Рішення
від 22.01.2020 по справі 640/18452/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2020 року м. Київ № 640/18452/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Шевченко Н.М., розглянувши в письмовому порядку за правилами загального позовного провадження адміністративну праву за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

У С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА (надалі по тексту також - позивач, ТОВ ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (надалі по тексту також - відповідач, ГУ ДФС у м. Києві), в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 04.09.2018 №00010921402, від 04.09.2018 №00010911402, від 04.09.2018 №0045801406.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що товариством правомірно включено до складу витрат суму по курсовим різницям за кредитами в іноземній валюті, отримані від нерезидента-учасника. Також зауважено, що податок на прибуток іноземних юридичних осіб сплачено, а застосування штрафу на підставі п.127.1 ст.127 Податкового кодексу України є безпідставним. Як наслідок, податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідач надав відзив, в якому зазначив, що ТОВ ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА не включено до складу інших доходів суму капіталізованих курсових різниць (нарахованих на залишки боргових зобов`язань по отриманих позиках), в результаті чого занижено дохід від діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку. Також встановлено несвоєчасну сплату податку на прибуток іноземних юридичних осіб до бюджету, на підставі чого до позивача обґрунтовано застосовано штрафну санкцію.

Представниками сторін 14.03.2019 подані клопотання про продовження розгляду справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд зазначає наступне.

Податковим органом проведено документальну планову виїзну перевірку TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА податкового законодавства за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, валютного законодавства за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 19.11.2013 по 31.03.2018, за результатами якої складено акт від 13.08.2018 № 550/26-15-14-02-02/38984214.

У висновках акту перевірки зазначено порушення: п. 44.1 ст. 44, пп.134.1.1 п. 134.1 ст.134 Податкового кодексу України, п. 7 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 Дохід , п. 9 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 21 Вплив змін валютних курсів , затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290, в результаті чого занижено податок на прибуток за період з 01.01.2015 по 31.03.2018 на загальну суму 1 088 527 грн, в тому числі за 2017 рік в сумі 365 407 грн, за І квартал 2018 року в сумі 723 120 грн, та завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток на загальну суму 3 294 721 грн, в тому числі за І квартал 2018 року в сумі 3 294 721 грн; пп.141.4.2 п.141.4. ст. 141 Податкового кодексу України, у зв`язку з несвоєчасною сплатою податку на прибуток іноземних юридичних осіб у сумі 101 375,00 грн у 2017 році.

Рішенням Головного управління ДФС у м. Києві від 30.08.2018 №54732/10/26-15-14-02-02 заперечення на акт перевірки позивача залишено без задоволення, а висновки акту перевірки - без змін.

На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення: від 04.09.2018 №00010921402, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток за І квартал 2018 року в розмірі 3 294 721 грн; від 04.09.2018 №00010911402, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток, створених за участю іноземних інвесторів, та застосовано штрафні санкції на підставі п.123.1 ст.123 Податкового кодексу України в загальній сумі 1 360 659 грн, в т.ч. за основним платежем в сумі 1 088 527 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в сумі 272 132 грн; від 04.09.2018 №0045801406, яким застосовано штрафні санкції на підставі п.127.1 ст.127 Податкового кодексу України та збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на суму 25 343,75 грн.

Щодо податкових повідомлень-рішень від 04.09.2018 №00010921402 та від 04.09.2018 №00010911402, суд виходить з наступного.

Перевіркою встановлено, що відповідно до оборотно - сальдової відомості по рахунку 506 Інші довгострокові позики в іноземній валюті встановлено, що станом на початок перевіряємого періоду, а саме: на 01.01.2015 підприємство має заборгованість в розмірі 13 462 843,27 грн (699 990 Євро). Згідно рахунку 612 Поточна заборгованість за довгостроковими зобов`язаннями в іноземній валюті станом на 31.03.2018 підприємство має заборгованість в розмірі 21 584 470,04 грн (659 990 Євро).

Так, TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА використовував у своїй діяльності позику, яку отримано від нерезидента - Компанія TLS GROUP S.A. (Люксембург).

Відповідно до договору від 16.12.2013 № 01/1612, укладеного між Компанія TLS GROUP S.A. (Люксембург) (позикодавець) та TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА (позичальник), позикодавець надає позивальникові позиву в розмірі 400 000 Євро, а позивальник зобов`язується вчасно повернути отримані грошові кошти та в установлені даним договором строки сплачувати нараховані на них проценти. Відповідно до п. 1.2 даного договору - позика надається на поповнення обігових коштів. Відповідно до п. 2.1 даного договору - позика надається на строк до 31.12.2016 року. Згідно з п.2.2 даного договору - за користування позикою позичальник сплачує позикодавцеві проценти, що нараховуються за ставкою Euribor на 12 місяців, збільшеною на 3% річних. П.2.5 даного договору передбачено, що проценти нараховуються на суму щоденної фактичної заборгованості позичальника перед позикодавцем за фактичний час користування позикою та сплачуються Позичальником не пізніше останнього дня строку дії договору. Відповідно до п.5.1 даного договору - договір набуває чинності з моменту його реєстрації в НБУ та діє до моменту його повного виконання.

Відповідно до договору від 20.01.2014 № 01/2001, укладеного між Компанія TLS GROUP S.A. (Люксембург) (позикодавець) та TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА (позичальник), позикодавець надає позичальникові позику в розмірі 300 000 Євро, а позичальник зобов`язується вчасно повернути отримані грошові кошти та в установлені даним договором строки сплачувати нараховані на них проценти. Відповідно до п.1.2 даного договору - позика надається на поповнення обігових коштів. Відповідно до п.2.1 даного договору - позика надається на строк до 31.12.2016. Відповідно до п.2.2 даного договору - за користування позикою позичальник сплачує позикодавцеві проценти, що нараховуються за ставкою Euribor на 12 місяців, збільшеною на 3% річних. Відповідно до п.2.5 даного договору - проценти нараховуються на суму щоденної фактичної заборгованості Позичальника перед позикодавцем за фактичний час користування позикою та сплачуються Позичальником не пізніше останнього дня строку дії договору. Відповідно до п.5.1 даного договору - договір набуває чинності з моменту його реєстрації в НБУ та діє до моменту його повного виконання.

Податковий орган під час перевірки встановив, що за договорами від 16.12.2013 № 01/1612 та від 20.01.2014 № 01/2001 було здійснено повернення позикових коштів 14.09.2017 в розмірі 20 000 Євро (еквівалент - 624 816,08 грн) та 02.11.2017 в розмірі 20 000 Євро (еквівалент - 624 224,04 грн); відсотки нараховано та сплачено у вересні та листопаді 2017 року на загальну суму 34 417,97 Євро (еквівалент - 1 075 205,64 грн). Під час виплати відсотків утримано податок на доходи іноземних юридичних осіб в розмірі 161 281 грн.

Так, в ході перевірки відповідач дійшов висновку, що за даними оборотно-сальдових відомостей по бухгалтерському рахунку 506 Інші довгострокові позики в іноземній валюті за 2015 та 612 Поточна заборгованість за довгостроковими зобов`язаннями в іноземній валюті за 2015, 2016, 2017, І квартал 2018 року встановлено, що загальна сума курсових різниць непогашеної суми позики, яка збільшила інші витрати, відображені у звітах про фінансові результати за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, складає: 2015 - 4 893 084,80 грн, І квартал 2016 року - 2 426 303,94 грн, III квартал 2016 року - 1 058 510,14 грн; І квартал 2017 року - 379 106,89 грн; II квартал 2017 року - 575 804,07 грн, III квартал 2017 року - 985 824,70 грн, (сума визначена з урахування курсової різниці, перерахованої на суму погашення позики); IV квартал 2017 року - 1 490 836,16 грн (сума визначена з урахування курсової різниці, перерахованої на суму погашення позики), та загальна сума курсових різниць непогашеної суми позики, що зменшує інші доходи, відображені у звітах про фінансові результати за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, складає: II квартал 2016 року - 1 488 029,65 грн; IV квартал 2016 року - 457 173,93 грн; І квартал 2018 року -522 174,85 грн.

Зокрема, вказані висновки ґрунтувались на тому, що курсові різниці, які виникають щодо дебіторської заборгованості або зобов`язань за розрахунками із господарською одиницею за межами України, погашення яких не плануються і не є ймовірними в найближчій перспективі, відображаються у складі іншого додаткового капіталу та відображаються в іншому сукупному доході. При цьому, орган перевірки посилався на те, що сторони за вищевказаними договорами є пов`язаними.

Згідно приписів п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Так, відповідно до пп. 134.1.1 ПК України об`єктом оподаткування є, зокрема, прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Згідно з п. 4 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 21 "Вплив змін валютних курсів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 10.08.2000 №193 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.08.2000 за №515/4736 (надалі - також П(С)БО 21 ), терміни, що наведені в положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку, мають таке значення: господарська одиниця за межами України - дочірнє, асоційоване, спільне підприємство, філія, представництво або інший підрозділ підприємства, які перебувають або ведуть господарську діяльність за межами України; курсова різниця - різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти при різних валютних курсах; монетарні статті - статті балансу про грошові кошти, а також про такі активи й зобов`язання, які будуть отримані або сплачені у фіксованій (або визначеній) сумі грошей або їх еквівалентів; немонетарні статті - статті інші, ніж монетарні статті балансу; операції в іноземній валюті - господарська операція, вартість якої визначена в іноземній валюті або яка потребує розрахунків в іноземній валюті.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 21 операції в іноземній валюті під час первісного визнання відображаються у валюті звітності шляхом перерахунку суми в іноземній валюті із застосуванням валютного курсу на початок дня, дати здійснення операції (дати визнання активів, зобов`язань, власного капіталу, доходів і витрат).

Підприємство може операції з безготівкових розрахунків в іноземній валюті відображати у валюті звітності у сумі, визначеній у документах банку, з урахуванням особливостей застосування банком валютного курсу на дату здійснення операції, у разі якщо це не суперечить вимогам податкового і митного законодавства в частині застосування валютного курсу.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 21 визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті проводиться на дату балансу, а також на дату здійснення господарської операції в її межах або за всією статтею (відповідно до облікової політики). Для визначення курсових різниць на дату балансу застосовується валютний курс на кінець дня дати балансу. При визначенні курсових різниць на дату здійснення господарської операції застосовується валютний курс на початок дня дати здійснення операції. Підприємство може здійснити перерахунок залишків на кінець дня за монетарними статтями в іноземній валюті, за якими протягом дня здійснювались господарські операції із застосуванням валютного курсу, встановленого на кінець цього дня. Курсові різниці від перерахунку грошових коштів в іноземній валюті та інших монетарних статей про операційну діяльність відображаються у складі інших операційних доходів (витрат). Курсові різниці від перерахунку монетарних статей про інвестиційну і фінансову діяльність відображаються у складі інших доходів (витрат), за винятком курсових різниць, які відображаються згідно з пунктом 9 Положення (стандарту) 21. Курсові різниці, які виникають внаслідок перерахунку зобов`язань засновників при формуванні статутного капіталу, відображаються у складі додаткового капіталу.

Між тим, відповідно до п. 9 П(С)БО 21 курсові різниці, які виникають щодо дебіторської заборгованості або зобов`язань за розрахунками із господарською одиницею за межами України, погашення яких не плануються і не є ймовірними в найближчій перспективі, відображаються у складі іншого додаткового капіталу та відображаються в іншому сукупному доході.

Відповідно до п. З П(С)БО 21, пов`язаними сторонами вважаються: підприємства, які перебувають під контролем або суттєвим впливом інших осіб; підприємства і фізичні особи, які прямо або опосередковано здійснюють контроль над підприємством або суттєво впливають на його діяльність, а також близькі члени родини такої фізичної особи.

Згідно з п.п.14.1.159 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, пов`язані особи - юридичні та/або фізичні особи, відносини між якими можуть впливати на умови або економічні результати їх діяльності чи діяльності осіб, яких вони представляють, з урахуванням таких критеріїв, зокрема, для юридичних осіб: одна юридична особа безпосередньо та/або опосередковано (через пов`язаних осіб) володіє корпоративними правами іншої юридичної особи у розмірі 20 і більше відсотків; одна і та сама юридична або фізична особа безпосередньо та/або опосередковано володіє корпоративними правами у кожній такій юридичній особі у розмірі 20 і більше відсотків; одна і та сама юридична або фізична особа приймає рішення щодо призначення (обрання) одноособових виконавчих органів кожної такої юридичної особи; одна і та сама юридична або фізична особа приймає рішення щодо призначення (обрання) 50 і більше відсотків складу колегіального виконавчого органу або наглядової ради кожної такої юридичної особи; принаймні 50 відсотків складу колегіального виконавчого органу та/або наглядової ради кожної такої юридичної особи складають одні і ті самі фізичні особи; одноособові виконавчі органи таких юридичних осіб призначені (обрані) за рішенням однієї і тієї самої особи (власника або уповноваженого ним органу); юридична особа має повноваження на призначення (обрання) одноособового виконавчого органу такої юридичної особи або на призначення (обрання) 50 і більше відсотків складу її колегіального виконавчого органу або наглядової ради; кінцевим бенефіціарним власником (контролером) таких юридичних осіб є одна і та сама фізична особа; повноваження одноособового виконавчого органу таких юридичних осіб здійснює одна і та сама особа; сума всіх кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від однієї юридичної особи та/або кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги від інших юридичних осіб, гарантованих однією юридичною особою, стосовно іншої юридичної особи перевищує суму власного капіталу більше ніж у 3,5 раза (для фінансових установ та компаній, що провадять виключно лізингову діяльність, - більше ніж у 10 разів). При цьому сума таких кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги та власного капіталу визначається як середнє арифметичне значення (на початок та кінець звітного періоду). Положення цього абзацу не поширюються на суму кредитів (позик), залучених під державні гарантії.

Слід також додати, що відповідно до п.4 П(С)БО23 Розкриття інформації щодо пов`язаних сторін , затвердженого наказом Мінфіну України від 18 червня 2001 року №303, асоційоване підприємство - підприємство, на яке інвестор має суттєвий вплив і яке не є дочірнім або спільним підприємством інвестора.

Також, відповідно до ч.ч. 1-4 ст.126 Господарського кодексу України, асоційовані підприємства (господарські організації) - це група суб`єктів господарювання - юридичних осіб, пов`язаних між собою відносинами економічної та/або організаційної залежності у формі участі в статутному капіталі та/або управлінні. Залежність між асоційованими підприємствами може бути простою і вирішальною. Проста залежність між асоційованими підприємствами виникає у разі якщо одне з них має можливість блокувати прийняття рішень іншим (залежним) підприємством, які повинні прийматися відповідно до закону та/або установчих документів цього підприємства кваліфікованою більшістю голосів. Вирішальна залежність між асоційованими підприємствами виникає у разі якщо між підприємствами встановлюються відносини контролю-підпорядкування за рахунок переважної участі контролюючого підприємства в статутному капіталі та/або загальних зборах чи інших органах управління іншого (дочірнього) підприємства, зокрема володіння контрольним пакетом акцій. Відносини вирішальної залежності можуть встановлюватися за умови отримання згоди відповідних органів Антимонопольного комітету України. Про наявність простої та вирішальної залежності має бути зазначено у відомостях державної реєстрації залежного (дочірнього) підприємства та опубліковано відповідно до закону.

Відповідно до п.3 П(С)БО 12 Фінансові інвестиції , затвердженого наказом Мінфіну України від 26.04.2000 № 91, суттєвий вплив - повноваження брати участь у прийнятті рішень з фінансової, господарської та комерційної політики об`єкта інвестування без здійснення контролю цієї політики. Свідченням суттєвого впливу, зокрема, можуть бути: 1) володіння двадцятьма або більше відсотками акцій (статутного капіталу) підприємства; 2) представництво в раді директорів або аналогічному керівному органі підприємства; 3) участь у прийнятті рішень; 4) взаємообмін управлінським персоналом; 5) забезпечення підприємства необхідною техніко-економічною інформацією.

Перелік пов`язаних сторін визначається підприємством, враховуючи сутність відносин, а не лише юридичну форму (превалювання сутності над формою). Відносини між пов`язаними сторонами це, зокрема, відносини: материнського (холдингового) і його дочірніх підприємств; спільного підприємства і контрольних учасників спільної діяльності; підприємства-інвестора і його асоційованих підприємств; підприємства і фізичних осіб, які здійснюють контроль або мають суттєвий вплив на це підприємство, а також відносини цього підприємства з близькими членами родини кожної такої фізичної особи; підприємства і його керівника та інших осіб, які належать до провідного управлінського персоналу підприємства, а також близьких членів родини таких осіб.

У той же час, з матеріалів справи вбачається, що позикодавець-нерезидент є єдиним учасником товариства (позивача), головним підприємством.

Відтак, вимоги п.9 П(С)БО 21 не поширюються на курсові різниці, які виникають щодо кредиторської заборгованості за договорами з ТЛС Груп С .А, оскільки останній не є господарською одиницею за межами України , а саме - не є дочірнім, спільним підприємством, філією, представництвом або іншим підрозділом товариства, які перебувають або ведуть господарську діяльність за межами України. Також відсутні докази того, що позивач-позичальник по відношення до нерезидента-позикодавця є інвестором, який має суттєвий вплив на нерезидента; не доведено статусу нерезидента-засновника як асоційованого підприємства позивача

Отже, в порядку виконання обов`язку, визначеного ч. 2 ст. 77 КАС України, доказів наявності суттєвого впливу позивача на нерезидента-засновника за будь-якою з наведених вище ознак відповідач суду також не надав.

Крім цього, суд вважає за необхідне звернути увагу, що з матеріалів справи встановлено, що за договором від 20.01.2014 № 02/2001 було усього погашено тіло кредиту на суму 155 Євро, згідно з платіжних доручень від 14.09.2017 погашено суму 20 000 Євро, від 02.11.2017 - на суму 20 000 Євро, від 27.04.2018 - на суму 15 000 Євро, від 24.05.2018 - на суму 20 000 Євро, від 11.06.2018 - на суму 20 000 Євро, від 21.06.2018 - на суму 60 000 Євро; за договором від 20.01.2014 року № 02/2001 було сплачено процентів на суму 33 034,25 Євро, згідно з платіжних доручень від 14.09.2017 погашено на суму 28 114,63 Євро, від 02.11.2017-на суму 1 140,66 Євро, від 27.04.2018 - на суму 2 723,80 Євро, від 24.05.2018 - на суму 537,52 Євро, від 11.06.2018 - на суму 517,64 Євро.

Таким чином, за кредитом погашено 188 034,25 Євро. Між тим, суд також наголошує, що згідно із змінами від 02.12.2016 до вказаних вище договорів термін погашення кредитів продовжено до 31.12.2020, а отже спростовуються висновки акту перевірки, що погашення кредитів не плануються і не є ймовірними в найближчій перспективі.

Підсумовуючи викладене в сукупності, суд дійшов до висновку про протиправність висновків акту перевірки в цій частині та, відповідно, оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 04.09.2018 №00010921402 та від 04.09.2018 №00010911402.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 04.09.2018 №0045801406 суд зазначає наступне.

TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА було укладено субліцензійну угоду від 01.01.2014 б/н SubLicensing_Tradcmark з TLS GROUP S.A. (Люксембург). Предмет угоди: придбання прав на використання торгівельної марки та логотипу компанії Teleperformanse S.A. (Франція) та компанії TLSContact (Люксембург). Оплата здійснюється в Євро.

У періоді, що перевірявся, за субліцензійною угодою від 01.01.2014 б/н встановлено виплату доходу нерезиденту TLS GROUP S.A. (Люксембург) у вигляді роялті в сумі 10 283,00 Євро (еквівалент 309243,61 грн).

Товариством при виплаті доходу нерезиденту у вигляді роялті за субліцензійною угодою податок на прибуток іноземних юридичних осіб утримувався та сплачувався до бюджету за ставкою 15% на загальну суму 46 387,00 грн.

Податковим органом під час перевірки своєчасності перерахування податку на прибуток іноземних юридичних осіб з доходу нерезидента у вигляді роялті за субліцензійною угодою від 01.01.2014 б/н з TLS GROUP S.A. (Люксембург) встановлено несвоєчасну сплату податку до бюджету, а саме: при виплаті доходу 19.05.2017 податок в сумі 36 864,92 грн сплачено до бюджету 12.09.2017 (згідно картки особового рахунку).

Також, TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА було укладено ліцензійну угоду від 01.01.2014 б/н Software Licence and Maintanance з TLS GROUP S.A. (Люксембург). Предмет угоди: придбання ліцензії на використання системи електронної обробки даних та сервісного обслуговування програмного забезпечення. Оплата здійснюється в Євро.

У періоді, що перевірявся, за ліцензійною угодою від 01.01.2014 б/н встановлено виплату доходу нерезиденту TLS GROUP S.A. (Люксембург) у вигляді роялті в сумі 27 972,00 Євро (еквівалент - 824 576,58 грн).

Товариством при виплаті доходу нерезиденту у вигляді роялті за ліцензійною угодою податок на прибуток іноземних юридичних осіб утримувався та сплачувався до бюджету за ставкою 15% на суму 64 509,59 грн.

Перевіркою своєчасності перерахування податку на прибуток іноземних юридичних осіб з доходу нерезидента у вигляді роялті за ліцензійною угодою з TLS GROUP S.A. (Люксембург) встановлено несвоєчасну сплату податку до бюджету, а саме: при виплаті доходу 22.05.2017 податок в сумі 64 509,59 грн сплачено до бюджету 12.09.2017 (згідно картки особового рахунку).

Пунктом 137.3 статті 137 Податкового кодексу України встановлено, що відповідальність за повноту утримання та своєчасність перерахування до бюджету податку, зазначеного в пункті 57.1 1 статті 57 та 141.4 статті 141 цього Кодексу, покладається на платників податку, які здійснюють відповідні виплати.

Згідно з підпунктом 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами є: проценти, дисконтні доходи, що сплачуються на користь нерезидента, у тому числі проценти за позиками та борговими зобов`язаннями, випущеними (виданими) резидентом; дивіденди, які сплачуються резидентом; роялті; фрахт та доходи від інжинірингу; лізингова/орендна плата, що вноситься резидентами або постійними представництвами на користь нерезидента - лізингодавця/орендодавця за договорами оперативного лізингу/оренди; доходи від продажу нерухомого майна, розташованого на території України, яке належить нерезиденту, у тому числі майна постійного представництва нерезидента; прибуток від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження цінних паперів, деривативів або інших корпоративних прав, визначений відповідно до цього розділу; доходи, отримані від провадження спільної діяльності на території України, доходи від здійснення довгострокових контрактів на території України; винагорода за провадження нерезидентами або уповноваженими ними особами культурної, освітньої, релігійної, спортивної, розважальної діяльності на території України; брокерська, комісійна або агентська винагорода, отримана від резидентів або постійних представництв інших нерезидентів стосовно брокерських, комісійних або агентських послуг, наданих нерезидентом або його постійним представництвом на території України на користь резидентів; внески та премії на страхування або перестрахування ризиків в Україні (у тому числі страхування ризиків життя) або страхування резидентів від ризиків за межами України; доходи, одержані від діяльності у сфері розваг (крім діяльності з проведення лотереї); доходи у вигляді благодійних внесків та пожертвувань на користь нерезидентів; інші доходи від провадження нерезидентом (постійним представництвом цього або іншого нерезидента) господарської діяльності на території України, крім доходів у вигляді виручки або інших видів компенсації вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, переданих, виконаних, наданих резиденту від такого нерезидента (постійного представництва), у тому числі вартості послуг із міжнародного зв`язку чи міжнародного інформаційного забезпечення.

Відповідно до підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.

Відповідно до пункту 130.9 статті 130 Податкового кодексу України особа, яка виплачує доходи нерезидентові, зобов`язана у разі здійснення у звітному періоді (кварталі) виплат нерезидентам доходів із джерелом їх походження з України подавати контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) звіт про виплачені доходи, утримані та перераховані до бюджету податки на доходи нерезидентів у строки та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З виписки по рахунку позивача вбачається, що податок в сумі 36 864,92 грн та 64 509,59 грн, разом 101 375,00 грн, було сплачено до бюджету згідно з платіжного доручення від 22.05.2017 № 574 на суму 101 506,76 грн.

Водночас, позивачем помилково здійснено сплату на рахунок 33114312700011 (код платежу 11020300), податок на прибуток підприємств, створених за участю іноземних інвесторів.

Листом від 08.08.2017 вих. №08-08/01, TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА просило сплачену платіжним дорученням від 22.05.2017 №574 суму 101 506,76 грн з рахунку 3114312700011 (код платежу 11020300) зарахувати на рахунок 33112314700011 (код платежу 11020500) податок на прибуток іноземних юридичних осіб .

Згідно з карткою особового рахунку вказана сума перерахована податковим органом на правильний бюджетний рахунок 12.09.2017.

Відповідно до пункту 127.1 статті 127 Податкового кодексу України ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Ті самі дії, вчинені повторно протягом 1095 днів, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 50 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені протягом 1095 днів втретє та більше, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 75 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

Так, відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Дійсно, TOB ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА податок на прибуток іноземних юридичних осіб в сумі 101 375,00 грн початково сплачено на інший бюджетний рахунок та вказано неправильний код платежу.

При цьому суд наголошує, що така сплата фактично була здійснена, а 12.09.2017 зараховано на належний бюджетний рахунок, а тому здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету не може мати наслідків для висновку про відсутність такої сплати взагалі.

Крім того, відповідачем не враховано, що 09.08.2017 товариством подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 1 півріччя 2017, в рядку 25 якої вказано суму податку, який утримується при виплаті доходів нерезидентам в сумі 101 375,00 грн. 19.08.2017 товариством подано уточнюючу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 1 півріччя 2017 року, в рядку 31 якої вказано зменшення податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду на суму 101 375,00 грн. в подальшому 21.09.2017 TOB TJ1СКОНТ АКТ УКРАЇНА подано уточнюючу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 1 півріччя 2017, в рядку 31 якої вказано збільшення податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду на суму 101 375,00 грн, а в рядку 34 вказано суму штрафу 3% при відображенні недоплати в уточнюючий податковій декларації, в сумі 3 041,00 грн.

Отже, порушення пп.141.4.2 п.141.4 ст.141 Податкового кодексу України відсутні, як наслідок застосування штрафу, передбаченого п.127.1 ст.127 Податкового кодексу України, є протиправним та необґрунтованим.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати у зв`язку із задоволенням позову підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 72- 77, 90, 241- 247, 255, 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю .

2. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.09.2018 №00010921402.

3. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.09.2018 №00010911402.

4. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.09.2018 №0045801406.

5. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 69 972,54 грн (шістдесят дев`ять тисяч дев`ятсот сімдесят дві гривні 54 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у м. Києві.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ТЛСКОНТАКТ УКРАЇНА (04050, м. Київ, вул. Глибочицька, буд. 4, код ЄДРПОУ 38984214).

Відповідач: Головне управління ДФС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 39439980).

Рішення набирає законної сили відповідно до КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя Н.М. Шевченко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено23.01.2020
Номер документу87077772
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18452/18

Постанова від 17.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні