Постанова
від 05.12.2019 по справі 340/1766/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 грудня 2019 року м. Дніпросправа № 340/1766/19

головуючий суддя І інстанції -Жук Р.В.

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді (доповідача) Іванова С.М.,

суддів: Панченко О.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Приватного підприємства "Дельта-сервіс" на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2019 року в адміністративній справі № 340/1766/19 за позовом Приватного підприємства "Дельта-сервіс" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Міська рада міста Кропивницького про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Дельта-сервіс" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Міська рада міста Кропивницького, в якому просило:

- визнати протиправними дії головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо застосування ним відомостей з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, затвердженої рішенням міської ради м. Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750 при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме: на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) витяг № 1528 від 04.02.2019 року та на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 витяг № 2989 від 18.02.2019 року;

- зобов`язати головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надати Приватному підприємству "Дельта-сервіс" витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме: на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) та на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 із застосуванням відомостей які містяться в технічній документації про нормативну грошову оцінку, затвердженій рішенням Кіровоградської міської ради від 03.12.2009 року N 2904, з введенням в дію з 01.01.2010 року.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2019 року в задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Дельта-сервіс" було відмовлено.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, Приватне підприємство "Дельта-сервіс" звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти судове рішення, яким адміністративний позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що рішення міської ради м. Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області не опубліковано ні до 15.07.2018 року, ні після зазначеної дати, що свідчить про протиправність застосування останнього при формуванні спірних витягів.

Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Міською радою міста Кропивницького було подано відзиви на апеляційну скаргу, в яких посилаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції, останні просили апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження на підставі приписів ст. 311 КАС України.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в її межах, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як було встановлено судом першої інстанції, на підставі рішення Кіровоградської міської ради № 921 від 16 вересня 2008 року, позивач набув право оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) під власним нерухомим майном. Договір оренди землі укладено 22 вересня 2009 року зі строком його дії до 01 березня 2020 року. За п.4 договору - орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Крім того, за договором оренди землі від 27 лютого 2006 року № 67 позивач також орендує земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 та на аналогічних умовах, як і в договорі № 921 від 16 вересня 2019 року.

В лютому позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які орендує.

Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області позивачу надано відповідні витяги на земельні ділянки:

-на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) витяг № 1528 від 04.02.2019 року;

-на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 витяг № 2989 від 18.02.2019 року.

З вказаних витягів встановлено, що вартість земельних ділянок збільшилась в три рази, відносно до їх вартості в 2018 році.

Не погодившись з зазначеним, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги є безпідставними та не ґрунтуються на приписах законодавства, що регулює спірні правовідносини.

Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Підпунктом 14.1.72 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України закріплено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

Землекористувачі - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди. (підпункт 14.1.73. пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Положеннями підпунктів 271.1.1, 271.1.2 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Згідно п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з підпунктом 14.1.42 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону

Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Зі змісту зазначених правових норм вбачається, що законодавець визначив граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, яка розраховується виходячи з їх нормативної грошової оцінки.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямування на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель, регулюються Законом України "Про оцінку земель".

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться в тому числі, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» .

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель").

Приписами ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Згідно ч. 4 ст. 23 Закону України "Про оцінку землі" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Разом з тим, пунктами 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до частини третьої статті 20 Закону України "Про оцінку землі" розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель і нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов`язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.

Як свідчать встановлені обставини справи, підставою для звернення позивача до суду були висновки останнього, відносно протиправності застосування відповідачем при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відомостей з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, затвердженої рішенням міської ради м. Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750.

Так, на переконання позивача, зазначене рішення не було опубліковано міською радою в строки, визначені ст. 271 Податкового кодексу України, у зв`язку з чим, відомості відображені в останньому не підлягають застосуванню в 2019 році.

Встановивши зміст спірних правовідносин, колегія суддів апеляційного суду не погоджується з вказаними доводами позивача, з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.07.2018 року Міською радою міста Кропивницького було прийнято рішення № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою Нові технології .

Так, п. 4 вказаного рішення доручено управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Міської ради міста Кропивницького опублікувати дане рішення та технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області у офіційному віснику Міської ради міста Кропивницького Вечірня газета .

Крім того, зазначеним рішенням передбачено, що рішення Кіровоградської міської ради від 03.12.2009 року № 2904 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда з 01.01.2019 року, втратило чинність.

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії титульного аркуша друкованого віснику Міської ради міста Кропивницького Вечірня газета , вказане рішення від 12.07.2018 року № 1750 було опубліковано 13.07.2018 року (а.с. 47).

Також, згідно листа Головного редактора ТОВ Вечірня газета , рішення Міської ради міста Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750 було оприлюднено шляхом розміщення у віснику 13.07.2018 року. При цьому, посилання позивача на договір на виготовлення продукції від 19.07.2018 року, укладеного між Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Міської ради міста Кропивницького та Комунальним підприємством Редакція вісника міської ради міста Кропивницького Вечірня газета та акту здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 19.07.2018 року № 53, як на підставу неможливості публікування рішення Міської ради міста Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750 до 15.07.2019 року, колегія суддів апеляційного суду вважає необґрунтованим, з огляду на встановлені обставини.

При цьому, належність та достовірність вказаних документів, в розумінні ст.ст. 73-76, ч. 1 ст. 77 КАС України, в судовому засіданні спростована не була.

До того ж, колегія суддів зазначає, що предметом розгляду даної справи є дії відповідача, які ґрунтуються на нормативно-правовому акті міської ради, який у встановленому законом порядку, не скасовувався або нечинним не визнавався і, зворотного суду не доведено, а відповідно доводи позивача щодо порушення процедури його прийняття та дотримання приписів Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності не можуть бути прийняті до уваги.

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку щодо обґрунтованості застосування відповідачем при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відомостей рішення Міської ради міста Кропивницького від 12.07.2018 року № 1750 до 15.07.2019 року.

Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Дельта-сервіс" - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2019 року в адміністративній справі № 340/1766/19- залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя С.М. Іванов

суддя О.М. Панченко

суддя В.Є. Чередниченко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2019
Оприлюднено13.12.2019
Номер документу86271307
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1766/19

Постанова від 15.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 05.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 16.09.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні