Рішення
від 29.11.2019 по справі 420/4864/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4864/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Потоцької Н.В.

за участі секретаря Захарчук О.В.

позивача не з`явився

представника позивача ОСОБА_3

представника відповідача Ярошенко Г.Ю.

представника третьої особи не з`явився

представника третьої особи не з`явився

розглянувши за правилами загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні по суті) справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, треті особи без самостійних вимог: Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Державне підприємство Центр державного земельного кадастру про визнання протиправним та скасування індивідуального акту органу державної влади щодо розпорядження землями держави (територіальних громад), визнання незаконною відмови та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, треті особи без самостійних вимог: Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Державне підприємство Центр державного земельного кадастру в якому позивач просить:

визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою ;

визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель ;

визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №300 від 27.06.2019 року Про доповнення переліку земельних ділянок ;

визнати незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у надані ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області, оформлену листом від 18 березня 2019 року за №Г-2106/0-1645/0/37-19;

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області та за наслідками якого прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Позов вмотивовано наступним.

По перше : аналізуючи правові норми, Позивач дійшов висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області як на підставу відмови, посилалося на те, що при розгляді клопотання було з`ясовано, що на земельний масив надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі і на бажану до відведення ОСОБА_1 іншим особам (іншій особі).

Таким чином, наведена підстава відмови не передбачена статтею 118 Земельного кодексу України.

Отже, відповідно до вимог статті 118 Земельного кодексу України Головне управління Держгеокадастру у Одеській області має прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або прийняти мотивоване рішення про відмову із чітким визначенням однієї з підстав, передбачених статтею 118 Земельного кодексу України.

При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року в справі №815/5987/14 та Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі №545/808/17.

По друге : у червні місяці на особистому прийомі Заступника директора Департаменту - начальника відділу землеустрою Департаменту землеустрою, використання та охорони земель Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Гавлюк Ольги Василівни за участі начальника відділу охорони земель Департаменту землеустрою, використання та охорони земель Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Жолобецької Ганни Василівни Позивач отримав категоричну відповідь посадових осіб про незаконність дій Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо надання відмови у надані ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області, оформлену листом від 18 березня 2019 року за № Г-2106/0-1645/0/37-19.

Факт проведення особистого прийому зафіксовано у книзі реєстрації попереднього запису на особистий прийом.

По трете : ОСОБА_1 , будучи учасником бойових дій, (Посвідчення № НОМЕР_1 , видане 12.01.2015 року) звернувся 20 лютого 2019 року до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

При цьому, як вбачається з листа №29-15-0.3-6428/2-1 9 від 23.07.2019 року та додатків до нього, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою іншій особі було видано лише 13.03.2019 року (через 21 день).

При цьому, як вже зазначалося вище, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування/власність, а тому право на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки с необмеженим.

Згідно ст. 118 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру у Одеській області повинно видати позивачеві дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки незважаючи та те, чи видавався на дану земельну ділянку іншим особам аналогічний дозвіл.

Наказ №15-1299/13-1.9-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою видано 13.03.2019 року, тоді як, позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 20.02.2019 року.

При цьому, необхідно звернути увагу суду на те, що з відповідей Відповідача не вбачається, чи є Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою документом, що став підставою для розроблення документації із землеустрою, яка в подальшому була затверджена Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 27.06.2019 року №153461/13-19-СГ Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , чи документом, що став підставою для розроблення документації із землеустрою іншими фізичними чи юридичними особами.

Також, 04 березня 2019 року між ГУ Держгеокадастру в Одеській області та ДП Одеський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою укладено певний договір.

07 березня 2019 року до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою надійшов лист № 748, яким останній просив надати наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу прав оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Позивач допускає, що Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року видавався на виконання листа ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою від 07.03.2019 року за №748.

В такому випадку, слід ще раз наголосити на тому, що і договір між Відповідачем та ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , і лист №748 про надання наказу про надання відповідного дозволу ДП Одеський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою і сам Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року створенні (створювали юридичний факт) після 21.02.2019 року, тобто після звернення ОСОБА_1 з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Щодо незаконності Наказу №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року.

04 березня 2019 року між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою укладено договір.

07 березня 2019 року до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою надійшов лист № 748, яким останній просив надати наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою за рахунок, земель сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу прав оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року повинен був видаватися з дотриманням вимог чинного на той час законодавства, підзаконних актів інших актів інших нормотворчих документів.

Як зазначено Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області у відповіді на адвокатський запит від 23.07.2019 року за №29-15-0.3-6428/2-19, відповідно до наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності необхідно провести у 2019 році інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності на території областей України.

Тим не менше позивач зазначає, що відповідно то п. 1. Наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності виникла необхідність проведення у 2019 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості, про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій.

Відповідно до рядка 65/66/67 Додатку № 1 до Наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності інвентаризація повинна відбутися у трьох об`єднаних територіальних громадах Одеської області (Кілійська міська об`єднана територіальна громада, Любашівська міська об`єднана територіальна громада, Окнянська міська об`єднана територіальна громада).

Обов`язок щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території областей України (несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі) виник на підставі Наказу Держгеокадастру від 13.05.2019 року за №129 Про деякі питання проведення заходу з інвентаризації земель державної власності , яким внесено зміни до наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності , тобто після того як Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області видано Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, видаючи наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року вийшло за рамки наданих йому повноважень, чим вчинило порушення законодавства.

Позивач, звертаючись до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області переслідував мету реалізувати своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, натомість Відповідачем, в порушення законодавства, з перевищенням повноважень, протиправно прийняту відмову у задоволені клопотання ОСОБА_1 у надані дозволу на розроблення документації із землеустрою.

Більше того, як вбачається з листа ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою від 07.03.2019 року за №748, адресованого начальнику ГУ Держгеокадастру в Одеській області Савченко М.Ю., на виконання Договору №34 від 04.03.2019 року підприємству необхідно відповідний Наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою за рахунок земель сільськогосподарського призначення.

Вказане кореспондується з приписами ст. 136 ЗК України, де зазначено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).

Саме на підставі ст. 136 ЗК України, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області видало наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року.

Необхідно звернути увагу суду, що 13.03.2019 року Відповідачем видано саме Наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою а не дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки .

Враховуючи те, що Наказ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою видається за наслідками розгляду в тому числі і графічних матеріалів необхідно зазначити наступне.

У відповіді на запит від 23.07.2019 року відповідачем зазначається, що Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, видано наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року на підставі клопотання та графічних матеріалів земельної ділянки.

Як вбачається з доданих копій, Відповідачем розглянуті документи - скріншоти з кадастрової карти , тоді коли необхідно приймати рішення на підставі графічних матеріалів визначеної форми.

Як вбачається з поданих позивачем документів, графічні матеріали містять: масштаб відображення, відповідне погодження, вихідний номер тощо, тобто мають юридичну значущість та навантаження, тоді коли відповідачем були розглянути документи - скріншоти з кадастрової карти .

Як вбачається з листа №29-15-0.3-6428/2-19 від 23.07.2019 року та додатків до нього, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області розгляд заяви ОСОБА_1 тривав 21 день, тоді коли №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 видано протягом 2 робочих днів з дня отримання листа №748 від 07.03.2019 року.

Щодо незаконності Наказу про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації від 27.06.2019 року за №15-3461/13-1; Наказу про доповнення переліку земельних ділянок від 27.06.2019 року за №300; Наказу про проведення електронних земельних торгів від 06.08.2019 року за №15-4250/13-19-СГ

Наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року повинен був видаватися з дотриманням вимог чинного на той час законодавства, підзаконних актів інших нормотворчих документів.

Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області у відповіді на адвокатський запит від 23.07.2019 року за №29-15-03-6428/2-19, відповідно до наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності необхідно провести у 2019 році інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності на території областей України.

Відповідно то п. 1 Наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності виникла необхідність проведення у 2019 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій.

Відповідно до рядка 65/66/67 Додатку 1 до Наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 року за № 59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності інвентаризація повинна відбутися у трьох об`єднаних територіальних громадах Одеської області (Кілійська міська об`єднана територіальна громада, Любашівська міська об`єднана територіальна громада, Окнянська міська об`єднана територіальна громада).

Обов`язок щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території областей України (несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі) виник лише на підставі Наказу Держгеокадастру від 13.05.2019 року за № 129 Про деякі питання проведення заходу з інвентаризації земель державної власності , яким було внесено зміни до наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 № 59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності , тобто після того як Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області видано Наказ № 15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, видаючи наказ №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року вийшло за рамки наданих йому повноважень, чим вчинило порушення законодавства.

27 червня 2019 року за результатами виконання незаконного Наказу № 15-1299/13 19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року Наказом №15-3461/13-1 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 21,5736 га, що складаються із земельних ділянок: кадастровий номер з/д 5121883800:01:001:0745 та з/д 5121883800:01:001:0746 які розташовані на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Того ж дня, в результаті за результатами виконання незаконного Наказу №15- 1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року, видачі незаконного Наказу №15-3461/13-1 про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області прийнято Наказ №300, яким Доповнено перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно Додатку № 1, затвердженого Наказом ГУ Держземагенства в Одеській області Про затвердження переліку земельних ділянок № 77 від 18.09.2014 року, земельними ділянками з кадастровим номерами 5121883800:01:001:0745 та 5121883800:01:001:0746 які розташовані на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Таким чином в результаті:

прийняття Відповідачем Наказу №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року з перевищенням власних повноважень та всупереч вимогам тодішнього законодавства та інших нормативних актів (Наказу Держгеокадастру від 13.05.2019 року за №129 Про деякі питання проведення заходу з інвентаризації земель державної власності , яким було внесено зміни до наказу Держгеокадастру від 21.02.2019 №59 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності );

прийняття Відповідачем Наказу №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель в результаті виконання незаконного Наказу № 15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року;

прийняття Відповідачем Наказу №300 про доповнення переліку земельних ділянок.

06 серпня 2019 року Головним управління Держгеокадастру в Одеській області прийнятий Наказ за №15-4250/13-19-СГ про проведення електронних земельних торгів, згідно якого (Додаток № 1) земельна ділянка з кадастровим № 5121883800:01:001:0745 підлягає відчуженню (відчужується право оренди на земельну ділянку).

Відповідно до інформації, розміщеної на веб - сайті земельні торги щодо реалізації права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером повинні проходити 11 вересня 2019 року.

Отже, в результаті незаконних та протиправних дій відповідача щодо земельної ділянки з кадастровим №5121883800:01:001:0745 позивач позбавлений права щодо отримання вказаної земельної ділянки у власність, як то передбачено ст. 118 ЗК України.

Позивач зазначає, що першочергово ним було подано весь необхідний пакет документів до Відповідача з метою отримання дозволу на розроблення технічної документації на земельну ділянку з кадастровим №5121883800:01:001:0745.

Відповідачем протиправно незаконно прийнято рішення про відмову у надані вищевказаного дозволу з підстав, не передбачених чинним на той час Законодавством.

Відповідач, нехтуючи приписами законодавства та вимогами вищестоящих органів, з перевищенням власних повноважень та дозволеної міри поведінки приймається рішення про проведення інвентаризації земель (в тому числі з/д 5121883800:01:001:0745).

Незважаючи на те, що з/д 5121883800:01:001:0745 була включена у перелік земельних ділянок, що підлягають інвентаризації лише у травні 2019 року, головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області в березні 2019 року видається оспорюваний Наказ про надання дозволу на розробку відповідної технічної документації.

В подальшому вказана документація затверджується іншим Наказом відповідача та з/д 5121883800:01:001:0745 передається на електроні торги.

Позивач переконаний, що його право порушене та може бути захищеним шляхом скасування наказу №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 13 березня 2019 року, скасування Наказу №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , скасування Наказу №300 Про доповнення переліку земельних ділянок від 27.06.2019 року , скасування відмови Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у надані ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області, оформлену листом від 18 березня 2019 року за № Г-2106/0-1645/0/37-1 9 та вчинення відповідних дій щодо надання дозволу.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 21.08.2019 року відкрито провадження по справі в порядку загального позовного провадження.

Підготовче судове засідання по справі призначено на 19.09.2019 року.

Відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву (ст. 162,175 КАС України).

Ухвалу про відкриття провадження по справі, адміністративний позов та додані до нього матеріали отримано представником ГУ Держгеокадастру в Одеькій області 02.09.2019 р., що підтверджкється повідомленням про вручення поштового відправлення 65300 06118144 (т.1, а/с. 136).

05.09.2019 року за вхід. № ЄС/129/19 надійшла заява про зміну предмета позову та адміністративний позов (в порядку ст. 47 КАС України) (т. 1 а/с. 142- 159).

26.09.2019 року за вх. № 35071/19 відповідачем надано відзив на адміністративний позов із додатками (т. 2 а/с. 59 - 80).

Відзив обґрунтовано наступним.

Відповідно до вимог статті 151, частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.2016, Головне управління з 01.01.2013 розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

Статтею 134 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до статті 135 Земельного кодексу України, організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.

Між Головним управлінням та Державним підприємством Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою укладено договір від 04.03.2019 №34 на підготовку лотів.

Вказаним договором передбачено, що виконавець за дорученням організатора бере на себе зобов`язання виконати роботи із землеустрою з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів.

Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою звернулося на адресу Головного управління з заявою від 11.03.2019 №Д-2793/0/36-19 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу прав оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населеного пункту), розмір земельної ділянки - 20,00 га.

Відповідно до статей 15 1 , 122, 134, 135, 136, 137 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.2016 прийнято наказом від 13.03.2019 №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населеного пункту), розмір земельної ділянки - 20,00 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Наказ Головного управління від 13.03.2019 №15-1299/13-19- СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою прийнято відповідно до вимог чинного законодавства в межах повноважень, наданих Головному управлінню.

Частиною 2 статті 79 1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельних ділянок здійснюється шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом.

За нормою частини 3 статті 79 1 Земельного кодексу України сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 року необхідно забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Іванівського району Одеської області розроблена Одеською регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру на виконання договору від 16.03.2018 № 24-Г.

Підставою для розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок є наступні документи:

розпорядження Кабінету Міністрів України Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад від 16.09.2015 № 939-р (із змінами , внесеними згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.08.2017 № 578-р, 07.02.2018 № 81-р);

наказ Держгеокадастру Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності від 15.03.2018 №45.

Відповідно до пункту є-1 частини 1 статті 15 1 , частини 4 статті 122 частини 13 статті 186 Земельного кодексу України, Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з проведення земельної реформи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2011 № 219, розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 прийнято наказ від 15.03.2018 № 45, яким вирішено питання щодо проведення інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємству установ та організацій.

Одеська регіональна філія Державного підприємства Центр державного земельного кадастру звернулася із заявою від 27.06.2019 № Д-7349/0/36-19 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Частиною 4 статті 136 Земельного кодексу України визначено, що підготовка лотів до проведення земельних торгів включає виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).

Розглянувши зазначену заяву, Головне управління у відповідності до статей 15 1 , 79 1 , 122, 186 Земельного кодексу України видало наказ від 27.06.2019 №15-3461/13-19-СГ Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , згідно якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 21,5736 га, що складається із земельних ділянок за кадастровими номерами 5121883800:01:001:0745 та 5121883800:01:001:0746, розташовані на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Позивач не зазначає у чому полягає протиправність наказу Головного управління та підстави для його скасування.

З огляду на зазначене, підстави для визнання незаконним та скасування наказу Головного управління від 27.06.2019 №15-3461/13-19-СГ Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель відсутні.

Частиною 1 статті 136 Земельного кодексу України визначено, організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Згідно з ч. 2 ст.136 Земельного кодексу України добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Частина 3 статті 136 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Так, положення частини третьої статті 136 Земельного кодексу України покликані на недопущення відчуження інвестиційно-привабливих об`єктів землеустрою до проведення земельних торгів та недопущення можливих зловживань, пов`язаних з передачею земельних ділянок на безконкурентних засадах.

Отже, наявність у чинному законодавстві України обмежень щодо передачі у користування земельної ділянки, віднесеної до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Наказом Головного управління від 27.06.2019 №300 Про доповнення переліку земельних ділянок доповнено перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно Додатку № 1, затвердженого наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області Про затвердження переліку земельних ділянок № 77 від 18.09.2014, земельними ділянками, визначеними Додатком № 1 цього наказу.

У Додатку № 1 до наказу Головного управління від 27.06.2019 №300 включена земельна ділянка з кадастровим номером 5121883800:01:001:0745 на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населених пунктів), площею - 6,9019 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Враховуючи викладене, позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління від 27.06.2019 №300 Про доповнення переліку земельних ділянок не підлягає задоволенню.

Головне управління наголошує на тому, що, реалізуючи державну політику в сфері земельних відносин, діяло на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, й правомірно наказом Головного управління від 27.06.2019 №300 включило земельну ділянку до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами.

Відповідно до пункту б) статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,00 гектара.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначено статтею 118 Земельного кодексу України.

На адресу Головного управління надійшло клопотання позивача (реєстр, номер №Г-2106/0/36-19 від 21.02.2019) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населених пунктів).

За результатами розгляду клопотання, Головним управлінням, з дотриманням вимог частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, надана відповідь позивачу за вих. № Г-2106/0-1645/0/37-19 від 18.03.2019, в якій зазначено наступне.

При розгляді клопотання з`ясовано, що на земельний масив надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі, і на бажану до відведення Позивачу земельну ділянку.

Враховуючи викладене, Головне управління відмовило у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Звертаємо увагу суду, що надання Головним управлінням Позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, на яку вже Головним управлінням видано наказ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , призведе до порушення принципів земельного законодавства, передбачених статтею 5 Земельного кодексу України, та до очевидних несприятливих наслідків Позивача у разі подальшого проходження процедури затвердження проекту відведення земельної ділянки, внаслідок чого позивач буде позбавлений права на завершення процедури відведення земельної ділянки та буде завдана матеріальна шкода у вигляді витрат на розроблення та погодження предпроектних рішень та проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Стосовно вимоги, щодо зобов`язання Головного управління повторно розглянути клопотання Позивача, яким вирішити питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність Позивачу, повідомляємо наступне.

Суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів.

Суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Тобто, під дискреційним повноваженням слід розуміти компетенцію суб`єкта владних повноважень на прийняття самостійного рішення в межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

Наявність у Головного управління виключних дискреційних повноважень на вирішення питання щодо надання або відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності підтверджується постановою Верховного Суду від 08 травня 2018 року по справі № 815/3799/17.

З урахуванням викладеного, вимога щодо зобов`язання Головного управління повторно розглянути клопотання Позивача, яким вирішити питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність Позивачу не підлягає задоволенню, оскільки в такому разі відбудеться втручання суду у виключні (дискреційні) повноваження Головного управління, що є неприпустимим.

17.10.2019 р. за вхід. № ЄС/153/19 надійшла відповідь на відзив (т. 2 а/с. 81- 90).

Ухвалою суду від 17.10.2019 року продовжено строк для проведення підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду від 07.11.2019 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 , як учасник бойових дій (посвідчення № НОМЕР_1 видане 12.01.2015р.) звернувся 20 лютого 2019 року до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням про надання дозволу па розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

До заяви надано пакет необхідної документації, в тому числі і графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

18 березня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області надано відмову за №Г-2106/0-1645/0/37-19 у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Як підставу надання відмови Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області зазначено, що при розгляді клопотання з`ясовано, що на земельний масив надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в тому числі і на бажану до відведення позивачем земельну ділянку.

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач 23 квітня 2019 року звернувся до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з відповідною скаргою.

Листом за №Г-1118/0-0.1-1886/6-19 від 10.05.2019 року повідомлено, що за інформацією Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Одеської області Головним управлінням надано відмови.

Разом з тим Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру зазначено, що відмова у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не позбавляє зацікавлену особу права повторно звернутися до Головного управління з клопотанням щодо відведення у власність іншої земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством.

Держгеокадастром доручено Головному управлінню розібратися у ситуації, що склалася під час розгляду клопотання позивача, вжити відповідних заходів реагування та у разі повторного надходження клопотання стосовно надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства розглянути його відповідно до вимог законодавства.

22 травня 2019 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2.0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населено пункту).

Листом за №Г-5841/0-3682/0/37-19 від 14.06.2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області відмовлено у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Підставою вказаної відмови, зазначено, що з огляду графічної частини, долученої до клопотання, а також згідно інформації наявної у Головному управлінні Держгеокадастру в Одеській області на визначену ОСОБА_1 земельну ділянку вже надано дозвіл іншим особам.

05 липня 2019 року адвокатом Данилюком А.Б. направлено до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області адвокатський запит, в якому адвокат просив надати інформацію:

На підставі чого (заява, клопотання тощо) Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області видано Наказ №15-1299/13-19-01 від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою . Надати належним чином засвідчену копію документу, що став підставою видачі вищевказаного Наказу.

Чи затверджено відповідно до вимог чинного законодавства розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до Наказу №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року. Надати належним чином засвідчену копію документу, що свідчить про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до Наказу №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року.

Чи зареєстровано земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, щодо якої Наказом №15-1299/13-19-СГ від 13.03.201 9 року надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Надати належним чином засвідчену копію документу, що свідчить про реєстрацію у Державному земельному кадастрі вищевказаної земельної ділянки.

Надати копію Наказу №300 від 27.06.2019 року про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами земельної ділянки з кадастровим № 5121883800:01:001:0745.

Надати інформацію щодо часу та місця проведення земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди щодо земельної ділянки з кадастровим № 5121883800:01:001:0745.

23 липня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області листом за №29-15-0.3-6428/2-19 надано відповідь на адвокатський запит, у якій вказується про те, що Головним управління Держгеокадастру в Одеській області надано наказ від 13.03.2019 року №15-1299/13-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на підставі клопотання та графічних матеріалів земельної ділянки.

Також зазначено, що відповідно до ст. 70 розділу II Типової інструкції з діловодства в міністерстві, інших центральних органах та місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою КМУ від 17.01.2018 року за № 55, установа може засвідчувати копії лише тих документів, що створюються в ній, крім випадків створення паперових копій електронних документів, що надійшли до установи через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, а також у випадках, передбачених цим пунктом.

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 27.06.2019 року №15-3461/13-19-СГ Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що складається із земельних ділянок за кадастровим номером 5121883800:01:001:0745 та за кадастровим номером 5121883800:01:001:0746.

Таким чином, проект землеустрою щодо відведення вищевказаних земельних ділянок не розроблявся.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій .

Згідно з ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Згідно з ч. 1 ст. 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Зі змісту ч. 6 ст. 118 ЗК України слідує, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні, до якого додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Приписами абзацу першого ч. 7 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

При цьому ч. 7 ст. 118 ЗК України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме:

невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів;

невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів;

невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі надання органом місцевого самоврядування відмови особі у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою обов`язковим є зазначення конкретної підстави для такої відмови, що визначені у ч. 7 ст. 118 ЗК України.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст. 118 ЗК України.

Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого земельного питання. У світлі вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.

Згідно частин першої та другої статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Виходячи з аналізу положень частин п`ятої-десятої статті 79-1 ЗК України можна дійти висновку, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Відтак, за даних обставин справи, до спірних правовідносин підлягає застосуванню частина шоста статті 79-1 ЗК України, яка встановлює, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі відповідної технічної документації із землеустрою.

Крім того, згідно з частиною першою статті 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Отже, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок .

Вказаний правова позиція викладена у постанові ВС від 21.08.2018 у справі №823/1179/17.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Щодо визнання незаконним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою .

Накази - це розпорядчі документи, які видає керівник установи одноосібно в межах своїх повноважень задля вирішення основних і оперативних завдань. Вимоги, викладені в документі, обов`язкові для виконання. Накази стосуються найбільш важливих питань діяльності установи, Накази, як правило, мають необмежений строк дії, на них можна посилатися при виконанні своїх повноважень. Ключове слово цього номіналу розпорядчого документа - НАКАЗУЮ:

У спірних правовідносинах Наказ є рішенням суб`єкта владних повноважень за результатами розгляду клопотання Особи про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із пакетом документів.

Таке рішення , у спірних правовідносинах Наказ - є індивідуальним актом, якому притаманні певні ознаки.

Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який (яке) стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19 частини першої статті 4 КАС України).

Індивідуально-правові акти як результати правозастосування адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; містять індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі, а свій зовнішній прояв можуть отримувати не лише в письмовій (документальній), але й в усній (вербальній) або ж фізично - діяльнісній (конклюдентній) формах.

Отже, індивідуальний акт містить індивідуально-конкретні приписи, що є результатом застосування норм права; адресується конкретним суб`єктам і створює права та/чи обов`язки лише для цих суб`єктів.

Як встановлено судом, наказ №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою , надано відповідно до статей 15 1 , 122, 134-137 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року №308.

Даним наказом НАКАЗАНО:

Надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області (за межами населеного пункту), розмір земельної ділянки 20,00 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва .

Як свідчить текст наказу, у ньому не персоніфіковано (не визначено) суб`єкт; не міститься індивідуальних приписів, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів.

Крім цього, наказ не містить посилання на клопотання (лист) про надання дозволу на розробку документації із землеустрою, а тому пов`язати його із клопотанням, яке розглядалось не можливо.

У постанові Верховного Суду від 25 липня 2019 року у справі №826/13000/18 зазначено, що правова процедура ( fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Правова процедура встановлює чітку послідовність дій проведення такої перевірки із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми та строків такої діяльності.

Правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду.

Верховний Суд у цій постанові також вказав, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.

Ця правова процедура спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності, складовою якої є принцип легітимних очікувань як один з елементів принципу верховенства права.

Принцип легітимних очікувань виражає ідею, що органи публічної влади повинні додержуватися не лише приписів актів права, а й своїх обіцянок та пробуджених очікувань. Згідно з доктриною легітимних очікувань, йдеться в пункті 61 коментаря до документа Венеційської комісії Мірило правовладдя , ті, хто чинить добросовісно на підставі права, яким воно є, не повинні відчувати краху надій щодо своїх легітимних очікувань.

В умовах існування української демократичної держави правова процедура насамперед важлива для осіб, які прагнуть відчувати відповідальність за ухвалені державою рішення і мати впевненість у тому, що органи влади будуть дотримуватися принципу верховенства права, та очікують справедливого ставлення до людини, поваги до її гідності з боку держави.

Важливі процедурні рішення, як правило, апелюють до самої природи влади чи її органів. Певний орган влади лише тоді має змогу наставляти свою владу громадянам, коли вони вірять, що влада спрямовує свою діяльність на досягнення важливих соціальних цілей, тобто вона повинна мати громадське раціональне визнання. Останнє можливо тоді, коли буде дотримано правової процедури в діях органів публічної влади чи суб`єктів владних повноважень, та гарантуватиметься справедливе ставлення до неї, захист її законних інтересів, що загалом становить сутність легітимності дій влади та забезпечує довіру (public trust) до неї.

З огляду на наведені вище положення КАС України та загальновідомі ознаки й властивості індивідуального акту, суд приходить до висновку, що Наказ №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою є актом індивідуальної дії, однак він не відповідає встановленим критеріям, а тому підлягає скасуванню.

Щодо визнання незаконним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та визнання незаконним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №300 від 27.06.2019 року Про доповнення переліку земельних ділянок .

Статтею 4 КАС України визначено, що похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги) (п.23).

Оскільки вказані вимоги є похідними від вимоги щодо визнання незаконним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою , то вони підлягають задоволенню, а накази №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року та №300 від 27.06.2019 року - скасуванню.

Щодо визнання незаконною відмови Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у надані ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області, оформлену листом від 18 березня 2019 року за № Г-2106/0-1645/0/37-19.

Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333 (далі - Положення № 333) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 року за № 1391/29521.

Пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої Наказом Держгеокадастру від 15 жовтня 2015 року № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.

При цьому пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.

Отже, відповідно до положень вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.

Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.

Разом з тим, в даному випадку позивач звернувся до відповідача не із зверненням, а із відповідною заявою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній протиправно направив ОСОБА_1 відповідь у формі листа.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що відповідач, відмовляючи ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України, Законом України Про землеустрій , без дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України, а тому наявні підстави для визнання вказаної відмови протиправною.

Щодо зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області та за наслідками якого прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Вирішуючи питання щодо дискреційності повноважень відповідача в даному випадку, суд зазначає наступне.

Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення .

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку (постанова Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі №825/602/17).

Як визначено ст. 118 ЗКУ, у клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

У клопотанні ОСОБА_1 від 20.02.2019 року зазначено цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

До клопотання ОСОБА_1 додано: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; копія паспорту громадянина України; копія посвідчення учасника бойових дій; копія ІПН; копія довідки про безпосередню участь в АТО.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Жодних підстав, які передбачені ЗКУ, відповідачем не зазначено та не встановлено.

Отже, суд приходить до висновку, що відповідач в спірних правовідносинах надав відмову з підстав, не передбачених діючим законодавством на етапі надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року у справі №21-1465а15.

За таких обставин, суд приходить до висновку про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області та за наслідками якого прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Відповідно до ст.ст.11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.86 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст. ст. 2, 9, 12, 242, 246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, треті особи без самостійних вимог: Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Державне підприємство Центр державного земельного кадастру про визнання протиправним та скасування індивідуального акту органу державної влади щодо розпорядження землями держави (територіальних громад) - задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-1299/13-19-СГ від 13.03.2019 року Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою .

Визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №15-3461/13-1 від 27.06.2019 року Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель .

Визнати незаконним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №300 від 27.06.2019 року Про доповнення переліку земельних ділянок .

Визнати незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у надані ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області, оформлену листом від 18 березня 2019 року за №Г-2106/0-1645/0/37-19.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області та за наслідками якого прийняти рішення, яким надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0 га на території Северинівської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

ОСОБА_1 - адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області - адреса: 65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871, телефон: (048) 722-00-55, електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1

Державне підприємство Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - адреса: Космонавтів, 34, м. Одеса, 65078

Державне підприємство Центр державного земельного кадастру - адреса: вул. Івана та Юрія Лип,13, м. Одеса, 65078

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2019
Оприлюднено01.12.2019
Номер документу85997096
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4864/19

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Постанова від 06.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні