СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2019 р. Справа № 480/2450/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М.
за участю секретаря судового засідання - Високос Я.С.
представника позивача Джепа Г.П.
представників відповідача Шаповал Л.О., Грибиниченко О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СІЕЙТІ" до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЕЙТІ" 9 далі - позивач, ТОВ Сіейті ) звернулося до суду з позовною заявою, в якій просить: скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.06.2019 № 0002951405 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за грудень 2018 року на суму 3420879,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами документальної позапланової виїзної перевірки відповідачем складено акт на підставі якого прийнято спірне рішення. Підставою для прийняття такого рішення був висновок податкового органу про те, що ТОВ "Сіейті" завищено від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного податкового періоду за грудень 2018 року на суму 3420879,00 грн. Позивач не погоджується із прийнятим рішенням у зв`язку із чим звернувся до суду за захистом своїх прав. Зазначає, що наданими матеріалами як під час перевірки, так і під час судового розгляду свідчать про те, що господарські операції фактично відбулися, а неможливість перевірки контрагента не може бути підставою для визнання безтоварними господарські операції.
Представники відповідача проти позову заперечують, зазначають, що висновки є обґрунтованими, повністю підтверджуються актом перевірки, в якому і відображено порушення податкового законодавства. Зазначають, що у постачальника товару були відсутні умови для здійснення постачання товару. Керівник ФГ Немашкало В.О. надав письмові пояснення в яких зазначив, що документи від імені підприємства не підписував, зареєстрований на підприємстві для трудового стажу.
Ухвалою від 10.07.2019 відкрито провадження за правилами загального позовного провадження справи. Ухвалою суду від 03.09.2019 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів. Протокольною ухвалою від 17.09.2019 здійснено заміну неналежного відповідача Головного управління ДФС у Сумській області його правонаступником Головного управління ДПС у Сумській області. Ухвалою суду від 10.10.2019 закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду. В судовому засіданні 06.11.2019 судом було допитано свідком ОСОБА_1 .
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, судом встановлено наступне.
ГУ ДФС у Сумській області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку, за результатами якою складено акт №608/18-28-14-05/39441455/61 від 03.06.2019р. Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Сіейті код ЄДРПОУ 39441455 з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з ФГ Немашкало В . О. за вересень - грудень 2018 року. .
На підставі акту перевірки податковим повідомленням - рішенням Головного управління ДФС у Сумській області №0002951405 від 26.06.2019р. було зменшено від`ємне значення суми податку на додану вартість за грудень 2018 року на суму 3420879,00 грн.
Під час проведеної перевірки відповідачем встановлено порушення ТОВ Сіейті п.п. а п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (р. 21 Декларації) за грудень 2018 року на суму 3 420 879,00 грн.
В акті перевірки зазначено, що надані платником податків ТОВ Сіейті видаткові накладні та податкові накладні в яких наведені відомості по взаємовідносинах з ФГ Немашкало В.О. не відповідають фактичним (реальним) обставинам справи, оскільки складені у зв`язку з оформленням господарської операції, яка реально не здійснювалась та не може бути підставою для відображення такої операції у бухгалтерському та податковому обліках. Факт порушення відповідач обґрунтовує не встановленням реальності здійснення господарських операцій з придбання ТОВ Сіейті ТМЦ у ФГ Немашкало В.О (стор. 45, стор. 70 акту перевірки).
Як зазначили в судовому засіданні представники відповідача та відображено в акті перевірки, підставою для таких висновків податковий орган обґрунтовує наявною в базах даних контролюючих органів інформації щодо суб`єктів господарювання по ланцюгу, їх діяльність та щодо документального оформлення ідентифікованого товару по певному ланцюгу (п.п. 83.1.2 п. 83 Податкового кодексу України); неможливістю ідентифікації товару, як такого, що є у продавця на момент укладання договору або буде створений у майбутньому (ст. 656 ЦКУ); не дотриманням службовими особами обов`язку обізнаності про дійсне джерело походження товарів; відсутністю у наданих документах сили первинних документів, у зв`язку з відсутністю фактичного здійснення господарської операції.
Так, відповідач зазначає, що у контрагента позивача відсутні факти (джерела) законного введення в обіг та реального задекларованого виробництва. Так, відповідно до документів, що надані ФГ Немашкало В.О , для розблокування податкових накладних, ФГ Немашкало В.О товар було придбано у Постачальників - ПП Екко Континент (стор. 50 акту перевірки), ТОВ ТД Укрзерно (стор. 52 акту перевірки), ТОВ Океан МК (стор. 58 акту перевірки). За умовами поставки транспортування товару на адресу ФГ Немашкало В.О , здійснювалось за рахунок постачальників. Однак, транспортні засоби, що зазначені в товарно-транспортних накладних, на думку відповідача, не мають технічної можливості для вантажних перевезень або відсутні відповідно до державних номерних знаків. Крім того, на думку відповідача ТОВ ТД Укрзерно , ТОВ Океан МК та ПП Екко Континент не є виробниками зерна кукурудзи, а видаючи податкові накладні на зерно кукурудзи, податковий кредит по зазначеному товару не декларували.
Крім того, як зазначає відповідач, ФГ Немашкало В.О не є виробником кукурудзи, так як згідно баз даних у нього відсутні: відповідний вид діяльності, основні засоби, витрати на придбання ТМЦ, комплектуючі та витрати електроенергії. Відсутні документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорту якості, сертифіката відповідності тощо), на перевірку такі документи не надані.
В судовому засіданні представники відповідача зазначили про те, що відповідно до пояснень ОСОБА_5 - посадової особи ФГ Немашкало В.О , він не мав жодного відношення до господарських операцій, не підписував і не складав первинних документів ФГ Немашкало В.О. , що також було відображено на стор. 62 акту перевірки. Відповідно до підсистеми Реєстр облікових карток суб`єктів фіктивного підприємництва по ФГ Немашкало В.О. внесена картка фіктивності від 12.03.2019р. (стор. 64 акту перевірки).
Суд не погоджується із такими твердженнями та висновками податкового органу, виходячи із наступного.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Вимоги до первинних документів встановлені ст. 9 Законом України від 16.07.1999 № 996-ХІУ Про бухгалтерський облік в Україні та Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зокрема, складання під час здійснення або безпосередньо після закінчення господарської операції, містити необхідні реквізити, тощо
Відповідно до позиції, що викладена у постанові Верховного суду від 19.02.2019р. по справі № 826/2958/14, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Рух активів в процесі здійснення господарської операції підтверджується належним чином укладеними договорами, видатковими накладними, податковими накладними, актами приймання - передачі товару претензій до форми та змісту яких акт перевірки не містить.
Матеріалами справи підтверджується, що між ФГ Немашкало В.О. та ТОВ Сіейті було укладено договори поставки на придбання зерна кукурудзи 3 класу 2018 року. Умови поставки ЕХW Державне підприємство Охтирський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України, за адресою: Сумська обл. м. Охтирка, вул. Армійська, 11 або ТДВ Гадяцький Елеватор . Датою поставки є дата оформлення зерновим складом у місці постачання складської квитанції. Оплата товару здійснювалась 80% протягом 5 банківських днів з дати підписання договору та 20 % вартості після реєстрації податкової накладної. Податкові накладні від ФГ Немашкало В.О . зареєстровано за рішенням Комісії.
За договором купівлі-продажу №936 від 27.09.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №1 від 28.09.2018р. кількістю 254,8 т. на загальну суму 1121121,00 грн., в. т. ч. ПДВ 186853,5 грн. (податкова накладна №260 від 28.09.2018р. та №261 від 28.09.2018р.) та накладної №2 від 01.10.2018р. кількістю 48,2 т. на загальну суму 212080,19 грн., в. т. ч. ПДВ 35346,70 грн. (податкова накладна №262 від 01.10.2018р).
Факт передачі товару підтверджується актом приймання-передавання зерна №84 від 28.09.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом Державне підприємство Охтирський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України (надалі ДП Охтирський КХП ). На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581445 від 28.09.2018р. (стор. 6 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №61 від 28.09.2018 року, видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало (стор. 41 акту перевірки), актом приймання-передавання зерна №86 від 01.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581461 від 01.10.2018р. (стор. 8 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №64 від 01.10.2018 року, видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Оплата придбаного товару здійснена платіжними дорученнями №9634 від 01.10.2018р. на суму 1056000,96 грн., №10113 від 23.10.2018р. на суму 200000,00 грн, №10525 від 12.11.2018р. на суму 77200,23 грн.
За договором купівлі-продажу №952 від 01.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №3 від 01.10.2018р. кількістю 69,74 т. на загальну суму 306856,28 грн., в т. ч. ПДВ 51142,71 грн. (податкова накладна №263 від 01.10.2018р.).
Факт передачі товару підтверджується актом приймання-передавання зерна №87 від 01.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581462 від 01.10.2018р. (стор. 10 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №63 від 01.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Оплата придбаного товару здійснена платіжними дорученнями №9755 від 03.10.2018р. на суму 245485,02 грн,, №10114 від 23.10.2018р. на суму 60 000,00 грн., №10914 від 03.12.2018р. на суму 1371,26 грн.
За договором купівлі-продажу №965 від 03.10.2018р. з додатковою угодою №1 від 08.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №4 від 08.10.2018р. кількістю 286,1 т. на загальну суму 1258841,15Грн., в т. ч. ПДВ 209806,86 грн. (Податкова накладна №264 від 08.10.2018р., №265 від 08.10.2018р, №266 від 08.10.2018р.) та видаткової накладної №5 від 12.10.2018р. у кількості 114,1 т. на загальну суму 502040,46 грн., в т.ч. ПДВ 83673,41 грн.
Факт передачі товару підтверджується актом приймання-передавання зерна №95 від 08.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581505 від 08.10.2018р. (стор. 13 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №72 від 08.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О, (стор. 41-42 акту перевірки), актом №109 від 12.10.2018р. що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію АЧ №581568 від 12.10.2018р., яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №89 від 12.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор. 42 акту перевірки).
Оплата вартості товару здійснено за платіжними дорученнями №9922 від 10.2018р. на суму 708000,00 грн., №1037 від 26.11.2018р. на суму 300705,29 грн., №10654 від 21.11.2018р.. №1216 від 03.12.2018р. на суму 352881,61 грн.
За договором купівлі-продажу №966 від 03.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №6 від 16.10.2018р. кількістю 223,30 т на загальну суму 982520,89 грн., в т. ч. ПДВ 163753,48 грн. (Податкова накладна №268 від 16.10.2018р.) Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №110 від 16.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581620 від 16.10.2018р. (стор. 16 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №90 від 16.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор. 42 акту перевірки).
Товар оплачено платіжними дорученнями №10523 від 12.11.2018р. на суму740000 грн., №10523 від 12.11.2018р. на суму 46016,00 грн., №10654 від 21.11.2018р. на суму 399294,71 грн., №10915 від 03.12.2018р. на суму 196504,89 грн.
За договором купівлі-продажу №1011 від 16.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №7 від 18.10.2018р. кількістю 392,6 т. на загальну суму 1692107,57 грн., в т. ч. ПДВ 282017,93 грн. (Податкова накладна №282 від 18.10.2018р. №281 від 19.10.2018р.) та №8 від 19.10.2018р. кількістю 107,40 грн. на суму 462894,00 грн. в т.ч. ПДВ 77149,07 грн. (податкова накладна № 281 від 19.10.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №139 від 18.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581690від 18.10.2018р. (стор. 20 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №119 від 18.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор. 42 акту перевірки), актом приймання-передавання зерна №144 від 19.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581717від 19.10.2018р. (стор. 20 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №125 від 19.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор. 41-42 акту перевірки).
Розрахунки за придбаний товар здійснено за платіжними дорученнями №10112 від 23.10.2018р. на загальну суму 1000 000,00 грн., №1036 від 26.10.2018р. на суму 724001,60 грн. №1400 від 20.12.2018р.на суму 350000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1034 від 19.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №9 від 19.10.2018р. кількістю 267,15 т. на загальну суму 115388,57 грн., в т. ч. ПДВ 189231,43 грн. (Податкова накладна №283 від 19.10.2018р.) та накладні №10 від 22.10.2018р. кількістю 392,85 т (податкова накладна № 284 від 22.10.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №143 від 19.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581716 від 19.10.2018р. (стор. 23 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №124 від 19.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. , актом приймання-передавання зерна №155 від 22.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581768 від 22.10.2018р. (стор. 23 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №137 від 22.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор. 42 акту перевірки). Розрахунки за отриману кукурудзу здійснювались на підставі платіжних доручень №10111 від 23.10.2018р. на суму 1 000 000,00 грн., №1301 від 17.12.2018р. на суму 1244002,11 грн.. №324908959 від 20.12.2018р. на суму 561000,53 грн.
За договором купівлі-продажу №1054 від 19.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №11 від 22.10.2018р. кількістю 228,304 т. на загальну суму 938329,44 грн., в т. ч. ПДВ 156388,20 грн. (Податкова накладна №285 від 22.10.2018р.) та до видаткової накладної №12 від 22.10.2018р. кількістю 202,95 т. на загальну суму 834124,50 грн., в. т. ч. ПДВ 139020,75 грн. (Податкова накладна №286 від 22.10.2018р.). Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №157 від 22.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АФ №316627 від 22.10.2018р. (стор. 25 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №136 від 22.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. , актом приймання-передавання зерна №156 від 22.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581769 від 22.10.2018р. (стор. 26 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №138 від 22.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Розрахунку за придбаний товар здійснено платіжне доручення №10150 від 25.10.2018р. на суму 1 315 200,00 грн.. №10524 від 12.11.2018р. на суму 102763,15 грн., №1455 від 26.12.2018р. на суму 200 000,00 грн. №1487 від 28.12.2018р. на суму 50 000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1040 від 22.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №14 від 22.10.2018р. кількістю 473,20 т. на загальну суму 1916460 грн., в т. ч. ПДВ 319410 грн. (Податкова накладна №288 від 26.10.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №177 від 26.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581824 від 26.10.2018р. (стор. 28 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №157 від 26.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О.
Розрахунки за товар здійснювались платіжними дорученнями №10503 від 09.11.2018р. на суму 1 000 000,00 грн., №10736 від 23.11.2018р. на суму 533 168,00 грн., №1427 від 21.12.2018р. на суму 200 000,00 грн. , №1452 від 26.12.2018р. на суму 100 000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1041 від 22.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №13 від 25.10.2018р. кількістю 550 т. на загальну суму 2271502,20 грн., в т. ч. ПДВ 378583,70 грн. (Податкова накладна №287 від 25.10.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №168 від 25.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581807 від 25.10.2018р. (стор. 31 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №148 від 25.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Оплата товару здійснено платіжними дорученнями №10297 від 30.10.2018р. на суму 1652000,00 грн., №11095 від 13.12.2018р.на суму 165201,76 грн.. №1428 від 21.12.2018р. на суму 200 000,00 грн., №1454 від 26.12.2018р. на суму 200 000,00 грн, №1488 від 28.12.2018р.на суму 50000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1072 від 26.10.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №15 від 31.10.2018р. кількістю 316,68 т. на загальну суму 1282554 гри., в т. ч. ПДВ 213759 грн. (Податкова накладна №289 від 31.10.2018р.) та видаткової накладної №16 від 02.11.2018р. кількістю 235,45 т. на загальну суму 953572,50 грн., в. т. ч. ПДВ 158928,75 грн. (Податкова накладна №1005 від 02.11.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №184 від 31.10.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581847 від 31.10.2018р. (стор. 31 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №164 від 31.10.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. , актом приймання-передавання зерна №190 від 02.11.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581859 від 02.11.2018р. (стор. 34 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №170 від 02.11.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Оплату за товар здійснено в повному обсязі платіжними дорученнями №10323 від 31.10.2018р. на суму 1 244002,11 грн., №10645 від 20.11.2018р. на суму 375997,89 грн., №11094 від 13.12.2018р.на суму 168901,20 грн., №1336 від 18.12.2018р.на суму 347225,30 грн., №1486 від 28.12.2018р. на суму 50 000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1131 від 07.11.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №17 від 09.11.2018р. кількістю 157,2 т. на загальну суму 628798,38 грн., в т. ч. ПДВ 104799,90 грн. (Податкова накладна №1005 від 02.11.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №196 від 09.11.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ДП Охтирський КХП . На товар видано складську квитанцію серія АЧ №581879 від 09.11.2018р. (стор. 38 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №176 від 09.11.2018 року видана ВТЛ Охтирський КХП ДП відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. .
Оплату за товар здійснено в повному обсязі платіжні доручення №10646 від 09.11.2018р. на суму 179999,52 грн., №11093 від 13.12.2018р. на суму 23038,98 грн., №1456 від 26.12.2018р. на суму 100 000,00 грн.
За договором купівлі-продажу №1136 від 08.11.2018р. товар передано відповідно до видаткової накладної №18 від 20.11.2018р. кількістю 571,26 т. на загальну суму 2356468,13 грн., в т. ч. ПДВ 392744,69 грн. (Податкова накладна №306 від 20.11.2018р.)
Факт передачі товару підтверджено актом приймання-передавання зерна №ГЗ 00745 від 20.11.2018р., що підписано трьома особами ФГ Немашкало В.О. , ТОВ Сіейті та зерновим складом ТДВ Гадяцький Елеватор . На товар видано складську квитанцію № 4092 від 20.11.2018р. (стор. 40 акту перевірки), яка містить посилання на документ, що підтверджує якість зерна - аналіз картка №464пф від 20.11.2018 року видана ВТЛ Гадяцький елеватор ТДВ відправнику (власнику) ФГ Немашкало В.О. (стор.42 акту перевірки).
Розрахунки за товар отримано відповідно до платіжних доручень №10774 від 27.11.2018р. на суму 1 000 000,00 грн., №1212 від 30.11.2018р. на суму 500 000,00 грн. №1292 від 13.12.2018р. на суму 385174,50 грн., №1457 від 26.12.2018р. на суму 400 000,00 грн., №1485 від 28.12.2018р.на суму 50 000,00 грн.
В бухгалтерському обліку зазначений товар оприбутковано в повному обсязі на рахунку 28 Товари , За вересень 2018 р. ДТ 28 КТ 631 934 267,50 грн., за жовтень 2018р. ДТ 28 КТ 631 12 887 761,46 грн., за листопад 2018р. Дт 28 КТ 631 3 282 366,67 грн.
Рух товару в процесі отримання товару від ФГ Немашкало В.О до ТОВ Сіейті відповідно до умов укладених договорів та звичайних видаткових накладних, підтверджується трьохстороннім актом приймання передачі зерна, стороною якої крім покупця та продавця є зерновий склад, а також складською квитанцією.
Придбане у ФГ Немашкало В.О. зерно кукурудзи зберігалось на складах Державного підприємства Охтирський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України за договором №юр2/27/18 від 02.08.2018р. та ТДВ Гадяцький елеватор за договором зберігання №3-24/803 від 11.07.2018р., що повністю підтверджується матеріалами перевірки (стор. 41-42 акту перевірки).
Отже, факт зберігання зерна додатково підтверджує реальність руху товарів в процесі здійснення господарської операції з придбання зерна кукурудзи 3 класу у ФГ Немашкало В.О .
Факт приймання зерна кукурудзи на зберігання, переоформлення та надання послуг зі зберігання зерна підтверджується відповідними актами здачі приймання робіт (надання послуг), а саме з Державним підприємством Охтирський комбінат хлібопродуктів Державного агентства резерву України, зокрема, акт здачі - приймання робіт (надання послуг) №227 від 10 жовтня 2018 року, переоформлення та зберігання кукурудзи за період з 01.10.2018р. по 10.10.2018р. 1261,1 т/діб всього на суму 2380,44 грн., в т.ч. ПДВ 396,74 грн., акт здачі - приймання робіт (надання послуг)№290 від 26.10.2018р. переоформлення та зберігання кукурудзи у кількості 297,836 т/діб за період з 22.10.2018р. по 26.10.2018р. всього на суму 704,35 грн., в т.ч. ПДВ 117,39 грн., акт здачі - приймання робіт (надання послуг)№304 від 13.11.2018р. переоформлення та зберігання кукурудзи у кількості 1040,037 т/діб за період з 08.11.2018р. по 13.11.2018р. всього на суму 11279,42 грн., в т.ч. ПДВ 1879,90 грн., акт здачі - приймання робіт (надання послуг)№306 від 14.11.2018р. переоформлення та зберігання кукурудзи у кількості 2370,67 т/діб за період з 02.11.2018р. по 13.11.2018р. всього на суму 19152,65грн., в т.ч. ПДВ 3192,11 грн., акт здачі - приймання робіт (надання послуг)№341 від 28.11.2018р. переоформлення та зберігання кукурудзи у кількості 1616,31 т/діб за період з 13.11.2018р. по 28.11.2018р. всього на суму 10921,44 грн.. в т.ч. ПДВ 1820,24 грн.
Факт приймання зерна кукурудзи на зберігання, переоформлення та надання послуг зі зберігання зерна підтверджується відповідними актами здачі приймання робіт (надання послуг), а саме з ТДВ Гадяцький елеватор акт №1061 від 30.11.2018р. за пері доз 01.11.218р. по 30.11.2018р. на загальну суму 26171,77 грн., в т.ч. ПДВ 4361,96 грн.
Як зазначив в судовому засіданні представник позивача економічний зміст спірних господарських операцій полягає у отриманні прибутку від наступного продажу такого товару.
Так, придбане у ФГ Немашкало В.О. зерно в повному обсязі було реалізовано, що підтверджує наявність ділової мети придбання товару, а саме факту отримання прибутку, а саме укладення договору поставки №СУМ0137-С від 21 вересня 2018 року між Публічним акціонерним товариством Державна продовольчо-зернова корпорація України (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник). Зерно відвантажено за видатковою накладною №807 від 28.09.2018р. кукурудза 3 кл у кількості 36,16 тонн, вартістю 3758,33 грн за 1 тону без ПДВ на загальну суму 163081,45 грн., в т.ч. ПДВ 27180,24 грн., акт приймання передавання зерна №85 від 28.09.2018р ; договору поставки №СУМ0143-С/1101 від 25 вересня 2018 року між Публічним акціонерним товариством Державна продовольчо-зернова корпорація України (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник), згідно додаткової угоди №002КЗ від 26.09.2018р. поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 1 000,00 тонн вартістю 3758,33 грн. без ПДВ на загальну суму 4 509996,00 грн. в т. ч. ПДВ 751666,00 грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11. Кукурудза 3 кл відвантажена відповідно до видаткової накладної №811 від 02.10.2018р. у кількості 1100 тонн, вартістю 3758,33 грн. без ПДВ, на загальну суму 960 995,60 грн., в т.ч. ПДВ 826862,60 грн., акт №90 від 2.10.2018р., довіреність №145 від 26.09.2018р., договором поставки №СУМ0242-С/1104 від 11 жовтня 2018 року між Публічним акціонерним товариством Державна продовольчо-зернова корпорація України (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник), згідно додаткової угоди №001КЗ від 11.10.2018р. поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 2 000,00 тонн вартістю 3725,00 грн. без ПДВ на загальну суму 8940000,00 грн. в т. ч. ПДВ 1490000,00 грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11; договір поставки №СУМ0256-С/1105 від 16 жовтня 2018 року між Публічним акціонерним товариством Державна продовольчо-зернова корпорація України (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник), згідно додаткової угоди №001КЗ від 16.10.2018р. поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 1500,00 тонн вартістю 3691,57 грн. без ПДВ на загальну суму 6645006,00 грн. в г. ч. ПДВ 1107501,00грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11. Зерно кукурудзи 3 кл відвантажено відповідно до видаткової накладної №891 від 18.10.2018р. у кількості 1650 т.за ціною 3691,57 грн. за 1 тонну без ПДВ, на загальну суму 7309506,60 грн., в т.ч. ПДВ 1218251,10 грн., акт №140 від 18.10.2018р., довіреністю №210 від 16.10.2018р., договір поставки №СУМ0201-С/1108 від 09 жовтня 2018 року між Публічним акціонерним товариством Державна продовольчо-зернова корпорація України (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник), згідно додаткової угоди №001КЗ від 09.10.2018р. поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 1000,00 тонн вартістю 3758,33 грн. без ПДВ на загальну суму 4509996,00 грн. в т. ч. ПДВ 751666,00грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11; та додаткової угоди №002КЗ від 09.10.2018р. у кількості 1000,00 тонн вартістю 3758,33 грн. без ПДВ на загальну суму 4509996,00 грн. в т. ч. ПДВ 751666,00грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11. Кукурудза 3 кл. відвантажена відповідно до видаткової накладної №867 від 10.10.2018р. у кількості 844,94 тонн, за ціною 3758,33 грн. за тон без ПДВ, всього на суму 3810676,02 грн, в т.ч. ПДВ 635112,67 грн, акту №97 від 10.10.2018р. та відповідно до видаткової накладної №876 від 16.10.2018р. у кількості 800 тонн, за ціною 3758,33 грн. за тон без ПДВ, всього на суму 2705997,60 грн, в т.ч. ПДВ 450999,80 грн, акту №117 від 16.10.2018р, та довіреності №194 від 09.10.2018р. на кукурудзу у кількості 1100,00 тон, договір поставки №К1810-4413/1278 від 18 жовтня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Луї Дрейфус Компані Україна (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник) поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 2500 тонн вартістю 3641,67 грн. без ПДВ на загальну суму 10925000,00 грн. в т. ч. ПДВ 1820833,32грн. з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11. Кукурудза 3 кл відвантажена відповідно до видаткової накладної №892 від 19.10.2018р. у кількості 2300 тонн, за ціною 3641,67 грн. за 1 тонну, на загальну суму 10 051 009,20 грн., в т.ч. ПДВ 1 675 168,20 грн., акт №151 від 19.10.2018р договір поставки №К1810-4414/1279 від 23 жовтня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Луї Дрейфус Компані Україна (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник) поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 4000 тонн вартістю 3583,33 грн. без ПДВ на загальну суму 17200000,00 грн. в т. ч. ПДВ 2866666,67 грн з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11. Кукурудза 3 кл за цим договором відвантажено згідно видаткової накладної №910 від 23.10.2018р. за ціною 3583,33 грн за 1 тонну, в кількості 436,26 тонн, на загальну суму 1 884516,25 грн. , в тч. ПДВ 314086,04 грн., акт №165 від 23.10.2018р.;видаткової накладної №909 від 23.10.2018р. за ціною 3583,33 грн за 1 тонну, в кількості 831,74 тонн, на загальну суму 3576478,67 грн. , в тч. ПДВ 596079,784 грн., акт №164 від 23.10.2018р.;видаткової накладної №915 від 25.10.2018р. за ціною 3583,33 грн за 1 тонну, в кількості 1300 тонн, на загальну суму 5589894,80 грн. , в тч. ПДВ 931665,80 грн., акт №170 від 25.10.2018р.;видаткової накладної №927 від 26.10.2018р. за ціною 3583,33 грн за 1 тонну, в кількості 1017,796 тонн, на загальну суму 4376518,73 грн. , в тч. ПДВ 729419,79 грн., акт №180 від 26.10.2018р.;видаткової накладної №928 від 26.10.2018р. за ціною 3583,33 грн за 1 тонну, в кількості 151,44 тонн, на загальну суму 649488,60 грн. , в тч. ПДВ 108248,10 грн., акт №181 від 26.10.2018р., договір поставки №К1810-4417/1346 від 26 жовтня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Луї Дрейфус Компані Україна (Покупець) та ТОВ Сіейті поставлено кукурудзу 3 класу у кількості 5000 тонн вартістю 3525,00 грн. за тонну без ПДВ на загальну суму 21150000,00 грн. в т. ч. ПДВ 3525000,00 грн з базисом поставки ЕХW ДП Охтирський КХП ДАРУ Сумська обл, м. Охтирка, вул. Червоноармійська, буд. 11.
Зерно кукурудзи 3 кл відвантажено згідно наступних видаткових накладних №937 від 31.10.2018р кількістю 2844,18 т за ціною 3525,00 грн. грн. за 1 тону без ПДВ, загальною вартістю 12 030 881,40 грн.. в т.ч. ПДВ 2 005 146,90 грн., акт №187 від 31.10.2018р., №1045 від 13.11.2018р. кількістю 389,1 тонн, за ціною 3525,00 грн. за 1 тону без ПДВ, загальною вартістю 1 645 893,00 грн., в т.ч. ПДВ 274315,50 грн., атк №205 від 13.11.2018р., №1028 від 9.11.2018р. кількістю 598,45 тонн, за ціною 3525,00 грн. за 1 тону без ПДВ, на загальну суму 2501 443,50 грн., в т.ч. ПДВ 421 907,25 грн. , акт №:197 від 09.11.2018р.; №1029 від 9.11.2018р. кількістю 52,82 тони за ціною 3525,00 грн. за 1 тонну без ПДВ, загальною вартістю 223428,60 грн., вт.ч. ПДВ 37238,10 грн., акт №198 від 09.11.2018р.; №973 від 02.11,2018р. кількістю 633,294 т. за ціною 3525,00 грн. за 1 тону без ПДВ вартістю 2 678 833,62 грн., в т.ч. ПДВ 446472,27 грн., акт 191 від 02.11.2018р.
Також укладено договір поставки СУР 18991/1322 від 21.11.2018р. між ТОВ АТ Каргілл (Покупець) та ТОВ Сіейті (Постачальник) на поставку зерна кукурудзи урожаю 2018 року на умовах ЕХW Франко-завод- зерновий склад Постачальника ТДВ Гадяцький елеватор за ціною 4250,00 грн, в т.ч. ПДВ 708,33 грн, у кількості 1000,00 тонн. Кукурудза 3 кл відвантажено за видатковою накладною №1065 від 21.11.2018р. у кількості 587,065 тонн, за ціною 3541,67 грн. без ПДВ за 1 тону, на загальну суму 3 642 529, 68 грн, акт №ГЗ - 00760 від 21.11.2018р., довіреністю від 12.11.2018р. №4481.
Згідно розрахунку Рентабельність реалізації ТМЦ по контрагенту ФГ " Немашкало В.О . , що доданий до матеріалів справи, прибуток з придбання та наступного продажу зерна кукурудзи склав 588 165,31грн.
Таким чином, реалізація придбаного товару та отримання прибутку підтверджує факт наявності ділової мети у позивача під час придбання товару у ФГ Немашкало В.О . .
Як зазначили представники позивача, після проведеної перевірки на їх звернення листом №232 від 19.06.2019р. ТДВ Гадяцький елеватор підтвердив надходження зерна кукурудзи від ФГ Немашкало В.О. та надав копії товарно-транспортних накладних з відмітками елеватора про якість прийнятого зерна та його вагу. Також листом №585 від 03.07.2019р. ДП Охтирський КХП було надано копії листів на ФГ Немашкало В.О на переоформлення товару на адресу ТОВ Сіейті , актів розрахунків на зберігання зерна ФГ Немашкало В.О , а також складських квитанцій щодо зберігання зерна ФГ Немашкало В.О .
Надані до перевірки первинні документи та інші додаткові документи, в повному обсязі підтверджують фактичне здійснення господарських операцій, є належно оформленими та містити всі необхідні реквізити. З урахуванням можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, та свідчать про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Стосовно посилання податкового органу на відсутність документів, що підтверджують якість товару, слід зазначити наступне.
В акті перевірки відповідач зазначає (стор. 42), що жодних документів, які свідчать про якість товару (кукурудза 3 класу українського походження врожаю 2018 року), отриманого від контрагента постачальника ФГ Немашкало В.О. , та які передбачені умовами договорів купівлі продажу №1011 від 16.10.2018р., №1034 від 19.10.2018р., №1040 від 22.10.2018р., №1041 від 22.10.2018 року, №1054 від 19.10.2018 року, №1072 від 26.10.2018 року, №965 від 03.10.2018р., №966 від 03.10.2018р. - до перевірки посадовими особами ТОВ Сіейті не надано.
Разом із тим, відповідачем не враховується та обставина, що відповідно до п. 2.1 наведених вище договорів купівлі - продажу, якість товару зазначається зерновим складом у складському документі. В складських квитанціях якість зерна визначається відповідно до аналіз - картки. Відповідно до п. 3.5 наведених вище договорів, при поставці товару Постачальник зобов`язується надати Покупцю, зокрема, картку аналізу зерна та складську квитанцію.
На виконання наведених вище умов, складські квитанції та аналіз картки, що підтверджують якість зерна було передано від ФГ Немашкало В.О до ТОВ Сіейті , перелік яких наведено вище.
Крім того, суд враховує правові висновки Верховного Суду, що викладені в постанові 23.10.2018 року по справі № 808/849/17, що ненадання сертифікатів якості та паспортів на товар не є доказом нереальності господарських операцій, оскільки ці документи не є первинними у розумінні вимог статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Стосовно посилання відповідача на те, що відсутні у ФГ Немешкало В.О трудові та матеріальні ресурси для здійснення господарської операції, суд зазначає наступне.
Під час перевірки відповідачем встановлено, що ФГ Немашкало В.О при поставці товару було надано документи, а саме звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2017 року форма 29 СГ (річна) - відповідно до якої площа посівна 387 га, обсяг виробництва у початково-оприбуткованій масі - 45 809 ц, та обсяг виробництва у масі після доробки - 45 809 ц.; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2018 оку форма 1 -СГ, відповідно до якого загальна посівна площа становить 947 га, з них 417 га під кукурудзу на зерно; лист Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.05.2017 року №000742/15-1205/17/05 на 01.05.17р. від 28.04.2017р. відповідно до якого на території Нововодолазьського району обліковується земельні ділянки ФГ Немашкало В .О площа яких складає 1 209 га. (стор. 43 акту перевірки).
Разом з тим, податковий орган в акті перевірки (стор. 44 акту перевірки), зазначає, що відповідно до баз даних ДФС ФГ Немашкало В.О. здійснює наступні види діяльності: вирощування зернових культур, допоміжна діяльність в рослинництві, оптова торгівля зерном, насінням і кормами для тварин. Відповідно до форми 1 ДФ в період здійснення господарських операції з ТОВ Сіейті вересні - грудні 2018 року кількість найманих працівників склала 6 осіб. Всі податкові накладні, які були видані ФГ Немашкало В.О. було розблоковано за рішенням ДФС, що винесено комісією на підставі отриманих від ФГ Немашкало В.О пояснень. В зазначених поясненнях ФГ Немашкало В.О. зазначає, що в обробці має 85 га оранки, в оформлення ще 1100 га оранки. На підприємстві працює 7 осіб. Транспортування придбаного зерна кукурудзи 3 класу здійснюється силами постачальників (ТТН додавались до пояснень). Приймання товару здійснює ДП Охтирський КХП відповідно до укладеного договору зберігання. КХП має всі необхідні потужності для переробки та зберігання зерна. Таке КХП має сертифіковану лабораторію. Після отримання пояснень всі податкові накладні було розблоковано та належним чином зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних, що відповідно до п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України.
Матеріали справи не містять доказів того, що податковим органом проводилася перевірка ФГ Немашкало В.О. , така інформація відсутня.
Посилання відповідача на те, що у контрагента позивача відсутні майно та трудові ресурси не підтверджені жодними документальними доказами, оскільки перевірку дотримання податкового законодавства має право здійснювати виключно податковий орган. Факт неподання звітності про наявність земельних ділянок ФГ Немашкало В.О. , інформації про наявність основних засобів ФГ Немашкало В.О. не може бути підставою для визнання господарських операцій безтоварними, враховуючи те, що перевірка постачальника позивача не здійснювалася податковим органом, натомість всі первинні документи, які надавалися під час реєстрації податкових накладних були прийняті ДФС України без зауважень, реєстрація була здійснена.
Відповідно до позиції Верховного суду, що викладена в постанові від 12 квітня 2018 року по справі №815/225/17, сама по собі наявність або відсутність у контрагентів окремих документів, транспортних засобів, нерухомості, земельних ділянок, певної кількості персоналу, не є вичерпними ознаками нереальності вчинених господарських операцій, якщо з інших даних вбачається фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків, у зв`язку з його господарською діяльністю. Укладення договору не є єдиним способом залучення фізичних осіб до вчинення необхідних дій в процесі виконання поставки, а податкове законодавство не ставить право платника на податковий кредит в залежності від того, за рахунок яких ресурсів (власних або залучених) здійснюється поставка товарів (робіт, послуг) постачальником.
Відповідно до постанови Верховного суду від 23 квітня 2019 року по справі №826/22370/15, не підтвердження операцій за ланцюгом постачання, так само як і податкова інформація про інші порушення податкової дисципліни, допущені контрагентом платника податків або третіми особами у відносинах з контрагентом, не є свідченням нереальності господарських операцій, за умови їх підтвердження належними і допустимими первинними документами, як підставами формування бухгалтерського обліку. Ненадання до перевірки окремих документів не є свідченням нереальності господарських операцій, якщо з інших документів в їх сукупності можливо встановити зміст та обсяг таких господарських операцій.
Таким чином, висновки податкового органу про вчинення платником податків порушень податкового законодавства, щодо неправомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість та віднесення відповідних сум до складу витрат по взаєморозрахунках з вказаними контрагентами за період, що перевірявся, мають характер припущень та є необґрунтованими, а відтак, не можуть бути покладені в основу спірних податкових повідомлень-рішень. Реальність здійснення господарської операції повинна досліджуватися на підставі первинних документів, складених за результатами таких операцій та не може ґрунтуватися виключно на отриманій податкові інформації з баз даних податкового органу.
Право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу (Пункт 198.1 статті 198 ПК України).
Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною ( Пункт 198.2 статті 198 ПК України ).
Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (Пункт 198.3 статті 198 ПК України ).
Пункт 198.6 статті 198 ПК України передбачає, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванням оброблених даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Такі первинні документи повинні мати обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (Стаття 9Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні )
Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
В той же час, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.
Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування об`єкта оподаткування податком на прибуток, витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат та податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагентів за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагентів та злагодженість дій між ними.
Доводи податкового органу про отримання платником необґрунтованої податкової вигоди мають ґрунтуватись на сукупності доказів, що безспірно підтверджують існування обставин, які виключають право платника, зокрема, на формування валових витрат та податкового кредиту.
При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, необхідно враховувати, що відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень.
Проте у разі надання контролюючим органом доказів, які і свідчать, що платником податків не було відображено у податковому обліку та задекларовано отриманий прибуток, або документи, на підставі яких платник податків задекларував свої податкові зобов`язання, у тому числі сформував податковий кредит, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.
Матеріалами справи підтверджено факт наявності у позивача бухгалтерських та інших фінансово-господарських документів оформлених згідно вимог чинного законодавства, що підтверджують факт здійснення господарських операцій з контрагентом. Зазначені документи відповідають вимогам первинних документів, встановленим Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , податкові накладні містять всі необхідні реквізити, а контролюючий орган у встановленому порядку не довів факту підробки, недостовірності чи неналежного оформлення цих документів. На момент здійснення господарських операцій з позивачем ФГ Немашкало В.О. було зареєстровано у встановленому порядку, не було виключені з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, перебувало на обліку в органах державної фіскальної служби та було зареєстровані платниками податку на додану вартість. Крім того, податковим органом було отримано під час процедури реєстрації податкових накладених документацію від ФГ Немашкало В.О . та зареєстровані податкові накладені.
Товар, придбаний у ФГ Немашкало В.О. , було використано позивачем в оподатковуваних операціях у межах власної господарської діяльності з метою отримання прибутку.
Контролюючим органом, у свою чергу, не наведено переконливих доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені первинними документами, а також не надано жодних доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в таких документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі.
Посилання контролюючого органу на відомості про відсутність у контрагента позивача умов необхідних для ведення відповідної господарської діяльності з обсягом товару у відповідні строки, суд зазначає, що чинне законодавство не ставить умовою дійсності правочинів, а також виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів, наявності чи відсутності у останніх основних фондів. Відсутність у контрагентів добросовісного платника податку, яким є позивач, матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання таким платником господарської операції, та не свідчить про одержання необґрунтованої податкової вигоди покупцем..
Суд зазначає, що наявність або відсутність окремих документів або ж помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Стосовно посилання відповідача на те, що керівник постачальника позивача ОСОБА_5 надав пояснення у відповідності до яких він не веде господарську діяльність підприємства, не підписував первинні документи підприємства, суд зазначити, що таке пояснення від 16.01.2019 надано не в межах розгляду кримінального провадження, про кримінальну відповідальність за свої пояснення дана особа не попереджалася.
Відповідно до постанови Верховного суду у справі№813/3179/16 від 28 лютого 2019 року сам факт порушення кримінального провадження та отримання свідчень посадових осіб господарюючих суб`єктів в рамках такої кримінальної справи не є беззаперечним фактом, що підтверджує відсутність реальних правових наслідків всіх господарських операцій проведених позивачем та його контрагентами. Відповідний правовий висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладено в постанові Верховного Суду 27 березня 2018 року у справі №816/809/17.
Під час проведення господарських операцій платник податків може бути і необізнаним стосовно дійсного стану правосуб`єктності своїх контрагентів і реально отримувати від них товари (роботи чи послуги), незважаючи на те, що контрагенти можливо і мають наміри щодо порушення податкового законодавства. Здійснення господарської діяльності контрагентом не може мати наслідків для платника податків, оскільки законодавством не передбачений обов`язок суб`єкта підприємницької діяльності бути обізнаним із особливостями господарювання контрагента.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст. 78 КАС України вирок суду у кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою, проте контролюючим органом, всупереч вимог ч.2 ст. 77 КАС України , такого доказу як вирок надано не було.
Оцінка документів, як письмових доказів, здійснюється відповідно до положень процесуального принципу допустимості доказів, закріпленого на час вирішення спору ст. 74 КАС України якої визначено, що обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування.
Сам факт отримання свідчень (пояснень) посадових осіб господарюючих суб`єктів не є беззаперечним фактом, що підтверджує відсутність реальних правових наслідків всіх господарських операцій проведених позивачем та його контрагентами. Крім того, податковим органом не надано суду жодних доказів на підставі чого та за чиєю вказівкою були відібрані вказані письмові пояснення у директора ФГ Немашкало В.О. , а також підстави для відібрання пояснень у вказаної особи, що свідчить про їх отримання з порушенням кримінально-процесуального законодавства.
Відповідачем також не подано жодних доказів на підтвердження наявності кримінальних справ або рішення суду, яке набрало законної сили, яким встановлено фіктивність Товариства з обмеженою відповідальністю ФГ Немашкало В.О. , що має безпосереднє значення для надання висновку щодо діяльності господарюючих суб`єктів. Окрім того, суд також зауважує, що під час проведення господарських операцій платник податків може бути і необізнаним стосовно дійсного стану правосуб`єктності своїх контрагентів і реально отримати від них товари (роботи чи послуги), незважаючи на те, що контрагенти можливо і мають наміри щодо порушення податкового законодавства. Слід зазначити навіть відомості до підсистеми Реєстр облікових карток суб`єктів фіктивного підприємництва по ФГ Немашкало В.О. картка фіктивності внесена після здійснення спірних господарських операцій у 2018 році, а саме 12.03.2019р. (стор. 64 акту перевірки).
В межах розгляду даної справи, пояснення посадової особи контрагента позивача не є беззаперечним доказом, що підтверджує відсутність реальних правових наслідків за результатом господарських операцій між сторонами.
Судом було допитано як свідка представника ТОВ Сіейті , який укладав договір із постачальником товару ФГ Немашкало В.О. ОСОБА_1 , який також підписував накладні на придбання та продаж товару. Свідок повідомив, що дійсно, представника ФГ Немашкало В.О. він фізично не бачив, ним було підписано договір, примірник якого він поштовим зв`язком відправив на адресу ФГ Немашкало В.О. , а в подальшому отримано вже із підписом представника ФГ Немашкало В.О. . В телефонному режимі та електронним зв`язком було погоджено із ФГ Немашкало В.О. умови поставки та договору. Під час отримання товару йому було надано всі первинні документи від третьої особи - зберігача товару, який контролював та відповідав за відпуск товару позивачу та в подальшому на реалізацію третім особам - отримувачам товару від ТОВ Сіейті . Як зазначив свідок товар було отримано в повному обсязі від ФГ Немашкало В .О. . В разі відсутності представника ФГ Немашкало В.О. та відповідних документів ФГ Немашкало В.О. зберігач товару не здійснив відпуск товару позивачу. Обмін оригіналами договорів здійснювався за допомогою служби кур`єрської доставки Нова пошта представниками ТОВ СІЕЙТІ та представником ФГ Немашкало В.О. .
Також, не обґрунтовано є посилання контролюючого органу в акті перевірки на нікчемність укладених між сторонами правочинів, в т.ч. і підписання договору без особистої присутності представника ФГ Немашкало В.О. , оскільки за результатом розгляду справи доказів того, що договори, укладені між позивачем та ФГ Немашкало В . О. нікчемними не визнавались, рішення про недійсність таких договорів судом не приймалось. Докази наявності обставин, передбачених ст. 228 ЦК України податковим органом не доведено.
Враховуючи реальний характер господарських операцій з придбання товару позивачем у ФГ Немашкало В.О. , підприємство не може відповідати за порушення, допущені постачальником, або третіми особами в ланцюгу постачання, якщо не буде доведено його безпосередню участь у зловживанні цієї особи.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги визнаються правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Сумській області судові витрати у вигляді судового збору в загальному розмірі 19210 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "СІЕЙТІ" до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Сумській області від 26.06.2019 № 0002951405.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (м.Суми, вул. Іллінська,13,і.к. 43144399) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "СІЕЙТІ" (м.Суми, вул..Вільний лужок,6,і.к. 39441455) суму судового збору в розмірі 19210 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 02.12.2019
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2019 |
Оприлюднено | 03.12.2019 |
Номер документу | 86024214 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні