Постанова
від 22.02.2010 по справі 4325/09
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2010 року № 43 25/09/9104

Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Онишкевича Т.В., Сапіги В .П.

при секретарі судового зас ідання Наконечній М.Р.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу управлінн я Пенсійного фонду України в м. Ужгороді Закарпатської об ласті на постанову Закарпатс ького окружного адміністрат ивного суду від 22 січня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в м. Ужгороді Зака рпатської області про стягне ння допомоги дітям війни,-

В С Т А Н О В И Л А:

У грудні 2008 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенс ійного фонду України в м. Ужго роді Закарпатської області, в якому просить зобов' язати відповідача нарахувати на й ого користь недоплачену щомі сячну державну соціальну гро шову допомогу до пенсії як ди тині війни за 2006-2008 роки в сумі 3891 ,90 грн. Позивач просить понови ти строк звернення до суду.

Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилалася на те, що маючи статус дитини війни, згідно ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», має право на отри мання державної щомісячної г рошової соціальної допомоги в розмірі 30% розміру мінімаль ної пенсії за віком. Однак від повідач, недивлячись на ріше ння Конституційного суду Укр аїни від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, не вип лачує йому соціальну допомог у, заборгувавши позивачу в та кий спосіб 3891,90 грн.

Постановою Закарпатського окружного адміністративног о суду від 22 січня 2009 року позов задоволено частково. Визнан о бездіяльність управління П енсійного фонду України в м. У жгороді Закарпатської облас ті протиправною. Зобов' язан о управління Пенсійного фонд у України в м. Ужгороді Закарп атської області нарахувати т а виплатити на користь ОСОБ А_1 недоплачену йому як дити ні війни щомісячну державну соціальну допомогу за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку та з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком. В задовол енні решти позовних вимог ві дмовлено.

Постанова суду першої інст анції мотивована тим, що щомі сячна державна соціальна доп омога позивачу як дитині вій ни в розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком у 2007-2008 роках повин но виплачуватися відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , оскільки окремі положення с таттей Законів України «Про Державний бюджет



Головуючий у 1-й інст. суддя А ндрійцьо В.Д. ряд. ст. зв. № 2.19.6 суддя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-4868/08/0770 справа № 4325/09/9104.doc

України на 2007 рік» та «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік», які зменшували розмір ос порюваної допомоги, визнано неконституційними (рішення К онституційного Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп/2008 ві д 22.05.2008 року). Після прийняття Рі шень Конституційного Суду Ук раїни від 09.07.2007 року №6-рп/2007 та №10-р п/2008 від 22.05.2008 року, якими визнано неконституційними окремі по ложення Законів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік», якими зуп инено дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», позивачу повинна нар аховуватись та виплачуватис ь щомісячна державна соціаль на допомога, визначена зазна ченою нормою Закону в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом з врахуванням положень За кону України «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування» та Законів Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» та «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік». Т аким чином з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року позивач має пр аво на виплату щомісячної де ржавної соціальної допомоги в розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком відповідно до ст.6 зазначеного Закону.

Що стосується позовних ви мог позивача в частині зобов 'язання відповідача нарахува ти щомісячну соціальну допом огу за період 2006 року, то такі н е підлягають до задоволення, оскільки положення Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежувалася дія ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » на предмет конституційност і не розглядалися, у встановл еному порядку неконституцій ними визнані не були та своєї чинності не втратили.

Окрім цього, суд першої інст анції вважає, що позивачем не пропущено строк звернення д о суду.

Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Закарпатського окр ужного адміністративного су ду від 22 січня 2009 року та ухвали ти нове рішення, яким повніст ю відмовити у задоволенні по зовних вимог.

Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» , застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсій , призначених згідно з цим Зак оном. Питання, пов' язані з пі двищенням розміру пенсії чи державної соціальної допомо ги, яка виплачується замість пенсії відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», слід вир ішувати шляхом внесення змін до цього Закону. Законодавст вом не визначено, які органи повинні виплачувати підвище ння розміру пенсії, за рахуно к яких коштів і джерел, в якому порядку і яким чином обчислю вати даний розмір. Вказує так ож на те, що судом безпідставн о відмовлено в задоволенні к лопотання позивача про засто сування строків звернення до суду.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:

Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Задовольняючи позовні вим оги позивача частково, суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що оскільки окремі положен ня статтей Законів України « Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «Про Державний бю джет України на 2008 рік», які зме ншували розмір оспорюваної д опомоги, визнано неконституц ійними (рішення Конституційн ого Суду України №6-рп/2007 від 09.07.20 07 року та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року). Пі сля прийняття Рішень Констит уційного Суду України від 09.07.20 07 року №6-рп/2007 та №10-рп/2008 від 22.05.2008 ро ку, якими визнано неконститу ційними окремі положення Зак онів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік», якими зупинено дію с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», поз ивачу повинна нараховуватис ь та виплачуватись щомісячна державна соціальна грошова допомога, визначена зазначен ою нормою Закону в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком з врахуванням положень Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» та Законів України «Про Державний бюджет Україн и на 2007 рік» та «Про Державний б юджет України на 2008 рік». Таким чином з 9 липня 2007 року по 31 груд ня 2007 та з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року позивач має право н а виплату соціальної допомог и в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком відповідно до ст .6 зазначеного Закону.

Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и щомісячну соціальну допомо гу за період 2006 року, то такі не підлягають до задоволення, о скільки положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2006 рік», якими обмежувалася д ія ст.6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» на предмет конституційності не розглядалися, у встановле ному порядку неконституційн ими визнані не були та своєї ч инності не втратили.

Окрім цього, суд першої інст анції вважає, що позивачем не пропущено строк звернення д о суду.

Такі висновки суду, на думк у колегії суддів, лише частко во відповідають нормам матер іального та процесуального п рава та фактичним обставинам справи.

Встановлено, що позивач О СОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дит иною війни, що стверджується паспортом позивача та пенсі йним посвідченням. У Законі У країни «Про соціальний захис т дітей війни» визначено, що д ержавні соціальні гарантії д ітям війни, встановлені цим З аконом, не можуть бути обмеже ні або скасовані іншими норм ативно-правовими актами.

Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищується на 30% мінімаль ної пенсії за віком.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мала право на отримання щомісячно го підвищення до пенсії як ди тина війни відповідно до ст.6 з азначеного Закону.

Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін.

Оскільки Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було опубліковане 12.07.2007 року, то позивач дізналася або повинна була дізнатися п ро порушення свого права на в иплати надбавки в липні 2007 рок у.

Із матеріалів справи вбача ється, що ОСОБА_1 звернувс я до суду з даним позовом лише 15.12.2008 року, а відповідач наполя гав на застосуванні строків звернення до суду. В матеріал ах справи відсутні доводи по зивача, які б свідчили про пов ажність причини пропуску стр оку звернення до суду.

Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів зазначає що по зивачем без поважних причин пропущено строк звернення до суду, а тому не підлягають до задоволення позовні вимоги щ одо доплати до пенсії за пері од з 09.07.2007 року по 14.12.2007 року.

Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. А відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року мала право на отриманн я щомісячного підвищення до пенсії як дитина війни в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни».

Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

Доводи відповідача про те, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом, том у цей розмір не може застосов уватись для інших розрахункі в (доплат, підвищень, дотацій, надбавок), є безпідставними, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання підвищення р озміру пенсії, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, як це встановлено ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни «Про виконання рішень та застосування практики Євр опейського суду з прав людин и» суди застосовують при роз гляді справ Конвенцію та пра ктику суду як джерело права.

Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.

За таких обставин, колегія с уддів вважає, що приймаючи За кони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік», отж е з дня прийняття Рішень Конс титуційним Судом України поз ивачу повинно нараховуватис ь та виплачуватись щомісячне підвищення до пенсії як дити ні війни згідно ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни».

З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.

Колегії суддів зазначає, що позовні вимоги позивача в ча стині зобов'язання відповіда ча нарахувати та виплатити п озивачу щомісячну державну с оціальну грошову допомогу за 2006 рік не підлягають до задово лення, оскільки положення За кону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежу валася дія ст.6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» на предмет конститу ційності не розглядалися, у в становленому порядку неконс титуційними визнані не були та своєї чинності не втратил и.

З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.

Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в м. Ужгороді Закарпа тської області, відповідний обов' язок слід покласти на відповідача у справі.

Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.

Керуючись ч.3 ст.160, ст.ст. 195, 196, п. 3 ч.1 ст.198, ч. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС України , колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в м. Ужгороді Закарпатської області задоволити частково .

Постанову Закарпатського окружного адміністративног о суду від 22 січня 2009 року у спра ві № 2-а-4868/08 скасувати та прийнят и нову постанову, якою адміні стративний позов ОСОБА_1 з адовольнити частково.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м. У жгороді Закарпатської облас ті нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісячне підвищен ня до пенсії як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» за період з 15 грудня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 ро ку з врахуванням ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання» та виплачених сум.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаці йному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосере дньо до суду касаційної інст анції протягом одного місяця з дня набрання нею законної сили.

Головуючий суддя Я.С. П опко

Судді Т.В. Они шкевич

В.П. С апіга

Постанова виготовлена та підписана у повному обсязі 01. 03.2010 року.

Дата ухвалення рішення22.02.2010
Оприлюднено27.09.2010
Номер документу8647833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4325/09

Ухвала від 01.12.2010

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Постанова від 25.01.2010

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 31.03.2010

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Постанова від 22.02.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 13.01.2009

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні