Постанова
від 18.12.2019 по справі 813/5033/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 грудня 2019 року

Київ

справа №813/5033/17

адміністративне провадження №К/9901/68105/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Приходько Н.І.

представника відповідача - Чукли С.П.

представника третьої особи - Балога О.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №813/5033/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" до голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , про визнання незаконним та скасування розпорядження, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Бруновської Н.В., суддів: Затолочного В.С., Матковської З.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю Анна ( далі ТзОВ Анна ) звернувся в суд з позовом до Голови Дрогобицької міської ради про визнання протиправною та скасування Розпорядження голови Дрогобицької міської ради Кучми Т.Я. Про зупинення дії п.п. 1.4 п. 1 рішення Дрогобицької міської ради Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна від 30.08.2017 р. № 803.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 11.07.2017 ТОВ "АННА" подано заяву про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування нежитлового приміщення по вул . Гончарській , 11/1 у м. Дрогобичі орієнтовною площею 70 кв.м. Рішенням сесії Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 надано дозвіл на роблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна. Проте, розпорядженням міського голови Дрогобицької міської ради від 01.09.2017 № 486-р зупинено рішення Дрогобицької міської ради про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна від 30.08.2017 № 803. Вважає, що зазначене розпорядження незаконним та необгрунтованим.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 23 травня 2018 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича від 01.09.2017 № 486-р про зупинення дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що при винесенні розпорядження від 01.09.2017 № 486-р, яким зупинено дію підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803, в порушення вимог ч. 4 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні відповідачем не обґрунтовано зауважень, через які він зупинив вказане рішення сесії.

Відповідачем не подано доказів щодо правомірності винесення розпорядження голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича від 01.09.2017 № 486-р про зупинення дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803, відтак, на думку суду першої інстанції, таке розпорядження є протиправним і підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 травня 2018 року . У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" до голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича про визнання протиправним та скасування розпорядження міського голови - відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що голова Дрогобицької міської ради Кучма Т.Я. скористався своїм правом та в межах п`ятиденного строку зупинив дію п.п. 1.4 п. 1 рішення Дрогобицької міської ради № 803 від 30.08.2017 р., вніс на повторний розгляд міської ради п.п.1.4 п.1 даного рішення з обґрунтуванням зауважень, зобов`язавши міську раду у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Зауваження міського голови не спростованні позивачем. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач дотримався встановлену законом процедуру та форму прийняття оспорюваного рішення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю Анна звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга мотивована тим, що відповідачем порушено п`ятиденний строк внесення на повторний розгляд ради п.п. 1.4 п. 1 рішення Дрогобицької міської ради № 803 від 30.08.2017 р.

Касатор також зазначив, що частина 2 статті 123 Земельного кодексу України не передбачає надання графічних матеріалів до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а цільове призначення бажаної земельної ділянки зазначено позивачем з урахуванням норм Земельного кодексу України та Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2009 року №497.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.12.2018 року визначено склад суду для розгляду даної справи: Гімон М.М. - головуючий суддя, Анцупова Т.О., Мороз Л.Л.

10. Ухвалою Верховного Суду від 20 грудня 2018 року відкрито провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року.

11. В подальшому, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 № 14 ) на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 01.07.19р. № 874/0/78-19 проведено повторний автоматизований розподіл судової справи.

12. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.07.2019 року визначено новий склад суду: Стрелець Т.Г. - головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

13. Верховний Суд ухвалою від 25 листопада 2019 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження на 27 листопада 2019 року.

14. У зв`язку із з відпусткою судді Стеценка С.Г., який входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справ на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.11.19р. № 1984/0/78-19 суддю Стеценка С.Г. замінено на суддю Рибачука А.І. відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.11.2019 року.

15. Ухвалою від 27 листопада 2019 року Верховний Суд вирішив справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" до голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , про визнання незаконним та скасування розпорядження призначити до касаційного розгляду в судовому засіданні на 18.12.2019 року.

16. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

17. У судовому засіданні представник відповідача підтримав пояснення, викладені у відзиві на касаційну скаргу, зазначив, що оскаржуване рішення є законним, обґрунтованим та таким, що прийняте у відповідності до встановленої статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування процедури.

18. Третя особа - ОСОБА_1 у судовому засіданні зазначив, що зауваження міського голови, які стали підставою для винесення спірного рішення, спростовуються доказами, наявними у матеріалах справи. Зокрема, позивачем були подані графічні матеріали, які розглядались на засіданні Постійної комісії Дрогобицької міської ради з питань земельних відносин та протоколом №67 від 08.08.2017 засідання цієї комісії Дрогобицькій міській раді рекомендовано надати дозвіл ТОВ "АННА" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

19. 11.07.2017 ТОВ "АННА" звернулось до міського голови м. Дрогобича з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування нежитлового приміщення по вул . Гончарській, 11/1 у м. Дрогобичі орієнтовною площею 70 кв.м.

20. До заяви додано: копію витягу про державну реєстрацію; копію витягу на нерухоме майно; копію рішення Дрогобицької міської ради про зміну адреси.

21. Згідно п.пп. 1.4 п. 1 рішенням Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна ТОВ "АННА" (А.Соколова) надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування нежитлового приміщення по АДРЕСА_3 орієнтовною площею 70 кв.м.

22. Розпорядженням голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича від 01.09.2017 № 486-р про зупинення дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803, з метою додержання вимог чинного законодавства України, розглянувши рішення Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна", враховуючи недотримання в п.п. 1.4. п. 1 вказаного рішення, вимог наказу Державного комітету земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, Земельного Кодексу України та керуючись п. п. 8, 20 ч. 4 ст. 42, ч. 4 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": зупинено дію підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна"; відділу діяльності ради (А.Гринчишин) у двотижневий строк вчинити необхідні дії для скликання позачергової сесії Дрогобицької міської ради та винести повторно на її розгляд підпункт 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна", а саме питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ "АННА" (А.Соколова) орієнтованою площею 70 кв.м. на вул. Гончарській, 11/1, для обслуговування нежитлового приміщення, враховуючи зауваження, що додаються.

23. Вважаючи розпорядження голови Дрогобицької міської ради Кучми Тараса Ярославовича від 01.09.2017 № 486-р незаконним, позивач звернувся з даним позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

25. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.

26. Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Повноваження міського голови визначені статтею 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Зокрема, пунктом 1, 8, 20 частини четвертої цієї статті визначено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради, видає розпорядження у межах своїх повноважень, тощо.

28. Повноваження міської ради визначені у статтях 25, 26 цього Закону. Зокрема, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання, перелік вказаних питань міститься в ст. 26 Закону.

29. Відповідно до п. 20 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільський, селещний, міський голова видає розпорядження у межах своїх повноважень.

30. Частиною 14 статті 46 цього Закону визначено, що не пізніш як на другій сесії затверджується Регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

31. Згідно з ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень . Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Аналіз зазначеної вище статті дає підстави для висновку, що голова сільської, селищної, міської ради може свої розпорядженням зупиняти рішення ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття та вносити їх на повторний розгляд відповідної ради, який має бути проведений у двотижневий строк.

Разом з тим, норми даної статті не містять прямого зобов`язання щодо одночасного внесення на повторний розгляд ради відповідного рішення, а лише встановлюють двотижневий строк, в межах якого воно має бути переглянуте разом із зауваженнями голови ради.

Судами встановлено, що головою Дрогобицької міської ради 01.09.2017 прийнято розпорядженням № 486-р про зупинення дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803. Пунктом 2 цього рішення відповідач зобов`язав Відділ діяльності ради у двотижневий строк вчинити необхідні дії для скликання позачергової сесії Дрогобицької міської ради та внести на повторний її розгляд пп.1.4 п.1 рішення Дрогобицької міської ради № 803 від 30.08.2017 р. Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна , а саме питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ Анна орієнтованою площею 70 кв.м. на вул. Гончарській,11/1 для обслуговування нежитлового приміщення, враховуючи зауваження.(а.с. 44 )

В подальшому, згідно розпорядження голови Дрогобицької міської ради від 11.09.2017 № 492-р Про скликання ХХVI позачергової сесії Дрогобицької міської ради, у зв`язку з зупиненням дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна , відповідно до п. 4 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , скликати ХХVI позачергову сесію Дрогобицької міської ради 15.09.2017 о 10:00 год з порядком денним, зокрема щодо підтвердження дії підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна" від 30.08.2017 № 803.

32. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що оскаржуваним розпорядженням міського голови від 01.09.2017 року не порушено вимоги ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки розпорядженням від 11.09.2017 року на виконання до п. 4 ст. 59, п. 8 ч. 4 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", дане питання було внесено на порядок денний позачергової сесії, а саме рішення переглянуте радою 15.09.2017 року, тобто, в межах встановленого ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні строку.

33. Стосовно зауважень міського голови до підпункту 1.4 пункту 1 рішення Дрогобицької міської ради від 30.08.2017 № 803 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна", колегія суддів зазначає, що право накладати вето на рішення відповідної ради належить до дискреційних повноважень голови цієї ради, яке, в подальшому, може бути подолане самою радою. Таким чином, суд не вправі надавати оцінку підставам для накладення такого вето, викладеним у зауваженнях голови ради.

34. Зважаючи на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

35. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

36. Висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

37. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

38. Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АННА" - залишити без задоволення.

2. Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року по справі №813/5033/17 - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено25.12.2019
Номер документу86594285
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/5033/17

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Рішення від 23.05.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні