Рішення
від 16.12.2019 по справі 824/126/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/126/19

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Маренича І.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Бідней О.В.,

представника позивача-1 - Пердейчука А.М.,

представника позивача-2 - не з`явився.,

представника відповідача - Диякон Р.Д.,

представника відповідача - Верденюка Г.П.,

представника відповідача - Тодеренчука В.М.,

представника третьої особи - Кожохар З.М.,

представника третьої особи

Чернівецької міської ради - не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області, Чернівецької обласної державної адміністрації до Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Чернівецька міська рада, Придністровська дослідна станція садівництва НААН, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ТзОВ "Крок Центр" про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

06.02.2019 р. Коровійська сільська рада звернулася до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення ХХХІV сесії VІІ скликання Великокучурівської сільської ради №305-34/2018 від 09.11.2019 р. "Про затвердження генеральних планів села Великий Кучурів та села Годилів" щодо затвердження генерального плану села Годилів з урахуванням пропозиції зазначених у висновках відповідних служб.

В обґрунтування позовних вимог Коровійська сільська рада (далі - позивач 1) зазначала, що 23.11.2018 р. їм стало відомо про прийняте Великокучурівською сільською радою рішення №305-34/2018 від 09.11.2018 р. Про затвердження Генеральних планів села Великий Кучурів та села Годилів . Вказували, що вказане рішення, в частині прийнято з порушеннями, оскільки проект Генерального плану с. Годилів з Коровійською сільською радою яка представляє інтереси суміжної територіальної громади узгоджено не було. Крім того, Великокучурівська сільська рада не повідомляла Коровійську сільську раду про дату і місце громадського обговорення вказаного генерального плану.

11.02.2019 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №824/126/19-а відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

08.02.2019 р. Чернівецька обласна державна адміністрація (далі - позивач 2) звернулася до суду із позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення ХХХІV сесії Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області VІІ скликання від 09.11.2018 р. №305-34/2018 "Про затвердження генеральних планів села Великий Кучурів та села Годилів".

В обґрунтування вказувала, що вказане рішення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню зважаючи на наступні підстави. Вказував, що Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Наприкінці травня 2018 р. профільним структурним підрозділом Чернівецької облдержадміністрації відділом містобудування та архітектури безпосередньо від розробника містобудівної документації ТОВ Крок Центр отримано матеріали проектів генеральних планів сіл Годилів та Великий Кучурів для їх розгляду на засіданні архітектурно-містобудівної ради. В подальшому текстові та графічні матеріали згаданих проектів містобудівної документації в електронній формі надані органам місцевого самоврядування та органам державної влади, які відповідно до закону мають повноваження щодо розгляду такої документації, з метою отримання висновків і пропозицій. А матеріали проекту містобудівної документації генерального плану с. Годилів надіслані Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради та Коровійській сільській раді.

Письмові висновки цих органів свідчать, що розробником містобудівної документації не здійснено узгодження цього проекту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад.

Великокучурівською сільською радою не враховано, що узгодження проекту містобудівної документації з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, в частині врегулювання питань щодо територій спільних інтересів є окремим етапом організації розроблення містобудівної документації.

Також позивач 2 вказував, що генеральним планом с. Годилів передбачено розширення території населеного пункту за рахунок включення в межі населеного пункту землі Придністровської дослідної станції садівництва Інституту садівництва НААН, що вимагає письмового погодження від Національної академії аграрних наук України та Придністровської дослідної станції садівництва Інституту садівництва НААН.

Таким чином, прийнявши спірне рішення Великокучурівська сільськ рада діяла у спосіб не передбачений законами України, а отже дане рішення є незаконним та підлягає скасуванню.

13.02.2019 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №824/142/19-а відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

27.02.2019 р. ухвалою суду об`єднано для спільного розгляду і вирішення в одному провадженні адміністративні справи №824/126/19-а та №824/142/19-а, присвоєно об`єднаним справам загальний №824/126/19-а та продовжено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 06.03.2019 р. залучено до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: на стороні позивачів Чернівецьку міську раду та Придністровську дослідну станцію садівництва Інституту садівництва НААН; на стороні відповідача ТзОВ "Крок Центр".

22.03.2019 р. третя особа Чернівецька міська рада подала до суду письмові пояснення, в яких вказувала, що позовні вимоги підтримує повністю, оскільки Великокучурівською сільською радою 09.11.2018 р. оспорюване рішення ухвалене без узгодження проекту генерального плану з Чернівецькою міською радою, як суміжної територіальної громади та без їх розгляду архітектурно-містобудівною радою.

На відсутність такого погодження також вказує лист Великокучурівської сільської ради від 06.03.2019 р., яким сільський голова просить погодити генеральний план с. Годилів.

01.04.2019 р. третя особа Придністровська дослідна станція садівництва Інституту садівництва НААН надала пояснення стосовно поданого позову, в якому вказувала, що позовні вимоги підтримує, вважає обгрунтовними та такими що підлягають задоволенню. Оскільки Генеральним планом с. Годилів передбачено розширення території населеного пункту за рахунок включення в межі населеного пункту землі Придністровської дослідної станції садівництва ІС НААН, що вимагає письмового погодження від Національної академії аграрних наук України та Придністровської дослідної станції садівництва.

Землі Придністровської дослідної станції садівництва ІС НААН знаходяться в постійному користуванні Придністровської ДСС ІС НААН і земельні ділянки відносяться до особливо цінних земель, а Генеральним планом с. Годилів передбачено на поза розрахунковий час частину території виділити під житлове будівництво.

28.03.2019р. адміністративний позов Коровійської сільської ради, Чернівецької обласної державної адміністрації до Великокучурівської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів Чернівецька міська рада, Придністровська дослідна станція садівництва Інституту садівництва НААН, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ТзОВ Крок Центр , про визнання протиправним та скасування рішення закрито.

Не погоджуючись із вказаною ухвалою Коровійська сільська рада, Чернівецька обласна державна адміністрація подали апеляційні скарги, відповідно до змісту яких просили скасувати ухвалу та направити справу для продовження розгляду.

18.06.2019 р. постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційні скарги Коровійської сільської ради, Чернівецької обласної державної адміністрації задоволено. Ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 28.03.2019 р. скасовано. Справу направлено до Чернівецького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Відповідно до автоматизованого розподілу судових справ між суддями Чернівецького окружного адміністративного суду справу за позовом Коровійської сільської ради, Чернівецької обласної державної адміністрації до Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Чернівецька міська рада, Придністровська дослідна станція садівництва НААН, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ТзОВ "Крок Центр" про визнання протиправним та скасування рішення передано на розгляд головуючому судді Мареничу І.В.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.09.2019 р. прийнято адміністративну справу №824/126/19-а до свого провадження за правилами загального позовного провадження та призначено справу до підготовчого засідання на 12:00 год. 16.09.2019 р.

Великокучурівська сільська рада (далі - відповідач) не погоджуючись із поданими позовами подала до суду відзив, в якому вказувала, що розвиток населених пунктів, їх інфраструктури неможливий без розроблення містобудівної документації генеральних планів. Тому ними було прийнято рішення, щодо розробки Генеральних планів с. Годилів та с. Великий Кучурів. Розроблення генерального плану обумовлене необхідністю вирішення поточних питань забудови села, оскільки розрахунковий період попереднього генерального плану сплинув.

Також відповідач вказував, що громадські слухання обговорень та розгляд пропозицій проектів генеральних планів відбувались без порушень, будь яких пропозицій чи скарг від Коровійської сільської ради та їх жителів не надходило.

Питання не встановлення на місцевості межі між с. Коровія та с. Годилів жодним чином не впливає на положення затвердженого генерального плану с. Годилів оскільки останній, був розроблений виключно на існуючих та давно вже встановлених межах с. Годилів, а відстань між затвердженими межами сіл становить понад 700 метрів.

Крім того відповідач вказував, що ним при розробці Генерального плану с. Годилів враховано м. Чернівці щодо приміської зони. Приміська зона зазначена в Генеральному плані м. Чернівці не зобов`язує Великокучурівську сільську раду змінювати адміністративну межу з м. Чернівці.

Відповідач наголошував, що органи місцевого самоврядування Коровійська сільська рада та Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не являються органами державної влади, які надають свої висновки та пропозиції на розгляд містобудівної ради.

Також у відзиві відповідач зазначав, що місцеві державні адміністрації не мають права втручатися у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень.

Жодних висновків органів державної влади, які дійсно мають право надавати свої зауваження для розгляду архітектурно-містобудівною радою Великокучурівська сільська рада не бачила.

Окрім того результати розгляду радою зазначених проектів мають виключно рекомендаційний характер та не можуть вимагатися під час погодження та затвердження проекту будівництва.

Враховуючи викладене відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

02.10.2019 р. фіксування судового засідання не відбулось, у зв`язку із поданням клопотання про відкладення судового розгляду справи.

21.10.2019 р. судом оголошено перерву до 09:00 год. 30.10.2019 р.

30.10.2019 р. судом оголошено перерву до 10:00 год. 13.11.2019 р.

13.11.2019 р. судом оголошено перерву до 09:30 год. 27.11.2019 р.

27.11.2019 р. судом оголошено перерву до 10:30 год. 16.12.2019 р.

12.12.2019 р. представниками позивача-2 подано до суду заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за його відсутності. Вказував, що позовні вимоги підтримує повністю.

В судовому засіданні 16.12.2019р. представник позивача 1 у вступному слові підтримав позовні вимоги та наполягав на задоволенні позову в повному обсязі.

Представники відповідача у вступному слові зазначили, що при винесенні оскаржуваного рішення дотримано всіх вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим просили відмовити у задоволенні позову.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

14.08.2015 р. в газеті Рідний край на 5 сторінці відповідачем розміщено повідомлення про початок розроблення містобудівної документації Генеральний план населених пуктів Великий Кучурів та Годилів (Т. 1 а.с. 58, 59).

25.11.2016 р. відповідачем надруковано оголошення на 3 сторінці газети Рідний край про початок громадських обговорень щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації Генеральний план с. Великий Кучурів та Генеральний план с. Годилів . Повідомлено, що презентація проектів буде проходити 28.12.2016 р. о 10:00 год в приміщенні сільської ради с. Великий Кучурів, вул. Головна, 1 (Т. 1 а.с 60, 61).

Під час громадських слухань, одноголосно вирішено внести зміни до проекту генерального плану, в тому числі показати дорогу по вул. Коровійській в межах Генерального плану с. Годилів, а червону лінію провести по межі встановленій проектом встановлення межі с. Годилів (Т. 1 а.с 62).

Відповідно до договору №556/15/002 від 11.09.2015 р. на замовлення відповідача ТОВ Крок Центр розроблено Генеральні плани с. Годилів та с. Великий Кучурів Сторожинецького району Чернівецької області (Т. 1 а.с. 242 - Т. 2 а.с. 58, Т. 2 а.с. 59 - 148).

У зв`язку із виникненням земельного спору щодо встановлення межі між с. Коровія та с. Годилів Великокучурівської ОТГ, позивач 1 звернувся до відповідача із листом від 13.07.2017 р. №224, в якому пропонував спільно замовити технічну документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (Т. 1 а.с. 15).

09.08.2017 р. відповідач розглянувши даного листа, на XVIII сесії VII скликання прийняв рішення №191-18/2017, яким відмовив Коровійській сільській раді у пропозиції щодо спільного замовлення технічної документації землеустрою у зв`язку з розробленням генерального плану населеного пункту с. Годилів (Т. 1 а.с. 16 - 17).

06.06.2018 р. відповідач звернувся до управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури Чернівецької обласної державної адміністрації із листом, в якому просив розглянути містобудівну документацію на засіданні архітектурно - містобудівної ради та надати висновки і пропозиції (Т. 1 а.с. 66, 94).

Розглянувши вказаного листа, 20.06.2018 р. відділ містобудування та архітектури повідомив відповідача, що проекти генеральних планів с. Годилів та с. Великий Кучурів необхідно узгодити з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, в частині регулювання питань щодо територій спільних інтересів та з метою врегулювання питання планування території у приміських зонах (Т. 1 а.с. 67, 101).

12.06.2018 р. відділом містобудування та архітектури направлено до Коровійської сільської ради та Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради листи із проханням розглянути та надати відповідну інформацію щодо проекту, які виносяться на розгляд архітектурно-містобудівної ради, а саме Генеральний план території с. Годилів, Сторожинецького району, Чернівецької області (Т. 1 а.с. 95, 96, 131).

25.06.2018 р. відділ містобудування та архітектури Чернівецької міської ради повідомив, що рішенням Чернівецької міської ради VIскликання від 27.03.2014 р. №1171 затверджено містобудівну документацію Коригування генерального плану міста Чернівці . Даною містобудівною документацією передбачено перспективну межу м. Чернівці, що включає частину земель Дослідного господарства придністровська дослідна станція інституту садівництва НААН з подальшим визначенням цих земель, як землі житлової та громадської забудови, та слідує вздовж проектного автошляху від вулиці Південно-Кільцевої м. Чернівці до проектної транспортної розв`язки з дорогою Р62 в напрямку м. Сторожинець.

Проектом Генерального плану с. Годилів не враховано вказані вимоги до формування містобудівної системи Великі Чернівці , яка пов`язана з Схемою планування території Чернівецької області (Т. 1 а.с. 97 - 99).

23.07.2018 р. Коровійською сільською радою повідомлено, що будь яких листів щодо узгодження проекту Генерального плану с. Годилів від відповідача не надходило (Т. 1 а.с. 101).

03.10.2018 р. відповідач повторно звернувся до відділу містобудування Чернівецької облдержадміністрації, із проханням надати проекти Генеральних планів сіл Годилів та Великий Кучурів та висновки органів державної та виконавчої влади, які розглядали дані проекти, оскільки станом на 01.10.2018 р. до Великокучурівської сільської ради не надійшло жодних пропозицій та зауважень до даних Генеральних планів (Т. 1 а.с. 68, 103).

Розглянувши вказаний лист, відділ містобудування та архітектури Чернівецької облдержадміністрації 08.10.2018 р. повідомив відповідача, що при розгляді отриманих висновків від органів державної та виконавчої влади по розгляду містобудівної документації виявлені наступні пропозиції та зауваження:

- ЧФ ПрАТ Геотехнічний інститут - повинні бути визначені зсувні та зсувонебезпечні ділянки в с. Великий Кучурів та для частини території с. Годилів доцільно передбачити централізоване водопостачання;

- Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області - прокласти нові інженерні мережі в населених пунктах поза межами земляного полотна автомобільних доріг загального користування;

- Управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації - в схемі інженерного обладнання та планування території с. Великий Кучурів не в повному обсязі вказані мережі водопроводу та каналізації населеного пункту;

- Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області - відсутні погоджувальні документи по підключенню сіл до міських мереж водопостачання та каналізування;

- ПАТ ЕК Чернівціобленерго - на схемі інженерного обладнання та планування території не нанесено місця для переносу існуючих ТП-10/0,4 кВ та повітряних ліній 10 кВ. Запроектувати будівництво трансформаторних підстанцій 10/0,4 кВ із повітряними лініями 10 кВ для їх живлення на території існуючої забудови;

- Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет - межі прибережних захисних смуг навколо водних об`єктів виділені частково на сільськогосподарських землях с. Великий Кучурів знаходиться 328,0 га меліорованих осуених земель, відкрита сітка меліоративних каналів разом з захисними смугами відведення належить до земель водного фонду;

- лист Коровійської сільської ради - проект генерального плану с. Годилів не узгоджувався з Коровійською сільською радою та встановлені межі с. Годилів із с. Коровія не погоджувалися;

- лист Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради - генеральним планом м. Чернівці передбачено перспективну межу м. Чернівці, що включає частину земель Дослідного господарства Придністровська дослідна станція інституту садівництва НААН подальшим визначенням цих земель, як землі житлової та громадської забудови та слідує вздовж проектованого автошляху від вул.. Південно - Кільцевої м. Чернівці до проектованої транспортної розвязки з дорогою Р62 в напрямку м. Сторожинець; проектом генерального плану с. Годилів не враховано вказані вимоги до формування містобудівної системи Великі Чернівці , яка пов`язана з Схемою планування території Чернівецької області.

Також повідомлено, що вказані висновки 02.08.2018 р. надіслані на доопрацювання на електронну адресу розробника для врахування зауважень і пропозицій. Станом на 05.10.2018 р. доопрацьованої містобудівної документації, відповідно наданих висновків до відділу не надходило.

Крім того повідомлено, що питання по розгляду проектів Генеральних планів буде розглянуто на засіданні архітектурно-містобудівної ради при умові усунення зауважень (Т. 1 а.с. 71 - 73, 105 - 107).

09.10.2018 р. Чернівецькою обласною державною адміністрацією у зв`язку із письмовим клопотанням Великокучурівської сільської ради від 06.06.2018 р. №564 щодо розгляду генеральних планів населених пунктів с. Годилів та с. Великий Кучурів на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури обласної державної адміністрації, розробленням генерального плану с. Коровія Глибоцького району Чернівецької області, конфліктною ситуацією щодо межі населених пунктів с. Коровія Глибоцького району і с. Годилів Сторожинецького району, за результатами наради 18.04.2018 р. щодо узгодження межі між с. Годилів Сторожинецького району та с. Коровія Глибоцького району прийнято доручення №101-90.

Доручено провести роботи із встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) між с. Коровія та с. Годилів в частині вул. Коровійської та рекомендовано встановити (відновити) межі в натурі (на місцевості) і закріпити ці межі межовими знаками (Т. 1 а.с. 13, 69).

25.10.2018 р. вказане доручення скасоване головою Чернівецької облдержадміністрації, про що прийнято доручення №106-Ф (Т. 1 а.с. 70).

09.11.2018 р. XXXIV сесією VII скликання Великокучурівською сільською радою Сторожинецького району Чернівецької області розглянувши генеральні плани сіл Великий Кучурів та Годилів, розроблені ТОВ Крок Центр , враховуючи висновки ЧФ ПрАТ Геотехнічний інститут, служби автомобільних доріг , управління екології та природних ресурсів ОДА, головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, ПАТ ЕК Чернівціобленерго , басейнового управління водних ресурсів, лист Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, керуючись ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 17, 20, 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності прийнято рішення №305-34/2018.

Вказаним рішенням затверджено генеральні плани села Великий Кучурів та Годилів з урахуванням пропозицій, зазначених у висновках відповідних служб (Т. 1 а.с. 10, 93, 240).

Вважаючи вказане рішення протиправним, позивачі звернулись до суду із вказаним позовом.

Окрім того, в якості свідків 07.11.2019 р. було допитано ОСОБА_1 та ОСОБА_2 які надали суду пояснення, відповідно до змісту яких вказували, що дійсно відповідач неодноразово звертався з усними зверненнями щодо затвердження генерального плану села Годилів, однак узгодження генерального плану не було, оскільки відповідач не дотримувався вимог чинного законодавства.

Зокрема, ОСОБА_1 надала суду пояснення, відповідно до змісту яких вказувала, що відповідач не врахував зауваження департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, яка пов`язана зі схемою планування території Чернівецької області, а саме не враховані перспективні межі розвитку м. Чернівці.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України "Про основи містобудування" до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

Відповідно до п. 2 ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038 - VI (далі - Закон № 3038) генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.

Згідно з ст. 16 Закону № 3038 планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Відповідно до ст. 17 Закону № 3038 генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.

Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону № 3038 генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради (ч.5 ст. 17 Закону № 3038).

Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада (ч. 6 ст. 17 Закону № 3038).

Відповідно до ч. 7 ст. 17 Закону № 3038 виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в установлений строк:

1) подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні містобудівної документації;

2) визначають в установленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування;

3) звертаються до обласної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (для міст обласного та республіканського Автономної Республіки Крим значення), центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (для міст Києва та Севастополя) щодо визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення генерального плану населеного пункту;

4) повідомляють через місцеві засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами;

5) забезпечують попередній розгляд матеріалів щодо розроблення генерального плану населеного пункту архітектурно-містобудівними радами відповідного рівня;

6) узгоджують проект генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, з метою врегулювання питань планування територій у приміських зонах;

7) забезпечують здійснення стратегічної екологічної оцінки.

Відповідно до ч. 10 ст. 17 Закону № 3038 генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях протягом трьох місяців з дня їх подання.

Відповідно до п. 1.4 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 р. №290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2011 р. за №1468/20206 організація розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї здійснюється шляхом :

- забезпечення, оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї;

- визначення розробника містобудівної документації або внесення змін до неї та укладання договору з урахуванням положень, встановлених Законом України "Про публічні закупівлі";

- складання разом із розробником та затвердження проекту завдання на розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї;

- надання розробнику вихідних даних, а також вимог щодо розміщення об`єктів державного й регіонального значення або доручення щодо їх збирання;

- фінансування розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї відповідно до укладеного договору;

- надання розробнику оновленої картографічної основи, складеної відповідно до вимог законодавства;

- здійснення контролю за розробленням або внесенням змін до містобудівної документації;

- узгодження проекту містобудівної документації з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, в частині врегулювання питань щодо територій спільних інтересів;

- розгляду проекту містобудівної документації архітектурно-містобудівною радою згідно зі статтею 20 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- подання проекту містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України, містобудівної документації з планування територій на регіональному рівні, генерального плану міст експертній організації для проведення експертизи в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 Р. № 548 "Про затвердження Порядку проведення експертизи містобудівної документації";

- подання на затвердження завершеного проекту містобудівної документації.

Системний аналіз вказаних правових норм дає підстави дійти висновку про те, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні з чітко визначеною процедурою його розроблення та затвердження.

З матеріалів справи вбачається, що 06.06.2018 р. відповідач звернувся до управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури Чернівецької обласної державної адміністрації із листом, в якому просив розглянути містобудівну документацію на засіданні архітектурно - містобудівної ради та надати висновки і пропозиції.

Судом встановлено, що відповідно до ст. 20 Закону № 3038 отримані матеріали направлені органам державної влади, які відповідно до законодавства України мають повноваження щодо розгляду проекту містобудівної документації для отримання висновку.

Вказане підтверджується наявними в матеріалах справи пропозиціями та зауваженнями ЧФ ПрАТ "Геотехнічний інститут", Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області, Управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації, Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області, ПАТ ЕК Чернівціобленерго , Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Коровійської сільської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради.

ЧФ ПрАТ "Геотехнічний інститут" повідомлено, що в Генеральних планах с. Великий Кучурів та с. Годилів не визначені зсувні та зсувонебезпечні ділянки в с. Великий Кучурів та для частини території с. Годилів не передбачено централізоване водопостачання.

Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області зауважила про необхідність прокласти нові інженерні мережі в населених пунктах поза межами земляного полотна автомобільних доріг загального користування.

Управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації вказувало, що в схемі інженерного обладнання та планування території с. Великий Кучурів не в повному обсязі вказані мережі водопроводу та каналізації населеного пункту;

Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернівецькій області листом від 26.03.2019 р. повідомлено відділ містобудування та архітектури Чернівецької облдержадміністрації про виявленні під час розгляду Генеральних планів с. Великий Кучурів та с. Годилів санітарного законодавства, а саме відсутні погоджувальні документи по підключенню сіл до міських мереж водопостачання та каналізування.

ПАТ "ЕК "Чернівціобленерго" листом від 22.06.2018 р. під час розгляду Генеральних планів с. Великий Кучурів та с. Годилів надано наступні зауваження та пропозиції для коректного розвитку електричних мереж та електрифікації території, а саме на схемі інженерного обладнання та планування території не нанесено місця для переносу існуючих ТП-10/0,4 кВ та повітряних ліній 10 кВ. Запроектувати будівництво трансформаторних підстанцій 10/0,4 кВ із повітряними лініями 10 кВ для їх живлення на території існуючої забудови.

Відповідно до ст. 88 Водного кодексу України з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок , морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів, для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів, для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.

Судом встановлено, що на сільськогосподарських землях Великокучурівської сільської ради знаходиться 328,00 га меліорованих осушених земель. Відкрита сітка меліоративних каналів разом з захисними смугами відведення (шириною не мене 5 м з обох боків від бровки каналів) належить до земель водного фонду.

Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет розглянувши розроблені відповідачем Генеральні плани зауважило, що на представленій моделі Генерльного плану межі прибережних захисних смуг навколо водних об`єктів виділенні частково, просили врахувати вказані зауваження.

Так судом встановлено, що проект генерального плану с. Годилів з Коровійською сільською радою не узгоджувався, а встановлені межі с. Годилів із с. Коровія не погоджувалися.

Також згідно листа Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради генеральним планом м. Чернівці передбачено перспективну межу м. Чернівці, що включає частину земель Дослідного господарства "Придністровська дослідна станція інституту садівництва НААН" подальшим визначенням цих земель, як землі житлової та громадської забудови та слідує вздовж проектованого автошляху від вул. Південно - Кільцевої м. Чернівці до проектованої транспортної розв`язки з дорогою Р62 в напрямку м. Сторожинець; проектом генерального плану с. Годилів не враховано вказані вимоги до формування містобудівної системи "Великі Чернівці", яка пов`язана з Схемою планування території Чернівецької області.

Суд звертає увагу, що відповідачем не надано до суду доказів узгодження проектів Генеральних планів із Коровійською сільською радою та Чернівецькою міською радою, що є порушенням норм Закону № 3038.

Крім того, згідно матеріалів справи 06.03.2019 р. відповідач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із листом №283, в якому просив розглянути Генеральний план с. Годилів та погодити його з метою врегулювання питань планування території у приміських зонах, тобто вже після прийняття оскаржуваного рішення (Т. 2 а.с. 169).

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону № 3038 Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно п. 1.4 ДБН Б. 1-3-97 Генеральний план населеного пункту повинен відповідати вимогам: Конституції України, законів України, указів Президента України та постанов Кабінету Міністрів України, санітарного законодавства, державних нормативних документів, що регламентують будівельні, екологічні та інші аспекти містобудування.

Посилання відповідача про те, що саме бездіяльність та самоуправство Чернівецької ОДА призвела до того, що Генеральні плани були затверджені без відповідних погоджень та визначення державних інтересів, суд вказує, що відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження вчинення дій, спрямованих на визначення державних інтересів та погодження Генеральних планів з відповідними органами після звернення до Чернівецької ОДА 06.06.2018 р. та направлення розроблених Генеральних планів для врахування зауважень, а така бездіяльність обласної державної адміністрації не оскаржувалась до суду.

Стосовно посилань відповідача на те, що відповідно до ч. 10 ст. 17 Закону № 3038 генеральні плани населеного пункту затверджується відповідними сільськими радами протягом трьох місяців з дня їх подання, то суд зазначає, що вказаний строк не може бути підставою для затвердження генерального плану без визначення державних інтересів та без погодження його з органами державної влади, коли це передбачено законом.

Також суд звертає увагу, що відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 3038 для професійного обговорення проектних рішень у сфері містобудування центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, уповноважені органи містобудування та архітектури можуть утворювати архітектурно-містобудівні ради як дорадчі органи, що діють на громадських засадах.

Типове положення про архітектурно-містобудівні ради затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Результати розгляду проектів містобудівної документації архітектурно-містобудівною радою враховуються під час подальшого доопрацювання та затвердження таких проектів (ч. 2 ст. 20 Закону № 3038).

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону № 3038 спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури, при якому функціонує архітектурно-містобудівна рада, за 20 робочих днів до розгляду на засіданні ради містобудівної документації письмово інформує про дату та місце такого розгляду державні органи, які відповідно до закону мають повноваження щодо розгляду містобудівної документації, та забезпечує можливість ознайомлення з її розділами (за відповідним напрямом). За результатами розгляду зазначені органи подають спеціально уповноваженому органові містобудування та архітектури свої висновки.

У разі ненадання письмових висновків до проекту містобудівної документації протягом 20 днів з дня надходження інформації про розгляд містобудівної документації такий проект вважається погодженим цими органами.

Після погодження зазначеними у цій частині цієї статті органами проекту містобудівної документації такі органи та їх посадові особи не беруть участі у будь-який спосіб у проведенні земельних торгів, процедурі надання або продажу земельних ділянок або прав на них, розробленні та погодженні землевпорядної документації, не надають документів дозвільного характеру, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону № 3038 архітектурно-містобудівні ради надають рекомендації з питань планування, забудови та іншого використання територій у межах історичних ареалів населених місць і зон охорони пам`яток архітектури та містобудування з урахуванням рішень консультативних рад з питань охорони культурної спадщини.

Архітектурно-містобудівна рада розглядає проекти будівництва об`єктів за зверненням замовників таких проектів.

Результати розгляду радою зазначених проектів мають виключно рекомендаційний характер і не можуть вимагатися під час погодження та затвердження проекту будівництва (ч. 5 ст. 20 Закону № 3038).

Як встановлено судом, Генеральні плани с. Годилів та с. Великий Кучурів, замовником якого є відповідач, не розглядалися на архітектурно-містобудівній раді при управлінні містобудування та архітектури Чернівецької ОДА оскільки відповідачем не усунуто виявлених зауважень.

Суд спростовує доводи відповідача про те, що відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 20 Закону № 3038, у разі ненадання письмових висновків до проекту містобудівної документації протягом 20 днів з дня надходження інформації про розгляд містобудівної документації такий проект вважається погодженим цими органами, оскільки містобудівна документація Генеральних планів с. Годилів та с. Великий Кучурів Архітектурно-будівельній раді Управління містобудування та архітектури Чернівецької ОДА не подавалися, відтак не могли бути розглянуті, у зв`язку з цим не можуть вважатися погодженими.

Таким чином, суд приходить до висновку, що Великокучурівською сільскою радою не доведено правомірності прийнятого оскарженого рішення про затвердження Генеральних планів с. Годилів та с. Великий Кучурів, а тому вимоги позивачів щодо визнання такого рішення відповідача протиправним відповідають вимогам законодавства та встановленим судом обставинам справи, що підтверджені належними та допустимими доказами, в зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.

Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно ч. 1 - 3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів наданих позивачами окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що адміністративний позов є таким, що підлягає задоволенню у повному обсязі.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову Коровійською сільською радою та Чернівецькою обласною державною адміністрацією сплачено судовий збір у розмірі по 1921,00 грн, що підтверджується платіжними дорученням від 01.02.2019 р. №31 та від 05.02.2019 р. №64 (Т 1 а.с. 3, 85).

Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує з Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Коровійської сільської ради судові витрати (судовий збір) у сумі 1921,00 грн та на користь Чернівецької обласної державної адміністрації судові витрати (судовий збір) у сумі 1921,00 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю .

2. Визнати протиправним та скасувати рішення ХХХІV сесії Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області VІІ скликання від 09.11.2018 р. №305-34/2018 "Про затвердження генеральних планів села Великий Кучурів та села Годилів".

3. Стягнути на користь Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області судовий збір у розмірі 1921,00 грн, відповідно до платіжного доручення №31 від 01.02.2019 року за рахунок бюджетних асигнувань Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області.

4. Стягнути на користь Чернівецької обласної державної адміністрації судовий збір у розмірі 1921,00 грн, відповідно до платіжного доручення №64 від 05.02.2019 року за рахунок бюджетних асигнувань Великокучурівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 26 грудня 2019 р.

Повне найменування учасників процесу:

Позивачі - Коровійська сільська рада Глибоцького району Чернівецької області (вул. Головна, 78, с. Коровія, Глибоцький район, Чернівецька область, 60410, Код ЄДРПОУ 04418357)

Чернівецька обласна державна адміністрація (вул. Грушевського, 1, м. Чернівці, 58010, Код ЄДРПОУ 00022680)

Відповідач - Великокучурівська сільська рада Сторожинецького району Чернівецької області (вул. Головна, 1, с. Великий Кучурів, Сторожинецький район, Чернівецька область, 59052, Код ЄДРПОУ 04418162)

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2019
Оприлюднено29.12.2019
Номер документу86700795
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/126/19-а

Постанова від 24.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 23.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 03.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 16.12.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Постанова від 18.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні