СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2019 р. Справа №480/3303/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Діски А.Б.,
за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,
представника позивача - Матюхи Д.М.,
представника відповідача - Амирханяна А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3303/19 за позовом Державної екологічної інспекції у Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Хлебосолофф" про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція у Сумській області (далі по тексту - позивач, Держекоінспекція у Сумській області) звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Хлебосолофф" (далі по тексту - відповідач, ТОВ "Хлебосолофф") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: ярусної подової печі з кам`яною основою ОСОБА_1 180 за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом опломбування вказаного обладнання посадовими особами Держекоінспекції у Сумській області до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Контроль за виконанням рішення покласти на Держекоінспекцію у Сумській області.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що перевіркою встановлено джерело викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на підприємстві, а саме : ярусна подова піч з кам`яною основою ОСОБА_1 180, яка працює без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , що підтверджується актом позапланової перевірки від 30.05-31.05.2019, постановою Глухівського міськрайонного суду від 21.06.2019 по справі №576/1171/19, приписом № 195/06 від 31.05.2019. Згідно припису на усунення виявленого порушення вимог природоохоронного законодавства зобов`язано відповідача розробити документи, що обґрунтовують обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з матеріалами інвентаризації у строк до 01.08.2019, отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря у строк до 15.08.2019 та не здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди. На момент звернення до суду з позовом від відповідача до позивача не надходила інформація про виконання вимог Припису № 195/06 від 31.05.2019.
Ухвалою суду від 28.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд ухвалено здійснювати за правилами спрощеного провадження з викликом учасників справи.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Представником відповідача під час судових засідань було надано суду пояснення, що відповідачем розроблено відповідні документи, необхідні для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та подані на розгляд до дозвільного органу. При цьому, копій вказаних документів надано не було.
До суду надавалися чеки на оплату електроенергії, спожитої ТОВ "Хлебосолофф" за червень-жовтень 2019 року (а.с.60-80).
Відзив чи письмові пояснення по справі представником відповідача не надавалися.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд, заслухавши представників сторін, перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ТОВ "Хлебосолофф" зареєстроване юридичною особою, основним видом діяльності є виробництво хліба та хлібобулочних виробів, виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.23-24).
За направленням №271/06 від 27.05.2019 у період з 30.05.2019 по 31.05.2019 (а.с.7) посадовими особами Держекоінспекції у Сумській області була проведена позапланова перевірка по дотриманню вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Хлебосолофф", за результатами якої складено акт №271/06 від 31.05.2019 (а.с.8-10).
Актом перевірки зафіксовано, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел (ярусна подова піч з кам`яною основою FIMAK FM 180), які наявні на підприємстві ТОВ "Хлебосолофф" здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
На усунення виявленого порушення вимог природоохоронного законодавства Держекоінспекцією у Сумській області відповідачу був наданий припис № 195/06 від 31.05.2019, пунктами 2, 3, 4 якого зобов`язано відповідача розробити документи, що обґрунтовують обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з матеріалами інвентаризації у строк до 01.08.2019, отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у строк до 15.08.2019 та не допускати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (без дозволу на викиди) (а.с.12).
Крім того, за результатами перевірки у відношенні ОСОБА_2 був складений протокол про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 164 КУпАП в тому, що той, будучи директором ТОВ "Хлебосолофф", 31.05.2019 о 16:00 год. допустив порушення порядку провадження господарської діяльності, що виразилось у експлуатації ярусної подової печі з кам`яною основою "FIMAK FM 180", яка здійснювала викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, без передбаченого законом дозволу.
Матеріали вказаного адміністративного правопорушення Держекоінспекції у Сумській області були подані до Глухівського міськрайонного суду Сумської області. У судовому засіданні ОСОБА_2 свою вину визнав та пояснив, що, купуючи піч, не знав, що для її встановлення необхідно отримання відповідного дозволу. Постановою Глухівського міськрайонного суду Сумської області від 21.06.2019 у справі №576/1171/19 звільнено ОСОБА_2 від адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 164 КУпАП у зв`язку із малозначністю вчиненого ним правопорушення, обмежившись відносно нього усним зауваженням, а провадження у справі закрито (а.с.11).
Оскільки вимоги припису ТОВ "Хлебосолофф" виконано не було, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел не отримано, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися, суд зазначає наступне.
Стаття 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) передбачає, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч.1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-XII (далі - Закон №1264-XII) до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства в тому числі із питань поводження з відходами.
На підставі ст.28 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 №2707-XII (далі - Закон №2707-XII) державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, а також іншими органами виконавчої влади.
Пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (далі - Положення №275) передбачено, що Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 Положення № 275 передбачається, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Сумській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 № 652 передбачено, що Держекоінспекція у Сумській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується. Повноваження інспекції поширюються на територію Сумської області.
Відповідно до ст. 10 Закону №2707-XII підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо, вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів.
Положенням ст. 11 Закону №2707-XII встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Згідно Положення "Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Факт порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства підтверджується актом позапланової перевірки від 31.05.2019, постановою Глухівського міськрайонного суду від 21.06.2019 по справі № 576/1171/19 та приписом № 195/06 від 31.05.2019, який, як на момент звернення до суду з даним позовом, так і на час прийняття судом рішення, виконано не було.
Стаття 12 Закону №2707-XII передбачає, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Частина 3 ст. 50 Закону №1264-XІІ передбачає, що діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Частина 7 ст. 7 Закону №877-V передбачає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Під час судового розгляду справи ТОВ "Хлебосолофф" надало суду копію Довідки, якою повідомляло Держекоінспекцію у Сумській області щодо виконання припису №195/6 від 31.05.2019, а саме: припинена робота ярусної подової печі з кам`яною основою ОСОБА_3 з 31.05.2019 з метою не допуску викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с.27). Однак, на переконання суду дана довідка жодним чином не підтверджена та не є виконанням вимог припису №195/6 від 31.05.2019.
Представник відповідача в судовому засіданні зазначав, що піч, про зупинення роботи якої просить позивач, після проведення перевірки на підприємстві не працює, а виробництво здійснюється на іншій печі - електричній, на підтвердження чого надав рахунки та квитанції про оплату електричної енергії, посилаючись на те, що підприємство почало сплачувати за електроенергію значно більшу суму, ніж коли працювала пелетна піч.
Проте, на думку суду, надані представником відповідача рахунки та квитанції не підтверджують тих обставин, що ярусна подова піч відповідачем не використовується.
Допитана в судовому засіданні в якості свідка помічник директора ТОВ "Хлебосолофф" ОСОБА_4 пояснила, що підприємство здійснює свою діяльність не постійно, коли саме їй не відомо, знає, що подова піч не працює, а випікання здійснюється на електричній печі. Вказала, що коли прийшли інспектори для замірів викидів у приміщенні підприємства було жарко, хоча ніякі прилади не працювали, коли працювали до цього, їй не відомо, бо контроль за процесом виробництва не входить до її компетенції.
У той же час, свідки ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 у судовому засіданні вказали, що під час проведення замірів викидів у приміщенні підприємства було тепло, піч подова була тепла, проте не працювала. З пояснень працівника підприємства зрозуміли, що піч працює вночі.
Суд зазначає, що належних та достатніх доказів того, що на даний час ярусна подова піч відповідачем не використовується, у зв`язку з чим викиди у атмосферне повітря не здійснюються, відповідачем надано не було.
Під час судового засідання, яке відбулось 16.09.2019 керівник ТОВ "Хлебосолофф" повідомив суд про те, що ним розроблені відповідні документи необхідні для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та подані на розгляд до дозвільного органу.
З метою з`ясування вказаних обставин Держекоінспекцією у Сумській області був направлений лист за № 3679/12-24 від 16.10.2019 до Департаменту екології та охорони природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації про надання інформації по факту звернення ТОВ "Хлебосолофф" за отриманням дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с.33).
Департамент екології та охорони природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації листом № 01-19/2403 від 21.10.2019 повідомив, що ТОВ "Хлебосолофф" за отриманням дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до Департаменту не звертався (а.с.34).
Крім того, в період з 25.10.2019 по 31.10.2019 Державною екоінспекцією у Сумській області була здійснена позапланова перевірка по стану контролю виконання раніше наданого ТОВ "Хлебосолофф" припису № 340/06 від 28.08.2019 по усуненню виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства та був здійснений відбір проб з організованих джерел викидів відповідача.
Пунктом 2 припису № 340/06 від 28.08.2019 було зобов`язано відповідача у строк до 20.10.2019 отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с.40).
За наслідкам вказаної позапланової перевірки контролю виконання раніше наданого припису, був складений акт перевірки від 31.10.2019, в якому зафіксовано, що відповідач вимоги припису не виконує, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря - відсутній (а.с.41-44). У відповідача були відібрані проби з організованих джерел викидів (акт відбору №12-10-19 від 28.10.2019 (а.с.46-47), протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 29.10.2019 (а.с.48)), відібрані пояснення по вказаному факту (а.с.44), та відповідальну посадову особу відповідача було притягнуто до адміністративної відповідальності (а.с.49,50).
На запити суду від 09.12.2019 щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ "Хлебосолофф" Департамент екології та охорони природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації листом №01-20/2961 від 23.12.2019 повідомило суд про те, що зазначений суб`єкт господарювання звернувся із заявою на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин до Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми 21.11.2019, дата надходження документів до Департамнту екології та охорони природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації - 27.11.2019. За результатами розгляду заяви Департаментом відмовлено у видачі вищезгаданого дозволу. Крім того, додано лист, згідно якого, Департамнт екології та охорони природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації повідомляє ТОВ "Хлебосолофф", що у зв`язку з наданням суб`єктом господарювання невідповідного пакету документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, відповідно до п.5 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" про повернення матеріалів на доопрацювання та встановлено строк повторного подання документів до 21.01.2020 (а.с.97-99).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що оскільки доказів отримання ТОВ "Хлебосолофф" дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря суду не надано, позовні вимоги в частині застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про покладення на Держекоінспекцію у Сумській області контролю за виконанням рішення, суд зазначає наступне.
Контроль за виконанням рішення суду законодавством України не входить до повноважень Держекоінспекції.
Разом з тим, відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
На даний час відсутні підстави вважати, що рішення відповідачем не буде добровільно виконано. З огляду на викладене вище, достатнім та допустимим способом захисту є застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Невиконання ТОВ "Хлебосолофф" даного судового рішення може тягнути за собою відповідальність, встановлену законом.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 257, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Сумській області (вул. Першотравнева, 29, м. Суми, 40030, код ЄДРПОУ 37970834) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Хлебосолофф" (вул. Гарматна, 2, м. Глухів, Сумська область, 41400, код ЄДРПОУ 41177658) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.
Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Хлебосолофф" (вул. Гарматна, 2, м. Глухів, Сумська область, 41400, код ЄДРПОУ 41177658) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: ярусної подової печі з кам`яною основою FIMAK ОСОБА_8 180 за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 , шляхом опломбування вказаного обладнання посадовими особами Державної екологічної інспекції у Сумській області до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 28.12.2019.
Суддя А.Б. Діска
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86699644 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.Б. Діска
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні