ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
27 листопада 2019 року м. Ужгород№ 260/1029/19
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої - судді Маєцької Н.Д.
при секретарі судового засідання - Кустрьо В.М.,
за участю:
представника позивача - Дубровська О.М,
представника відповідача - Гутич С.Ю.,
представника третьої особи 2 - Микита М.Ф.,
представник третьої особи 1- не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Закарпатської обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, ОСОБА_2 про скасування розпорядження,
ВСТАНОВИВ :
У відповідності до ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 27 листопада 2019 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 02 грудня 2019 року.
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Закарпатська ОДА), третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, якою просить: скасувати розпорядження в.о. голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 286 від 29 травня 2019 року.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2019 року замінено третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області на Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (далі - третя особа 1, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області). Крім того, вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 (далі - третя особа 2, ОСОБА_2 ).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 13 жовтня 2017 року головою Закарпатської ОДА прийнято розпорядження № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду", яким позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,00 га, розташованої за межами населеного пункту, урочище Пустар на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області, з подальшим наданням ї в оренду для рибогосподарських потреб. Розпорядженням голови Закарпатської ОДА № 286 від 29 травня 2019 року визнано таким, що втратило чинність розпорядження № 523 від 13 жовтня 2017 року. В той же час, зі змісту оскарженого розпорядження не вбачається, які конкретні норми законодавства та Конституції України були порушені при прийнятті розпорядження голови Закарпатської ОДА № 523 від 13 жовтня 2017 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" ОСОБА_1 .
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, що наведені у позовній заяві, просив суд їх задовольнити.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області в межах визначених повноважень здійснено державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства при прийнятті розпорядження від 13 жовтня 2017 року № 523. За результатами перевірки складено акт та направлено клопотання до Закарпатської ОДА про усунення виявлених порушень. Порушення були усунуті,шляхом прийняття розпорядження від 29 травня 2019 року № 286 "Про визнання таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації". Відповідач зазначає, що розпорядження голови Закарпатської ОДА від 13 жовтня 2017 року № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" фактично виконано не було, тобто позивач не здійсняв жодних дій для його виконання, зокрема шляхом виготовлення у встановленому порядку проекту землеустрою для подання на затвердження до облдержадміністрації та оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Таким чином, правовідносини щодо реалізації прав та інтересів позивача внаслідок прийняття розпорядження голови облдержадміністрації від 13 жовтня 2017 року № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" не виникли, а тому Закарпатська ОДА не позбавлена права визнати розпорядження таким, що втратило чинність.
В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи - 1 надав суду письмові пояснення щодо позову, в яких зазначив, що Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок ,які знаходяться в строковому платному користуванні ОСОБА_1 . За результатами перевірки ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області будо внесено до Закарпатської ОДА клопотання про приведення розпорядження від 13.10.2017 року № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" у відповідність до вимог земельного законодавства.
В судове засідання представник третьої особи не з`явився, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце його проведення.
Представника третьої особи 2 надав суду відзив на позову заяву, в якому зазначив, що розпорядженням голови Закарпатської ОДА № 523 від 13 жовтня 2017 року було видано на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, яким підтверджується право власності ОСОБА_1 на нерухоме майно: цех (картоплесховище), зерносховище, вбиральню, навіс, мощення, пожеж резервуар, трансформатор, які розташовані в урочищі "Пустар" № 1. В той же час, під нерухоме майно, яка зазначено у свідоцтві про право власності, в т.ч. і пожежний резервуар, ОСОБА_1 вже виділено земельні ділянки на підставі розпорядження голови Іршавської РДА № 97 від 15. 02. 2010 року та розпорядженням № 120 від 23.03.2011 року. У зв`язку з цим представник третьої особи 2 просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні представник третьої особи 2 проти задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та представника третьої особи 2, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 31 серпня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Закарпатської ОДА із клопотанням, в якому відповідно до ст. 122, 123 Земельного Кодексу України та враховуючи наявність нерухомого майна просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2 га, розташованої за межами населеного пункту в урочищі Пустар на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області для риборозведення. До вказаного клопотання позивачем було надано: копію паспорту та ідентифікаційного номеру; викопіювання із графічних матеріалів із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки; копію правовстановлюючого документу на об`єкт нерухомого майна (свідоцтво про право власності серії АА № 978272).
Розпорядженням голови Закарпатської ОДА "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 13 жовтня 2017 року № 523, враховуючи наявність нерухомого майна (свідоцтво про право власності на нерухоме майно) надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,00 га, розташованої за межами населеного пункту, урочище Пустар, на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області, з подальшим наданням її в оренду, для рибогосподарських потреб.
03 вересня 2018 року ОСОБА_2 оскаржив вказане розпорядження голови Закарпатської ОДА "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" від 13 жовтня 2017 року № 523 до суду (рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 березня 2019 року у справі № 0740/931/18 відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_2 ).
Крім того, ОСОБА_2 звернувся до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області щодо дотриманням вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, що перебуває у користуванні позивача.
Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області проведено позапланову перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки сільськогосподарського призначенні державної власності площею 1,2 га (кадастровий номер 2121983600:10:001:0148), яка розташована за межами населеного пункту на території Загатянської сільської ради Іршавського району та знаходиться в строковому платному користуванні гр. ОСОБА_1 згідно договору оренди від 18 травня 2018 року.
За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 13 листопада 2018 року. Перевірка проведена у присутності ОСОБА_1 .
Як вбачається із вищевказаного акту перевірки, перевіркою встановлено, що розпорядженням голови Іршавської РДА від 06 листопада 2012 року № 569 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди загальною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства, що знаходиться в урочищі "Пустар" № 1 Загатянської сільської ради за межами населеного пункту та надано дану земельну у користування на умовах оренди на термін 49 років громадянину ОСОБА_1
Земельна ділянка загальною площею 5,0 га складається з чотирьох земельних ділянок ,в т.ч. площею 1.1 га за кадастровим номером 2121983600:10:001:0147; площею 1,2 га з кадастровим номером 2121983600:10:001:0148; площею 0,7 га з кадастровим номером 2121983600:10:001:0149; площею 2,0 га з кадастровим номером 2121983600:10: 001:0150.
Також перевіркою встановлено, що згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку,земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 2121983600:10:001:0148 площею 1,2 га перебуває на правах оренди терміном на 49 років для ведення фермерського господарства та використовується на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області, за межами населеного пункту.
Обстеженням земельної ділянки в натурі встановлено, що на даній земельній ділянці знаходяться частково зруйнована будівля цеху (картоплесховища) площею 1256,6 кв. м, площею 1256, 6 кв.м., пожежний резервуар площею 30 кв. м. мощення, залишки фундаменту навісу, вбиральня. Право власності громадянина ОСОБА_1 на дані будівлі і споруди підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, видане 27 травня 2008 року Загатянською сільською радою. Під час обстеження земельної ділянки ознак використання земельної ділянки для вирощування сільськогосподарської продукції чи для ведення тваринництва не виявлено.
Позивач ознайомлений з актом перевірки 14 листопада 2018 року, що підтверджується його підписом у вказаному акті.
23 квітня 2019 року Апарат Закарпатської обласної державної адміністрації, у зв`язку з оскарженням Ломагою О. О . в судовому порядку розпорядження голови облдержадміністрації від 13.10.2017 року № 523 про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проект землеустрою, звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області з листом № 6341/06-21 про надання інформації щодо наявності нерухомого майна на земельній ділянці, розташованій за межами населеного пункту, урочище Пустар на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області.
За розглядом листа Закарпатської ОДА від 23 квітня 2019 року № 6341/06-21 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області внесено голові Закарпатської ОДА клопотання від 24 квітня 2019 року № 779-ДК/0023/КВ/06/01/19 з питань дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом -земельною ділянкою з вимогою провести розпорядження голови Закарпатської ОДА від 13 жовтня 2017 року № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду " у відповідність з вимогами земельного законодавства.
У вказаному клопотанні зазначено, що Управлінням з контролю за використанням та охороною земель здійснено перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 2121983600:10:001:0147, 2121983600:10:001:0148, 2121983600:10:001:0149, 2121983600:10: 001:0150, які знаходяться в строковому платному користуванні ОСОБА_1 На земельних ділянках з кадастровими номерами 2121983600:10:001:0147, 2121983600:10:001:0148 на час перевірки, виявлено залишки двох зруйнованих споруд (фундаменти), частково зруйнована будівля цеху (картоплесховище) площею 1256,6 кв. м., пожежний резервуар площею 30 кв.м., мощення, залишки фундаменту навісу, вбиральня.
В клопотанні також зазначено, що розпорядженням голови Закарпатської ОДА від 13 жовтня 2017 року № 523 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельною ділянкою орієнтовною площею 1,0 га, розташованої за межами населеного пункту, урочище Пустар, на території Загатянської сільської ради Іршавського району, з подальшим наданням її в оренду для рибогосподарських потреб. В преамбулі розпорядження зазначено, що при прийнятті розпорядження враховано наявність нерухомого майна на земельній ділянці, згідно з свідоцтвом про право власності на нерухоме майно. Однак, як встановлено за результатами перевірки ОСОБА_1 під майном (у тому числі під пожежним резервуаром), що належить йому на праві власності відведено земельні ділянки площею під кадастровими номерами 2121983600:10:001:0147, 2121983600:10:001:0148, 2121983600:10:001:0149, 2121983600:10: 001:0150.
Розпорядженням в.о. голови Закарпатської ОДА від 29 травня 2019 року № 286 "Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови облдержадміністрації" визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 13 жовтня 2017 року № 523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду". Як вбачається із вказаного розпорядження воно прийняте за результатами розгляду клопотання Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 24 квітня 2019 року № 779-ДК/0023/КВ/06/01/19 та з метою приведення власних актів у відповідність до вимог чинного законодавства.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 № 586-XIV (далі - Закон № 586) на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
Згідно зі статтею 41 Закону № 586 голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель.
Згідно з ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Як вже встановлено судом, позивач у клопотанні від 31 серпня 2017 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2 га, розташованої за межами населеного пункту в урочищі Пустар Загатянської сільської ради Іршавського району для риборозведення, вказує на наявність нерухомого майна на земельній ділянці щодо якої звернувся із відповідною заявою.
З розпорядження голови Закарпатської ОДА від 13 жовтня 2017 року №523 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" вбачається, що воно прийняте з урахуванням наявності нерухомого майна ОСОБА_1 на земельній ділянці щодо якої надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Судом встановлено та підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно серії САА № 978272, виданим виконавчим комітетом Загатянської сільської ради Іршавського району 27 травня 2008 року, що позивачу на праві приватної власності належить цех/картоплесховище. Відповідно до опису об`єкту до нерухомого майна входить: цех - картоплесховища (під літерою А), зерносховище (під літерою Б), вбиральня (під літерами В, Г), навіс (під літерами Д, Е, Є, Ж, З), мощення - І, пожрезервуар - ІІ, трансформатор - ІІІ.
Згідно з довідкою, виданою директором ТЗоВ "Карпати" Яцур І.А.від 17 червня 2009 року № 76 в урочищі Пустар на території господарського двору ТЗоВ "Карпати" гр. Ленделом отримано господарські будівлі - майновий пай (телятник, зерносховище, мощення, електричний трансформатор, вбиральні, пожежну водойму, навіси), цех - картоплесховища, як відокремлений цілісний майновий комплекс.
В той же час, відповідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки, встановлено, що розпорядженням голови Іршавської РДА від 06 листопада 2012 року № 569 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди загальною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства, що знаходиться в урочищі "Пустар" № 1 Загатянської сільської ради за межами населеного пункту та надано дану земельну у користування на умовах оренди на термін 49 років громадянину ОСОБА_1 .
За результатами проведеної перевірки встановлено, що земельна ділянка загальною площею 5,0 га складається з чотирьох земельних ділянок ,в т.ч. площею 1.1 га за кадастровим номером 2121983600:10:001:0147; площею 1,2 га з кадастровим номером 2121983600:10:001:0148; площею 0,7 га з кадастровим номером 2121983600:10:001:0149; площею 2,0 га з кадастровим номером 2121983600:10: 001:0150.
Факт перебування вказаних земельних ділянок у користуванні позивача на умовах оренди підтверджується наявними у матеріалах справах витягами з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Крім того, як вбачається з інвентаризаційної справи домоволодіння № 1 цех / картоплесховище в урочищі "Пустар" № 1 Загатянської сільської ради знаходиться наступне майно, власником якого є позивач: цех (картоплесховище) (під літерою А), зерносховище (під літерою Б), вбиральня (під літерами В, Г), навіс (під літерами Д, Е, Є, Ж, З), мощення - І, пожрезервуар - ІІ, трансформатор - ІІІ.
Судом встановлено, що під час перевірки, на земельних ділянках з кадастровими номерами 2121983600:10:001:0147 та 2121983600:10:001:0148 перевіркою виявлено залишки двох зруйнованих споруд (фундаменти), частково зруйнована будівля цеху (картоплесховище), пожежний резервуар площею 30 кв.м. , мощення, залишки фундаменту навісу, вбиральні . На земельних ділянках з кадастровими номерами 2121983600:10:001:0149 та 2121983600:10: 001:0150 майно не виявлено .
Враховуючи вищенаведене суд приходить висновку, що під майном (у тому числі пожежним резервуаром), що належить позивачу на праві власності як цілісний майновий комплекс відведено земельні ділянки з кадастровими номерами 2121983600:10:001:0147 та 2121983600:10:001:0148. Вказане також підтверджується відомостями із Публічної кадастрової карти, наявними в матеріалах справи.
В той же час, суд зазначає, що у разі відсутності на земельній ділянці об`єкту нерухомого майна (будівель, споруд), що перебуває у власності фізичної або юридичної особи, земельна ділянка для рибогосподарських потреб надається в користування відповідно до вимог статті 51 Водного кодексу України.
Так відповідно до ст. 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.
Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.
Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
Надання водних об`єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об`єкта. Порядок розроблення та форма паспорта затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
З оскарженого розпорядження в. о. голови Закарпатської ОДА від 25 травня 2019 року № 286 "Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови облдержадміністрації" вбачається воно прийняте за результатами розгляду клопотання Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області.
Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пп. 5 п. 4 Положення про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, затвердженого наказом Головного управління від 04 січня 2017 року № 1 відповідно до покладених на нього завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановлено порядку набуття і реалізації права на землю.
Відповідно до п. 6 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській обласної посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень , а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
Відповідно до ст.6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 05 березня 2019 року № 124 затверджено Порядок підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Відповідно до п. 1 розділу І Порядку клопотання - письмове звернення до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про необхідність вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства.
Відповідно до п. 4 розділу І Порядку вимоги цього Порядку поширюються зокрема на: органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування - в частині розгляду і виконання вимог клопотань, внесених спеціально уповноваженими органами, приведення власних рішень у відповідність до вимог чинного законодавства, вжиття згідно із законом заходів для припинення порушень земельного законодавства.
Згідно з п. 2 розділу V Порядку у разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, чи неотримання від них протягом тридцяти днів з дати отримання клопотання письмового повідомлення про результати розгляду клопотання відповідний спеціально уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства.
Відтак, враховуючи встановленні Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області порушення вимог земельного законодавства (що знайшли своє підтвердження під час судового розгляду справи) та враховуючи клопотання Управління з контролю за використанням та охороною земель щодо необхідності вжиття заходів для забезпечення вимог земельного законодавства, суд приходить висновку, що відповідач приймаючи оскаржене розпорядження від 29 травня 2019 року № 286 "Про визнання таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації" діяв в межах наданих йому повноважень та у спосіб передбачений Законом. У зв`язку з чим, відсутні підстави для його скасування та задоволення позовних вимог.
Щодо посилань позивача на відсутність у відповідача повноважень скасовувати власне розпорядження та на той факт, що ним виготовлено проект землеустрою, суд зазначає наступне.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 рішення органу місцевого самоврядування, які містять конкретні приписи щодо окремих суб`єктів господарювання, є ненормативними актами органу місцевого самоврядування одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом їх виконання. У зв`язку із цим, такі акти не можуть бути в подальшому змінені чи скасовані відповідним органом після їх виконання та реалізації відповідними суб`єктами своїх прав та інтересів, які виникли внаслідок прийняття таких рішень.
Отже, при вирішенні питання про наявність в даному випадку в обласної державної адміністрації права на зміну або скасування прийнятого нею раніше ненормативного акта необхідно враховувати стан виконання такого акта, тобто обставини фактичної реалізації правовідносин, які виникли внаслідок його прийняття.
Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 Земельного Кодексу проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Суд зазначає, що розпорядження Голови Закарпатської ОДА від 13 жовтня 2017 року № 523 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на момент його скасування виконано не було та позивачем не подано проект землеустрою на затвердження до Закарпатської обласної державної адміністрації. Поданий позивачем під час судового розгляду проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для рибогосподарських потреб не затверджений у порядку, встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу України.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що в даному випадку відповідач не був позбавлений права визнавати розпорядження від 13 жовтня 2017 року № 523 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду",таким, що втратило чинність.
Щодо посилань позивача на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду в адміністративній справі № 0740/931/18 від 21 березня 2019 року, яким встановлено правомірність розпорядження голови Закарпатської ОДА № 523 від 13 жовтня 2017 року про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою, суд зазначає, що у справі № 0740/931/18 розглядалися інші підстави скасування вказаного розпорядження, досліджувалися інші докази та встановлені інші обставини. Так, зокрема рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 березня 2019 року встановлено, що земельна ділянка про яку йдеться в розпорядженні голови облдержадміністрації на яку надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки в оренду, знаходиться не в межах, а за межами населеного пункту, "урочище Пустар" на території Загатянської сільської ради Іршавського району Закарпатської області, то обласна державна адміністрація діяла виключно в межах повноважень визначених чинним законодавством.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем доведено правомірність розпорядження від 29 травня 2019 року "Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови облдержадміністрації", а відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4, код ЄДРПОУ 00022496), треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, пл.. Народна, буд 4, код ЄДРПОУ 39766716), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про скасування розпорядження -відмовити.
2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені пп. 15.5 п. 15 Розділу VII КАС України).
Суддя Н.Д. Маєцька
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2019 |
Оприлюднено | 04.12.2019 |
Номер документу | 86060735 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Маєцька Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні