Рішення
від 26.11.2019 по справі 288/473/17
ПОПІЛЬНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 288/473/17

Провадження № 2/288/68/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2019 року. смт.Попільня

Попільнянський районний суд Житомирської області в складі:

головуючого судді - Рудник М. І.,

за участю секретаря судових засідань - Добрянської В.П.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - ОСОБА_2 ,

представника відповідача - Запольського М.Л .,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт.Попільня Житомирської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернулась до суду з позовом до Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області (далі - Відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 (далі - Третя особа) про визнання незаконним та скасування рішення в якому вказує, що рішенням 2 сесії Кам`янської сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської з метою передачі у користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , Позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту відведення на земельну ділянку площею 1.25 га по АДРЕСА_1 та рекомендовано замовити проект відведення у землевпорядній організації, без визначення терміну.

Позивач, маючи намір обробляти вказану земельну ділянку виявила, що вона використовується та в подальшому, звернувшись до сільського голови дізналась, що земельну ділянку відібрали.

На звернення Позивача до Відповідача, вона отримала копію рішення тринадцятої сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 25 листопада 2016 року Про скасування рішення 2 сесії сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі у користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , підставою для винесення вказаного рішення було те, що Позивач не замовила проект землеустрою.

Позивач вказує, що зазначене рішення є незаконним, так як його винесено Відповідачем з порушенням законодавства, оскільки немає терміну дії дозволу, а тому підстави для скасування рішення були відсутні. Позивач є безробітною особою, має дві корови і це є її основним заробітком. Її чоловік з серпня 2016 року у лікарні в м.Житомир, а син на час винесення оскаржуваного рішення знаходився в реанімації. На сесії сільської ради при розгляді питання щодо земельної ділянки Позивач присутня не була, про час і місце розгляду її не повідомляли.

На підставі вищевикладеного Позивач просить визнати незаконним та скасувати рішення тринадцятої сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 25 листопада 2016 року Про скасування рішення 2 сесії сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі у користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства.

Позивач та її представник в судовому засіданні позов підтримали, просили його задоволити.

Представник Відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити в його задоволенні.

04 травня 2017 року та 22 січня 2018 року від сільського голови Кам`янської сільської ради надійшло заперечення на позовну заяву в якому він вказує, що Позивач не мала права використовувати земельну ділянку без укладення договору оренди землі. Позивач була присутня 17 листопада 2015 року на 2 сесії 6 скликання сільської ради та на даній сесії було затверджено Порядок надання громадянам і вилучення від них земельних ділянок із земель резерву та запасу сільської ради для будівництва, обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства та підвідомчій території села та надано дозвіл Позивачу на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку, таким чином вона була обізнана із викладеними в Порядку нормами. Позивач свідомо не замовляла та не виготовляла проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При ухваленні спірного рішення виконано всі передбачені законодавством вимоги, а тому позовна заява є необґрунтованою та не може бути задоволена судом. /а.с.19-21, 47-48/

В судовому засіданні 23 січня 2018 року голова Кам`янської сільської ради надав відгук на позов в якому вказав, що приймаючи оскаржуване рішення сільська рада діяла в межах повноважень, Порядком надання громадянам і вилучення від них земельних ділянок із земель резерву та запасу сільської ради для будівництва, обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства та підвідомчій території села визначено строк для розроблення проекту землеустрою. Позивач була присутня на пленарному засіданні сільської ради на якому було затверджено даний Порядок. На підставі вищенаведеного, позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими та безпідставними, а тому не можуть бути судом задоволені. /а.с.75-79/

27 червня 2019 року сільським головою Кам`янської сільської ради надано відзив на позовну заяву ОСОБА_1 в якому він вказує, що позовна заява є невмотивованою. Позивач не замовила і не виготовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не подала його на розгляд та затвердження сільської ради, а сільська рада не заключала з ОСОБА_5 договір оренди на земельну ділянку, який згідно чинного законодавства не зареєстрований у дозвільній установі. Між Позивачем та сільською радою не існують правочини відносно земельної ділянки і станом на 25 листопада 2016 року, сільська рада мала право вносити зміни та скасовувати свої попередні рішення. Враховуючи вищевикладене, земельна ділянка загальною площею 1.25 га була вільна від юридичних обтяжень, а сільська рада, приймаючи оскаржуване рішення, діяла в межах своїх повноважень і мала право скасовувати свої попередні рішення. /а.с.154-156/

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 в судове засідання не з`явився, про час і місце розгляду справи був належним чином повідомлений. 12 червня 2019 року надав письмові пояснення щодо позову в яких вказав, що вважає заявлений ОСОБА_1 позов необґрунтованим, так як нею не було укладено договір оренди земельної ділянки та не розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Таким чином, сільською радою було винесено рішення про скасування надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою та надано йому дозвіл на виготовлення проекту землеустрою. В подальшому між ним та сільською радою було укладено договорі оренди земельної ділянки та зареєстровано право оренди. На підставі вищевикладеного просить відмовити в задоволенні позову. /а.с.134-136/

Суд, вислухавши Позивача, представника Позивача та представника Відповідача, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.

У відповідності до статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав,свобод чи законних інтересів.

Відповідно до рішення тринадцятої сесії VІ скликання Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 25 листопада 2016 року, скасовано рішення 2 сесії сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства на земельну ділянку АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1.25 га у зв`язку із тим, що ОСОБА_1 не замовила у землевпорядній організації, яка має ліцензію на виконання даних робіт, розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не надала її на розгляд і затвердження сільською радою. /а.с.5/

Рішенням другої сесії VІ скликання Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 17 листопада 2015 року надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1.25 га з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства із земель резерву сільської ради, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Рекомендовано ОСОБА_1 замовити у землевпорядній організації, яка має ліцензію на виконання даних робіт, розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. /а.с.6/

Позивачем додано викопіювання з плану відведення наданої ОСОБА_1 земельної ділянки АДРЕСА_1 загальною площею 1.25 га. /а.с.7/

03 листопада 2015 року ОСОБА_1 звернулась до Кам`янської сільської ради з заявою в якій просила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 1.25 га за адресою АДРЕСА_1 . /а.с.8/

В заяві від 20 квітня 2017 року, поданої до Кам`янської сільської ради, ОСОБА_1 просила згідно Закону України Про доступ до публічної інформації надати рішення сільської ради, яким було скасовано рішення від 17 листопада 2015 року, щодо надання їй дозволу на виготовлення проекту відведення та рішення, яким вирішено виділити земельну ділянку АДРЕСА_1 іншій особі. Розпорядження про призначення сесії з розгляду цих питань, регламент Кам`янської сільської ради, який діяв в 20016 році. /а.с.9, 18/

Відповідно до результатів відкритого поіменного голосування депутатів Кам`янської сільської ради на тринадцятій сесії VІ скликання від 25 листопада 2016 року по питанню: Про скасування рішення ІІ сесії сільської ради VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , проголосувало За - 9 депутатів, Проти - 0, Утрималися - 0, Не голосували - 0. /а.с.10/

Згідно повідомлення Кам`янської сільської ради за вих. № 64 від 04 травня 2017 року, ОСОБА_1 користувалася на протязі кількох років земельною ділянкою орієнтовною площею 1.0 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території сільської ради, без оформлення правовстановлюючих документів. В зв`язку з тим, що ОСОБА_1 не замовила і не розробила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1.25 га в період з 17 листопада 2015 року по 25 листопада 2016 року та враховуючи, що на розгляд сільської ради заява іншої особи, яка просить сільську раду надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1.25 га, так як у цей період дана земельна ділянка не була вільною, то сільська рада винесла це питання на розгляд сесії сільської ради. Про час і місце проведення сесії щодо розгляду даного питання сільський голова повідомив ОСОБА_1 особисто в приватній розмові. /а.с.19-21/

Згідно рішення двадцять третьої сесії V скликання Кам`янської сільської ради від 27 липня 2012 року затверджено Порядок по наданню і вилученню земель громадської забудови та земель резерву для будівництва житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства на підвідомчій території. /а.с.149, 150/

Відповідно до рішення І сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 10 листопада 2015 року, інформацію сільської виборчої комісії про підсумки виборів Кам`янського сільського голови Запольського Миколи Леонідовича та депутатів Кам`янської сільської ради та визнання їх повноважень взято до відома. /а.с.35/

Рішенням ІІ сесії Кам`янської сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року затверджено Порядок надання громадянам і вилучення від них земельних ділянок із земель резерву та запасу сільської ради для будівництва, обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства та підвідомчій території села (далі - Положення). /а.с.22-24, 80, 81-82, 152-153/

Відповідно до пункту 3, 4, 8, 10 Положення встановлено, що надання громадянам земель із громадської забудови (крім тих, де є будівлі і споруди) для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та із земель резерву сільської ради для ведення особистого селянського господарства проводиться виключно на праві оренди. Встановлено термін договору оренди між сільською радою та орендарем на земельну ділянку для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 7 років та для ведення особистого селянського господарства - 49 років. Сільська рада розглянувши подані документи, при наявності вільних земельних ділянок, приймає рішення про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі в оренду для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства. Особа, яка одержала рішення сільської ради на виготовлення проекту землеустрою зобов`язана на протязі одного року з часу прийняття рішення зобов`язана замовити і виготовити даний проект та надати його з витягами з Державного земельного кадастру на присвоєння кадастрових номерів земельних ділянок по цільовому призначенню на розгляд та затвердження сільською радою. /а.с.152-153/

Рішенням тринадцятої сесії VІ скликання Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області від 25 листопада 2016 року надано дозвіл ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для городництва з метою передачі в користування на умовах оренди орієнтовною площею 1.25 га із земель резерву сільської ради, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Рекомендовано ОСОБА_4 замовити у землевпорядній організації, яка має ліцензію на виконання даних робіт, розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. /а.с.38, 137/

В довідці виданою Попільнянською районною радою 19 січня 2018 року за вих. № 14/02-15 зазначено, що рішення 13 сесії Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства було офіційно оприлюднено на електронній сторінці Кам`янської сільської ради офіційного сайту Попільнянської районної ради. /а.с.49, 50/

Як вбачається з Акту прийому - передачі межових знаків на зберігання, землекористувачу ОСОБА_4 у присутності власників суміжних земельних ділянок пред`явлені та передані на зберігання межові знаки. /а.с.55/

Рішенням першої сесії VІ скликання Кам`янської сільської ради від 10 листопада 2015 року затверджено Регламент Кам`янської сільської ради VІ скликання Попільнянського району Житомирської області /далі - Регламент/. /а.с.61-72/

Згідно довідки Попільнянської районної ради від 30 червня 2017 року вих. № 131/02-15, на офіційному сайті Попільнянської районної ради рішення другої сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про затвердження Порядку надання громадянам і вилучення від них земельних ділянок із земель резерву та запасу сільської ради для будівництва, обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства та підвідомчій території сільської ради не публікувалося. /а.с.74/

23 серпня 2017 року на підставі рішення 19 сесії VІ скликання Кам`янської сільської ради, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі в користування на умовах оренди терміном на 49 років ОСОБА_4 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 1.25 га для ведення городництва (кадастровий номер земельної ділянки 1824782200:02:001:0221). Передано ОСОБА_4 в довгострокову оренду терміном на 49 років земельну ділянку загальною площею 1.25 га для ведення городництва (кадастровий номер земельної ділянки 1824782200:02:001:0221), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Затверджено нормативну грошову оцінку земельної ділянки наданої ОСОБА_4 в довгострокову оренду терміном на 49 років, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1.25 га для ведення городництва в розмірі 47104.50 гривень. Орендну плату на земельну ділянку встановлено в розмірі 1 % від її нормативної грошової оцінки. Запропоновано ОСОБА_4 укласти договір оренди терміном на 49 років з Кам`янською сільською радою і провести його реєстрацію в порядку встановленому чинним законодавством. /а.с.138/

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 13 листопада 2017 року, зареєстровано право оренди ОСОБА_4 строком на 49 років на земельну ділянку площею 1.25 га, кадастровий номер 1824782200:02:001:0221, цільове призначення - для городництва, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 а.с.139/

В порядку розгляду даної справи, судом було витребувано у Кам`янській сільській раді: - протокол 13 сесії VІ скликання від 25 листопада 2016 року /а.с.141-147/ в п.15 якого на порядок денний сесії винесено питання про скасування рішення ІІ сесії сільської ради VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , так як ОСОБА_1 дане рішення щодо розроблення проекту землеустрою на відведення земельної ділянки не виконала. /а.с.141, 145/; - в п.16 винесено на розгляд сесії питання про надання дозволу ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для городництва та запропоновано надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою. /а.с.141-147/

Відповідно до заяви від 21 листопада 2016 року, ОСОБА_4 звернувся до Кам`янської сільської ради та просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1.25 га з метою передачі в оренду терміном на 49 років, для ведення городництва, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 . /а.с.148/

Статтею 5 ЦПК України встановлено, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Згідно статті 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Статтею 13 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно зі статтями 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення.

Позивач звернулася до суду з позовом в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення сільської ради про скасування рішення 2 сесії сільської ради 6 скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі у користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , оскільки Відповідач скасував дане рішення незаконно, його винесено з порушенням законодавства, так як терміну дії дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не вказано та на засідання сесії її не викликали.

Спірні правовідносини регулюються Земельним Кодексом України, спеціальним нормативно - правовим актом, який регулює правовідносини є Закон України Про місцеве самоврядування .

Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 12 ЗК України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. (частина перша статті 76 ЗК України)

Відповідно до частини першої статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (частина перша статті 116 ЗК України).

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За правилами частини першої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у випадках, передбачених законом, або на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). При цьому розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, передбачених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно частини третьої статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу. (частина третя, четверта статті 123 ЗК України).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (частина шоста статті 123 ЗК України).

Таким чином, вказаними вище нормами встановлено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад вирішувати питання у галузі земельних відносин, зокрема, приймати рішення щодо безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами та надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Згідно з частинами першою, четвертою статті 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Статтею 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон) встановлено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Одним з основних принципів місцевого самоврядування є законність та гласність (стаття 4 Закону).

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (частина перша статті 10 Закону).

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини шостої статті 59 Закону, виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Положенням статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , надано офіційне тлумачення в рішенні Конституційного Суду від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни з будь-якого питання.

Відповідно до абзацу 3 пункту 3 Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу й самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Згідно абзацу 1 пункту 4 вищенаведеного рішення органи місцевого самоврядування приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють дію норм права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.

Відповідно до абзацу 5, 6 пункту 5 даного рішення Конституційного суду, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування та громадянами, що породжує у громадян упевненість у тому, що їхнє становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Частиною першою статті 46 Закону визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частиною 10 статті 46 цього Закону передбачено, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Відповідно до частини 17 статті 46 Закону, сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .

Статтею 3 Регламенту визначено, що сесія Ради проводиться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на ній, крім випадків, визначених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону та його Регламенту. Відкритість та гласність роботи Ради, постійних комісій може реалізовуватися шляхом публікації її рішень на офіційному сайті Ради та на дошці оголошень Ради. /а.а.62/

Пунктом 34.3 Регламенту встановлено, що рада не може скасовувати свої рішення ненормативного характеру, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. /а.с.67/

Судом встановлено, що рішенням 13 сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 25 листопада 2016 року, скасовано рішення 2 сесії сільської ради VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі в користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства , Позивача не було повідомлено про проведення сесії ради, хоча питання винесене на її обговорення стосувалося її прав відносно даної земельної ділянки.

Пунктом 34.2 та 34.4 Регламенту ради врегульовано, що рада може скасовувати свої раніше прийняті рішення з будь - яких питань, що належать до її компетенції та профільна постійна комісія ради попередньо розглядає доцільність скасування раніше прийнятих радою рішень.

Таким чином, Позивачем доведено, що Відповідач виносячи оскаржуване рішення, допустив порушення прав Позивача, які підлягають відновленню в порядку встановленому законом, а тому оскаржуване рішення винесено з порушенням законодавства та підлягає скасуванню.

Позивач в поданому позові також вказує на ту обставину, що її не було повідомлено про час і місце проведення сесії сільської ради на якій буде проведено розгляд питання про позбавлення її права на земельну ділянку на умовах оренди, а доказів протилежного Відповідачем не надано.

Крім того, Позивачем надано Виписку із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого - ОСОБА_6 (сина Позивача) /а.с.183/, згідно якої він в період з 22 листопада 2016 року по 27 листопад 2016 року перебував на лікуванні в Житомирській обласній дитячій лікарні, що підтверджує наведені Позивачем доводи на обґрунтування того, що в неї була відсутня можливість бути присутньою 25 листопада 2016 на сесії сільської ради під час розгляду питання щодо скасування рішення, яким їй надавалася в оренду земельна ділянка.

Також, в період з 16 серпня 2016 року по 07 червня 2017 року ОСОБА_7 (чоловік Позивачки ) перебував на лікуванні в Обласному протитуберкульозному диспансері Житомирської обласної ради, що підтверджується довідкою № 90 від 07 червня 2017 року. /а.с.182/

Відповідно до частини першої статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до частини першої, п`ятої, шостої статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Позивачем наведено суду вказані обставини та надано фактичні підтвердження наявності порушення її прав при винесенні оскаржуваного рішення.

В свою чергу, Відповідач підтверджень, які б спростовували вказані Позивачем обставини не навів, доказів про її повідомлення про проведення сесії сільської ради на вирішення якої поставлено питання про скасування винесеного раніше рішення, щодо набуття Позивачем права оренди на земельну ділянку суду не надав.

Згідно статті 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

На підставі вищевказаного, суд приходить до висновку, що заявлені Позивачем вимоги підлягають до задоволення.

Відповідно до частини першої статті 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при поданні до суду позовної заяви сплачено судовий збір в розмірі 640.00 гривень /а.с.1/, який підлягає стягненню з Відповідача на її користь.

Керуючись статтями 13, 19 Конституції України; Законом України Про землеустрій ; Законом України Про місцеве самоврядування в Україні ; статтями 12, 76, 93, 116, 122, 123, 124 ЗК України; статтями 11, 15, 16 ЦК України; статтями 4, 5, 12, 13, 19, 23, 28, 48, 76, 78, 81, 89, 141, 258, 259, 263-265, 352, 354, 355 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ

Позов ОСОБА_1 до Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 про визнання незаконним та скасування рішення - задоволити.

Визнати незаконним та скасувати рішення тринадцятої сесії Кам`янської сільської ради VІ скликання від 25 листопада 2016 року Про скасування рішення другої сесії сільської ради VІ скликання від 17 листопада 2015 року Про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель резерву сільської ради з метою передачі у користування на умовах оренди для ведення особистого селянського господарства.

Відшкодувати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , жительці АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янської сільської ради Попільнянського району Житомирської області (село Кам`янка вулиця Шкільна,3 Попільнянського району Житомирської області, ідентифікаційний код 06669460), сплачений нею судовий збір в розмірі 640.00 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Суддя Попільнянського

районного суду М. І. Рудник

СудПопільнянський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено03.12.2019
Номер документу86007979
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —288/473/17

Рішення від 26.11.2019

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник М. І.

Рішення від 26.11.2019

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник М. І.

Ухвала від 11.05.2019

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник М. І.

Ухвала від 11.05.2019

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник М. І.

Ухвала від 23.01.2019

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник М. І.

Ухвала від 24.04.2017

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Зайченко Є. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні