Рішення
від 21.01.2020 по справі 540/2430/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2430/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Нікітенко А.В.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - Черноморченка М.М.,

представника відповідача - Володіної І.А.,

представника третьої особи - Нечпал А.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , що діє в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації, третя особа - Каховська районна державна адміністрація Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

Звернувшись до суду позивач зазначає, що її донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи, місце проживання якої зареєстровано на території проведення антитерористичної операції/операції об`єднаних сил (м. Горлівка Донецької області), а фактичне місце проживання/перебування на підконтрольній українській владі території (село Малокаховка Херсонської області). ОСОБА_2 проживає разом з позивачем та її батьками ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

Управлінням соціального захисту населення Каховської районної держави адміністрації, в тому числі її дитині ОСОБА_2 було видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 04.11.2014 року № 6515000020.

Рішенням Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації № 2 від 30.10.2019 року скасовано дію довідки від 04.11.2014 року № 6515000020 на підставі п. 3 ст. 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (повернення до покинутого місця постійного проживання).

Відповідно до п. 7-1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509 (далі - Порядок) у разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Позивач зазначає, що її донька ОСОБА_2 постійно з 2014 року і по теперішній час проживає та навчається на території Каховського району та не поверталася до покинутого місця проживання.

Факт подання до відповідача відповідними та належними органами інформації про те, що ОСОБА_2 повернулася до покинутого місця постійного проживання, що було би підставою для прийняття рішення про скасування дії довідки, не встановлено і відповідачем не доведено.

Отже, відповідач неправомірно скасував малолітній ОСОБА_2 дію довідки.

Позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації № 2 від 30.10.2019 року про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 04.11.2014 року № 6515000020, в частині, що стосується малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою суду від 22.11.2019 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 12.12.2019 року.

Ухвалою суду від 09.12.2019 року відмовлено у задоволенні заяви про проведення судового засідання, призначеного на 12.12.2019 року о 09:30 годині, в режимі відеоконференції.

09.12.2019 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що 30 жовтня 2019 року від виконавчого комітету Малокаховської сільської ради надійшла інформація про те, що ОСОБА_1 та її малолітня донька ОСОБА_2 більше ніж 90 днів поспіль фактично на території села не проживають. Малокаховська сільська рада за організаційно - правовою формою є органом місцевого самоврядування. Таким чином, управлінням отримано інформацію, яка дала обґрунтовані підстави вважати, що позивач повернулася до покинутого місця постійного проживання та яка є підставою для прийняття рішення про скасування дії довідки. Відповідач вказує про те, що відсутність батька і матері на території підконтрольній українській владі, відсутність інформації про покинуту дитину на території Каховського району, відсутність заяви законного представника дитини про подовження виплати щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, у відповідача наявні всі підстави вважати, що дитина ОСОБА_2 , 2007 року народження змінила своє фактичне місце проживання. Пунктом 9 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого Постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" у разі зміни місця проживання/перебування заявник звертається за видачею довідки до уповноваженого органу за місцем фактичного проживання, а раніше видана йому довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб. Законним представником дитини ці вимоги не виконані.

12.12.2019 року до суду надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що ОСОБА_2 з 22.08.2014 року по теперішній час безперервно навчається в закладах загальної освіти Каховського району та м. Каховка. Крім того, в травні 2019 року позивача повідомила заявою відповідача, що в зв`язку з виїздом за кордон з місця її проживання, їй необхідно припинити раніше призначену допомогу, а щодо її доньки позивач пояснила відповідачу, що період її відсутності, малолітня ОСОБА_2 залишиться на піклуванні її матері - ОСОБА_4 .

Ухвалою суду від 12.12.2019 року відкладено розгляд справи на 13.01.2020 року та вирішено розглядати справу в режимі відеоконференції.

13.01.2020 року відкладено розгляд справи на 21.01.2020 року.

21.01.2020 року залучено до участі у справі у якості третьої особи Каховську районну державну адміністрацію Херсонської області.

У судовому засіданні позивач та її представник наполягали на позовних вимогах, просили суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

04.11.2014 року ОСОБА_1 видано довідку № 6515000020 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, відповідно до якої малолітня ОСОБА_2 прибула разом з внутрішньо переміщеною особою. Зареєстроване місце проживання зазначено АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання - АДРЕСА_2 .

18.04.2019 року ОСОБА_2 видано довідку від 11.02.2019 року № 6515-5000112083 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (дублікат).

Рішенням Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області від 30.10.2019 року № 2 "Про скасування дії довідки ОСОБА_1", керуючись пунктом 3 статті 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", згідно з яким підставою для скасування дії довідки про взяття на облік ВПО та внесення відомостей про це до сегменту "Облік ВПО" є повернення особи до покинутого місця постійного проживання, вирішено скасувати дію довідки про взяття на облік ВПО гр. ОСОБА_1 та її малолітньої доньки ОСОБА_2 № 6515000020 від 04 листопада 2014 року та внести про це відомості до сегменту "Облік ВПО".

У рішенні зазначено, що 30 жовтня 2019 року від Малокаховської сільської ради надійшла інформація про те, що ОСОБА_1 та її малолітня донька ОСОБА_2 більше, ніж 60 днів поспіль фактично на території села не проживають. За результатами перевірки інформації про перетин кордону ВПО від 30 жовтня 2019 року в системі "Аркан" ОСОБА_1 не повернулася після виїзду більше трьох місяців тому. Заяви від ОСОБА_1 про повернення до покинутого місця проживання і про продовження строку відсутності ВПО за місцем проживання до 90 днів не надходило.

Відповідно до повідомлення Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації від 30.10.2019 року № 03/1804 ОСОБА_1 повідомлено про те, що підставою для скасування дії довідки про взяття на облік ВПО є повернення особи до покинутого місця постійного проживання, рішенням управління від 30.10.2019 року № 2 скасовано дію довідки про взяття на облік ВПО гр. ОСОБА_1 та її малолітньої доньки ОСОБА_2 № 6515000020 від 04 листопада 2014 року.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо перемішених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно з ч. 1-3 ст. 4 цього Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абз. 9 ст. 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" в редакції, яка була чинною до 13 січня 2016 року) документами, до яких вносяться відомості про місце проживання та місце перебування особи, були: паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні.

13 січня 2016 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав і свобод внутрішньо перемішених осіб" (Закон від 24 грудня 2015 року № 921-VIII), яким в абз. 9 ст. 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" слова "довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи" виключено.

Вказаним Законом у Законі України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" у статті 4 частину 1 доповнено словами та цифрами "що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону".

Отже, з 13 січня 2016 року - дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій дотримання прав свобод внутрішньо переміщених осіб" (Закон від 24 грудня 2015 року № 921-VIII, відповідно до ч. 1 ст. 4 Законі України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Стаття 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" визначає підстави для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 вказаного Закону підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1) подала заяву про відмову від довідки;

2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину;

3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;

4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;

5) подала завідомо недостовірні відомості.

У разі неповідомлення внутрішньо переміщеною особою про її повернення до покинутого місця постійного проживання згідно з абзацом другим пункту 3 частини другої статті 9 цього Закону рішення про скасування дії довідки відповідно до пункту З частини першої цієї статті приймається на підставі інформації про тривалу відсутність (понад 60 днів) особи за місцем проживання, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Інформацією, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання, є:

дані, отримані з відповідних державних реєстрів;

дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;

дані, отримані в результаті обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад з громадськими об`єднаннями, волонтерськими, благодійними організаціями, іншими юридичними та фізичними особами, що надають допомогу внутрішньо переміщеним особам відповідно до статті 16 цього Закону.

Згідно з ч. 9 ст. 4 Закону порядок збирання та оброблення даних, оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та форма її зразка затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7-1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509, у разі наявності підстав, передбачених статтею 1 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Рішення про скасування дії довідки відповідно до статті 12 Закону приймається керівником уповноваженого органу за місцем проживання особи та надається їй протягом трьох днів з дати прийняття такого рішення або надсилається на адресу місця проживання, зазначену в довідці.

Уповноважений орган на підставі прийнятого рішення невідкладно вносить до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб запис про скасування дії довідки.

Судом встановлено, що дію довідки про взяття на облік ВПО гр. ОСОБА_1 та її малолітньої доньки ОСОБА_2 № 6515000020 від 04.11.2014 року скасовано на підставі пункту 3 статті 12 Закону України "Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб".

Позивач оскаржує дане рішення в частині, що стосується її малолітньої доньки ОСОБА_2 .

Судом зазначає, що відповідачем не надано доказів про те, що ОСОБА_2 повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Навпаки, довідкою Малокаховської сільської ради Каховського району від 12.11.2019 року № 908, довідкою Каховської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Каховської міської ради Херсонської області від 06.11.2019 року № 172, довідкою Малокаховського закладу загальної середньої освіти Каховської районної ради Херсонської області від 11.11.2019 року № 375, довідкою Каховської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 від 13.11.2019 року № 01-19/116 підтверджується факт її постійного навчання в цих навчальних закладах.

Так, відповідно до довідки Малокаховського закладу загальної середньої освіти Каховської районної ради Херсонської області від 11.11.2019 року № 375 ОСОБА_2 дійсно навчалася в школі з 22.08.2014 по 18.06.2018 (наказ № 9 від 18.06.2018 року).

Відповідно до довідки Каховської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 від 13.11.2019 року № 01-19/116 ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка прибула з Малокаховської ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Малокаховка Херсонської області була зарахована до навчального закладу наказом по школі № 22 §1 від 18.06.2018р. до 6- А класу та продовжує навчання у 7-А класі.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про визнання протиправним рішення Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації № 2 від 30.10.2019 року про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 04.11.2014 року № 6515000020, в частині, що стосується малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Суд критично оцінює посилання відповідача на п. 9 Порядку № 509 про те, що дитина ОСОБА_2 змінила фактичне місце проживання, яким останній обґрунтовує правомірність спірного рішення. З цього приводу, суд зазначає, що спірне рішення прийнято відповідачем на іншій правовій підставі, а саме на підставі п.3 ст.12 ЗУ "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Крім того, пунктом 9 Порядку № 509 не передбачено скасування дії довідки про взяття на облік ВПО та внесення відомостей про це до сегменту "Облік ВПО".

Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі "Федорченко та Лозенко проти України", відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Виходячи з системного аналізу правових норм, враховуючи що законодавством передбачена можливість видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи кожному члену сім`ї, суд вважає обраний спосіб захисту таким, що в повній мірі поновить права позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 143, 242 - 246, 250, 255 КАС України, суд

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації № 2 від 30.10.2019 року про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 04.11.2014 року № 6515000020, в частині, що стосується малолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 25984701, вул. Велика Куликовська, 103, м. Каховка, Херсонська область, 74800) судові витрати у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 23 січня 2020 р.

Суддя С.О. Варняк

кат. 112030600

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2020
Оприлюднено27.01.2020
Номер документу87104041
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2430/19

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Постанова від 02.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Рішення від 21.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні