Рішення
від 19.12.2019 по справі 160/5849/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2019 року Справа № 160/5849/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засіданняШурпіновій К.О. за участю представників: позивача відповідача 1 Князьока В.І. Синьогіної Я.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широковському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сироти Олега Анатолійовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування припису, зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 24.06.2019 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею, в якій, з урахуванням уточненого позову від 06.08.2019, позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати припис від 18.03.2019 № 152ДК/42Пр/03/01-19, складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широковському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сиротою О.А.;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно провести:

-- перевірку вимог земельного законодавства при прийнятті рішення Криворізькою міською радою щодо виділення земельної ділянки площею 0,0017 га (кадастровий номер 1211000000:06:055:0158) гр. ОСОБА_1 для будівництва індивідуальних гаражів в межах земельної ділянки 0,0796 га, яку було передано рішенням Криворізької міської ради від 26.03.2008 № 2545 про зупинення права постійного користування земельними ділянками на АДРЕСА_1 та передачу їх у постійне користування для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею;

-- перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо самовільного зайняття, невідомими особами, земельної ділянки 0,796 га, яку було передано рішенням Криворізької міської ради від 26.03.2008 про зупинення права постійного користування земельними ділянками на вул. Корнійчука, 25 та передачу їх у постійне користування для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею.

2. Ухвалою суду від 01.07.2019 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 06.08.2019 на виконання вимог ухвали позивачем надано виправлений адміністративний, в якому викладено зміст позовних вимог з урахуванням ухвали суду від 01.07.2019; позивачем надані належним чином засвідчені копії доказів на обґрунтування позовних вимог із зазначенням, де перебуває оригінал такого доказу.

4. Ухвалою суду від 12.08.2019:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі № 160/5849/19;

- залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ОСОБА_1 (код рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 );

- судове засідання призначено на 03.09.2019;

- сторонам встановлені строки для подання заяв по суті спору;

- від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витребувано документи, що були отримані/складені та досліджені під час перевірки та прийнятті оскаржуваного припису; наказ про проведення перевірки, документи, які стали підставою для проведення перевірки.

5. 02.09.2019 від представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками та доказом направлення позивачу.

6. 03.09.2019 від позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи на іншу дату, у зв`язку з ненаданням відповідачами копії відзиву на позовну заяву, що унеможливлює надати суду відповідь на відзив.

7. У судове засідання 03.09.2019 прибув представник Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Судом задоволена заява позивача, відкладено розгляд справи до 26.09.2019.

8. 17.09.2019 від позивача до канцелярії суду надійшла відповідь на відзив з доказом її направлення відповідачу.

9. 26.09.2019 справу знято з розгляду та призначено судове засідання на 15.10.2019, у зв`язку з перебуванням головуючого судді І.О. Верба на лікарняному.

10. 10.10.2019 представником Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надані докази направлення відзиву на позовну заяву позивачу. Також представник просив суд відкласти розгляд справи на іншу дату.

11. У судове засідання 15.10.2019 прибули представники позивача. Суд протокольною ухвалою перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.11.2019 з метою належного виклику до суду відповідачів та третьої особи.

12. Судом здійснено запит до Відділу обліку та моніторингу інформації Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області, з метою встановлення місця проживання ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ).

13. За відомостями адресно-довідкового підрозділу ГУДМС, УДМС України в Дніпропетровській області Гончаров Микола Олексійович зареєстрований за адресою Балакіна АДРЕСА_2 .

14. 11.11.2019 від представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшло клопотання про перенесення розгляду справи на іншу дату.

15. 12.11.2019 справу знято з розгляду та призначено судове засідання на 03.12.2019, у зв`язку з перебуванням головуючого судді І.О. Верба на лікарняному.

16. У підготовче засідання 03.12.2019 прибули представник позивача та представник Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

17. Ухвалою суду від 03.12.2019 закрито підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.12.2019.

18. 19.12.2019 представники сторін підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

19. Позивач не може скористатися своїм правом постійного користування ділянкою 0,0796 га для розміщення гаражів ліцею та сформувати її як об`єкт цивільних прав відповідно до статті 79-1 ЗК України, оскільки на зазначеній ділянці 0,0796 га сформована земельна ділянка площею 0,0017 га, кадастровий номер 1211000000:06:055:0158, яка надана рішенням Криворізької міської ради гр. ОСОБА_1 в оренду для будівництва індивідуальних гаражів всупереч діючому земельному законодавству.

20. Таким чином Криворізькою міською радою було порушено вимоги пункту ж частини четвертої статті 84 ЗК України, якою заборонено передавати у приватну власність земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами.

21. Крім того на зазначеній ділянці (0,0796 га) виявлено факт самовільного заняття земельної ділянки, встановлення невідомими особами приватних гаражів.

22. Органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

23. З метою усунення перешкод щодо користування земельною ділянкою 0,0796 га та припинення порушеного права позивача було подано до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області заяву про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 01.02.2019 № 23.

24. Позивач не погоджується з проведенням перевірки та складеними за її результатами документами, актом перевірки від 18.03.2019 № 152-ДК/228/АП/09/01-19, приписом про усунення порушень вимог земельного законодавства від 18.03.2019 № 152-ДК/42Пр/03/01-19, так як вони складені з порушенням вимог частин 6, 8 статі 7 Закону України №877-V та наказів Держгеокадастру від 27.12.2016 № 353 та № 355, оскільки в них відсутні обов`язкові встановлені реквізити, а також відсутні докази на підставі яких державний інспектор дійшов висновку про порушення саме позивачем земельного законодавства.

25. Перевірка щодо самовільного заняття земельної ділянки 0,0796 га невідомими особами, на якій розташовано 17 приватних гаражів, яку було передано рішенням Криворізької міської ради від 26.03.2008 № 2425 Про припинення права постійного користування земельними ділянками на вул. Корнійчука, 25 та передачу їх у постійне користування для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів не проводилась. Про що, свідчить відсутність в матеріалах перевірки акту обстеження земельної ділянки щодо самовільного заняття земельної ділянки 0,0796 га, затвердженого наказом Держгеокадастру від 27.12.2016 № 355.

26. Заходи щодо встановлення осіб, що вчинили самовільне зайняття земельної ділянки 0,0796 га з метою припинення порушення земельного законодавства та притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності в порядку статті 53-1 КУпАП, та звернення до суду з позовом щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок, відповідно до абзацу 9 частини першої статті 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , не проводились.

27. В акті перевірки від 18.03.2019 № 152-ДК/228/АП/09/01-19, складеному за її результатами не зазначено порушень земельного законодавства з боку ліцею, не вказано його суть з посиланням на акти чинного законодавства, вимоги яких порушені, але припис щодо усунення порушень земельного законодавства від 18.03.2019 №152-ДК/42Пр/03/01-19 було складено та видано директору КПТМЛ.

28. Директору позивача виданий припис від 18.03.2019 № 152ДК/42Пр/03/01-19, складений з порушенням встановленої форми, затвердженої наказом Держгеокадастру від 31.01.2019 № 24, а саме не зазначено: з приводу чого видано припис; ким та які порушення виявлені під час перевірки. Крім того в приписі не вказано суть порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель та не вказані заходи, які необхідно здійснити для припинення порушення законодавчих та інших нормативних документів у сфері використання та охорони земель, строк їх виконання по кожному із заходів, натомість міститься загальне формулювання: Усунути порушення вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 0,0796 га, яка розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Корнійчука, 25, Дніпропетровської області .

29. ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області у розгляді скарги по суті відмовило, надав пояснення від 23.04.2019 № 20-4-0.41-489/90-19, які не стосуються порушених у скарзі питань.

30. Таким чином, позивач позбавлений свого права з боку Держгеокадастру на захист від протиправних дій, в частині дотримання земельного законодавства.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

31. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що державним інспектором за результатом проведеної перевірки встановлено факт, що право на земельну ділянку площею 0,0796 га для розміщення гаражів відповідно до рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 позивачем не оформлено.

32. У зв`язку з чим, 18.03.2019 державним інспектором правомірно винесено припис № 152-дк/42пр/03/01-19, відповідно до якого, директора Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею зобов`язано усунути порушення вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 0,0796 га, яка розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Корнійчука, 25.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

33. Рішенням Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 передано Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею в постійне користування земельні ділянки громадського призначення (код 1.12.3) на вул. Корнійчука, 25 у Саксаганському районі за рахунок земель, раніше наданих професійно-технічному училищу № 46, загальною по загальною площею 3,8664 га у тому числі: 0,076 га для розміщення гаражів (а.с.10, 43).

34. 13.01.2016 ТОВ НВП Укргеопроект направило позивачу лист, за результатом розгляду звернення та наданих документів від 14.12.2015 щодо розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) по вул. Корнійчука, 25 для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів, яким повідомив наступне (а.с.152):

- відповідно до статті 55 Закону України про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки включає копію правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці;

- зважаючи на ненадання Вами правовстановлюючих документів на окремі об`єкти нерухомого майна на будівлі гаражів, виконання робіт щодо розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею по вул. Корнійчука, 25 для розміщення гаражів, є неможливим, оскільки це суперечить вимогам статті 55 Закону України про землеустрій.

35. 02.10.2017 комісією Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею складено акт обстеження земельної ділянки, яким на земельній ділянці площею 0,0796 га для розміщення гаражів при обстеженні встановлено, що на земельній ділянці розміщені металеві гаражі у кількості 21 одиниці, зі слів директора ліцею, ліцей не використовує ці гаражі для власних потреб, враховуючи те, що на момент обстеження осіб-користувачів гаражів встановити не вдалося, на гаражі встановлені відповідні попередження, здійснено фото фіксацію, вирішено звернутися до контролюючих та правоохоронних органів для вжиття заходів адміністративного впливу стосовно повернення земельної ділянки (а.с.153-155).

36. Позивачем подано до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області заяву про проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 01.02.2019 № 23, якою заявник просив (а.с.11-12,44-46, 77-83):

- провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства при прийнятті рішення Криворізькою міською радою щодо виділення земельної ділянки площею 0,0017 га (кадастровий номер 1211000000:06:055:0158) гр. ОСОБА_1 для будівництва індивідуальних гаражів в межах земельної ділянки 0,0796 га, яку було передано рішенням Криворізької міської ради від 26.03.2008 № 2425 у постійне користування для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею;

- провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо самовільного заняття, невідомими особами, земельної ділянки 0,0796 га яку було передано рішенням Криворізької міської ради рід 26.03.2008 № 2425 у постійне користування для розміщення учбових приміщень, стадіону та гаражів Криворізькому професійному транспортно-металургійному ліцею;

- вжити заходів щодо припинення порушення права Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею на постійне користування земельною ділянки на вул. Корнійчука, 25 - 0,0796 га, наданої для розміщення гаражів ліцею.

37. Листом від 22.02.2019 відповідач повідомив заявника про вжиття заходів для проведення перевірки (а.с.13, 47).

38. 18.02.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області видано наказ № 152-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки із з кадастровим номером 1211000000:06:055:0158 та земельної ділянки по АДРЕСА_1 (а.с.84).

39. На підставі наказу № 18.02.2019 № 152-ДК державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сиротою Олегом Анатолійовичем було здійснено проведення перевірки щодо земельної ділянки із кадастровим номером 1211000000:06:055:0158 та земельної ділянки по АДРЕСА_1 .

40. 18.03.2019 за результатами перевірки державним інспектором складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 152-ДК/228/АП/09/01-19 (а.с.14-15, 48-51, 85-88).

41. Згідно акту у результаті перевірки встановлено :

- на підставі рішення виконкому Криворізької міської ради № 461 від 13.09.1995 Професійно-технічному училищу № 46 було надано право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4,1019 га по АДРЕСА_1 , яке було підтверджено державним актом на право постійного користування землею від 19.01.1996 за номером 306;

- на підставі рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 професійно-технічному училищу № 46 було припинено право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4,1019 га по вул АДРЕСА_1 та передано ДО Криворізький професійний транспортно-металургійний ліцей право постійного користування земельними ділянками загальною площею 3,8664 га, у тому числі: 2,7363 га для розміщення учбових приміщень; 1,0505 га для розміщення стадіону; 0,0796 га для розміщення гаражів; 0,2355 га віднесено до земель загального користування (дорога);

- на підставі рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 ДО Криворізьким професійним транспортно-металургійним ліцеєм замовлено землевпорядну документацію за результатами якої земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери:

-- 1211000000:06:055:0185 площею 2,7363 га, код УКЦВЗ - 03.02 (для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), державна реєстрація права здійснена 30.05.2016 та зареєстровано в державному реєстрі прав за № 14771178;

-- 1211000000:06:055:0184 площею 1,0505 га, код УКЦВЗ - код УКЦВЗ - 03.02 (для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), державна реєстрація права здійснена 30.05.2016 р. та зареєстровано в державному реєстрі прав за № 14770676;

- право на земельну ділянку площею 0,0796 га для розміщення гаражів відповідно до рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 ДО Криворізьким професійним транспортно-металургійним ліцеєм не оформлено;

- статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Статтею 126 Земельного кодексу України: Оформлення речових прав на земельну ділянку. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень";

- за результатами огляду земельних ділянок встановлено, що:

-- ділянка за кадастровим номером 1211000000:06:055:0185 площею 2,7363 га знаходиться в задовільному стані, використовується для розміщення навчального корпусу профтехучилища;

-- ділянка за кадастровим номером 1211000000:06:055:0184 площею 1,0505 га знаходиться в задовільному стані, використовується для розміщення стадіон) профтехучилища;

-- ділянка за площею 0,0796 га знаходиться в занедбаному стані, використовується для розміщення окремо розташованого гаражу із цегли;

- в графічних матеріалах державного акту професійно-технічного училища № 46 на право постійного користування землею від 19.01.1996 за номером 306, на ділянці площею 0,0796 га для розміщення гаражів не визначено наявність сторонніх землекористувачів. За наявною інформацією у 1998 р. гр. ОСОБА_1 отримав право оренди земельної ділянки площею 0,0017 га за адресою: АДРЕСА_3 терміном на 5 років;

- рішенням Криворізької міської ради № 838 від 23.04.2003 гр. ОСОБА_1 поновлено договір оренди земельної ділянки під розміщення гаража індивідуального транспорту терміном на 5 років. На підставі рішення укладено договір оренди земельної ділянки, площею 0,0017 га за адресою: АДРЕСА_3 терміном на 5 років, який зареєстровано належним чином від 05.06.2003 за реєстраційним № 2589;

- рішенням Криворізької міської ради № 2758 від 24.09.2008 гр. ОСОБА_1 поновлено договір оренди земельної ділянки під розміщення гаража індивідуального транспорту терміном на 5 років;

- гр. ОСОБА_1 у 2011 році замовив технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для розміщення гаража індивідуального транспорту. Земельна ділянка 29.10.2011 зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1211000000:06:055:0158;

- відповідно до пункту 7 договору оренди земельної ділянки, після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він її одержав в оренду;

- на теперішній час земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:06:055:0158 гр. ОСОБА_1 відповідно до умов договору Криворізькій міській раді не повернута.

42. Під час проведення перевірки та складення акту не були присутні представники позивача.

43. 18.03.2019 директору ДО Криворізький професійний транспортно-металургійний ліцей Пентегову Володимиру Михайловичу видано припис про усунення порушень вимог земельного законодавства № 152-ДК/42Пр/03/01-19, згідно якого, при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності: ДО Криворізький професійний транспортно-металургійний ліцей , гр. ОСОБА_1 , по АДРЕСА_1 (а.с.16, 52, 89):

- встановлено:

-- на підставі рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 професійно-технічному училищу № 46 було припинено право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4,1019 га по АДРЕСА_1 та передано ДО Криворізький професійний транспортно-металургійний ліцей право постійного користування земельними ділянками загальною площею 3,8664 га, у тому числі: 2,7363 га для розміщення учбових приміщень; 1,0505 га для розміщення стадіону; 0,0796 га для розміщення гаражів; 0,2355 га віднесено до земель загального користування (дорога);

-- на підставі рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 ДО Криворізьким професійним транспортно-металургійним ліцеєм замовлено землевпорядну документацію за результатами якої земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери: 1211000000:06:055:0185 площею 2,7363 га, код УКЦВЗ 03.02 (для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), державна реєстрація права здійснена 30.05.2016 та зареєстровано в державному реєстрі прав за № 14771178; 1211000000:06:055:0184 площею 1,0505 га, код УКЦВЗ 03.02 (для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), державна реєстрація прана здійснена 30.05.2016 та зареєстровано в державному реєстрі прав за № 14770676;

-- право на земельну ділянку площею 0,0796 га для розміщення гаражів відповідно до рішення Криворізької міської ради № 2425 від 26.03.2008 ДО Криворізьким професійним транспортно-металургійним ліцеєм не оформлено;

-- статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, згідно статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ;

-- за результатами огляду земельних ділянок, зокрема, встановлено, що: ділянка за площею 0,0796 га знаходиться в занедбаному стані, використовується для розміщення окремо розташованого гаражу із цегли;

-- в графічних матеріалах державного акту професійно-технічного училища № 46 на право постійного користування землею від 19.01.1996 за номером 306, на ділянці площею 0,0796 га для розміщення гаражів не визначено наявність сторонніх землекористувачів. За наявною інформацією у 1998 гр. ОСОБА_1 отримав право оренди земельної ділянки площею 0,0017 га за адресою: АДРЕСА_3 терміном на 5 років;

- враховуючи зазначене та керуючись статтею 144 ЗК України, статтями 5, 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , статтями 18-1 та 19 Закону України Про охорону земель , підпунктом 25-1 пункту 4, пунктами 5-1 та 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15,

- приписано:

-- усунути порушення вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 0,0796 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . АДРЕСА_4 ;

- цей припис підлягає обов`язковому виконанню. У разі невиконання припису Ви будете притягнуті до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

44. Припис вручено позивачу 21.03.2019.

45. 27.03.2019 на підставі акту перевірки гр. ОСОБА_1 видано припис № 152-ДК/46ПР/03/01/-19 (а.с.91).

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

46. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів відповідно до пункту (пункт 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (далі - Положення № 15)

47. Згідно пункту 5-1 Положення № 15 посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право, зокрема:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

48. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України).

49. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 ЗК України).

50. Порядок припинення права користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного законодавства врегульований статтею 144 ЗК України:

1) у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк;

2) у разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.

51. Відповідно до статті 18-1 Закону України Про охорону земель від 19.06.2003 № 962-IV (далі - Закон № 962-IV) до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у галузі охорони земель, належать, зокрема, здійснення державного контролю щодо використання та охорони земель за веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель.

52. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища (стаття 19 Закону № 962-IV).

53. Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

54. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

55. Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначені Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 № 963-IV(далі - Закон № 963-IV).

56. Відповідно до статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема:

а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

- ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання;

- виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур`янами, чагарниками та дрібноліссям;

- дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо:

- приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

- обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України;

- припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

- припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;

в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;

д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам;

е) вирішення інших питань відповідно до закону.

57. Згідно статті 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

щодо припису

58. Надаючи оцінку доводам сторін щодо правомірності складення оскаржуваного припису, суд виходить із того, що припис складений за результатами перевірки ініційованої позивачем з метою реалізації прав землекористувача земельної ділянки площею 0,0796 га.

59. З матеріалів справи вбачається, що позивач тривалий час не має можливості оформити земельну документацію у зв`язку із наявністю на земельній ділянці металевих гаражів у кількості 21 одиниць, що вбачається з комісійного акта позивача, та наявністю капітального цегляного гаражу, що вбачається з акта перевірки.

60. З акта від 18.03.2019 вбачається розташування на земельній ділянці площею 0,0796 га цегляного гаражу. При цьому, в судовому засіданні представник відповідача зазначав, що на спірній ділянці цегляний гараж не розташований.

61. Суд вважає складений припис про зобов`язання усунути порушення неправомірним, оскільки останній не містить визначення заходів, які необхідно здійснити особі для припинення порушення земельного законодавства, усунення його наслідків та не містить строк їх виконання по кожному з порушень.

62. При цьому, приписом зобов`язано позивача повідомити у строк до 18.04.2019 про його виконання.

63. Правова невизначеність припису створює негативні наслідки у формі можливості притягнення до адміністративної відповідальності, покладає на позивача надмірний тягар самостійного визначення заходів, які він має вжити до 18.04.2019 задля виконання припису, який є обов`язковим.

щодо зобов`язання провести перевірку

64. Вимоги про зобов`язання відповідача провести повторну перевірку не є похідними вимогами від основної позовної вимоги про скасування припису.

65. Суд вважає відсутніми підстави для зобов`язання суб`єкта владних повноважень до проведення повторної перевірки у разі фактичного проведення перевірки та складення за її результатами актів та інших розпорядчих документів, правомірність складення таких документів може бути перевірена у судовому порядку.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

66. З системного аналізу справи суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, у зв`язку із чим присуджує на користь позивача судовий збір згідно частини задоволених позовних вимог.

67. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Адміністративний позов Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею (код ЄДРПОУ 03067080; вул. Івана Авраменка, 25, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50076) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428; проспект Олександра Поля, 2, м. Дніпро, 49004), державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широковському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сироти Олега Анатолійовича (проспект Олександра Поля, 2, м. Дніпро, 49004), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_2 ) про визнання протиправним та скасування припису, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати припис від 18.03.2019 № 152ДК/42Пр/03/01-19, складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широковському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сиротою О.А.

3. В іншій частині позовних вимог відмовити.

4. Стягнути на користь Криворізького професійного транспортно-металургійного ліцею за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 1921 грн.

5. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

6. Повне рішення складено 27.12.2019.

Суддя І.О. Верба

Дата ухвалення рішення19.12.2019
Оприлюднено29.12.2019
Номер документу86690583
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування припису, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/5849/19

Рішення від 19.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 19.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні