Рішення
від 04.12.2019 по справі 822/2452/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/2452/17

РІШЕННЯ

іменем України

05 грудня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представників позивачів: Данькова А.Д., Манзелевського Ю.В., Купчика Я.О., представників відповідачів: Кравчука В.І., Сукової Т.В., розглянувши адміністративну справу за позовом заступника військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в особі Міністерства оборони України , Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницького до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного кадастрового реєстратора відділу у Славутському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Славутської міської ради, Комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі, з урахуванням уточнених позовних вимог, звернулись в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного кадастрового реєстратора відділу у Славутському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Славутської міської ради, Комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт", в якому просять:

- визнати дії Славутської міської ради протиправними щодо прийняття рішення № 17.2-16/2017 від 27 січня 2017 року сьомого скликання в частині реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій, військового містечка №21 Славутського гарнізону, яка належить на праві постійного користування Квартирно-експлуатаційному відділу м. Хмельницький;

- скасувати запис про інше речове право (право постійного користування) № 18887002, яке зареєстроване за Комунальним підприємством Славутський міський центр земельнокадастрових робіт (код ЄДРПОУ 36488108) та зобов`язати уповноважений структурний підрозділ з питань державної реєстрації виконавчого комітету Славутської міської ради внести відповідний запис про скасування державної реєстрації речового права;

- скасувати запис про право власності №18886862, яке зареєстроване за територіальною громадою м. Славута, в особі Славутської міської ради (код ЄДРПОУ 34270865) та зобов`язати уповноважений структурний підрозділ з питань державної реєстрації виконавчого комітету Славутської міської ради внести відповідний запис про скасування державної реєстрації речового права;

- зобов`язати Державного кадастрового реєстратора Славутського відділу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій внести зміни про цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 перевівши із земель "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" до земель із цільовим призначенням "для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України";

- зобов`язати Славутську міську раду внести зміни в Генеральний план міста Славута та План зонування по земельній ділянці з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12,8659 га, право на яку визнано за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький.

В обґрунтування позовних вимог зазначили, що земельна ділянка загальною площею 50,0000 га, яку надано територіальній громаді м. Славута, в особі Славутської міської ради, для створення індустріального парку "Славута" частково накладається на земельну ділянку військового містечка №21, загальною площею 109,8000 га. Площа накладки становить 12,8659 га. Рішенням Славутської міської ради від 05.04.2013 на виконання рішення Славутської міської ради від 01.03.2013 № 6-27/2013 "Про затвердження концепції індустріального (промислового) парку "Славута" надано дозвіл територіальній громаді міста Славута в особі Славутської міської ради на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військовій, площею 50 га для створення індустріального парку "Славута".

Вказали, що у квітні 2013 року Комунальним підприємством "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: м. Славута, вул. Військова, замовником якого виступала територіальна громада міста Славута в особі Славутської міської ради.

31 травня 2013 року шостим скликанням Славутської міської ради прийнято рішення №17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування", згідно якого затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" територіальній громаді міста Славути в особі Славутської міської ради та прийнято оформити особам, зазначеним у пункті 1-11 цього рішення правовстановлюючі документи, що посвідчують право власності на земельні ділянки та провести їх державну реєстрацію.

В ході проведеного аналізу документації з проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на вказану земельну ділянку, що розроблено Комунальним підприємством "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" та за результатами проведеної земельної експертизи ТОВ "Подільська судова експертиза", встановлено, що частина зазначених земель площею 12,8659 га накладаються на землі оборони, які знаходяться на праві постійного користування КЕВ м. Хмельницький.

Зазначили, що 20 грудня 2016 року рішенням Господарського суду Хмельницької області в ході розгляду справи №924/1473/15, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 року, задоволено позов військового прокурора Хмельницького гарнізону в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України, КЕВ м. Хмельницький до Славутської міської ради про: визнання недійсним та скасувати рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року №12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті Славуті"; визнання недійсним та скасувати рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року №17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п.п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста Славути в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації.

25.06.2019 року Великою Палатою Верховного Суду рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018 року по справі №924/1473/15, та постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018 року залишено без змін.

У зв`язку із зазначеним, військова прокуратура Хмельницького гарнізону звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням внести зміни до відомостей Державного земельного кадастру щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133.

Однак, листом від 03.08.2017 за №10-22-0.2-7618/2-17 Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, з посиланням на норми Закону України "Про Державний земельний кадастр" відмовлено у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки та зазначено, що предметом розгляду Господарським судом Хмельницької області у справі №924/1473/15 були рішення органу місцевого самоврядування, однак не зобов`язано скасувати державну реєстрацію земельної ділянки.

Також, позивачі зазначили, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16 травня 2018 року у справі №924/1473/15, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018 року, визнано недійсним та скасовано пункти 8, 8.1 рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 27 січня 2017 року № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування", та визнано право постійного користування квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький земельною ділянкою загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій у місті Славута Хмельницької області.

Вважають, що оскільки в ході судового розгляду справи №924/1473/15 було встановлено протиправність розпорядчих дій з боку Славутської міської ради, а земельна ділянка площею 12,8659 га є землею державної власності, на яку зберігається право постійного користування за КЕВ м. Хмельницький до належного її переоформлення в установленому законодавством порядку, тому звернулись в суд з вказаними позовними вимогами.

Ухвалою суду від 05.09.2017 року відкрито провадження у справі №822/2452/17.

14.09.2017 року усною ухвалою суду, із занесенням до журналу судового засідання, було здійснено заміну неналежного відповідача Управління Держгеокадастру у Славутському районі Хмельницької області на належного - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Суд, ухвалою від 17.10.2017 року, зупинив провадження у справі №822/2452/17 за позовом Заступника військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в особі Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про скасування рішення до 17.11.2017 року.

Ухвалою від 17.11.2017 року провадження у цій справі було поновлено.

Ухвалою суду від 17.11.2017 року зупинено провадження у справі №822/2452/17 до вирішення та набрання законної сили судовим рішенням у справі №924/1473/15, що розглядається Господарським судом Хмельницької області.

Суд, ухвалою від 18.06.2019 року, задоволив клопотання заступника військового прокурора Хмельницького гарнізону, поновив провадження у справі №822/2452/17, та продовжив розгляд справ за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 23.09.2019 року задоволено клопотання представника Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницького, залучено державного кадастрового реєстратора відділу у Славутському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Славутську міську раду як співвідповідачів у справі №822/2452/17.

Ухвалою від 18.10.2019 року задоволено клопотання Славутської міської ради, та залучено Комунальне підприємство "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" як другого відповідача по справі №822/2452/17.

Суд, ухвалою від 30.10.2019 року відмовив у задоволенні клопотання представника Славутської міської ради про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 05.11.2019 року закрито підготовче провадження у справі №822/2452/17, та призначено справу до судового розгляду.

Разом з тим, 15.12.2017 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII, яким внесені зміни до Кодексу адміністративного судочинства України шляхом викладення його в новій редакції.

Пунктом 10 підпункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України в новій редакції передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанції, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядається за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У зв`язку з наведеним, розгляд даної справи продовжується судом за правилами Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 15 грудня 2017 року.

Представник Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницького у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник Міністерства оборони України у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду клопотання про розгляд справи без його участі та пояснення, в якому вказав, що за результатами розгляду Господарським судом Хмельницької області справи №924/1473/15 позов задоволено, оскільки спірна земельна ділянка (загальною площею 50,00 га), яку надано територіальній громаді міста Славута для створення індустріального парку, накладається на земельну ділянку, яка залишилась у віданні держави, що була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою №Б 041772 від 1982 року. Площа накладки земельної ділянки становить 12,8659 га. Зазначив, що з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005№5-рп/2005 у справі №1-17/2005 (справа про постійне користування земельними ділянками), незважаючи на не переоформлення земельних ділянок, право постійного користування вищезазначеними землями як землями державної власності (землі оборони) належить КЕВ м. Хмельницький. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши суду заперечення, в якому вказав, що для здійснення державної реєстрації спірної земельної ділянки подано усі необхідні документи, передбачені п.4 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", розроблена документація із землеустрою містила усі необхідні матеріали, передбачені чинним законодавством, включаючи і правовстановлюючий документ на спірну земельну ділянку, тому підстав для відмови у здійсненні реєстрації земельної ділянки у Державного кадастрового реєстратора не було.

Зазначив, що згідно п.10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Зауважив, що норма Закону встановлює вичерпний перелік підстав, згідно яких державний кадастровий реєстратор може прийняти рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України. Просить суд відмовити в задоволенні позову.

Представник відповідача - Славутської міської ради у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши суду відзив на позовну заяву та заперечення, в яких вказав, що вважає безпідставним посилання позивачів на Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії Б№041772 1982 року, площею 1749,1 га, оскільки його видано Шепетівській КЕЧ району, ліквідованій в 2005-2006 рр. Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, припинення підприємства, установи є підставою припинення права постійного користування наданою земельною ділянкою та в порядку правонаступництва не переходить. Зазначив, що переважна частина земель, включених до складу земель вказаних у даному Державному акті на сьогодні перебуває у постійному користування лісогосподарських підприємств з цільовим призначенням - землі лісогосподарського призначення. Разом з тим, після припинення права постійного користування Шепетівською КЕЧ (у зв`язку із її ліквідацією), земельні ділянки оформлено не Хмельницьким КЕВ, а іншою юридичною особою - ДП "Іванофранківський лісопромисловий комбінат" за цільовим призначенням для ведення лісового господарства, а не землі оборони (Державні акти на право постійного користування земельною ділянкою: Серія ЯЯ № 336309 від 29.01.2009 р. на площу 740,52 га, Серія ЯЯ № 336310 від 29.01.2009 р. на площу 293,84 га. Вказав, що відповідно до статей 18, 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зауважив, що на сьогодні відсутнє рішення будь-якого органу державної влади або органу місцевого самоврядування щодо затвердження проектної документації із землеустрою із зміною цільового призначення земельної ділянки під колишнім військовим містечком № 21 на землі оборони. Просив суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Представник відповідача Комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив в позові відмовити та розгляд справи проводити без участі представника Комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт".

Відповідач - державний кадастровий реєстратор відділу у Славутському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково з наступних підстав.

Встановлено, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20 грудня 2016 року у справі №924/1473/15, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29 травня 2017 року, позов Військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах, - Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Славутської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" про визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 року № 12.8-28/2013; визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31.05.2013 року № 17.2-30/2013 задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті Славуті".

Визнано незаконним та скасовано рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п. п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста Славута в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації.

12.07.2017 року заступник військового прокурора Хмельницького гарнізону підполковник юстиції С. Охота звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із листом, в якому просив вжити заходів щодо скасування кадастрового номера 6810600000:01:007:0133, на підставі рішення Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 у справі №924/1473/15, з метою відновлення законних прав та інтересів держави в особі Міністерства оборони України та КЕВ м. Хмельницький.

Заступник начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Філіпчук В.О. листом від 08.08.2017 року повідомив військову прокуратуру Хмельницького гарнізону, що 03.02.2017 року територіальною громадою м. Славута, в особі Славутської міської ради здійснено державну реєстрацію речового права на нерухоме майно. 15.05.2017 року право постійного користування земельною ділянкою посвідчено за комунальним підприємством Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.12.2016 року у справі № 924/1473/15 та рішенням Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 року у справі №924/1473/15 визнано незаконним та скасовано рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 року №12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та визнано незаконним та скасовано рішенняСлавутськоїміської ради Хмельницької області від 31.05.2013 року №17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування", однак не зобов`язано скасувати державну реєстрацію земельної ділянки. Тому, правові підстави для скасування державної реєстрації зазначеної земельної ділянки відсутні.

В подальшому, постановою Вищого господарського суду України від 07 листопада 2017 року у справі № 924/1473/15 касаційну скаргу Славутської міської ради задоволено частково. Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 у справі №924/1473/15 Господарського суду Хмельницької області та рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.12.2016 скасовано. Справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.

Під час нового розгляду справи Військовий прокурор Хмельницького гарнізону Західного регіону України звернувся до суду з заявою про зміну предмету позову від 13.03.2018, в якій просить суд визнати недійсним та скасувати в частині рішення сьомого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 27 січня 2017 року № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування", зокрема п.п. 8, 8.1. вказаного рішення; визнати право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій, м. Славута Хмельницької області за Міністерством оборони України в особі квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16 травня 2018 року у справі №924/1473/15, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018 року, позов Військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України, квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Славутської міської ради Хмельницької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" про визнання недійсним та скасування рішення в частині; визнання права постійного користування земельною ділянкою задоволено частково.

Визнано недійсним та скасовано пункти 8, 8.1 рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 27 січня 2017 року № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування".

Визнано право постійного користування квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький земельною ділянкою загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій у місті Славута Хмельницької області. У решті позову відмовлено.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Відповідно до ст.84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема землі оборони.

В силу ч.1 ст.77 Земельного кодексу України, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Ст.14 Закону України "Про Збройні Сили України" визначено, що земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування.

Згідно абзацу 3 частини 5 статті 20 Земельного кодексу України, земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Відповідно до приписів ч.2 ст.2 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами (у разі їх формування, переформування), приймає рішення щодо перерозподілу цього майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування.

Ст.3 вказаного закону встановлено, що військове майно закріплюється за військовими частинами Збройних Сил України на праві оперативного управління (з урахуванням особливостей, передбачених частиною другою цієї статті). З моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною Збройних Сил України воно набуває статусу військового майна. Військові частини використовують закріплене за ними військове майно лише за його цільовим та функціональним призначенням. Облік, інвентаризація, зберігання, списання, використання та передача військового майна здійснюються у спеціальному порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

В силу ч.1 ст.2 Закону України "Про використання земель оборони", військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Згідно ч.10 ст.79-1 Земельного кодексу України, державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

З 01 січня 2013 року набрали чинності та діють Закон України "Про державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI та постанова Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Згідно з цією ж статтею державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про Державний земельний кадастр", кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч.4 ст.79-1 Земельного кодексу України).

В даному випадку земельна ділянка є сформованою, оскільки має присвоєний кадастровий номер 6810600000:01:007:0133.

В силу ч.1, ч.2 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки (ч.2 ст.25 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Частиною 5 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 №1051 визначено, що до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб`єкти.

В силу ч.2 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі: рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно (п.9 ч.1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Згідно ч.2 ст.28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування. Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов`язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

Водночас, приписами ч.10 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Згідно п.114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

Суд зауважує, що наведені у частині десятійстатті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр"та пункті 114 Порядку випадки скасування державної реєстрації земельної ділянки розраховані на відсутність спірних правовідносин та не можуть обмежувати право особи на захист своїх земельних прав та інтересів у разі неправомірної реєстрації земельної ділянки за іншою особою.

В даному випадку підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок (записи про інше речове право, право постійного користування, право власності №№18887002, 18886862), зареєстрованих за Комунальним підприємством Славутський міський центр земельнокадастрових робіт, та за територіальною громадою м. Славута в особі Славутської міської ради, прямо передбачені частиною десятою статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та пунктом 114 Порядку - відсутні. Разом з цим, наявність державної реєстрації таких земельних ділянок у Державному земельному кадастрі порушує права позивача.

Визнано недійсним та скасовано пункти 8, 8.1 рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 27 січня 2017 року № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування".

Судом враховано, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16 травня 2018 року у справі №924/1473/15, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018 року, залишено без змін Великою Палатою Верховного суду від 25.06.2019 року, позов Військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України, квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Славутської міської ради Хмельницької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" про визнання недійсним та скасування рішення в частині; визнання права постійного користування земельною ділянкою задоволено частково.

Визнано недійсним та скасовано пункти 8, 8.1 рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 27 січня 2017 року № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування".

Визнано право постійного користування квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький земельною ділянкою загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій у місті Славута Хмельницької області.

Отже, оскільки рішення Славутської міської ради 17.2-16/2017 від 27 січня 2017 року сьомого скликання в частині реєстрації речових прав, яким КП "Славутський міський центр земельно - кадастрових робіт" земельна ділянка передавалася у постійне користування, було скасовано у судовому порядку після державної реєстрації земельної ділянки, а також в судовим рішенням встановлено, що власником земельної ділянки загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій у місті Славута Хмельницької області є Держава відповідно до закону в особі Міністерства оборони України, як орган управління є КЕВ м. Хмельницького у Славутської міської ради були відсутні підстави приймати рішення в частині реєстрації речових прав за КП "Славутський міський центр земельно - кадастрових робіт".

Згідно статті 3 Закону України "Про державний земельний кадастр" закріплено основні принципи, на яких базується Державний земельний кадастр, зокрема, принципи об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі.

За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12.8659 га, що розташована по вул. Військовій, військового містечка №21 Славутського гарнізону, що належить КЕВ м. Хмельницького на праві постійного користування у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності та повноти відомостей.

Тому є необхідність в скасуванні державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 в судовому порядку.

Щодо тверджень відповідача Славутської міської ради про те, що чинним законодавством встановлено вичерпний перелік підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки, серед яких відсутня така підстава, як визнання рішенням суду права постійного землекористування КЕВ м. Хмельницького не є самостійною підставою для скасування в Державному реєстрі запису щодо вказаних речових прав, суд зазначає наступне.

Встановлено, що перетин земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12.8659 га із земельною ділянкою із кадастровим номером 6810600000:01:007:0132 площею 37.1341га не заперечується учасниками справи.

Визначені законом підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки не надають можливості усунути порушення прав позивача, яке виникло внаслідок встановлених судом обставин.

Так, відповідно до статті 8 Конституції України в Україні діє принцип Верховенства права. Відповідно до статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

В свою чергу, обов`язковість рішення суду, серед іншого закріплено в статті 129 Конституції України, статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

Відповідно до частини першої статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожної особи на судовий захист.

У зв`язку з цим суд вважає, що судове рішення є самостійною підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки і відсутність цієї підстави в переліку підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки, передбачених законом, не відміняє обов`язковості виконання судового рішення.

Наявність протиправного запису про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133, порушує права позивача, оскільки унеможливлює реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, яка належить КЕВ м. Хмельницького на праві постійного користування.

При цьому, у чинному законодавстві України відсутні механізми щодо самостійного звернення позивача до органів Держгеокадастру із заявою про скасування протиправного запису, який порушує його права. При зверненні до суду з даним позовом позивачем обрано саме такий спосіб захисту, який може відновити його становище та захистити порушене право.

Відтак, єдиним можливим та ефективним засобом захисту прав позивача є саме скасування запису про інше речове право (право постійного користування) №18887002, яке зареєстроване за Комунальним підприємством "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" та скасування запису про право власності №18886862, яке зареєстроване за Територіальною громадою м. Славута в особі Славутської міської ради, державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133,

Щодо позовних вимог: зобов`язати Державного кадастрового реєстратора Славутського відділу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій внести зміни про цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 перевівши із земель "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" до земель із цільовим призначенням "для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України" та зобов`язати Славутську міську раду внести зміни в Генеральний план міста Славута та План зонування по земельній ділянці з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12,8659 га, право на яку визнано за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький суд зазначає наступне.

Суд погоджується з відповідачем, що відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану. (Абзац другий частини першої статті 17 в редакції Закону№ 5496-VI від 20.11.2012).

Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником. (Абзац частини першої статті 17 в редакції Закону№ 5496-VI від 20.11.2012)

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в установлений строк: подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні містобудівної документації;

визначають в установленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування;

звертаються до обласної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (для міст обласного та республіканського Автономної Республіки Крим значення), центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (для міст Києва та Севастополя) щодо визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення генерального плану населеного пункту.

Отже, у задоволенні позовних вимоги щодо зобов`язати Державного кадастрового реєстратора Славутського відділу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій внести зміни про цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 перевівши із земель "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" до земель із цільовим призначенням "для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України" та зобов`язати Славутську міську раду внести зміни в Генеральний план міста Славута та План зонування по земельній ділянці з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12,8659 га, право на яку визнано за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький слід відмовити, так як вказані вимоги передчасні і не відповідають вимогам закону.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати дії Славутської міської ради протиправними щодо прийняття рішень про реєстрацію права власності та речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6810600000:01:007:0133 площею 12.8659 га, що розташована по вул. Військовій, військового містечка №21 Славутського гарнізону, що належить КЕВ м. Хмельницького на праві постійного користування.

Зобов`язати уповноважений структурний підрозділ з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Славутської міської ради внести відповідний запис про скасування запису про інше речове право (право постійного користування) №18887002, яке зареєстроване за Комунальним підприємством "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт".

Зобов`язати уповноважений структурний підрозділ з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Славутської міської ради внести відповідний запис про скасування запису про право власності №18886862, яке зареєстроване за Територіальною громадою м. Славута в особі Славутської міської ради.

В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 11 грудня 2019 року

Позивачі:Заступник військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в особі Міністерства оборони України (Повітрофлотський проспект, 6, м. Київ, 03168 , код ЄДРПОУ - 00034022) Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький (вул. Героїв АТО, 3/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 07928461) Відповідачі:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29016 , код ЄДРПОУ - 39767479) Державний кадастровий реєстратор відділу у Славутському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Миру, 102, м. Славута, Хмельницька обл., 30000, код ЄДРПОУ - 38358031) Славутська міська рада (вул. Соборності, 7, м. Славута, Хмельницька обл., код ЄДРПОУ - 23563639) Комунальне підприємство "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" (вул. Церковна, 46 А, м. Славута, Хмельницька обл., код ЄДРПОУ - 36488108)

Головуючий суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2019
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу86269893
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/2452/17

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Рішення від 02.06.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Рішення від 04.12.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 17.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні