ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/1210/19
14 листопада 2019 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю:
секретаря судового засідання Ногас С.В.
позивача ОСОБА_1
представника позивача адвоката Мужа В.В.
представника відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради Олійник О.О., довіреність від 20.12.2017 №2803/05
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти і науки Тернопільської міської ради Вівчара А.Д., довіреність від 14.08.2019 №1415/03
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, управління освіти і науки Тернопільської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення, -
ВСТАНОВИВ:
29 травня 2019 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети про визнання протиправним та скасування рішення, у якій позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що виконавчим комітетом Тернопільської міської ради 12 грудня 2018 року прийнято протиправне рішення за №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети", яким погоджено з 01.10.2018 батьківську плату в розмірі 250 гривень.
Дане рішення прийнято на підставі Закону України "Про позашкільну освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 1997 року №260 "Про встановлення розміру плати за навчання у державних школах естетичного виховання дітей" (далі - Постанова).
Пунктом 1 вказаної постанови передбачено, що розмір плати батьків за навчання у державних школах естетичного виховання дітей визначається один раз на рік дирекцією цього закладу за погодженням з органами місцевої виконавчої влади. Відповідно оскаржене рішення несе тягар настання юридичних наслідків для позивача, оскільки без погодження плата за навчання не вправі нараховуватися і стягуватися, а отже оскарження рішення може становити самостійний предмет спору в порядку адміністративного судочинства.
Позивач зазначає, що Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети не є закладом позашкільної освіти, а має статус закладу загальної середньої освіти. Також має ліцензію на провадження освітньої діяльності за складником освіти - повна загальна середня освіта, без права надання освітніх послуг в сфері позашкільної освіти.
Таким чином, прийняття виконавчим комітетом Тернопільської міської ради рішення про погодження плати за навчання в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області суперечить нормативно-правовим актам в сфері надання освітніх послуг, статусу даного закладу освіти та виходить за межі ліцензованого обсягу надання освітніх послуг.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 03.06.2019 позовну заяву ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети про визнання протиправним та скасування рішення залишено без руху. Позивачеві надано строк для усунення недоліків позовної заяви.
11.06.2019 представником позивача через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано заяву про усунення недоліків позовної зави та позовну заяву (нова редакція) ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети"
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, у справі призначено підготовче засідання на 15.07.2019.
09.07.2019 представником позивача через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано заяву про уточнення позовних вимог згідно якої позивач просить визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
10.07.2019 від відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду поступив відзив на позовну заяву.
15.07.2019 підготовче засідання відкладено до 15.08.2019 за клопотаннями представника позивача та представника відповідача.
16.07.2019 представником позивача через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано відповідь на відзив.
15.08.2019 ухвалою суду постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти і науки Тернопільської міської ради, підготовче засідання відкладено до 13.09.2019
11.09.2019 представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти і науки Тернопільської міської ради через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано відзив на позовну заяву, який суд відповідно до норм статті 165 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розцінює як пояснення третьої особи щодо позову.
11.09.2019 представником відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано заперечення на відповідь на відзив.
13.09.2019 представником відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано додаткові пояснення по справі.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.09.2019 провадження в адміністративній справі №500/1210/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети, управління освіти і науки Тернопільської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення зупинено до вирішення питання про відвід судді.
Ухвалою суду від 17.09.2019 поновлено провадження в адміністративній справі №500/1210/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, управління освіти і науки Тернопільської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення. У справі призначено підготовче засідання на 17.10.2019.
17.10.2019 підготовче засідання відкладено до 07.11.2019.
07.11.2019 ухвалою суду постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.11.2019.
13.11.2019 розгляд справи відкладено до 14.11.2019.
14.11.2019 в судовому засіданні позивач і представник позивача позовні вимоги підтримали повністю та просили задовольнити позов з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.
Представник відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради в судовому засіданні 14.11.2019 просила відмовити в задоволенні позову з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти і науки Тернопільської міської ради в судовому засіданні 14.11.2019 проти задоволення позовних вимог заперечив.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи ім. Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області в судове засідання 14.11.2019 повторно не з`явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті у його відсутності за наявними матеріалами.
Суд, здійснивши розгляд справи в порядку загального позовного провадження, заслухав пояснення учасників справи, дослідив письмові докази, з`ясував фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини.
12 грудня 2018 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
Згідно зазначено рішення враховуючи клопотання директора Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, керуючись Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про позашкільну освіту", відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.1997 №260 "Про встановлення розміру плати за навчання у державних школах естетичного виховання дітей" виконавчий комітет міської ради вирішив:
1. Погодити з 01.10.2018 батьківську плату в класах з поглибленим вивченням мистецьких предметів Тернопільського ліцею №21- спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області у розмірі 250 грн.
2. Звільнити від батьківської плати:
- дітей, батьки яких загинули під час участі в АТО (ООС);
- дітей, батьки яких є учасниками бойових дій та території проведення АТО (ООС);
- дітей, батьки яких беруть участь в ООС;
- дітей, батьки яких отримали інвалідність під час участі в АТО (ООС);
- дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування.
3. Погодити батьківську плату в розмірі 50%, а саме:
- найбільш талановитих дітей (2% від загальної кількості учнів);
- дітей - інвалідів;
- дітей з малозабезпечених сімей;
- дітей-напівсиріт;
- дітей з багатодітних сімей;
- дітей з особливими освітніми проблемами (інклюзивне навчання);
- дітей вчителів даного закладу освіти.
4. По батьківській платі надається лише одна пільга.
5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Л.О. Бицюру.
Позивач, ОСОБА_2 , вважаючи рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №988 від 12.12.2018 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети" протиправним та нечинним звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулює Закону України "Про освіту".
За нормами частини першої статті 14 Закону України "Про освіту" метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності.
Позашкільна освіта може здобуватися одночасно із здобуттям дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти. Компетентності, здобуті за програмами позашкільної освіти, можуть враховуватися та визнаватися на відповідному рівні освіти. (частина друга статті 14 Закону України "Про освіту")
Здобуття позашкільної освіти забезпечується закладами позашкільної освіти різних типів, форм власності та підпорядкування, іншими закладами освіти, сім`єю, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними і фізичними особами. (частина третя статті 14 Закону України "Про освіту")
Відповідно до статті 1 Закону України "Про позашкільну освіту" система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає державні, комунальні, приватні заклади позашкільної освіти; інші заклади освіти як центри позашкільної освіти (заклади загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі школи соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати, заклади професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої); гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об`єднання на базі закладів загальної середньої освіти, навчально-виробничих комбінатів, закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої; клуби та об`єднання за місцем проживання незалежно від підпорядкування, типів і форм власності; культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші заклади освіти, установи; фонди, асоціації, діяльність яких пов`язана із функціонуванням позашкільної освіти; відповідні органи управління позашкільною освітою і науково-методичні установи; інші суб`єкти освітньої діяльності, що надають освітні послуги у системі позашкільної освіти;
Згідно абзацу 2 частини першої статті 6 Закону України "Про позашкільну освіту" позашкільна освіта може здобуватися одночасно із здобуттям дошкільної, повної загальної середньої та професійної освіти. Компетентності, здобуті за програмами позашкільної освіти, можуть враховуватися та визнаватися на відповідному рівні освіти.
Відповідно до національного класифікатора України ДК 009:2010 "Класифікація видів економічної діяльності", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 №457 в розділі "85.Освіта" секції "Р"-"Освіта" передбачено такі групи та класи видів економічної діяльності: 85.1 - дошкільна освіта, 85.10 - дошкільна освіта, 85.2 - початкова освіта, 85.20 - початкова освіта, 85.3 - середня освіта, 85.31 - загальна середня освіта, 85.32 - професійно - технічна освіта, 85.4 - вища освіта, 85.41 професійно - технічна освіта на рівні вищого професійно - технічного навчального закладу, 85.42 - вища освіта, 85.5 - інші види освіти, 85.51 освіти у сфері спорту та відпочинку, 85.52 - освіта у сфері культури, 85.53 діяльність шкіл із підготовки водіїв транспортних засобів, 85.59 інші види освіти, н.в.і.у., 85.6 допоміжна діяльність у сфері освіти, 85.60 допоміжна діяльність у сфері освіти.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області надає освітні послуги по КВЕД 85.31 "Загальна середня освіта", КВЕД 85.52 "Освіта у сфері культури" та КВЕД 90.01 "Театральна та концертна діяльність".
В класифікаторі не затверджено окремої групи чи класу "Позашкільна освіта", однак, відповідно до Закону України "Про позашкільну освіту" КВЕД 85.52 та КВЕД 90.01 є послугами у сфері позашкільної освіти, що свідчить про те, що Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області є закладом, який надає загальну середню та позашкільну освіту.
Суд зазначає, що Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області видає своїм випускникам 2 свідоцтва: про загальну середню та про позашкільну освіту. Свідоцтво про позашкільну освіту надалі слугує документом на підставі якого учень може вступати до закладів вищих рівнів мистецького спрямування.
Відповідно до статуту Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 08.08.2018 №7/26/142 у 10-11(12) класах здобуття профільної освіти гарантується за академічним спрямуванням з поглибленим вивченням окремих предметів (мистецьким, філологічним, суспільно-гуманітарним) з урахуванням здібностей та потреб учнів та професійним мистецьким спрямуванням (пункт 1.11 статуту).
Мистецький профіль передбачає здобуття спеціальних здібностей, естетичного досвіду і ціннісних орієнтацій у процесі активної мистецької діяльності, набуття особою комплексу професійних, у тому числі виконавських компетентностей та спрямування на професійну художньо-творчу самореалізацію особистості (пункт 1.12. статуту).
У класах мистецького спрямування надається початкова мистецька освіта, що здобувається одночасно з початковою та\або базовою середньою освітою і полягає у набутті здобувачами компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва (пункт 3.15. статуту).
Свідоцтва про базову загальну середню освіту, атестати про повну загальну середню освіту, свідоцтва про мистецьку освіту та відповідні додатки до них реєструються у книгах обліку та видачі зазначених документів (пункт 4.14. Статуту).
В ході розгляду даної адміністративної справи судом встановлено, що 20.04.2018 прийнято рішення №7/24/18 "Про реорганізацію шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області".
Відповідно до рішення відбулася реорганізація шляхом злиття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети та Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Тернопільської міської ради Тернопільської області у Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області.
15.06.2018 сесією Тернопільської міської ради прийнято рішення №7/25/38 "Про Концепцію забезпечення розвитку Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області на 2018-2023 роки".
Метою Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети є здобуття спеціальних здібностей, естетичного досвіду і ціннісних орієнтацій у процесі активної мистецької діяльності, набуття особою комплексу професійних, у тому числі виконавських, компетентностей та спрямована на професійну художньо-творчу самореалізацію особистості і отримання кваліфікацій у різних видах мистецтва.
Основна мета навчального закладу - здобуття профільної загальної середньої освіти; здобуття початкової мистецької освіти, що здобувається одночасно з початковою та базовою середньою освітою здобувачем компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва; здобуття профільної мистецької освіти, що здобувається на основі початкової мистецької освіти одночасно з повною загальною середньою освітою та орієнтована на продовження навчання на наступному рівні мистецької освіти.
Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети здійснює освітній процес за трьома рівнями повної середньої освіти:
I рівень - початкова освіта та початкова мистецька освіта тривалістю 4 роки;
II рівень - базова середня освіта та початкова мистецька освіта тривалістю 5 років;
III рівень - профільна середня освіта та профільна мистецька освіта тривалістю 2 роки.
Основними засобами реалізації призначення Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети є обов`язкове виконання змісту загальноосвітніх програм та програм художньо-естетичних предметів для класів мистецького профілю.
Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети є учасником експерименту всеукраїнського рівня відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 27.11.2018 №1304 "Про проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою "Формування мистецького середовища в закладі загальної середньої освіти у грудні 2018 - жовтні 2023 роках".
Мета проведення експерименту - розроблення та експериментальна перевірка ефективності моделі формування мистецького середовища у закладі загальної середньої освіти, спрямованого на особистісний розвиток учнів.
Відповідно в першу половину дня заклад працює за типовими освітніми програмами для закладів загальної середньої освіти, яка складена безпосередньо закладом, діють класи з поглибленим вивченням предметів мистецького циклу.
В другу половину дня з метою надання учням початкової мистецької освіти, що полягає у набутті здобувачами компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва заклад працює за навчальним планом складеним на основі типових навчальних планів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (шкіл естетичного виховання), затверджених наказом Міністерства культури України від 11 серпня 2015 року №588.
Згідно з частиною п`ятою статті 14 Закону України "Про освіту" фінансування позашкільної освіти здійснюється, зокрема, за кошти батьків.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 1997 №260 "Про встановлення розміру плати за навчання у державних школах естетичного виховання дітей" розмір плати батьків за навчання у державних школах естетичного виховання дітей визначається один раз на рік дирекцією цього закладу за погодженням з органами місцевої виконавчої влади.
Враховуючи клопотання директора школи, керуючись Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про позашкільну освіту", відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.1997 №260 "Про встановлення розміру плати за навчання у державних школах естетичного виховання дітей" виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення від 12.12.2018 №988, яким погоджено батьківську плату в класах з поглибленим вивченням мистецьких предметів Тернопільського ліцею № 21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області.
На виконання абзацу 3 частини другої статті 26 Закону України "Про позашкільну освіту", згідно з яким діти із багатодітних сімей, діти із малозабезпечених сімей, діти з інвалідністю, діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, здобувають позашкільну освіту безоплатно, оскаржуваним рішенням звільнено від батьківської плати дітей із багатодітних сімей, дітей із малозабезпечених сімей, дітей з інвалідністю, дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
Абзацом 5 частини другої статті 26 Закону України "Про позашкільну освіту" визначено, що органи місцевого самоврядування компенсують кошти на навчання дітей пільгових категорій та мають право встановлювати додаткові пільги з плати за навчання з урахуванням можливостей місцевих бюджетів.
Керуючись вказаною нормою, Тернопільською міською радою додатково звільнено від батьківської плати дітей, батьки яких загинули підчас участі в АТО (ООС); дітей, батьки яких є учасниками бойових дій на території проведення АТО (ООС); дітей, батьки яких беруть участь в ООС; дітей, батьки яких отримали інвалідність під час участі в АТО (ООС). Батьківську плату в розмірі 50% погоджено для найбільш талановитих дітей (2% від загальної кількості учнів); дітей-напівсиріт; дітей з особливими освітніми потребами (інклюзивне навчання); дітей вчителів даного закладу освіти.
Додатково суд звертає увагу, що, відповідно до статуту Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв імені Ігоря Герети, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 10.05.2017 №541 (правонаступником якої та Тернопільської ЗОШ І-ІП ступенів №21 є Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області), а саме пункту 3.14.8 батьки учнів школи та особи, які їх замінюють були зобов`язані вносити батьківську плату. Пунктом 6.1 було визначено, що фінансово-господарська діяльність школи здійснювалась на основі її кошторису. Джерелами формування кошторису була батьківська плата (пункт 6.2.3).
Тобто, батьками дітей, які відвідували школу імені Ігоря Герети також вносилась щомісячна плата. Також відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань школа імені Ігоря Герети надавала освітні послуги по КВЕД 85.31 Загальна середня освіта (основний); КВЕД 85.52 Освіта у сфері культури; КВЕД 90.01 Театральна та концертна діяльність, як і Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області.
З огляду на викладене у відповідача виконавчого комітету Тернопільської міської ради були всі наявні правові підстави для прийняття оскаржуваного рішення від 12 грудня 2018 року №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
Однак, суд зазначає, що частиною першою статті 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. До події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ним чинності. Заборона зворотної дії є однією з важливих складових принципу правової визначеності.
Принцип неприпустимості зворотної дії в часі нормативних актів знайшов своє закріплення в міжнародно-правових актах, зокрема і в Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини (стаття 7).
Надання зворотної сили законам, які передбачають розширення змісту та обсягу прав і свобод людини і громадянина чи звільнення їх від певних обов`язків, не може підірвати впевненість людей у стабільності свого правового становища.
Отже, за загальним правилом закон зворотної сили не має. Це правило надає визначеності і стабільності суспільним відносинам. Це означає, що закони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
Таким чином, з врахуванням викладеного, суд вважає що відповідачем виконавчим комітетом Тернопільської міської ради при прийнятті рішення від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети" не дотримано принципу неприпустимості зворотної дії в часі нормативних актів, а саме щодо погодження з 01.10.2018 батьківської плати в класах з поглибленим вивченням мистецьких предметів Тернопільського ліцею №21-спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області у розмірі 250 грн.
Водночас судом також враховано, що адміністративний суд керуючись принципом верховенства права, має розглядати право не як закон чи систему нормативних актів, а як втілення справедливості. Суд має спрямовувати своє провадження на досягнення справедливості, що і є правосуддям.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Частиною 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумними сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.
Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно статті 19 Конституції України та статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Судом також приймається до уваги, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
Згідно частини першої статті 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 №988 "Про погодження батьківської плати в Тернопільському ліцеї №21-спеціалізованій мистецькій школі імені Ігоря Герети".
Роз`яснити відповідачу, що відповідно до частини першої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Реквізити учасників справи:
позивач ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , місце реєстрації село Шупарка Борщівського району Тернопільської АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 )
відповідач виконавчий комітет Тернопільської міської ради (місцезнаходження: вул. Листопадова 5, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ: 04058344),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільський ліцей №21-спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети Тернопільської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження: проспект Злуки, 51, м. Тернопіль, 46023, код ЄДРПОУ 42445905)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти і науки Тернопільської міської ради (місцезнаходження: бульвар Т. Шевченка, 1, м. Тернопіль, 46000, код ЄДРПОУ 26198169)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 24 грудня 2019 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2019 |
Оприлюднено | 25.12.2019 |
Номер документу | 86586842 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні