ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2010 року Справа №2а - 189/08
Колегія суддів Дніпропе тровського апеляційного адм іністративного суду у складі :
головуючого судді - Доброд няк І.Ю. (доповідач)
суддів - Бишевська Н.А., Коршун А.О.
при секретарі - Булана Л .О.
за участю представників:
прокурора: - Киричок О.В. посв. № 223
позивача: - н е з' явився
відповідача: - не з' явився
третьої особи: - не з' яв ився
заявника - ОСОБА_2
ОСОБА_3, ордер № 03/2 від 16.03.2009 ро ку
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в місті Д ніпропетровську
апеляційну скаргу ОСОБА_ 2
на постанову Дніпроп етровського районного суду Д ніпропетровської області в ід 24.09.08
у справі №2а-189/08 (катего рія статобліку - 6.14)
за позовом Заступни ка прокурора Дніпропетровсь кої області
до відповідача Дніпр опетровської районної рад и Дніпропетровської області
третя особа Управлін ня з контролю за використанн ям та охороною земель у Дніпр опетровській області
про визнання протипр авним та скасування розпоряд ження Голови Дніпропетров ської районної ради Дніпро петровської області № 165/1 від 10 .08.1999 року,-
ВСТАНОВИЛА:
Заступник прокурора Дні пропетровської області зве рнувся з адміністративним по зовом до Дніпропетровсько ї районної ради Дніпропетр овської області, третя особа - Управління з контролю за в икористанням та охороною зем ель у Дніпропетровській обла сті про визнання протиправни м та скасування розпорядженн я голови Дніпропетровсько ї районної ради Дніпропетр овської області № 165/1-р від 10.08.99, я ким надано згоду на переведе ння садових ділянок садового товариства «Ландиш» в приса дибний фонд Ювілейної селищн ої ради.
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що оскаржуване розпор ядження прийнято головою рай онної ради з перевищенням на даних повноважень та з поруш енням норм Земельного кодекс у України, що діяв на момент пр ийняття розпорядження, оскіл ьки до компетенції голови ра йонної ради у галузі земельн их відносин не входило перев едення садових ділянок в при садибний фонд. Крім того, згід но з додатком до вказаного ро зпорядження надано згоду на переведення садової ділянки гр. ОСОБА_2 - 0,2055 га, тоді як встановлено, що гр. ОСОБА_2 самовільно зайняв земельну ділянку площею 0,067 га, яка розт ашована за адресою АДРЕСА_1 та належить на праві власно сті іншому громадянину.
Постановою Дніпропетровсь кого районного суду Дніпропе тровської області від 24.09.08 виз нано незаконним та скасовано розпорядження голови Дніп ропетровської районної ра ди Дніпропетровської област і Дніпропетровської област і № 165/1-р від 10 серпня 1999 року «Про передачу ділянок садового т овариства в присадибний фонд ».
Не погоджуючись з рішенням суду, ОСОБА_2 подав апеляц ійну скаргу як особа, що не бра ла участі у справі, але вважає , що вказаним судовим рішення м вирішено питання про її пра ва. ОСОБА_2, посилаючись на неповне з' ясування обстав ин, що мають значення для спра ви, невідповідність висновкі в суду фактичним обставинам справи, порушення судом норм матеріального та процесуаль ного права, порушення судом й ого прав та інтересів, виріше ння судом питань про його пра ва та обов' язки без повідом лення його про розгляд позов у та без залучення до участі у справі, просить скасувати по станову суду першої інстанці ї, ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні поз овних вимог.
В судовому засіданні ОСО БА_2 та його представник під тримали доводи апеляційної с карги.
Представник прокуратури п роти задоволення апеляційно ї скарги заперечує, просить з алишити рішення суду першої інстанції без змін, наполяга є на доводах, викладених в поз овній заяві.
Як встановлено судом, підтв ерджено матеріалами справи, 10.08.1999 головою Дніпропетровсь кої районної ради Дніпропе тровської області прийнято р озпорядження № 165/1-р «Про перед ачу ділянок садового товарис тва в присадибний фонд», яким за результатами розгляду за яви голови правління садовог о товариства «Ландиш» дана з года на переведення садових ділянок садового товариства «Ландиш» в присадибний фонд Ювілейної селищної ради згі дно додатку, який містить пер елік осіб із зазначенням роз мірів земельних ділянок; зоб ов' язано відділення Новомо сковського БТІ виготовити вс і необхідні документи згідно чинного законодавства.
В ході проведеної прокурат урою Дніпропетровської обла сті із залученням відповідни х фахівців перевірки встанов лено, що зазначене розпорядж ення прийнято з порушенням с т.ст.11, 22, 23, 31, 34, 67 Земельного кодекс у України від 18.12.90. Так цим розпо рядженням значна кількість з емельних ділянок переведена в присадибний фонд без отрим ання громадянами правовстан овлюючих документів на земел ьні ділянки. Відповідно до ак тів перевірки дотримання вим ог земельного законодавства від 10.06.08, 11.08.08, складених управлін ням з контролю за використан ням та охороною земель у Дніп ропетровській області, встан овлено, що згідно додатку до р озпорядження № 165/1-р від 10.08.99 площ а земельної ділянки, що викор истовується гр. ОСОБА_2 і с тосовно якої надано згоду на переведення в присадибний ф онд Ювілейної селищної ради, складає 0,2055 га, але рішення або розпорядження органів держа вної влади чи органів місцев ого самоврядування щодо пере дачі вказаної земельної діля нки у власність або в користу вання гр.ОСОБА_2 не прийма лось.
Крім того, вищевказаним роз порядженням включені землі с ільськогосподарського приз начення, але схема землеустр ою, розробка техніко-економі чних обґрунтувань використа ння та охорони земельних рес урсів розроблені не були, так ож не встановлені межі адмін істративно-територіального утворення на місцевості.
Викладені обставини стали підставою для внесення заст упником прокурора Дніпропет ровської області в порядку с т.20 Закону України «Про прокур атуру» протесту (№ 07/1-811 вих-08 від 12.08.08) на розпорядження голови Дніпропетровської районн ої ради № 165/1-р від 10.08.99.
29.08.08 на сесії Дніпропетров ської районної ради Дніпро петровської області протест заступника прокурора Дніпро петровської області від 12.08.08 р озглянутий, прийнято рішення № 300-20/V про відхилення протесту .
Задовольняючи позов, суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що вимоги позивача є обґрун тованими, оскаржуване розпор ядження суперечить Конститу ції України та Законам Украї ни, прийнято з перевищенням н аданих повноважень.
Виходячи з суті розпорядже ння голови Дніпропетровсь кої районної ради Дніпропе тровської області № 165/1-р від 10.08 .99, визнаного судом першої нез аконним, суд першої інстанці ї фактично вирішив питання п ро права та інтереси осіб, заз начених в розпорядженні № 165/1-р від 10.08.99, що відповідно до ч.1 ст.1 85 Кодексу адміністративного судочинства України надало вказаним особам право оскарж ити в апеляційному порядку п останову суду першої інстанц ії.
Таким чином, колегія суддів вважає, що подана гр. ОСОБА_2 , як особою, яка не брала уча сті у справі, але суд вирішив п итання про права та інтереси гр. ОСОБА_2, апеляційна ска рга підлягає розгляду апеляц ійним судом в порядку, визнач еному Кодексом адміністрати вного судочинства України.
Перевіривши матеріали спр ави, оцінивши доводи апеляці йної скарги та правильність застосування судом першої ін станції норм матеріального т а процесуального права, коле гія суддів дійшла висновку, щ о апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи із нас тупного.
Відповідно до Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні» в редакції, яка д іяла на час прийняття оскарж уваного розпорядження від 10.08 .99 № 165/1-р, система місцевого само врядування включає: територі альну громаду; сільську, сели щну, міську раду; сільського, с елищного, міського голову; ви конавчі органи сільської, се лищної, міської ради; районні та обласні ради, що представл яють спільні інтереси терито ріальних громад сіл, селищ, мі ст; органи самоорганізації н аселення (ст.5 Закону).
Відповідно до ч.2 ст.10 цього З акону обласні та районні рад и є органами місцевого самов рядування, що представляють спільні інтереси територіал ьних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначен их Конституцією України, цим та іншими законами, а також по вноважень, переданих їм сіль ськими, селищними, міськими р адами.
Відповідно до ч.3 ст.24 цього ж Закону органи місцевого сам оврядування та їх посадові о соби діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, передбачені Конституцією і законами України, та керуют ься у своїй діяльності Конст итуцією і законами України, а ктами Президента України, Ка бінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Респуб ліки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Статтею 46 Закону Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні» встановлено, що р айонна рада проводить свою р оботу сесійно. Сесія складає ться з пленарних засідань ра ди, а також засідань постійни х комісій ради.
Згідно п.21 ч.1 ст.43 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядува ння в Україні» виключно на пл енарних засіданнях районної ради вирішуються відповідно до закону питання регулюван ня земельних відносин.
Компетенція районних рад у галузі регулювання земельни х відносин на момент прийнят тя оскаржуваного розпорядже ння визначалась ст.11 Земельно го кодексу України від 18.12.1990.
Статтею 55 Закону України «П ро місцеве самоврядування в Україні» встановлені повнов аження голови районної, обла сної, районної у місті ради як посадової особи органу місц евого самоврядування, а саме голова ради:
1) скликає сесії ради, повідо мляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення се сії ради, питання, які передба чається внести на розгляд ра ди, веде засідання ради;
2) забезпечує підготовку сес ій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення ріше нь ради до виконавців, органі зує контроль за їх виконання м;
3) представляє раді кандидат ури для обрання на посаду зас тупника голови ради; вносить на затвердження ради пропоз иції щодо структури органів ради, її виконавчого апарату , витрат на їх утримання;
4) вносить раді пропозиції щ одо утворення і обрання пост ійних комісій ради;
5) координує діяльність пост ійних комісій ради, дає їм дор учення, сприяє організації в иконання їх рекомендацій;
6) організує подання депутат ам допомоги у здійсненні ним и своїх повноважень;
7) організує відповідно до з аконодавства проведення реф ерендумів та виборів до орга нів державної влади і місцев ого самоврядування;
8) організує роботу президії (колегії) ради (у разі її створ ення);
9) призначає і звільняє кері вників та інших працівників структурних підрозділів вик онавчого апарату ради;
10) здійснює керівництво вик онавчим апаратом ради;
11) є розпорядником коштів, пе редбачених на утримання ради та її виконавчого апарату;
12) підписує рішення ради, про токоли сесій ради;
13) забезпечує роботу по розг ляду звернень громадян; веде особистий прийом громадян;
14) забезпечує гласність у ро боті ради та її органів, обгов орення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивченн я громадської думки, оприлюд нює рішення ради;
15) представляє раду у віднос инах з державними органами, і ншими органами місцевого сам оврядування, об'єднаннями гр омадян, трудовими колективам и, адміністрацією підприємст в, установ, організацій і гром адянами, а також у зовнішніх в ідносинах відповідно до зако нодавства;
16) за рішенням ради звертаєт ься до суду щодо визнання нез аконними актів місцевих орга нів виконавчої влади, підпри ємств, установ та організаці й, які обмежують права терито ріальних громад у сфері їх сп ільних інтересів, а також пов новаження районних, обласних рад та їх органів;
17) звітує перед радою про сво ю діяльність не менше одного разу на рік, а на вимогу не мен ш як третини депутатів - у визн ачений радою термін;
18) вирішує інші питання, дору чені йому радою.
Відповідно до ч.1 ст.59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормати вні та інші акти у формі рішен ь.
Відповідно до ч.8 ст.59, ч.7 ст.55 ць ого ж Закону голова районної ради в межах своїх повноваже нь видає розпорядження.
Частиною 10 статті 59 вказаног о Закону передбачено, що акти органів та посадових осіб мі сцевого самоврядування з мот ивів їхньої невідповідності Конституції або законам Укр аїни визнаються незаконними в судовому порядку.
Виходячи з наведених вище п равових норм, положень ст.ст.3, 17 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів вважає, що в даному ви падку прийняте головою район ної ради розпорядження № 165/1-р в ід 10.08.08 може бути оскаржено в су довому порядку як акт посадо вої особи місцевого самовряд ування, а не акт органу місцев ого самоврядування, оскільки голова Дніпропетровської районної ради Дніпропетро вської області, приймаючи ос каржуване розпорядження як п осадова особа місцевого само врядування, є самостійним су б' єктом владних повноважен ь, окремими, самостійним суб' єктом відповідальності, спор и щодо оскарження його рішен ь (нормативно-правові акти чи правові акти індивідуальної дії), дій чи бездіяльності під падають під компетенцію адмі ністративних судів.
Таким чином, позов заступни ка прокурора Дніпропетровсь кої області заявлений до нен алежного відповідача.
Заміна неналежної сторони може бути здійснена за прави лами ст.52 Кодексу адміністрат ивного судочинства України л ише судом першої інстанції.
З огляду на викладене, колег ія суддів дійшла висновку, що задовольняючи позовні вимог и, судом першої інстанції неп равильно визначений суб' єк тний склад спірних правовідн осин, вирішений спір щодо нен алежного відповідача, що сві дчить про неповне з' ясуванн я обставин, що мають значення для справи, внаслідок чого ві дповідно до ст.202 Кодексу адмі ністративного судочинства п останова суду першої інстанц ії підлягає скасуванню, апел яційна скарга гр. ОСОБА_2 - підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст.198, 202, 205, 207 Кодек су адміністративного судочи нства України, колегія судді в, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСО БА_2 задовольнити.
Постанову Дніпропетровськ ого районного суду Дніпропет ровської області від 24 верес ня 2008 року у справі № 2а-189/08 скасув ати.
В задоволенні позову засту пнику прокурора Дніпропетро вської області відмовити.
Постанова суду набирає зак онної сили з моменту її прого лошення, але може бути оскарж ена в касаційному порядку до Вищого адміністративного су ду України протягом одного м ісяця з моменту виготовлення повного тексту постанови.
Постанова виготовлена в повному обсязі 15.03.10
Головуючий: І. Ю. До бродняк
Судді: Н. А. Биш евська
А. О . Коршун
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2010 |
Оприлюднено | 20.09.2010 |
Номер документу | 8639483 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Добродняк Ірина Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні