ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
У Х В А Л А
27 грудня 2019 року Справа № 923/1493/15
Господарський суд Херсонської області у складі судді Сулімовської М. Б., за участю секретаря судового засідання Мальцевої О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за заявою: Херсонської ОДПІ Головного управління ДФС у Херсонській області
до боржника: Приватної фірми "Тавріда", м.Херсон
про банкрутство
за участю представників сторін:
від кредитора: Шаповал Д.В. (паспорт НОМЕР_1 , виданий Цюрупинським РВ УМВС України в Херсонській області 31.01.2008р.), заступник начальника відділу, довіреність № 8171/9/21-22-10-03-04 від 16.07.2019р.
ліквідатор: арбітражний керуючий Бєлоусов І.В. (посвідчення № 866 від 24.04.2013р.)
в с т а н о в и в:
В провадженні Господарського суду Херсонської області перебуває справа №923/1493/15 про банкрутство Приватної фірми "Тавріда".
11.10.2019р. ліквідатор банкрута звернувся до господарського суду із клопотанням про затвердження грошової винагороди та здійснення витрат арбітражного керуючого за виконання повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда" за період роботи з 01.12.2015р. по 22.08.2018р. в розмірі 171486,25 грн. винагороди та 512,19 грн. витрат; за період роботи з 22.08.2018р. по 13.09.2019р. в розмірі 102330,35 грн. винагороди та 121,42 грн. витрат.
Для розгляду клопотання ліквідатора суд ухвалою від 15.10.2019р. призначив судове засідання із викликом представників учасників провадження на 14.11.2019р.
07.11.2019р. ліквідатором подано клопотання про збільшення суми понесених витрат та звіт про виконану в ході ліквідаційної процедури роботу.
Збільшення суми понесених витрат обґрунтовано укладенням 15.08.2018р. між ліквідатором Приватної фірми "Тавріда" арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В. та Фізичною особою-підприємцем Лиходькіною О.І. договору про надання послуг з дослідження фінансово-господарської діяльності.
Ухвалою суду від 14.11.2019р. розгляд справи відкладено на 28.11.2019р.
26.11.2019р. в межах провадження у справі №923/1493/15 до суду звернувся ініціюючий кредитор ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі із заявою про визнання недійсним договору від 15.08.2018р. про надання послуг з дослідження фінансово-господарської діяльності, укладеного між ліквідатором Приватної фірми "Тавріда" арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В. та Фізичною особою-підприємцем Лиходькіною О.І.
Ухвалою суду від 28.11.2019р. заяву кредитора про визнання недійсним договору залишено без руху, встановлено заявнику строк для усунення недоліків заяви.
28.11.2019р. до початку судового засідання кредитором ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі подано заяву про зупинення провадження у справі №923/1493/15 до вирішення питання щодо розгляду заяви про визнання правочину (договору) недійсним.
В судовому засіданні представником кредитора підтримано заяву про зупинення провадження у справі.
За результатами розгляду заяви ініціюючого кредитора ухвалою господарського суду від 28.11.2019р., вступна та резолютивна частина якої оголошена в судовому засіданні 28.11.2019р., у задоволенні заяви ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі про зупинення провадження у справі №923/1493/15 відмовлено.
Після оголошення судом вступної та резолютивної частини ухвали представником ініціюючого кредитора заявлено усно про відвід судді Сулімовської М.Б., а також заявлено клопотання про надання додаткового часу для викладення своєї позиції у письмовому вигляді.
В судовому засіданні 28.11.2019р. оголошено перерву до 04.12.2019р.
03.12.2019р. кредитором ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі подано до суду заяву про відвід судді Сулімовської М.Б., яка в судовому засіданні 04.12.2019р. підтримана уповноваженим представником заявника, мотивовану наявністю підстав, передбачених п.5 ч.1 ст.35 Господарського процесуального кодексу України, а саме: наявністю обставин, які викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності судді.
Ухвалою суду від 04.12.2019р. заяву ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі про відвід судді Сулімовської М.Б. у справі №923/1493/15 визнано необґрунтованою; справу №923/1493/15 передано для вирішення питання про відвід суддею, який не входить до складу суду, що розглядає справу, і визначається у порядку, встановленому частиною першою статті 32 цього Кодексу.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.12.2019р., за результатами автоматизованого розподілу для розгляду заяви про відвід визначено суддю Пінтеліну Т.Г.
Ухвалою суду від 09.12.2019р. заяву ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі про відвід судді Сулімовської М.Б. відхилено як безпідставну.
Ухвалою суду від 12.12.2019р. для розгляду клопотання арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. про затвердження грошової винагороди та здійснення витрат арбітражного керуючого за виконання повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда" призначено судове засідання на 27.12.2019р.
В судове засідання з`явились представник ініціюючого кредитора та ліквідатор банкрута арбітражний керуючий Бєлоусов І.В.
Ліквідатор банкрута підтримав клопотання про затвердження грошової винагороди та здійснення витрат арбітражного керуючого за виконання повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда", просить його задовольнити.
Представник кредитора вважає за можливе частково задовольнити клопотання ліквідатора та затвердити оплату послуг в сумі 53339,87 грн., у задоволенні решти клопотання просить відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника кредитора та ліквідатора банкрута, суд встановив наступне.
Так 11.10.2019р. ліквідатор банкрута звернувся до господарського суду із клопотанням про затвердження грошової винагороди та здійснення витрат арбітражного керуючого за виконання повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда" за період роботи з 01.12.2015р. по 22.08.2018р. в розмірі 171486,25 грн. винагороди та 512,19 грн. витрат; за період роботи з 22.08.2018р. по 13.09.2019р. в розмірі 102330,35 грн. винагороди та 121,42 грн. витрат.
07.11.2019р. ліквідатор звернувся до суду з клопотанням про збільшення суми понесених витрат, відповідно до якого просить затвердити здійснення витрат арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда", які понесені на оплату послуг фахівця, в розмірі 16400,00 грн.
Обґрунтовуючи клопотання про затвердження оплати послуг за виконання повноважень ліквідатора і понесених витрат арбітражний керуючий Бєлоусов І.В. зазначив, що дане клопотання не є клопотанням ліквідатора про затвердження звіту про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат, а є клопотанням про нарахування грошової винагороди та здійснення витрат за період ліквідаційної процедури і подається до суду у зв`язку з поданням заяви про дострокове припинення повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда".
22.08.2018р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол № 7), на якому, зокрема, затверджено нараховану грошову винагороду та здійснення витрат арбітражного керуючого Белоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда" за період роботи з 01.12.2015р. по 22.08.2019р. а саме: винагорода - 171486,25 грн., витрати - 512,19 грн.
13.09.2019р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол № 8), на якому звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі прийнято до відома без зауважень, проте нараховану грошову винагороду та здійснені витрати за період роботи з 22.08.2018р. по 13.09.2019р. а саме: винагорода - 102 330,35 грн., витрати - 121,42 грн. не погоджено з причин, як зазначив кредитор, не закінчення ліквідаційної процедури та триваючого виконавчого провадження.
Згідно листа Херсонської об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Херсонській області № 1593/10/21-03-14-26 від 01.06.2016р., за період з 01.10.2014р. по 10.12.2015р. податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь керівника ПФ "Тавріда" і сум утриманого з них податку (ф. 1-ДФ) до контролюючого органу не подавались.
Таким чином, розмір середньомісячної заробітної платні керівника боржника за останні дванадцять місяців до введення процедури ліквідації банкрута ПФ "Тавріда" встановити не є можливим. З огляду на викладене, ліквідатором ПФ "Тавріда" нараховано винагороду із розрахунку двох мінімальних заробітних плат, що не перевищує розмір встановлений Законом про банкрутство.
Окрім того ліквідатор зазначає, що комітетом кредиторів на засіданні 13.09.2019р. безпідставно не схвалено нараховану грошову винагороду та здійснені витрати за період з 22.08.2019р. по 13.09.2019р., адже звіт про заходи в ліквідаційній процедурі на цьому засіданні прийнято до відома без будь-яких зауважень до роботи ліквідатора.
Також зауважує, що відповідно до частини 3 ст. 115 Закону про банкрутство, право вимоги основної грошової винагороди виникає в арбітражного керуючого в останній день кожного календарного місяця виконання ним повноважень керуючого санацією, ліквідатора. Таке право у ліквідатора вже наступило.
У зв`язку з чим ліквідатор просить затвердити грошову винагороду та здійснення витрат арбітражного керуючого Белоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство ПФ "Тавріда" за період роботи з 01.12.2015р. по 22.08.2018р., а саме: винагорода - 171486,25 грн., витрати - 512,19 грн., що погоджено комітетом кредиторів на засіданні 22.08.2018р., протокол № 7; затвердити грошову винагороду та здійснення витрат арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство ПФ "Тавріда" за період роботи з 22.08.2018р. по 13.09.2019р., а саме: винагорода - 102 330,35 грн., витрати - 121,42 грн., які не погоджено комітетом кредиторів на засіданні 13.09.2019р. протокол № 8.
Крім цього, для забезпечення виконання своїх повноважень ліквідатором ПФ "Тавріда" Бєлоусовим І.В. було залучено фахівця в галузі господарської діяльності підприємств Лиходькіну О.І. та укладено договір № 08/2018 від 15.08.2018року.
Договір з фахівцем укладено на підставі п. 4 частини 1 ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції з 19.01.2013р., та витрати понесені в період його дії.
Згідно акту виконаних робіт від 03.09.2018р. послуги за проведення аналізу склали 16400,00 грн.
Означену суму було перераховано на рахунок Лиходькіної О.І. 11.12.2018р. безготівковим розрахунком.
Враховуючи, що комітетом кредиторів в засіданні 13.09.2019р. не схвалено розміри сум нарахованої грошової винагороди та здійснених витрат за період з 22.08.2019р. по 13.09.2019р., ліквідатор вважає за доцільне розглянути клопотання щодо затвердження витрат ліквідатора на оплату послуг залученому фахівцю на суму 16400,00 грн. в судовому засіданні.
За наведеного просить суд затвердити витрати ліквідатора на оплату послуг залученого фахівця в сумі 16400,00 грн.
Заперечуючи проти клопотання ліквідатора кредитор у своїх відзивах та представник податкової інспекції у судовому засіданні зауважив, що, як слідує зі звіту ліквідатора від 29.11.2016 року №21/03-71 (наданий до суду 01.12.2016р.), протягом зазначеного періоду здійснення ліквідаційної процедури ліквідатором отримано відповіді про відсутність будь-яких зареєстрованих активів за боржником та встановлено відсутність боржника за зареєстрованим місцем знаходження.
Строк ліквідаційної процедури продовжувався ухвалою Господарського суду Херсонської області від 13.12.2016 року. Зазначеною ухвалою суду встановлено, що з огляду на те, що на цей час строк ліквідаційної процедури фактично закінчився, а ліквідація банкрута не завершена і для її завершення потрібен додатковий час, суд дійшов висновку про обґрунтованість клопотання та необхідність продовження строку ліквідаційної процедури і строку повноважень ліквідатора арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. 3 місяці.
Таким чином, підставою для продовження строку ліквідаційної процедури були звіт ліквідатора Бєлоусова І.В. про здійснення ним певних дій як ліквідатора щодо пошуку та виявлення майна, а також рішення комітету кредиторів, який певні дії схвалював та клопотав перед судом про продовження повноважень ліквідатора Бєлоусова І.В., сподіваючись на досягнення ліквідатором потрібного результату - повернення майна та включення його до ліквідаційної маси з метою часткового задоволення вимог кредитора та покриття витрат ліквідаційної процедури.
25.01.2017 року відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №3), на якому комітетом кредиторів наголошено на необхідності прискорити роботу щодо розшуку майнових активів банкрута та активізації пошукових заходів згідно заяви, поданої до правоохоронних органів. Зазначені дії вжити до завершення ліквідаційної процедури у строки, визначені судом.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 25.05.2017 року по справі №923/1493/15 відмовлено у задоволенні клопотання ліквідатора Приватної фірми "Тавріда" арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. про продовження строку ліквідаційної процедури боржника та повноважень ліквідатора, зобов`язано ліквідатора завершити процедуру ліквідації боржника та надати суду встановлені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" документи, що підтверджують проведення ліквідаційної процедури (звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс, тощо).
Як зазначає кредитор, протягом усього періоду ліквідаційної процедури ліквідатором проводилась формальна робота по виявленню майна Приватної фірми "Тавріда", внесеного у податкову заставу згідно акту опису від 19.05.2014 року №54/21-03-25-01-11, і майже усі дії ліквідаційної процедури відбувались навколо цього майна, як наслідок, сама процедура надмірно розтягнута в часі.
Таким чином, означене значно вплинуло на процесуальні строки ліквідаційної процедури, що, у свою чергу, збільшило розмір нарахованої грошової винагороди ліквідатора по справі, що порушує принципи справедливості та раціоналізму у господарському судочинстві.
Така поведінка арбітражного керуючого, на думку кредитора, спрямована на затягування ліквідаційної процедури, а співрозмірність сум коштів, які могли бути повернуті до ліквідаційної маси від зазначеного майна боржника, не сумісна з сумою грошової винагороди арбітражного керуючого.
Окрім цього, актом списання №1 від 13.12.2017 року було здійснено списання 38 одиниць майнових активів боржника, що були предметом опису в податкову заставу.
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства.
З аналізу зазначеної норми вбачається, що з дня призначення ліквідатором по справі арбітражний керуючий наділяється правосуб`єктністю щодо подання заяви про покладення субсидіарної відповідальності на засновників та керівників.
Таким чином, з 01.12.2015 року арбітражний керуючий Бєлоусов І.В. мав можливість подати зазначену заяву. Проте, таке право ним використане лише 01.11.2018 року, тобто через 2 роки та 11 місяців з дня відкриття ліквідаційної процедури. Тривале неподання до суду зазначеної заяви суттєво вплинуло на розмір ліквідаційної процедури, яка станом на теперішній час не завершена, та, у свою чергу, на період нарахування основної грошової винагороди ліквідатора по справі.
Нормами ч.1 ст.38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" встановлено, що з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури скасовується арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника.
22.05.2019 року ліквідатор Приватної фірми "Тавріда" звернувся до господарського суду із заявою про скасування арештів, накладених на рахунки банкрута. Зазначена обставина свідчить про тривале зволікання з подачею даного клопотання, оскільки ліквідаційна процедура введена 01.12.2015 року, клопотання подане лише через 3 роки та 5 місяців.
Відповідно до п. 9 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ліквідатор не рідше ніж один раз на місяць надає комітету кредиторів звіт про свою діяльність, інформацію про фінансове становище і майно боржника при проведенні ліквідаційної процедури, використання коштів боржника, а також іншу інформацію на вимогу комітету кредиторів.
Так за період здійснення ліквідаційної процедури ліквідатором в порушення вимог ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" звіти надавалися не раз на місяць, а в іншій інтервальності, що є порушенням вимог вказаної норми. Зокрема, це звіти про діяльність від 24.11.2016 року №21/03-69; від 29.11.2016 року №21/03-71; від 25.01.2017 року №21/03-52; від 07.04.2017 №21/03-72; від 14.04.2017 року №21/03-73; від 21.11.2017 року №21/03-73; від 13.12.2017 року №21/03-73; від 22.08.2018 року №21/03-78; від 28.12.2018 року №21/03-95; від 28.01.2019 року №21/03-95; від 31.03.2019 року №21/03-97; від 30.05.2019 року №21/03-99; від 31.08.2019 року №21/03-102; від 13.09.2019 року №21/03-103; 16.09.2019 року №21/03-114.
У свою чергу, звіти ліквідатора, що подані до справи за час виконання ним повноважень, свідчать про неналежне виконання ліквідатором своїх обов`язків, про здійснення ліквідатором дій, які не досягли результату, для якого ліквідатора було призначено у цій справі, тривале зволікання щодо вчинення процесуальних дій.
Відповідно до ч. 7 ст. 115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ліквідатор щомісяця звітує перед комітетом кредиторів про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого, здійснення та відшкодування витрат. Звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат доводиться кредиторам до відома та повинен бути схвалений або погоджений комітетом кредиторів. Звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедури ліквідації подається арбітражним керуючим до господарського суду за п`ять днів до закінчення ліквідаційної процедури, розглядається судом та затверджується ухвалою, що може бути оскаржена у встановленому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, ліквідатор всупереч вимогам Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не надавав щомісяця звіту про нарахування та виплату основної грошової винагороди. Зокрема, це звіти про нарахування основної грошової винагороди від 13.12.2017 року №21/03-23; від 22.08.2018 року №21/03-23; від 30.04.2019 року №21/03-24; від 31.05.2019 року №21/03-25; від 31.08.2019 року №21/03-27; від 22.08.2019 року №21/03-23; від 13.09.2019 року №21/03-103.
Кредитор вважає, що ліквідатор має право на винагороду за конкретний період виконання ним повноважень ліквідатора - за один рік від дня його призначення, а саме з 01.12.2015р. по 01.12.2016 року, оскільки відповідно до приписів ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строк ліквідаційної процедури встановлюється у дванадцять місяців.
За цей час ліквідатор зобов`язаний виконати усі дії за своїми обов`язками та подати до суду звіт і ліквідаційний баланс відповідно до приписів статті 46 Закону, частиною 3 якої визначено, що якщо ліквідатор не виявив майнових активів, що підлягають включенню до складу ліквідаційної маси, він зобов`язаний подати господарському суду ліквідаційний баланс, який засвідчує відсутність у банкрута майна.
Поряд з цим, враховуючи продовження строку ліквідаційної процедури на 3 місяці ухвалою Господарського суду Херсонської області від 13.12.2016 року, кредитор зазначає, що затвердженню підлягає основна грошова винагорода ліквідатора по справі за період з 01.12.2015р. по 13.03.2017р. в сумі 53339,87 грн.
Що стосується клопотання ліквідатора про затвердження витрат на оплату послуг фахівця за здійснення аналізу фінансово-господарської діяльності боржника в сумі 16400,00 грн., кредитор зауважує, що положеннями ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" презюмується, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює аналіз фінансового становища боржника. Зазначений обов`язок визначено п. 3 ч. 2 ст. 12 Кодексу України з процедур банкрутства.
Таким чином, здійснення аналізу фінансового становища боржника є не лише прерогативою діяльності певних спеціалістів, а й прямим обов`язком ліквідатора банкрута.
Окрім цього, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (п. 4 ч. 1 ст. 12 Кодексу України з процедур банкрутства), оплата діяльності залучених для забезпечення виконання повноважень ліквідатора на договірних засадах інших осіб здійснюється за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Законом чи угодою з кредиторами.
Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі вважає, що укладення даного договору повинно бути погоджено з комітетом кредиторів. Адже відповідно до ст. 115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (ч. 6 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства) лише до компетенції кредиторів у послідуючому належить схвалення або погодження звіту про нарахування основної грошової винагороди та здійснення витрат.
Кредитор вважає, що правочин направлений на збільшення витрат ліквідаційної процедури, є економічно необґрунтованим а тому просить відмовити у задоволенні клопотання ліквідатора в цій частині.
Відповідно до положень ст.41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (чинний на момент виникнення спірних відносин), ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред`являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов`язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов`язковому зберіганню, на строк не менше п`яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства; у разі провадження банкрутом діяльності, пов`язаної з державною таємницею, вживає заходів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів; подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом. Дії (бездіяльність) ліквідатора (ліквідаційної комісії) можуть бути оскаржені до господарського суду учасниками справи про банкрутство, права яких порушено такими діями (бездіяльністю).
Частиною 3 ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначено, що під час реалізації своїх прав та обов`язків арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) зобов`язаний діяти добросовісно, розсудливо, з метою, з якою ці права та обов`язки надано (покладено), обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на підставі, у межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України про банкрутство.
Так постановою від 01.12.2015р. у даній справі боржника Приватну фірму "Тавріда" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців, призначено ліквідатором арбітражного керуючого Бєлоусова І.В., якого зобов`язано здійснити ліквідацію банкрута і забезпечити виконання дій, передбачених ст.ст. 41-48 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", звіт і ліквідаційний баланс подати до суду.
Як слідує зі звіту ліквідатора, поданого 07.11.2019р. на виконання вимог суду, з дня призначення ліквідатором вжито заходів щодо встановлення місцезнаходження керівників та засновників боржника з метою отримання бухгалтерської та іншої документації, матеріальних цінностей боржника.
У відповідності до діючого законодавства складено акти інвентаризації, в яких засвідчено про відсутність майнових активів банкрута. Складено акт про відсутність працюючих працівників на приватній фірмі, та про відсутність самої фірми за юридичною адресою.
З метою отримання відомостей щодо фінансового та майнового стану боржника, здійснення аналізу його фінансово-господарської діяльності надіслано запити на отримання інформації до відповідних органів та установ. Отримано відповіді про відсутність зареєстрованих за боржником активів.
Направлено неодноразові вимоги керівнику та засновнику боржника, а саме громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про передачу майнових активів та фінансово-господарської документації; листи повернуто з відмітками про закінчення термінів зберігання.
Встановлено, що 19.05.2014р. податковим керуючим ДПІ у м. Херсоні Карпенко A.I. було проведено опис майна в кількості 38 одиниць, зокрема, офісні меблі, оргтехніка та інші предмети.
За інформацією працівника податкової служби Карпенко A.I., опис майна здійснювався за юридичною адресою боржника, а саме: вул. Петренко, 39, м. Херсон.
До Дніпровського відділу поліції ГУ НП в Херсонській області направлено заяву № 3/39 від 30.09.2016 року про притягнення до кримінальної відповідальності громадянки ОСОБА_1 у зв`язку з ухиленням від передачі ліквідатору фінансово-господарської документації банкрута.
В листопаді 2016р. скликано та проведено засідання комітету кредиторів (протокол № 2 від 28.11.2016р.), на якому звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі прийнято до відома та погоджено клопотання про продовження строку ліквідаційної процедури.
В грудні 2016р. проведено планову виїзну перевірку у справі про банкрутство ПФ "Тавріда" згідно повідомлення Головного територіального управління юстиції у Херсонській області № 28 від 22.11.2016р. про проведення планової виїзної перевірки діяльності арбітражного керуючого. За висновками проведеної перевірки, порушень, при здійсненні повноважень ліквідатора у справі про банкрутство ПФ "Тавріда", контролюючим органом не виявлено.
В січні 2017р. ліквідатором направлено заяву № 23/03-48 від 13.01.2017 року до Корабельного відділу поліції ГУ НП у Херсонській області щодо вжиття заходів по розшуку зазначеного в Акті опису майна від 19.05.2014р. № 54 ПФ "Тавріда" та притягнення до відповідальності винних осіб, за результатами розгляду якої порушено кримінальне провадження.
В лютому 2017 року до ГУ ДФС у Херсонській області направлено заяву № 23/03-49 від 20.02.2017р. про надання відомостей щодо порушених кримінальних проваджень стосовно керівників або засновників ПФ "Тавріда".
Згідно отриманої з ГУ ДФС у Херсонській області відповіді № 91/ФОП/21-22-23- 01-11 від 27.02.2017р. було встановлено, що кримінальні провадження стосовно ПФ "Тавріда" не розслідувались.
У зв`язку з ненадходженням відповіді з Корабельного відділу поліції щодо розслідування кримінального провадження за заявою ліквідатора ПФ "Тавріда" було направлено скаргу ГУ Національної поліції у Херсонській області.
В квітні 2017р (протокол № 4 від 07.04.2017р.) проведено засідання комітету кредиторів, на якому звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі прийнято до відома та погоджено клопотання щодо продовження ліквідаційної процедури на три місяці.
В травні 2017р. на адресу ліквідатора надійшла відповідь з ГУ НП в Херсонській області № 4857/8/03-2017 від 24.05.2017р. про те, що слідство за заявою ліквідатора проводилося старшим слідчим Корабельного відділу ГУ НП в Херсонській області Липовець Ю.О., 31.01.2017р. слідчим було прийнято рішення про закриття кримінального провадження № 12017230020000282 на підставі п.2 ч. 1 ст. 284 КПК України. Окрім того зазначено, що ліквідатор може оскаржити дії чи бездіяльність слідчого слідчому судді.
Ліквідатором ПФ "Тавріда" рішення слідчого Корабельного відділу поліції ГУ НП у Херсонській області було оскаржено слідчому судді Херсонського міського суду Херсонської області.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 19.06.2017р. висновок слідчого Корабельного відділу поліції ГУ НП у Херсонській області скасовано як незаконний, матеріали повернуто для подальшого розслідування.
В вересні 2017р. ліквідатором ПФ "Тавріда" направлено запит до Корабельного відділу поліції ГУ НП у Херсонській області для надання інформації щодо досудового розслідування кримінального провадження № 12017230020000282.
Отримано відповідь № 8683/36.2/03/17 від 17.10.2017р. про те, що ліквідатор може ознайомитись з матеріалами справи безпосередньо у слідчого Корабельного відділу ГУ НП у Херсонській області Липовець Ю.О.
При ознайомленні з матеріалами справи з`ясовано, що будь-яких заходів слідчим не здійснювалось від дня скасування незаконного висновку про закриття кримінального провадження. В процесі спілкування слідчим було запропоновано подати заяву про визнання представником потерпілого, та заплановані необхідні дії в даному кримінальному провадженні, а саме: опитати представника податкової служби Карпенко А.І., колишнього керівника ПФ "Тавріда" ОСОБА_1, засновника та колишнього керівника ОСОБА_2
В листопаді 2017р. на адресу слідчого направлено заяву про визнання представником потерпілого.
08.11.2017р. на вимогу кредитора Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області ліквідатором банкрута скликано засідання комітету кредиторів ПФ "Тавріда" на 21.11.2017р. На засіданні (протокол №5 від 21.11.2017р.) кредитор запропонував прийняти рішення щодо списання майна, яке зазначалося в акті опису майна, введеного в податкову заставу, з урахуванням тих обставин, що розшук правоохоронними органами цього майна не дав позитивних результатів, а також те, що вартість цього майна суттєво не вплине на погашення вимог кредиторів. За результатами роботи подати до Господарського суду Херсонської області звіт та ліквідаційний баланс боржника.
На виконання рішення комітету кредиторів ліквідатором винесено наказ про утворення комісії по списанню активів, внесених до податкової застави згідно Акту опису майна № 54/21-03-25-01-11 від 19.05.2014р.
В грудні 2017р. до ПАТ "ПриватБанк" направлено запит про закриття усіх рахунків банкрута.
13.12.2017р. відбулось засідання комітету кредиторів ПФ "Тавріда" (протокол № 6), на якому, зокрема, звіт ліквідатора прийнято до відома. При цьому кредитор зауважив, що продовження ліквідаційної процедури призводить до настання ряду негативних наслідків, а саме, збільшуються судові витрати на здійснення провадження у справі про банкрутство.
В січні 2018р. з ПАТ "ПриватБанк" отримано відповідь № 20.1.0.0.0/7- 20180105/585 від 18.01.2018р. з пропозицією вчинити відповідні заходи (заповнити заяву, пройти верифікацію в відділенні банку, надати копію свідоцтва арбітражного керуючого) для можливості закриття рахунків.
В березні 2018р. ліквідатором направлено до прокуратури Херсонської області, Національної поліції України та ГУ НП у Херсонській області заяву за № 21/03-57 від 22.03.2018 року про відсторонення слідчого Липовець Ю.О. від розслідування кримінального провадження № 12017230020000282 у зв`язку з бездіяльністю.
В квітні 2018р. з ГУ НП у Херсонській області отримано відповідь № 2965/8/03- 2018 від 11.04.2018р. про те, що 24.10.2017р., не зважаючи на наявні порушення вимог ст. ст. 2, 9, 40, 284 КПК України, слідчим повторно прийнято рішення про закриття кримінального провадження на підставі п. 2 ч. 1 ст. 284 КПК України.
З Херсонської місцевої прокуратури отримано відповідь №76-170-18 від 17.04.2018р. в якій зазначено, що 24.10.2017р. слідчим Корабельного ВП ХВП ГУНП в Херсонській області Липовець Ю.О. винесено постанову про закриття кримінального провадження за № 12017230020000282 порушеного за ознаками ст. 356 КК України.
З приводу зазначеного ліквідатором ПФ "Тавріда" 18.04.2018р. направлено до Херсонського міського суду Херсонської області скаргу. Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 11.09.2018р. задоволено скаргу ліквідатора ПФ "Тавріда" арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. на постанову про закриття кримінального провадження, скасовано постанову старшого слідчого СВ Корабельногно ВП ХВП ГУНП в Херсонській області Липовець Ю.О. про закриття кримінального провадження № 12017230020000282.
В серпні направлено запит № 03-05/27 до Корабельного ВДВС м. Херсона ГТУЮ в Херсонській області про надання інформації щодо виконавчих проваджень, в яких стягувачем є ПФ "Тавріда".
18.08.2018р. направлено запит № 03-05/28 до архівної установи Херсонської області про надання відповіді щодо можливого передавання колишніми керівниками (засновниками) фінансово-господарської документації до архіву.
22.08.2018р. відбулося засідання комітету кредиторів, на якому, зокрема, прийнято звіт ліквідатора до відома, та прийнято рішення зобов`язати ліквідатора підготувати та направити до Господарського суду Херсонської області звіт та ліквідаційний баланс. Окремо зазначено, що у разі не виконання рішень комітету кредиторів буде направлено скаргу до Міністерства юстиції України.
На виконання вимог ст. 98 Закону про банкрутство, ліквідатором укладено угоду з фахівцем у галузі аналізу фінансово-господарської діяльності суб`єктів господарювання для проведення Аналізу ПФ "Тавріда".
З урахуванням даних Аналізу та інших отриманих в ході ліквідаційної процедури відомостей, ліквідатором 01.11.2018р. до Господарського суду Херсонської області подано заяву про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника ПФ "Тавріда" на його керівника та засновників.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 30.05.2019р. заяву ліквідатора про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника на його керівника та засновників задоволено частково. Покладено субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями ПФ "Тавріда" на колишнього керівника та засновника банкрута громадянина ОСОБА_2 .
З метою закриття рахунків боржника до суду було подано клопотання про скасування накладених на рахунки арештів.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 29.07.2019р. клопотання ліквідатора задоволено, скасовано арешти, накладені на майно банкрута ПФ "Тавріда".
В господарському суді отримано наказ № 923/1493/15 про стягнення боргу в сумі 554180,43 грн. з засновника боржника ОСОБА_2 , який направлено приватному виконавцю Манікіну Д.С. 30.07.2019р. для відкриття виконавчого провадження.
За інформацією приватного виконавця, ним відкрито виконавче провадження та накладено арешт на рахунки, рухоме та нерухоме майно ОСОБА_2 Направлено запити в Регіональний сервісний центр МВС України про отримання інформації стосовно автотранспорту, що може належати боржнику. За інформацією приватного виконавця, надійшли відповіді з ПАТ "Укргазбанк" та ПАТ АБ "Райффайзен Банк Аваль". Згідно наявної інформації кошти на вказаних рахунках відсутні. Також встановлено, що квартира по АДРЕСА_1 у 2014 році була подарована боржником ОСОБА_2 його дружині ОСОБА_4 . Окрім того, за даними РСЦ МВС України в Херсонській області за ОСОБА_2 зареєстровано автомобіль Опель-Рекорд 1985 р. в. Автомобіль оголошено у розшук. Згідно інформації УПФУ у Херсонській області, ОСОБА_2 отримує пенсію в розмірі 2000 грн. Згідно Закону України "Про виконавче провадження" стягнення може накладатися на 20% пенсії боржника.
Ліквідатором ПФ "Тавріда" встановлено, що згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, ОСОБА_2 є директором та засновником Приватного підприємства "Тавріда В" код ЄДРЮОФОПГФ 36945440, юридична адреса: 73003, м. Херсон, вул. Петренко, 39. Окрім того, згідно відкритих джерел інформації, ПП "Тавріда В" має податковий борг в сумі 152141 грн. Зазначена інформація направлена приватному виконавцю для використання при проведенні виконавчих дій.
Також виконуються й інші повноваження ліквідатора у відповідності до ст. 41 Закону про банкрутство, щомісяця надається звітність до органів юстиції.
Відповідно до частини 9 ст. 41 Закону про банкрутство, ліквідатор не рідше ніж один раз на місяць надає комітету кредиторів звіт про свою діяльність, інформацію про фінансове становище і майно боржника на день відкриття ліквідаційної процедури та при проведенні ліквідаційної процедури, використання коштів боржника, а також іншу інформацію на вимогу комітету кредиторів.
13.09.2019р. відбулося засідання комітету кредиторів, на якому звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі прийнято до відома без зауважень.
Фінансове становище боржника з дня порушення справи про банкрутство та на день подання звіту не змінилося, кошти боржника не використовувались, кредиторські вимоги не погашалися, відшкодування здійснених витрат та грошової винагороди ліквідатору не здійснювалось.
У вересні 2019р. в Головному територіальному управлінні юстиції в Херсонській області отримано висновок про усунення ліквідатором порушень (використання єдиного ліквідаційного рахунку та закриття інших рахунків при проведенні ліквідаційної процедури), виявлених при проведенні у лютому 2019 року планової перевірки у справі про банкрутство ПФ "Тавріда".
Як слідує з матеріалів справи, 28.11.2016р. відбулось засідання комітету кредиторів (протокол №2 - т.1 а.с.176), на якому комітетом було заслухано ліквідатора зі звітом про заходи в ліквідаційній процедурі, роботу ліквідатора визнано задовільною, звіт ліквідатора прийнято до відома та вирішено продовжити строк ліквідаційної процедури і повноважень ліквідатора на три місяці.
Ухвалою суду від 13.12.2016р. задоволено клопотання ліквідатора арбітражного керуючого Бєлоусова І.В., яке було підтримано в судовому засіданні як ліквідатором так і представником податкової інспекції, продовжено строк ліквідаційної процедури і повноважень ліквідатора арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. на три місяці, зобов`язано ліквідатора забезпечити завершення ліквідації банкрута, звіт і ліквідаційний баланс подати до суду.
07.04.2017р. відбулось засідання комітету кредиторів (протокол №4 - т.1 а.с.221), на якому комітетом було заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі, вирішено подати до господарського суду клопотання про продовження строку ліквідаційної процедури на три місяці.
25.04.2017р. ліквідатором подано до суду проміжний звіт про проведену роботу та клопотання про продовження строку ліквідаційної процедури на три місяці.
В судовому засіданні 25.05.2017р. ліквідатором було підтримано клопотання про продовження строку ліквідаційної процедури, при цьому, присутній в судовому засіданні представник Херсонської ОДПІ проти задоволення клопотання ліквідатора не заперечував.
Ухвалою суду від 25.05.2017р. у задоволенні клопотання ліквідатора Приватної фірми "Тавріда" арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. про продовження строку ліквідаційної процедури боржника та повноважень ліквідатора відмовлено; зобов`язано ліквідатора завершити процедуру ліквідації боржника та надати суду встановлені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" документи, що підтверджують проведення ліквідаційної процедури (звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс, тощо); зобов`язано ліквідатора Приватної фірми "Тавріда" арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. виконувати повноваження ліквідатора банкрута до прийняття судом рішення про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу боржника, припинення провадження у даній справі та внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення юридичної особи банкрута.
21.11.2017р. відбулось засідання комітету кредиторів (протокол №5 - т.4 а.с.22), на якому було заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи ліквідаційної процедури, прийнято рішення щодо списання майнових активів боржника, введених в податкову заставу, зобов`язано ліквідатора за результатами роботи подати до суду звіт і ліквідаційний баланс.
13.12.2017р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №6 - т.4 а.с.28), на якому заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі, запропоновано арбітражному керуючому звернутись до господарського суду з клопотанням про затвердження звіту, ліквідаційного балансу.
22.08.2018р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №7 - т.4 а.с.5), на якому заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі, зобов`язано ліквідатора направити до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, клопотання про припинення провадження у справі про банкрутство. Зазначено, що у разі не виконання рішень комітету кредиторів буде направлено скаргу до Міністерства юстиції України.
13.09.2019р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №8 - т.4 а.с.6), на якому заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі.
26.11.2019р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №9 - т.5 а.с.51), на якому також було заслухано та прийнято до відома звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі.
За наведеного суд констатує, що комітетом кредиторів на засіданнях заслуховувалися звіти ліквідатора арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. про заходи, вжиті в межах ліквідаційної процедури, та приймались до відома без будь-яких зауважень щодо виконаної роботи.
Відповідно до ч.ч.11, 12 ст.41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", дії (бездіяльність) ліквідатора (ліквідаційної комісії) можуть бути оскаржені до господарського суду учасниками справи про банкрутство, права яких порушено такими діями (бездіяльністю). У разі невиконання або неналежного виконання ліквідатором своїх обов`язків господарський суд за клопотанням комітету кредиторів або з власної ініціативи може припинити повноваження ліквідатора і призначити нового ліквідатора в порядку, встановленому цим Законом.
Усунення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) від виконання ним своїх обов`язків здійснюється господарським судом за клопотанням комітету кредиторів, органу, уповноваженого управляти державним майном (для державних підприємств та підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків) або за власною ініціативою у разі: невиконання або неналежного виконання обов`язків, покладених на арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора); зловживання правами арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора); подання до суду неправдивих відомостей; відмови в наданні допуску до державної таємниці або скасування раніше наданого допуску; припинення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора); наявності конфлікту інтересів. Суд протягом п`яти днів з дня, коли йому стало відомо про наявність підстав для усунення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), виносить ухвалу про його відсторонення від виконання відповідних повноважень під час провадження у справі про банкрутство (ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом").
Суд зауважує, що в разі, якщо ліквідатор працює, на думку учасників провадження, неефективно (в тому числі і щодо строків здійснення процедури ліквідації), то його дії повинні своєчасно оскаржуватись у порядку норм ч. 11 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.09.2019р. у справі №910/18919/13.
Суд погоджується з позицією кредитора відносно того, що ліквідаційна процедура у даній справі триває понад встановлений законом строк, а звіт та ліквідаційний баланс ліквідатором не подано. Разом з тим, протягом перебігу ліквідаційної процедури у справі №923/1493/15 ініціюючим кредитором скарги на дії (бездіяльність) ліквідатора арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. до суду не подавались, звіти про проведену роботу комітетом кредиторів приймались до відома без зауважень.
Відсутність встановленого в судовому порядку факту неналежного виконання арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В. повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда" унеможливлює позбавлення останнього на оплату послуг за виконання повноважень у справі про банкрутство.
Відповідно до частини 1 статті 98 Закону про банкрутство, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право отримувати винагороду в розмірі та порядку, передбачених цим Законом.
Порядок сплати грошової винагороди арбітражного керуючого та відшкодування його витрат, понесених під час виконання повноважень у справі про банкрутство, визначено положеннями статті 115 Закону про банкрутство.
Так згідно приписів ст. 115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) виконує повноваження за грошову винагороду.
Грошова винагорода арбітражного керуючого за виконання повноважень розпорядника майна визначається в розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожний місяць виконання ним повноважень або в розмірі середньомісячної заробітної плати керівника боржника за останні дванадцять місяців його роботи до відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство, якщо такий розмір перевищує дві мінімальні заробітні плати. Розмір грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання повноважень розпорядника майна не може перевищувати п`яти мінімальних заробітних плат за кожний місяць виконання ним повноважень.
Грошова винагорода арбітражного керуючого за виконання повноважень керуючого санацією, ліквідатора складається з основної та додаткової грошових винагород.
Основна грошова винагорода арбітражного керуючого за виконання повноважень керуючого санацією, ліквідатора визначається в розмірі двох середньомісячних заробітних плат керівника боржника за останні дванадцять місяців його роботи до введення господарським судом процедури санації боржника або відкриття процедури ліквідації банкрута за кожний місяць виконання арбітражним керуючим повноважень керуючого санацією або ліквідатора. Розмір основної грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання повноважень керуючого санацією, ліквідатора не може перевищувати десяти мінімальних заробітних плат за кожний місяць виконання ним повноважень.
Витрати арбітражного керуючого, пов`язані з виконанням ним повноважень у справі про банкрутство, відшкодовуються в порядку, передбаченому цим Законом, крім витрат на страхування його відповідальності за заподіяння шкоди внаслідок неумисних дій або помилки під час виконання повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, а також витрат, здійснення яких безпосередньо не пов`язане з виконанням ним повноважень у справі про банкрутство, і витрат, пов`язаних з виконанням таких повноважень у частині, в якій зазначені витрати, що перевищують регульовані державою ціни (тарифи) на відповідні товари, роботи, послуги чи ринкові ціни на день здійснення відповідних витрат або замовлення (придбання) товарів, робіт, послуг.
Сплата грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого у зв`язку з виконанням ним повноважень у справі про банкрутство здійснюються за рахунок наявних у боржника коштів, одержаних у результаті господарської діяльності боржника, або коштів, одержаних від продажу майна (майнових прав) боржника.
Кредитори можуть створювати фонд для авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого. Формування фонду та порядок використання його коштів визначаються рішенням комітету кредиторів та затверджуються ухвалою господарського суду.
18.10.2018р. Верховною Радою України прийнято Кодекс України з процедур банкрутства.
Відповідно до ч. 1 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться у дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, з дня введення в дію цього Кодексу визнано таким, що втратив чинність, Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 31, ст. 440 із наступними змінами).
Подальший розгляд справи про банкрутство ПФ "Тавріда" здійснюється з урахуванням положень Кодексу України з процедур банкрутства.
Згідно ч.1 ст.2 Кодексу України з процедур банкрутства, провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
За приписами ст.12 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право отримувати винагороду в розмірі та порядку, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до положень ст.30 Кодексу, арбітражний керуючий виконує повноваження за грошову винагороду.
Грошова винагорода арбітражного керуючого складається з основної та додаткової грошових винагород.
Розмір основної грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання ним повноважень розпорядника майна або ліквідатора визначається в розмірі середньомісячної заробітної плати керівника боржника за останніх 12 місяців його роботи до відкриття провадження у справі, але не менше трьох розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання арбітражним керуючим повноважень.
Право вимоги основної грошової винагороди виникає в арбітражного керуючого в останній день кожного календарного місяця виконання ним повноважень.
Сплата основної винагороди арбітражного керуючого за виконання ним повноважень розпорядника майна, ліквідатора, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією здійснюється за рахунок коштів, авансованих заявником (кредитором або боржником) на депозитний рахунок господарського суду, який розглядає справу, до моменту подання заяви про відновлення відкриття провадження у справі.
У разі якщо процедура триває після закінчення авансованих заявником коштів, основна винагорода арбітражного керуючого сплачується за рахунок коштів, одержаних боржником - юридичною особою у результаті господарської діяльності, або коштів, одержаних від продажу майна боржника, яке не перебуває в заставі.
Арбітражний керуючий не менше одного разу на два місяці звітує про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого, здійснення та відшкодування його витрат на засіданнях зборів кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітету кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - перед забезпеченим кредитором.
Звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат має бути схвалений зборами кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітетом кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - забезпеченим кредитором.
Звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедур розпорядження майном, санації, ліквідації, реструктуризації заборгованості, погашення боргів подається арбітражним керуючим до господарського суду за п`ять днів до закінчення відповідної процедури, розглядається судом та затверджується ухвалою, що може бути оскаржена у встановленому порядку.
11.10.2019р. арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В. подано до суду заяву про дострокове припинення повноважень ліквідатора у справі про банкрутство (т.4 а.с.76).
Обґрунтовуючи клопотання про затвердження оплати послуг за виконання повноважень ліквідатора і понесених витрат арбітражний керуючий Бєлоусов І.В. зазначив, що дане клопотання не є клопотанням ліквідатора про затвердження звіту про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат, а є клопотанням про нарахування грошової винагороди та здійснення витрат за період ліквідаційної процедури і подається до суду у зв`язку з поданням заяви про дострокове припинення повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда".
Суд враховує, що 22.08.2018р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол №7), на якому, зокрема, затверджено нараховану грошову винагороду та здійснення витрат арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда" за період роботи з 01.12.2015р. по 22.08.2019р., а саме: винагорода - 171486,25 грн., витрати - 512,19 грн.
Відповідно до поданого звіту (т.4 а.с.7), оплата послуг арбітражного керуючого нарахована у відповідності до приписів ст.115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у розмірі двох мінімальних заробітних плат, витрати підтверджено фіскальними чеками, квитанціями (т.4 а.с.70-74).
13.09.2019р. відбулося засідання комітету кредиторів (протокол № 8), на якому звіт ліквідатора про заходи в ліквідаційній процедурі прийнято до відома без зауважень, проте нараховану грошову винагороду та здійснені витрати за період роботи з 22.08.2018р. по 13.09.2019р. а саме: винагорода - 102330,35 грн., витрати - 121,42 грн. не погоджено з причин, як зазначив кредитор, не закінчення ліквідаційної процедури та триваючого виконавчого провадження.
Суд розцінює рішення комітету кредиторів (протокол №8) як таке, яким не затверджено нараховану грошову винагороду та здійснені витрати, однак суд зауважує, що наведені у рішенні мотиви відмови у затвердженні грошової винагороди і понесених витрат є необґрунтованими, а законність нарахованої суми оплати послуг арбітражного керуючого за період виконання ним повноважень ліквідатора та понесених витрат доведена належним розрахунком і відповідними фіскальними чеками (т.4 а.с.9, 70-74).
За наведених обставин, суд затверджує грошову винагороду арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство ПФ "Тавріда" за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 273816 грн. 60 коп. та здійснені витрати за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 633 грн. 61 коп.
Що стосується клопотання в частині затвердження витрат на оплату послуг залученого арбітражним керуючим фахівця в сумі 16400,00 грн., суд враховує наступне.
Як зазначено арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В., для забезпечення виконання своїх повноважень ліквідатора ПФ "Тавріда" для здійснення аналізу фінансово-господарської діяльності боржника було залучено фахівця в галузі господарської діяльності підприємств Лиходькіну О.І. та укладено договір № 08/2018 від 15.08.2018року.
Договір з фахівцем укладено на підставі п. 4 частини 1 ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в редакції з 19.01.2013р., витрати понесені в період його дії.
Згідно акту виконаних робіт від 03.09.2018р. послуги за проведення аналізу склали 16400,00 грн.
Означену суму було перераховано на рахунок Лиходькіної О.І. 11.12.2018р. безготівковим розрахунком.
Разом з тим суд зауважує, що за приписами ст.98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (чинний на момент виникнення спірних відносин), арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право залучати для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації з оплатою їхньої діяльності за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Законом чи угодою з кредиторами.
Згідно ст.12 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право залучати для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації з оплатою їхньої діяльності за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Кодексом чи угодою з кредиторами.
З аналізу наведених норм слідує, що залучення арбітражним керуючим для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації має відбуватись за погодженням з комітетом кредиторів, в тому числі що стосується оплати послуг залучених осіб.
В той же час, в даному випадку арбітражним керуючим Бєлоусовим І.В. не враховано приписів наведених норм, питання щодо залучення відповідного фахівця, порядку оплати його послуг з комітетом кредиторів не погоджувалось.
При цьому самим арбітражним керуючим цей факт не заперечується, а у клопотанні про збільшення суми понесених витрат від 05.11.2019р. №21/03-17 зазначається, що, оскільки комітетом кредиторів в засіданні 13.09.2019р. не схвалено розміри сум нарахованої грошової винагороди та здійснених витрат за період з 22.08.2019р. по 13.09.2019р., ліквідатор вважає за доцільне розглянути клопотання щодо затвердження витрат ліквідатора на оплату послуг залученому фахівцю в сумі 16400,00 грн. в судовому засіданні.
При цьому суд враховує, що як за приписами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (ст.41) так і Кодексу України з процедур банкрутства (ст.61) саме на ліквідатора покладено обов`язок здійснення аналізу фінансового стану банкрута.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє у задоволенні клопотання арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. в частині затвердження понесених в ліквідаційній процедурі витрат в сумі 16400,00 грн.
Таким чином, клопотання арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. судом задовольняється частково, затвердженню підлягає грошова винагорода арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство ПФ "Тавріда" за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 273816 грн. 60 коп. та здійснені витрати за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 633 грн. 61 коп. У задоволенні решти клопотання суд відмовляє.
Керуючись ст.ст. 12, 30, 60 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.234 Господарського процесуального кодексу України, суд -
у х в а л и в:
1. Клопотання ліквідатора Приватної фірми "Тавріда" арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. про затвердження грошової винагороди та здійснення витрат арбітражного керуючого за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство Приватної фірми "Тавріда" задовольнити частково.
2. Затвердити грошову винагороду арбітражного керуючого Бєлоусова І.В. за виконання повноважень ліквідатора у справі №923/1493/15 про банкрутство Приватної фірми "Тавріда" за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 273816 грн. 60 коп. та здійснені витрати за період з 01.12.2015р. по 13.09.2019р. в сумі 633 грн. 61 коп.
3. У задоволенні решти клопотання відмовити.
Ухвала суду набрала законної сили 27.12.2019р. і може бути оскаржена в апеляційному порядку у строки, встановлені ст.256 ГПК України.
Повний текст ухвали складено і підписано 08.01.2020р.
Суддя М.Б. Сулімовська
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2019 |
Оприлюднено | 10.01.2020 |
Номер документу | 86795398 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні