ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2020 року м. Ужгород№ 260/1200/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Олійник В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 14 січня 2020 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 16 січня 2020 року.
Вербовецька сільська рада Виноградівського району Закарпатської області (далі - позивач, Вербовецька сільська рада) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області), яким просить визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області щодо відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності для створення громадських пасовищ, площею 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001), розташованої за межами населених пунктів, контур 251 на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області надати Вербовецькій сільській раді Виноградівського району Закарпатської області дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності для створення громадських пасовищ, площею 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21.11.2018 року Вербовецька сільська рада звернулася до ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області щодо надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадських пасовищ, що розташованих за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровими номерами 2121281800:03:013:0001; 2121281800:02:004:0001; 2121281800:02:006:0001; 2121281800:03:014:0001. За результатами розгляду клопотання видано наказ Головного управління від 12.12.2018 № 2237-сг, яким надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадських пасовищ, що розташованих за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровими номерами 2121281800:03:013:0001 площею 26,0589 га; 2121281800:02:004:0001 площею 22,3659 га, 2121281800:02:006:0001 площею 42,2024 га. 08.04.2019 року Вербовецька сільська рада повторно звернулася до Головного управління щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, що розташована за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровим номерам: 2121281800:03:014:0001. ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області відмовлено Вербовецькій сільській раді у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, що розташована за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровим номером: 2121281800:03:014:0001, що розташована в контурі 251, у зв`язку із тим, що частина земельної ділянки площею 15,00 га із загальної площі 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001) розташована в 251 контурі на території Вербовецької сільської ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, а на іншу частину земельної ділянки площею 38,1645 га, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність учасникам антитерористичної операції.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, Вербовецька сільська рада звернулася до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою суду від 02.09.2019 року відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, запропоновано відповідачеві надати відзив на позовну заяву.
ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області надано відзив на позовну заяву, згідно якого, заперечує проти задоволення позовних вимог посилаючись на їх необгрунтованість. Зазначає, що відмова ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища грунтується на тому, що частина земельної ділянки площею 15,00 га із загальної площі 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001) розташованої у контурі 251 на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на земельних торгах, а на іншу частину земельної ділянки площею 38,1645 га, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області вже надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність учасникам антитерористичної операції.
В силу приписів ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України (далі ЗК України), якою передбачено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області не погоджується з висновком позивача стосовно неправомірності відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Також, щодо посилань позивача на порушення відповідачем ст. 118 ЗК України, звертає увагу на те, що Вербовецька сільська рада зверталась щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, правовідносини щодо спірної земельної ділянки у комунальну власність Вербовенькій сільській раді під створення громадського пасовища врегульовані статтею 117 Земельного кодексу.
Ухвалою суду від 23.09.2019 року витребувано у Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області рішення Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області про відмову Вербовецькій сільській раді Виноградівського району Закарпатської області у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності для створення громадських пасовищ, площею 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001), розташованої за межами населених пунктів, контур 251 на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області.
Ухвалою суду від 23.09.2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області про закриття провадження по справі.
В судове засідання представники сторін не з`явилися, при цьому, представником відповідача подано до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності, та у відповідності до ст. 205 КАС України, розгляд справи проведено за відсутності представників сторін на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказів.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пунктів 1-3, підпунктів 13, 18, 19 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року № 308, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Голова місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.
Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Закарпатської області.
Частиною 1 ст. 3 ЗК України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до пп. б ч.1 ст. 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно ч.1, 2 та п. "а" ч.3 ст. 22 ЗК України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
За приписами абз.1 ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 ЗК України).
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (ч.3 ст.116 ЗК України).
Згідно з ч.1 ст. 117 ЗК України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею ( ч.6 ст.118 ЗК України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку ( ч.7 ст.118 ЗК України).
Частиною 10 ст. 118 ЗК України визначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 21.11.2018 року Вербовецька сільська рада звернулася до ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області щодо надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадських пасовищ, що розташованих за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровими номерами 2121281800:03:013:0001; 2121281800:02:004:0001; 2121281800:02:006:0001; 2121281800:03:014:0001.
12.12.2018 року ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області видано наказ № 2237-сг, яким надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадських пасовищ, що розташованих за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровими номерами 2121281800:03:013:0001 площею 26,0589 га; 2121281800:02:004:0001 площею 22,3659 га, 2121281800:02:006:0001 площею 42,2024 га.
08.04.2019 року Вербовецька сільська рада повторно звернулася до Головного управління щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, що розташована за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровим номером: 2121281800:03:014:0001.
ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області відмовлено Вербовецькій сільській раді у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільського господарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для створення громадського пасовища, що розташована за межами населених пунктів на території Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області за кадастровим номером: 2121281800:03:014:0001, що розташована в контурі 251, у зв`язку із тим, що частина земельної ділянки площею 15,00 га із загальної площі 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001) розташована в 251 контурі на території Вербовецької сільської ради включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, а на іншу частину земельної ділянки площею 38,1645 га, ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність учасникам антитерористичної операції
Згідно змісту листа від 07.05.2019 року № З-1014/0-2027/0/18-19, підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення за рахунок земель державної власності для створення громадських пасовищ, площею 15,00 га із загальної площі 53,1645 га (кадастровий номер 2121281800:03:014:0001) розташована контур 251 на території Вербовецької сільської ради, стало те, що вказана земельна ділянка, згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 10.04.2018 року № 78 включена до переліку земельних ділянок, право на які підлягає продажу на земельних торгах.
При цьому суд звертає увагу на той факт, що наказ ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області про включення спірної земельної ділянки до ділянок, право на які підлягає продажу на земельних торгах, прийнято задовго до звернення позивача з заявою про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою.
Відповідно до положень ст. 136 ЗК України визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах.
Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Аналіз приписів ст. 136 ЗК України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Аналогічні правові висновки щодо правомірності відмови у наданні дозволу на розроблення документації з землеустрою, висловлені у постановах Верховного Суду Касаційного адміністративного суду від 02.10.2018 у справі №806/3708/15, від 03.04.2018 у справі № 815/3059/17.
Так, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства та з огляду на положення ч. 2 ст. 77 КАС України, обов`язок доказування покладається в даному випадку на відповідача. З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що приймаючи оскаржене рішення, відповідач діяв у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку з чим вимоги позовної заяви є необґрунтованими, та в їх задоволенні слід відмовити.
Згідно ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю понесених судових витрат відповідача, судові витрати не стягуються та за рахунок бюджету не компенсуються.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Вербовецької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Виноградівський район, с. Вербовець, вул. Миру, буд. 48 код ЄДРПОУ 04351096) до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, буд. 4 код ЄДРПОУ 39766716) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2020 |
Оприлюднено | 20.01.2020 |
Номер документу | 86950475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні