Рішення
від 28.11.2019 по справі 820/3218/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

28 листопада 2019 р. № 820/3218/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Дирявої К.І.,

представника позивача - Жорника В.І.,

представника відповідача - Баклушиної В.Б.,

представника відповідача - Радченка І.А.,

представника відповідача - Лютянського М.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екомобілі" до Головного управління ДФС у Харківській області про скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Екомобілі" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення №0000091415, №0000101415 та №0000111415 від 02.02.2018, видані ГУ ДФС у Харківській області, про застосування до ТОВ "Екомобілі", код ЄДРПОУ - 39733553, грошового зобов`язання на суму 30055,38 грн., 892391,89 грн. та 184489,45 грн. відповідно.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що податковий орган прийняв протиправні податкові повідомлення-рішення, які підлягають скасуванню, оскільки ґрунтуються на помилкових висновках контролюючого органу, викладених у акті перевірки від 23.01.2018 року №221/20-40-14-15-07/39733553.

Ухвалою суду від 02.05.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у вищевказаній адміністративній справі та справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Представник відповідача у наданому до суду відзиві на позов проти заявленого позову заперечував та зазначив, що податкові повідомлення-рішення було прийнято контролюючим органом у зв`язку із встановленням перевіркою обставин порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Екомобілі" норм діючого законодавства в частині порушення правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні, що належним чином зафіксовано у акті перевірки. Отже, позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.

Представник позивача у судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представники відповідача у судове засідання прибули, проти заявленого позову заперечували з підстав, викладених у письмовому відзиві на позов.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Екомобілі", код ЄДРПОУ - 39733553, зареєстровано у відповідності до норм діючого законодавства як суб`єкт господарювання.

Судовим розглядом справи встановлено, що на підставі наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 21.11.2017 №6913 Про проведення документальної невиїзної перевірки ТОВ Екомобілі (податковий номер 39733553) відповідно до вимог п.7 ч.1 ст.336, ст.345, п.2 ч. 2 ст. 351 Митного кодексу України проведено документальну невиїзну перевірку дотримання ТОВ «Екомобілі» вимог законодавства України з питань державної митної справи при правильності класифікації згідно із УКТ ЗЕД товарів з комерційною назвою Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марки: CHEVROLET, модель VOLT… оформлених за митними деклараціями: від 12.10.16 № 807110000/2016/13199; від 12.10.16 № 807110000/2016/13201; від 12.10.16 № 807110000/2016/13205; від 21.10.16 № 807110000/2016/13635; від 21.10.16 № 807110000/2016/13634; від 21.10.16 № 807110000/2016/13636; від 21.10.16 № 807110000/2016/13632; від 21.10.16 № 807110000/2016/13637; від 2Д.10.16 № 807110000/2016/13638; від 31.10.16 № 807110000/2016/14129; від 31.10.16 № 807110000/2016/14128; від 11.11.16 № 807110000/2016/14841; від 16.12.16 № 807110000/2016/16830; від 29.12.16 № 807110000/2016/17612 за кодом 8703 90 10 90, відповідно до УКТ ЗЕД.

Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Екомобілі» Закону України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 №584-VII (застосування Правил 1, 3 (б) та 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД) при класифікації товарів, частини 1, пункту 5 частини 8 статті 257 Митного кодексу України, в частині порушень правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні (митне оформлення здійснено у товарній під категорії 8703 90 10 90 (пільгова ставка мита 8,0%), необхідно було зазначити код товару 8703 22 90 10 (пільгова ставка мита 10,0%), у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них на загальну суму 24044,30 грн., в тому числі по МД:

МД від 12.10.2016 № 807110000/2016/13199 на суму 2075,49 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13201 на суму 2587,82 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13205 на суму 2069,63 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13635 на суму 1555,27 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13634 на суму 998,58 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13636 на суму 1233,59 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13632 на суму 942,04 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13637 на суму 998,58 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 2Д.10.16 № 807110000/2016/13638 на суму 1276,93 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14129 на суму 990,52 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14128 на суму 934,43 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 11.11.16 № 807110000/2016/14841 на суму 1993,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 16.12.16 № 807110000/2016/16830 на суму 4269,63 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 29.12.16 № 807110000/2016/17612 на суму 2118,59 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України.

Також зі змісту акту перевірки вбачається, що перевіркою встановлено порушення позивачем вимог п.п. 215.3.5-1 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України щодо заниження ставки акцизного податку у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з акцизного податку на загальну суму 713913,51 грн., в тому числі по МД:

МД від 12.10.2016 № 807110000/2016/13199 на суму 55211,50 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13201 на суму 51609,48 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13205 на суму 51609,48 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13635 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13634 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13636 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13632 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13637 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 2Д.10.16 № 807110000/2016/13638 на суму 50855,21 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14129 на суму 50177,96 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14128 на суму 50177,96 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 11.11.16 № 807110000/2016/14841 на суму 50219,02 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 16.12.16 № 807110000/2016/16830 на суму 49373,83 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 29.12.16 № 807110000/2016/17612 на суму 50403,01 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України.

Перевіркою також встановлено, що ТОВ Екомобілі порушено п.187.8 ст. 187 та п.190.1 ст. 190 Податкового кодексу України щодо заниження бази оподаткування податком на додану вартість на суму мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них та акцизного податку, у зв`язку з чим підприємством було занижено податкове зобов`язання з податку на додану вартість на суму 147591,56 грн., в тому числі по МД:

МД від 12.10.2016 № 807110000/2016/13199 на суму 11457,40 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13201 на суму 10839,46 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 12.10.16 № 807110000/2016/13205 на суму 10735,82 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13635 на суму 10482,10 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13634 на суму 10370,76 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13636 на суму 10417,76 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13632 на суму 10359,45 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 21.10.16 № 807110000/2016/13637 на суму 10370,76 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 2Д.10.16 № 807110000/2016/13638 на суму 10426,43 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14129 на суму 10233,70 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 31.10.16 № 807110000/2016/14128 на суму 10222,48 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 11.11.16 № 807110000/2016/14841 на суму 10442,45 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 16.12.16 № 807110000/2016/16830 на суму 10728,69 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;

МД від 29.12.16 № 807110000/2016/17612 на суму 10504,32 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України.

В результаті вищевказаних порушень ТОВ «Екомобілі» було занижено податкові зобов`язання на загальну суму - 885549,37 грн., з них: по миту на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них - на суму 24044,30 грн.; з акцизного податку - на суму 713913,51 грн., по податку на додану вартість - на суму 147591,56 грн.

На підставі вищезазначених висновків, контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення №0000091415, №0000101415 та №0000111415 від 02.02.2018.

Судовим розглядом справи встановлено, що позивач, користуючись наявним у нього правом, звернувся до Державної фіскальної служби України зі скаргою на податкові повідомлення-рішення, проте рішенням Державної фіскальної служби України про результати розгляду скарги від 06.04.2018 року №12337/6129-99-11-03-03-25 податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Також матеріали справи свідчать, що позивач, користуючись наявним у нього правом, звернувся до експерта з метою замовлення експертного автотоварознавчого дослідження у Харківському науково-дослідному інституті судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса.

Матеріали справи містять копію висновку експертного автотоварознавчої експертизи №5012 від 30.03.2018 року по визначенню технічних характеристик автомобіля CHEVROLET VOLT , відповідно до якого на вирішення експерту було поставлено наступне питання: прошу Вас провести дослідження та визначити чи належить за своїми технічними характеристиками автомобіль CHEVROLET VOLT до автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння відповідно до класифікації УКТ ЗЕД? .

Як свідчать дані вказаного висновку експерт дійшов до висновку про те, що у відповідності з УКТ ЗЕД, автомобіль CHEVROLET VOLT за своїми технічними характеристиками неможливо віднести до транспортних засобів з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та крівошіпношатунним механізмом.

Судом під час розгляду справи встановлено, що відповідно до положень ч.7 ст. 101 КАС України у висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом - також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків, проте висновок експертного автотоварознавчого дослідження №5012 від 30.03.2018 року не містить в собі попередження експерта про відповідальність за завідомо неправдивий висновок.

Таким чином, суд дійшов висновку, що для всебічного, повного та об`єктивного розгляду справи, потребуються спеціальні знання, а отже наявна необхідність призначення автотоварознавчої експертизи, проведення якої доручити Харківському НДІСЕ ім. заслуженого професора М.С. Бокаріуса.

Ухвалою суду від 24.07.2018 року призначено по справі автотоварознавчу експертизу, проведення якої доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса; на роз`яснення експертів поставлено наступні питання: - який двигун безпосередньо приводить в рух автомобіль CHEVROLET, модель VOLT? - яку роль і в яких випадках відіграє двигун внутрішнього згорання в забезпеченні руху автомобіля CHEVROLET, модель VOLT? Його роль в русі автомобіля є основною чи другорядною? - чи з`єднані між собою двигун внутрішнього згорання та електродвигун автомобіля CHEVROLET, модель VOLT, яким способом і з якою метою? - яким чином і в яких випадках відбувається зарядка батареї автомобіля CHEVROLET, модель VOLT в процесі руху автомобіля? - який двигун і яким чином приводить в дію автомобіль CHEVROLET, модель VOLT після зниження заряду батареї до мінімального показника? - чи може рухатись автомобіль CHEVROLET, модель VOLT за рахунок енергії, яка вироблена двигуном внутрішнього згорання за умови повної розрядки батареї? - енергія, що виробляється двигуном внутрішнього згорання використовується виключно для підзарядки батареї, або також є джерелом енергії, яке забезпечує рух автомобіля на значні відстані без підзарядки? - чи бере участь двигун внутрішнього згорання автомобіля CHEVROLET, модель VOLT у генерації енергії для руху автомобіля? - чи є автомобіль CHEVROLET, модель VOLT гібридним автомобілем, який приводиться до руху як завдяки електроенергії, накопиченій в акумуляторах, так і завдяки двигуну внутрішнього згорання із електричною силовою установкою? - чи може автомобіль CHEVROLET, модель VOLT експлуатуватися без допомоги головного тягового електродвигуна? - чи може автомобіль CHEVROLET, модель VOLT експлуатуватися за відсутності головної високовольтної тягової батареї? - чи може автомобіль CHEVROLET, модель VOLT експлуатуватися виключно за допомогою двигуна внутрішнього згоряння, без електробатареї?

Матеріали справи містять висновок експертів за результатами проведення комісійної судової автотехнічної експертизи №7332 по адміністративний справі №820/3218/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Екомобілі до Головного управління ДФС у Харківській області, складений 23.09.2019 року.

Так, відповідно до висновку експертів за результатами проведення комісійної судової автотехнічної експертизи №7332 на питання №1-12 експертами надано відповідь, що автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT безпосередньо приводить в рух тяговий електричний двигун, тобто крутний момент на ведучі колеса автомобіля передається від тягового електричного двигуна, пряма механічна передача крутного моменту від двигуна внутрішнього згорання на ведучі колеса відсутня. Двигун внутрішнього згорання автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT призначений для вироблення через генератор додаткової електричної енергії, необхідної для живлення тягового електричного двигуна та заряду акумуляторної батареї. Двигун внутрішнього згорання автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT не має прямого з`єднання з тяговим електричним двигуном. Зарядка акумуляторної батареї автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT відбувається після її розрядження за рахунок електричної енергії виробленої генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згорання. Після зниження заряду акумуляторної батареї до мінімального показника, а також за умови повної розрядки акумуляторної батареї, рух автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT здійснюється за рахунок тягового електричного двигуна, який живиться від електричної енергії виробленої генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згоряння. Енергія двигуна внутрішнього згорання автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT використовується для приводу генератора, вироблена електрична енергія якого забезпечує зарядку високовольтної батареї та привід тягового електричного двигуна, що забезпечує рух автомобіля на значні відстані без підзарядки. Коли високовольтна батарея автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT розряджається, відбувається генерація електричної енергії від двигуна внутрішнього згоряння. Автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT не є гібридним автомобілем, а є електромобілем із збільшеним пробігом, оскільки приводиться в рух лише за рахунок електричної енергії високовольтної батареї або виробленої генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згоряння. Автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT приводиться до руху за рахунок електричної енергії основного тягового електричного двигуна, тобто використовує для привода ведучих колес одне джерело енергії (електрична енергія). Експлуатація автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT без головного тягового електричного двигуна, марки, за відсутності високовольтної акумуляторної батареї або при умові експлуатації тільки за рахунок двигуна внутрішнього згорання без акумуляторної батареї неможлива.

Також, суд зазначає, що матеріали справи містять лист від 04.08.2019 року №15/4/5-37419-19 за підписом прокурора відділу Генеральної прокуратури України процесуального керівника у кримінальному провадженні молодшого радника Туліна Р ОСОБА_1 , відповідно до якого до суду направлено висновки товарознавчих експертиз №244 та №245, які одержані під час досудового розслідування та які стосуються предмету судового розгляду.

Отже, матеріали справи також містять висновок експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справи України №245 від 30.08.2019 року за ухвалою Октябрського районного суду м. Полтави від 16.08.2019 про призначення судово-товарознавчої експертизи, винесеною слідчим суддею Андрієнко Г.В., у кримінальному провадженні, унесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.03.2019 за №62019170000000201.

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії висновку експерта №245 від 30.08.2019 року на вирішення судової експертизи поставлено наступні запитання: Яким характеристикам відповідає товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення, людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368? ; Чи відповідає характеристикам описової частини коду 8703 90 10 90 відповідно до Українського класифікатора товарів зовнішньоекономічної діяльності товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368? ; Чи відповідає характеристикам описової частини коду 8703 22 90 10 відповідно до Українського класифікатора товарів зовнішньо - економічної діяльності товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA 807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368? .

Так, відповідно до висновку експерта №245 від 30.08.2019 року:

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368 згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності відповідає таким характеристикам: засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби і пов`язані з транспортом пристрої та обладнання; засоби наземного транспорту, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, їх частини та обладнання; автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі; інші транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом; з робочим об`ємом циліндрів двигуна понад 1000 см 3 , але не більш як 1500 см 3 ; що використовувалися; не більш як 5 років;

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368 не відповідає характеристикам описової частини коду 8703 90 10 90 відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, оскільки за основними властивостями являє собою гібридний легковий автомобіль оснащений комбінованим двигуном, що працює на декількох видах енергії, але не має властивостей виключно електромобіля;

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №№ UA807110000/2016/013635, UA807110000/2016/013636, UA807110000/2016/013637, UA807110000/2016/01368 відповідає характеристикам описової частини коду 8703 22 90 10 відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, оскільки за основними властивостями являє собою гібридний легковий автомобіль з двигуном внутрішньої згорання

Суд зазначає, що матеріали справи також містять копію висновку експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справи України №244 від 29.08.2019 року за ухвалою Октябрського районного суду м. Полтави від 13.08.2019 про призначення судово-товарознавчої експертизи, винесеною слідчим суддею Андрієнко Г.В., у кримінальному провадженні, унесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.03.2019 за №62019170000000201.

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії висновку експерта №244 від 29.08.2019 року на вирішення судової експертизи поставлено наступні запитання: Яким характеристикам відповідає товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення, людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ від 12.10.2016 №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199? ; Чи відповідає характеристикам описової частини коду 8703 90 10 90 відповідно до Українського класифікатора товарів зовнішньоекономічної діяльності товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199? ; Чи відповідає характеристикам описової частини коду 8703 22 90 10 відповідно до Українського класифікатора товарів зовнішньо - економічної діяльності товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199? .

Так, відповідно до висновку експерта №244 від 29.08.2019 року:

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ від 12.10.2016 №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199 згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності відповідає таким характеристикам: засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби і пов`язані з транспортом пристрої та обладнання; засоби наземного транспорту, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, їх частини та обладнання; автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі; інші транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом; з робочим об`ємом циліндрів двигуна понад 1000 см 3 , але не більш як 1500 см 3 ; що використовувалися; не більш як 5 років;

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ від 12.10.2016 №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199 не відповідає характеристикам описової частини коду 8703 90 10 90 відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, оскільки за основними властивостями являє собою гібридний легковий автомобіль оснащений комбінованим двигуном, що працює на декількох видах енергії, але не має властивостей виключно електромобіля;

- товар Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: марка CHEVROLET модель VOLT , ввезений ТОВ Екомобілі на митну територію України у режимі імпорт за електронними митними деклараціями ІМ 40 ДЕ від 12.10.2016 №807110000/2016/013201 та №807110000/2016/013199 відповідає характеристикам описової частини коду 8703 22 90 10 відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, оскільки за основними властивостями являє собою гібридний легковий автомобіль з двигуном внутрішньої згорання.

Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо.

Згідно із приписами ст.101 КАС України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (ім`я, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом - також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Також, відповідно до приписів ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням вищевказаних висновків експертиз та інших доказів, наявних у матеріалах справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України «Про Митний тариф України» митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з УКТЗЕД, складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.

Згідно до ст. 69 Митного кодексу України (далі - МК України) товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД.

На вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.

Штрафи та інші санкції за несплату митних платежів та за інші порушення, виявлені у зв`язку з неправильною класифікацією товарів, застосовуються органами доходів і зборів виключно у разі, якщо прийняте органом доходів і зборів рішення про класифікацію цих товарів у складному випадку було прийнято на підставі поданих заявником недостовірних документів, наданої ним недостовірної інформації та/або внаслідок ненадання заявником всієї наявної у нього інформації, необхідної для прийняття зазначеного рішення, що суттєво вплинуло на характер цього рішення.

Рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 (далі - Порядок №428).

Пунктом 3 Порядку №428 передбачено, що УКТЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (далі - Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (далі - Комбінована номенклатура).

Відповідно до п. 12 Порядку №428 пояснення до УКТЗЕД розробляються та затверджуються Держмитслужбою з урахуванням змін, які вносяться Всесвітньою митною організацією до пояснень до Гармонізованої системи та Європейським Союзом до пояснень до Комбінованої номенклатури. У разі потреби Держмитслужба розробляє пояснення до кодів товарів, що деталізовані на національному рівні.

Судом встановлено, що на час прийняття спірних рішень пояснення до УКТЗЕД були затверджені наказом Державної фіскальної служби України від 09.06.2015 №401.

Порядок роботи відділу митних платежів (далі - ВМП), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО) та митного поста під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття попередніх рішень про класифікацію товарів та рішень про визначення коду товару, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів, а також здійснення оформлення та реєстрації рішень, надання звітності та інші питання роботи ВМП, ПМО, митного поста у напрямі класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД визначено Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 липня 2012 року за №1085/21397 (далі - Порядок №650).

Відповідно до п. 1 розділу III Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні відповідно до статті 69 Митного кодексу України.

Згідно з положеннями п. 3 розділу ІІІ Порядку №650 рішення приймається за результатами класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТ ЗЕД, у тому числі за результатами спрацювання автоматизованої системи аналізу та управління ризиками у складних випадках митних формальностей.

У разі коли посадові особи ВМП направлені для виконання службових обов`язків до ПМО чи митного поста, рішення щодо складного випадку класифікації товару приймається такими посадовими особами без підготовки запиту до ВМП.

У разі самостійного виявлення ВМП порушення правил класифікації товарів під час проведення контролю правильності класифікації товарів, задекларованих у митних деклараціях, поданих до митного оформлення, ВМП вноситься відмітка за допомогою автоматизованої системи митного оформлення (далі - АСМО) про прийняття до виконання відповідної митної формальності щодо проведення контролю правильності класифікації товарів та в разі потреби прийняття рішення.

Під час проведення перевірки, контролюючим органом встановлено, що через митний кордон України за зовнішньоекономічним контрактом від 21.04.2015 № 1 між ТОВ Екомобілі та Insurance Аuto Auctions, inc (США) імпортовано товар з комерційною назвою Автомобіль легковий марки: CHEVROLET моделі VOLT 1.4 HYBRID - 1 шт., номер кузова (VIN) 1 НОМЕР_1 , кількість місць для сидіння включно місце водія - 5, пасажирський, тип двигуна - бензин, двигун №н/в, робочий об`єм циліндрів двигуна - 1398 см 3 , що був у використанні; календарний рік виготовлення - 01.01.2014, модельний рік виготовлення - 2014; колір - сірий; колісна формула 4x2. Транспортний засіб пошкоджений, згідно реєстраційних документів. ТЗ пошкоджено, не на ходу. Наявне забруднення оббивки салону (даху бокових стійок, підлоги, дверей), сколи фарбування кузова. Пошкоджено і підлягають заміні: бампер передній, молдинг бампера переднього, решітка бампера переднього, буфер бампера переднього, підсилювач бампера переднього, кришка зовнішня бампера переднього, гніздо капоту, фара передня ліва та права в зборі, підкрилок переднього лівого та правого крила, поперечина нижня покажчик повороту лівий та правий, радіатор охолодження, радіатор електродвигуна, рама радіатору, масляний радіатор, подушка безпеки водія, подушка безпеки колін водія, блок керування подушками безпеки, система подушок безпеки. У зоні пошкоджень можливі приховані дефекти. ТЗ вироблено для ринку США. оформленого за митною декларацією від 11.12.15 № 807110001/2015/014583 за кодом 8703 22 90 10, відповідно до УКТ ЗЕД.

Зі змісту акту перевірки вбачається, що згідно графи 47 митної декларації від 11.12.15 № 807110001/2015/014583 декларантом самостійно нараховано та сплачено мита та митних платежів у сумі 81676,48 грн., в тому числі мито на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання - 6061,28 грн.; додатковий імпортний збір на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання - 3030,64 грн.; акцизний податок на транспортні засоби (крім мотоциклів і велосипедів) 48869,69 грн.; податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання 23714,87 грн.

Крім того, під час проведення перевірки встановлено, що за контрактом, укладеним між ТОВ Екомобілі та Insurance Аuto Auctions, inc (США), на територію України за митними деклараціями від 12.10.16 № 807110000/2016/13199; від 12.10.16 № 807110000/2016/13201; від 12.10.16 № 807110000/2016/13205; від 21.10.16 № 807110000/2016/13635; від 21.10.16 № 807110000/2016/13634; від 21.10.16 № 807110000/2016/13636; від 21.10.16 № 807110000/2016/13632; від 21.10.16 № 807110000/2016/13637; від 21.10.16 № 807110000/2016/13638; від 31.10.16 № 807110000/2016/14129; від 31.10.16 № 807110000/2016/14128; від 11.11.16 № 807110000/2016/14841; від 16.12.16 № 807110000/2016/16830; від 29.12.16 № 807110000/2016/17612 ввезено товар з комерційною назвою Автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: CHEVROLET VOLT, кількість місць для сидіння, включаючи місце водія - 5, тип двигуна - електричний, потужність двигуна - 111 кВт; додатково обладнаний бензиновим генератором для заряджання основної батареї - робочий об`єм 1398 см 3 .. за кодом 8703 90 10 90, відповідно до УКТ ЗЕД.

Зі місту акту вбачається, що при доставці зазначеного вантажу на митну територію України застосовувались такі умови поставки згідно ІНКОТЕРМС - ЕХW USA Roselle NJ.

Як вказано представником відповідача, підприємством позивача імпортований товар заявлено до митного оформлення за кодом товару 8703 90 10 90 відповідно до української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, проте до зазначеної під категорії можливо включати лише товар, що має характеристики з явно вираженими ознаками транспортного засобу, який оснащений електричним двигуном та має властивості виключно електромобіля.

Під час проведення перевірки посадовими особами відповідача було встановлено, що ТОВ Екомобілі при оформленні зазначених митних декларацій самостійно визначило код 8703 90 10 90 за УКТ ЗЕД посилаючись на те, що зазначений товар це: автомобіль легковий, призначений для перевезення людей, бувший у використанні: CHEVROLET VOLT, кількість місць для сидіння, включаючи місце водія - 5, тип двигуна - електричний, потужність двигуна - 111 кВт; додатково обладнаний бензиновим генератором для заряджання основної батареї - робочий об`єм 1398 см 3 , тобто легковий пасажирський електромобіль CHEVROLET VOLT пересувається завдяки тільки електродвигуну. Інші технічні характеристики автомобіля CHEVROLET VOLT підприємством при визначені коду товару згідно УКТ ЗЕД не враховувались та при митному оформлені до графи 31 не заявлялися.

Однак, як встановлено перевіряючими відповідно до фактичних технічних та конструктивних характеристик, заявлених виробником, транспортний засіб CHEVROLET VOLT має два джерела живлення та складається з двох силових агрегатів та двох конструктивних схем, які складаються: 1. Двигун внутрішнього згорання, генератор електроенергії, планетарна автоматична коробка передач, паливний бак, система охолодження ДВЗ та система виводу відпрацьованих газів; 2. Електродвигун, акумуляторна батарея з головною функцією накопичувати енергію для електродвигуна.

Так, вказано, що у випадку з CHEVROLET VOLT, дві різні технології і джерела енергії поєднані для виконання однієї задачі - руху автомобіля. Робота цієї схеми полягає в тому, що двигун внутрішнього згорання обертає генератор і забезпечує енергію електродвигун та заряджає акумулятор. Електродвигун в свою чергу допомагає ДВЗ працювати в найбільш оптимальному режимі, для економії палива та зменшення викидів СО2 в навколишнє середовище. Бензиновий двигун працює тільки від паливного бака, а електродвигун від бензинового двигуна та акумуляторів, в результаті чого обидва двигуни виробляють обертання трансмісії, яка в свою чергу, приводить в рух колеса. Тобто CHEVROLET VOLT має схему роботи гібридного транспортного засобу для перевезення пасажирів.

Відтак, зі змісту акту перевірки вбачається, що за митними деклараціями та інформацією з мережі Інтернет встановлено загальні технічні властивості автомобіля CHEVROLET VOLT та його загальний опис, що має вирішальне значення для класифікації товару згідно УКТ ЗЕД, а саме: легковий автомобіль марка CHEVROLET модель VOLT , тип кузова: хетчбек для перевезення 5 осіб включаючи місце водія, об`єм паливного баку: 35 л (610 км пробігу), ємність акумуляторних батарей: 16,5 кВт (розраховано на 63 км пробігу). Автомобіль обладнаний трансмісією VOLTEC, що дозволяє об`єднати електродвигун із двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) для зменшення споживання пального та шкідливих викидів. Автомобіль оснащений тяговим синхронним електродвигуном змінного струму потужністю 111 кВт та двигун-генератором потужністю 55 кВт, також автомобіль обладнаний 4-х циліндровим двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням робочим об`ємом 1398 см3 потужністю 63 кВт, який забезпечує рух автомобіля після розряду акумуляторних батарей до мінімально допустимого рівня при швидкості більш як 50 км/год, при цьому обертаючий момент від ДВЗ може бути підсилений двигуном-генератором, що в сумі складає потужність у 118 кВт (ДВЗ 63 кВт + двигун-генератор 55 кВт). ДВЗ передає обертовий момент через планетарну передачу та механізми зчеплення на колеса автомобіля.

Отже, як вказано перевіряючими, транспортний засіб CHEVROLET VOLT має всі властивості, які притаманні гібридним автомобілям, у зв`язку з комбінованим використанням паливної енергії ДВЗ та електричної енергії акумуляторної батареї.

Суд зазначає, що класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється згідно з вимогами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 19.09.2013 та №584-VІІ Про митний тариф (зі змінами та доповненнями), з урахуванням Основних правил Інтерпретації УКТ ЗЕД (далі - ОПІ) та визначальних для класифікації характеристик товару.

У відповідності з рекомендаціями Комітету по Гармонізованій системі опису та кодування товарів (ГС) Ради митного співробітництва (Всесвітня Митна Організація) перші чотири правила Основних правил інтерпретації класифікації товарів застосовуються виключно послідовно.

Відповідно до Правила 1 ОПІ назви розділів, груп та підгруп наводяться лише для зручності користування. Для юридичних цілей класифікація товарів проводиться виходячи з найменувань товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і якщо такі тексти назв та примітки не вимагають іншого відповідно до таких положень.

Якщо при класифікації товару визначено товарну позицію, то при подальшій детальній класифікації на рівні підпозицій, категорій та підкатегорій застосовується Правило 6.

Положеннями правила 6 ОПІ встановлено, що для юридичних цілей класифікація товарів у підпозиціях будь-якої товарної позиції проводиться відповідно до назви підпозицій і приміток, які стосуються підпозицій, а також вищезазначених Правил, за умови, що порівнювати можна лише підпозиції одного рівня. У цілях цього Правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів та груп, якщо не обумовлено інше.

Згідно з другою частиною Правила 3(б) визначено, у разі коли згідно з правилом 2(b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, багатокомпонентні товари, які виготовлено з декількох різних компонентів або декількох різних матеріалів повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, які визначають основні властивості цих товарів за умови, що цей критерій можна застосувати. Основна розпізнавальна ознака (критерій) може визначатися різними чинниками залежно від виду товару. Вона може, наприклад, визначатися природою матеріалу чи компонента, його об`ємом, кількістю, масою, вартістю або роллю, що відіграє цей матеріал чи компонент у використанні товару.

Відповідно до товарної позиції 8703 УКТ ЗЕД та Правила 1 ОПІ у цій товарній позиції зокрема класифікується автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі.

Згідно із положеннями Пояснень до товарної позиції 8703 встановлено, що до цієї товарної позиції, зокрема включаються транспортні засоби з двигунами будь-якого типу (двигуни внутрішнього згоряння, електродвигуни, газотурбінні двигуни і т.п.).

Відповідно Пояснень до товарної підпозиції 8703 22 позиції 8703 включаються автомобілі легкові, призначені головним чином для перевезення людей з робочим об`ємом циліндрів двигуна понад 1000 см 3 , але не більш як 1500 см 3 .

Згідно із Поясненнями до товарної категорії 8703 22 90 підпозиції 8703 22 позиції 8703 включається автомобілі легкові, призначені головним чином для перевезення людей з робочим об`ємом циліндрів двигуна понад 1000 см3, але не більш як 1500 см 3 , що використовувалися.

Також до товарної позиції 8703 включаються товари відповідно дати використання, а саме за товарною підкатегорією 8703 22 90 10 класифікуються автомобілі легкові, призначені головним чином для перевезення людей з робочим об`ємом циліндрів двигуна понад 1000 см3, але не більше як 1500 см3, що використовувалися не більш як 5 років.

Суд зазначає, що під час розгляду справи встановлено, що зі змісту акту перевірки вбачається відсутність посилань податкового органу на наявність питань або зауважень до поданих позивачем до митного оформлення документів чи митних декларацій станом на момент здійснення митного декларування товарів та, як наслідок, визначення коду УКТ ЗЕД такого товару.

Вказані обставини свідчать, що станом на момент здійснення митного декларування товару у митного органу зауважень стосовно поданих документів та визначеного позивачем коду УКТ ЗЕД товару не виникло.

Також акт не містить в собі зазначень про встановлення обставин, які б свідчили про умисне ненадання позивачем технічної документації або надання недостовірних даних, що було б об`єктивною причиною для помилкового визначення коду товару податковим органом на момент здійснення розмитнення автомобілів.

Отже, суд зазначає, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями, серед іншого, є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

При цьому, відсутність або недоведеність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій за таке правопорушення.

Відтак, суд зазначає, що у даному випадку є недоведеними відповідачем обставини наявності складу податкового правопорушення, покладеного в основу прийняття спірних у даній справі податкових повідомлень-рішень, і, як наслідок, безпідставне збільшення грошових зобов`язань з акцизного податку, податку на додану вартість та ввізного мита.

Зазначена позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 11 грудня 2018 року по справі №820/898/18 та ухвалі від 05 червня 2019 року по справі №817/1657/18.

В той же час, суд зазначає, що матеріали справи містять декілька висновків експертів.

За результатами дослідження змісту наявних в матеріалах справи висновків експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справи України №244 від 29.08.2019 року та №245 від 30.08.2019 року судом встановлено, що експертні дослідження було проведено за матеріалами кримінальних проваджень, інформації з мережі Інтернет та листа Директора Департаменту Державної фіскальної служби України Про класифікацію автомобіля CHEVROLET модель VOLT .

При цьому, як свідчать зазначені висновки експерта, огляд досліджуваних об`єктів експертом не здійснювався, а висновки стосовно належності об`єктів до тієї чи іншої товарної позиції відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та принцип роботи і дії двигуна внутрішнього згорання у автомобілі CHEVROLET модель VOLT описано із посиланням на дослідження наявної в мережі Інтернет інформації стосовно принципу дії та роботи такого двигуна.

Також суд наголошує, що зі змісту зазначених висновків вбачається, що останні базуються, зокрема, на листі від 17.05.2017 року директора Департаменту Державної фіскальної служби України Про класифікацію автомобіля CHEVROLET модель VOLT , проте з приводу вказаного джерела інформації суд зазначає, що зазначений лист було прийнято вже після здійснення позивачем розмитнення транспортних засобів за митними деклараціями, що є спірними у даній справі, а відтак не може вважатися належним джерелом інформації.

Натомість, як встановлено судом зі змісту висновку експертів за результатами проведення комісійної судової автотехнічної експертизи №7332 по адміністративний справі №820/3218/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Екомобілі до Головного управління ДФС у Харківській області, складеного 23.09.2019 року, дослідження здійснено експертами виходячи із технічних характеристик автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT , які зазначені у листі офіційного Дистриб`ютора автомобілів торгової марки CHEVROLET в Україні, та результатів ходових випробувань автомобіля CHEVROLET VOLT д.н.з. НОМЕР_2 НС.

Враховуючи вищевикладене та з огляду на те, що саме експертне дослідження експертів за результатами проведення комісійної судової автотехнічної експертизи №7332 від 23.09.2019 року базується не тільки на дослідженні технічних характеристик автомобіля, а й за результатами випробувань, то наявні підстави вважати, що саме зазначене дослідження було проведено більш повно та з врахуванням необхідних обставин, що дають підстави для врахування судом зазначених висновків у наданні оцінки вірності визначення коду товарної позиції товару за УКТ ЗЕД.

Водночас, суд враховує доводи зазначені у висновках експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справи України №244 від 29.08.2019 року та №245 від 30.08.2019 року, проте зазначає, що останні базуються виключно на інформації з мережі Інтернет , що не є, на переконання суду, належною та достатньою підставою вважати такі висновки експерта повними та достатніми для визначення коду товарної позиції за УКТ ЗЕД для класифікації товару.

Отже, відповідно до висновку експертів за результатами проведення комісійної судової автотехнічної експертизи №7332, складеного 23.09.2019 року, згідно із технічними характеристиками заводу-виробника та згідно листа № 17 від 31.01.2018 року офіційного Дистриб`ютора автомобілів торгової марки CHEVROLET в Україні слідує, що автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT існують, зокрема, першого та другого покоління. Основною технічною особливістю (ознакою) даних автомобілів є те, що ці автомобілі є електромобілями із збільшеним пробігом.

Експертами вказано, що основна різниця між системами першого та другого покоління автомобілів марки CHEVROLET моделі VOLT полягає в тому, що у системі другого покоління використані більш вдосконалені електричні двигуни та акумуляторна високовольтна батарея, що дозволило знизити загальну масу автомобіля більше ніж на 50 кг, а також застосована вдосконалена система керування силовою установкою, що дозволило використовувати майже в усіх режимах руху обидва електричні двигуни, а також встановлено більш потужний двигун внутрішнього згорання. Для здійснення руху в цих автомобілях (першого та другого покоління) постійно використовується електрична силова установка. Первинним джерелом енергії руху в цих автомобілях є електрична енергія, бензин - вторинний ресурс.

Зі змісту висновку вбачається, що автомобілі працюють в двох режимах роботи - електричному та в режимі збільшеного пробігу, в обох режимах автомобілі рухають електричні двигуни, що вбудовані в автоматичну трансмісію, тобто крутний момент на ведучі колеса передається від електричного двигуна, пряма механічна передача крутного моменту від двигуна внутрішнього згоряння на ведучі колеса відсутня.

Основними показниками вказаних автомобілів є дальність ходу без підзарядки акумуляторної батареї. Взаємодія двигуна внутрішнього згорання та електричного двигуна з`єднана за послідовною схемою, а саме при такій схемі автомобіль приводиться в рух за допомогою електричного двигуна. Двигун внутрішнього згорання з`єднаний тільки з генератором, який живить електричний двигун і заряджає акумуляторну батарею.

У звичайному режимі автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT пересувається на запасі енергії акумуляторів і на ній здатний подолати 40-80 кілометрів в залежності від швидкості і стилю водія. Коли ж ємність акумулятора падає нижче попередньо встановленого критичного рівня заряду, в транспортному засобі активується двигун внутрішнього згоряння і двигун-генератор (розташований в трансмісії), шляхом вироблення додаткової енергії для живлення тягового електричного двигуна.

Таким чином, відповідно до листа офіційного Дистриб`ютора автомобілів торгової марки CHEVROLET в Україні, автомобілі марки CHEVROLET моделі VOLT є електромобілями із збільшеним пробігом. Для здійснення руху автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT постійно використовується електрична силова установка, тобто рух автомобіля приводиться за рахунок лише електричної енергії. Коли автомобіль досягне межі електричного струму, він перемикається в режим збільшеного пробігу, в цьому режимі електроенергія буде вироблятися електричним двигуном-генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згоряння.

Експертами зазначено, що відповідно до технічної документації автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT 2016 модельного ряду є електричним транспортним засобом з розширеним діапазоном руху. Він використовує електричну систему тяги, що постійно приводить транспортний засіб у рух. Електрична енергія є первинним джерелом енергії транспортного засобу - за рахунок цієї енергії відбувається передача на ведучі колеса автомобіля, пальне (бензин) є вторинним джерелом енергії - двигун внутрішнього згоряння приводить в дію генератор, який виробляє електроенергію, яка передасться на батарею, тобто автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT має два режими роботи: електричний режим та режим розширеного діапазону. В електричному режимі вказаний автомобіль рухається тільки за рахунок блоку електричної тяги, який перетворює електричну енергію у механічну для приводу ведучих коліс, у режимі розширеного діапазону автомобіль отримує енергію як від високовольтної батареї, так і від двигуна внутрішнього згоряння через генератор. В електричному режимі автомобіль не використовує пальне, приводиться у дію електричною енергією, що зберігається у високовольтній батареї. Автомобіль може працювати у цьому режимі до того моменту часу, коли у батареї залишається тільки невелика кількість електричного заряду (коли батарея досягає стану з низьким зарядом). За певних умов, коли електричний заряд високовольтної батареї є достатньо великим, щоб забезпечити роботу в електричному режимі, але двигун, все одно працює (низька температура навколишнього середовища; висока або низька температура високовольтної батареї; капот є відкритим або не повністю закритим та запертим на замок; певні несправності високовольтної батареї). Коли автомобіль досягає закінчення свого електричного діапазону руху (коли батарея розряджається), він перемикається у режим розширеного діапазону, при якому електрична енергія генерується двигуном, який живиться від палива. Тобто вторинне джерело електричної енергії розширює діапазон руху автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT . Функціонування автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT буде продовжено у режимі розширеного діапазону до того моменту, коли автомобіль може буди підключеним до джерела електричної енергії для поповнення заряду високовольтної батареї та відновлення електричного режиму. Високовольтна батарея буде продовжувати постачати певну кількість енергії та працювати разом з двигуном для забезпечення максимальної продуктивності. Як у електричному режимі, так і у режимі розширеного діапазону, у випадку несправності батареї високої напруги, двигун може працювати без відключення з метою генерації необхідної електрики.

Експертами вказано, що відповідно до технічних характеристик досліджуваного автомобіля останній може рухатися в чотирьох режимах, які обираються оператором (водієм) шляхом перемикання клавіші на панелі приладів DRIVE MODE . При перемиканні режимів руху на центральному інформаційному табло панелі приладів автомобіля відображається, який саме активований режим. Далі шляхом ходових випробувань почергово було досліджено умови руху автомобіля CHEVROLET VOLT д.н.з. НОМЕР_2 НС в залежності від режими, а саме: Normal , Sport , Mountain та Hold .

Принцип роботи режимів руху (drive mode) автомобіля CHEVROLET VOLT д.н.з. НОМЕР_2 НС: Normal - тільки на електриці, поки акумулятор заряджений, коли розряджається, вмикається двигун внутрішнього згоряння, відбувається це на ходу практично непомітно; Sport - швидко, але дуже не економічно, педаль акселератора реагує гостро, автомобіль прискорюється в півтора рази спритніше, але батарея розряджається ще швидше; Mountain - при русі з постійними підйомами та спусками він не дає розрядитися акумуляторній батареї більше, ніж наполовину; на гірських дорогах акумуляторна батарея розрядиться набагато швидше і вгору ефективніше їхати з використанням паливної енергії двигуна внутрішнього згоряння, а при спуску - гальмова система автомобіля CHEVROLET VOLT рекуперує енергію в акумуляторну батарею; Hold - електричний двигун тільки допомагає при розгоні і рекуперує енергію при гальмуванні, а також їде тільки на акумуляторній батареї на низькій швидкості (менше 20 км/год); основну частину руху автомобіля відбувається з комбінованим використанням паливної енергії двигуна внутрішнього згоряння.

Таким чином, виходячи із технічних характеристик автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT , які зазначені в листі офіційного Дистриб`ютора автомобілів торгової марки CHEVROLET в Україні, та результатів ходових випробувань автомобіля CHEVROLET VOLT д.н.з. НОМЕР_2 НС експерти дійшли висновку, що автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT безпосередньо приводить в рух тяговий електричний двигун, тобто крутний момент на ведучі колеса автомобіля передається від тягового електричного двигуна, пряма механічна передача крутного моменту від двигуна внутрішнього згорання на ведучі колеса відсутня. Двигун внутрішнього згорання автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT призначений для вироблення через генератор додаткової електричної енергії, необхідної для живлення тягового електричного двигуна та заряду акумуляторної батареї. Двигун внутрішнього згорання автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT не має прямого з`єднання з тяговим електричним двигуном. Зарядка акумуляторної батареї автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT відбувається після її розрядження за рахунок електричної енергії виробленої генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згорання.

Так вказано, що автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT не є гібридним автомобілем, а є електромобілем із збільшеним пробігом, оскільки приводиться в рух лише за рахунок електричної енергії високовольтної батареї або виробленої генератором, який приводиться в дію двигуном внутрішнього згоряння. Автомобіль марки CHEVROLET моделі VOLT приводиться до руху за рахунок електричної енергії основного тягового електричного двигуна, тобто використовує для привода ведучих колес одне джерело енергії (електрична енергія).

При цьому, експертами зазначено висновок, що експлуатація автомобіля марки CHEVROLET моделі VOLT без головного тягового електричного двигуна, марки, за відсутності високовольтної акумуляторної батареї або при умові експлуатації тільки за рахунок двигуна внутрішнього згорання без акумуляторної батареї неможлива.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та обставини встановлені під час проведення комісійної судової автотехнічної експертизи експертами Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Засл. Проф. М.С. Бокаріуса, суд приходить до висновку, що доводи відповідача стосовно невірного застосування позивачем коду товару з УКТ ЗЕД 8703 90 10 90 є необґрунтованими.

Оскільки для прийняття відповідачем спірних у даній справі рішень послугували висновки контролюючого органу про те, що ТОВ «Екомобілі» порушено Закон України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 №584-VII (застосування Правил 1, 3 (б) та 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД) при класифікації товарів, частини 1, пункту 5 частини 8 статті 257 Митного кодексу України, в частині порушень правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні (митне оформлення здійснено у товарній під категорії 8703 90 10 90 (пільгова ставка мита 8,0%), необхідно було зазначити код товару 8703 22 90 10 (пільгова ставка мита 10,0%), у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них на загальну суму 24044,30 грн., вимоги п.п. 215.3.5-1 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України щодо заниження ставки акцизного податку у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з акцизного податку на загальну суму 713913,51 грн. та п.187.8 ст. 187 та п.190.1 ст. 190 Податкового кодексу України щодо заниження бази оподаткування податком на додану вартість на суму мита на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них та акцизного податку, у зв`язку з чим підприємством було занижено податкове зобов`язання з податку на додану вартість на суму 147591,56 грн., то суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування податкових повідомлень-рішень №0000091415, №0000101415 та №0000111415 від 02.02.2018 року.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин 1 та 3 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Згідно положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Екомобілі".

Розподіл судових витрат здійснюється в порядку ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Екомобілі" (61054, м. Харків, вул. Ак. Павлова, буд. 271 А, к.1) до Головного управління ДФС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46) про скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Харківській області від 02.02.2018 року №0000091415 про нарахування податкового зобов`язання у сумі 24044,30 грн. та штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 6011,08 грн., №0000101415 про нарахування податкового зобов`язання у сумі 713913,51 грн. та штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 178478,38 грн. та №0000111415 про нарахування податкового зобов`язання у сумі 147591,56 грн. та штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у сумі 36897,89 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Екомобілі" (61054, м. Харків, вул. Ак. Павлова, буд. 271 А, к.1, код ЄДРПОУ - 39733553) сплачену суму судового збору у розмірі 16604 (шістнадцять тисяч шістсот чотири) грн. 05 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ - 39599198).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 09 грудня 2019 року.

Суддя Мельников Р.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2019
Оприлюднено11.12.2019
Номер документу86234449
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3218/18

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 23.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні