ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2019 р.Справа № 520/389/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Жигилія С.П. ,

за участю секретаря судового засідання - Олійник А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду в м. Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду (головуючий суддя І інстанції Шевченко О.В., м. Харків) від 22.08.2019 року (повний текст рішення складено 02.09.2019 р.) по справі №520/389/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Філін Прайм" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області, Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Філін Прайм", з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області, в якому, з урахуванням останніх уточнених позовних вимог (Т.1 а.с. 197 - 201), просить суд:

- визнати незаконними дії Державної фіскальної служби України та Головного управління ДФС в Одеській області щодо неприйняття податкових накладних з податку на додану вартість №1 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №2 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №3 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №4 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №5 на суму 134 264 048,57 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,43 грн., №6 на суму 134 264 048,80 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,47 грн., №7 на суму 37 827 109,22 грн., в т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №8 на суму 37 827 109,22 грн. у т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №9 на суму 11 356 762,72 грн., в т.ч. ПДВ 1 892 793,79 грн., №10 на суму 11 356 762,92 грн. в т.ч. ПДВ 1 892 793,82 грн. від 13.07.2018 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 866 322 384,00 грн.. в т.ч. ПДВ 144 387 064,00 грн. та акцизних накладних №1 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №2 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №3 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального у, №4 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального, №5 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,07 літрів пального, №6 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,06 літрів пального, №7 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №8 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №9 на обсяг 476 499,51 кг або 574 095,79 літрів пального, №10 на обсяг 476 499,50 кг або 574 095,78 літрів пального від 20.07.2018 року на загальний обсяг 29 345 500,85 кг. або 38 866 115,94 літрів пального;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України та Головне управління ДФС в Одеській області прийняти та зареєструвати відповідно до вимог чинного законодавства податкові накладні з податку на додану вартість №1 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №2 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №3 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №4 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №5 на суму 134 264 048,57 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,43 грн., №6 на суму 134 264 048,80 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,47 грн., №7 на суму 37 827 109,22 грн., в т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №8 на суму 37 827 109,22 грн. у т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №9 на суму 11 356 762,72 грн., в т.ч. ПДВ 1 892 793,79 грн., №10 на суму 11 356 762,92 грн. в т.ч. ПДВ 1 892 793,82 грн. від 13.07.2018 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 866 322 384,00 грн.. в т.ч. ПДВ 144 387 064,00 грн. датою їх фактичної подачі, тобто 13.07.2018 року та акцизні накладні №1 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №2 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального у, №3 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального у, №4 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального, №5 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,07 літрів пального, №6 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,06 літрів пального, №7 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №8 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №9 на обсяг 476 499,51 кг або 574 095,79 літрів пального, №10 на обсяг 476 499,50 кг або 574 095,78 літрів пального від 20.07.2018 року на загальний обсяг 29 345 500,85 кг. або 38 866 115,94 літрів пального датою їх фактично подачі, тобто 20.07.2018 року;

- визнати незаконними дії Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління ДФС у м. Києві щодо прийняття рішення від 28.09.2018 року № 4106/26-15-12-01-2 про анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ "Філін Прайм" та скасувати рішення Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 28.09.2018 року № 4106/26-15-12-01-2 про анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ "Філін Прайм";

- визнати незаконними дії Головного управління ДФС в Одеській області щодо неприйняття декларації з ПДВ за липень 2018 року;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Одеській області та Державну фіскальну службу України прийняти податкову декларацію з ПДВ за липень 2018 року датою її фактичного отримання Головним управлінням ДФС в Одеській області, а саме 01.08.2018 року, із збереженням показників податкової декларації;

- відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України відшкодувати позивачу витрати на сплату судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

В обґрунтування уточнених позовних вимог представником позивача зазначено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Філін Прайм" виконало всі вимоги податкового законодавства щодо забезпечення електронного документообігу із Головним управлінням ДФС в Одеській області (місце попередньої реєстрації як платника податків, неосновне місце обліку), а саме: 11.05.2018 року засобами електронного зв`язку направило заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів № 1, яка прийнята податковим органом згідно квитанції № 2 від 11.05.2018 року; 27.07.2018 року, після замовлення нових сертифікатів в ЦСК "Україна", подано заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів №1, яка прийнята податковим органом відповідно до квитанції №2 від 27.07.2018 року. Проте, подані підприємством засобами електронного зв`язку в електронному вигляді 01.08.2018 року податкова декларація, 13.07.2018 року податкові накладні з ПДВ та 20.07.2018 року акцизні накладні контролюючим органом не прийняті через відсутність укладеного договору про визнання електронних документів, а також недійсність електронного цифрового підпису. Таку бездіяльність позивач вважає безпідставною та протиправною через відсутність доказів порушення підприємством податкового законодавства. Крім того, ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві прийнято рішення від 28.09.2018 року № 4106/26-15-12-01-2 про анулювання реєстрації ПДВ ТОВ "Філін Прайм", яке позивач також вважає протиправним, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано незаконними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття податкових накладних, з податку на додану вартість №1 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №2 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №3 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №4 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №5 на суму 134 264 048,57 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,43 грн., №6 на суму 134 264 048,80 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,47 грн., №7 на суму 37 827 109,22 грн., в т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №8 на суму 37 827 109,22 грн. у т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №9 на суму 11 356 762,72 грн., в т.ч. ПДВ 1 892 793,79 грн., №10 на суму 11 356 762,92 грн. в т.ч. ПДВ 1 892 793,82 грн. від 13.07.2018 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 866 322 384,00 грн.. в т.ч. ПДВ 144 387 064,00 грн. та акцизних накладних №1 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №2 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №3 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального у, №4 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального, №5 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,07 літрів пального, №6 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,06 літрів пального, №7 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №8 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №9 на обсяг 476 499,51 кг або 574 095,79 літрів пального, №10 на обсяг 476 499,50 кг або 574 095,78 літрів пального від 20.07.2018 року на загальний обсяг 29 345 500,85 кг. або 38 866 115,94 літрів пального.

Зобов`язано Державну фіскальну службу України прийняти та зареєструвати відповідно до вимог чинного законодавства податкові накладні з податку на додану вартість №1 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №2 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №3 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №4 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №5 на суму 134 264 048,57 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,43 грн., №6 на суму 134 264 048,80 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,47 грн., №7 на суму 37 827 109,22 грн., в т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №8 на суму 37 827 109,22 грн. у т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №9 на суму 11 356 762,72 грн., в т.ч. ПДВ 1 892 793,79 грн., №10 на суму 11 356 762,92 грн. в т.ч. ПДВ 1 892 793,82 грн. від 13.07.2018 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 866 322 384,00 грн.. в т.ч. ПДВ 144 387 064,00 грн. та акцизні накладні №1 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №2 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального у, №3 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального у, №4 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального, №5 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,07 літрів пального, №6 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,06 літрів пального, №7 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №8 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №9 на обсяг 476 499,51 кг або 574 095,79 літрів пального, №10 на обсяг 476 499,50 кг або 574 095,78 літрів пального від 20.07.2018 року на загальний обсяг 29 345 500,85 кг. або 38 866 115,94 літрів пального.

Визнано незаконними дії Державної фіскальної служби України щодо неприйняття декларації ТОВ "Філін Прайм" з ПДВ за липень 2018 року.

Зобов`язано Державну фіскальну службу України прийняти податкову декларацію ТОВ "Філін Прайм" з ПДВ за липень 2018 року датою її фактичного отримання, а саме 01.08.2018 року.

Скасовано рішення Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 28.09.2018 року № 4106/26-15-12-01-2 про анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ "Філін Прайм".

В задоволенні іншої частини позовних вимог було відмовлено.

Державна фіскальна служба України, не погодившись із судовим рішенням, подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції та порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 року в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В частині відмови в задоволенні позову рішення суду першої інстанції сторонами не оскаржується.

Представники сторін про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку.

Ухвалою суду від 16.12.2019 р. було відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДФС у м. Києві про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, в зв`язку із відсутністю технічної можливості для проведення засідання в режимі відеоконференції (зайняті зали у приміщенні Шостого апеляційного адміністративного суду), про що було повідомлено.

Колегія суддів визнала за можливе розглянути справу з урахуванням положень ч. 4 ст. 229 та ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Філін Прайм" (код ЄДРПОУ 40166535), зареєстрований в якості юридичної особи 09.12.2015 року, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (Т.1 а.с. 16 - 19, 65 - 66). Місцем державної реєстрації позивача є: вул. Шевченка, буд. 7, оф. 3, м. Харків, 61013.

Позивач перебував на податковому обліку в ДПІ в Київському районі м. Одеса Головного управління ДФС в Одеській області. З 01.01.2016 року підприємство зареєстровано платником податку на додану вартість, що підтверджено Витягом з реєстру платників ПДВ від 14.11.2017 року №1726504501849 (Т.1 а.с. 72).

30.03.2018 року ТОВ "Філін Прайм" змінило свою юридичну адресу з: 65070, Одеська область, м. Одеса, Київський район, вул. Інглезі, буд. 2-Б на: 03040, м. Київ, Голосіївський район, просп. Голосіївський, буд. 88, офіс 1, що підтверджено роздруківкою з веб-сайту "Опендатабот" по ТОВ "Філін Прайм" та Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (Т.1 а.с. 208 - 212).

У зв`язку із зміною свого місцезнаходження у березні 2018 року (м. Київ) та згідно положень Порядку № 1588, ТОВ "Філін Прайм" за своїм попереднім місцезнаходженням (м. Одеса) як за неосновним місцем податкового обліку, 06.07.2018 року засобами електронного зв`язку направлено до ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заяву №2 про приєднання до договору про визнання електронних документів № 1551002 від 30.11.2017 року (Т.1 а.с. 61, 225).

Зазначена заява №2 від 06.07.2018 року про приєднання до договору про визнання електронних документів прийнята ДФС України, що підтверджено квитанцією № 2 від 06.07.2018 року за якою "Документ прийнято" (17:01 год.) (Т.1 а.с. 62, 226).

13.07.2018 року на підставі договору про визнання електронних документів, ТОВ "Філін Прайм" засобами телекомунікаційного зв`язку направлено до податкового органу на реєстрацію податкові накладні з податку на додану вартість №1 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №2 на суму 249 679 471,99 грн., в т.ч. ПДВ 41 613 245,33 грн., №3 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №4 на суму 33 799,31 грн., в т.ч. ПДВ 5 633,22 грн., №5 на суму 134 264 048,57 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,43 грн., №6 на суму 134 264 048,80 грн., в т.ч. ПДВ 22 377 341,47 грн., №7 на суму 37 827 109,22 грн., в т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №8 на суму 37 827 109,22 грн. у т.ч. ПДВ 6 304 518,20 грн., №9 на суму 11 356 762,72 грн., в т.ч. ПДВ 1 892 793,79 грн., №10 на суму 11 356 762,92 грн. в т.ч. ПДВ 1 892 793,82 грн. від 13.07.2018 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті 866 322 384,00 грн. в т.ч. ПДВ 144 387 064,00 грн., які відповідно до квитанцій №1 від 13.07.2018 року не прийняті ДФС України з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 227 - 246).

У зв`язку із зазначеним в квитанціях №1 від 13.07.2018 року про відсутність договору приєднання, 20.07.2018 року позивачем повторно направлено до податкового органу заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів № 1551002 від 30.11.2017 року, яку згідно квитанції № 1 від 20.07.2018 року (10:27 год.) ДФС України не прийнято, оскільки "діє Договір від 06.07.2018 року №2 про визнання електронних документів. Інформація - сертифікат директора із діючого договору є чинним (код ЄДРПОУ 40166535)" (Т.1 а.с. 63 - 64).

20.07.2018 року підприємство засобами телекомунікаційного зв`язку надіслано до податкового органу на реєстрацію акцизні накладні №1 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №2 на обсяг 8 224 840,16 кг або 11 114 648,86 літрів пального, №3 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального у, №4 на обсяг 951,90 кг або 1 269,20 літрів пального, №5 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,07 літрів пального, №6 на обсяг 4 416 580,55 кг або 5 888 774,06 літрів пального, №7 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №8 на обсяг 1 553 878,31 кг або 1 854 270,06 літрів пального, №9 на обсяг 476 499,51 кг або 574 095,79 літрів пального, №10 на обсяг 476 499,50 кг або 574 095,78 літрів пального від 20.07.2018 року на загальний обсяг 29 345 500,85 кг. або 38 866 115,94 літрів пального, які згідно квитанцій № 1 від 20.07.2018 року (11:20 год.) ДФС України не прийнято, з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 41 - 60).

Крім того, 20.07.2018 року позивач також повторно направив до податкового органу на реєстрацію податкові накладні з податку на додану вартість №1 - №10 від 20.07.2018 року, які також згідно квитанцій № 1 від 20.07.2018 року (11:20 год.) ДФС України не прийнято, з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 21 - 40).

27.07.2018 року підприємство замовило нові сертифікати в ЦСК "Україна", що підтверджено роздруківкою з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів "Україна", у зв`язку з чим 27.07.2018 року направлено до податкового органу заяву №1 від 27.07.2018 року про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1551002, яка відповідно до Квитанції №2 від 27.07.2018 року (15:01 год.) прийнята ДФС України (Т.1 а.с. 219 - 221).

Також, 01.08.2018 року позивачем подано до податкового органу на реєстрацію податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2018 року та розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) за липень 2018 року, які відповідно до Квитанції №1 від 01.08.2018 року (16:43) не прийняті з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 222 - 224).

Крім того, з реєстру платників податку на додану вартість позивач дізнався, що 28.09.2018 року податковим органом прийнято рішення про анулювання реєстрації ТОВ "Філін Прайм" платником ПДВ (Т.2 а.с. 19).

Із листа Головного управління ДФС в Одеській області № 16574/10/15-32-12-01-09 від 23.11.2018 року ТОВ Філій Прайм стало відомо, що спірне рішення про анулювання реєстрації ПДВ від 28.09.2018 року за № 4106/26-15-12-01-2 прийнято ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві (орган за основним місцем обліку позивача).

Не погодившись із бездіяльністю відповідачів щодо неприйняття податкових та акцизних накладних, декларації з ПДВ, а також діями податкового органу щодо анулювання реєстрації ТОВ "Філін Прайм" платником ПДВ, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої виходив з того, що дії податкового органу щодо неприйняття податкових накладних, акцизних накладних та декларації за липень 2018 року є незаконними, а також рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ є необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Судом першої інстанції було встановлено та не спростовано у суді апеляційної інстанції, що єдиною підставою для неприйняття поданих ТОВ Філій Прайм податкових накладних з ПДВ, акцизних накладних та податкової декларації, податковим органом визначено відсутність укладеного з платником податків (позивачем) Договору про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа. Склад та порядок розміщення обов`язкових реквізитів електронних документів визначається законодавством. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму.

Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року №557 (далі - Порядок №557), п.1 Розділу І якого визначено, що цей Порядок розроблений відповідно до Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронний цифровий підпис", "Про інформацію", "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", "Про телекомунікації", визначає основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу.

Відповідно до п.1 Розділу ІІ вказаного Порядку, електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.

Пунктом 1 Розділу ІІІ Порядку №557 визначено, що юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати укладення Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку, шляхом приєднання до нього на підставі Заяви про приєднання до Договору у порядку, визначеному цим розділом.

Згідно положень п.2 та 5 Розділу ІІІ Порядку № 557, автор створює Заяву про приєднання до Договору в електронному вигляді. Усі реквізити Заяви про приєднання до Договору обов`язкові для заповнення. У випадку їх відсутності Заява про приєднання до Договору до розгляду не приймається, формується перша квитанція із зазначенням причини неприйняття та надсилається автору.

Підписана Заява про приєднання до Договору шифрується з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та направляється протягом операційного дня у визначеному форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючого органу за основним місцем обліку автора.

У разі зміни місцезнаходження або місця проживання автора Заяви про приєднання до Договору, внаслідок чого змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому автор перебуває на обліку, та у разі здійснення автором сплати податків і зборів за місцем попередньої реєстрації до кінця поточного бюджетного року Заява про приєднання до Договору направляється до контролюючого органу за попереднім місцезнаходженням (місцем обліку) автора до кінця поточного бюджетного року. В інших випадках - до контролюючого органу за новим (основним) місцезнаходженням автора.

Відповідно до пп.1, 2 п.10.13 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року № 1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22 квітня 2014 року № 462) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 травня 2014 р. за № 03/25280 (далі - Порядок № 1588), у разі зміни місцезнаходження суб`єкта господарювання - платника податків сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється таким платником податків за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду:

1) у такому випадку одночасно із зняттям з обліку юридичної особи (крім юридичних осіб, які включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій) або фізичної особи - підприємця за основним місцем обліку здійснюється взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку згідно із розділом VII цього Порядку без подання заяви платником податків та з урахуванням особливостей, визначених пунктами 10.14 - 10.21 цього розділу;

2) до закінчення року платник податків обліковується в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) з ознакою того, що він є платником податків до закінчення року, а в контролюючому органі за новим місцезнаходженням (основне місце обліку) - з ознакою того, що він є платником податків з наступного року.

Відповідно до п.8 Розділу ІІІ Порядку № 557, контролюючий орган, яким отримано Заяву про приєднання до Договору, розглядає її протягом одного робочого дня. Якщо до моменту спливу робочого дня, наступного за днем отримання контролюючим органом Заяви про приєднання до Договору (дата, зафіксована у першій квитанції), контролюючий орган не повідомив автора про приєднання до Договору або відмову в приєднанні до Договору, приєднання автора до Договору здійснюється автоматично у момент спливу такого строку (дата, зафіксована у другій квитанції). Підтвердженням про приєднання автора до Договору є отримання автором другої квитанції про прийняття Заяви про приєднання до Договору, на яку накладається технологічний сертифікат контролюючого органу.

Як було зазначено вище, у зв`язку із зміною свого місцезнаходження ТОВ "Філін Прайм" за своїм попереднім місцезнаходженням (м. Одеса) як за неосновним місцем податкового обліку, 06.07.2018 року засобами електронного зв`язку направлено до ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заяву №2 про приєднання до договору про визнання електронних документів № 1551002 від 30.11.2017 року, яка прийнята ДФС України, що підтверджено квитанцією № 2 від 06.07.2018 року за якою "Документ прийнято" (17:01 год.) (Т.1 а.с. 62, 226).

20.07.2018 року, в зв`язку з не прийняттям акцизних накладних №1 - №10 та податкових накладних з податку на додану вартість №1 - №10 ДФС України (підстава - виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору ), позивачем повторно направлено до податкового органу заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів № 1551002 від 30.11.2017 року, яку згідно квитанції № 1 від 20.07.2018 року (10:27 год.) ДФС України не прийнято, оскільки "діє Договір від 06.07.2018 року №2 про визнання електронних документів. Інформація - сертифікат директора із діючого договору є чинним (код ЄДРПОУ 40166535)" (Т.1 а.с. 63 - 64).

Проте, згідно квитанцій № 1 від 20.07.2018 року (11:20 год.) акцизні накладні №1 - №10 та податкові накладні з податку на додану вартість №1 - №10 ДФС України не прийнято, з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60).

27.07.2018 року підприємство замовило нові сертифікати в ЦСК "Україна", що підтверджено роздруківкою з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів "Україна", у зв`язку з чим 27.07.2018 року направлено до податкового органу заяву №1 від 27.07.2018 року про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 1551002, яка відповідно до Квитанції №2 від 27.07.2018 року (15:01 год.) прийнята ДФС України (Т.1 а.с. 219 - 221).

Також, 01.08.2018 року позивачем подано до податкового органу на реєстрацію податкову декларацію з податку на додану вартість за липень 2018 року та розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) за липень 2018 року, які відповідно до Квитанції №1 від 01.08.2018 року (16:43) не прийняті з підстав виявлення помилки, а саме: Відсутній укладений з платником (40166535) договір про визнання електронних документів, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу. Надішліть заяву про приєднання до договору (Т.1 а.с. 222 - 224).

Колегія судів зазначає, що оскільки договір про визнання електронних документів між ТОВ "Філін Прайм" та податковим органом укладено, який діє та не скасований, а також те, що заяву №2 про приєднання до договору про визнання електронних документів прийнято ДФС України, що підтверджено квитанцією № 2 від 06.07.2018 року за якою "Документ прийнято", дії щодо не прийняття податкових накладних, акцизних накладних та декларації за липень 2018 року з підстав "відсутній укладений з платником (40166535) договір про визнання електронних документів та договір приєднання, який визначає права та обов`язки сторін в процесі електронного документообігу" є незаконними.

Крім того, щодо анулювання податковим органом реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю "Філін Прайм" як платника ПДВ, з підстави неподання підприємством протягом 12 послідовних місяців до податкового органу декларацій з ПДВ (податкових розрахунків), а саме за період з вересня 2017 року по серпень 2018 року, колегія судів зазначає.

Згідно абз. "г" п.184.1 ст. 184 ПК України "анулювання реєстрації платника податку", де зазначено, що реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

З моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних. Про анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації. (п.184.5, 184.10 ст. 184 ПК України).

Як було визначено вище, ТОВ "Філін Прайм" подавалася до податкового органу податкова декларація з ПДВ 01.08.2018 року за липень 2018 року, яка не була прийнята ДФС України згідно Квитанції №1 від 01.08.2018 року з причин відсутності укладеного з платником податків (позивачем) Договору про визнання електронних документів.

Однак колегія судів зазначає, що оскільки договір про визнання електронних документів між ТОВ "Філін Прайм" та податковим органом є чинним та не скасованим, а також те, що відмова в реєстрації та прийнятті поданої позивачем податкової декларації з ПДВ 01.08.2018 року за липень 2018 року є протиправна, оскаржуване рішення ДПІ у Голосіївському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 28.09.2018 року № 4106/26-15-12-01-2 про анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ "Філін Прайм" є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок (тягар) доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати докази, що свідчать про правомірність його дій, законність прийнятих рішень.

Відповідач, заперечуючи проти позову, в порушення вимог ч.2 ст. 77 КАС України, не надав жодних належних і допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості прийнятих рішень, що є предметом оскарження позивачем.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ч. 1 ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта, відповідача у справі.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 року по справі № 520/389/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.С. Чалий Судді С.П. Жигилій Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 28.12.2019 року

Дата ухвалення рішення 24.12.2019
Зареєстровано 29.12.2019
Оприлюднено 02.01.2020

Судовий реєстр по справі 520/389/19

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 16.02.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 02.11.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.09.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 08.09.2020 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 07.08.2020 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 03.07.2020 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 26.06.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.03.2020 Харківський окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 24.12.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 24.12.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 16.12.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 25.11.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 14.11.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 05.11.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 05.11.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 04.11.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.10.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 15.10.2019 Другий апеляційний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 520/389/19

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону