неправомірними тому вимушений звернутися до Київського окружного адміністративного суду із даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами суд зазначає наступне.

Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України №254к/96-ВР від 28.06.1996, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» № 3038-VI від 17.02.2011 (далі - Закон № 3038-VI від 17.02.2011), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №553 від 23.05.2011 (далі - Порядок №553 від 23.05.2011), Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №461 від 13.04.2011 (далі - Порядок №461 від 13.04.2011) та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.41 Закону №3038-VI від 17.02.2011 визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 294 від 09.07.2014, Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Відповідно до пп.1 п. 2 Порядку № 553 від 23.05.2011 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.

Згідно п. 5 Порядку № 553 від 23.05.2011 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно з абз.1 п. 7 Порядку № 553 від 23.05.2011 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю

Відповідно до п. 9 Порядку №553 від 23.05.2011 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Відповідно до п.16 та п.17 Порядку №553 від 23.05.2011 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Відповідно до ч.3 ст.41 Закону № 3038-VI від 17.02.2011, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил чи зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Відповідно до абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» № 208/94-ВР від 14.10.1994, суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, зокрема експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації чи в акті готовності об`єкта до експлуатації, вчинені щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із значними наслідками (ССЗ).

Відповідно до п.2 ч.6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» №208/94-ВР від 14.10.1994 суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення як недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій.

Таким чином, законодавством регламентовано чіткий і послідовний порядок проведення уповноваженими особами органів державного-архітектурно-будівельного контролю перевірки за дотриманням суб`єктами містобудування вимог законодавства при здійсненні саме будівельних робіт та притягнення до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Щодо проведення перевірки відповідачем на об`єкті будівництва за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3 слід зазначити про таке.

Судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АА № 760116 та витягу про державну реєстрацію прав комунального підприємства Броварської міської ради Броварське бюро технічної інвентаризації № 35321421 від 29.08.2012 року, власником будівлі по АДРЕСА_2 та засновником ТОВ ВІКТОРІЯГРУП є одна і та ж особа - гр. ОСОБА_1 ..

Крім того, відповідно до свідоцтва №10000411 про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил від 20.05.2009 встановлено, що відповідачем засвідчено відповідність закінченого будівництва об`єкта станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3, проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та підтверджує його готовність до експлуатації. Дане свідоцтво видане на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 20.05.2009, приймальної комісії, утвореної наказом Інспекції ДАБК у Київській області від 18.05.2009 №333-е.

Таким чином, будівельні роботи на об`єкті - станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3 не проводились.

Таким чином, відповідачем було необґрунтовано застосовано до позивача наведені правові норми та притягнуто до відповідальності.

Щодо недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт - станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3 суд зазначає наступне.

29.05.2018 посадовими особами відповідача було складено Акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій (далі - Акт про недопущення).

Правовою основою для складання Акта став Порядок №553. Так, відповідно до абз. 7 п. 11 Порядку № 553 від 23.05.2011, у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.

Відповідно до абз. 8 п. 11 Порядку № 553 передбачено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоуправління, підприємств, організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Крім того, відповідачем складено припис № С-2905/1 від 29.05.2018 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. В якому вимагалось що в термін до 11 червня 2018 року усунути порушення у сфері містобудівної діяльності, шляхом допущення посадових осіб відділу архітектурно-будівельного контролю для проведення перевірки об`єкта будівництва по АДРЕСА_2 .

Позивачем виконані всі вимоги цього припису, належним чином інформований відповідач щодо можливості синхронізації стосунків.

Разом з тим, відповідач у період з 29.05.2018 по 11.06.2018 не здійснював перевірку позивача, а 29 травня 2018 року склав протокол № Л-3-2905/1 про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно якого керівник ТОВ ВІКТОРІЯГРУП чи його повноважний представник на місці перевірки були відсутні, тобто об`єктивно не міг відбутися факт правопорушення особою, яка будучи не інформованою, не була на місці проведення перевірки і не могла перешкоджати відповідачу у доступі на об`єкт.

Належних доказів на підтвердження факту недопущення посадових осіб відповідача на об`єкт станція технічного обслуговування вантажних автомобілів за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Залізнична, 3 , відповідачем суду не надано.

За таких обставин, враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що посадовою особою контролюючого органу був грубо порушений порядок проведення перевірки, що на думку суду, суперечить вимогам Порядку №553 та свідчить про безпідставність прийняття спірної постанови.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до вимог частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи викладене, перевіривши оспорювану позивачем постанову № З-1206/1-1206/2-и від 12.06.2018 на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю, оскільки відповідачем не доведено правомірність прийняття зазначеної постанови, а тому вона підлягає визнанню протиправною і скасуванню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 194, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Скасувати постанову відділу архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області від 12.06.2018 №З-1206/1-1206/2-и про накладення штрафу на ТОВ ВІКТОРІЯГРУП .

Стягнути на користь ТОВ ВІКТОРІЯГРУП (код ЄДРПОУ 38108411) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - відділу архітектурно-будівельного контролю Броварської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 40199309) судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного судупротягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лиска І.Г.

Дата ухвалення рішення29.12.2018
Оприлюднено29.11.2019
Номер документу85956945
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування постанови

Судовий реєстр по справі —810/3023/18

Ухвала від 03.06.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 26.09.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Рішення від 29.12.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні