Постанова
від 02.12.2019 по справі 460/1496/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2019 рокуЛьвів№ 857/9868/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,

суддів Довгополова О.М., Шинкар Т.І.

за участі секретаря судового засідання Хітрень О.Ю.,

позивач: ОСОБА_1

представник позивача: Самардак К.В.

представник відповідача: Назаревич Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року у справі № 460/1496/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Сарненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,-

суддя в 1-й інстанції - Дорошенко Н.О.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення -м. Рівне,

дата складання повного тексту рішення - 05.08.2019,-

В С Т А Н О В И В:

У червні 2019 року позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Сарненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у якому, із урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просила: 1) визнати протиправним рішення відповідача від 16.01.2019 №82/04-29 про відмову в призначенні позивачу пенсії згідно ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ; 2) зобов`язати відповідача здійснити призначення і виплатити пенсію за віком із зниженням пенсійного віку на 5 років ОСОБА_1 згідно зі ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи починаючи з 09.10.2018 року.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначає, що вона має статус потерпілої від наслідків аварії на ЧАЕС категорії 4, що підтверджується посвідченням серії В-1 НОМЕР_1 від 01.01.1994 року. 05.09.2018 позивачу виповнилося 56 років, а тому 09.10.2018 року вона звернулась до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком на умовах, визначених ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи зі зниженням пенсійного віку як особі, яка проживала у зоні посиленого радіологічного контролю. Проте, рішенням відповідача, оформленим листом від 16.01.2019 №82/04-29, позивачу було відмовлено у призначенні пенсії на умовах, визначених ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Відмовляючи у призначенні пенсії відповідач виходив з того, що згідно з записами трудової книжки прослідковується робота у чистій зоні у період з 26.11.1979 по 14.04.1991 на Рівненському заводі ім. 60-річчя Жовтня. Тому, на думку відповідача, надані позивачем документи не підтверджують факту постійного проживання (роботи) у зоні посиленого радіологічного контролю (4 зона) і права на призначення пенсії із зменшенням пенсійного віку на 5 років позивач не має. Позивач вважає відмову відповідача у призначенні пенсії протиправною, оскільки для вирішення питання про призначення пенсії на умовах ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , вона надала відповідачу усі необхідні документи, зокрема довідку Степанської селищної ради про період проживання на радіоактивно забрудненій території від 17.09.2018 №1090 та копію посвідчення громадянина, віднесеного до 4 категорії осіб, потерпілих від Чорнобильської катастрофи.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправною відмову Сарненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у призначенні пенсії ОСОБА_1 із зменшенням пенсійного віку відповідно до ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Зобов`язано Сарненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області призначити і виплатити пенсію за віком із зниженням пенсійного віку на 5 років ОСОБА_1 згідно зі ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , починаючи з 09.10.2018 року. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Сарненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 768,40 грн..

Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що при винесенні оскаржуваного рішення, судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не надано належної оцінки всім аргументам учасників справи.

Зазначає, що згідно записів у трудовій книжці позивач працював з 26.11.1979 по 14.04.1991 на Рівненському заводі ім. 60-річчя Жовтня, що знаходиться у м. Рівне, тобто працював і, відповідно, проживав поза межами зони посиленого радіологічного контролю. Таким чином, позивач не має права на призначення йому пенсії відповідно до вимог статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи із зниженням пенсійного віку на 5 років.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому зазначено, що суд першої інстанції, дослідивши всі наявні в матеріалах справи докази дійшов законного та обґрунтованого висновку про протиправність відмови у призначенні пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Вважає, що апелянт не спростував викладені у судовому рішенні обставини, яким суд надав належної правової оцінки.

Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що оскаржуване рішення суду першої інстанції вимогам статті 242 КАС України відповідає.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має статус громадянки, яка постійно проживає на території зони посиленого радіоекологічного контролю у 1986-1990 роках, що підтверджується посвідченням серії В-1 НОМЕР_1 , виданим 01.01.1994 Рівненською обласною державною адміністрацією (а.с.11).

09.10.2018 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою встановленого зразка про призначення пенсії за віком (а.с.13).

Листом від 16.01.2019 №82/04-29 відповідач відмовив ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з підстав відсутності необхідного періоду постійного проживання (роботи) у зоні посиленого радіологічного контролю (4 зона) (а.с.14-15).

Вважаючи вказану відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки подані позивачем до суду документи підтверджують факт проживання на території радіоактивного забруднення, тому дії пенсійного органу щодо відмови у призначення пенсії із зменшенням пенсійного віку є протиправними.

Колегія суддів погоджується з обґрунтованістю такого висновку суду першої інстанції з наступних підстав.

Згідно абз. 1 ч. 1 ст. ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 № 796-XII (далі Закон № 796-ХІІ), особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Відповідно до абз. 6 п. 2 ч. 1 ст. 55 Закону № 796-ХІІ, особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у такому порядку: 2 роки (початкова величина зниження пенсійного віку встановлюється лише особам, які постійно проживали або постійно працювали у зазначених зонах з моменту аварії по 31 липня 1986 року незалежно від часу проживання або роботи в цей період) та додатково 1 рік за 3 роки проживання, роботи, але не більше 5 років.

Частиною 1 ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-IV передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років.

Відповідно до ч. 3 ст. 65 Закону № 796-ХІІ, посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Потерпілий від Чорнобильської катастрофи є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Абзацом 6 п. п. 5 п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою управління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846, передбачено подання до заяви про призначення пенсії за віком документів, які підтверджують особливий статус особи, а саме: посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідки про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, виданої органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ).

З системного аналізу вищенаведених норм, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що документом, який підтверджує статус громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право на користування пільгами, встановленими чинним законодавством, у тому числі призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або Потерпілий від Чорнобильської катастрофи . У свою чергу, довідки про період роботи та проживання на забруднених територіях є підставою для визначення в установленому порядку статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 02.11.2018 у справі № 398/3389/16-а (№ К/9901/45186/18), від 31.10.2018 у справі № 212/12245/13-а (№ К/9901/1087/18).

Суд апеляційної інстанції зазначає, що наявність у позивача посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (категорія 4) серія НОМЕР_2 від 01.01.1994, видане Рівненською обласною державною адміністрацією, надає ОСОБА_1 право користуватися пільгами, визначеними Законом № 796-ХІІ, в тому числі, правом на зниження пенсійного віку при призначенні пенсії за віком. Вказане посвідчення є чинним і ніким не скасоване.

Крім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що за змістом довідки виконкому Степанської селищної ради Сарненського району Рівненської області №1090 від 17.09.2018 ОСОБА_1 дійсно постійно проживає та зареєстрована в смт Степань Степанської селищної ради Сарненського району з 22.12.1988 по даний час. Даний населений пункт відносився до ІV зони радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильської АЕС. Підстава видачі довідки: будинкова книга (а.с.12).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів Української РСР №106 від 23.07.1991 Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи та Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи , смт Степань Сарненського району Рівненської області відноситься до зони посиленого радіоекологічного контролю.

Окрім цього, відповідно до копії паспорту ОСОБА_1 серія НОМЕР_3 позивач з 22.12.1988 зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 . Відомостей про зняття позивача з реєстраційного обліку станом на дату розгляду справи судом матеріали справи не містять.

З наведеного, враховуючи посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідки про періоди проживання на території зони посиленого радіологічного контролю, суд апеляційної інстанції вважає, що на позивача поширюється дія ст. 55 Закону № 796-ХІІ.

Щодо покликання апелянта на факт роботи ОСОБА_1 , у спірний період, поза межами зони гарантованого добровільного відселення, то суд апеляційної інстанції вважає такі є безпідставними. Оскільки згідно Порядку № 22-1, для підтвердження періоду проживання на територіях радіоактивного забруднення приймаються виключно довідки, видані органами місцевого самоврядування. Відтак, трудова книжка не відноситься до документів, які можуть підтверджувати період проживання потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи в зоні посиленого радіологічного контролю або поза її межами, а тому така не спростувує факту постійного проживання позивача у зоні посиленого радіологічного контролю.

Отже, відповідно до статті 55 Закону № 796-ХІІ, позивач має право на призначення пенсії за віком зі зменшенням пенсійного віку на 5 років, тобто, у 55 роки.

Також, суд апеляційної інстанції зазначає, що п. 1 ч. 1 ст. 45 Закону № 1058-IV передбачено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно ч. 2 ст. 45 Закону № 1058-IV заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Одночасно, суд зазначає, що відповідно до статті 45 Закону №1058-IV, пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.

Оскільки, позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії із дотриманням вимог ч. 2 ст. 45 Закону № 1058-IV - 09.10.2018 року, то пенсію за віком зі зменшенням пенсійного віку, позивачу необхідно призначити з 09.10.2018 року.

Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позов необхідно задовольнити, оскільки відсутні підстави для відмови в призначені пенсії із зменшенням пенсійного віку згідно ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи починаючи з 09.10.2018 року.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції з вищенаведених мотивів.

З огляду на викладене, суд першої інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Відповідно до ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 328 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року у справі № 460/1496/19 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду касаційної інстанції.

У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді О. М. Довгополов Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 06.12.2019

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2019
Оприлюднено09.12.2019
Номер документу86161475
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1496/19

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Постанова від 16.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Постанова від 02.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 26.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 04.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні