РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2019 року м. Рівне №460/1973/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Мороза Д.Ю., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі
позивача: представник Пасічник М.В.,
відповідача: представник Разін Д.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Кооперативного підприємства "Сарненське гуртово-роздрібне підприємство" доГоловного управління ДФС у Рівненській області про скасування рішення про застосування фінансових санкцій,
В С Т А Н О В И В:
Кооперативне підприємство "Сарненське гуртово-роздрібне підприємство" Рівненської обласної спілки споживчих товариств (далі - КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 12.07.2019 №0005164000.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що порушення, за яке до КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ застосовано штрафні санкції, останнім не вчинялося.
Ухвалою суду від 23.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідачем у встановлений судом строк подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги КП "Сарненське ГРП" ОССТ є безпідставними, оскільки під час проведення фактичної перевірки господарської одиниці КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ, яка не має статусу закладу ресторанного господарства чи підприємства з універсальним асортиментом товарів, виявлено продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці.
Ухвалою суду від 10.09.2019 задоволено клопотання представника відповідача про виклик свідків: викликано в судове засідання як свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Ухвалою суду від 10.09.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та суду пояснив, що під час проведення перевірки належного КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ магазину мав місце продаж алкогольних напоїв на розлив, який є різновидом роздрібної торгівлі.
Факту продажу алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці, як про це стверджує відповідач, встановлено не було й, відповідно, в акті не відображено.
Відтак, застосування фінансових санкцій до позивача є незаконним, спірне рішення - протиправним.
Це підтверджується практикою Верховного Суду, зокрема, постановою від 11.03.2019 у справі №818/3895/15.
Просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Суду пояснив, що під час проведення фактичної перевірки магазину, що належить позивачу, було встановлено факт продажу 1л вина за ціною 65,00грн на розлив для споживання на місці.
Оскільки господарська одиниця позивача, у якій проводилася перевірка, не має статусу суб`єкта господарювання громадського харчування або підприємства з універсальним асортиментом товарів, вищезаначений продаж є порушенням норм чинного законодавства, що регулює порядок ведення роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Відтак, відповідачем у межах повноважень та у спосіб, визначені законодавством, застосовано до КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ фінансові санкції.
Просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін та показання свідка, дослідивши долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи.
Кооперативне підприємство "Сарненське гуртово-роздрібне підприємство" Рівненської обласної спілки споживчих товариств (ідентифікаційний код юридичної особи за ЄДРПОУ 30412075, місцезнаходження: 34500, Рівненська область, Сарненський район, місто Сарни, вул.17 Вересня, буд.109) зареєстроване як юридична особа 09.04.1999, як платник податків перебуває на обліку в контролюючому органі з 15.04.1999. Основним видом економічної діяльності підприємства за КВЕД є 47.11- роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. Ці обставини підтверджуються випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.05.2019 (а.с.14).
Роздрібну торгівлю алкогольними напоями КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ здійснює на підстві ліцензії від 08.05.2019 р.№17140308201901245 терміном дії з 14.05.2019 до 14.05.2020 (а.с.13).
12.06.2019 на підставі наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 04.06.2019 №1529 (а.с.29), відповідно до направлень від 04.06.2019 №249 та від 04.06.2019 №250 (а.а.с.30-31) головними державними ревізорами-інспекторами відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв і тютюнових виробів управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Головного управління ДФС у Рівненській області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проведено фактичну перевірку з питань дотримання вимог законодавства в сфері обігу підакцизних товарів КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ у магазині, що знаходиться за адресою: вул.Шевченка, 23, с.Старе Село, Рокитнівський район, Рівненська область. За наслідками перевірки складено акт (довідку) від 12.06.2019 (реєстраційний №342/17-00-13-04/30412075 від 13.06.2019) (а.а.с.27-28).
Зазначеним актом зафіксовано порушення позивачем, зокрема, вимог ст.15-3 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995 №481/95-ВР, а саме: факт реалізації на розлив вина з bag in box місткістю 10л (дата виробництва 09.01.2019, виробник - ТОВ "Агро-Ют") - реалізовано 1л вина за ціною 65,00грн.
Розрахункова операція проведена на повну суму покупки - роздруковано та видано фіскальний чек №00003100 від 12.06.2019.
На підставі акта фактичної перевірки від 12.06.2019 (реєстраційний №342/17-00-13-04/30412075 від 13.06.2019) Головним управлінням ДФС у Рівненській області прийнято рішення від 12.07.2019 №0005164000, яким до КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ згідно з абз.10 ч.2 ст.17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995 №481/95-ВР застосовано фінансові санкції у виді штрафу в сумі 6800,00грн (а.с.33).
Вважаючи зазначене рішення протиправним, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів визначені Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР).
Обмеження щодо продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів встановлено ст.15-3 Закону №481/95-ВР.
Зазначеною нормою заборонено продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів у невизначених для цього місцях торгівлі.
Відповідно до ст.1 Закону №481/95-ВР, місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20кв метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Згідно з ч.6 ст.15-3 Закону №481/95-ВР, продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб`єктам господарювання громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб`єктів господарювання громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Пунктом 2 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 №854 (далі - Правила №854) встановлено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями - діяльність з продажу алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах ресторанного господарства.
Згідно з п.22 Правил №854, роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснюється через спеціалізовані підприємства, в тому числі фірмові, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом продовольчих товарів, а також заклади ресторанного господарства. Продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці здійснюється тільки закладами ресторанного господарства та спеціалізованими відділами підприємств, що мають статус закладів ресторанного господарства, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Таким чином, у разі відсутності у відповідного магазину статусу спеціалізованого підприємства у розумінні статті 15-3 Закону №481/95-ВР та пунктів 2, 22 Правил №584, суб`єкт господарювання не має права здійснювати в ньому продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці.
У силу вимог ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР, у разі порушення вимог статті 15-3 цього Закону, до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів - 6800 гривень.
Згідно зі спірним рішенням від 12.07.2019 №0005164000, фінансові санкції до позивача застосовано саме за продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці.
Проте, у акті фактичної перевірки від 12.06.2019 (реєстраційний №342/17-00-13-04/30412075 від 13.06.2019) зафіксовано лише продаж вина на розлив, про те, як саме було встановлено факт продажу алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці, не зазначено.
Жодних доказів споживання на місці проданого на розлив алкогольного напою відповідачем суду не надано.
Показання свідка ОСОБА_2 також не спростовують твердження позивача про відсутність факту продажу алкогольного напою на розлив для споживання на місці.
Судом встановлено, що вино ординарне столове виноградне напівсолодке червоне Рубіно Гранде (Bag in box місткістю 10л) було отримане позивачем за видатковою накладною від 07.02.2019 №12230 від постачальника ОСОБА_4 (а.с.12).
Bag in box - спеціально призначена для транспортування та зберігання рідини тара (контейнер, обладнаний для розливу).
Тобто, зазначене вино було придбане КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ з метою продажу на розлив у роздрібній торгівлі.
Суд зазначає, що фіскальний чек від 12.06.2019 №00003100 підтверджує факт реалізації столового вина на розлив, що не заперечується позивачем, проте жоджним чином не підтверджує факту продажу алкогольного напою саме з метою споживання на місці.
Таким чином, порушення КП "Сарненське ГРП" Рівненської ОССТ вимог ст.15-3 Закону №481/95-ВР не знайшло підтвердження під час судового розгляду справи, а тому притягнення позивача до відповідальності є протиправним.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що спірне рішення про застосування фінансових санкцій не відповідає критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розумності, визначеним у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому підлягає до скасування.
При цьому, вибираючи та застосовуючи норми права до спірних правовідносин, суд врахував висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Верховного Суду від 11.03.2019 у справі №818/3895/15, як це передбачено ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не обґрунтував обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
Отже, адміністративний позов підлягає до задоволення.
Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн, сплачені згідно з платіжним дорученням від 15.08.2019 №559 (а.с.4).
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Кооперативного підприємства "Сарненське гуртово-роздрібне підприємство" (вул.17 Вересня, 109, м.Сарни, Сарненський район, Рівненська область, 34500, код ЄДРПОУ 30412075) до Головного управління ДФС у Рівненській області (вул.Відінська, 12, м.Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 39394217) про скасування рішення про застосування фінансових санкцій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Рівненській області про застосування фінансових санкцій від 12.07.2019 №0005164000.
Стягнути на користь Кооперативного підприємства "Сарненське гуртово-роздрібне підприємство" (код ЄДРПОУ 30412075) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, Головного управління ДФС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39394217), судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 26 листопада 2019 року.
Суддя Дудар О.М.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2019 |
Оприлюднено | 04.12.2019 |
Номер документу | 86062073 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Дудар О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні