Ухвала
від 10.01.2020 по справі 640/13543/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

10 січня 2020 року

м. Київ

справа № 640/13543/19

адміністративне провадження № К/9901/26347/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Саприкіної І. В.,

суддів Бучик А. Ю., Кравчука В. М.,

перевіривши касаційні скарги Державного підприємства Гарантований покупець , Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія Укренерго , Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 серпня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року у справі за позовом Акціонерного товариства Нікопольський завод феросплавів до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи: Державне підприємство Національна енергетична компанія Укренерго , Державне підприємство Гарантований покупець , Акціонерне товариство Покровський гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів , Акціонерне товариство Дніпроазот , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

У липні 2019 року Акціонерного товариства Нікопольський завод феросплавів (далі - АТ Нікопольський завод феросплавів ) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), у якому просило:

- визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП від 12 липня 2019 року № 1411 Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП НЕК УКРЕНЕРГО ;

- зобов'язати НКРЕКП утриматися від вчинення дій з прийняття постанов про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії.

Разом з позовом АТ Нікопольський завод феросплавів подало до суду першої інстанції заяву про забезпечення адміністративного позову, у якій просило зупинити дію оскаржуваної постанови НКРЕКП та заборонити відповідачу вчиняти дії з прийняття постанов про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії.

Окружний адміністративний суд м. Києва ухвалою від 02 серпня 2019 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року, задовольнив частково заяву позивача про забезпечення позову.

Зупинив дію постанови НКРЕКП від 12 липня 2019 року № 1411 Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП НЕК Укренерго у відношенні до АТ Нікопольський завод феросплавів , АТ Запорізький завод феросплавів , АТ Покровський гірничо-збагачувальний комбінат , АТ Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат та АТ Дніпроазот до набрання законної сили рішенням у даній справі.

У іншій частині заяви про забезпечення адміністративного позову відмовив.

Не погодившись з таким судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, у вересні 2019 року Державне підприємство Гарантований покупець , Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія Укренерго та НКРЕКП подали до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просили скасувати ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 серпня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року.

Відповідно до протоколів автоматизованого розподілу справи між суддями від 16, 17 та 26 вересня 2019 року зазначені касаційні скарги були передані на розгляд колегії суддів Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав у складі судді-доповідача Саприкіної І. В., суддів Стародуба О. П., Чиркіна С. М., а відповідно до протоколу повторного перерозподілу цієї справи від 10 січня 2020 року - колегії суддів цієї ж судової палати у складі судді-доповідача Саприкіної І. В., суддів Бучик А. Ю., Кравчука В. М.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалами від 07 жовтня 2019 року відкрив касаційне провадження в даній справі за вказаними касаційними скаргами.

До початку розгляду справи по суті суддею-доповідачем Саприкіною І. В., суддями Бучик А. Ю. та Кравчуком В. М. заявлено самовідводи, що обґрунтовані порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого ст. 31 КАС України, а саме без урахування спеціалізації.

Як вбачається з матеріалів касаційних скарг, предметом оскарження в цій справі є визнання протиправною та скасування постанови НКРЕКП від 12 липня 2019 року № 1411 Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії ДП НЕК УКРЕНЕРГО . З оскаржуваних учасниками справи рішень убачається, що спірною постановою НКРЕКП установила ДП НЕК Укренерго тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 312,14 грн/МВт год (без урахування податку на додану вартість) та структуру тарифу на послуги з передачі електричної енергії згідно з додатком. При цьому, за позицією позивача такий тариф є необґрунтованим і незаконним.

Вказана справа відповідно до Загального класифікатора спеціалізацій суддів та категорій справ, затвердженого наказом ДСА від 21 грудня 2018 року № 622 (далі - Класифікатор № 662), повинна бути віднесена до категорії 108040000 (справи щодо державного регулювання цін і тарифів) розділу 108000000 Класифікатора № 662 Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики .

Водночас, при визначенні категорії даної справи, її помилково віднесено до справ з приводу реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії (категорія 108060000), оскільки згідно з Роз'ясненням до Класифікатора № 662, затвердженим рішенням зборів суддів Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді від 19 липня 2019 року № 22, до категорії спори з приводу реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки (пункт 108060000 Класифікатора) належать спори з приводу реалізації у певній окремій сфері економіки владних управлінських функцій, крім тих функцій, спори з приводу яких передбачені пунктами 108010000 - 108050000, 108070000 - 108120000 Класифікатора.

Ураховуючи, що спірна постанова НКРЕКП, правомірність якої є предметом цього судового спору, стосується державного регулювання цін і тарифів на послуги з передачі електричної енергії, колегія суддів вважає, що дана справа повинна бути віднесена до категорії 108040000 (справи щодо державного регулювання цін і тарифів) розділу 108000000 Класифікатора № 662 Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики , а не до категорії 108060000 (справи з приводу реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії) цього ж розділу.

Так, за приписами п. 5 ч. 1 ст. 36 КАС України суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу) у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого ст. 31 цього Кодексу.

Частинами 1- 3 ст. 125 Конституції України передбачено, що судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Відповідно до ч. 5 ст. 37 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII Про судоустрій і статус суддів у Касаційному адміністративному суді обов'язково створюється окрема палата для розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

За змістом ч. 1 ст. 31 КАС України визначення судді, а в разі колегіального розгляду, - судді-доповідача для розгляду конкретної справи здійснюється, зокрема, з урахуванням спеціалізації.

Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06 грудня 2017 року № 5 (далі - Рішення № 5) було утворено судові палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, визначено спеціалізації суддів і судових палат, їх кількісний склад.

Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 14 січня 2019 року № 1 (далі - Рішення № 1) визначено спеціалізацію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у відповідності до Класифікатора № 622.

Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 4 (далі - Рішення № 4) визначено персональний склад постійних колегій суддів, резервних суддів для постійних колегій суддів у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.

Відповідно до Рішення № 4 суддя-доповідач Саприкіна І. В., судді Бучик А. Ю. та Кравчук В. М. входять до складу Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.

При цьому, згідно з рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 27 грудня 2019 року № 33 у Додаток до Рішення № 1 унесено такі зміни:

- у підп. 1. 3 п. 1 цифри 108090000 замінено цифрами 108080100 , знак і цифри

, 108120000 виключено.

- у підп. 2.3 п. 2 цифри 108090000 замінено цифрами 108050000 ;

- п. 3 доповнено новим підпунктом 3.8 такого змісту: 3.8. Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики (коди 108030000- 108040000, 108090000, 108120000).

Тобто, категорія справ 108040000, до якої відноситься адміністративна справа № 640/13543/19 за позовом Акціонерного товариства Нікопольський завод феросплавів до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи: Державне підприємство Національна енергетична компанія Укренерго , Державне підприємство Гарантований покупець , Акціонерне товариство Покровський гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів , Акціонерне товариство Дніпроазот , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії, віднесено до спеціалізації cудової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.

Сталою є практика заявлення суддями самовідводів у випадку порушення порядку визначення суддів для розгляду справи, зокрема без урахування спеціалізації, в ухвалах від 07 червня 2018 року у справі № 820/375/18, від 18 липня 2019 року у справі № 620/3849/18 та від 07 жовтня 2019 року у справі № 809/1489/16.

При прийнятті рішення про самовідвід, суд також враховує практику Європейського суду з прав людини, який виходить з того що суд розглядається як такий, що завжди має бути заснований на законних підставах, оскільки у протилежному випадку він не буде володіти легітимністю, що є необхідною ознакою для розгляду справ у демократичному суспільстві ( Lavents v. Latvia , № 58442/00, пункт 81); фраза заснований на законних підставах означає не лише законні підстави для існування суду, а також відповідність суду специфічним правилам, що регламентують його діяльність ( Сокуренко і Стригун проти України , № 29458/04 та № 29465/04, пункт 24). Закон у значенні ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод включає не лише законодавство щодо заснування і компетенцію судових органів, а також будь-яке інше положення національного законодавства, яке в разі його порушення спричинило б незаконну участь одного чи більше суддів у розгляді справи ( DMD Group, a.s. v. Slovakia , № 19334/03, пункт 59).

Метою розгляду однакової категорії справ у межах судів однієї палати є, серед іншого, забезпечення єдності судової практики.

Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) у виходить з того, що принцип правової визначеності (legal certainty) має важливе значення для довіри до судової системи і верховенства права; правова визначеність також сприяє розвитку та економічного прогресу; необхідно, щоб суди, особливо вищі суди, створювали механізми для запобігання конфліктам та забезпечення узгодженості їхньої судової практики (Доповідь Венеціанської комісії № 512/2009 Про верховенство права (Venice Commission: the Rule of Law), що була прийнята на 86-му пленарному засіданні 25-26 березня 2011 року на основі зауважень її членів П'єтера Ван Дзіка (Нідерланди), Грет Халлер (Швейцарія), Джефрі Джоуела (Сполучене Королівство), Каарло Туорі (Фінляндія); п. 44-50).

Ураховуючи викладене, зазначені положення законодавства, а також з метою забезпечення єдності судової практики щодо розгляду справ, пов'язаних з отриманням та перерахунком виплати одноразової грошової допомоги при звільненні, заяви судді-доповідача Саприкіної І. В., суддів Бучик А. Ю. та Кравчука В. М. про самовідвід підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 31, 36, 39, 40 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Задовольнити заяви судді-доповідача Саприкіної І. В., суддів Бучик А. Ю. та Кравчука В. М. про самовідвід.

Відвести суддю-доповідача Саприкіну І. В., суддів Бучик А. Ю. та Кравчука В. М. від участі у розгляді касаційних скарг Державного підприємства Гарантований покупець , Приватного акціонерного товариства Національна енергетична компанія Укренерго , Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 серпня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року у справі за позовом Акціонерного товариства Нікопольський завод феросплавів до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи: Державне підприємство Національна енергетична компанія Укренерго , Державне підприємство Гарантований покупець , Акціонерне товариство Покровський гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат , Акціонерне товариство Запорізький завод феросплавів , Акціонерне товариство Дніпроазот , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач І. В. Саприкіна

Судді: А. Ю. Бучик

В. М. Кравчук

Дата ухвалення рішення10.01.2020
Оприлюднено12.01.2020
Номер документу86851599
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —640/13543/19

Постанова від 12.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 12.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 12.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Саприкіна І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні