ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.004380
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2019 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючий суддя Кравців О.Р.,
секретар судового засідання Шийович Р.Я.,
від позивача Титаренко В.С.,
від відповідачів Ядловський П.Л., Іваницький В.В., Семенюк І.Я.,
від третьої особи Данилишин С.П., Школьна А.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Медичної (військово-лікарської комісії) Державної установи Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області , Державної установи Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: державна установа Львівська виправна колонія (№48) , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовною заявою до Медичної (військово-лікарської) комісії ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області , у якій просив суд визнати бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язати відповідача прийняти направлення, видане ДУ Львівська виправна колонія (№48) позивачу на проходження військово-лікарської комісії ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області для визначення причинового зв`язку захворювання, яке призвело до інвалідності другої групи.
В обґрунтування позову позивач вказав, що він з 27.05.2014 по 10.12.2014 проходив службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на посадах рядового та молодшого начальницького складу. Згідно з Карткою стану здоров`я від 25.04.2014 протипоказання щодо служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на той час відсутні.
Після звільнення з органів Державної кримінально-виконавчої служби України у зв`язку з погіршенням стану здоров`я медико-соціальною експертною комісією ОСОБА_1 встановлена третя група інвалідності, а 24.03.2016 року - друга група інвалідності із зазначенням загальне захворювання , у зв`язку з чим призначена та виплачується пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
З метою встановлення причинного зв`язку інвалідності другої групи внаслідок захворювання, яке виникло в період проходження військової служби, ОСОБА_1 звернувся з заявою в ДУ Львівська виправна колонія (№48) для отримання направлення на проведення медичної (військово-лікарської) комісії.
21.06.2019 ОСОБА_1 отримав в ДУ Львівська виправна колонія (№48) направлення на проходження військово-лікарської комісії в ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області по вул. Замарстинівська, 233 в м.Львові, однак під час подачі направлення 02.07.2019 ОСОБА_1 було відмовлено у проведенні медичного огляду без надання письмового обґрунтування.
На запит адвоката Титаренка В.С. від 09.08.2019 року голова медичної (військово-лікарської) комісії Іваницький В.В. листом №33/34- 117 від 09.08.2019 повідомив, що провести ОСОБА_1 військово-лікарську експертизу з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на сьогоднішній день не можливо через те, що механізму освідчення М(ВЛ)К по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників ДКВС в М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Львівській області немає у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах на проведення платних медичних послуг роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, а також неможливістю укладення договорів на проведення медичних оглядів М(ВЛ)К з фізичними особами (відсутність такої можливості на законодавчому рівні). Освідчення М(ВЛ)К проводиться виключно атестованих працівників.
Згідно з п. 5 загальних положень Положення про діяльність медичної (військово- лікарської) комісії МВС ВЛК у своїй роботі керуються чинним законодавством України, цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами з питань військово-лікарської експертизи.
Зазначене Положення не передбачає не можливість проведення медичної (військово-лікарської) комісії з причин, які зазначені в листі №33/34-117 від 09.08.2019 року.
Оскільки відповідна відмова порушує права позивача, він звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою від 02.09.2019 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.
23.09.2019 за вх. №34221 від Державної установи Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області надійшов лист, відповідно до якого повідомлено, що згідно з положенням, затвердженим наказом МВС України від 07.11.2015 №1440 (у редакції наказу МВС України від 10.07.2018 за №589), ДУ ТМО МВС України по Львівській області є бюджетною установою, неприбутковою установою, що належить до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України та оперативно підпорядкована Управлінню охорони здоров`я та реабілітації МВС. ТМО має у своєму складі медичну (військово-лікарську) комісію, заклади охорони здоров`я, що не мають статусу юридичної особи: лікарню, поліклініку, центр превентивної медицини; центр психіатричної допомоги та професійного психофізіологічного відбору.
За вищевказаним позовом медичну (військово-лікарську) комісію ДУ ТМО МВС України по Львівській області визначено як відповідача, яка не має статусу юридичної особи, не є суб`єктом владних повноважень та не здійснює публічно-владних управлінських функцій згідно із законодавством України. Зважаючи на викладене, медична (військово-лікарська) комісія ДУ ТМО МВС України по Львівській області не може виступати стороною у цій справі /а.с.31/.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 23.09.2019 у якості співвідповідача у справі залучено Державну установу Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області .
25.09.2019 за вх. №34583 від представників відповідачів 1 та 2 надійшов відзив на позовну заяву /а.с.46-48/. Проведення освідчення медичною (військово-лікарською) комісією ДУ ТМО МВС України по Львівській області з метою встановлення ОСОБА_1 причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України є неможливим, та у випадку його проведення - протиправним.
Державна установа Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області (далі - ТМО) здійснює свою діяльність згідно з Положенням, затвердженим наказом МВС України від 07.11.2015 №1440 (у редакції наказу МВС України від 10.07.2018 №589).
Наказом МВС України від 03.06.2016 № 462 Про затвердження Інструкції про порядок медичного обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.07.2016 за № 912/29042, визначено категорії осіб, які мають право на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС.
Працівники ДУ Львівська виправна колонія (№48) Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції не відносяться до категорії осіб, які мають право на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС.
Згідно із ст. 17 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я , постановою Кабінету міністрів України від 17 вересня 1996 року №11238 Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров`я та вищих медичних закладах освіти працівникам ДУ Львівська виправна колонія (№48) Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, медичні послуги надаються на підставі договору Про надання медичних послуг у ДУ ТМО МВС України по Львівській області , який укладається на поточний рік з оплатою згідно затверджених тарифів на платні послуги у ТМО.
Беручи до уваги умови відповідного договору, надання медичних послуг у ТМО надається лише працівникам Замовника та кандидатам на службу чи вступ до ВНЗ із специфічними умовами навчання. Оплата наданих медичних послуг проводиться згідно затверджених тарифів на надання платних медичних послуг у ДУ ТМО МВС України по Львівській області .
На момент звернення позивача до медичної (військово-лікарської) комісії ТМО, діяли тарифи затверджені наказом ДУ ТМО МВС України по Львівській області від 23.03.2016 №42.
Згідно з переліком, який додається до вищезазначеного наказу, у ТМО для фізичних осіб немає платної послуги з проведення освідчення медичною (військово-лікарською) комісією ДУ ТМО МВС України по Львівській області на день звільнення за медичними документами, з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби у відповідних органах.
Зважаючи на вищенаведені обставини, медичне обслуговування осіб в закладах охорони здоров`я МВС на договірних засадах повинно здійснюватися на підставі укладених договорів з суб`єктами господарювання в обсязі коштів, перерахованих закладу охорони здоров`я МВС від цих підприємств (установ, організацій), за фактичними витратами.
Також треба зазначити, що згідно з укладеною угодою та відповідно до поданих списків, виключно атестовані працівники ДУ Львівська виправна колонія (№48) освідчуються медичною (військово-лікарською) комісією ТМО.
Механізму проведення освідчення по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби немає, у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах ТМО медичної послуги роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, для встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби.
Враховуючи той факт що позивач ОСОБА_1 звільнився зі служби 10.12.2014, на сьогоднішній день провести освідчення медичною (військово-лікарською) комісією ДУ ТМО МВС України по Львівській області не являється можливим.
Вважають позовні вимоги безпідставними, а позов таким, у задоволенні якого слід відмовити.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 02.10.2019 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів залучено Державну установу Львівська виправна колонія (№48) .
Ухвалою суду від 06.11.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
03.12.2019 за вх. №45610 від представників третьої особи надійшли письмові пояснення /а.с.133-135/. Наказом МВС України від 03.06.2016 №462 Про затвердження Інструкції Про порядок медичного обслуговування у закладах охорони здоров`я МВС , зареєстрованим Міністерством юстиції України 02.07.2016 року за №912/29042, п.1 розділу II визначено категорії осіб, які мають право на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС.
Оскільки до вказаного переліку не входять працівники органів Державної кримінально-виконавчої служби, медичні послуги працівникам ДУ Львівська виправна колонія (№48) Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції надаються на платній основі на підставі Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я , Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров`я та вищих медичних закладах освіти .
17.01.2019 між ДУ Львівська виправна колонія (№48) та ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області укладено Договір про надання медичних послуг від 17.01.2019 №33/34-4. Згідно з п. 1.2. вказаного Договору ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області як виконавець надає послуги з медичного обстеження та стаціонарного лікування працівникам ДУ Львівська виправна колонія (№48) , а також освідчення медичною (військово-лікарською) комісією кандидатам до служби, кандидатам до вступу до вищих навчальних закладів із специфічними умовами навчання, працівникам ДУ Львівська виправна колонія (№48) щодо придатності до подальшої служби при переміщенні по службі, визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій і каліцтв у працівників ДУ Львівська виправна колонія (№48) , що проходять службу, звільняються зі служби згідно з наказом МВС України від 03.04.2017 №285.
Так, згідно з Договором про надання медичних послуг, укладеним між ДУ Львівська виправна колонія (№48) та ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області від 17.01.2019 №33/34-4 не передбачено надання медичних послуг, а саме освідчення по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби.
Згідно п. 3.2. вказаного Договору при наданні Послуг застосовуються діючі норми і тарифи.
Станом на 21.06.2019 (день видачі направлення ДУ Львівська виправна колонія (№48) ) відповідач надавав платні медичні послуги на основі діючих тарифів, затверджених наказом ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області від 23.03.2016 року №42.
У вказаному переліку відсутня послуга з проведення освідчення медичною (військово-лікарською) комісією ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області колишніх працівників органів Державної кримінально-виконавчої служби, зокрема ДУ Львівська виправна колонія (№48) ), по медичних документах з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби станом на день звільнення.
У зв`язку з викладеним третя особа вважає, що направлення у Військово-лікарську комісію ДУ Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області , видане ДУ Львівська виправна колонія (№48) ) 21.06.2019 ОСОБА_1 для здійснення медичного огляду з метою встановлення причинного зв`язку наявного у нього захворювання з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України, є помилковим.
Суд заслухав вступне слово представників сторін та третьої особи, допитав ОСОБА_1 як свідка, встановив фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини, дослідив письмові докази, долучені до матеріалів справи, та, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 згідно з пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 серії НОМЕР_2 від 13.04.2017 (терміном дії до 16.03.2019) отримує пенсію по інвалідності 2 групи загального захворювання /а.с.8/.
ОСОБА_1 з 27.05.2014 по 10.12.2014 проходив службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на посадах рядового та молодшого начальницького складу /а.с.10/.
Згідно з наказом №68о/с По особовому складу від 10.12.2014, згідно з Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, звільнено у запас Збройних Сил України (з постановкою на військовий облік) за п. 63 ж (за власним бажанням) молодшого сержанта внутрішньої служби ОСОБА_1 , молодшого інспектора відділу охорони Львівської виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України у Львівської області (№48), 10.12.2014 /а.с.67/.
Згідно з Довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №873931 від 26.03.2015 позивачу встановлено третю групу інвалідності /а.с.14/.
Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №338152 від 24.03.2016 за результатами повторного огляду позивачу встановлено другу групу інвалідності; причина інвалідності - загальне, на строк до квітня 2017.
03.06.2019 позивач звернувся до начальника військово-лікарської комісії про проведення військово-лікарської експертизи з метою встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби /а.с.51/.
12.06.2019 Медичною (військово-лікарською комісією) ДУ ТМО МВС України по Львівській області надано позивачу відповідь про те, що механізму освідчення М(ВЛ)К по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників ДКВС в М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Львівській області немає у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах на проведення платних медичних послуг роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, а також неможливістю укладення договорів на проведення медичних оглядів М(ВЛ)К з фізичними особами (відсутність такої можливості на законодавчому рівні), відповідно до якого позивач мав би змогу на освідчення М(ВЛ)К .
Також зазначено, що працівники ДКВС освідчуються М(ВЛ)К згідно з укладеними угодами юридичних осіб державної форми власності з ДУ ТМО МВС України по Львівській області на платній основі відповідно до поданих списків працівників юридичних осіб; освідчення М(ВЛ)К проводиться виключно атестованих працівників. Також вказано, що у переліку документів, які позивач долучив до заяви, довідки про проходження ним ВЛК при оформленні в ДКВС, не надано, як і інших документів, необхідних для освідчення М (ВЛ )К. Відтак провести військово-лікарську експертизу з метою встановлення позивачу причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України не є можливим /а.с.50/.
21.06.2019 ОСОБА_1 отримав в ДУ Львівська виправна колонія (№48) направлення (додаток копія направлення) на проходження військово-лікарської комісії в ДУ Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області по вул. Замарстинівська, 233 в м. Львові /а.с.16/, однак під час подачі направлення 02.07.2019 ОСОБА_1 відмовлено у проведенні медичного огляду без надання письмового обґрунтування.
На запит адвоката Титаренка В.С. №119315 від 09.08.2019 /а.с.17-18/ голова медичної (військово-лікарської) комісії Іваницький В.В. листом №33/34-117 від 09.08.2019 повідомив, що провести ОСОБА_1 військово-лікарську експертизу з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на сьогоднішній день не являється можливим через те, що механізму освідчення М(ВЛ)К по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників ДКВС в М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Львівській області немає в зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах на проведення платних медичних послуг роботи лікарів- спеціалістів з медичною документацією, а також неможливістю укладення договорів на проведення медичних оглядів М(ВЛ)К з фізичними особами (відсутність такої можливості на законодавчому рівні). Працівники ДКВС освідчуються М(ВЛ)К згідно з укладеними угодами юридичних осіб державної форми власності з ДУ ТМО МВС України по Львівській області на платній основі відповідно до поданих списків працівників юридичних осіб; освідчення М(ВЛ)К проводиться виключно атестованих працівників. ОСОБА_1 в червні 2019 року звертався до М(ВЛ)К ДУ ТМО МВС України по Львівській області із заявою з приводу встановлення йому причинного зв`язку захворювань зі службою в ОВС, про що йому відмовлено та повідомлено листом від 12.06.2019 №33/34-79. Відтак провести військово-лікарську експертизу з метою встановлення ОСОБА_1 причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах державної кримінально-виконавчої служби України станом на момент надання відповіді на запит не являється можливим /а.с.15/.
Позивач вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною та такою, що порушує його права, з метою їх захисту звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи справу, суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи підстави позову і відзиву дослідженню у межах цієї справи підлягає правомірність відмови медичної (військово-лікарської) комісії ДУ ТМО МВС України по Львівській області у прийнятті направлення, виданого ДУ Львівська виправна колонія (№48) позивачу на проходження військово-лікарської комісії ДУ ТМО МВС України по Львівській області для визначення причинного зв`язку захворювання, яке призвело до інвалідності другої групи, чи є така відмова протиправною бездіяльністю та чи існують підстави для зобов`язання вчинити дії щодо прийняття направлення та проведення відповідного освідчення.
Організацію діяльності медичних (військово-лікарських) комісій МВС щодо проведення лікарської та військово-лікарської експертизи визначає Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, яке затверджене наказом Міністерства внутрішніх справ України №285 від 03.04.2017, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2017 за № 559/30427 (далі - Положення).
Пунктом 2 Положення передбачено, що медичні (військово-лікарські) комісії МВС (далі - ВЛК) - спеціальні підрозділи, що утворюються в закладах охорони здоров`я МВС та Національної гвардії України (далі - НГУ) для проведення лікарської та військово-лікарської експертизи.
Державна установа Територіальне медичне об`єднання МВС України по Львівській області (далі - ТМО), зареєстрована як юридична особа 30.08.1996, ідентифікаційний код юридичної особи 08734210 /а.с.35-38, 39/ здійснює свою діяльність згідно Положення затвердженого наказом МВС України від 07.11.2015 року №1440 (у редакції наказу МВС України від 10.07.2018 №589) /а.с.32-34/.
Згідно з вищезазначеним Положенням ТМО є самостійним багатопрофільним закладом охорони здоров`я, який об`єднує в собі лікувально-профілактичні та інші заклади, що здійснюють на основі ліцензії медичне забезпечення осіб, які відповідно до законодавства мають право на медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС.
ДУ ТМО МВС України по Львівській області є бюджетною, неприбутковою установою, що належить до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України та оперативно підпорядкована Управлінню охорони здоров`я та реабілітації МВС, володіє Ліцензією Міністерства охорони здоров`я, відповідно до рішення №872 від 17.12.2015 на вид господарської діяльності - медична практика /а.с.34/.
ТМО має у своєму складі медичну (військово-лікарську) комісію, заклади охорони здоров`я, що не мають статусу юридичної особи: лікарню; поліклініку; центр превентивної медицини; центр психіатричної допомоги та професійного психофізіологічного відбору (п. 8 Положення).
Наказом МВС України від 03.06.2016 № 462, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.07.2016 за № 912/29042, затверджено Інструкцію про порядок медичного обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС, яка визначає порядок медичного обслуговування певних категорій осіб, яким таке право встановлено відповідно до законодавства, та порядок їх прикріплення до закладів охорони здоров`я МВС.
Вказаною Інструкцією визначено категорії осіб, які мають право на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС (розділ 2 п. 1 Інструкції).
Серед таких колишніх працівників органів Державної кримінально-виконавчої служби не визначено, а тому працівники ДУ Львівська виправна колонія (№48) Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції не відносяться до категорії осіб, які мають право на безоплатне медичне обслуговування в закладах охорони здоров`я МВС.
Вказане представниками третьої особи не заперечується.
Пунктом 9 Інструкції передбачено, що громадяни України, які не входять до переліку осіб, зазначеного у цьому розділі, працівники закладів, установ і підприємств, що належать до сфери управління МВС, НГУ, Національної поліції, ДМС та не відносяться до бюджетних закладів, установ та підприємств, обслуговуються за договорами згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 №1138 Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах .
Судом встановлено, що 17.01.2019 між ДУ ТМО МВС України по Львівській області та ДУ Львівська виправна колонія (№48) (замовник) уклали договорів №33/34-4 Про надання медичних послуг , відповідно до якого ТМО як виконавець, який має відповідну ліцензію на надання медичних послуг, зобов`язується надати медичні послуги замовнику, а замовник - оплатити ці послуги на умовах цього договору /а.с.62-63/.
ТМО як виконавець надає послуги з медичного обстеження та стаціонарного лікування працівникам замовника, а також освідчення медичною (військово-лікарською) комісією кандидатам до служби, кандидатам до вступу до вищих навчальних закладів із специфічними умовами навчання, працівникам замовника щодо придатності до подальшої служби при переміщенні по службі, визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій і каліцтв у працівників замовника, що проходять службу, звільняються зі служби згідно з наказом МВС України від 03.04.2017 №285.
Згідно з п. 3 Договору послуги надаються працівникам замовника вказаним у списках, що надаються разом з Договором до ТМО. При наданні послуг застосовуються діючі норми і тарифи.
Наказом №42 від 23.03.2016 затверджено тарифи за надання ДУ ТМО МВС України по Львівській області платних медичних послуг /а.с.60-61/.
Згідно з тарифами на проведення медичних освідчень поступаючих на службу в органи внутрішніх справ України, до системи закладів МВС України та інших правоохоронних органів, профоглядів для поступлення на роботу вільного найму, профілактичного наркологічного огляду, психіатричного обстеження зі застосуванням психологічної скринінг діагностики, тестування психолого-психофізіологічного обстеження та психолого-психіатричної допомоги, послуги СЕС, поліклініки та стаціонару, які додаються до вищезазначеного наказу, у ТМО для фізичних осіб немає платної послуги з проведення освідчення медичною (військово-лікарською) комісією ДУ ТМО МВС України по Львівській області на день звільнення по медичних документах, з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби у відповідних органах.
Проаналізувавши вказаний договір та тарифи, суд дійшов висновку, що ДУ ТМО МВС України по Львівській області надає послуги з медичного обстеження та стаціонарного лікування працівникам ДУ Львівська виправна колонія (№48) , а в частині визначення причинового зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій і каліцтв у працівників ДУ Львівська виправна колонія (№48) лише тих, що проходять службу, звільняються зі служби згідно наказу МВС України від 03.04.2017 №285.
Представники відповідача та третьої особи також зауважили, що медичне обслуговування осіб в закладах охорони здоров`я МВС на договірних засадах повинно здійснюватися на підставі укладених договорів з суб`єктами господарювання в обсязі коштів, перерахованих закладу охорони здоров`я МВС від цих підприємств (установ, організацій), за фактичними витратами. Крім вказаного, згідно з укладеною угодою та відповідно до поданих списків, виключно атестовані працівники ДУ Львівська виправна колонія (№48) освідчуються медичною (військово-лікарською) комісією ТМО.
Судом як свідка допитано ОСОБА_1 , який пояснив, що в процесі проходження служби його здоров`я погіршилося, звільнився з ДУ Львівська виправна колонія (№48) 10.12.2014. Надалі звернувся в поліклініку МВС на вул. Замарстинівській. Діагнозу йому не встановили, але вказали, що існують ознаки розсіяного склерозу. Після звільнення зі служби позивач провів магнітно-резонансну томографію, а далі - пройшов комісію, де йому встановили третю групу інвалідності (березень 2016), а згодом - другу (березень 2017). У зв`язку з інвалідністю отримує цивільну пенсію.
За заявою адвоката позивача йому видано направлення на військово-лікарську комісію ДУ ТМО МВС України у Львівській області . Однак при його пред`явленні у ВЛК його відмовилися реєструвати. На заяву позивача від 03.06.2019 йому надали письмову відмову. Адвокат звертався двічі до ВЛК 05.07.2019 та 09.08.2019, за результатами яких адвокату надано лише 1 письмову відмову. Зазначив, що начальник ВЛК відмовив у прийнятті направлення до адвокатських звернень у зв`язку з тим, що позивач не є ні військовослужбовцем, ні працівником колонії.
При допиті свідка голова ВЛК також задавав йому питання, зокрема на підставі якого документа позивача скерували для проходження ВЛК, однак позивач зазначив, що він не є юристом, йому видали направлення, він і намагався його реалізувати. На запитання про те, чи пропонувалося позивачу при звільненні зі служби пройти ВЛК він відповів ствердно, однак від його проходження відмовився через те, що йому ніхто не пояснював його діагнозу і наслідків відповідної відмови. Також позивач відповідаючи як свідок на запитання голови ВЛК зазначив, що він здогадувався, що оплату за медогляд здійснюватиме ДУ Львівська виправна колонія (№48) , але не знав, що медичне освідченя здійснюється на підставі угоди. Також зазначив, що голова ВЛК не ознайомлював його з наказом МВС №285 від 03.04.2017. Також не пам`ятав чи спілкувався з головою ВЛК щодо заяви від 03.06.2019.
Представник ДУ ТМО МВС України по Львівській області Семенюк І.Я. задавав свідку запитання щодо того, яке право позивача порушене, на що ОСОБА_1 зазначив про порушення його права на проведення військово-лікарської комісії для встановлення причинного зв`язку інвалідності з проходженням ним служби. Також вказав, що проходив службу як працівник органів внутрішніх справ та йому не зрозуміло чому він без направлення не може пройти військово-лікарської комісії. Зауважив, що йому невідомо про можливість встановлення відповідного причинного зв`язку у інших військово-лікарських комісіях.
Представник третьої особи задав свідку запитання щодо його діагнозу, на що ОСОБА_1 вказав про наявність розсіяного склерозу та зауважив, що у нього є виписка про наявність такого із 17 років /а.с.12 зворот/.
Представник третьої особи, за результатами допиту позивача зазначив, що питання проходження військово лікарської комісії колишніми працівниками не врегульовано на законодавчому рівні, а служба позивача не була службою в органах внутрішніх справ, позивач був працівником саме пенітенціарної служби. Механізму проведення освідчення по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби немає, у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах ТМО медичної послуги роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, для встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби.
Особливу увагу представник третьої особи звернув на те, що відповідне направлення позивачу видано випадково.
З огляду на те, що позивач не проходив ВЛК при звільненні, Договором про надання медичних послуг від 17.01.2019, укладеним між ДУ ТМО МВС України по Львівській області та ДУ Львівська виправна колонія (№48) , не передбачено проведення медичного огляду на предмет встановлення причинного зв`язку захворювання та проходженням служби в органах кримінально-виконавчої служби, неоплату медичного огляду третьою особою та правовою позицією ДК Львівською виправної колонії (№48) щодо помилкового видання направлення ОСОБА_1 , суд дійшов висновку про відсутність обов`язку у відповідача приймати таке направлення від позивача та обґрунтованість відмови у проведенні медичного огляду військово-лікарською комісією.
Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та письмових доказів, долучених до матеріалів справи, суд дійшов висновку, що вимоги є безпідставними, а дії відповідача - законними та обґрунтованими. Тому у задоволенні позову слід відмовити.
Оскільки позивач відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір звільнений від сплати судового збору, з врахуванням приписів ст. 139 КАС України, судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.
Керуючись ст.ст. 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 294, 295, п.п. 15.5 п. 15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -
в и р і ш и в :
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Судові витрати зі сторін не стягувати.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 09.12.2019.
Суддя Кравців О.Р.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2019 |
Оприлюднено | 11.12.2019 |
Номер документу | 86229667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Радишевська О.Р.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні