ПОСТАНОВА
Іменем України
03 грудня 2019 року
Київ
справа №540/2113/18
адміністративне провадження №К/9901/17150/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року (головуючий суддя Хом`якова В.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року (головуючий суддя Шевчук О.А., судді - Бойко А.В., Осіпов Ю.В.) у справі за адміністративним позовом Севастопольського регіонального управління Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У жовтні 2018 року Севастопольське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" (далі - Севастопольське регіональне управління) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС), в якому просило визнати протиправною відмову у наданні довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП; зобов`язати ГУ ДФС видати довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП та передати її до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДРЮОФО-ПГФ).
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року, позовні вимоги задоволено. Визнано протиправною відмову ГУ ДФС у наданні довідки про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП. Зобов`язано відповідача передати до ЄДРЮОФО-ПГФ відомості про відсутність (наявність) у Севастопольського регіонального управління заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС на користь позивача витрати по сплаті судового збору у розмірі 3524 грн. Зобов`язано ГУ ДФС у 5-денний термін з дня набрання рішенням законної сили подати суду звіт про виконання судового рішення.
Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Севастопольське регіональне управління згідно даних ЄДРЮОФО-ПГФ перебуває на податковому обліку в ГУ ДФС. Згідно записів вказаного реєстру, Севастопольське регіональне управління з 19 липня 2016 року перебуває в стані припинення, головою ліквідаційної комісії з припинення діяльності призначено Кошеленко С. Г.
Згідно даних ЄДРЮОФО-ПГФ на податковому обліку в ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва Головного управління ДФС у Миколаївській області перебуває Регіональне управління в Автономній Республіці Крим Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", який з 5 липня 2018 року знаходиться в процесі припинення.
19 квітня 2018 року державним реєстратором на адресу голови ліквідаційної комісії Севастопольського регіонального управління Кошеленка С.Г. було направлено повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи, шляхом приєднання Севастопольського регіонального управління державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" до Регіональне управління в Автономній Республіці Крим Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", у зв`язку із тим, що надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи. Також, у повідомленні зазначено, що позивачем не подано документи для державної реєстрації змін до відомостей про Регіональне управління в Автономній Республіці Крим Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву", що містяться в Єдиному державному реєстрі у разі припинення юридичної особи в результаті приєднання.
31 травня 2018 року Севастопольське регіональне управління звернулось з листом до ГУ ДФС, в якому просило повідомити його про наявну заборгованість, а у разі її відсутності повідомити про це державного реєстратора для подальшого внесення ним реєстрації припинення юридичної особи. Позивач, зокрема, у листі зазначав, що у Довідці податкового органу від 11 серпня 2017 року № 191/21-22-14-04/25632913, складеній за результатами перевірки позивача за період з 7 травня 2015 року по 2 серпня 2017 року, яка була проведена за заявою Севастопольського регіонального управління, вказано про відсутність податкових порушень.
На вказаний запит, ГУ ДФС направило позивачу лист від 23 червня 2018 року, яким повідомило, що Севастопольське регіональне управління має наявні не закриті рахунки, проте, відповідно до інтегрованих карток платника станом на 19 червня 2018 року відсутня заборгованість зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Відповідачем також вказано, що ним проводяться заходи з прийняття рішення щодо проведення/не проведення документальної позапланової перевірки позивача, де будуть сформовані повідомлення: 1) про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-01111 та 2) про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації за формою № 6-ЄСВ.
Севастопольське регіональне управління листом від 26 червня 2018 року №КП-4/18 звернулось до ГУ ДФС, в якому просило додатково до листа від 31 травня 2018 року надати відомості за формою № 30-ОПП щодо наявності або відсутності заборгованості із сплати податків і зборів.
Листом від 21 серпня 2018 року ГУ ДФС відмовило позивачу у наданні довідки за формою № 30-ОПП та запропонувало позивачу з метою завершення процедури припинення реєстрації обрати будь-які із дій, визначених наказом Міністерства фінансів України від 7 квітня 2016 року № 422 "Про затвердження Порядку ведення органами ДФС України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Вважаючи вказані дії ГУ ДФС протиправними, Севастопольське регіональне управління звернулось до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що згідно Довідки податкового органу від 11 серпня 2017 року № 191/21-22-14-04/25632913, складеної за результатами перевірки позивача за період з 7 травня 2015 року по 2 серпня 2017 року, яка була проведена за заявою Севастопольського регіонального управління, вказано, що порушень не встановлено. Крім того, суд на обґрунтування рішення вказав, що нормами чинного законодавства на контролюючий орган покладено обов`язок з формування та направлення до Єдиного державного реєстру відомостей про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП, як єдиного документу, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб.
Зазначена позиція підтримана П`ятим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду погоджується із зазначеними висновками судів попередніх інстанцій, враховуючи наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин першої та четвертої статті 13 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами.
Відомості з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію припинення юридичної особи та її відокремленого підрозділу, відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації, державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця є підставою для зняття їх з обліку в органах державної статистики, державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства.
Порядок зняття з обліку та проведення перевірки територіальним органом ДФС у зв`язку з ліквідацією юридичної особи встановлений Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1588 (далі - Порядок № 1588).
Пунктом 11.1 Порядку №1588 встановлено, що платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).
Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.
У відповідності до пунктів 11.5-11.6 вказаного Порядку, у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей), зокрема, відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.
При проведенні заходів, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.
Згідно пунктів 11.8-11.10 Порядку №1588, за результатами проведення відповідних заходів у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків, але не пізніше дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог відповідальні працівники таких підрозділів (органів) вносять до Єдиного банку даних юридичних осіб або підтверджують інформацію щодо наявності/відсутності заборгованості зі сплати податків і зборів.
У разі отримання документів згідно з пунктами 11.1-11.4 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, припинення (закриття) постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.
Призначається перевірка у такі строки:
не пізніше десяти робочих днів з дати отримання відомостей про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
протягом десяти робочих днів після одержання того документа, що надійшов до контролюючого органу першим, в інших випадках.
У разі проведення перевірки рішення про припинення юридичної особи призначається та одночасно проводиться документальна позапланова перевірка юридичної особи та її не знятих з обліку відокремлених підрозділів.
Відповідно до пункту 11.14 Порядку №1588, до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а також у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу відомості:
про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП (додаток 15);
про узгодження плану реорганізації юридичної особи за формою № 31-ОПП (додаток 16) - у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи.
Якщо до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, на запит суб`єкта державної реєстрації контролюючим органом надано відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів, а також у разі виникнення у платника податків заборгованості зі сплати податків і зборів або визначення грошових зобов`язань, за якими не настав строк сплати, до проведення державної реєстрації припинення юридичної особи контролюючий орган формує та передає до Єдиного державного реєстру відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи.
Якщо контролюючим органом до Єдиного державного реєстру передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Згідно пункту 11.19 Порядку №1588 відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП: є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб, визначених Законом.
Тобто, як вбачається з аналізу пунктів Порядку №1588, у разі надходження до податкового органу повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру рішення засновників юридичної особи про її припинення, у податкового органу виникає обов`язок вирішити питання про проведення документальної позапланової перевірки юридичної особи, стосовно якої засновниками прийнято рішення про припинення, протягом 10 днів з дня отримання таких відомостей державного реєстратора, а також надати до Єдиного державного реєстру відомості про наявність або про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.
У разі наявності в юридичної особи, яка перебуває в процесі припинення, заборгованості зі сплати податків та зборів податковий орган повідомляє орган державної реєстрації про наявність такої заборгованості.
Враховуючи викладене, Верховний Суд погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про обґрунтованість заявлених Севастопольським регіональним управлінням позовних вимог, оскільки на податковий орган покладено обов`язок щодо формування та направлення до Єдиного державного реєстру відомостей про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП, як єдиного документу, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб.
Доводи касаційної скарги відповідачем зводяться виключно до повторення доводів апеляційної скарги, яким надано оцінку судом апеляційної інстанції, при цьому порушень норм процесуального права, які б вплинули або змінили цю оцінку, ГУ ДФС не зазначено.
Частинами першою та другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Таким чином, зважаючи на обставини цієї справи, колегія суддів вважає, що рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року та постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, та не допущено порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи. Усі доводи та їх обґрунтування викладені в касаційній скарзі не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій, тому підстави для скасування ухвалених судових рішень та задоволення касаційної скарги відсутні.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Згідно з частиною першою статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач О.В.Білоус
Судді Н.Є.Блажівська
І.Л.Желтобрюх
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2019 |
Оприлюднено | 05.12.2019 |
Номер документу | 86102954 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Білоус О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні