Рішення
від 05.12.2019 по справі 918/572/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" грудня 2019 р. м. Рівне Справа № 918/572/19

Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне

до відповідача Фонду державного майна України

до співвідповідача Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Національна академія статистики, обліку та аудиту

про зобов'язання включити будівлю до переліку об'єктів малої приватизації та скасування відмови, оформленої листом

Секретар судового засідання Оліфер С.М.

Представники:

від позивача: Янчук В.В.

від відповідачів: Паска В.В.

від третьої особи: не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Фонду державного майна України про:

- визнання за Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне права на приватизацію адміністративної будівлі (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13;

- зобов'язання Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік.

Ухвалою від 03.09.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 24.09.2019 р. У подальшому відкладено підготовче засідання на 09.10.2019 р.

Ухвалою від 09.10.2019 р. продовжено строк підготовчого провадження до 01.12.2019 р. Підготочі засідання відкладалися на 13.11.2019 р. та 27.11.2019 р.

У процесі підготовчого провадження ухвалою від 13.11.2019 р. було залучено співвідповідача - Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Національну академія статистики, обліку та аудиту - до участі у справі. Також позивач подав заяву про зміну предмету позову, згідно якої позовні вимоги виклав наступного змісту:

- зобов'язати Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік.

- скасувати відмову Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, яка оформлена листом вих№11-002-0416 від 16.08.2019 р. та прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.

Вказана заява відповідає вимогам ст.ст. 46, 170 ГПК України, тому була прийнята судом.

Ухвалою від 27.11.2019 р. закрито підготовче провадження та призначено спір до розгляду по суті на 05.12.2019 р.

Свої позовні вимоги позивач мотивує тим, що 15.12.2017 р. між ним та Регіональним відділенням ФДМУ по Рівненській області було укладено Договір оренди державною майна № 1556-2017, відповідно до якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка. 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту. Пізніше 24.05.2018 р. Релігійна громада звернулась з листом вих. № 20/01 до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області в якому просила надати дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень згаданої адміністративної будівлі. Згідно наданих дозволів та належно оформленої дозвільної документації Релігійною організацією було проведено необхідні роботи по капітальному ремонту (невід'ємні поліпшення), понад 25 % ринкової вартості майна, що підтверджено Висновком суб'єкта оціночної діяльності від 08.11.2018 р.

У подальшому відповідно до порядку встановленого ст. 18 Закону України ''Про приватизацію державного та комунального майна" Релігійна організація звернулась до Рівненського відділення ФДМУ із заявою вих. № 22/01 від 03.12.2018 р., у якій просила дозволити приватизувати державне нерухоме майно шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, оскільки Релігійною громадою було здійснено невід'ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна. Однак, станом на 15.08.2019 року жодної відповіді від Фонду Державного майна України Релігійною організацією отримано не було.

На переконання позивача Релігійною організацією дотримано всі вимоги передбачені ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та подано відповідну заяву до органу приватизації. Позивач зауважує, що таку заяву не було повернуто заявнику.

Розділом 5 Порядку подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, затвердженого Наказом Фонду державного майна України від 22.05.2018 р. №675, визначено підстави для відмови державними органами приватизації у включенні об'єктів до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації. Зокрема, відмова можлива у разі: коли підприємство, що пропонується приватизувати, перебуває у процесі ліквідації; коли законодавством установлено обмеження щодо приватизації об'єкта; вмотивованої відмови органу, уповноваженого управляти державним майном, у погодженні щодо включення до переліку об'єктів, що підлягають приватизації; невключення Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України до переліку об'єктів великої приватизації, що підлягають приватизації.

У разі наявності підстав для відмови у включенні об'єктів до відповідного переліку об"єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, державний орган приватизації, до якого надійшла заява, повідомляє заявника про причини відмови у письмовій формі або за проханням заявника - засобами електронного зв'язку.

Релігійна організація виконала всі необхідні дії, передбачені Законом України "Про приватизацію державного та комунального майна" та Порядком подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації.

Проте Державний орган приватизації не зреагував належним чином на заяву.

Зауважує позивач також, що відповідно до абзацу четвертого частини сьомої статті 11 Закону України ''Про приватизацію державного і комунального майна" уповноважені органи управління державним майном надають згоду на приватизацію об'єкта державної власності або вмотивовану відмову протягом 15 днів з моменту надходження звернення від державних органів приватизації.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань уповноваженим органом управління Національної академії статистики обліку і аудиту є Державна служба статистики України. Згідно з підпунктом 30 п. 4 Положення про Державну службу статистики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 р. №481, Державна служба статистики України здійснює управління об'єктами державної власності, які належать до сфери її управління.

Національна академія статистики обліку і аудиту (балансоутримувач) на звернення орендаря (позивача) листом від 26.01.2018 р. № 68 повідомила, що вищезазначений об'єкт більше трьох років взагалі не використовується як освітній заклад в освітній діяльності ( навчальному процесі) і не буде використовуватись в подальшому, як освітній заклад в освітній діяльності. Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у вищезазначеній будівлі, ліквідовано згідно наказу академії № 29 від 29.03.2016 р.

Позивач вказує, що на його адресу надійшов лист від 16.08.2019 р. №11-002-0416 РВ ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, у якому повідомлено орендаря про те, що на адресу Регіонального відділення надійшов лист від ФДМ України від 04.06.2019 р. №10-19-10440 із повідомленням наступного змісту: об'єкт державної власності - адміністративна будівля (в т.ч. огорожа, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики обліку і аудиту, не буде включено до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до ст.80 ЗУ "Про освіту".

При цьому у частині 4 статті 80 ЗУ "Про освіту" зазначається, що об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов'язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Заявник вважає згаданий лист від 16.08.2019 р. №11-002-0416 РВ ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях документом, який фактично є відмовою відповідача у включенні будівлі розташованої у м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів, що підлягають приватизації.

У той же час позивач наголошує, що відповідно до п.3 ст.4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" зазначено, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об'єктів, що підлягають приватизації.

Відтак, заявник стверджує, що дія статті 80 Закону України "Про освіту" не може застосовуватись у даному випадку, та орган ФДМ у відповідності до Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" зобов'язаний був включити до переліку об'єктів, що підлягають приватизації адміністративну будівлю (в т.ч. огорожа, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики обліку і аудиту.

Таким чином, Релігійна організація, вважає, що належним чином виконала всі умови передбачені діючим Договором оренди державного майна № 1556-2017 від 15.12.2017 року та Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна", переконана, що порушене її право на приватизацію спірної будівлі, а тому просить суд захистити свої права та інтереси, та задоволити позов, а саме: зобов'язати Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік; скасувати відмову Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, яка оформлена листом вих№11-002-0416 від 16.08.2019 р. та прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.

Відповідач Фонд державного майна України 23.10.2019 р. подав до канцелярії суду відзив на позов, у якому не погоджується із позовною заявою Релігійної громади Християнської церкви "Посольство боже" незалежної в м. Рівне та вважає, що вона не підлягає задоволенню. Пояснює, що до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області 03.12.2018 р. надійшла заява від Релігійної громади щодо включення до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, адміністративної будівлі (у т. ч. огорожа, замощення території (благоустрій)), що розташована за адресою: вул. Гетьмана Полуботка, 13, м. Рівне. Держстат листом від 25.04.2019 р. № 16.5-06/672-19 надав Фонду пропозицію щодо включення до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, зазначеної вище адміністративної будівлі, але при цьому висловив думку, що існують законодавчі обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, які встановлені статтею 80 Закону України "Про освіту". Разом з тим листом від 26.04.2019 р. № 16.5-06/686-19 Держстат повідомив Регіональне відділення про те, що вже надав Фонду пропозицію щодо включення зазначеного майна до переліку об'єктів, що підлягають приватизації на що Регіональне відділення листом від 20.05.2019 р. № 01-05-01709 звернулось до Фонду з проханням включити даний об'єкт до відповідного переліку.

05.07.2019 р. у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України відбулась узгоджувальна нарада щодо питання включення цього об'єкта до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році. На нараду були запрошені представники Фонду, Держстату та Мінекономрозвитку. За результатами обговорення цього питання складено протокол наради та підготовлено лист Мінекономрозвитку на адресу Релігійної громади.

Відповідач Фонд державного майна України посилається на ч. 2 ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", якою визначено, що крім передбачених частиною третьою цієї статті випадків, приватизації не підлягають казенні підприємства та об'єкти, необхідні для виконання державою своїх основних функцій, для забезпечення обороноздатності держави, та об'єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема заклади освіти, що фінансуються з державного бюджету. Положеннями п. 1 розділу 5 наказу Фонду державного майна України від 22.05.2018 р. № 675 "Про затвердження Порядку подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації" визначено, що відмова державними органами приватизації у включенні об'єктів до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, можлива у разі, зокрема - коли законодавством установлено обмеження щодо приватизації об'єкта.

Вважає, що оскільки статтею 80 Закону України "Про освіту" встановлено, що об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, тому у даному випадку відсутні підстави для задоволення цього позову.

25 листопада 2019 року до канцелярії суду від Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях надійшов відзив. У останньому виклав позицію, за якою просить відмовити у позові. Пояснює, що 03.12.2018 року, керуючись Порядком подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної та комунальної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації (Затвердженого Наказом Фонду давкого майна України 22.05.2018 року №675, Зареєстрованого в Міністерстві юстиці України 22.06.2018 року за №730/32182), позивачем було подано заяву до Регіонального відділення про включення об'єкта права державної власності до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, нерухомого майна, а саме: адміністративна будівля (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій) площею 495, 9 кв.м, що знаходиться за адресою: м.Рівне, вул. Полуботка, 13.

05.07.2019 року під час наради щодо питання включення об'єкта до переліку малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році, серед яких були: вик. обов'язки директора департаменту приватизації - начальник управління формування об'єктів приватизації Фонду державного майна України; начальник відділу з питань управління об'єктами державної власності, що належать до сфери управління Держстату, департаменту фінансово-економічного забезпечення Держстату; головний спеціаліст відділу з питань обліку державного майна управління з питань державного майна та підприємств МОН. За результатами даної наради було складено протокол. Під час даної наради було зазначено, що існують законодавчі обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, оскільки відповідно до ст. 80 Закону України "Про освіту", об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання з метою надання послуг, які не бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов'язаних із забезпеченням цього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Листом Фонду №10-19-10440 від 16.08.2019 року регіональне відділення було повідомлено, що державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій) площею 495, 9 кв.м, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі НАСОА не буде включено до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до ст.80 Закону України "Про освіту". Пунктом 7 Розділу IV Порядку передбачено, що у разі надходження від органу, уповноваженого управляти державним майном, вмотивованої відмови погодити включення до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, результат розгляду заяви доводить до заявника державний орган приватизації, до якого надійшла заява, у письмовій формі або за проханням заявника - засобами електронного зв'язку. Листом №11-002-0416 від 16.08.2019 року регіональне відділення повідомило про результати розгляду питання включення державного нерухомого майна: адміністративної будівлі (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій) площею 495, 9 кв.м, що знаходиться адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі НАСОА. Окрім того, листом №10-19-19867 від 27.09.2019 року Фонд повідомив регіональні відділення про надходження листа №1/12-6754 від 13.09.2019 року від Міністерства освіти і науки України щодо недопущення приватизації державного нерухомого майна закладів освіти, у якому роз'яснено законодавчі обмеження щодо такої приватизації.

Так як спірний об'єкт перебуває в управлінні Держстату, а також на балансі НАСОА, то остаточне рішення приймає орган управління. Проте, так як спірний об'єкт є державним закладом освіти, у тому числі приміщення, в яких розміщуються державні заклади освіти, тому при прийнятті рішення було враховано обмеження передбачені у ст. 80 Закону України освіту". На підставі вищевикладеного, регіональне відділення просить відмовити у задоволенні позовної заяви Релігійної громади Християнської церкви "Посольство Боже" в повному обсязі у зв'язку із безпідставністю та необґрунтованістю.

Національна академія статистики, обліку та аудиту 27.11.2019 р. до матеріалів справи подала письмові пояснення, у яких зазначає, що відповідно до наказу № 29 від 29.03.2016 р. Національної академії статистики, обліку та аудиту припинено шляхом ліквідації діяльність Рівненського економічного коледжу Національної академії статистики, обліку та аудиту, який був розташований за адресою: 33028, м. Рівне, вул. Полуботка, 13. Встановлено, що усі майнові права Рівненського економічного коледжу переходять до Національної академії статистики, обліку та аудиту.

15.12.2017 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Релігійною громадою Християнської церкви "Посольство Боже" - Незалежної в м. Рівне було укладено Договір оренди державного майна № 1556-2017, відповідно до якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м. що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту Балансоутримувач) (п. 1.1. Договору оренди).

В подальшому Національною академією статистики, обліку та аудиту листами вих. № 59 від 24.01.2018 р., № 67 від 26.01.2018р. та № 68 від 26.01.2018р. неодноразово повідомлялось Релігійну громаду Християнської церкви "Посольство Боже" - Незалежної в м. Рівне про те, що Балансоутримувач не заперечує проти здійснення невід'ємних поліпшень Орендарем орендованого майна, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, які передбачені Актом обстеження орендованого майна від 13 січня 2018 року, без подальшого відшкодування орендарю зроблених ним невід'ємних поліпшень. Окрім того, Національна академія статистики, обліку та аудиту повідомила, що нею, як Балансоутримувачем нерухомого майна, не буде використовуватись в подальшому, як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі), вищезазначена адміністративна будівля.

Враховуючи, що вищезазначена будівля не використовується Національною академією як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі), а Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у вищезазначеній будівлі, ліквідовано згідно наказу академії № 29 від 29.03.2016 р., Академія не заперечує проти приватизації адміністративної будівлі, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, у відповідності до вимог чинного законодавства.

Державною службою статистики України відповідним листом надано пропозиції Фонду державного майна стосовно будівлі загальною площею 495,9 кв.м., яка перебуває у віданні Національної академії статистики, обліку та аудиту й розташована за адресою: вул. Полуботка, 13 м. Рівне, про включення будівлі до переліку об'єктів малої приватизації, приватизація яких здійснюватиметься у 2019 році.

Зважаючи на положення п.3 ст.4 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна", яка передбачає, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягає приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовується у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об'єктів, що підлягають приватизації, третя особа вважає, що в подальшому може розглядатися питання щодо права Релігійної громади Християнської церкви "Посольство Боже" - Незалежної в м. Рівне на участь у приватизації будівлі, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту і знаходиться за адресою: м. Рівне вул. Полуботка, 13, якщо це не суперечить вимогам чинного законодавства України.

У судовому засіданні 05.12.2019 р. під час розгляду спору по суті представник позивача підтримав свої вимоги повністю, з урахуванням поданої заяви про зміну предмету позову. Просить позов задоволити.

Натомість представник обох відповідачів заперечив проти позиції позивача, вважає позов безпідставним, та таким, що не підлягає задоволенню. Надав пояснення, що співпадають з доводами, викладеними у письмових відзивах.

Представник третьої особи у судові засідання не з'являвся. Про дату, час та місце слухання справи повідомлявся судом належним чином.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею (ч.1 ст.202 ГПК України).

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками процесу, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів, давши правову оцінку доказам, які мають значення для вирішення справи, господарський суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню частково з огляду на наступне.

15.12.2017 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Релігійною громадою Християнської церкви "Посольство Боже" - Незалежної в м. Рівне було укладено Договір оренди державного майна № 1556-2017 із додатками до нього, відповідно до якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м. що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту Балансоутримувач) (п. 1.1. Договору оренди) (арк.с. 9-11).

Відповідно до п. 1.2. Договору оренди майно передано в оренду з метою проведення релігійних обрядів та церемоній Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне, вул. Клима Савура, буд. 14, кв. 64.

У подальшому було укладено ряд договорів про внесення змін до договору оренди державного майна. А саме, Договори про внесення змін: від 03.01.2018 р., від 23.03.2018 р., від 26.03.2018 р., 30.05.2018 р.

Зокрема, згідно Договору від 30.05.2019 р. про внесення змін до Договору оренди державного майна пункт 10.7. Договору оренди викладено в наступній редакції: "10.7. Поліпшення майна, зроблені Орендарем, як за згодою, так і без згоди Орендодавця, які не можна відокремити без шкоди для Майна, є власністю держави та їх вартість компенсації не підлягає, крім випадків приватизації Майна у відповідності до чинного законодавства України". Розділ 6 Договору оренди, що стосується прав Орендаря, доповнено наступним пунктом: "6.5. Приватизувати орендоване майно згідно чинного законодавства".

21 лютого 2018 року та 24.05.2018 р. Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне звернулася до керівництва Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області із листами №12/01 та № 20/01 відповідно, у яких просила надати дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень орендованого майна (адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська області, м. Рівне, вул. Полуботка, 13), (арк.с. 20, 22). Одночасно Релігійною громадою було подано до Регіонального відділення Фонду Державного майна України всі необхідні документи передбачені п.3 Наказу ФДМУ № 1523 від 03.10.2006 р. для отримання дозволу на проведення невід'ємних поліпшень зазначеного приміщення.

Відповідно до листа № 496 від 23.05.2018 р. Релігійною організацією було отримано дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень від Балансоутримувача адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 - Національної академії статистики, обліку та аудиту (арк.с. 21).

Листом від 04.06.2018 р. № 11-04-02178 Рівненського відділення ФДМУ Релігійній організації було надано дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 (арк.с. 23).

Після чого позивачем було проведено роботи по капітальному ремонту (невід'ємні поліпшення), понад 25 % ринкової вартості майна. Про цю обставину позивач листом від 28.11.2018 р. №21/01 повідомив Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області, із наданням у якості додатків до нього підтверджуючих документів (арк.с. 24).

У подальшому Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне звернулася до Рівненського відділення ФДМУ із Заявою №22/01 від 03 грудня 2018 року, у якій висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, - шляхом викупу, із посиланням на ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного та комунального майна", оскільки Релігійною громадою було здійснено невід'ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна (арк.с. 25-27).

По тому, 05 грудня 2018 року Регіональне відділеня ФДМ України по Рівненській області звернулося із листом №01-05-04727 до Управління формування переліків об'єктів приватизації Департаменту приватизації Фонду державного майна України, у якому повідомлялося, що Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне звернулася до Рівненського відділення ФДМУ із Заявою №22/01 від 03 грудня 2018 року, у якій висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, - шляхом викупу, із посиланням на ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного та комунального майна", оскільки Релігійною громадою було здійснено невід'ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна. Також повідомлено про звернення РВ ФДМУ по Рівненській області з листом №11-05-04726 від 05.12.2018 р. до уповноваженого органу управління згаданого об'єкта (балансоутримувача) - щодо надання дозволу на включення його до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації. Копія листа наявна арк.справи №139.

Аналогічний лист за номером №11-05-04726 від 05.12.2018 р. РВ ФДМУ по Рівненській області було надіслано балансоутримувачу адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 - Національній академії статистики, обліку та аудиту (арк.с. 135-136).

Відповідні звернення з листами зі сторони РВ ФДМУ по Рівненській області були також і до Державної служби статистики України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, щодо надання згоди на включення адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту - до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу. Копія листа від 11.01.2019 р. міститься на арк.справи 137.

Від Міністерства економічного розвитку і торгівлі України до РВ ФДМУ по Рівненській області надійшла відповідь вих.№3241-07/8606-06 від 26.02.2019 р., зареєстровано у Регіональному відділенні вх.№07/0721 04.03.2019 р., у якій повідомлялося про те, що згідно з Витягом з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, уповноваженим органом управління Національної академії статистики, обліку та аудиту - є Державна служба статистики України. Тому питання, що порушені у листах Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській області, відносяться до компетенції Державної служби статистики України (арк.с. 139).

У матеріалах справи наявний лист Державної служби статистики України (Держстат) від 25.04.2019 р. №16.5-06/672-19, адресований Фонду державного майна України, у якому зазначається про те, що запропонована до приватизації будівля, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, не використовується більше трьох років НАСОА для здійснення освітньої діяльності після ліквідації Рівненського економічного коледжу НАСОА та передана в оренду Релігійній громаді християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне. На думку Держстату на теперішній час існують обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, які встановлені статтею 80 ЗУ "Про освіту". Додаток до цього листа - пропозиції щодо включення об'єктів права державної власності до переліку об'єктів, що підлягають приватизації у 2019 році - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту (арк.с. 64-65).

Також наявний лист Державної служби статистики України (Держстат) від 26.04.2019 р. №16.5-06/686-19, адресований Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Рівненській області, у якому зазначається про те, що Держстат листом від 25.04.2019 р. №16.5-06/672-19 надав пропозиції Фонду державного майна стосовно включення будівлі до переліку об'єктів малої приватизації, приватизація яких здійснюватиметься у 2019 році (арк.с. 66).

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області звернулося до Управління формування переліків об'єктів приватизації Департаменту приватизації Фонду державного майна України із листом №01-05-01709 від 20.05.2019 р., у якому висловлено прохання Регіонального відділення включити до переліку об'єктів, що підлягають приватизації адміністративну будівлю площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13. Та повідомлено, що Національна академія статистики, обліку та аудиту на звернення орендаря листом від 26.01.2018 р. №68 повідомила, що вищезазначений об'єкт більше трьох років взагалі не використовується як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі). Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у будівлі, ліквідовано згідно наказу академії №29 від 29.03.2016 р. Одночасно зазначено, що аціональна академія статистики, обліку та аудиту не буде використовувати у подальшому як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі). У якості додатків до цього листа подано копію наказу від 29.03.2016 р. №29 про ліквідацію Рівненського економічного коледжу НАСОА та копію листа від 26.01.2018 р. №68 (арк.с. 68-70).

У подальшому позивач (Релігійна громада) отримав від Міністерства економічного розвитку і торгівлі України лист від 12.07.2019 р. №3212-05/28910-07, у якому Релігійну громаду повідомлено про те, що у Міністерстві відбулася узгоджувальна нарада 05 липня 2019 року щодо питання включення об'єкта до переліку малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році, у якій брали участь: вик. обов'язки директора департаменту приватизації - начальник управління формування об'єктів приватизації Фонду державного майна України; начальник відділу з питань управління об'єктами державної власності, що належать до сфери управління Держстату, департаменту фінансово-економічного забезпечення Держстату; головний спеціаліст відділу з питань обліку державного майна управління з питань державного майна та підприємств МОН. (арк.с. 71).

За результатами даної наради було складено протокол від 05.07.2019 р. (арк.с. 72, 82-83). Під час даної наради її учасники дійшли висновку про те, що існують законодавчі обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, оскільки відповідно до ст. 80 Закону України "Про освіту", об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов'язаних із забезпеченням цього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Пізніше Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області надіслало на адресу позивача лист від 16 серпня 2019 року №11-002-0416, у якому повідомлялося, що листом Фонд державного майна України від 04.06.2019 р. №10-19-10440 повідомив регіональне відділення, що об'єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не буде включена до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до ст.80 ЗУ "Про освіту". Лист ФДМ України від 04.06.2019 р. №10-19-10440 приєднано у якості додатку до листа від 16 серпня 2019 року №11-002-0416 (арк.с. 100-101, 144).

Позивач звернувся до господарського суду оскільки вважає, що належним чином виконав всі умови передбачені діючим Договором оренди державного майна № 1556-2017 від 15.12.2017 року та Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна". Переконаний, що порушене його право на приватизацію спірної будівлі, а тому просить суд захистити свої права та інтереси, та задоволити позов, а саме: зобов'язати Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік.

Також позивач вважає лист №11-002-0416 від 16.08.2019 р. фактично відмовою у прийнятті рішення щодо приватизації спірної будівлі. Тому просить суд: скасувати відмову Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, яка оформлена листом №11-002-0416 від 16.08.2019 р. та прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У частині 1 статті 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" вказано - Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Фонд державного майна України здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та представництва у районах та містах, створених Фондом державного майна України, у разі необхідності. Представництва підпорядковуються регіональним відділенням. Фонд державного майна України, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації (ч.1 ст.6 ЗУ "Про Фонд державного майна України").

У пункті 1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях, затвердженого Наказом Фонду державного майна України 22 квітня 2019 року N 402, зазначається, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях (далі - регіональне відділення) є територіальним органом Фонду державного майна України (далі - Фонд), що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях є правонаступником майна, прав та обов'язків Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області.

Пунктом 5 цього ж Положення визначено, що Регіональне відділення відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень, делегованих Фондом: 1) у сфері приватизації державного майна, зокрема: розробляє пропозиції щодо приватизації державного майна та надає їх Фонду для складання та затвердження переліків об'єктів, що підлягають приватизації; приймає рішення про приватизацію державного майна на підставі переліків об'єктів, що підлягають приватизації, затверджених Фондом; приймає функції управління майном державних підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію; здійснює продаж державного майна у процесі його приватизації; розглядає заяви про приватизацію майна, що перебуває у державній власності, і приймає відповідні рішення; надає згоду на подальше відчуження об'єктів приватизації у період виконання зобов'язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу; укладає: угоди щодо проведення підготовки об'єктів до приватизації та їх продажу; договори на проведення незалежної оцінки майна, у процесі приватизації та в інших випадках, установлених законодавством.

Статтею 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що до об'єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації, належать усі об'єкти права державної і комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена цим Законом та іншими законами України. Крім передбачених частиною третьою цієї статті випадків, приватизації не підлягають казенні підприємства та об'єкти, необхідні для виконання державою своїх основних функцій, для забезпечення обороноздатності держави, та об'єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема: заклади освіти, що фінансуються з державного бюджету; державні заклади освіти, у тому числі приміщення, в яких розміщуються державні заклади освіти.

У той же час у частині третій цієї статті передбачено, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об'єктів, що підлягають приватизації.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", порядок приватизації державного і комунального майна передбачає у першу чергу формування та затвердження переліків об'єктів, що підлягають приватизації.

Частиною першою статті 11 вказаного Закону встановлено, що ініціювати приватизацію об'єктів можуть органи приватизації, уповноважені органи управління, інші суб'єкти управління об'єктами державної і комунальної власності або покупці.

Переліки об'єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України (частина 3 цієї ж статті Закону).

Заяви про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, подаються потенційними покупцями до державних органів приватизації за місцезнаходженням об'єкта, що приватизується, у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України (ч.7 ст.11 Закону).

Позивачем було подано до РВ ФДМ України в Рівненській області заяву №22/01 від 03 грудня 2018 року про включення об'єкта права державної власності до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, де висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно шляхом викупу, а саме: адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13 (яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту), орендарем якого він є за Договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р.

Вбачається, що позивачем виконано в повному обсязі вимоги Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" щодо подання заяви про включення об'єкта державної власності до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації із відповідними документами до уповноваженого державного органу приватизації.

Порядок подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації затверджений наказом Фонду державного майна України № 675 від 22.05.2018 р., який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.06.2018 р. за № 730/32182.

Так, розділами IV та V Порядку, що узгоджується із положеннями статті 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", визначено, що державні органи приватизації протягом трьох днів після надходження заяви звертаються щодо надання згоди на включення такого об'єкта до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, до уповноважених органів управління державним майном, крім випадків, коли орган приватизації є уповноваженим органом управління державним майном або уповноважений орган управління самостійно ініціював включення такого об'єкта до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації.

Відповідно до пунктів 5, 6 розділу IV Порядку подання та розгляду заяв про включення об'єктів права державної власності до відповідного переліку об'єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації затвердженого наказом Фонду державного майна України № 675 від 22.05.2018 р., який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.06.2018 за № 730/32182, - уповноважені органи управління державним майном надають згоду на приватизацію об'єкта державної власності або вмотивовану відмову протягом 15 днів з моменту надходження звернення від державних органів приватизації. У разі якщо орган приватизації не одержав у встановлений строк дозвіл чи відмову від органу, уповноваженого управляти відповідним майном, згода на приватизацію вважається наданою.

Суд звертає увагу, що у матеріалах справи відсутнє оформлене як таке рішення щодо вмотивованої відмови або надання згоди уповноваженого державного органу приватизації відносно включення спірної адміністративної будівлі до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації. Жоден учасник у справі відповідного документу у формі рішення до матеріалів справи не надав.

Одночасно слід зауважити, що позиція відповідних органів та установ з приводу можливості включення спірної будівлі до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу, - викладена у листах, які були наведені вище по тексту.

Із матеріалів справи вбачається, що Фонд державного майна України листом від 04.06.2019 р. №10-19-10440 повідомив регіональне відділення, що об'єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не буде включена до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до ст.80 ЗУ "Про освіту".

Частиною 4 статті 80 ЗУ "Про освіту" передбачено, що об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов'язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Таким чином відповідачі у справі вважають, що спірна адміністративна будівля відноситься до об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, так як є майном закладу освіти.

Поряд із тим, слід звернути увагу, що відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" у разі якщо майно органів державної влади та органів місцевого самоврядування, майно державних підприємств, що належать до сфери управління органів державної влади та органів місцевого самоврядування, Міністерства оборони України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, сил цивільного захисту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державної кримінально-виконавчої служби України, правоохоронних органів та органів доходів і зборів безпосередньо не забезпечує виконання зазначеними органами встановлених законодавством завдань, таке майно є об'єктами, що підлягають приватизації. Майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об'єктів, що підлягають приватизації.

У справі міститься лист Національної академії статистики, обліку та аудиту, у якому остання повідомила, що нею, як Балансоутримувачем нерухомого майна - адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, дана будівля не буде використовуватись в подальшому, як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі).

Більше того, вищезазначена будівля не використовується Національною академією як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі) понад три роки, а Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у цій будівлі, ліквідовано згідно наказу академії № 29 від 29.03.2016 р. Після чого будівля була передана в оренду позивачу на підставі Договору оренди державного майна № 1556-2017 від 15.12.2017 р., що укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Релігійною громадою Християнської церкви "Посольство Боже" - Незалежної в м. Рівне.

Також Академія не заперечила проти приватизації адміністративної будівлі, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, у відповідності до вимог чинного законодавства.

У процесі розгляду спору у суді учасниками справи не були надані будь-які докази того, що адміністративна будівля (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, належить до об'єктів, що мають загальнодержавне значення, чи належить до категорії підприємств, необхідних для виконання державою своїх основних функцій, забезпечення обороноздатності держави, чи є об'єктом права власності Українського народу, майном, що становить матеріальну основу суверенітету України, передбачених частиною другою ст. 4 Закон № 2269-VIII від 18.01.2018 р.

Отже, якщо майно державного підприємства, установи, організації не входить до єдиного майнового комплексу або більше трьох років не використовується у виробничій діяльності навіть за умови включення його власника/балансоутримувача до переліку підприємств, що не підлягають приватизації - таке майно може бути приватизоване.

Відповідачами не спростовано належними та допустимими доказами тієї обставини, що майно, а саме: адміністративна будівля (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, - не використовується балансоутримувачем у освітній діяльності більше трьох років; подальше її використання не планується.

Відсутні докази того, що вказане майно входить до складу цілісних майнових комплексів. Натомість, з матеріалів справи вбачається, що об'єкт, який заявлявся позивачем до включення у перелік об'єктів малої приватизації, є індивідуально визначеним нерухомим майном, має власну окрему адресу.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробництва продукції, робіт послуг з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання.

З матеріалів справи не вбачається, що спірне майно вказане позивачем у заяві від 03.12.2018 р. входить до складу цілісних майнових комплексів.

Наведені обставини у сукупності дають підстави суду прийти до висновку, що адміністративна будівля, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, належить до об'єктів, що підлягають приватизації, та до якої слід застосувати положення частини 3 статті 4 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна", як до майна, яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується.

Тому, згадана адміністративна будівля належить до об'єктів, що підлягають приватизації, та у даному випадку не застосовується обмеження, передбачене ст.80 ЗУ "про освіту".

Відтак, необгрунтованими та не вмотивованими є висновки Фонду державного майна України про те, що б'єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не може бути включена до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, та про те, що слід застосовувати обмеження відповідно до ст.80 ЗУ "Про освіту".

Фонд державного майна України безпідставно не врахував положення, які викладені у частині 3 статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" відносно того, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об'єктів, що підлягають приватизації.

Згідно ст.5 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна" до об'єктів малої приватизації, зокрема, належать: єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, що передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних і комунальних підприємств, що належать до об'єктів великої приватизації; окреме майно. Окремим майном вважається рухоме та нерухоме майно державних або комунальних підприємств (у тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення), майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації державних або комунальних підприємств, визнаних банкрутами; майно підприємств, що ліквідуються за рішенням органу, уповноваженого управляти державним або комунальним майном; майно державних або комунальних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси; державне або комунальне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств та перебуває на обліку господарських товариств, створених унаслідок приватизації або корпоратизації; інші об'єкти, що не належать до об'єктів великої приватизації. До об'єктів великої приватизації належать об'єкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб'єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 мільйонів гривень.

Статтею 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації. Державні органи приватизації здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону, інших актів законодавства. Державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють такі основні повноваження, зокрема: затверджують переліки об'єктів, що підлягають приватизації; класифікують об'єкти приватизації відповідно до цього Закону; приймають рішення про приватизацію об'єктів державної власності у випадках, установлених законодавством.

У статті 10 цього Закону встановлено, що Порядок приватизації державного і комунального майна передбачає: формування та затвердження переліків об'єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об'єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об'єкта комунальної власності; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об'єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни; проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства; проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об'єкта приватизації.

Рішення про приватизацію об'єкта, який включено до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті (ч.1 ст.12 Закону).

За умовами ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна" приватизація об'єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті. Орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов: орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об'єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб'єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна; орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід'ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу; невід'ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди; здійснення і склад невід'ємних поліпшень, у тому числі невід'ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід'ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб'єктом оціночної діяльності; орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати; договір оренди є чинним на момент приватизації.

Надання згоди орендодавця на здійснення невід'ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному Фондом державного майна України або місцевою радою.

Орендар, який виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, має право на приватизацію об'єкта шляхом викупу.

Як уже вказано вище по тексту, згідно листа № 496 від 23.05.2018 р. Релігійною організацією було отримано дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень від Балансоутримувача адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 - Національної академії статистики, обліку та аудиту. Листом від 04.06.2018 р. № 11-04-02178 Рівненського відділення ФДМУ Релігійній організації було надано дозвіл на проведення невід'ємних поліпшень згаданої адміністративної будівлі. По тому, позивачем було проведено роботи по капітальному ремонту (невід'ємні поліпшення), понад 25 % ринкової вартості майна. Про цю обставину позивач листом від 28.11.2018 р. №21/01 повідомив Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Рівненській області, із наданням у якості додатків до нього підтверджуючих документів. У подальшому Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне звернулася до Рівненського відділення ФДМУ із Заявою №22/01 від 03 грудня 2018 року, у якій висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, - шляхом викупу, із посиланням на ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного та комунального майна", оскільки Релігійною громадою було здійснено невід'ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна.

Таким чином, Орендар - Релігійна громада християнської церкви "Посольство боже" -незалежної м. Рівне, є таким, на якого поширюється дія абзацу першого частини 3 статті 18 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки він виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, відповідно має право на приватизацію об'єкта шляхом викупу.

Отже, спірна адміністративна будівля є такою, яка може бути включена до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, а Фонду державного майна України слід включити спірну адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу, та прийняти відповідне рішення.

Відтак, у частині позовних вимог про зобов'язання Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу, та у частині вимоги - прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне - позов підлягає задоволенню.

Слід зауважити, що позивач у прохальній частині позову (з урахуванням заяви про зміну предмету спору) некоректно виклав позовну вимогу, яка стосується прийняття рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13. А саме не вказав особу, яка в силу закону має відповідати за цією позовною вимогою та прийняти відповідне рішення щодо приватизації.

Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна" передбачає, що рішення про приватизацію об'єкта, який включено до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації. Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації.

Відповідачами є особи, яким пред'явлено позовну вимогу (ст.45 ГПК України). У справі №918/572/19 відповідачами є Фонд державного майна України та Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях.

У статті 5 ГПК УКраїни визначено, що дійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Оскільки позивач не вказав особу, яка має відповідати за цією позовною вимогою, тому суд, керуючись правом наданим статтею 5 ГПК України, вважає за необхідне зазначити у резолютивній частині рішення особами, які мають відповідати за даною вимогою, обох відповідачів у справі, як державні органи приватизації, до компетенції яких входить прийняття рішень щодо приватизації.

Відносно частини позовних вимог позивачапро затвердження переліку слід зауважити, що позивач не конкретизував який саме перелік він має на увазі, у тексті позовної заяви та у судових засіданнях не викладав доводів у чому полягають порушення законодавства щодо процедури оформлення/затвердження та якого саме переліку, який орган вчинив порушення закону тощо. Заявляючи частину позовної вимоги про затвердження переліку не аргументував які права позивача порушені та ким. Тому у цій частині вимоги в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до частини восьмої статті 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" державні органи приватизації протягом 30 днів розглядають заяви та приймають рішення щодо включення до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, і в п'ятиденний строк письмово повідомляють про це заявника, підприємство, що приватизується (балансоутримувача об'єкта), а також відповідний уповноважений орган управління.

Для об'єктів великої приватизації державні органи приватизації письмово повідомляють заявника, підприємство, що приватизується (балансоутримувача об'єкта), а також відповідний уповноважений орган управління в п'ятиденний строк після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України щодо затвердження переліку об'єктів великої приватизації, що підлягають приватизації.

Згідно частини девятої цієї статті Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" відмова державними органами приватизації у включенні до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, можлива у разі: коли підприємство, що пропонується приватизувати, перебуває у процесі ліквідації; коли законодавством установлено обмеження щодо приватизації об'єкта; вмотивованої відмови органу, уповноваженого управляти державним майном, у погодженні щодо включення до переліку об'єктів, що підлягають приватизації; невключення Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України до переліку об'єктів великої приватизації, що підлягають приватизації.

Отже, Законом чітко визначено форму відповіді та форму відмови на заяву щодо включення до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації.

Разом з тим, учасниками до справи не було надано документу, який відображає вмотивовану відмову державного органу приватизації у включенні до переліку об'єктів, що підлягають приватизації. Натомість у справі наявний лист від 16 серпня 2019 року №11-002-0416 від РВ ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, у якому повідомлялося, що листом Фонд державного майна України від 04.06.2019 р. №10-19-10440 повідомив регіональне відділення, що об'єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не буде включена до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до ст.80 ЗУ "Про освіту".

Лист від 16 серпня 2019 року №11-002-0416 від РВ ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях позивач помилково вважає власне відмовою органу приватизації у включенні до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, оскільки із його змісту не вбачається сформульованої відмови на заяву щодо включення до переліку об'єктів малої приватизації. У тексті цього листа висвітлюється лише звернення до позивача у формі письмового повідомлення про сформовану позицію ФДМ України про те, що об'єкт не буде включено до переліку об'єктів, що підлягають приватизації.

Таким чином, суд приходить до висновку, що оскільки не подано сторонами документу, який є фактично відмовою органу приватизації у включенні спірної будівлі до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, та враховуючи відсутність доказів оформлення такої відмови органом приватизації, а лист від 16 серпня 2019 року №11-002-0416 Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях - не є таким документом, тому у частині позовних вимог Релігійної громади про скасування відмови Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, яка оформлена листом вих№11-002-0416 від 16.08.2019 р. - належить відмовити у задоволенні.

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Враховуючи те, що норми Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, були створені належні умови та здійснені всі необхідні дії для надання сторонами доказів на підтвердження своїх вимог та заперечень.

Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне підлягають задоволенню частково, в частині позовних вимог про зобов'язання Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу, та у частині вимоги - прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.

В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити у зв'язку з необгрунтованістю.

Судові витрати понесені позивачем у виді судового збору 3 842,00 грн., сплаченого при зверненні до суду з даним позовом на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються порівну на обох відповідачів. Фонду державного майна України слід відшкодувати позивачу 1 921,00 грн. судового збору, та Регіональному відділенню ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях слід відшкодувати позивачу 1921,00 грн. витрат по оплаті судового збору.

Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити частково.

2. Зобов'язати Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, до переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу.

3. Фонду державного майна України та Регіональному відділенню ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м.Рівне, вул.Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.

4. В іншій частині вимог у позові відмовити.

5. Стягнути з Фонду державного майна України (01133, м.Київ, вул.Генерала Алмазова, буд.18/9, ідентифікаційний код юридичної особи 00032945) на користь Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне (33023, м.Рівне, вул.Київська, буд.11, ідентифікаційний код юридичної особи 35440573) - 1 921 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору. Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.

6. Стягнути з Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях (33028, м.Рівне, вул.16 Липня, 77, ідентифікаційний код юридичної особи 42956062) на користь Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне (33023, м.Рівне, вул.Київська, буд.11, ідентифікаційний код юридичної особи 35440573) - 1921 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору. Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 11 грудня 2019 року.

Суддя Бережнюк В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення05.12.2019
Оприлюднено16.12.2019
Номер документу86337025
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/572/19

Постанова від 06.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 29.05.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 23.05.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 04.04.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 19.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 02.11.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Ухвала від 05.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні