ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2021 року
м. Київ
справа № 340/1766/19
провадження № К/9901/36828/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В. , розглянувши у порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом Приватного підприємства Дельта-сервіс до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа - Міська рада м. Кропивницького, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Приватного підприємства Дельта-сервіс на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду у складі судді Жука Р.В. від 16 вересня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Іванова С.М. Панченко О.М., Чередниченка В.Є. від 05 грудня 2019 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Приватне підприємство Дельта-сервіс звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа - Міська рада м. Кропивницького, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просило:
- визнати протиправними дії головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо застосування ним відомостей з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кропивницького Кіровоградської області, затвердженої рішенням міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме: на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) витяг № 1528 від 04 лютого 2019 року та на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 витяг № 2989 від 18 лютого 2019 року;
- зобов`язати головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надати Приватному підприємству Дельта-сервіс витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме: на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) та на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 із застосуванням відомостей які містяться в технічній документації про нормативну грошову оцінку, затвердженій рішенням Кіровоградської міської ради від 03 грудня 2009 року № 2904 з введенням у дію з 01 січня 2010 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року, у задоволенні позовних вимог Приватному підприємству Дельта-сервіс було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, при виготовленні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які орендує позивач, діяв у передбачений законодавством спосіб та з урахуванням усіх обставин та чинних рішень органу місцевого самоврядування, що мають значення для складання відповідних витягів (вчинення дії).
4. З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що Міською радою м. Кропивницького зміст рішення № 1750 від 12 липня 2018 року було доведено до відома усіх суб`єктів чиї права та обов`язки регулюються даним рішенням у сфері земельних відносин шляхом розміщення у віснику газети Вечірня газета від 13 липня 2018 року та на офіційному сайті Міської ради м. Кропивницького.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Приватне підприємство Дельта-сервіс звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі рішення Кіровоградської міської ради № 921 від 16 вересня 2008 року Приватне підприємство Дельта-сервіс набуло право оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) під власним нерухомим майном. Договір оренди землі укладено 22 вересня 2009 року зі строком його дії до 01 березня 2020 року. Згідно пункту 4 договору - орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Крім того, за договором оренди землі від 27 лютого 2006 року № 67 позивач також орендує земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 та на аналогічних умовах, як і в договорі № 921 від 16 вересня 2019 року.
7. У лютому 2019 року Приватне підприємство Дельта-сервіс звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які орендує.
8. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області позивачу надано відповідні витяги на земельні ділянки:
- на земельну ділянку (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012) витяг № 1528 від 04 лютого 2019 року;
- на земельну ділянку з кадастровим номером 3510100000:37:306:0029 витяг № 2989 від 18 лютого 2019 року.
9. З вищезазначених витягів установлено, що вартість земельних ділянок збільшилась в три рази по відношенню до їх вартості в 2018 році.
10. Із засобів масової інформації (стаття в інтернет виданні під назвою Бізнес у Кропивницькому вимагає перегляду нової нормативно-грошової оцінки земель від 28 лютого 2019 року) позивач дізнався про те, що збільшення вартості земель відбулось за рахунок прийняття міською радою м. Кропивницький рішення від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, міста Кропивницького Кіровоградської області .
11. Уважаючи, що відповідач при виготовленні витягів у 2019 році не мав законних підстав застосовувати нову грошову оцінку затверджену міською радою м. Кропивницький рішенням від 12.07.2018 року №1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, міста Кропивницького Кіровоградської області , Приватне підприємство Дельта-сервіс звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
12. Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області не опубліковано ні до 15 липня 2018 року, ні після зазначеної дати, що свідчить про протиправність застосування останнього при формуванні спірних витягів.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Частиною 1 статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним.
Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
14. Згідно із частинами 1, 2, 3 статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.
Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
15. Статтею 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
16. Відповідно до статті 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
17. Згідно зі статтею 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
18. У відповідності до частин першої, другої статті 20 Закону України Про оцінку земель за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
19. Згідно із частиною третьою статті 23 Закону України Про оцінку земель витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
20. Пунктами 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
21. Використання землі в Україні є платним.
22. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
23. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який
видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
24. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
25. Рішенням Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, міста Кропивницького Кіровоградської області затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою Нові технології
26. Пунктом 5 рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 установлено, що рішення Кіровоградської міської ради від 03 грудня 2009 року № 2904 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда з 01 січня 2019 року, втратило чинність.
27. Як установлено судом, рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, міста Кропивницького Кіровоградської області було опубліковано у віснику Міської ради міста Кропивницького Вечірня газета у спецвипуску від 13 липня 2018 року та на офіційному сайті Міської ради м. Кропивницького (а.с. 47).
28. Головний редактор ТОВ Вечірня газета листом на адресу юридичного управління Міської ради м. Кропивницького повідомив, що рішення Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 було оприлюднено шляхом розміщення у віснику 13 липня 2018 року (а.с. 95).
29. Посилання позивача про те, що рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області не опубліковано ні до 15 липня 2018 року, ні після зазначеної дати, оскільки договір, укладений між управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Міської ради м. Кропивницького та Комунальним підприємством Редакція вісника міської ради м. Кропивницького Вечірня газета на виготовлення продукції та акт здачі-прийняття робіт (наданих послуг) № 53 датовані 19 липня 2018 року, не спростовує опублікування рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 саме 13 липня 2018 року.
30. Відповідно до частини першої статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
31. З огляду на те, що рішення Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області не скасоване у встановленому законом порядку, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, як орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, надаючи позивачу витяги № 1528 від 04 лютого 2019 року та № 2989 від 18 лютого 2019 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (кадастровий номер 3510100000:37:306:0012 та 3510100000:37:306:0029) із застосуванням відомостей з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького, затвердженої рішенням Міської ради м. Кропивницького від 12 липня 2018 року № 1750, діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений законами України.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
32. За вищенаведених обставин, колегія суддів дійшла висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір відповідно до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Приватного підприємства Дельта-сервіс залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді Я.О. Берназюк
І.В. Желєзний
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2021 |
Оприлюднено | 19.07.2021 |
Номер документу | 98367631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні