Рішення
від 24.12.2019 по справі 810/1331/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2019 року м. Київ № 810/1331/18

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Панової Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави

до Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5

Сонечко Богуславської районної ради Київської області,

Відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації Київської

Області

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача

Богуславська міська рада Київської області

про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

До Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави з позовом до Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 «Сонечко» Богуславської районної ради Київської області (далі по тексту - відповідач-1, Богуславський КДНЗ № 5 Сонечко ) та Відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації Київської області (далі по тексту - відповідач-2, відділ освіти Богуславської РДА), у якому позивач просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області та Відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації Київської області щодо невчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,8971 га під вказаним дошкільним навчальним закладом;

- зобов`язати адміністрацію Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га за адресою: вул. Миколайчука, 94, м. Богуслав, Київська область.

В обґрунтування вимог позивач вказує, що Кагарлицькою місцевою прокуратурою встановлено, що у користуванні Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області перебуває земельна ділянка площею 0,8971 га, яка розташована за адресою: вул. Миколаївська,94, м. Богуслав Київської області.

Зазначає, що з листа Богуславської міської ради від 19.01.2018 № 85 відомо, що вказаний дошкільний навчальний заклад міста не звертався до міської ради з клопотаннями про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування, будь-які правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку відсутні. Також встановлено, що з січня 2015 року дошкільні навчальні заклади міста передані в підпорядкування до Богуславської районної ради. Тобто адміністрацією дошкільного навчального закладу не вжито достатніх заходів до оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку площею 0,8971 га.

Пояснює, що місцевою прокуратурою встановлено, що у Богуславського КДНЗ №5 Сонечко відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного навчального закладу та учбового процесу, може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Вважає, що в порушення вимог земельного законодавства Богуславським КДНЗ № 5 Сонечко не вжито заходів до оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,8971 га.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 відкрито провадження в адміністративній справі № 810/1331/18, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду, призначено підготовче судове засідання та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Богуславську міську раду Київської області.

Відповідач-1 проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні. В обґрунтування своєї правової позиції вказує, що ними вживалися заходи, спрямовані на отримання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування.

Пояснює, що форма власності дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко - комунальна: відповідно до рішення п`ятдесятої сесії шостого скликання Богуславської міської ради №1028-50-VI від 06.01.2015, Богуславський КДНЗ № 5 Сонечко передано у господарче відання територіальної громади Богуславського району; власником дошкільного навчального закладу №5 Сонечко є Богуславська міська рада Київської області.

У зв`язку з цим вважає, що саме Богуславською міською радою Київської області не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування площею 0,8971 га, яка розташована за адресою: Київська область, місто Богуслав, вул. Миколаївська, 94.

Відповідач-1 вважає, що позивачем не доведено факту порушення інтересів держави в рамках спірних правовідносин. Посилаючись на постанову ВСУ від 03.09.2014 у справі №6-84цс14 та на рішення Конституційного суду від 08.04.1999 №3-рп/99, зазначає, що інтереси держави є оціночним поняттям, а прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося порушення матеріальних бо інших інтересів держави, обґрунтовує у позові необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідач-2 проти позову заперечував, в обґрунтування своєї правової позиції вказує, що відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації неодноразово звертався з листами до Богуславської міської ради Київської області, з проханням надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки площею 0,8971 га у постійне користування. Проте на кожне звернення отримував відповідь-відмову в наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування.

Вважає твердження заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області щодо не вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів безпідставними.

Відповідач-2 так само вважає, що саме Богуславською міською радою Київської області не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування площею 0,8971 га, яка розташована за адресою: Київська область, місто Богуслав, вул. Миколаївська, 94.

Кагарлицька місцева прокуратура Київської області не погоджуючись з доводами відповідачів, викладене у відзиві на позов подала до суду відповідь на відзив ( від 31.05.2018 № 36-01-4740 вих-18; від 05.06.2018 № 36-01-4859вих-18) де зазначила наступне.

У відзиві відповідач вказує, що Богуславський КДНЗ № 5 Сонечко та відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації неодноразово зверталися з листами-зверненнями до Богуславської міської ради з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним навчальним закладом.

Проте, в інформації вказаного дошкільного навчального закладу № 01 46/11 від 18.01.2018 (оригінал листа долучений до позову) зазначено, що заклад з відповідним клопотанням до Богуславської міської ради не звертався.

Крім цього, будь-яких письмових підтверджень того, що відповідачі зверталися з відповідним клопотанням до Богуславської міської ради не надали, а тому не вчинили жодних активних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом.

Вказане підтверджується інформацією з Богуславської міської ради № 85 від 19.01.2018 (оригінал листа долучений до позову).

Відтак, Кагарлицька місцева прокуратура Київської області зазначила, що Богуславський КДНЗ № 5 Сонечко не прийняло жодних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, тому позов просить задовольнити повністю. Також зазначає, що той факт, що власником земельної ділянки являється територіальна громада м. Богуслав в особі Богуславської міської ради, Кагарлицькою місцевою прокуратурою не заперечується, водночас для оформлення права постійного користування земельною ділянкою ( правовстановлюючого документу) необхідна ініціатива звернення до власника землі саме навчального закладу.

Додатково позивач зазначив, що державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між особою та державою. Вказав, що звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі земельної ділянки.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.07.2018 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

18.09.2018 на адресу суду надійшли письмові пояснення Богуславської міської ради. Третя особа у наданих до суду поясненнях зазначила, що оскільки приміщення, в якому розміщений ДНЗ № 5 Сонечко перебуває на балансі Богуславської міської ради та є комунальною власністю територіальної громади міста в особі Богуславської міської ради, то земельна ділянка може перебувати лише у комунальній власності територіальної громади міста.

Вважає, що органи прокуратури попередньо не з`ясували факти, і як наслідок вимоги заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури до дошкільного навчального закладу, відділу освіти Богуславської РДА Київської області є необґрунтованими та безпідставними.

Зазначає, що з метою оформлення правовстановлюючих документів на землі комунальної власності територіальної громади міста Богуслава для проведення державної реєстрації речових прав на землі, Богуславською міською радою було прийнято рішення № 768-40-VII від 29 травня 2018 року. Речове право на нежитлову будівлю (приміщення ДНЗ) за Богуславською міською радою перебуває в процесі реєстрації.

У судове засідання, призначене у справі на 04.10.2018 сторони не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання у передбачений законодавством строк.

Водночас, судом встановлено, що 04.10.2018 на адресу суду надійшло клопотання представника прокуратури, відповідно до змісту якого останній просив справу №810/1331/18 розглядати у порядку письмового провадження.

Від представника Богуславського КДНЗ №5 Сонечко 04.10.2018 надійшла заява про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно із часиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.10.2018 суд ухвалив подальший розгляд даної справи здійснювати в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, у користуванні Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області перебуває земельна ділянка площею 0,8971 га, розташована за адресою: вул.Миколаївська, 94, м. Богуслав Київської області.

Богуславський комунальний дошкільний навчальний заклад № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області зареєстрований як юридична особа 05.03.1995, 19.01.2009, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.116).

Вказане також підтверджується відомостями Статуту Богуславського КДНЗ №5 Сонечко ( далі - Статуту), затвердженого рішенням Богуславської районної ради від 11.11.2016 №145-10-VIІ, де зокрема відображено, що навчальний заклад є юридичною особою, має гербову печатку, штамп, бланки з власними реквізитами, реєстраційний рахунок в органах Державного казначейства, діє на підставі статуту, який затверджується засновником за погодженням з органом управління освітою і реєструється державним реєстратором (п.1.7 Статуту).

Богуславський КДНЗ №5 Сонечко є бюджетною неприбутковою установою та підпорядкований відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації (п.1.5 Статуту).

Згідно з п.9.4 Статуту, матеріально-технічна база Богуславського КДНЗ №5 Сонечко включає інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, які відображено у балансі закладу.

Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, у тому числі загальноосвітніх та дошкільних, відповідно до ст. 63 Закону України Про освіту , ст. 44 Закону України Про загальну середню освіту , ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту , включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Рішенням п`ятдесятої сесії шостого скликання Богуславської міської ради №1028-50-VI від 06.01.2015 КДНЗ №5 Сонечко передано у господарське відання територіальної громади Богуславського району Київської області (а.с.20).

Рішенням Богуславської міської ради № 1034-51- VI від 23.01.2015 Про передачу приміщень шкільних навчальних закладів в безоплатне користування міська рада вирішила передати приміщення дошкільних навчальних закладів м. Богуслав в безоплатне користування Відділу освіти Богуславської районної державної адміністрації строком до 31 грудня з правом пролонгації, за переліком, у тому числі Дошкільний навчальний заклад №5 (а.с.26).

На виконання вказаного рішення між Богуславською міською радою (Позичкодавець) та Відділом освіти Богуславської районної державної адміністрації (Користувач) укладено договір №01/01-15 від 23.01.2015 (а.с.23-24).

Згідно з п.1 вказаного договору на виконання рішення сесії Богуславської міської ради № 1034-51- VI від 23.01.2015 позичкодавець зобов`язується передати, а користувач зобов`язується прийняти в строкове безоплатне користування службове приміщення, що належить позичкодавцю на праві комунальної власності, в т.ч. дошкільний навчальний заклад №5 загальною площею приміщення А-2 - 990,10 кв.м., приміщення Б-1 -40,80 кв.м., приміщення Г-1 - 71,60 кв.м., котельня та інші допоміжні будівлі та споруди, що знаходяться на території закладу - м.Богуслав, вул.Миколаївська, 94.

Відповідно до 4.2 вищевказаного договору кінцевою датою користування позичкою вважається 31.12.2016. Договір може бути пролонгований за згодою сторін шляхом укладання додаткової угоди.

У подальшому договір було пролонговано на місті додаткових угод № 1, № 2 між сторонами (а.с. 28-29).

На підставі Акту приймання-передачі до договору позики №01/01-15 від 23.01.2015 Богуславський КДНЗ №5 Сонечко було передано користувачу (а.с.25).

Так, Богуславським відділом Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області перевірено стан законності у сфері охорони дитинства на території Богуславського району та направлено відповідні запити до Богуславської міської ради, але документи про технічні характеристики споруд та будівель Богуславського комунального дошкільного навчального закладу №5 Сонечко (паспорти, акти введення в експлуатацію), документи про реєстрацію речових прав на споруди і будівлі, земельну ділянку Богуславського комунального дошкільного навчального закладу №5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області надано не було.

Недотримання земельного законодавства порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим - інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, а тому для захисту інтересів держави орган прокуратури звернувся до суду з позовною заявою.

Щодо права прокурора на представлення інтересів держави в суді, на які вказує відповідач, в рамках цієї справи, суд зазначає таке.

Поняття інтереси держави визначене в Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року № 1-1/99, його слід розуміти з урахуванням Основного Закону в редакції 2016 року та з огляду на ст. 23 Закону України Про прокуратуру .

Так, відповідно до п. 3 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом . Отже, прокурор представляє інтереси держави тільки у виключних випадках. Ці випадки визначені Законом України Про прокуратуру .

Згідно зі ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави можливе, якщо захист інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Ці обставини доведені прокурором при пред`явленні позову, тому суд підтверджує наявність підстав для звернення прокурора до суду.

Прокурор набуває статусу позивача у цій справі, тому що відсутній орган, до компетенції якого входить право звернутися до суду із позовом про зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою площею 0,8971 га за Богуславським комунальним дошкільним навчальним закладом №5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, частини третьої статті 24 Закону України №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до статті 32 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону №280/97-ВР передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні, зокрема, надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані, серед них - здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Як визначено положеннями ч.2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Згідно з вимогами ч.1 статті 24 Земельного кодексу України державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до частин 2, 4 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Відповідно до частини 1 статті 122 земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною першою статті 50 Закону України від 22.05.2003 №858-IV Про землеустрій встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Відповідно до частини 1 статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Згідно з вимогами частин 1, 2 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, заклади освіти незалежно від форми власності.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на те, що дошкільний навчальний заклад не звертався до Богуславської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки площею 0,8971 га у постійне користування, будь які правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку відсутні.

Так, у матеріалах справи наявний лист Богуславської міської ради № 85 від 19.01.2018 на ім`я начальника Богуславського відділу Кагарлицької місцевої прокуратури, в якому зазначається, що дошкільні заклади міста не зверталися з клопотанням про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо передачі земельних ділянок в постійне користування. Будь-які правовстановлюючі документи на вищезазначені земельні ділянки відсутні (а.с.13).

Як вбачається з матеріалів справи Богуславський комунальний дошкільний навчальний заклад № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області власником якого є територіальна громада Богуславського району в особі Богуславської районної ради, забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту (п.1.1 Статуту).

Відповідно до розділу ІХ Статуту Богуславський КДНЗ №5 Сонечко для здійснення статутної діяльності наділяється майном (будівля), яке є власністю Богуславської міської ради і закріплюється за закладом на праві оперативного управління.

Отже, судом встановлено, що власником Богуславського дитячого навчального закладу №5 Сонечко є територіальна громада Богуславського району, в особі Богуславської районної ради. Майно даного навчального закладу також є власністю територіальної громади.

Богуславський комунальний дошкільний навчальний заклад № 5 Сонечко перебуває у комунальній власності Богуславської міської ради, водночас перебуває на балансі відділу освіти Богуславської РДА та фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету.

Отже, відділ освіти зобов`язаний вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів, а районна рада на пленарних засіданнях розглядає внесені пропозиції до бюджету та приймає відповідне рішення.

Як встановлено судом, відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації неодноразово звертався з листами до Богуславської міської ради Київської області, з проханням надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки площею 0,8971 га у постійне користування.

Листом від 10.11.2017 №01-15/712 відділ освіти Богуславської РДА просив Богуславську міську раду надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки по оформленню права постійного користування земельними ділянками, в т.ч. Богуславського КДНЗ №5 Сонечко - вул. Миколаївська, 94 (а.с.83).

Листом від 29.11.2017 №2592 Богуславської міської ради у задоволенні вказаного прохання було відмовлено, оскільки до клопотання не долучено копії документів, що посвідчують право власності на об`єкти нерухомого майна, розташованого за вказаними адресами (а.с.84).

Листом від 30.03.2018 №01-15/168 відділ освіти Богуславської РДА просив Богуславську міську раду надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки по оформленню права постійного користування земельними ділянками в т.ч. Богуславського КДНЗ №5 Сонечко - вул. Миколаївська, 94 (а.с.85).

Листом від 05.04.2018 №698 Богуславської міської ради у задоволенні вказаного прохання було відмовлено (а.с.86).

За таких обставин суд вважає, що твердження заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області щодо не вжиття відповідачами заходів до оформлення правовстановлюючих документів є безпідставними. Відповідачами вживалися заходи, спрямовані на отримання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у постійне користування, що підтверджується листами - зверненнями до Богуславської міської ради.

Відтак, у даному випадку, відділ освіти Богуславської районної державної адміністрації та Богуславського КДНЗ № 5 Сонечко не допустили протиправну бездіяльність щодо додержання вимог законодавства у галузі земельних відносин щодо земельної ділянки, на якій розташований Богуславський КДНЗ №5 Сонечко .

Як вже зазначалося раніше, на кожне звернення відповідача-2 до Богуславської міської ради від останньої отримувалась відповідь - про відмову в наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки 0,8971 га у постійне користування. Відмови мотивовані тим, що до клопотання необхідно долучити копії документів, які посвідчують право власності на об`єкти нерухомого майна.

За таких обставин суд вважає, що позивачем не доведено протиправної бездіяльності відповідачів щодо невчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,8971 га під Богуславським КДНЗ №5 Сонечко .

Щодо заявленої позовної вимоги про зобов`язання адміністрації Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га за адресою: вул. Миколайчука, 94, м. Богуслав, Київська область, суд зазначає таке.

Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до частин 1, 4, 5 статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Згідно з вимогами частини 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Пунктом 4 частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державний реєстратор під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Відповідно до статті 28 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов`язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності .

З наведених норм слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Під час розгляду справи, на вимогу суду документи про технічні характеристики споруд та будівель Богуславського комунального дошкільного навчального закладу №5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області (паспорти, акти введення в експлуатацію), документи про реєстрацію речових прав на споруди і будівлі, земельну ділянку площею 0,8971 га Богуславського комунального дошкільного навчального закладу №5 Сонечко Богуславської міської ради Київської області надано не було.

Станом на день розгляду справи Богуславською міською радою прийнято рішення №768-VII від 29.05.2018 Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в комунальну власність Богуславській міській раді для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти . Пунктом ІІІ вказаного рішення надано дозвіл Територіальній громаді міста Богуслав в особі Богуславської міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в комунальну власність Богуславській міській раді під існуючими об`єктами нерухомого майна (нежитлові будівлі, споруди та приміщення) дошкільного навчального закладу №5 по вул. Миколаївській,4 в межах міста Богуслава Київської області орієнтовно площею 0,800 га (а.с.151).

Отже, відповідачеві необхідно розробити, погодити та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, а також зареєструвати право користування земельною ділянкою під майновим комплексом Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко площею 0,8971 га по вулиці Миколаївська, 94, с. Богуслав, Київська область, 09701 відповідно до вимог Земельного кодексу України та Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та отримати відповідні правовстановлюючі документи.

Оскільки наразі правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку ще не розроблені, суд дійшов висновку про доцільність задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га по вулиці Миколаївська, 94, с. Богуслав АДРЕСА_1 09701.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач не надав суду докази, що спростовують твердження позивача про те, що у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га по АДРЕСА_2 Миколаївська АДРЕСА_3 , а тому, з урахуванням наявних матеріалів справи, суд вважає заявлені позовні вимоги частково обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до положень частин другої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Згідно платіжного доручення від 28.02.2018 №440 та від 12.04.2018 № 803 позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн.

З урахуванням часткового задоволення позовних вимог прокурора, який у спірних правовідносинах виступає як суб`єкт владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 9, 14, 73-77, 90, 139, 242-247, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Зобов`язати адміністрацію Богуславського комунального дошкільного навчального закладу № 5 Сонечко Богуславської районної ради Київської області (09701, Київська область, м. Богуслав, вул. Миколаївська, 94; код ЄДРПОУ 25295083) оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га за адресою: вул. Миколайчука, 94, м. Богуслав, Київська область (ідентифікаційний код 25295083, місцезнаходження: 09701, Київська область, м. Богуслав, вул. Миколаївська, 94) оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 0,8971 га по вулиці Миколаївська, 94, с. Богуслав, Київська область, 09701.

3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Панова Г. В.

Дата ухвалення рішення24.12.2019
Оприлюднено25.12.2019
Номер документу86585919
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —810/1331/18

Постанова від 07.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 24.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні