Справа № 2-а - 125
2008р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2008року смт. Берез анка
Березанський районний суд Миколаївської області в скл аді:
головуючого - судді Старчеу с О.П.
при секретарі - Максименко С . Ф.,
за участю позивача - ОСОБА _1
представника відповідача - Васьків A.M.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Бер езанка адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Березанському районі Миколаївської області про з обов"язання нарахувати та ви платити недоплачену щомісяч ну державну соціальну допомо гу, як дитині війні, в сумі 2733 г рн. 30коп., -
встановив:
Позивач ОСОБА_1 зверну вся до суду з адміністративн им позовом до управління Пен сійного фонду України в Бере занському районі Миколаївсь кої області за захистом пору шених прав, свобод та інтерес ів, посилаючись на те, що він відповідно до законодавства має статус дитини війни і пра во на пільги, передбачені Зак оном України "Про соціальний захист дітей війни", в ст. 6 як ого зазначено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічн е утримання чи державна соці альна допомога, що виплачуєт ься замість пенсії, підвищує ться у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Разом з тим, відповідач всупереч вимогам Закону щомісячну державну с оціальну допомогу за 2006-2007 роки йому не виплатив, тому він пр осить зобов'язати відповідач а нарахувати та виплатити за вказаний період недоплачену щомісячну державну соціальн у допомогу, як дитині війни, в сумі 2733 грн.30 коп., відновивши й ому пропущений строк для зве рнення до суду.
В судовому засіданні позив ач позовні вимоги підтримав, просив стягнути з відповіда ча зазначену в позовній заяв і суму. Пропуск строку зверне ння до суду пояснив своєю юри дичною необізнаністю, оскіл ьки про те, що йому повинна на раховуватися доплата до пенс ії, як дитині війни, і що така доплата не нараховується та не виплачується йому стало в ідомо місяць тому від знайом их, в зв'язку з чим просить пон овити строк позовної давност і.
Представник відповідача - у правління Пенсійного фонду У країни в Березанському район і позов не визнав, надав суду письмове заперечення проти позову, посилаючись на те, що незважаючи на прийняття Зак ону «Про соціальний захист д ітей війни", розмір мінімальн ої пенсії за віком, що застос овується для обчислення підв ищення пенсії особам, яким вс тановлено статус «діти війни », законодавчо не врегульова но, а мінімальний розмір пенс ії за віком, встановлений Зак оном України «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування», застосовуєть ся виключно для визначення р озмірів пенсій, призначених згідно з цим законом, і не мож е бути застосований для визн ачення розмірів соціальних в иплат непрацездатним громад янам. Також зазначив, що підв ищення до пенсії на підставі Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» пови нне виплачуватись за рахунок коштів Державного бюджету У країни, а не за рахунок кошті в Пенсійного
фонду, тому підстави для зо бов'язання управління Пенсій ного фонду України в Березан ському районі провести перер ахунок пенсії та забезпечити її виплату дітям війни відсу тні. Крім того, представник в ідповідача посилався на проп уск позивачем строку звернен ня до суду за захистом поруше ного права, передбаченого ст аттею 99 КАС України.
Суд, дослідивши доводи поз ивача та заперечення предста вника відповідача, вивчивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають ч астковому задоволенню, вихо дячи з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" від
18.11.2004р. № 2195-1V, дитиною війни виз нається особа, яка є громадян ином України та якій на час за кінчення (2 вересня 1945 року) Дру гої світової війни було менш е 18 років.
Судом встановлено, що пози вач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ _1, відноситься до категорії осіб із статусом дитина війн и, що підтверджується відміт кою в пенсійному посвідченні (а.с. 7), і на нього повністю розп овсюджуються всі пільги та с оціальні гарантії, передбач ені Законом України "Про соці альний захист дітей війни".
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-1V дітям війни п енсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державн а соціальна допомога, що випл ачується замість пенсії, під вищуються на 30 відсотків міні мальної пенсії за віком.
Згідно зі ст. 7 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" фінансове забезпече ння державних соціальних гар антій, передбачених цим Зако ном, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни.
Пунктом 17 статті 77 Закону Укр аїни "Про Державний Бюджет Ук раїни на 2006 рік" від 20.12.2005р. № 3235-1V, ді ю ст. 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни" на 2006 рік зупинено.
Законом України "Про внесен ня змін до Закону України "Про Державний Бюджет України на 2006 рік" від 19.01.2006 року № 3367-1V п.17 ст. 77 в казаного Закону виключено, а ст. 110 цього ж Закону викладен о в новій редакції, згідно як ої пільги дітям війни, передб ачені ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни", запроваджуються у 2006 році поетапно, за результатами ви конання бюджету у першому пі вріччі, у порядку, визначено му Кабінетом Міністрів Украї ни за погодженням з Комітето м Верховної Ради України з пи тань бюджету. Протягом 2006 року Верховною Радою України та К абінетом Міністрів відповід них нормативно-правових акті в не видавалось і положення с т. 110 Закону України "Про Держав ний Бюджет України на 2006 рік" в зазначеній частині не реаліз овані.
Положення Закону України "П ро Державний бюджет України на 2006 рік" рішеннями Конституц ійного Суду України неконсти туційними не визнавались.
Відповідно до п.12 ст. 71 та ст. 111 Закону України "Про Державн ий бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року № 489-V, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни на 2007 рік" зупинено .
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп /07 у справі № 1-29/2007 положення Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2007 рік" щодо зупи нення дії положення статті 6 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни" визнані неконституційними.
Відповідно до п.5 резолютивн ої частини вказаного рішення Конституційного Суду Україн и, зазначене рішення має прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень с татей законів, що визнані нек онституційними.
Таким чином, відповідно до ч.2 ст. 152 Конституції України, ч.2 ст. 73 Закону України «Про Ко нституційний Суд України», з акони, інші правові акти або їх окремі положення, що виз нані неконституційними, вт рачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України рішення про їх неко нституційність, рішення Кон ституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року зворотної ді ї в часі не має, і на період до 09 липня 2007 року не поширюється.
Враховуючи викладене, суд не знаходить підстав для зад оволення позовних вимог пози вача в частині стягнення на ї ї користь недоплаченої, як ди тині війни, щомісячної держа вної соціальної допомоги за період 2006 року та до 09.07.2007 року.
Відповідно до ч.2 ст. 8 Консти туції України, Конституція У країни має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и і повинні відповідати їй.
В ст. 22 Конституції України закріплено гарантію констит уційних прав і свобод, які не можуть бути скасовані. При пр ийнятті нових законів або вн есенні змін до чинних законі в не допускається звуження з місту та обсягу існуючих пра в і свобод.
Згідно з ч.2 ст. 3 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" державні соціальні гарантії дітям війни, встано влені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частков ої або тимчасової втрати пра цездатності, втрати годувал ьника, безробіття з незалежн их від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом.
Реалізація особою права, щ о пов'язане з отриманням бюдж етних коштів, яке базується н а спеціальних та чинних на ча с виникнення спірних правові дносин нормативно-правових а ктів національного законода вства, не може бути поставлен а у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів як на при чину невиконання своїх зобов 'язань судом не приймається д о уваги. На даному положенні з акону акцентував свою увагу Європейський Суд з прав люди ни у справі "Кечко проти Украї ни, констатуючи, що не прийма є аргумент Уряду щодо бюджет них асигнувань, оскільки орг ани державної влади не можут ь посилатись на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов'язань.
Конституційний Суд Україн и у рішенні від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (справа про рівень пенс ії і щомісячного довічного г рошового утримання) зазначив , що зміст прав і свобод людин и - це умови і засоби, які визна чають матеріальні та духовні можливості людини, необхідн і для задоволення потреб її і снування і розвитку. Обсяг пр ав людини - це кількісні показ ники відповідних можливосте й, які характеризують його мн ожинність, величину, інтенс ивність і ступінь прояву та в иражені у певних одиницях ви міру.
Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб'єктів, розмі ру території, часу, розміру а бо кількості благ чи будь-яки х інших кількісно вимірювани х показників використання пр ав і свобод, тобто їх кількіс ної характеристики.
Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й право на додаткові елементи соціального захисту, зокрем а право на отримання надбавк и до пенсії.
Наділивши дітей війни за значеною соціальною гаранті єю, держава, таким чином,
взяла на себе публічне зоб ов'язання забезпечити належн ий матеріальний рівень осіб, які є дітьми війни.
Тобто, між позивачем і держ авою встановлено певний прав овий зв'язок у визначеній сфе рі життєдіяльності, який хар актеризується наявністю зоб ов'язання держави забезпечит и соціальний захист дітей ві йни.
Відповідно до частин 1, 2 ста тті 8 КАС України суд при виріш енні справи керується принци пом верховенства права, відп овідно до якого, зокрема, люд ина, її права та свободи визн аються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямо ваність діяльності держави. Суд застосовує принцип верхо венства права з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до п.п.2 п.2.1. та п.п.7 п .2.2 «Положення про районні упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і райо нах у містах» затвердженого Постановою правління Пенсій ного фонду України № 8-2 від 30.04.2002р ., на відповідача покладено о бов'язок своєчасного нарахув ання, перерахування та випла ти пенсій за рахунок коштів Ф онду та інших джерел, встанов лених законодавством Україн и.
Крім того, статтею 72 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування" від 09.07.2003, № 1058-IV передбаче но, що джерелами формування к оштів Пенсійного фонду є так ож кошти державного бюджету та цільових фондів, що перера ховуються до Пенсійного фонд у у випадках, передбачених ци м Законом. Статтею 113 вказаног о Закону встановлено що у раз і виникнення дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінанс ування виплати пенсій у солі дарній системі (перевищення видатків над доходами, у тому числі з урахуванням резерву коштів Пенсійного фонду) у зв 'язку із забезпеченням випла ти пенсій в розмірі, передбач еному статтею 28 цього Закону, такий дефіцит покривається за рахунок коштів Державног о бюджету України.
Тому посилання відповідач а на відсутність у нього повн оважень щодо виплати зазначе них коштів з Державного бюдж ету України не відповідають діючому законодавству Украї ни.
Розмір мінімальної пенсії за віком визначений ст. 28 Зак ону України «Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування», згідно з якою мі німальна пенсія за віком дор івнює прожитковому мінімуму встановленого для осіб, що в тратили працездатність.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про прожитковий мі німум» від 15 липня 1999 року, прож итковий мінімум застосовуєт ься для встановлення розмірі в мінімальної заробітної пла ти та мінімальної пенсії за в іком.
Розмір прожиткового мінім уму затверджений Законом Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік.
Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання щомісячної де ржавної соціальної допомоги дітям війни, засновані на пр инципі юридичної визначенос ті. Зазначений принцип не доз воляє державі посилатися на відсутність певного нормати вного акту, який визначає мех анізм реалізації прав та сво бод громадян, закріплених у к онституційних та інших актах . Як свідчить позиція Європей ського Суду у справі Yvonne van Duym v. Home Offi ce (Case 41/74 van Duym v. Home Office) принцип юридично ї визначеності означає, що за цікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов'я зання, взяті державою, навіт ь якщо такі зобов'язання міст яться у законодавчому акті, я кий загалом не має автоматич ної прямої дії. Така дія зазна ченого принципу пов'язана з і ншим принципом - відповідаль ності держави, який полягає у тому, що держава не може поси латися на власне порушення з обов'язань для запобігання в ідповідальності. При цьому, я кщо держава чи орган публічн ої влади схвалили певну конц епцію, в даному випадку нею є надання щорічної грошової д опомоги інвалідам та учасник ам війни, держава чи орган вв ажатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відст уплять від такої політики чи поведінки, оскільки схвален ня такої політики чи поведін ки дало підстави для виникне ння обґрунтованих сподівань у фізичних осіб стосовно дод ержання державою чи органом публічної влади такої політи ки чи поведінки.
Відповідно до частин 1 та 2 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України зав данням адміністративного су дочинства є захист прав, своб од та інтересів фізичних осі б, прав та інтересів юридични х осіб у сфері публічно-право вих відносин від порушень з б оку органів державної влади, органів місцевого самовряд ування, їхніх посадових і слу жбових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на осн ові законодавства, в тому чис лі на виконання делегованих повноважень.
Частиною 1 статті 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України передбачено, що ко жна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться її вимоги та запереченн я, крім випадків, встановлен их статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2 статті 71 К одексу адміністративного су дочинства України в адмініст ративних справах про протипр авність рішень, дій чи бездія льності суб'єкта владних пов новажень обов'язок щодо дока зування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльност і покладається на відповідач а, якщо він заперечує проти а дміністративного позову.
Зважаючи на викладене, пос илання представника відпові дача на неврегульованість пи тання обчислення розміру пен сії дітям війни чинним закон одавством, не приймається су дом до уваги, оскільки ст. 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" визначен о, що дітям війни пенсії або щ омісячне довічне грошове утр имання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищуються н а ЗО відсотків мінімальної п енсії за віком. З огляду на ви кладене, дане питання чинним законодавством України врег ульоване.
Крім того, незважаючи на ко мпетенцію деяких органів вла ди по наданню обов'язкових ро з'яснень щодо виконання вимо г законодавства, наявність ч и відсутність будь-яких відо мчих чи міжвідомчих роз'ясне нь, інструкцій та розпорядже нь щодо механізму виконання норм Закону України не може б ути підставою для невиконанн я цих норм, якщо це тягне за со бою порушення прав та законн их інтересів громадян Україн и.
Зважаючи на те, що суд не впр аві виконувати функції суб'є кта владних повноважень, пок ладені на нього законом, та п итання щодо здійснення перер ахунку пенсії відносяться до компетенції органів Пенсійн ого фонду України, суд вважає необхідним зобов'язати упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Березанському районі М иколаївської області, здійс нити перерахунок щомісячног о підвищення до пенсії позив ачу, починаючи з 09 липня по 31 гр удня 2007 року, відповідно до ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" та зді йснити його виплату.
Відповідно до статті 99 Коде ксу адміністративного судоч инства України встановлено, що адміністративний позов м оже бути подано в межах строк у звернення до адміністратив ного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законам и. Для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк , який, якщо не встановлено ін ше, обчислюється з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.
Наслідки пропущення строк ів звернення до адміністрати вного суду встановлені части нами 1 та 2 статті 100 Кодексу адм іністративного судочинства України, згідно з якими проп ущення строку звернення до а дміністративного суду є підс тавою для відмови у задоволе нні адміністративного позов у за умови якщо на цьому напол ягає одна із сторін.
Зважаючи на похилий вік поз ивача та його юридичну необі знаність, суд визнає поважно ю причину пропуску строку зв ернення його до суду та вважа є за необхідне відновити про пущений позивача строк.
Оскільки адміністративний позов підлягає частковому з адоволенню, на підставі ч. 1 та ч.3 ст. 94 КАС України судові вит рати, здійснені позивачем, п рисуджуються йому відповідн о до задоволених вимог з Держ авного бюджету України.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 159-163, 167 К АС України, суд, -
вирішив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Березанському районі про зобов'язання нара хувати та виплатити недоплач ену щомісячну державну соціа льну допомогу, як дитині війн и, в сумі 2733 грн. 30 коп. - задоволь нити частково.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Бере занському районі Миколаївсь кої області здійснити перера хунок пенсії ОСОБА_1 з ура хуванням доплат, передбачен их статтею 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», за період з 09 липня по 31 г рудня 2007 року.
В іншій частині позовних в имог відмовити.
Стягнути з Державного бюд жету України на користь ОСО БА_1 державне мито в сумі 1, 70 г рн.
Заяву про апеляційне оскар ження постанови суду може бу ти подано до Одеського апеля ційного адміністративного с уду протягом десяти днів з дн я складання постанови в повн ому обсязі шляхом подачі зая ви через Березанський районн ий суд.
Апеляційну скаргу на поста нову суду може бути подано до Одеського апеляційного адмі ністративного суду протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення з подачею апеляції чере з Березанський районний суд, або без попереднього поданн я заяви в строк, встановлений для подання заяви про апеляц ійне оскарження. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, що її подає, до суду апеляційної інстанц ії.
Відповідно до ст. 254 КАС Укра їни
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження. Якщо було под ано заяву про апеляційне оск арження, але апеляційна скар га не була подана у строк, вст ановлений КАС України,
Постанова набирає законно ї сили після закінчення цьог о строку.
Суд | Березанський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2008 |
Оприлюднено | 02.03.2011 |
Номер документу | 8700734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області
Головко Л.І.
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Садчиков Д.В.
Адміністративне
Березанський районний суд Миколаївської області
Старчеус О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні