Рішення
від 29.11.2019 по справі 580/2820/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2019 року справа № 580/2820/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Спецагротехтранс» до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправними дій державного інспектора, визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне підприємство «Спецагротехтранс» з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, в якій просить:

- визнати незаконними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Присяжнюка Л.В. при проведенні перевірки дотримання позивачем вимог земельного законодавства;

- визнати протиправним та скасувати припис №238-ДК/0183Пр/03/01-19 від 25.06.2019.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 24 червня 2019 року посадовою особою відповідача проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, площею 0,4308 га, що розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Грибна, 50. За наслідками перевірки встановлено, що в діях позивача вбачається порушення, яке полягає в самовільному зайнятті земельної ділянки житлової та громадської забудови. 25 червня 2019 року винесено припис про усунення порушень законодавства.

Позивач стверджує, що відповідачем порушено порядок проведення перевірки ПП Спецагротехтранс , у зв`язку з чим перевірка суперечить вимогам чинного законодавства України, що свідчить про протиправність припису від 25.06.2019 №238-ДК/0183Пр/03/01-19.

Позивач зазначає, що порядок проведення перевірки суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватись відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . В порушення положень вказаного Закону позивача не ознайомлено за наказом про проведення перевірки (із зазначенням суб`єкта господарювання, щодо якого здійснюється захід, та предмета перевірки); не пред`явлено службове посвідчення та посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду перед здійсненням перевірки; позивача не повідомлено про підстави здійснення перевірки та предмет перевірки; перевірка проводилась за відсутності керівника ПП Спецагротехтранс чи іншої особи, уповноваженої керівником.

Відповідач проти позову заперечив. 18.10.2019 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що не погоджується із застосуванням до спірних правовідносин Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . В ч.3 ст. 2 вказаного Закону визначено, які контролюючі органи здійснюють заходи контролю; інспектори в сільському господарстві у даній статті не передбачені. Відтак положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не регулюють правовідносини в частині проведення перевірок у сфері земельних відносин. Крім того, Положенням про Головне управління Держгеокадастру не передбачено таких завдань та повноважень як перевірка суб`єктів господарювання.

Відповідач зазначає, що перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо земельних ділянок було проведено відповідно до положень Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Закону України Про охорону земель , Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333.

19.11.2019 позивач подав відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначив, що обмежень щодо поширення дії Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на сферу нагляду за дотриманням земельного законодавства не встановлено, що спростовує доводи відповідача. Відповідна позиція підтверджується судовою практикою Верховного Суду (постанова від 10.01.2019 у справі №823/922/17, від 28.02.2019 у справі №813/3201/17).

Ухвалою суду від 30.09.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження та ухвалено розпочати розгляд справи по суті з 30.10.2019 без виклику учасників справи; витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області належним чином завірені копії: - наказу від 10.06.2019 №230, на підставі якого проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, розташованої за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,4308 га 24.06.2019; - документів на підтвердження підстав проведення перевірки; - посвідчення (направлення) на проведення державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотримання законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаські області Присяжнюк Л.В. та копію службового посвідчення останньої.

Дослідивши подані суду письмові докази, суд встановив наступне.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, приватне підприємство Спецагротехтранс зареєстроване як юридична особа 28.08.2002, ідентифікаційний код 21383465.

Згідно з державним актом на право постійного користування серія ЧР24-100 від 23.04.1996 №46 приватному підприємству Спецагротехтранс на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 1,08 га, що знаходиться за адресою: м.Черкаси, вул. Грибна, 50.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 10.06.2019 №238-ДК призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Черкаської міської ради.

На підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 10.06.2019 №238-ДК, відповідно до ст.ст. 6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням законодавства України про охорону земель, за участю прокурора Черкаської місцевої прокуратури, посадової особи ЧМР, у присутності співзасновника ПП Спецагротехтранс 24 червня 2019 року проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки площею 0,4308 га, яка знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Грибна, 50; та здійснено обстеження вказаної земельної ділянки.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 24.06.2019 №238-ДК/404/АП/09-19; за наслідками обстеження - акт обстеження земельної ділянки від 24.06.2019 №238-ДК/141/АО/10/01/-19. У вказаних актах встановлено, що державна реєстрація права власності чи права постійного користування або права оренди відсутня. До земельної ділянки комунальної власності в адміністративних межах Черкаської міської ради по вул. Грибна, 50, м. Черкаси, без кадастрового номеру, площею 1,08 га, яка знаходиться у постійному користуванні ПП Спецагротехтранс (на підставі державного акту на право постійного користування серія ЧР24-100 від 23.04.1996 №46), пригороджена залізобетонним парканом земельна ділянка площею 0,4308 га. В діях юридичної особи вбачається порушення, яке полягає в самовільному зайнятті земельної ділянки житлової і громадської забудови.

25 червня 2019 року посадовою особою відповідача складено Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (для земель житлової та громадської забудови) за адресою: м. Черкаси, вул. Грибна, 50, згідно з яким розмір шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки комунальної форми власності житлової та громадської забудови складає 46219,00 грн.

25 червня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області складено:

- припис №238-ДК/0183Пр/03/01/-19, згідно з яким приписано у 30-денний термін усунути виявлені порушення;

- протокол про адміністративне правопорушення №238-ДК/0150П/07/01/-19;

- постанову про накладення адміністративного стягнення №238-ДК/0148По/08/01/-19, згідно з якою директора ПП Спецагротехтранс визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу 340,00 грн.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства 24.06.2019, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно із статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до змісту статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Згідно зі статтею 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Відповідно до зазначених норм, контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вказаним Законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія.

Особливості та обмеження перевірок, визначені у вказаному Законі, не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV.

Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 09.10.2019 у справі №724/1843/18, від 17.09.2019 у справі № 806/1723/18, які відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України враховуються судом щодо застосування норм права.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки, площею 0,4308 га за адресою: м.Черкаси, вул. Грибна, 50, відповідачем проведена на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законом.

Доводи позивача спростовуються вищенаведеним.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких необхідно відмовити.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «Спецагротехтранс» (вул. Грибна, буд. 50, м. Черкаси, 18000; код ЄДРПОУ 21383465) до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м.Черкаси, 18000; код ЄДРПОУ 39765890) про визнання протиправними дій державного інспектора, визнання протиправним та скасування припису, відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.В. Руденко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2019
Оприлюднено09.12.2019
Номер документу86154986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2820/19

Постанова від 20.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні