ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21 січня 2020 р. Справа № 903/1013/19
за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області
до відповідача: Раково-Ліської сільської ради, с.Раків Ліс, Камінь-Каширський район, Волинська область
про стягнення 115 701 грн. 07 коп.
Суддя: М. С. Шум
Секретар с/з Є. О. Кобись
За участю представників сторін:
від позивача: н/з
від відповідача: н/з
Суть спору: Державна екологічна інспекція у Волинській області в позовній заяві від 20.12.2019 до Раково-Ліської сільської ради просить суд стягнути з відповідача 115 701 грн. 07 коп. шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища та судові витрати по справі.
Ухвалою суду від 23.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи по суті призначено на 21.01.2020, запропоновано відповідачу подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову при їх наявності, одночасно копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду; належно засвідчену копію свідоцтва про державну реєстрацію. 17.01.2020 на адресу суду надійшла заява Державної екологічної інспекції у Волинській області від 15.01.2020 №14-2/121, згідно з якою позивач просить суд уточнити позовні вимоги в частині зазначення правильних реквізитів рахунків, на які останній просить стягнути кошти з відповідача. Відповідна заява приймається судом.
Позивач в судове засідання не з`явився, хоча був вчасно та належним чином повідомлений про місце, дату та час розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №4301038162777.
Відповідач в судове засідання не з`явився, відзив на позовну заяву до суду не направив.
Ухвала суду від 23.12.2019 про порушення провадження у справі отримана відповідачем 26.12.2019, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №4301038162785.
Строк подання відзиву на позовну заяву - по 10.01.2020.
Відповідно до ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи, що норми ст. 74 ГПК України щодо обов`язку суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та вважає за необхідне розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, , господарський суд, -
в с т а н о в и в:
Згідно з частиною першою статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до п. 2 ст. 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За змістом ст. 2 Закону України "Про охорону земель", об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Згідно з ч.1, 2 ст.84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим постановою КМУ від 19.04.2017 №275 визначено, що Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Основними завданнями Держекоінспекції є, зокрема, здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства.
Статтею 20-2 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовище визначено компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища.
В межах повноважень, визначених ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища Державною екологічною інспекцією у Волинській області в період з 16.08.2019 по 30.08.2019 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Раково- Ліською сільською радою, с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
В результаті проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією у Волинській області складено акт, відповідно до якого встановлено, зокрема, що рішенням Виконавчого комітету Раково-Ліської сільської ради від 26.07.2018 №45 надано дозвіл жителям села Раків Ліс на вивезення піску із піщаного кар`єру в урочищі Горава . Зазначена земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, відноситься до земель запасу, які не надані у власність і користування. Площа земельної ділянки, на якій здійснювалося самовільне користування надрами становить 0,015 га. Об`єм самовільно видобутого піску 165 м.куб. Документів щодо утворення піщаного кар`єру не представлено, що є порушенням статей 4, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 65 Кодексу України про надра та статей 125, 126 Земельного кодексу України.
Відповідний акт підписано в т. ч. головою Раково-Ліської сільської ради Ніщиком В. В.
При плановій перевірці головними спеціалістами - державними інспекторами з ОНПС у Волинській області оформлено акт обстеження земельної ділянки у звязку із самовільним користуванням надрами Раково-Ліською сільською радою, оформлено план-схему земельної ділянки, які долучені до матеріалів справи.
Відповідно до ст. 65 Кодексу України Про надра порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
В подальшому, голові Раково-Ліської сільської ради видано припис від 30.08.2019 №000546 про зобов`язання виконати ряд дій для усунення недоліків виявлених при перевірці. Відповідний припис в судовому порядку не оскаржувався.
У відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальним органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністрества охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004 №264, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області Михалевичом Ф. Ф. складено протокол про адміністративне правопрушення від 20.08.2019 №001824 та від 30.08.2019 №001446, від 30.08.2019 №001785 щодо ОСОБА_2 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 20.08.2019 №001469, від 30.08.2019 №001224 щодо ОСОБА_2 у вигляді штрафу в розмірі 1 020 грн. 00 коп. Штраф сплачено ОСОБА_2 02.09.2019, що підтверджується долученою до матеріалів справи квитанцією №0.0.1453305885.1.
Відтак, вчинення адміністративного правопорушення головою Раково-Ліської сільської ради не оспорено.
Відповідно до ч.4 ст.68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Статтею 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до ст. 67 Кодексу України Про надра підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Відтак, Державною екологічною інспекцією у Волинській області виставлено Раково-Ліській сільській раді Камінь-Каширського району претензію від 30.09.2019 №8-2/1955 на суму 115 675 грн. 56 коп. збитків, завданих державі при самовільному користуванні надрами, запропоновано в десятиденний термін з дня отримання претензії перерахувати відповідні кошти на спеціальний рахунок. Розрахунок розмірів відшкодування збитків долучено до відповідної претензії.
Методика визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами, на підставі якої нараховано розмір збитків позивачем, затверджена Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №303 від 29.08.2011.
Відповідні кошти відповідачем не сплачені.
Приписами ст.1166 Цивільного кодексу України встановлено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Статтею 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, сплачуються за місцем заподіяння екологічної шкоди.
Враховуючи вищевикладене та те, що відповідач не спростував викладених фактів і не підтвердив відповідними доказами безпідставності вимог позивача, позов є обґрунтованим та таким, що підлягає до задоволення.
Відповідно до статей 74, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Судовий збір, відповідно до вимог ст.129 Господарського процесуального кодексу України, слід покласти на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 129, 232, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Раково-Ліської сільської ради (с.Раків Ліс, Камінь-Каширський район, Волинська область, 44524, код ЄДРПОУ 04333616) шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 115 701 грн. 07 коп. на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (вул. Степана Бандкри, 20, м.Луцьк, код ЄДРПОУ 38009738, одержувач коштів УК у Кам-Каш.рн/с.Раків Ліс/24062100, номер рахунку утримувача (IBAN) UA818999980333109331000003122, код ЄДРПОУ утримувача 37908808, банк отримувача коштів - Казначейство України (ЕАП).
3. Стягнути з Раково-Ліської сільської ради (с.Раків Ліс, Камінь-Каширський район, Волинська область, 44524, код ЄДРПОУ 04333616) на користь Державної екологічної інспекції у Волинській області (вул. Степана Бандкри, 20, м.Луцьк, код ЄДРПОУ 38009738, номер рахунку (IBAN) UA148201720343160001000081139 в Казначейство України (ЕАП) 1 921 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду відповідно до ст. ст. 255, 256, п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
повний текст рішення
складений 24.01.2020
Суддя М. С. Шум
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2020 |
Оприлюднено | 27.01.2020 |
Номер документу | 87117085 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні