Рішення
від 02.12.2019 по справі 813/6372/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №813/6372/13-а

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2019 року зал судових засідань № 11

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Гулика А.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Тронки О.В.,

представника позивача Рісної Ю.Б.,

представника відповідача Іванського В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання неправомірними дій, -

в с т а н о в и в:

товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» , код ЄДРПОУ 35721430, місцезнаходження: 79044, м.Львів, вул.Чупринки, буд.108 кв.11 (далі - позивач; ТзОВ Євро-продукти ) звернулося до Державної податкової інспекції у Франківському районі міста Львова Головного управління ДФС у Львівській області (далі - відповідач), місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування товариству з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість;

- визнати протиправними дії відповідача щодо внесення запису в адміністративно-інформаційну систему про нарахування товариству з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти пені у розмірі 16910,75грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 21.10.2013, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015, адміністративний позов задоволено повністю.

Постановою Верховного Суду від 14.05.2019 постанову Львівського окружного адміністративного суду від 21.10.2013 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою від 22.07.2019 суддя прийняв справу до провадження.

Ухвалою від 07.08.2019 суд замінив відповідача у справі Залізничну об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Львівській області його правонаступником - Головним управлінням ДФС у Львівській області.

Ухвалою від 04.11.2019 суд замінив відповідача у справі Головне управління ДФС у Львівській області його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Львівській області.

Ухвалою від 04.11.2019 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неправомірно здійснив нарахування пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що мало місце у лютому 2009 року, на підставі ст. 129 Податкового кодексу України. На думку позивача, дії податкового органу щодо нарахування такої пені на неузгоджені податкові зобов`язання за період з лютого 2009 року по 14.03.2011 є протиправними та суперечать чинному на час існування спірних правовідносин законодавству.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечив, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю. Відзив обґрунтований тим, що розрахована відповідачем пеня відповідає вимогам законодавства. Крім цього, на думку відповідача, якщо проаналізувати норми податкового законодавства як до 2011 року, так і після набрання чинності Податковим кодексом України, порядок нарахування і значення, які були б нараховані не змінились за своїм змістом, а лише зміна назви нормативно-правових актів, якими регулюються підстави та порядок нарахуванні пені, не вплинуло на виявлене порушення.

Представник позивача подала відповідь на відзив, в якій зазначила, що відповідач не вказав, жодної правової норми, на підставі якої ним здійснено застосування нормативно-правового акта до відносин, які виникли до набрання ним чинності. Податковий кодекс України, який набрав чинності 01.01.2011 не містить вказівки на те, що його норми мають зворотню дію в часі, а чинне на той час законодавство не передбачало нарахування на неузгоджені податкові зобов`язання пені, в тому числі в разі їх судового чи адміністративного оскарження, незалежно від результатів такого оскарження.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала. Просила суд позов задовольнити повністю.

В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив. Просив суд відмовити у задоволенні позову повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вказівки Верховного Суду, викладені в постанові від 14.05.2019, суд встановив наступне.

ТзОВ Євро-продукти зареєстроване як юридична особа 13.02.2008, йому присвоєно ідентифікаційний код 35721430, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Державною податковою інспекцією у Франківському районі м. Львова листом від 15.03.2013 № 4480/10/11-0008/26 Про надання інформації повідомлено ТзОВ Євро-продукти (код ЄДРПОУ 35721430) про нарахування пені в автоматичному режимі, у зв`язку з нарахуванням грошового зобов`язання органом ДПС, визначеного за наслідком проведеної перевірки.

Результати перевірки викладені в акті № 10/23-0/35721430 від 11.02.2011, на підставі якого прийнято податкове повідомлення-рішення від 25.02.2011 №0000332320, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість у сумі 93900 грн., у тому числі 75120,00 грн. основного зобов`язання та 18780,00 грн. штрафних санкцій.

Позивач вказане повідомлення-рішення отримав 04.03.2011 та його не оскаржував. 28.03.2011 та 30.03.2011 позивач провів сплату донарахованого зобов`язання у сумі 68000,00 грн. та 25900,00 грн. відповідно, про що свідчать подані платіжне доручення №1848 від 28.03.2011 та квитанції № 10688.575.1 і №10688.574.1 від 30.03.2011.

Згідно з розрахунком пені, який долучений до листа ДПІ у Франківському районі м.Львова, зазначено дату початку нарахування пені: 28.02.2009 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 15 640,00 грн.; 30.03.2009 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 18 810,00 грн.; 30.04.2009 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 7 080,00 грн.; 30.08.2009 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 6 173,00 грн.; 30.01.2010 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 14 938,00 грн.; 30.03.2010 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 2 410,00 грн.; 30.04.2010 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 4 167,00 грн.; 30.05.2010 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 4 616,00 грн.; 30.08.2010 щодо суми заниження податкового зобов`язання з ПДВ у розмірі 14 316,00 грн., вказано дату вручення податкового повідомлення-рішення позивачу - 04.03.2011 та дату закінчення нарахування пені - 14.03.2011.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо нарахування пені, ТзОВ Євро-продукти звернулося з відповідним позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд виходив з наступного.

Відповідно до пп. 129.1.1, пп. 129.1.2 п. 129.1 ст. 129 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та пп. 2.1.2 п.2.1 Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА України від 17.12.2010 № 953 (далі - Інструкція № 953) після закінчення встановлених вказаним Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Нарахування пені розпочинається: у день настання строку погашення податкового зобов`язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

До набрання чинності ПК України відносини із нарахування та сплати податку на додану вартість регулювались Законом України Про податок на додану вартість №168/97-ВР від 03.04.1997. Відносини з приводу нарахування штрафних санкцій та пені за порушення податкового законодавства, розмір та порядок їх стягнення регулювались Законом України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами № 2181-III від 21.12.2000.

Порядок нарахування пені у вказаний період регулювався Інструкцією про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженою наказом ДПА України від 18.07.2005 № 276 (далі - Інструкція № 276).

Відповідно до п.п. 16.1.1 п. 16.1.ст. 16 Закону України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Згідно з п.п. 16.1.2 п. 16.1ст. 16 Закону України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , нарахування пені розпочинається: а) при самостійному нарахуванні суми податкового зобов`язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, визначеного цим Законом; б) при нарахуванні суми податкового зобов`язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні згідно з нормами вказаного Закону.

Таким чином, Законом України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами не передбачалось можливості нарахування платнику податків пені на неузгоджені зобов`язання.

Положеннями ст. 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Також, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1/99-рп частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Суд встановив, що суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість 93900,00 грн., яка складалася з 75120,00 грн. основного платежу, та 18780,00грн. штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), визначено у податковому повідомленні-рішенні від 25.02.2011 за № 0000332320, яке вручене ТзОВ Євро-продукти 04.03.2011. Зазначена сума в повному обсязі сплачена позивачем 28.03.2011 та 30.03.2011.

Таким чином, грошові зобов`язання, визначені позивачу контролюючим органом за податковим повідомленням-рішенням від 25.02.2011 за №0000332320, сплачені платником до державного бюджету у повному обсязі та у строк, встановлений законом. У зв`язку з цим, у податковий орган не мав жодних правових підстав для визначення та встановлення позивачу міри відповідальності у вигляді пені, яка нараховується за не сплату суми грошового зобов`язання у встановлені законодавством строки. З боку позивача порушень строку сплати узгодженого грошового зобов`язання, визначеному у податковому повідомлені - рішенні не допущено.

Виходячи із системного аналізу та правового змісту зазначених положень законодавства, що регулює питання нарахування пені, безпосередньо п.129.1ст.129 ПК України, суд вважає, що застосування податковим органом до спірних правовідносин положень п.п.129.1.2 п.129.1 ст.129 ПК України є безпідставним.

Виходячи з своєчасного погашення позивачем узгодженого податкового зобов`язання, визначеного згідно з податковим повідомленням-рішенням від 25.02.2011 №0000332320, то суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для нарахування позивачу через два роки після сплати суми, визначеній в податковому повідомленні-рішенні, пені з податку на додану вартість в сумі 16 910,75 грн.

Відповідно до п.129.1.2 ст.129 ПК України нарахування пені проводиться у день настання строку погашення податкового зобов`язання. Всупереч викладеному, у листі від 15.03.2013 відповідач підтвердив, що ним проведено нарахування пені лише 01.02.2013, і з такої дати внесено запис до Адміністративно-інформаційної системи (АІС) Облік платників податків та платежів .

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про протиправність дій податкового органу щодо нарахування позивачу пені, відображеної в Адміністративно-інформаційній системі платника податку на додану вартість.

На виконання вказівок Верховного Суду, викладених в постанові від 14.05.2019, щодо дослідження правильності здійснення відповідачем розрахунку пені, зокрема, за період з 01.01.2011 по 14.03.2011, суд зазначає таке.

Відповідно до п. 1 розділу ХІХ Прикінцеві положення ПК України, такий набрав чинності 01.01.2011.

Положеннями ст. 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Також, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1/99-рп, ч. 1 ст.58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання таким актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

З огляду на те, що податкові зобов`язання, виникли за період до набрання чинності ПК України, то відносини із нарахування та сплати податку на додану вартість регулювались Законом України Про податок на додану вартість №168/97-ВР від 03.04.1997, а відносини з приводу нарахування штрафних санкцій та пені за порушення податкового законодавства, розмір та порядок їх стягнення регулювались Законом України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами № 2181-III від 21.12.2000.

Порядок нарахування пені у вказаний період регулювався Інструкцією про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженою наказом ДПА України від 18.07.2005 № 276 (далі - Інструкція № 276).

Відповідно до п.п. 16.1.1 п. 16.1. ст. 16 Закону України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Згідно з п.п. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 Закону України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , нарахування пені розпочинається: а) при самостійному нарахуванні суми податкового зобов`язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, визначеного цим Законом; б) при нарахуванні суми податкового зобов`язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні згідно з нормами цього Закону.

Таким чином, Законом України Про порядок погашення зобов`язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами не передбачалось можливості нарахування платнику податків пені на неузгоджені зобов`язання, а тому грошові зобов`язання, визначені позивачу контролюючим органом за податковим -повідомленням рішенням від 25.02.2011 за №0000332320, сплачені платником до державного бюджету у повному обсязі та у строк, встановлений законом. У зв`язку з цим, податковий орган не мав жодних правових підстав для визначення та встановлення позивачу міри відповідальності у вигляді пені, яка нараховується за не сплату суми грошового зобов`язання у встановлені законодавством строки зокрема, за період з 01.01.2011 по 14.03.2011. Як вже встановив суд, з боку позивача порушень строку сплати узгодженого грошового зобов`язання, визначеному у податковому повідомлені - рішенні, не допущено.

Виходячи із системного аналізу та правового змісту зазначених положень вимог законодавства, що регулює питання нарахування пені, безпосередньо п. 129.1 ст.129 ПК України, суд вважає, що застосування податковим органом до спірних правовідносин положень п.п.129.1.2 п.129.1 ст.129 ПК України є безпідставним.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно нарахував позивачу пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість, а саме за період з 01.01.2011 по 14.03.2011.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що в позов необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до ст. 139 КАС України з Головного управління ДПС у Львівській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти необхідно стягнути судовий збір в розмірі 68,82грн.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 73-76, 242, 244, 245 КАС України, суд -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо нарахування товариству з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість.

Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо внесення запису в адміністративно-інформаційну систему (АІС) Облік платників податків та платежів про нарахування товариству з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти пені у розмірі 16910,75грн. на суму заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 43143039, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35 на користь товариства з обмеженою відповідальністю Євро-Продукти код ЄДРПОУ 35721430, місцезнаходження: м.Львів, вул.Чупринки, 108, кв. 11 судовий збір в розмірі 68 (шістдесят вісім)грн. 82коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Повне рішення суду складене 10.12.2019.

Суддя А.Г. Гулик

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2019
Оприлюднено12.12.2019
Номер документу86229760
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/6372/13-а

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 13.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні